Wersja obowiązująca od 2024-02-11
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
względniając dyrektywę Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającą ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (1), w szczególności jej art. 6 ust. 10, art. 29 ust. 1 i art. 43 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 7 dyrektywy (UE) 2020/262 utrata częściowa wynikająca z właściwości wyrobów, która ma miejsce podczas przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy między państwami członkowskimi, nie jest uznawana za dopuszczenie do konsumpcji, o ile wysokość straty jest niższa niż wspólny próg utraty częściowej dla tych wyrobów akcyzowych, chyba że państwo członkowskie ma uzasadniony powód, by podejrzewać, że dopuszczono się oszustwa lub nieprawidłowości. Zgodnie z art. 45 ust. 2 tej dyrektywy w przypadku częściowej utraty ze względu na właściwości wyrobów, do której dochodzi podczas ich transportu na terytorium państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie, w którym zostały dopuszczone do konsumpcji, podatek akcyzowy nie jest wymagalny w tym państwie członkowskim, w przypadku gdy wielkość utraty nie przekracza wspólnego progu utraty częściowej dla tych wyrobów akcyzowych, chyba że państwo członkowskie ma uzasadniony powód, by podejrzewać, że dopuszczono się oszustwa lub nieprawidłowości. W celu zapewnienia jednolitego traktowania przypadków utraty częściowej w całej Unii należy określić wspólny próg utraty częściowej dla wyrobów tytoniowych. Biorąc pod uwagę w szczególności właściwości wyrobów, ich cechy fizyczne i chemiczne oraz obowiązujące progi krajowe, wspólny próg utraty częściowej dla wyrobów tytoniowych należy ustalić na poziomie 0 %.
2) Dyrektywa (UE) 2020/262 wymaga stosowania elektronicznych dokumentów administracyjnych wymienianych za pośrednictwem systemu komputerowego, o którym mowa w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/263 (2), aby przemieszczanie wyrobów akcyzowych można było uznać za odbywające się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wymaga ona również stosowania dokumentów awaryjnych w przypadkach, gdy taki system komputerowy jest niedostępny w państwie członkowskim wysyłki. Struktura i treść tych dokumentów powinny zapewniać jednolite dopełnianie niezbędnych formalności i ułatwiać nadzór nad przemieszczaniem wyrobów akcyzowych.
(3) Dyrektywa (UE) 2020/262 wymaga stosowania elektronicznych dokumentów administracyjnych w odniesieniu do przemieszczania wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji na terytorium jednego państwa członkowskiego i przemieszczanych na terytorium innego państwa członkowskiego w celu dostarczenia ich tam do celów handlowych. W niektórych określonych przypadkach wymaga ona również stosowania dokumentów awaryjnych. Struktura i treść tych dokumentów powinny zapewniać jednolite dopełnianie niezbędnych formalności i ułatwiać nadzór nad przemieszczaniem wyrobów akcyzowych.
(4) W celu zapewnienia, aby dokumenty wymieniane za pośrednictwem systemu komputerowego zgodnie z art. 20–25 dyrektywy (UE) 2020/262 były łatwe do zrozumienia we wszystkich państwach członkowskich i mogły być przetwarzane przez system komputerowy, należy określić strukturę i treść takich komunikatów dotyczących unieważnienia elektronicznego dokumentu administracyjnego, zmiany miejsca przeznaczenia i podziału przemieszczania.
(5) Przepisy dotyczące struktury i treści dokumentów wymienianych w kontekście przemieszczania wyrobów akcyzowych oraz dotyczące progu utraty wynikającej z właściwości wyrobów będą musiały być w wielu przypadkach stosowane łącznie zarówno przez podmioty gospodarcze dokonujące wewnątrzunijnego przemieszczania wyrobów akcyzowych, takich jak wyroby tytoniowe, jak i przez organy państw członkowskich monitorujące te działania. Mając na względzie prostotę i przejrzystość, a także aby ułatwić stosowanie przepisów i uniknąć ich powielania, przepisy te należy ustanowić w jednym akcie prawnym.
6) Ponieważ przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem i rozporządzeniem wykonawczym Komisji 2022/ 1637 (3) zastępują przepisy ustanowione w rozporządzeniach Komisji (EWG) nr 3649/92 (4) i (WE) nr 684/2009 (5), należy uchylić zastępowane rozporządzenia.
