history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-02-02

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (1), w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pismem zarejestrowanym przez Sekretariat Generalny Komisji w dniu 13 marca 2013 r. Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do przedłużenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do dostaw produktów z drewna.

(2) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie pismem z dnia 17 czerwca 2013 r. o wniosku złożonym przez Rumunię. Pismem z dnia 18 czerwca 2013 r. Komisja poinformowała Rumunię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.

(3) Art. 193 dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.

(4) Decyzją wykonawczą Rady 2010/583/UE (2) upoważniono Rumunię do stosowania na mocy art. 395 dyrektywy 2006/112/WE środka stanowiącego odstępstwo w celu wyznaczenia odbiorcy jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT w przypadku dostaw produktów z drewna przez podatników.

(5) W okresie poprzedzającym pierwsze upoważnienie do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dostaw drewna Rumunia napotykała trudności na rynku drewna ze względu na charakter tego rynku oraz przedsiębiorstw prowadzących na nim działalność. W sektorze tym działa duża liczba małych przedsiębiorstw, których kontrola stwarza władzom rumuńskim trudności. Według władz rumuńskich wyznaczenie odbiorcy jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT przyniosło skutek w postaci zapobiegania przypadkom uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania w tym sektorze, w związku z czym pozostaje ono uzasadnione.

(6) Środek jest proporcjonalny w stosunku do zamierzonego celu, ponieważ nie ma być stosowany powszechnie, lecz jedynie w stosunku do bardzo specyficznych operacji w sektorze, który stwarza istotne problemy w kontekście uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania.

(7) Zdaniem Komisji środek ten nie powinien wywierać niepożądanego wpływu na zapobieganie oszustwom na poziomie sprzedaży detalicznej ani w innych sektorach czy w innych państwach członkowskich.

(8) Upoważnienie powinno być ograniczone w czasie do dnia 31 grudnia 2016 r.

(9) W przypadku gdy Rumunia uzna za konieczne dalsze przedłużenie środka po roku 2016, nie później niż do dnia 1 kwietnia 2016 r. powinna przedłożyć Komisji sprawozdanie wraz z wnioskiem o przedłużenie. W świetle zdobytych do tego czasu doświadczeń należy dokonać oceny, czy utrzymanie odstępstwa jest uzasadnione.

(10) Odstępstwo nie ma żadnego negatywnego wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Na zasadzie odstępstwa od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE niniejszym upoważnia się Rumunię do dnia 31 grudnia 2025 r. [1] do wyznaczenia – jako osoby zobowiązanej do zapłaty podatku – podatnika, któremu dostarczane są towary lub na którego rzecz świadczone są usługi, o których mowa w art. 2 niniejszej decyzji.

Artykuł 2

Odstępstwo przewidziane w art. 1 stosuje się do dostaw produktów z drewna przez podatników, włączając drzewo na pniu, drewno okrągłe lub łupane, drewno opałowe, produkty z drewna, drewno bez oblin lub rozdrobnione, a także drewno surowe lub przetworzone oraz półprodukty z drewna.

Artykuł 3

(uchylony).

Artykuł 4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 listopada 2013 r.

[1] Art. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2023/218 z dnia 30 stycznia 2023 r. w sprawie zmiany decyzji wykonawczej 2013/676/UE upoważniającej Rumunię do dalszego stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE L 30 z 02.02.2023, str. 14). Zmiana weszła w życie 2 lutego 2023 r.

Wersja obowiązująca od 2023-02-02

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (1), w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pismem zarejestrowanym przez Sekretariat Generalny Komisji w dniu 13 marca 2013 r. Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do przedłużenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do dostaw produktów z drewna.

(2) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie pismem z dnia 17 czerwca 2013 r. o wniosku złożonym przez Rumunię. Pismem z dnia 18 czerwca 2013 r. Komisja poinformowała Rumunię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.

(3) Art. 193 dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.

(4) Decyzją wykonawczą Rady 2010/583/UE (2) upoważniono Rumunię do stosowania na mocy art. 395 dyrektywy 2006/112/WE środka stanowiącego odstępstwo w celu wyznaczenia odbiorcy jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT w przypadku dostaw produktów z drewna przez podatników.

(5) W okresie poprzedzającym pierwsze upoważnienie do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dostaw drewna Rumunia napotykała trudności na rynku drewna ze względu na charakter tego rynku oraz przedsiębiorstw prowadzących na nim działalność. W sektorze tym działa duża liczba małych przedsiębiorstw, których kontrola stwarza władzom rumuńskim trudności. Według władz rumuńskich wyznaczenie odbiorcy jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT przyniosło skutek w postaci zapobiegania przypadkom uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania w tym sektorze, w związku z czym pozostaje ono uzasadnione.

