history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-07-06

§ 11. Do obowiązków Szefa Agencji Uzbrojenia [9] w systemie zapewnienia jakości SpW należy, w szczególności:

1. w zakresie pełnienia funkcji koordynatora systemu zapewnienia jakości SpW w resorcie obrony narodowej:

1) inicjowanie, aktualizacja i uczestniczenie w opracowywaniu unormowań prawnych dotyczących systemu zapewnienia jakości SpW;

2) uzgadnianie klauzuli jakościowej (oraz jej korekt) w zakresie możliwości prowadzenia procesu nadzorowania jakości, możliwości uruchomienia procesu GQA oraz poprawności zastosowania publikacji AQAP adekwatnych do zidentyfikowanych zagrożeń;

3) organizowanie i prowadzenie szkoleń dotyczących zapewnienia jakości SpW dla uczestników systemu zapewnienia jakości;

4) nadzór nad realizacją obowiązków uczestników systemu zapewnienia jakości SpW, wynikających z decyzji;

5) [10] (uchylony)

6) organizowanie rocznej odprawy rozliczeniowo-koordynacyjnej z uczestnikami systemu zapewnienia jakości;

7)  przedstawianie raz w roku (do końca I kwartału) Ministrowi Obrony Narodowej lub osobie przez niego upoważnionej, sprawozdania z funkcjonowania systemu zapewnienia jakości SpW w resorcie obrony narodowej za poprzedni rok;

8) [11] analizowanie i ocenianie wniosku zamawiającego o wyznaczenie RPW do nadzorowania czynności przygotowawczych wykonawcy lub realizacji procesu nadzorowania jakości, z zastrzeżeniem pkt 1a;

9) [12] zatwierdzanie klauzul jakościowych dla zamówień realizowanych przez Agencję Uzbrojenia;

10) [13] przekazywanie zamawiającemu, w terminie do 5 dni roboczych od otrzymania wniosku, o którym mowa w pkt 8, informacji podjęciu decyzji o wyznaczeniu RPW lub kilku RPW, w tym wiodącego, wraz z zakresem jego zadań (odpowiedzialności) – do realizacji procesu nadzorowania jakości albo o odmowie wyznaczenia, z zastrzeżeniem pkt 1a;

11) [14] wyznaczenie, w ciągu 5 dni roboczych od otrzymania RGQA lub wniosku, RPW, które będzie odpowiedzialne za realizację GQA dla umów zawartych przez zamawiających z zagranicy z wykonawcami mającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

12) [15] wydawanie RPW polecenia przeprowadzenia procesu nadzorowania jakości wraz z przekazaniem arkusza analizy ryzyka i klauzuli jakościowej;

13) [16] koordynowanie działalności RPW w systemie zapewnienia jakości SpW;

14) [17] organizowanie i prowadzenie przeglądów realizacji procesów nadzorowania jakości i GQA przez RPW;

15) [18] organizowanie wyjazdów przedstawicieli wojskowych związanych z realizacją procesu nadzorowania jakości u wykonawców zagranicznych;

16) [19] ustalanie z zamawiającym sposobu pokrycia kosztów zapewnienia jakości SpW, w przypadku prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na dostawę SpW z państwa należącego do NATO, które nie implementowało porozumienia standaryzacyjnego STANAG 4107, państwa spoza NATO lub państwa, z którym nie podpisano MoU o wzajemnej, bezkosztowej realizacji procesu zapewnienia jakości, z zastrzeżeniem pkt 1a;

17) [20] monitorowanie procesów nadzorowania jakości dla umów zawieranych na podstawie centralnych i decentralnych planów rzeczowych.

1a. [21] w przypadku gdy zamawiającym jest Agencja Uzbrojenia nie stosuje się pkt 1 ppkt 8, 10 i 16;

2. w zakresie pełnienia funkcji instytucji narodowej do spraw jakości w rozumieniu porozumienia standaryzacyjnego STANAG 4107:

1) organizowanie i koordynowanie realizacji procesu GQA zgodnie z porozumieniem standaryzacyjnym STANAG 4107 oraz publikacją AQAP 2070 lub wymaganiami MoU;

2) [22] (uchylony)

3) inicjowanie oraz udział w pracach nad opracowaniem i wdrożeniem porozumień MoU dotyczących wzajemnej realizacji GQA;

