Wersja obowiązująca od 2023-07-06
1. Do obowiązków zamawiającego w systemie zapewnienia jakości SpW należy, w szczególności:
1) przeprowadzenie identyfikacji, analizy i oceny ryzyka niespełnienia przez SpW wymagań jakościowych oraz opracowanie arkusza analizy ryzyka (zgodnie z załącznikiem nr 1 do procedury P-01, o której mowa w § 14 pkt 1). W przypadku stwierdzenia potrzeby uzyskania arkusza analizy ryzyka od instytucji eksperckich właściwych w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej lub organów logistycznych właściwych w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej, występowanie z wnioskiem o jego opracowanie;
2) opracowywanie klauzuli jakościowej do umowy zawierającej wymagania dotyczące zapewnienia jakości pozyskiwanego SpW na podstawie wyników identyfikacji, analizy i oceny ryzyka, o których mowa w pkt 1;
3) współpraca z innymi uczestnikami systemu zapewnienia jakości SpW, w zakresie określania potencjalnych obszarów niespełnienia wymagań jakościowych umowy (obszarów ryzyka) oraz informacji dotyczących realizowanych umów przez wykonawców, w tym reklamacji;
4) [5] występowanie do Szefa Agencji Uzbrojenia, przed wszczęciem postępowania, z wnioskiem o uzgodnienie zapisów klauzuli jakościowej do umowy z jednoczesnym przekazywaniem arkusza analizy ryzyka. Stosuje się to odpowiednio do korekty klauzuli jakościowej, o ile będzie wymagana, z zastrzeżeniem ust. 2;
5) [6] występowanie według potrzeb do Szefa Agencji Uzbrojenia z wnioskiem o uruchomienie procesu GQA, gdy umowa obejmuje działania realizowane przez zagranicznych wykonawców, z zastrzeżeniem ust. 2;
6) występowanie do Szefa Agencji Uzbrojenia z wnioskiem o wyznaczenie RPW do nadzorowania czynności przygotowawczych wykonawcy, z którym prowadzone są negocjacje przed podpisaniem umowy, z zastrzeżeniem ust. 2;
7) wprowadzanie klauzuli jakościowej w formie załącznika do dokumentów postępowania o udzielenie zamówienia oraz jej zapisów do umowy;
8) występowanie, nie później niż na 6 dni roboczych przed planowanym terminem podpisania umowy, z wnioskiem do Szefa Agencji Uzbrojenia o wyznaczenie RPW do realizacji procesu nadzorowania jakości. Wymieniony wniosek powinien zawierać arkusz analizy ryzyka oraz uzgodnioną klauzulę jakościową i określać lokalizację obiektów wykonawcy, w których będzie realizowany przedmiot umowy, o ile jest ona znana, z zastrzeżeniem ust. 2;
9) ustalanie z Szefem Agencji Uzbrojenia sposobu pokrycia kosztów zapewnienia jakości SpW, w przypadku prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na dostawę SpW z państwa należącego do NATO, które nie implementowało porozumienia standaryzacyjnego STANAG 4107, państwa spoza NATO lub państwa, z którym nie podpisano MoU o wzajemnej bezkosztowej realizacji zapewnienia jakości, z zastrzeżeniem ust. 2;
10) przekazywanie do wyznaczonego RPW kopii podpisanej umowy, w terminie do 5 dni roboczych od dnia podpisania umowy;
11) przekazywanie do RPW stanowiska, w zakresie okoliczności uniemożliwiających prowadzenie procesu nadzorowania jakości, po otrzymaniu wystąpienia RPW o przekazanie takiego stanowiska, w terminie określonym we wniosku RPW;
12) [7] udostępnianie, na wniosek Agencji Uzbrojenia lub RPW, danych niezbędnych do opracowania wniosku o GQA w państwie wykonawcy, w terminie umożliwiającym zakończenie procesu GQA i dostawę SpW zgodnie z wymaganiami umowy, z zastrzeżeniem ust. 2;
13) realizowanie procesu nadzorowania jakości bez udziału RPW, w przypadku podjęcia takiej decyzji;
14) podejmowanie decyzji o akceptacji lub odrzuceniu wniosków o zgodę na odstępstwo po uzyskaniu opinii instytucji eksperckiej właściwej w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej lub organu logistycznego właściwego w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej i RPW, jeżeli były wymagane, z zastrzeżeniem § 12 pkt 6.