7) Zgodnie z art. 54 dyrektywy (UE) 2020/262 państwa członkowskie zezwalają na odbiór wyrobów akcyzowych zgodnie z procedurami określonymi w art. 33, 34 i 35 dyrektywy Rady 2008/118/WE (6) do dnia 31 grudnia 2023 r. Do tego dnia do przemieszczeń wyrobów akcyzowych rozpoczętych przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy zatem stosować rozporządzenie (EWG) nr 3649/92.
(8) Zgodnie z art. 55 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/262 od dnia 13 lutego 2023 r. państwa członkowskie mają stosować środki niezbędne do wykonania art. 6, art. 20–22, art. 25–29, art. 36–40 i art. 45 tej dyrektywy. Niniejsze rozporządzenie należy zatem stosować począwszy od tego dnia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Próg utraty wynikającej z właściwości wyrobów dla wyrobów tytoniowych
spólny próg utraty częściowej, o którym mowa w art. 6 ust. 7 i art. 45 ust. 2 dyrektywy (UE) 2020/262, dla wyrobów tytoniowych objętych zakresem dyrektywy Rady 2011/64/UE (7), wynosi 0 %.
Artykuł 2
Wymogi dla komunikatów wymienianych za pośrednictwem systemu komputerowego
Komunikaty wymieniane zgodnie z art. 20–25 oraz art. 36 i 37 dyrektywy (UE) 2020/262 muszą być zgodne z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia. Jeżeli do podania niektórych elementów danych w tych komunikatach zgodnie z załącznikiem I wymagane są kody, stosuje się kody wymienione w załączniku II.
Artykuł 3
Projekt elektronicznego dokumentu administracyjnego i elektroniczny dokument administracyjny
Projekt elektronicznego dokumentu administracyjnego przesyłany zgodnie z art. 20 ust. 2 dyrektywy (UE) 2020/262 i elektroniczny dokument administracyjny, któremu nadano administracyjny numer ewidencyjny zgodnie z art. 20 ust. 3 akapit trzeci tej dyrektywy, muszą być zgodne z wymogami określonymi w mających zastosowanie przepisach tabeli 1 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 4
Projekt elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego i elektroniczny uproszczony dokument administracyjny
Projekt elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego przesyłany zgodnie z art. 36 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/262 i elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, któremu nadano administracyjny numer ewidencyjny zgodnie z art. 36 ust. 2 akapit trzeci tej dyrektywy, muszą być zgodne z wymogami określonymi w mających zastosowanie przepisach tabeli 1 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 5
Komunikaty dotyczące unieważnienia elektronicznego dokumentu administracyjnego
Komunikaty dotyczące unieważnienia elektronicznego dokumentu administracyjnego, jak przewidziano w art. 20 ust. 6 dyrektywy (UE) 2020/262, muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabeli 2 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 6
Komunikaty dotyczące zmiany miejsca przeznaczenia przemieszczanych wyrobów akcyzowych
Komunikaty dotyczące zmiany miejsca przeznaczenia, jak przewidziano w art. 20 ust. 7 i art. 36 ust. 5 dyrektywy (UE) 2020/262, muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabelach 3 i 4 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 6a
Komunikaty dotyczące wyrobów akcyzowych wywożonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy
[1] 1. Komunikaty dotyczące sprawdzenia zgodności między elektronicznym dokumentem administracyjnym a zgłoszeniem wywozowym, o którym to sprawdzeniu mowa w art. 21 ust. 3 dyrektywy (UE) 2020/262, muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabelach 7 i 8 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. Komunikaty dotyczące powiadomienia, że wyroby nie mają być już wyprowadzane z terytorium celnego Unii, które to powiadomienie przewidziano w art. 21 ust. 5 dyrektywy (UE) 2020/262, muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabeli 9 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 7
Komunikaty dotyczące podziału przemieszczania produktów energetycznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy
Komunikaty dotyczące podziału przemieszczania produktów energetycznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jak przewidziano w art. 23 dyrektywy (UE) 2020/262, muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabelach 4 i 5 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 8
Komunikaty dotyczące zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych
Raport odbioru składany zgodnie z art. 24 ust. 1 lub art. 37 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/262 i raport wywozu przedstawiany zgodnie z art. 25 tej dyrektywy muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabeli 6 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 9
Dokument awaryjny
1. Dokumenty awaryjne, o których mowa w art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 38 ust. 1 lit. a) dyrektywy (UE) 2020/262, zawierają elementy danych, grupy danych i podgrupy danych określone w kolumnach A i B tabeli 1 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Elementy danych oraz grupy danych i podgrupy danych, w których one występują, identyfikuje się za pomocą liczb i liter określonych w kolumnach A i B tabeli 1 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. Informacje dotyczące zmiany miejsca przeznaczenia towarów i podziału przemieszczania produktów energetycznych, które wysyłający ma przekazać właściwym organom państwa członkowskiego wysyłki, zgodnie z art. 26 ust. 4 i art. 38 ust. 4 dyrektywy (UE) 2020/262, przedstawia się w formie elementów danych, grup danych i podgrup danych określonych w kolumnach A i B tabeli 3 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia lub, w stosownych przypadkach, w kolumnach A i B tabeli 5 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Wszystkie elementy danych oraz grupy danych i podgrupy danych, w których one występują, identyfikuje się za pomocą liczb i liter określonych w kolumnach A i B tabeli 3 w załączniku I lub w kolumnach A i B tabeli 5 w załączniku I.