4) uczestnictwo w pracach nieetatowych struktur NATO, takich jak grupy robocze będące w strukturze CNAD Allied Committee AC/327 do spraw zarządzania cyklem życia;

5) uczestnictwo w pracach grupy Q4 do spraw jakości funkcjonującej w ramach Grupy Wyszehradzkiej (V4);

6) uczestnictwo w pracach grupy roboczej oddziału Europa DCMA;

7) realizacja przedsięwzięć z obszaru zapewnienia jakości SpW w ramach międzynarodowej współpracy dwustronnej i wielostronnej;

8) organizowanie i prowadzenie szkoleń i warsztatów w zakresie realizacji procesu GQA oraz dokumentów NATO dotyczących jakości, trendów, wypracowanych stanowisk, dobrych praktyk;

9) prowadzenie bazy danych o realizowanych procesach GQA.

[9] § 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[10] § 11 pkt 1 ppkt 5 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[11] § 11 pkt 1 ppkt 8 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[12] § 11 pkt 1 ppkt 9 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[13] § 11 pkt 1 ppkt 10 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[14] § 11 pkt 1 ppkt 11 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[15] § 11 pkt 1 ppkt 12 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[16] § 11 pkt 1 ppkt 13 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[17] § 11 pkt 1 ppkt 14 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[18] § 11 pkt 1 ppkt 15 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[19] § 11 pkt 1 ppkt 16 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[20] § 11 pkt 1 ppkt 17 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[21] § 11 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 6 lit. c) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[22] § 11 pkt 2 ppkt 2 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. d) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

Wersja obowiązująca od 2023-07-06

§ 11. Do obowiązków Szefa Agencji Uzbrojenia [9] w systemie zapewnienia jakości SpW należy, w szczególności:

1. w zakresie pełnienia funkcji koordynatora systemu zapewnienia jakości SpW w resorcie obrony narodowej:

1) inicjowanie, aktualizacja i uczestniczenie w opracowywaniu unormowań prawnych dotyczących systemu zapewnienia jakości SpW;

2) uzgadnianie klauzuli jakościowej (oraz jej korekt) w zakresie możliwości prowadzenia procesu nadzorowania jakości, możliwości uruchomienia procesu GQA oraz poprawności zastosowania publikacji AQAP adekwatnych do zidentyfikowanych zagrożeń;

3) organizowanie i prowadzenie szkoleń dotyczących zapewnienia jakości SpW dla uczestników systemu zapewnienia jakości;

4) nadzór nad realizacją obowiązków uczestników systemu zapewnienia jakości SpW, wynikających z decyzji;

5) [10] (uchylony)

6) organizowanie rocznej odprawy rozliczeniowo-koordynacyjnej z uczestnikami systemu zapewnienia jakości;

7)  przedstawianie raz w roku (do końca I kwartału) Ministrowi Obrony Narodowej lub osobie przez niego upoważnionej, sprawozdania z funkcjonowania systemu zapewnienia jakości SpW w resorcie obrony narodowej za poprzedni rok;

8) [11] analizowanie i ocenianie wniosku zamawiającego o wyznaczenie RPW do nadzorowania czynności przygotowawczych wykonawcy lub realizacji procesu nadzorowania jakości, z zastrzeżeniem pkt 1a;

9) [12] zatwierdzanie klauzul jakościowych dla zamówień realizowanych przez Agencję Uzbrojenia;

10) [13] przekazywanie zamawiającemu, w terminie do 5 dni roboczych od otrzymania wniosku, o którym mowa w pkt 8, informacji podjęciu decyzji o wyznaczeniu RPW lub kilku RPW, w tym wiodącego, wraz z zakresem jego zadań (odpowiedzialności) – do realizacji procesu nadzorowania jakości albo o odmowie wyznaczenia, z zastrzeżeniem pkt 1a;

11) [14] wyznaczenie, w ciągu 5 dni roboczych od otrzymania RGQA lub wniosku, RPW, które będzie odpowiedzialne za realizację GQA dla umów zawartych przez zamawiających z zagranicy z wykonawcami mającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

12) [15] wydawanie RPW polecenia przeprowadzenia procesu nadzorowania jakości wraz z przekazaniem arkusza analizy ryzyka i klauzuli jakościowej;

13) [16] koordynowanie działalności RPW w systemie zapewnienia jakości SpW;

