history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2022-11-25

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

względniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) (1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

1) W komunikacie Komisji pt. „Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie” (2) wyznaczono nowe cele w zakresie łączności dla Unii, które mają zostać osiągnięte poprzez powszechne wdrożenie i upowszechnienie sieci o bardzo dużej przepływności. Jeden z tych celów zakłada doprowadzenie do wszystkich gospodarstw domowych w Unii sieci gigabitowej do 2030 r. Zastosowania systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych, (WAS/RLAN) w dużej mierze przyczyniają się do realizacji tego celu.

2) Dostęp do lokalnych sieci radiowych reguluje art. 56 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 (3). Lokalne sieci radiowe zdefiniowano w tej dyrektywie jako systemy dostępu bezprzewodowego o niskiej mocy i bliskim zasięgu, stwarzające niskie ryzyko zakłóceń dla innych tego typu systemów stosowanych w pobliżu przez innych użytkowników, wykorzystujące na zasadzie niewyłączności zharmonizowane widmo radiowe.

3) Decyzją Komisji 2005/513/WE (4) zharmonizowano wykorzystanie widma radiowego w paśmie 5 GHz (5 150–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz) na potrzeby systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych.

4) Zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym (5) Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU) zakresy częstotliwości 5 150–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz są przeznaczone dla służby ruchomej z wyjątkiem ruchomej lotniczej na zasadzie pierwszej ważności we wszystkich trzech Regionach ITU, z uwzględnieniem potrzeby ochrony innych służb pierwszej ważności w tych zakresach częstotliwości. Światowa Konferencja Radiokomunikacyjna ITU w 2003 r. (WRC-03) przyjęła rezolucję 229 w sprawie wykorzystania zakresów częstotliwości 5 150–5 250 MHz, 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz przez służbę ruchomą na potrzeby wdrażania systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych. Rezolucją tą, zmienioną na Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej w 2019 r. (WRC-19), rozszerzono możliwość użytkowania we wnętrzach na pociągi i pojazdy drogowe, określono maksymalną moc nadawania WAS/RLAN wykorzystujących zakres częstotliwości 5 150–5 250 MHz w pojazdach drogowych oraz dopuszczono ograniczone użytkowanie na zewnątrz stacji w służbie ruchomej w zakresie 5 150–5 250 MHz przy zagwarantowaniu ochrony innym zastosowaniom w tym zakresie częstotliwości.

(5) W kilku państwach członkowskich radary wojskowe i meteorologiczne muszą bezwzględnie korzystać z zakresów częstotliwości w paśmie 5 250–5 850 MHz, które wymagają szczególnej ochrony przed szkodliwymi zakłóceniami ze strony WAS/RLAN. W tym kontekście techniczne i operacyjne warunki użytkowania WAS/RLAN muszą zapewniać ochronę uzasadnionych interesów publicznych związanych z innymi służbami radiowymi, w tym radarami wojskowymi i meteorologicznymi. Istnieje również konieczność ochrony prawidłowego funkcjonowania systemów związanych z (aktywną) służbą satelitarnych badań Ziemi, (aktywną) służbą badań kosmicznych i łączami dosyłowymi służby ruchomej satelitarnej, w szczególności w zakresie częstotliwości 5 150–5 350 MHz.

(6) W dniu 14 kwietnia 2020 r., aby wdrożyć ustalenia konferencji WRC-19, na której zmieniono rezolucję 229, Komisja, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu do zmiany decyzji 2005/513/WE w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5 GHz celem wdrożenia WAS/RLAN. W ramach mandatu CEPT powierzono dwa zadania. Pierwszym z nich było zaproponowanie warunków technicznych w celu zmiany decyzji 2005/513/WE w oparciu o ustalenia WRC-19 (zmiana rezolucji 229) dla zakresu częstotliwości 5 150 – 5 250 MHz. Drugim zadaniem było zaproponowanie odpowiednich aktualizacji zharmonizowanych warunków technicznych dla WAS/RLAN w zakresach częstotliwości, odpowiednio, 5 150–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz. Celem tych aktualizacji miało być rozważenie możliwości stosowania tych WAS/RLAN w pojazdach (na pokładach statków powietrznych, wewnątrz pojazdów drogowych (samochodów, autobusów), na pokładach pociągów itp.) oraz ocena możliwości wykorzystania WAS/RLAN jako łączy radiowych w systemach bezzałogowego statku powietrznego (SBSP).

