Wersja obowiązująca od 2022-07-12
1. Dysponent części budżetowej z otrzymanych środków budżetowych pokrywa wydatki oraz przekazuje środki podległym dysponentom środków budżetu państwa.
2. Obsługę finansowo-księgową dysponenta części budżetowej oraz zadania organu planującego pierwszego stopnia realizuje Dyrektor Departamentu Budżetowego.
3. Obsługa finansowo-księgowa, o której mowa w ust. 2, obejmuje w szczególności:
1) ustalanie polityki rachunkowości;
2) powierzone Dyrektorowi Departamentu Budżetowego przez Ministra Obrony Narodowej obowiązki na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy w zakresie wyrażania zgody na otwieranie przez dysponentów środków budżetu państwa rachunków bankowych;
3) [2] dysponowanie środkami na rachunkach bankowych dysponenta części budżetowej;
4) podpisywanie sprawozdań budżetowych i finansowych, a także wykonywanie obowiązków określonych w art. 54 ustawy przez głównego księgowego dysponenta części;
5) opracowywanie projektów wniosków do Ministra Finansów w sprawie zmiany klasyfikacji wydatków oraz zmiany planu finansowego dysponenta części budżetowej.
4. Obsługę merytoryczną zadań dysponenta części budżetowej wykonują, stosownie do kompetencji i upoważnień określonych przez dysponenta części budżetowej, dyrektorzy (szefowie) jednostek (komórek) organizacyjnych.
5. Obsługa merytoryczna zadań, o których mowa w ust. 4, polega w szczególności na:
1) zgłaszaniu propozycji do projektów budżetów;
2) prowadzeniu postępowań o udzielenie zamówień finansowanych ze środków publicznych, jeśli wynika to z odrębnych przepisów lub uregulowań wewnętrznych;
3) zawieraniu umów dotyczących realizowanych zadań na podstawie imiennych pełnomocnictw lub upoważnień udzielonych przez dysponenta części budżetowej;
4) sprawowaniu nadzoru nad prawidłowym przebiegiem realizacji umów;
5) sprawowaniu i ocenie prawidłowości oraz zgodności z prawem operacji gospodarczych oraz ich akceptacji;
6) ustalaniu, przydzielaniu i rozliczaniu dotacji budżetowych;
7) zgłaszaniu potrzeb środków budżetowych;
8) dochodzeniu należności budżetowych;
9) współdziałaniu z Departamentem Prawnym w zakresie prowadzenia postępowań sądowych w sprawach objętych zakresem zadań jednostki (komórki) organizacyjnej;
10) monitorowaniu oraz windykacji należności budżetowych z tytułu realizowanych zadań, w tym wynikających z prawomocnych orzeczeń sądów lub ostatecznych decyzji;
11) wnioskowaniu zmian w zakresie ujętych w planie finansowym kwot wydatków, w tym wydatków na wynagrodzenia;
12) przedstawianiu propozycji do opracowania projektu rocznego harmonogramu wydatków lub rocznego harmonogramu wydatków, o którym mowa w § 32 ust. 1.
[2] § 5 ust. 3 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 99/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 lipca 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.Urz.MON.poz. 114). Zmiana weszła w życie 12 lipca 2022 r.
Wersja obowiązująca od 2022-07-12
1. Dysponent części budżetowej z otrzymanych środków budżetowych pokrywa wydatki oraz przekazuje środki podległym dysponentom środków budżetu państwa.
2. Obsługę finansowo-księgową dysponenta części budżetowej oraz zadania organu planującego pierwszego stopnia realizuje Dyrektor Departamentu Budżetowego.
3. Obsługa finansowo-księgowa, o której mowa w ust. 2, obejmuje w szczególności:
1) ustalanie polityki rachunkowości;
2) powierzone Dyrektorowi Departamentu Budżetowego przez Ministra Obrony Narodowej obowiązki na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy w zakresie wyrażania zgody na otwieranie przez dysponentów środków budżetu państwa rachunków bankowych;
3) [2] dysponowanie środkami na rachunkach bankowych dysponenta części budżetowej;
4) podpisywanie sprawozdań budżetowych i finansowych, a także wykonywanie obowiązków określonych w art. 54 ustawy przez głównego księgowego dysponenta części;
5) opracowywanie projektów wniosków do Ministra Finansów w sprawie zmiany klasyfikacji wydatków oraz zmiany planu finansowego dysponenta części budżetowej.
4. Obsługę merytoryczną zadań dysponenta części budżetowej wykonują, stosownie do kompetencji i upoważnień określonych przez dysponenta części budżetowej, dyrektorzy (szefowie) jednostek (komórek) organizacyjnych.