3. [2] Dokumenty awaryjne, o których mowa w art. 27 ust. 1 i 2 oraz art. 39 dyrektywy (UE) 2020/262, noszą, w stosownych przypadkach, tytuł „Awaryjny raport odbioru stosowany przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych” lub „Awaryjny raport wywozu stosowany przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy”, lub „Awaryjne powiadomienie o unieważnieniu zgłoszenia wywozowego skierowane do organów państwa członkowskiego wysyłki”. Dane przedstawia się w formie elementów danych, grup danych i podgrup danych, jak określono w kolumnach A i B tabeli 6 w załączniku I lub w kolumnach A i B tabeli 9 w załączniku I. Wszystkie elementy danych oraz grupy danych i podgrupy danych, w których one występują, identyfikuje się za pomocą liczb i liter określonych w kolumnie A i kolumnie B tabeli 6 w załączniku I lub w kolumnach A i B tabeli 9 w załączniku I.
Artykuł 10
Uchylenie
Rozporządzenia (EWG) nr 3649/92 oraz (WE) nr 684/2009 tracą moc ze skutkiem od dnia 13 lutego 2023 r.
Niezależnie od akapitu pierwszego rozporządzenie (EWG) nr 3649/92 stosuje się do dnia 31 grudnia 2023 r. do przemieszczeń towarów rozpoczętych przed dniem 13 lutego 2023 r.
Artykuł 11
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 13 lutego 2023 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 lipca 2022 r.
[1] Art. 6a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/296 z dnia 9 listopada 2023 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2022/1636 w odniesieniu do komunikatów dotyczących wyrobów akcyzowych wywożonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L.2024.296 z 22.01.2024 r.; ost. zm.: Dz.Urz.UE.L.2024.90069 z 02.02.2024 r.). Zmiana weszła w życie 11 lutego 2024 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/296 z dnia 9 listopada 2023 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2022/1636 w odniesieniu do komunikatów dotyczących wyrobów akcyzowych wywożonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L.2024.296 z 22.01.2024 r.; ost. zm.: Dz.Urz.UE.L.2024.90069 z 02.02.2024 r.). art. 6a dodany ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 13 lutego 2024 r.
[2] Art. 9 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/296 z dnia 9 listopada 2023 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2022/1636 w odniesieniu do komunikatów dotyczących wyrobów akcyzowych wywożonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L.2024.296 z 22.01.2024 r.; ost. zm.: Dz.Urz.UE.L.2024.90069 z 02.02.2024 r.). Zmiana weszła w życie 11 lutego 2024 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/296 z dnia 9 listopada 2023 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2022/1636 w odniesieniu do komunikatów dotyczących wyrobów akcyzowych wywożonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L.2024.296 z 22.01.2024 r.; ost. zm.: Dz.Urz.UE.L.2024.90069 z 02.02.2024 r.) art. 9 ust. 3 w brzmieniu nadanym ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 13 lutego 2024 r.