(7) Zgodnie z tym mandatem CEPT opublikowała sprawozdanie nr 79 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie 5 GHz na potrzeby wdrożenia WAS/RLAN z uwzględnieniem ustaleń WRC-19. Sprawozdanie CEPT nr 79 zawiera zmienione warunki techniczne dotyczące WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 150–5 250 MHz dla następujących przypadków użytkowania we wnętrzach: wewnątrz budynków i jako instalacje wewnątrz pojazdów drogowych, pociągów i statków powietrznych oraz dla ograniczonego użytkowania na zewnątrz. Eksploatacja SBSP jest dozwolona jedynie w zakresie częstotliwości 5 170–5 250 MHz jako szczególny przypadek użytkowania na zewnątrz. Proponowane warunki techniczne dotyczące zakresu częstotliwości 5 250–5 350 MHz dopuszczają użytkowanie we wnętrzach ograniczone wyłącznie do wnętrz budynków. Wykorzystanie zakresu częstotliwości 5 470–5 725 MHz jest możliwe we wnętrzach i na zewnątrz, ale z wyłączeniem instalacji w pojazdach drogowych, pociągach i statkach powietrznych oraz wykorzystania w SBSP. Ustalenia dokonane w oparciu o wspomniany mandat i zawarte w sprawozdaniu CEPT nr 79 stanowią podstawę niniejszej decyzji.

(8) W swoim sprawozdaniu nr 79 CEPT potwierdziła, że panuje powszechna zgoda co do tego, jak ważne jest rozwiązanie problemu szkodliwych zakłóceń dla radarów meteorologicznych w zakresie częstotliwości 5 600–5 650 MHz. Aby przyczynić się do ograniczenia szkodliwych zakłóceń dla radarów meteorologicznych, w niniejszej decyzji należy określić warunki techniczne dotyczące instalacji WAS/RLAN w pojazdach drogowych, pociągach i na statkach powietrznych oraz stosowania tych urządzeń w systemach bezzałogowego statku powietrznego (SBSP), a także doprecyzować wymogi mające zastosowanie do dynamicznego wyboru częstotliwości (DFS). Niniejsza decyzja może zostać w przyszłości poddana przeglądowi w celu oceny skuteczności tych środków.

(9) W przypadku gdy inne wykorzystanie obok WAS/RLAN jest ograniczone geograficznie i znane krajowym organom regulacyjnym, państwa członkowskie powinny być uprawnione do udzielania zezwoleń na poziomie krajowym na instalacje wewnątrz pociągów korzystające z zakresów częstotliwości 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz, w sytuacji gdy wykorzystanie WAS/RLAN można kontrolować i ograniczyć geograficznie.

(10) Niniejsza decyzja opiera się na zasadach i przepisach określonych w decyzji 2005/513/WE oraz stanowi ich rozwinięcie. Ze względu na pewność prawa należy uchylić decyzję 2005/513/WE.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Niniejsza decyzja harmonizuje warunki dostępności i efektywnego wykorzystania zakresów częstotliwości 5 150–5 250 MHz, 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz na potrzeby systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLAN).

Artykuł 2

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a) „systemy dostępu bezprzewodowego, w tym lokalne sieci radiowe (WAS/RLAN)” oznaczają szerokopasmowe systemy radiowe pozwalające na bezprzewodowy dostęp dla publicznych i prywatnych zastosowań niezależnie od bazowej topologii sieci;

b) „użytkowanie we wnętrzach” oznacza użytkowanie w zamkniętej przestrzeni, która zapewnia niezbędne tłumienie i dzięki temu ułatwia współużytkowanie z innymi służbami. Jako użytkowanie we wnętrzach można zaklasyfikować cztery przypadki użytkowania określone w warunkach technicznych w załączniku do niniejszej decyzji, które odzwierciedlają konkretne scenariusze: wewnątrz budynków, wewnątrz pojazdów drogowych, wewnątrz pociągów i wewnątrz statków powietrznych;

c) „zastępcza moc promieniowana izotropowo (e.i.r.p.)” oznacza iloczyn mocy doprowadzonej do anteny oraz zysku anteny w danym kierunku w odniesieniu do anteny izotropowej (zysk bezwzględny lub izotropowy);

d) „średnia zastępcza moc promieniowana izotropowo (e.i.r.p.)” oznacza e.i.r.p. w trakcie transmisji, która odpowiada najwyższej mocy, jeżeli stosuje się sterowanie mocą.