2. [8] W przypadku gdy zamawiającym jest Agencja Uzbrojenia nie stosuje się ust. 1 pkt 4-6, 8, 9 i 12.
[5] § 10 ust. 1 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.
[6] § 10 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.
[7] § 10 ust. 1 pkt 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.
[8] § 10 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.
Wersja obowiązująca od 2023-07-06
1. Do obowiązków zamawiającego w systemie zapewnienia jakości SpW należy, w szczególności:
1) przeprowadzenie identyfikacji, analizy i oceny ryzyka niespełnienia przez SpW wymagań jakościowych oraz opracowanie arkusza analizy ryzyka (zgodnie z załącznikiem nr 1 do procedury P-01, o której mowa w § 14 pkt 1). W przypadku stwierdzenia potrzeby uzyskania arkusza analizy ryzyka od instytucji eksperckich właściwych w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej lub organów logistycznych właściwych w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej, występowanie z wnioskiem o jego opracowanie;
2) opracowywanie klauzuli jakościowej do umowy zawierającej wymagania dotyczące zapewnienia jakości pozyskiwanego SpW na podstawie wyników identyfikacji, analizy i oceny ryzyka, o których mowa w pkt 1;
3) współpraca z innymi uczestnikami systemu zapewnienia jakości SpW, w zakresie określania potencjalnych obszarów niespełnienia wymagań jakościowych umowy (obszarów ryzyka) oraz informacji dotyczących realizowanych umów przez wykonawców, w tym reklamacji;
4) [5] występowanie do Szefa Agencji Uzbrojenia, przed wszczęciem postępowania, z wnioskiem o uzgodnienie zapisów klauzuli jakościowej do umowy z jednoczesnym przekazywaniem arkusza analizy ryzyka. Stosuje się to odpowiednio do korekty klauzuli jakościowej, o ile będzie wymagana, z zastrzeżeniem ust. 2;
5) [6] występowanie według potrzeb do Szefa Agencji Uzbrojenia z wnioskiem o uruchomienie procesu GQA, gdy umowa obejmuje działania realizowane przez zagranicznych wykonawców, z zastrzeżeniem ust. 2;
6) występowanie do Szefa Agencji Uzbrojenia z wnioskiem o wyznaczenie RPW do nadzorowania czynności przygotowawczych wykonawcy, z którym prowadzone są negocjacje przed podpisaniem umowy, z zastrzeżeniem ust. 2;
7) wprowadzanie klauzuli jakościowej w formie załącznika do dokumentów postępowania o udzielenie zamówienia oraz jej zapisów do umowy;
8) występowanie, nie później niż na 6 dni roboczych przed planowanym terminem podpisania umowy, z wnioskiem do Szefa Agencji Uzbrojenia o wyznaczenie RPW do realizacji procesu nadzorowania jakości. Wymieniony wniosek powinien zawierać arkusz analizy ryzyka oraz uzgodnioną klauzulę jakościową i określać lokalizację obiektów wykonawcy, w których będzie realizowany przedmiot umowy, o ile jest ona znana, z zastrzeżeniem ust. 2;
9) ustalanie z Szefem Agencji Uzbrojenia sposobu pokrycia kosztów zapewnienia jakości SpW, w przypadku prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na dostawę SpW z państwa należącego do NATO, które nie implementowało porozumienia standaryzacyjnego STANAG 4107, państwa spoza NATO lub państwa, z którym nie podpisano MoU o wzajemnej bezkosztowej realizacji zapewnienia jakości, z zastrzeżeniem ust. 2;
10) przekazywanie do wyznaczonego RPW kopii podpisanej umowy, w terminie do 5 dni roboczych od dnia podpisania umowy;
11) przekazywanie do RPW stanowiska, w zakresie okoliczności uniemożliwiających prowadzenie procesu nadzorowania jakości, po otrzymaniu wystąpienia RPW o przekazanie takiego stanowiska, w terminie określonym we wniosku RPW;
12) [7] udostępnianie, na wniosek Agencji Uzbrojenia lub RPW, danych niezbędnych do opracowania wniosku o GQA w państwie wykonawcy, w terminie umożliwiającym zakończenie procesu GQA i dostawę SpW zgodnie z wymaganiami umowy, z zastrzeżeniem ust. 2;
13) realizowanie procesu nadzorowania jakości bez udziału RPW, w przypadku podjęcia takiej decyzji;
14) podejmowanie decyzji o akceptacji lub odrzuceniu wniosków o zgodę na odstępstwo po uzyskaniu opinii instytucji eksperckiej właściwej w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej lub organu logistycznego właściwego w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej i RPW, jeżeli były wymagane, z zastrzeżeniem § 12 pkt 6.