Wersja obowiązująca od 2024-02-11
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
względniając dyrektywę Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającą ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (1), w szczególności jej art. 6 ust. 10, art. 29 ust. 1 i art. 43 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 7 dyrektywy (UE) 2020/262 utrata częściowa wynikająca z właściwości wyrobów, która ma miejsce podczas przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy między państwami członkowskimi, nie jest uznawana za dopuszczenie do konsumpcji, o ile wysokość straty jest niższa niż wspólny próg utraty częściowej dla tych wyrobów akcyzowych, chyba że państwo członkowskie ma uzasadniony powód, by podejrzewać, że dopuszczono się oszustwa lub nieprawidłowości. Zgodnie z art. 45 ust. 2 tej dyrektywy w przypadku częściowej utraty ze względu na właściwości wyrobów, do której dochodzi podczas ich transportu na terytorium państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie, w którym zostały dopuszczone do konsumpcji, podatek akcyzowy nie jest wymagalny w tym państwie członkowskim, w przypadku gdy wielkość utraty nie przekracza wspólnego progu utraty częściowej dla tych wyrobów akcyzowych, chyba że państwo członkowskie ma uzasadniony powód, by podejrzewać, że dopuszczono się oszustwa lub nieprawidłowości. W celu zapewnienia jednolitego traktowania przypadków utraty częściowej w całej Unii należy określić wspólny próg utraty częściowej dla wyrobów tytoniowych. Biorąc pod uwagę w szczególności właściwości wyrobów, ich cechy fizyczne i chemiczne oraz obowiązujące progi krajowe, wspólny próg utraty częściowej dla wyrobów tytoniowych należy ustalić na poziomie 0 %.
2) Dyrektywa (UE) 2020/262 wymaga stosowania elektronicznych dokumentów administracyjnych wymienianych za pośrednictwem systemu komputerowego, o którym mowa w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/263 (2), aby przemieszczanie wyrobów akcyzowych można było uznać za odbywające się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wymaga ona również stosowania dokumentów awaryjnych w przypadkach, gdy taki system komputerowy jest niedostępny w państwie członkowskim wysyłki. Struktura i treść tych dokumentów powinny zapewniać jednolite dopełnianie niezbędnych formalności i ułatwiać nadzór nad przemieszczaniem wyrobów akcyzowych.
(3) Dyrektywa (UE) 2020/262 wymaga stosowania elektronicznych dokumentów administracyjnych w odniesieniu do przemieszczania wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji na terytorium jednego państwa członkowskiego i przemieszczanych na terytorium innego państwa członkowskiego w celu dostarczenia ich tam do celów handlowych. W niektórych określonych przypadkach wymaga ona również stosowania dokumentów awaryjnych. Struktura i treść tych dokumentów powinny zapewniać jednolite dopełnianie niezbędnych formalności i ułatwiać nadzór nad przemieszczaniem wyrobów akcyzowych.
(4) W celu zapewnienia, aby dokumenty wymieniane za pośrednictwem systemu komputerowego zgodnie z art. 20–25 dyrektywy (UE) 2020/262 były łatwe do zrozumienia we wszystkich państwach członkowskich i mogły być przetwarzane przez system komputerowy, należy określić strukturę i treść takich komunikatów dotyczących unieważnienia elektronicznego dokumentu administracyjnego, zmiany miejsca przeznaczenia i podziału przemieszczania.
(5) Przepisy dotyczące struktury i treści dokumentów wymienianych w kontekście przemieszczania wyrobów akcyzowych oraz dotyczące progu utraty wynikającej z właściwości wyrobów będą musiały być w wielu przypadkach stosowane łącznie zarówno przez podmioty gospodarcze dokonujące wewnątrzunijnego przemieszczania wyrobów akcyzowych, takich jak wyroby tytoniowe, jak i przez organy państw członkowskich monitorujące te działania. Mając na względzie prostotę i przejrzystość, a także aby ułatwić stosowanie przepisów i uniknąć ich powielania, przepisy te należy ustanowić w jednym akcie prawnym.
6) Ponieważ przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem i rozporządzeniem wykonawczym Komisji 2022/ 1637 (3) zastępują przepisy ustanowione w rozporządzeniach Komisji (EWG) nr 3649/92 (4) i (WE) nr 684/2009 (5), należy uchylić zastępowane rozporządzenia.
7) Zgodnie z art. 54 dyrektywy (UE) 2020/262 państwa członkowskie zezwalają na odbiór wyrobów akcyzowych zgodnie z procedurami określonymi w art. 33, 34 i 35 dyrektywy Rady 2008/118/WE (6) do dnia 31 grudnia 2023 r. Do tego dnia do przemieszczeń wyrobów akcyzowych rozpoczętych przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy zatem stosować rozporządzenie (EWG) nr 3649/92.
(8) Zgodnie z art. 55 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/262 od dnia 13 lutego 2023 r. państwa członkowskie mają stosować środki niezbędne do wykonania art. 6, art. 20–22, art. 25–29, art. 36–40 i art. 45 tej dyrektywy. Niniejsze rozporządzenie należy zatem stosować począwszy od tego dnia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Próg utraty wynikającej z właściwości wyrobów dla wyrobów tytoniowych
spólny próg utraty częściowej, o którym mowa w art. 6 ust. 7 i art. 45 ust. 2 dyrektywy (UE) 2020/262, dla wyrobów tytoniowych objętych zakresem dyrektywy Rady 2011/64/UE (7), wynosi 0 %.