(6) Środek jest proporcjonalny w stosunku do zamierzonego celu, ponieważ nie ma być stosowany powszechnie, lecz jedynie w stosunku do bardzo specyficznych operacji w sektorze, który stwarza istotne problemy w kontekście uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania.

(7) Zdaniem Komisji środek ten nie powinien wywierać niepożądanego wpływu na zapobieganie oszustwom na poziomie sprzedaży detalicznej ani w innych sektorach czy w innych państwach członkowskich.

(8) Upoważnienie powinno być ograniczone w czasie do dnia 31 grudnia 2016 r.

(9) W przypadku gdy Rumunia uzna za konieczne dalsze przedłużenie środka po roku 2016, nie później niż do dnia 1 kwietnia 2016 r. powinna przedłożyć Komisji sprawozdanie wraz z wnioskiem o przedłużenie. W świetle zdobytych do tego czasu doświadczeń należy dokonać oceny, czy utrzymanie odstępstwa jest uzasadnione.

(10) Odstępstwo nie ma żadnego negatywnego wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Na zasadzie odstępstwa od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE niniejszym upoważnia się Rumunię do dnia 31 grudnia 2025 r. [1] do wyznaczenia – jako osoby zobowiązanej do zapłaty podatku – podatnika, któremu dostarczane są towary lub na którego rzecz świadczone są usługi, o których mowa w art. 2 niniejszej decyzji.

Artykuł 2

Odstępstwo przewidziane w art. 1 stosuje się do dostaw produktów z drewna przez podatników, włączając drzewo na pniu, drewno okrągłe lub łupane, drewno opałowe, produkty z drewna, drewno bez oblin lub rozdrobnione, a także drewno surowe lub przetworzone oraz półprodukty z drewna.

Artykuł 3

(uchylony).

Artykuł 4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 listopada 2013 r.

[1] Art. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2023/218 z dnia 30 stycznia 2023 r. w sprawie zmiany decyzji wykonawczej 2013/676/UE upoważniającej Rumunię do dalszego stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE L 30 z 02.02.2023, str. 14). Zmiana weszła w życie 2 lutego 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-09-26 do 2023-02-01

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (1), w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pismem zarejestrowanym przez Sekretariat Generalny Komisji w dniu 13 marca 2013 r. Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do przedłużenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do dostaw produktów z drewna.

(2) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie pismem z dnia 17 czerwca 2013 r. o wniosku złożonym przez Rumunię. Pismem z dnia 18 czerwca 2013 r. Komisja poinformowała Rumunię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.

(3) Art. 193 dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.

(4) Decyzją wykonawczą Rady 2010/583/UE (2) upoważniono Rumunię do stosowania na mocy art. 395 dyrektywy 2006/112/WE środka stanowiącego odstępstwo w celu wyznaczenia odbiorcy jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT w przypadku dostaw produktów z drewna przez podatników.

(5) W okresie poprzedzającym pierwsze upoważnienie do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dostaw drewna Rumunia napotykała trudności na rynku drewna ze względu na charakter tego rynku oraz przedsiębiorstw prowadzących na nim działalność. W sektorze tym działa duża liczba małych przedsiębiorstw, których kontrola stwarza władzom rumuńskim trudności. Według władz rumuńskich wyznaczenie odbiorcy jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT przyniosło skutek w postaci zapobiegania przypadkom uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania w tym sektorze, w związku z czym pozostaje ono uzasadnione.

(6) Środek jest proporcjonalny w stosunku do zamierzonego celu, ponieważ nie ma być stosowany powszechnie, lecz jedynie w stosunku do bardzo specyficznych operacji w sektorze, który stwarza istotne problemy w kontekście uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania.

(7) Zdaniem Komisji środek ten nie powinien wywierać niepożądanego wpływu na zapobieganie oszustwom na poziomie sprzedaży detalicznej ani w innych sektorach czy w innych państwach członkowskich.

(8) Upoważnienie powinno być ograniczone w czasie do dnia 31 grudnia 2016 r.

(9) W przypadku gdy Rumunia uzna za konieczne dalsze przedłużenie środka po roku 2016, nie później niż do dnia 1 kwietnia 2016 r. powinna przedłożyć Komisji sprawozdanie wraz z wnioskiem o przedłużenie. W świetle zdobytych do tego czasu doświadczeń należy dokonać oceny, czy utrzymanie odstępstwa jest uzasadnione.