Artykuł 3

[1] Do dnia 30 czerwca 2023 r. państwa członkowskie wyznaczają i udostępniają na zasadzie braku wyłączności zakresy częstotliwości 5 150–5 250 MHz, 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz na potrzeby wdrażania WAS/RLAN zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w załączniku.

Artykuł 4

Państwa członkowskie monitorują rozwój norm i technologii w odniesieniu do wykorzystywania zakresów częstotliwości 5 150–5 250 MHz, 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz na potrzeby WAS/RLAN i przekazują swoje ustalenia Komisji na jej wniosek lub z własnej inicjatywy, aby umożliwić terminowy przegląd niniejszej decyzji.

Artykuł 5

Decyzja 2005/513/WE traci moc.

Artykuł 6

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2022 r.

[1] Art. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/2307 z dnia 23 listopada 2022 r. zmieniającej decyzję wykonawczą (UE) 2022/179 w odniesieniu do wyznaczania i udostępniania zakresów częstotliwości 5 150–5 250 MHz, 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w załączniku (Dz.Urz.UE L 305 z 25.11.2022, str. 63). Zmiana weszła w życie 25 listopada 2022 r.

Wersja obowiązująca od 2022-11-25

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

względniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) (1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

1) W komunikacie Komisji pt. „Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie” (2) wyznaczono nowe cele w zakresie łączności dla Unii, które mają zostać osiągnięte poprzez powszechne wdrożenie i upowszechnienie sieci o bardzo dużej przepływności. Jeden z tych celów zakłada doprowadzenie do wszystkich gospodarstw domowych w Unii sieci gigabitowej do 2030 r. Zastosowania systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych, (WAS/RLAN) w dużej mierze przyczyniają się do realizacji tego celu.

2) Dostęp do lokalnych sieci radiowych reguluje art. 56 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 (3). Lokalne sieci radiowe zdefiniowano w tej dyrektywie jako systemy dostępu bezprzewodowego o niskiej mocy i bliskim zasięgu, stwarzające niskie ryzyko zakłóceń dla innych tego typu systemów stosowanych w pobliżu przez innych użytkowników, wykorzystujące na zasadzie niewyłączności zharmonizowane widmo radiowe.

3) Decyzją Komisji 2005/513/WE (4) zharmonizowano wykorzystanie widma radiowego w paśmie 5 GHz (5 150–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz) na potrzeby systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych.

4) Zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym (5) Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU) zakresy częstotliwości 5 150–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz są przeznaczone dla służby ruchomej z wyjątkiem ruchomej lotniczej na zasadzie pierwszej ważności we wszystkich trzech Regionach ITU, z uwzględnieniem potrzeby ochrony innych służb pierwszej ważności w tych zakresach częstotliwości. Światowa Konferencja Radiokomunikacyjna ITU w 2003 r. (WRC-03) przyjęła rezolucję 229 w sprawie wykorzystania zakresów częstotliwości 5 150–5 250 MHz, 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz przez służbę ruchomą na potrzeby wdrażania systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych. Rezolucją tą, zmienioną na Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej w 2019 r. (WRC-19), rozszerzono możliwość użytkowania we wnętrzach na pociągi i pojazdy drogowe, określono maksymalną moc nadawania WAS/RLAN wykorzystujących zakres częstotliwości 5 150–5 250 MHz w pojazdach drogowych oraz dopuszczono ograniczone użytkowanie na zewnątrz stacji w służbie ruchomej w zakresie 5 150–5 250 MHz przy zagwarantowaniu ochrony innym zastosowaniom w tym zakresie częstotliwości.