Artykuł 2
Wymogi dla komunikatów wymienianych za pośrednictwem systemu komputerowego
Komunikaty wymieniane zgodnie z art. 20–25 oraz art. 36 i 37 dyrektywy (UE) 2020/262 muszą być zgodne z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia. Jeżeli do podania niektórych elementów danych w tych komunikatach zgodnie z załącznikiem I wymagane są kody, stosuje się kody wymienione w załączniku II.
Artykuł 3
Projekt elektronicznego dokumentu administracyjnego i elektroniczny dokument administracyjny
Projekt elektronicznego dokumentu administracyjnego przesyłany zgodnie z art. 20 ust. 2 dyrektywy (UE) 2020/262 i elektroniczny dokument administracyjny, któremu nadano administracyjny numer ewidencyjny zgodnie z art. 20 ust. 3 akapit trzeci tej dyrektywy, muszą być zgodne z wymogami określonymi w mających zastosowanie przepisach tabeli 1 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 4
Projekt elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego i elektroniczny uproszczony dokument administracyjny
Projekt elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego przesyłany zgodnie z art. 36 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/262 i elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, któremu nadano administracyjny numer ewidencyjny zgodnie z art. 36 ust. 2 akapit trzeci tej dyrektywy, muszą być zgodne z wymogami określonymi w mających zastosowanie przepisach tabeli 1 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 5
Komunikaty dotyczące unieważnienia elektronicznego dokumentu administracyjnego
Komunikaty dotyczące unieważnienia elektronicznego dokumentu administracyjnego, jak przewidziano w art. 20 ust. 6 dyrektywy (UE) 2020/262, muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabeli 2 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 6
Komunikaty dotyczące zmiany miejsca przeznaczenia przemieszczanych wyrobów akcyzowych
Komunikaty dotyczące zmiany miejsca przeznaczenia, jak przewidziano w art. 20 ust. 7 i art. 36 ust. 5 dyrektywy (UE) 2020/262, muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabelach 3 i 4 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 6a
Komunikaty dotyczące wyrobów akcyzowych wywożonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy
[1] 1. Komunikaty dotyczące sprawdzenia zgodności między elektronicznym dokumentem administracyjnym a zgłoszeniem wywozowym, o którym to sprawdzeniu mowa w art. 21 ust. 3 dyrektywy (UE) 2020/262, muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabelach 7 i 8 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. Komunikaty dotyczące powiadomienia, że wyroby nie mają być już wyprowadzane z terytorium celnego Unii, które to powiadomienie przewidziano w art. 21 ust. 5 dyrektywy (UE) 2020/262, muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabeli 9 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 7
Komunikaty dotyczące podziału przemieszczania produktów energetycznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy
Komunikaty dotyczące podziału przemieszczania produktów energetycznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jak przewidziano w art. 23 dyrektywy (UE) 2020/262, muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabelach 4 i 5 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 8
Komunikaty dotyczące zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych
Raport odbioru składany zgodnie z art. 24 ust. 1 lub art. 37 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/262 i raport wywozu przedstawiany zgodnie z art. 25 tej dyrektywy muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabeli 6 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 9
Dokument awaryjny
1. Dokumenty awaryjne, o których mowa w art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 38 ust. 1 lit. a) dyrektywy (UE) 2020/262, zawierają elementy danych, grupy danych i podgrupy danych określone w kolumnach A i B tabeli 1 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Elementy danych oraz grupy danych i podgrupy danych, w których one występują, identyfikuje się za pomocą liczb i liter określonych w kolumnach A i B tabeli 1 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. Informacje dotyczące zmiany miejsca przeznaczenia towarów i podziału przemieszczania produktów energetycznych, które wysyłający ma przekazać właściwym organom państwa członkowskiego wysyłki, zgodnie z art. 26 ust. 4 i art. 38 ust. 4 dyrektywy (UE) 2020/262, przedstawia się w formie elementów danych, grup danych i podgrup danych określonych w kolumnach A i B tabeli 3 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia lub, w stosownych przypadkach, w kolumnach A i B tabeli 5 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Wszystkie elementy danych oraz grupy danych i podgrupy danych, w których one występują, identyfikuje się za pomocą liczb i liter określonych w kolumnach A i B tabeli 3 w załączniku I lub w kolumnach A i B tabeli 5 w załączniku I.