(10) Odstępstwo nie ma żadnego negatywnego wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Na zasadzie odstępstwa od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE niniejszym upoważnia się Rumunię do dnia 31 grudnia 2022 r. [1] do wyznaczenia – jako osoby zobowiązanej do zapłaty podatku – podatnika, któremu dostarczane są towary lub na którego rzecz świadczone są usługi, o których mowa w art. 2 niniejszej decyzji.

Artykuł 2

Odstępstwo przewidziane w art. 1 stosuje się do dostaw produktów z drewna przez podatników, włączając drzewo na pniu, drewno okrągłe lub łupane, drewno opałowe, produkty z drewna, drewno bez oblin lub rozdrobnione, a także drewno surowe lub przetworzone oraz półprodukty z drewna.

Artykuł 3

[2] (uchylony).

Artykuł 4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 listopada 2013 r.

[1] Art. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2019/1593 z dnia 24 września 2019 r. zmieniającej decyzję wykonawczą Rady 2013/676/UE upoważniającą Rumunię do dalszego stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE L 248 z 27.09.2019, str. 69). Zmiana weszła w życie 26 września 2019 r.

[2] Art. 3 uchylony przez art. 1 pkt 2 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2019/1593 z dnia 24 września 2019 r. zmieniającej decyzję wykonawczą Rady 2013/676/UE upoważniającą Rumunię do dalszego stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE L 248 z 27.09.2019, str. 69). Zmiana weszła w życie 26 września 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-07-18 do 2019-09-25

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (1), w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pismem zarejestrowanym przez Sekretariat Generalny Komisji w dniu 13 marca 2013 r. Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do przedłużenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do dostaw produktów z drewna.

(2) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie pismem z dnia 17 czerwca 2013 r. o wniosku złożonym przez Rumunię. Pismem z dnia 18 czerwca 2013 r. Komisja poinformowała Rumunię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.

(3) Art. 193 dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.

(4) Decyzją wykonawczą Rady 2010/583/UE (2) upoważniono Rumunię do stosowania na mocy art. 395 dyrektywy 2006/112/WE środka stanowiącego odstępstwo w celu wyznaczenia odbiorcy jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT w przypadku dostaw produktów z drewna przez podatników.

(5) W okresie poprzedzającym pierwsze upoważnienie do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dostaw drewna Rumunia napotykała trudności na rynku drewna ze względu na charakter tego rynku oraz przedsiębiorstw prowadzących na nim działalność. W sektorze tym działa duża liczba małych przedsiębiorstw, których kontrola stwarza władzom rumuńskim trudności. Według władz rumuńskich wyznaczenie odbiorcy jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT przyniosło skutek w postaci zapobiegania przypadkom uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania w tym sektorze, w związku z czym pozostaje ono uzasadnione.

(6) Środek jest proporcjonalny w stosunku do zamierzonego celu, ponieważ nie ma być stosowany powszechnie, lecz jedynie w stosunku do bardzo specyficznych operacji w sektorze, który stwarza istotne problemy w kontekście uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania.

(7) Zdaniem Komisji środek ten nie powinien wywierać niepożądanego wpływu na zapobieganie oszustwom na poziomie sprzedaży detalicznej ani w innych sektorach czy w innych państwach członkowskich.

(8) Upoważnienie powinno być ograniczone w czasie do dnia 31 grudnia 2016 r.

(9) W przypadku gdy Rumunia uzna za konieczne dalsze przedłużenie środka po roku 2016, nie później niż do dnia 1 kwietnia 2016 r. powinna przedłożyć Komisji sprawozdanie wraz z wnioskiem o przedłużenie. W świetle zdobytych do tego czasu doświadczeń należy dokonać oceny, czy utrzymanie odstępstwa jest uzasadnione.

(10) Odstępstwo nie ma żadnego negatywnego wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Na zasadzie odstępstwa od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE niniejszym upoważnia się Rumunię do dnia 31 grudnia 2019 r. [1] do wyznaczenia – jako osoby zobowiązanej do zapłaty podatku – podatnika, któremu dostarczane są towary lub na którego rzecz świadczone są usługi, o których mowa w art. 2 niniejszej decyzji.

Artykuł 2

Odstępstwo przewidziane w art. 1 stosuje się do dostaw produktów z drewna przez podatników, włączając drzewo na pniu, drewno okrągłe lub łupane, drewno opałowe, produkty z drewna, drewno bez oblin lub rozdrobnione, a także drewno surowe lub przetworzone oraz półprodukty z drewna.