(5) W kilku państwach członkowskich radary wojskowe i meteorologiczne muszą bezwzględnie korzystać z zakresów częstotliwości w paśmie 5 250–5 850 MHz, które wymagają szczególnej ochrony przed szkodliwymi zakłóceniami ze strony WAS/RLAN. W tym kontekście techniczne i operacyjne warunki użytkowania WAS/RLAN muszą zapewniać ochronę uzasadnionych interesów publicznych związanych z innymi służbami radiowymi, w tym radarami wojskowymi i meteorologicznymi. Istnieje również konieczność ochrony prawidłowego funkcjonowania systemów związanych z (aktywną) służbą satelitarnych badań Ziemi, (aktywną) służbą badań kosmicznych i łączami dosyłowymi służby ruchomej satelitarnej, w szczególności w zakresie częstotliwości 5 150–5 350 MHz.

(6) W dniu 14 kwietnia 2020 r., aby wdrożyć ustalenia konferencji WRC-19, na której zmieniono rezolucję 229, Komisja, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu do zmiany decyzji 2005/513/WE w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5 GHz celem wdrożenia WAS/RLAN. W ramach mandatu CEPT powierzono dwa zadania. Pierwszym z nich było zaproponowanie warunków technicznych w celu zmiany decyzji 2005/513/WE w oparciu o ustalenia WRC-19 (zmiana rezolucji 229) dla zakresu częstotliwości 5 150 – 5 250 MHz. Drugim zadaniem było zaproponowanie odpowiednich aktualizacji zharmonizowanych warunków technicznych dla WAS/RLAN w zakresach częstotliwości, odpowiednio, 5 150–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz. Celem tych aktualizacji miało być rozważenie możliwości stosowania tych WAS/RLAN w pojazdach (na pokładach statków powietrznych, wewnątrz pojazdów drogowych (samochodów, autobusów), na pokładach pociągów itp.) oraz ocena możliwości wykorzystania WAS/RLAN jako łączy radiowych w systemach bezzałogowego statku powietrznego (SBSP).

(7) Zgodnie z tym mandatem CEPT opublikowała sprawozdanie nr 79 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie 5 GHz na potrzeby wdrożenia WAS/RLAN z uwzględnieniem ustaleń WRC-19. Sprawozdanie CEPT nr 79 zawiera zmienione warunki techniczne dotyczące WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 150–5 250 MHz dla następujących przypadków użytkowania we wnętrzach: wewnątrz budynków i jako instalacje wewnątrz pojazdów drogowych, pociągów i statków powietrznych oraz dla ograniczonego użytkowania na zewnątrz. Eksploatacja SBSP jest dozwolona jedynie w zakresie częstotliwości 5 170–5 250 MHz jako szczególny przypadek użytkowania na zewnątrz. Proponowane warunki techniczne dotyczące zakresu częstotliwości 5 250–5 350 MHz dopuszczają użytkowanie we wnętrzach ograniczone wyłącznie do wnętrz budynków. Wykorzystanie zakresu częstotliwości 5 470–5 725 MHz jest możliwe we wnętrzach i na zewnątrz, ale z wyłączeniem instalacji w pojazdach drogowych, pociągach i statkach powietrznych oraz wykorzystania w SBSP. Ustalenia dokonane w oparciu o wspomniany mandat i zawarte w sprawozdaniu CEPT nr 79 stanowią podstawę niniejszej decyzji.

(8) W swoim sprawozdaniu nr 79 CEPT potwierdziła, że panuje powszechna zgoda co do tego, jak ważne jest rozwiązanie problemu szkodliwych zakłóceń dla radarów meteorologicznych w zakresie częstotliwości 5 600–5 650 MHz. Aby przyczynić się do ograniczenia szkodliwych zakłóceń dla radarów meteorologicznych, w niniejszej decyzji należy określić warunki techniczne dotyczące instalacji WAS/RLAN w pojazdach drogowych, pociągach i na statkach powietrznych oraz stosowania tych urządzeń w systemach bezzałogowego statku powietrznego (SBSP), a także doprecyzować wymogi mające zastosowanie do dynamicznego wyboru częstotliwości (DFS). Niniejsza decyzja może zostać w przyszłości poddana przeglądowi w celu oceny skuteczności tych środków.

(9) W przypadku gdy inne wykorzystanie obok WAS/RLAN jest ograniczone geograficznie i znane krajowym organom regulacyjnym, państwa członkowskie powinny być uprawnione do udzielania zezwoleń na poziomie krajowym na instalacje wewnątrz pociągów korzystające z zakresów częstotliwości 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz, w sytuacji gdy wykorzystanie WAS/RLAN można kontrolować i ograniczyć geograficznie.