14) [17] organizowanie i prowadzenie przeglądów realizacji procesów nadzorowania jakości i GQA przez RPW;

15) [18] organizowanie wyjazdów przedstawicieli wojskowych związanych z realizacją procesu nadzorowania jakości u wykonawców zagranicznych;

16) [19] ustalanie z zamawiającym sposobu pokrycia kosztów zapewnienia jakości SpW, w przypadku prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na dostawę SpW z państwa należącego do NATO, które nie implementowało porozumienia standaryzacyjnego STANAG 4107, państwa spoza NATO lub państwa, z którym nie podpisano MoU o wzajemnej, bezkosztowej realizacji procesu zapewnienia jakości, z zastrzeżeniem pkt 1a;

17) [20] monitorowanie procesów nadzorowania jakości dla umów zawieranych na podstawie centralnych i decentralnych planów rzeczowych.

1a. [21] w przypadku gdy zamawiającym jest Agencja Uzbrojenia nie stosuje się pkt 1 ppkt 8, 10 i 16;

2. w zakresie pełnienia funkcji instytucji narodowej do spraw jakości w rozumieniu porozumienia standaryzacyjnego STANAG 4107:

1) organizowanie i koordynowanie realizacji procesu GQA zgodnie z porozumieniem standaryzacyjnym STANAG 4107 oraz publikacją AQAP 2070 lub wymaganiami MoU;

2) [22] (uchylony)

3) inicjowanie oraz udział w pracach nad opracowaniem i wdrożeniem porozumień MoU dotyczących wzajemnej realizacji GQA;

4) uczestnictwo w pracach nieetatowych struktur NATO, takich jak grupy robocze będące w strukturze CNAD Allied Committee AC/327 do spraw zarządzania cyklem życia;

5) uczestnictwo w pracach grupy Q4 do spraw jakości funkcjonującej w ramach Grupy Wyszehradzkiej (V4);

6) uczestnictwo w pracach grupy roboczej oddziału Europa DCMA;

7) realizacja przedsięwzięć z obszaru zapewnienia jakości SpW w ramach międzynarodowej współpracy dwustronnej i wielostronnej;

8) organizowanie i prowadzenie szkoleń i warsztatów w zakresie realizacji procesu GQA oraz dokumentów NATO dotyczących jakości, trendów, wypracowanych stanowisk, dobrych praktyk;

9) prowadzenie bazy danych o realizowanych procesach GQA.

[9] § 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[10] § 11 pkt 1 ppkt 5 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[11] § 11 pkt 1 ppkt 8 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[12] § 11 pkt 1 ppkt 9 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[13] § 11 pkt 1 ppkt 10 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[14] § 11 pkt 1 ppkt 11 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[15] § 11 pkt 1 ppkt 12 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[16] § 11 pkt 1 ppkt 13 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[17] § 11 pkt 1 ppkt 14 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[18] § 11 pkt 1 ppkt 15 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[19] § 11 pkt 1 ppkt 16 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[20] § 11 pkt 1 ppkt 17 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[21] § 11 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 6 lit. c) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

[22] § 11 pkt 2 ppkt 2 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. d) decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-06-07 do 2023-07-05

§ 11. Do obowiązków Dyrektora Centrum w systemie zapewnienia jakości SpW należy, w szczególności:

1. w zakresie pełnienia funkcji koordynatora systemu zapewnienia jakości SpW w resorcie obrony narodowej:

1) inicjowanie, aktualizacja i uczestniczenie w opracowywaniu unormowań prawnych dotyczących systemu zapewnienia jakości SpW;

2) uzgadnianie klauzuli jakościowej (oraz jej korekt) w zakresie możliwości prowadzenia procesu nadzorowania jakości, możliwości uruchomienia procesu GQA oraz poprawności zastosowania publikacji AQAP adekwatnych do zidentyfikowanych zagrożeń;

3) organizowanie i prowadzenie szkoleń dotyczących zapewnienia jakości SpW dla uczestników systemu zapewnienia jakości;

4) nadzór nad realizacją obowiązków uczestników systemu zapewnienia jakości SpW, wynikających z decyzji;

5) udział w przeglądach realizacji procesów nadzorowania jakości lub GQA przez RPW;

