Wersja obowiązująca od 2025.11.22

§ 2. [1] Do zadań Rady należy podejmowanie działań służących zapewnieniu wymiany informacji i współpracy międzyresortowej sprzyjającej koordynacji działań w zakresie polityki innowacyjności, w szczególności:

1) budowanie i wspieranie w administracji rządowej wartości, przekonań i sposobów działania sprzyjających tworzeniu i wdrażaniu nowych rozwiązań, uczeniu się i eksperymentowaniu;

2) proponowanie, monitorowanie i ewaluacja strategicznych kierunków działań oraz obszarów interwencji w zakresie badań, rozwoju i innowacji;

3) proponowanie działań na rzecz rozwoju, absorpcji, promocji i ochrony krytycznych technologii, rozumianych jako powstające oraz dostępne technologie, które mają zdolność istotnego oddziaływania na ważne interesy państwa, w tym bezpieczeństwo narodowe, wzrost gospodarczy oraz dobrobyt i spójność społeczną;

4) opracowywanie propozycji rozwiązań mających na celu usuwanie barier rozwojowych w zakresie transferu wiedzy i technologii z uczelni do gospodarki oraz rozwoju innowacyjności;

5) proponowanie inicjatyw i rozwiązań w zakresie współpracy międzyresortowej i współpracy między agencjami rządowymi podlegającymi poszczególnym ministrom pozwalających uniknąć nakładania się działań i skutkujących efektem synergii w obszarze inicjatyw sprzyjających innowacyjności;

6) proponowanie przedsięwzięć przyczyniających się do wzrostu innowacyjności społeczeństwa, gospodarki i administracji publicznej;

7) opracowywanie propozycji kierunkowych założeń instrumentów wsparcia dla podmiotów, o których mowa w art. 21c ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2474), prowadzących do zwiększenia innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki;

8) ocena skuteczności i przydatności prowadzonych działań w zakresie polityki technologicznej i innowacyjności;

9) współpraca z Radą do spraw innowacji w szkolnictwie wyższym i nauce, powołaną na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów;

10) prowadzenie konsultacji proponowanych rozwiązań i inicjatyw z przedstawicielami branż, związków pracodawców i organizacji pozarządowych.

[1] § 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 62 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Rady do spraw Innowacyjności (M.P. poz. 1145). Zmiana weszła w życie 22 listopada 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.11.22

§ 2. [1] Do zadań Rady należy podejmowanie działań służących zapewnieniu wymiany informacji i współpracy międzyresortowej sprzyjającej koordynacji działań w zakresie polityki innowacyjności, w szczególności:

1) budowanie i wspieranie w administracji rządowej wartości, przekonań i sposobów działania sprzyjających tworzeniu i wdrażaniu nowych rozwiązań, uczeniu się i eksperymentowaniu;

2) proponowanie, monitorowanie i ewaluacja strategicznych kierunków działań oraz obszarów interwencji w zakresie badań, rozwoju i innowacji;

3) proponowanie działań na rzecz rozwoju, absorpcji, promocji i ochrony krytycznych technologii, rozumianych jako powstające oraz dostępne technologie, które mają zdolność istotnego oddziaływania na ważne interesy państwa, w tym bezpieczeństwo narodowe, wzrost gospodarczy oraz dobrobyt i spójność społeczną;

4) opracowywanie propozycji rozwiązań mających na celu usuwanie barier rozwojowych w zakresie transferu wiedzy i technologii z uczelni do gospodarki oraz rozwoju innowacyjności;

5) proponowanie inicjatyw i rozwiązań w zakresie współpracy międzyresortowej i współpracy między agencjami rządowymi podlegającymi poszczególnym ministrom pozwalających uniknąć nakładania się działań i skutkujących efektem synergii w obszarze inicjatyw sprzyjających innowacyjności;

6) proponowanie przedsięwzięć przyczyniających się do wzrostu innowacyjności społeczeństwa, gospodarki i administracji publicznej;

7) opracowywanie propozycji kierunkowych założeń instrumentów wsparcia dla podmiotów, o których mowa w art. 21c ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2474), prowadzących do zwiększenia innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki;

8) ocena skuteczności i przydatności prowadzonych działań w zakresie polityki technologicznej i innowacyjności;

9) współpraca z Radą do spraw innowacji w szkolnictwie wyższym i nauce, powołaną na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów;

10) prowadzenie konsultacji proponowanych rozwiązań i inicjatyw z przedstawicielami branż, związków pracodawców i organizacji pozarządowych.

[1] § 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 62 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Rady do spraw Innowacyjności (M.P. poz. 1145). Zmiana weszła w życie 22 listopada 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016.01.21 do 2025.11.21

§ 2.  Do zadań Rady należy koordynowanie działań związanych ze zwiększaniem innowacyjności polskiej nauki i gospodarki, w szczególności:

1) identyfikowanie podstawowych kierunków działania administracji rządowej w obszarze wsparcia innowacyjności;

2) wypracowywanie propozycji o charakterze systemowym w obszarze, o którym mowa w pkt 1;

3) ewaluacja działań podejmowanych w obszarze, o którym mowa w pkt 1;

4) konsultowanie proponowanych kierunków działania, w szczególności z przedstawicielami organizacji pozarządowych i organizacji pracodawców.