Artykuł 3

Każdy wniosek o przedłużenie środka przewidzianego w niniejszej decyzji przedkłada się do Komisji nie później niż do dnia 1 kwietnia 2019 r. [2] ; do wniosku załącza się sprawozdanie, które zawiera ocenę skuteczności środka i ocenę ryzyka oszustw w sektorze drewna.

Artykuł 4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 listopada 2013 r.

[1] Art. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2016/1206 z dnia 18 lipca 2016 r. zmieniającej decyzję wykonawczą 2013/676/UE upoważniającą Rumunię do dalszego stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE L 198 z 23.07.2016, str. 47). Zmiana weszła w życie 18 lipca 2016 r.

[2] Art. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2016/1206 z dnia 18 lipca 2016 r. zmieniającej decyzję wykonawczą 2013/676/UE upoważniającą Rumunię do dalszego stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE L 198 z 23.07.2016, str. 47). Zmiana weszła w życie 18 lipca 2016 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2013-11-18 do 2016-07-17

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006  r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (1), w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pismem zarejestrowanym przez Sekretariat Generalny Komisji w dniu 13 marca 2013 r. Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do przedłużenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do dostaw produktów z drewna.

(2)  Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie pismem z dnia 17 czerwca 2013 r. o wniosku złożonym przez Rumunię. Pismem z dnia 18 czerwca 2013 r. Komisja poinformowała Rumunię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.

(3)  Art. 193 dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.

(4) Decyzją wykonawczą Rady 2010/583/UE (2) upoważniono Rumunię do stosowania na mocy art.  395 dyrektywy 2006/112/WE środka stanowiącego odstępstwo w celu wyznaczenia odbiorcy jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT w przypadku dostaw produktów z drewna przez podatników.

(5)  W okresie poprzedzającym pierwsze upoważnienie do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dostaw drewna Rumunia napotykała trudności na rynku drewna ze względu na charakter tego rynku oraz przedsiębiorstw prowadzących na nim działalność. W sektorze tym działa duża liczba małych przedsiębiorstw, których kontrola stwarza władzom rumuńskim trudności. Według władz rumuńskich wyznaczenie odbiorcy jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT przyniosło skutek w postaci zapobiegania przypadkom uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania w tym sektorze, w związku z czym pozostaje ono uzasadnione.

(6)  Środek jest proporcjonalny w stosunku do zamierzonego celu, ponieważ nie ma być stosowany powszechnie, lecz jedynie w stosunku do bardzo specyficznych operacji w sektorze, który stwarza istotne problemy w kontekście uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania.

(7) Zdaniem Komisji środek ten nie powinien wywierać niepożądanego wpływu na zapobieganie oszustwom na poziomie sprzedaży detalicznej ani w innych sektorach czy w innych państwach członkowskich.

(8) Upoważnienie powinno być ograniczone w czasie do dnia 31 grudnia 2016 r.

(9)  W przypadku gdy Rumunia uzna za konieczne dalsze przedłużenie środka po roku 2016, nie później niż do dnia 1 kwietnia 2016 r. powinna przedłożyć Komisji sprawozdanie wraz z wnioskiem o przedłużenie. W świetle zdobytych do tego czasu doświadczeń należy dokonać oceny, czy utrzymanie odstępstwa jest uzasadnione.

(10)  Odstępstwo nie ma żadnego negatywnego wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Na zasadzie odstępstwa od art.  193 dyrektywy 2006/112/WE niniejszym upoważnia się Rumunię do dnia 31 grudnia 2016 r. do wyznaczenia – jako osoby zobowiązanej do zapłaty podatku – podatnika, któremu dostarczane są towary lub na którego rzecz świadczone są usługi, o których mowa w art. 2 niniejszej decyzji.

Artykuł 2

Odstępstwo przewidziane w art. 1 stosuje się do dostaw produktów z drewna przez podatników, włączając drzewo na pniu, drewno okrągłe lub łupane, drewno opałowe, produkty z drewna, drewno bez oblin lub rozdrobnione, a także drewno surowe lub przetworzone oraz półprodukty z drewna.

Artykuł 3

Każdy wniosek o przedłużenie środka przewidzianego w niniejszej decyzji przedkłada się do Komisji nie później niż do dnia 1 kwietnia 2016  r.; do wniosku załącza się sprawozdanie, które zawiera ocenę skuteczności środka i ocenę ryzyka oszustw w sektorze drewna.

Artykuł 4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 listopada 2013 r.