3. [2] Dokumenty awaryjne, o których mowa w art. 27 ust. 1 i 2 oraz art. 39 dyrektywy (UE) 2020/262, noszą, w stosownych przypadkach, tytuł „Awaryjny raport odbioru stosowany przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych” lub „Awaryjny raport wywozu stosowany przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy”, lub „Awaryjne powiadomienie o unieważnieniu zgłoszenia wywozowego skierowane do organów państwa członkowskiego wysyłki”. Dane przedstawia się w formie elementów danych, grup danych i podgrup danych, jak określono w kolumnach A i B tabeli 6 w załączniku I lub w kolumnach A i B tabeli 9 w załączniku I. Wszystkie elementy danych oraz grupy danych i podgrupy danych, w których one występują, identyfikuje się za pomocą liczb i liter określonych w kolumnie A i kolumnie B tabeli 6 w załączniku I lub w kolumnach A i B tabeli 9 w załączniku I.
Artykuł 10
Uchylenie
Rozporządzenia (EWG) nr 3649/92 oraz (WE) nr 684/2009 tracą moc ze skutkiem od dnia 13 lutego 2023 r.
Niezależnie od akapitu pierwszego rozporządzenie (EWG) nr 3649/92 stosuje się do dnia 31 grudnia 2023 r. do przemieszczeń towarów rozpoczętych przed dniem 13 lutego 2023 r.
Artykuł 11
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 13 lutego 2023 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 lipca 2022 r.
[1] Art. 6a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/296 z dnia 9 listopada 2023 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2022/1636 w odniesieniu do komunikatów dotyczących wyrobów akcyzowych wywożonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L.2024.296 z 22.01.2024 r.; ost. zm.: Dz.Urz.UE.L.2024.90069 z 02.02.2024 r.). Zmiana weszła w życie 11 lutego 2024 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/296 z dnia 9 listopada 2023 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2022/1636 w odniesieniu do komunikatów dotyczących wyrobów akcyzowych wywożonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L.2024.296 z 22.01.2024 r.; ost. zm.: Dz.Urz.UE.L.2024.90069 z 02.02.2024 r.). art. 6a dodany ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 13 lutego 2024 r.
[2] Art. 9 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/296 z dnia 9 listopada 2023 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2022/1636 w odniesieniu do komunikatów dotyczących wyrobów akcyzowych wywożonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L.2024.296 z 22.01.2024 r.; ost. zm.: Dz.Urz.UE.L.2024.90069 z 02.02.2024 r.). Zmiana weszła w życie 11 lutego 2024 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/296 z dnia 9 listopada 2023 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2022/1636 w odniesieniu do komunikatów dotyczących wyrobów akcyzowych wywożonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L.2024.296 z 22.01.2024 r.; ost. zm.: Dz.Urz.UE.L.2024.90069 z 02.02.2024 r.) art. 9 ust. 3 w brzmieniu nadanym ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 13 lutego 2024 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-10-13 do 2024-02-10
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającą ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (1), w szczególności jej art. 6 ust. 10, art. 29 ust. 1 i art. 43 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 7 dyrektywy (UE) 2020/262 utrata częściowa wynikająca z właściwości wyrobów, która ma miejsce podczas przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy między państwami członkowskimi, nie jest uznawana za dopuszczenie do konsumpcji, o ile wysokość straty jest niższa niż wspólny próg utraty częściowej dla tych wyrobów akcyzowych, chyba że państwo członkowskie ma uzasadniony powód, by podejrzewać, że dopuszczono się oszustwa lub nieprawidłowości. Zgodnie z art. 45 ust. 2 tej dyrektywy w przypadku częściowej utraty ze względu na właściwości wyrobów, do której dochodzi podczas ich transportu na terytorium państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie, w którym zostały dopuszczone do konsumpcji, podatek akcyzowy nie jest wymagalny w tym państwie członkowskim, w przypadku gdy wielkość utraty nie przekracza wspólnego progu utraty częściowej dla tych wyrobów akcyzowych, chyba że państwo członkowskie ma uzasadniony powód, by podejrzewać, że dopuszczono się oszustwa lub nieprawidłowości. W celu zapewnienia jednolitego traktowania przypadków utraty częściowej w całej Unii należy określić wspólny próg utraty częściowej dla wyrobów tytoniowych. Biorąc pod uwagę w szczególności właściwości wyrobów, ich cechy fizyczne i chemiczne oraz obowiązujące progi krajowe, wspólny próg utraty częściowej dla wyrobów tytoniowych należy ustalić na poziomie 0 %.