5. Obsługa merytoryczna zadań, o których mowa w ust. 4, polega w szczególności na:
1) zgłaszaniu propozycji do projektów budżetów;
2) prowadzeniu postępowań o udzielenie zamówień finansowanych ze środków publicznych, jeśli wynika to z odrębnych przepisów lub uregulowań wewnętrznych;
3) zawieraniu umów dotyczących realizowanych zadań na podstawie imiennych pełnomocnictw lub upoważnień udzielonych przez dysponenta części budżetowej;
4) sprawowaniu nadzoru nad prawidłowym przebiegiem realizacji umów;
5) sprawowaniu i ocenie prawidłowości oraz zgodności z prawem operacji gospodarczych oraz ich akceptacji;
6) ustalaniu, przydzielaniu i rozliczaniu dotacji budżetowych;
7) zgłaszaniu potrzeb środków budżetowych;
8) dochodzeniu należności budżetowych;
9) współdziałaniu z Departamentem Prawnym w zakresie prowadzenia postępowań sądowych w sprawach objętych zakresem zadań jednostki (komórki) organizacyjnej;
10) monitorowaniu oraz windykacji należności budżetowych z tytułu realizowanych zadań, w tym wynikających z prawomocnych orzeczeń sądów lub ostatecznych decyzji;
11) wnioskowaniu zmian w zakresie ujętych w planie finansowym kwot wydatków, w tym wydatków na wynagrodzenia;
12) przedstawianiu propozycji do opracowania projektu rocznego harmonogramu wydatków lub rocznego harmonogramu wydatków, o którym mowa w § 32 ust. 1.
[2] § 5 ust. 3 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 99/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 lipca 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz.Urz.MON.poz. 114). Zmiana weszła w życie 12 lipca 2022 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-09-24 do 2022-07-11
1. Dysponent części budżetowej z otrzymanych środków budżetowych pokrywa wydatki oraz przekazuje środki podległym dysponentom środków budżetu państwa.
2. Obsługę finansowo-księgową dysponenta części budżetowej oraz zadania organu planującego pierwszego stopnia realizuje Dyrektor Departamentu Budżetowego.
3. Obsługa finansowo-księgowa, o której mowa w ust. 2, obejmuje w szczególności:
1) ustalanie polityki rachunkowości;
2) powierzone Dyrektorowi Departamentu Budżetowego przez Ministra Obrony Narodowej obowiązki na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy w zakresie wyrażania zgody na otwieranie przez dysponentów środków budżetu państwa rachunków bankowych;
3) dysponowanie środkami na rachunkach bankowych dysponenta części budżetowej i dysponenta Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych;
4) podpisywanie sprawozdań budżetowych i finansowych, a także wykonywanie obowiązków określonych w art. 54 ustawy przez głównego księgowego dysponenta części;
5) opracowywanie projektów wniosków do Ministra Finansów w sprawie zmiany klasyfikacji wydatków oraz zmiany planu finansowego dysponenta części budżetowej.
4. Obsługę merytoryczną zadań dysponenta części budżetowej wykonują, stosownie do kompetencji i upoważnień określonych przez dysponenta części budżetowej, dyrektorzy (szefowie) jednostek (komórek) organizacyjnych.
5. Obsługa merytoryczna zadań, o których mowa w ust. 4, polega w szczególności na:
1) zgłaszaniu propozycji do projektów budżetów;
2) prowadzeniu postępowań o udzielenie zamówień finansowanych ze środków publicznych, jeśli wynika to z odrębnych przepisów lub uregulowań wewnętrznych;
3) zawieraniu umów dotyczących realizowanych zadań na podstawie imiennych pełnomocnictw lub upoważnień udzielonych przez dysponenta części budżetowej;
4) sprawowaniu nadzoru nad prawidłowym przebiegiem realizacji umów;
5) sprawowaniu i ocenie prawidłowości oraz zgodności z prawem operacji gospodarczych oraz ich akceptacji;
6) ustalaniu, przydzielaniu i rozliczaniu dotacji budżetowych;
7) zgłaszaniu potrzeb środków budżetowych;
8) dochodzeniu należności budżetowych;
9) współdziałaniu z Departamentem Prawnym w zakresie prowadzenia postępowań sądowych w sprawach objętych zakresem zadań jednostki (komórki) organizacyjnej;
10) monitorowaniu oraz windykacji należności budżetowych z tytułu realizowanych zadań, w tym wynikających z prawomocnych orzeczeń sądów lub ostatecznych decyzji;
11) wnioskowaniu zmian w zakresie ujętych w planie finansowym kwot wydatków, w tym wydatków na wynagrodzenia;
12) przedstawianiu propozycji do opracowania projektu rocznego harmonogramu wydatków lub rocznego harmonogramu wydatków, o którym mowa w § 32 ust. 1.