(10) Niniejsza decyzja opiera się na zasadach i przepisach określonych w decyzji 2005/513/WE oraz stanowi ich rozwinięcie. Ze względu na pewność prawa należy uchylić decyzję 2005/513/WE.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Niniejsza decyzja harmonizuje warunki dostępności i efektywnego wykorzystania zakresów częstotliwości 5 150–5 250 MHz, 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz na potrzeby systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLAN).

Artykuł 2

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a) „systemy dostępu bezprzewodowego, w tym lokalne sieci radiowe (WAS/RLAN)” oznaczają szerokopasmowe systemy radiowe pozwalające na bezprzewodowy dostęp dla publicznych i prywatnych zastosowań niezależnie od bazowej topologii sieci;

b) „użytkowanie we wnętrzach” oznacza użytkowanie w zamkniętej przestrzeni, która zapewnia niezbędne tłumienie i dzięki temu ułatwia współużytkowanie z innymi służbami. Jako użytkowanie we wnętrzach można zaklasyfikować cztery przypadki użytkowania określone w warunkach technicznych w załączniku do niniejszej decyzji, które odzwierciedlają konkretne scenariusze: wewnątrz budynków, wewnątrz pojazdów drogowych, wewnątrz pociągów i wewnątrz statków powietrznych;

c) „zastępcza moc promieniowana izotropowo (e.i.r.p.)” oznacza iloczyn mocy doprowadzonej do anteny oraz zysku anteny w danym kierunku w odniesieniu do anteny izotropowej (zysk bezwzględny lub izotropowy);

d) „średnia zastępcza moc promieniowana izotropowo (e.i.r.p.)” oznacza e.i.r.p. w trakcie transmisji, która odpowiada najwyższej mocy, jeżeli stosuje się sterowanie mocą.

Artykuł 3

[1] Do dnia 30 czerwca 2023 r. państwa członkowskie wyznaczają i udostępniają na zasadzie braku wyłączności zakresy częstotliwości 5 150–5 250 MHz, 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz na potrzeby wdrażania WAS/RLAN zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w załączniku.

Artykuł 4

Państwa członkowskie monitorują rozwój norm i technologii w odniesieniu do wykorzystywania zakresów częstotliwości 5 150–5 250 MHz, 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz na potrzeby WAS/RLAN i przekazują swoje ustalenia Komisji na jej wniosek lub z własnej inicjatywy, aby umożliwić terminowy przegląd niniejszej decyzji.

Artykuł 5

Decyzja 2005/513/WE traci moc.

Artykuł 6

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2022 r.

[1] Art. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/2307 z dnia 23 listopada 2022 r. zmieniającej decyzję wykonawczą (UE) 2022/179 w odniesieniu do wyznaczania i udostępniania zakresów częstotliwości 5 150–5 250 MHz, 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w załączniku (Dz.Urz.UE L 305 z 25.11.2022, str. 63). Zmiana weszła w życie 25 listopada 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-02-10 do 2022-11-24

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) (1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W komunikacie Komisji pt. „Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie” (2) wyznaczono nowe cele w zakresie łączności dla Unii, które mają zostać osiągnięte poprzez powszechne wdrożenie i upowszechnienie sieci o bardzo dużej przepływności. Jeden z tych celów zakłada doprowadzenie do wszystkich gospodarstw domowych w Unii sieci gigabitowej do 2030 r. Zastosowania systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych, (WAS/RLAN) w dużej mierze przyczyniają się do realizacji tego celu.

(2) Dostęp do lokalnych sieci radiowych reguluje art. 56 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 (3). Lokalne sieci radiowe zdefiniowano w tej dyrektywie jako systemy dostępu bezprzewodowego o niskiej mocy i bliskim zasięgu, stwarzające niskie ryzyko zakłóceń dla innych tego typu systemów stosowanych w pobliżu przez innych użytkowników, wykorzystujące na zasadzie niewyłączności zharmonizowane widmo radiowe.

(3) Decyzją Komisji 2005/513/WE (4) zharmonizowano wykorzystanie widma radiowego w paśmie 5 GHz (5 150–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz) na potrzeby systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych.