(2) Dyrektywa (UE) 2020/262 wymaga stosowania elektronicznych dokumentów administracyjnych wymienianych za pośrednictwem systemu komputerowego, o którym mowa w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/263 (2), aby przemieszczanie wyrobów akcyzowych można było uznać za odbywające się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wymaga ona również stosowania dokumentów awaryjnych w przypadkach, gdy taki system komputerowy jest niedostępny w państwie członkowskim wysyłki. Struktura i treść tych dokumentów powinny zapewniać jednolite dopełnianie niezbędnych formalności i ułatwiać nadzór nad przemieszczaniem wyrobów akcyzowych.
(3) Dyrektywa (UE) 2020/262 wymaga stosowania elektronicznych dokumentów administracyjnych w odniesieniu do przemieszczania wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji na terytorium jednego państwa członkowskiego i przemieszczanych na terytorium innego państwa członkowskiego w celu dostarczenia ich tam do celów handlowych. W niektórych określonych przypadkach wymaga ona również stosowania dokumentów awaryjnych. Struktura i treść tych dokumentów powinny zapewniać jednolite dopełnianie niezbędnych formalności i ułatwiać nadzór nad przemieszczaniem wyrobów akcyzowych.
(4) W celu zapewnienia, aby dokumenty wymieniane za pośrednictwem systemu komputerowego zgodnie z art. 20–25 dyrektywy (UE) 2020/262 były łatwe do zrozumienia we wszystkich państwach członkowskich i mogły być przetwarzane przez system komputerowy, należy określić strukturę i treść takich komunikatów dotyczących unieważnienia elektronicznego dokumentu administracyjnego, zmiany miejsca przeznaczenia i podziału przemieszczania.
(5) Przepisy dotyczące struktury i treści dokumentów wymienianych w kontekście przemieszczania wyrobów akcyzowych oraz dotyczące progu utraty wynikającej z właściwości wyrobów będą musiały być w wielu przypadkach stosowane łącznie zarówno przez podmioty gospodarcze dokonujące wewnątrzunijnego przemieszczania wyrobów akcyzowych, takich jak wyroby tytoniowe, jak i przez organy państw członkowskich monitorujące te działania. Mając na względzie prostotę i przejrzystość, a także aby ułatwić stosowanie przepisów i uniknąć ich powielania, przepisy te należy ustanowić w jednym akcie prawnym.
(6) Ponieważ przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem i rozporządzeniem wykonawczym Komisji 2022/ 1637 (3) zastępują przepisy ustanowione w rozporządzeniach Komisji (EWG) nr 3649/92 (4) i (WE) nr 684/2009 (5), należy uchylić zastępowane rozporządzenia.
(7) Zgodnie z art. 54 dyrektywy (UE) 2020/262 państwa członkowskie zezwalają na odbiór wyrobów akcyzowych zgodnie z procedurami określonymi w art. 33, 34 i 35 dyrektywy Rady 2008/118/WE (6) do dnia 31 grudnia 2023 r. Do tego dnia do przemieszczeń wyrobów akcyzowych rozpoczętych przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy zatem stosować rozporządzenie (EWG) nr 3649/92.
(8) Zgodnie z art. 55 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/262 od dnia 13 lutego 2023 r. państwa członkowskie mają stosować środki niezbędne do wykonania art. 6, art. 20–22, art. 25–29, art. 36–40 i art. 45 tej dyrektywy. Niniejsze rozporządzenie należy zatem stosować począwszy od tego dnia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Próg utraty wynikającej z właściwości wyrobów dla wyrobów tytoniowych
Wspólny próg utraty częściowej, o którym mowa w art. 6 ust. 7 i art. 45 ust. 2 dyrektywy (UE) 2020/262, dla wyrobów tytoniowych objętych zakresem dyrektywy Rady 2011/64/UE (7), wynosi 0 %.
Artykuł 2
Wymogi dla komunikatów wymienianych za pośrednictwem systemu komputerowego
Komunikaty wymieniane zgodnie z art. 20–25 oraz art. 36 i 37 dyrektywy (UE) 2020/262 muszą być zgodne z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia. Jeżeli do podania niektórych elementów danych w tych komunikatach zgodnie z załącznikiem I wymagane są kody, stosuje się kody wymienione w załączniku II.