6) organizowanie rocznej odprawy rozliczeniowo-koordynacyjnej z uczestnikami systemu zapewnienia jakości;

7) [2] przedstawianie raz w roku (do końca I kwartału) Ministrowi Obrony Narodowej lub osobie przez niego upoważnionej, sprawozdania z funkcjonowania systemu zapewnienia jakości SpW w resorcie obrony narodowej za poprzedni rok;

2. w zakresie pełnienia funkcji instytucji narodowej do spraw jakości w rozumieniu porozumienia standaryzacyjnego STANAG 4107:

1) organizowanie i koordynowanie realizacji procesu GQA zgodnie z porozumieniem standaryzacyjnym STANAG 4107 oraz publikacją AQAP 2070 lub wymaganiami MoU;

2) występowanie do Szefa Agencji Uzbrojenia, w ciągu 5 dni roboczych od otrzymania RGQA, z wnioskiem o wyznaczenie RPW, które będzie odpowiedzialne za realizację GQA na wniosek instytucji narodowej państwa zamawiającego;

3) inicjowanie oraz udział w pracach nad opracowaniem i wdrożeniem porozumień MoU dotyczących wzajemnej realizacji GQA;

4) uczestnictwo w pracach nieetatowych struktur NATO, takich jak grupy robocze będące w strukturze CNAD Allied Committee AC/327 do spraw zarządzania cyklem życia;

5) uczestnictwo w pracach grupy Q4 do spraw jakości funkcjonującej w ramach Grupy Wyszehradzkiej (V4);

6) uczestnictwo w pracach grupy roboczej oddziału Europa DCMA;

7) realizacja przedsięwzięć z obszaru zapewnienia jakości SpW w ramach międzynarodowej współpracy dwustronnej i wielostronnej;

8) organizowanie i prowadzenie szkoleń i warsztatów w zakresie realizacji procesu GQA oraz dokumentów NATO dotyczących jakości, trendów, wypracowanych stanowisk, dobrych praktyk;

9) prowadzenie bazy danych o realizowanych procesach GQA.

[2] § 11 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 79/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 czerwca 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 91). Zmiana weszła w życie 7 czerwca 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-01-01 do 2022-06-06

§ 11. [13] Do obowiązków Dyrektora Centrum w systemie zapewnienia jakości SpW należy, w szczególności:

1. w zakresie pełnienia funkcji koordynatora systemu zapewnienia jakości SpW w resorcie obrony narodowej:

1) inicjowanie, aktualizacja i uczestniczenie w opracowywaniu unormowań prawnych dotyczących systemu zapewnienia jakości SpW;

2) uzgadnianie klauzuli jakościowej (oraz jej korekt) w zakresie możliwości prowadzenia procesu nadzorowania jakości, możliwości uruchomienia procesu GQA oraz poprawności zastosowania publikacji AQAP adekwatnych do zidentyfikowanych zagrożeń;

3) organizowanie i prowadzenie szkoleń dotyczących zapewnienia jakości SpW dla uczestników systemu zapewnienia jakości;

4) nadzór nad realizacją obowiązków uczestników systemu zapewnienia jakości SpW, wynikających z decyzji;

5) udział w przeglądach realizacji procesów nadzorowania jakości lub GQA przez RPW;

6) organizowanie rocznej odprawy rozliczeniowo-koordynacyjnej z uczestnikami systemu zapewnienia jakości;

7) przedstawianie raz w roku (do końca I kwartału) osobie zajmującej kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw modernizacji technicznej, sprawozdania z funkcjonowania systemu zapewnienia jakości SpW w resorcie obrony narodowej za poprzedni rok;

2. w zakresie pełnienia funkcji instytucji narodowej do spraw jakości w rozumieniu porozumienia standaryzacyjnego STANAG 4107:

1) organizowanie i koordynowanie realizacji procesu GQA zgodnie z porozumieniem standaryzacyjnym STANAG 4107 oraz publikacją AQAP 2070 lub wymaganiami MoU;

2) występowanie do Szefa Agencji Uzbrojenia, w ciągu 5 dni roboczych od otrzymania RGQA, z wnioskiem o wyznaczenie RPW, które będzie odpowiedzialne za realizację GQA na wniosek instytucji narodowej państwa zamawiającego;

3) inicjowanie oraz udział w pracach nad opracowaniem i wdrożeniem porozumień MoU dotyczących wzajemnej realizacji GQA;