2. [8] W przypadku gdy zamawiającym jest Agencja Uzbrojenia nie stosuje się ust. 1 pkt 4-6, 8, 9 i 12.
[5] § 10 ust. 1 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.
[6] § 10 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.
[7] § 10 ust. 1 pkt 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.
[8] § 10 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-01-01 do 2023-07-05
[12] 1. Do obowiązków zamawiającego w systemie zapewnienia jakości SpW należy, w szczególności:
1) przeprowadzenie identyfikacji, analizy i oceny ryzyka niespełnienia przez SpW wymagań jakościowych oraz opracowanie arkusza analizy ryzyka (zgodnie z załącznikiem nr 1 do procedury P-01, o której mowa w § 14 pkt 1). W przypadku stwierdzenia potrzeby uzyskania arkusza analizy ryzyka od instytucji eksperckich właściwych w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej lub organów logistycznych właściwych w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej, występowanie z wnioskiem o jego opracowanie;
2) opracowywanie klauzuli jakościowej do umowy zawierającej wymagania dotyczące zapewnienia jakości pozyskiwanego SpW na podstawie wyników identyfikacji, analizy i oceny ryzyka, o których mowa w pkt 1;
3) współpraca z innymi uczestnikami systemu zapewnienia jakości SpW, w zakresie określania potencjalnych obszarów niespełnienia wymagań jakościowych umowy (obszarów ryzyka) oraz informacji dotyczących realizowanych umów przez wykonawców, w tym reklamacji;
4) występowanie do Dyrektora Centrum, przed wszczęciem postępowania, z wnioskiem o uzgodnienie zapisów klauzuli jakościowej do umowy z jednoczesnym przekazywaniem do Centrum arkusza analizy ryzyka. Stosuje się to odpowiednio do korekty klauzuli jakościowej, o ile będzie wymagana, z zastrzeżeniem ust. 2;
5) występowanie według potrzeb do Dyrektora Centrum z wnioskiem o uruchomienie procesu GQA, gdy umowa obejmuje działania realizowane przez zagranicznych wykonawców;
6) występowanie do Szefa Agencji Uzbrojenia z wnioskiem o wyznaczenie RPW do nadzorowania czynności przygotowawczych wykonawcy, z którym prowadzone są negocjacje przed podpisaniem umowy, z zastrzeżeniem ust. 2;
7) wprowadzanie klauzuli jakościowej w formie załącznika do dokumentów postępowania o udzielenie zamówienia oraz jej zapisów do umowy;
8) występowanie, nie później niż na 6 dni roboczych przed planowanym terminem podpisania umowy, z wnioskiem do Szefa Agencji Uzbrojenia o wyznaczenie RPW do realizacji procesu nadzorowania jakości. Wymieniony wniosek powinien zawierać arkusz analizy ryzyka oraz uzgodnioną klauzulę jakościową i określać lokalizację obiektów wykonawcy, w których będzie realizowany przedmiot umowy, o ile jest ona znana, z zastrzeżeniem ust. 2;
9) ustalanie z Szefem Agencji Uzbrojenia sposobu pokrycia kosztów zapewnienia jakości SpW, w przypadku prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na dostawę SpW z państwa należącego do NATO, które nie implementowało porozumienia standaryzacyjnego STANAG 4107, państwa spoza NATO lub państwa, z którym nie podpisano MoU o wzajemnej bezkosztowej realizacji zapewnienia jakości, z zastrzeżeniem ust. 2;
10) przekazywanie do wyznaczonego RPW kopii podpisanej umowy, w terminie do 5 dni roboczych od dnia podpisania umowy;
11) przekazywanie do RPW stanowiska, w zakresie okoliczności uniemożliwiających prowadzenie procesu nadzorowania jakości, po otrzymaniu wystąpienia RPW o przekazanie takiego stanowiska, w terminie określonym we wniosku RPW;
12) udostępnianie, na wniosek Centrum lub RPW, danych niezbędnych do opracowania wniosku o GQA w państwie wykonawcy, w terminie umożliwiającym zakończenie procesu GQA i dostawę SpW zgodnie z wymaganiami umowy;
13) realizowanie procesu nadzorowania jakości bez udziału RPW, w przypadku podjęcia takiej decyzji;
14) podejmowanie decyzji o akceptacji lub odrzuceniu wniosków o zgodę na odstępstwo po uzyskaniu opinii instytucji eksperckiej właściwej w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej lub organu logistycznego właściwego w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej i RPW, jeżeli były wymagane, z zastrzeżeniem § 12 pkt 6.