Artykuł 3
Projekt elektronicznego dokumentu administracyjnego i elektroniczny dokument administracyjny
Projekt elektronicznego dokumentu administracyjnego przesyłany zgodnie z art. 20 ust. 2 dyrektywy (UE) 2020/262 i elektroniczny dokument administracyjny, któremu nadano administracyjny numer ewidencyjny zgodnie z art. 20 ust. 3 akapit trzeci tej dyrektywy, muszą być zgodne z wymogami określonymi w mających zastosowanie przepisach tabeli 1 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 4
Projekt elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego i elektroniczny uproszczony dokument administracyjny
Projekt elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego przesyłany zgodnie z art. 36 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/262 i elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, któremu nadano administracyjny numer ewidencyjny zgodnie z art. 36 ust. 2 akapit trzeci tej dyrektywy, muszą być zgodne z wymogami określonymi w mających zastosowanie przepisach tabeli 1 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 5
Komunikaty dotyczące unieważnienia elektronicznego dokumentu administracyjnego
Komunikaty dotyczące unieważnienia elektronicznego dokumentu administracyjnego, jak przewidziano w art. 20 ust. 6 dyrektywy (UE) 2020/262, muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabeli 2 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 6
Komunikaty dotyczące zmiany miejsca przeznaczenia przemieszczanych wyrobów akcyzowych
Komunikaty dotyczące zmiany miejsca przeznaczenia, jak przewidziano w art. 20 ust. 7 i art. 36 ust. 5 dyrektywy (UE) 2020/262, muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabelach 3 i 4 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 7
Komunikaty dotyczące podziału przemieszczania produktów energetycznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy
Komunikaty dotyczące podziału przemieszczania produktów energetycznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jak przewidziano w art. 23 dyrektywy (UE) 2020/262, muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabelach 4 i 5 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 8
Komunikaty dotyczące zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych
Raport odbioru składany zgodnie z art. 24 ust. 1 lub art. 37 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/262 i raport wywozu przedstawiany zgodnie z art. 25 tej dyrektywy muszą być zgodne z wymogami określonymi w tabeli 6 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 9
Dokument awaryjny
1. Dokumenty awaryjne, o których mowa w art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 38 ust. 1 lit. a) dyrektywy (UE) 2020/262, zawierają elementy danych, grupy danych i podgrupy danych określone w kolumnach A i B tabeli 1 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Elementy danych oraz grupy danych i podgrupy danych, w których one występują, identyfikuje się za pomocą liczb i liter określonych w kolumnach A i B tabeli 1 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. Informacje dotyczące zmiany miejsca przeznaczenia towarów i podziału przemieszczania produktów energetycznych, które wysyłający ma przekazać właściwym organom państwa członkowskiego wysyłki, zgodnie z art. 26 ust. 4 i art. 38 ust. 4 dyrektywy (UE) 2020/262, przedstawia się w formie elementów danych, grup danych i podgrup danych określonych w kolumnach A i B tabeli 3 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia lub, w stosownych przypadkach, w kolumnach A i B tabeli 5 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Wszystkie elementy danych oraz grupy danych i podgrupy danych, w których one występują, identyfikuje się za pomocą liczb i liter określonych w kolumnach A i B tabeli 3 w załączniku I lub w kolumnach A i B tabeli 5 w załączniku I.
3. Dokumenty awaryjne, o których mowa w art. 27 ust. 1 i 2 oraz art. 39 dyrektywy (UE) 2020/262, noszą tytuł „Awaryjny raport odbioru stosowany przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych” lub „Awaryjny raport wywozu stosowany przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy”. Dane przedstawia się w formie elementów danych, grup danych i podgrup danych, jak określono w kolumnach A i B tabeli 6 w załączniku I. Wszystkie elementy danych oraz grupy danych i podgrupy danych, w których one występują, identyfikuje się za pomocą liczb i liter określonych w kolumnie A i kolumnie B tabeli 6 w załączniku I.
Artykuł 10
Uchylenie
Rozporządzenia (EWG) nr 3649/92 oraz (WE) nr 684/2009 tracą moc ze skutkiem od dnia 13 lutego 2023 r.
Niezależnie od akapitu pierwszego rozporządzenie (EWG) nr 3649/92 stosuje się do dnia 31 grudnia 2023 r. do przemieszczeń towarów rozpoczętych przed dniem 13 lutego 2023 r.
Artykuł 11
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 13 lutego 2023 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 lipca 2022 r.