(4) Zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym (5) Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU) zakresy częstotliwości 5 150–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz są przeznaczone dla służby ruchomej z wyjątkiem ruchomej lotniczej na zasadzie pierwszej ważności we wszystkich trzech Regionach ITU, z uwzględnieniem potrzeby ochrony innych służb pierwszej ważności w tych zakresach częstotliwości. Światowa Konferencja Radiokomunikacyjna ITU w 2003 r. (WRC-03) przyjęła rezolucję 229 w sprawie wykorzystania zakresów częstotliwości 5 150–5 250 MHz, 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz przez służbę ruchomą na potrzeby wdrażania systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych. Rezolucją tą, zmienioną na Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej w 2019 r. (WRC-19), rozszerzono możliwość użytkowania we wnętrzach na pociągi i pojazdy drogowe, określono maksymalną moc nadawania WAS/RLAN wykorzystujących zakres częstotliwości 5 150–5 250 MHz w pojazdach drogowych oraz dopuszczono ograniczone użytkowanie na zewnątrz stacji w służbie ruchomej w zakresie 5 150–5 250 MHz przy zagwarantowaniu ochrony innym zastosowaniom w tym zakresie częstotliwości.

(5) W kilku państwach członkowskich radary wojskowe i meteorologiczne muszą bezwzględnie korzystać z zakresów częstotliwości w paśmie 5 250–5 850 MHz, które wymagają szczególnej ochrony przed szkodliwymi zakłóceniami ze strony WAS/RLAN. W tym kontekście techniczne i operacyjne warunki użytkowania WAS/RLAN muszą zapewniać ochronę uzasadnionych interesów publicznych związanych z innymi służbami radiowymi, w tym radarami wojskowymi i meteorologicznymi. Istnieje również konieczność ochrony prawidłowego funkcjonowania systemów związanych z (aktywną) służbą satelitarnych badań Ziemi, (aktywną) służbą badań kosmicznych i łączami dosyłowymi służby ruchomej satelitarnej, w szczególności w zakresie częstotliwości 5 150–5 350 MHz.

(6) W dniu 14 kwietnia 2020 r., aby wdrożyć ustalenia konferencji WRC-19, na której zmieniono rezolucję 229, Komisja, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu do zmiany decyzji 2005/513/WE w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5 GHz celem wdrożenia WAS/RLAN. W ramach mandatu CEPT powierzono dwa zadania. Pierwszym z nich było zaproponowanie warunków technicznych w celu zmiany decyzji 2005/513/WE w oparciu o ustalenia WRC-19 (zmiana rezolucji 229) dla zakresu częstotliwości 5 150 – 5 250 MHz. Drugim zadaniem było zaproponowanie odpowiednich aktualizacji zharmonizowanych warunków technicznych dla WAS/RLAN w zakresach częstotliwości, odpowiednio, 5 150–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz. Celem tych aktualizacji miało być rozważenie możliwości stosowania tych WAS/RLAN w pojazdach (na pokładach statków powietrznych, wewnątrz pojazdów drogowych (samochodów, autobusów), na pokładach pociągów itp.) oraz ocena możliwości wykorzystania WAS/RLAN jako łączy radiowych w systemach bezzałogowego statku powietrznego (SBSP).

(7) Zgodnie z tym mandatem CEPT opublikowała sprawozdanie nr 79 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie 5 GHz na potrzeby wdrożenia WAS/RLAN z uwzględnieniem ustaleń WRC-19. Sprawozdanie CEPT nr 79 zawiera zmienione warunki techniczne dotyczące WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 150–5 250 MHz dla następujących przypadków użytkowania we wnętrzach: wewnątrz budynków i jako instalacje wewnątrz pojazdów drogowych, pociągów i statków powietrznych oraz dla ograniczonego użytkowania na zewnątrz. Eksploatacja SBSP jest dozwolona jedynie w zakresie częstotliwości 5 170–5 250 MHz jako szczególny przypadek użytkowania na zewnątrz. Proponowane warunki techniczne dotyczące zakresu częstotliwości 5 250–5 350 MHz dopuszczają użytkowanie we wnętrzach ograniczone wyłącznie do wnętrz budynków. Wykorzystanie zakresu częstotliwości 5 470–5 725 MHz jest możliwe we wnętrzach i na zewnątrz, ale z wyłączeniem instalacji w pojazdach drogowych, pociągach i statkach powietrznych oraz wykorzystania w SBSP. Ustalenia dokonane w oparciu o wspomniany mandat i zawarte w sprawozdaniu CEPT nr 79 stanowią podstawę niniejszej decyzji.