2. W przypadku gdy zamawiającym jest Agencja Uzbrojenia nie stosuje się ust. 1 pkt 4, 6, 8 i 9.
[12] § 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 decyzji nr 197/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 280). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2022 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-09-07 do 2021-12-31
Do obowiązków zamawiającego w systemie zapewnienia jakości SpW należy, w szczególności:
1) opracowywanie uzupełnień do arkusza analizy ryzyka, jeżeli posiadana wiedza i wyniki własnej identyfikacji, analizy i oceny ryzyka wskazują na możliwość wystąpienia innych ryzyk, niż ujęte w arkuszu ryzyk opracowanym przez gestora lub COL, albo opracowanie informacji o braku innych zidentyfikowanych ryzyk, niż wskazane przez gestora lub COL; uzupełnienia powinny być opracowane w oparciu o załącznik nr 1 do procedury P-01, o której mowa w § 14 pkt 1;
2) opracowywanie klauzuli jakościowej do umowy zawierającej wymagania dotyczące zapewnienia jakości pozyskiwanego SpW, z uwzględnieniem danych, o których mowa w § 9 pkt 1, oraz na podstawie wyników własnej identyfikacji, analizy i oceny ryzyka o których mowa w pkt 1;
3) współpraca z innymi uczestnikami systemu zapewnienia jakości SpW, w zakresie określania potencjalnych obszarów niespełnienia wymagań jakościowych umowy (obszarów ryzyka) oraz informacji dotyczących realizowanych umów przez wykonawców, w tym reklamacji;
4) występowanie do Dyrektora Centrum z wnioskiem o uzgodnienie zapisów klauzuli jakościowej do umowy z jednoczesnym przekazywaniem do Centrum arkusza analizy ryzyka, o którym mowa w § 9 pkt 1 wraz z uzupełnieniem albo informacjami, o których mowa w pkt. 1;
5) występowanie do Dyrektora Centrum z wnioskiem o wyznaczenie RPW do nadzorowania czynności przygotowawczych wykonawcy, z którym prowadzone są negocjacje przed podpisaniem umowy;
6) wprowadzanie do dokumentów postępowania o udzielenie zamówienia oraz do umowy zapisów uzgodnionej przez Dyrektora Centrum klauzuli jakościowej;
7) występowanie, nie później niż na 6 dni przed planowanym terminem podpisania umowy, z wnioskiem do Dyrektora Centrum o wyznaczenie RPW do realizacji procesu nadzorowania jakości; wymieniony wniosek powinien określać lokalizację obiektów wykonawcy, w których będzie realizowany przedmiot umowy, o ile jest ona znana;
8) ustalanie z Dyrektorem Centrum sposobu pokrycia kosztów zapewnienia jakości SpW, w przypadku prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na dostawę SpW z państwa należącego do NATO, które nie implementowało porozumienia standaryzacyjnego STANAG 4107, państwa spoza NATO lub państwa, z którym nie podpisano MoU o wzajemnej bezkosztowej realizacji zapewnienia jakości;
9) przekazywanie do wyznaczonego RPW kopii podpisanej umowy, w terminie do 5 dni od dnia podpisania umowy;
10) przekazywanie do RPW stanowiska, w zakresie okoliczności uniemożliwiających prowadzenie procesu nadzorowania jakości, po otrzymaniu wystąpienia RPW o przekazanie takiego stanowiska, w terminie określonym we wniosku RPW;
11) udostępnianie, na wniosek Centrum lub RPW, danych niezbędnych do opracowania wniosku o GQA w państwie wykonawcy, w terminie umożliwiającym zakończenie procesu GQA i dostawę SpW zgodnie z wymaganiami umowy;
12) realizowanie procesu nadzorowania jakości bez udziału RPW, w przypadku podjęcia takiej decyzji;
13) podejmowanie decyzji o akceptacji lub odrzuceniu wniosków o zgodę na odstępstwo po uzyskaniu opinii gestora lub COL i RPW, jeżeli były wymagane, z zastrzeżeniem § 12 pkt 6.