(8) W swoim sprawozdaniu nr 79 CEPT potwierdziła, że panuje powszechna zgoda co do tego, jak ważne jest rozwiązanie problemu szkodliwych zakłóceń dla radarów meteorologicznych w zakresie częstotliwości 5 600–5 650 MHz. Aby przyczynić się do ograniczenia szkodliwych zakłóceń dla radarów meteorologicznych, w niniejszej decyzji należy określić warunki techniczne dotyczące instalacji WAS/RLAN w pojazdach drogowych, pociągach i na statkach powietrznych oraz stosowania tych urządzeń w systemach bezzałogowego statku powietrznego (SBSP), a także doprecyzować wymogi mające zastosowanie do dynamicznego wyboru częstotliwości (DFS). Niniejsza decyzja może zostać w przyszłości poddana przeglądowi w celu oceny skuteczności tych środków.

(9) W przypadku gdy inne wykorzystanie obok WAS/RLAN jest ograniczone geograficznie i znane krajowym organom regulacyjnym, państwa członkowskie powinny być uprawnione do udzielania zezwoleń na poziomie krajowym na instalacje wewnątrz pociągów korzystające z zakresów częstotliwości 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz, w sytuacji gdy wykorzystanie WAS/RLAN można kontrolować i ograniczyć geograficznie.

(10) Niniejsza decyzja opiera się na zasadach i przepisach określonych w decyzji 2005/513/WE oraz stanowi ich rozwinięcie. Ze względu na pewność prawa należy uchylić decyzję 2005/513/WE.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Niniejsza decyzja harmonizuje warunki dostępności i efektywnego wykorzystania zakresów częstotliwości 5 150–5 250 MHz, 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz na potrzeby systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLAN).

Artykuł 2

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a) „systemy dostępu bezprzewodowego, w tym lokalne sieci radiowe (WAS/RLAN)” oznaczają szerokopasmowe systemy radiowe pozwalające na bezprzewodowy dostęp dla publicznych i prywatnych zastosowań niezależnie od bazowej topologii sieci;

b) „użytkowanie we wnętrzach” oznacza użytkowanie w zamkniętej przestrzeni, która zapewnia niezbędne tłumienie i dzięki temu ułatwia współużytkowanie z innymi służbami. Jako użytkowanie we wnętrzach można zaklasyfikować cztery przypadki użytkowania określone w warunkach technicznych w załączniku do niniejszej decyzji, które odzwierciedlają konkretne scenariusze: wewnątrz budynków, wewnątrz pojazdów drogowych, wewnątrz pociągów i wewnątrz statków powietrznych;

c) „zastępcza moc promieniowana izotropowo (e.i.r.p.)” oznacza iloczyn mocy doprowadzonej do anteny oraz zysku anteny w danym kierunku w odniesieniu do anteny izotropowej (zysk bezwzględny lub izotropowy);

d) „średnia zastępcza moc promieniowana izotropowo (e.i.r.p.)” oznacza e.i.r.p. w trakcie transmisji, która odpowiada najwyższej mocy, jeżeli stosuje się sterowanie mocą.

Artykuł 3

Do dnia 31 marca 2022 r. państwa członkowskie wyznaczają i udostępniają na zasadzie braku wyłączności zakresy częstotliwości 5 150–5 250 MHz, 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz na potrzeby wdrażania WAS/RLAN zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w załączniku.

Artykuł 4

Państwa członkowskie monitorują rozwój norm i technologii w odniesieniu do wykorzystywania zakresów częstotliwości 5 150–5 250 MHz, 5 250–5 350 MHz i 5 470–5 725 MHz na potrzeby WAS/RLAN i przekazują swoje ustalenia Komisji na jej wniosek lub z własnej inicjatywy, aby umożliwić terminowy przegląd niniejszej decyzji.

Artykuł 5

Decyzja 2005/513/WE traci moc.

Artykuł 6

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2022 r.