4) uczestnictwo w pracach nieetatowych struktur NATO, takich jak grupy robocze będące w strukturze CNAD Allied Committee AC/327 do spraw zarządzania cyklem życia;

5) uczestnictwo w pracach grupy Q4 do spraw jakości funkcjonującej w ramach Grupy Wyszehradzkiej (V4);

6) uczestnictwo w pracach grupy roboczej oddziału Europa DCMA;

7) realizacja przedsięwzięć z obszaru zapewnienia jakości SpW w ramach międzynarodowej współpracy dwustronnej i wielostronnej;

8) organizowanie i prowadzenie szkoleń i warsztatów w zakresie realizacji procesu GQA oraz dokumentów NATO dotyczących jakości, trendów, wypracowanych stanowisk, dobrych praktyk;

9) prowadzenie bazy danych o realizowanych procesach GQA.

[13] § 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 decyzji nr 197/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 280). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-09-07 do 2021-12-31

§ 11. Do obowiązków Dyrektora Centrum w systemie zapewnienia jakości SpW należy, w szczególności:

1. w zakresie pełnienia funkcji koordynatora systemu zapewnienia jakości SpW w resorcie obrony narodowej:

1) inicjowanie, aktualizacja i uczestniczenie w opracowywaniu unormowań prawnych dotyczących systemu zapewnienia jakości SpW;

2) uzgadnianie klauzuli jakościowej (oraz jej korekt) w zakresie możliwości prowadzenia procesu nadzorowania jakości oraz poprawności zastosowania publikacji AQAP adekwatnych do zidentyfikowanych zagrożeń;

3) organizowanie, odpowiednio do zgłaszanych potrzeb, szkoleń dotyczących zapewnienia jakości SpW dla uczestników systemu zapewnienia jakości;

4) merytoryczny nadzór nad realizacją obowiązków uczestników systemu zapewnienia jakości SpW, wynikających z decyzji;

5) analiza i ocena wniosku zamawiającego o wyznaczenie RPW do realizacji zapewnienia jakości lub nadzorowania czynności przygotowawczych wykonawcy;

6) przekazanie zamawiającemu, w terminie do 5 dni roboczych od otrzymania wniosku, informacji dotyczącej podjętej decyzji o wyznaczeniu lub odmowie wyznaczenia RPW (kilku RPW, w tym wiodącego, wraz z zakresem jego odpowiedzialności), do realizacji procesu nadzorowania jakości;

7) wyznaczenie, w ciągu 5 dni roboczych, RPW, które będzie odpowiedzialne za realizację GQA dla umów zawartych przez zamawiających z zagranicy z wykonawcami mającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

8) wydanie RPW polecenia przeprowadzenia procesu nadzorowania jakości oraz przekazanie arkusza analizy ryzyka;

9) harmonizacja działalności RPW w systemie zapewnienia jakości SpW;

10) organizowanie i prowadzenie okresowych przeglądów realizacji procesów nadzorowania jakości lub GQA przez RPW;

11) organizowanie wyjazdów przedstawicieli wojskowych związanych z realizacją procesu nadzorowania jakości u wykonawców zagranicznych;

12) ustalanie z zamawiającym sposobu pokrycia kosztów zapewnienia jakości SpW, w przypadku prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na dostawę SpW z państwa należącego do NATO, które nie implementowało porozumienia standaryzacyjnego STANAG 4107, państwa spoza NATO lub państwa, z którym nie podpisano MoU o wzajemnej bezkosztowej realizacji zapewnienia jakości;

13) prowadzenie bazy danych dotyczących realizowanych procesów nadzorowania jakości;

14) organizowanie rocznej odprawy rozliczeniowo-koordynacyjnej z uczestnikami systemu zapewnienia jakości;

15) monitorowanie procesów nadzorowania jakości dla umów zawieranych na podstawie centralnych i decentralnych planów rzeczowych;

16) przedstawianie raz w roku (do końca I kwartału) osobie zajmującej kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwe do spraw modernizacji technicznej, sprawozdania z funkcjonowania systemu zapewnienia jakości SpW w resorcie obrony narodowej za poprzedni rok;

2. w zakresie pełnienia funkcji instytucji narodowej do spraw jakości w rozumieniu porozumienia standaryzacyjnego STANAG 4107:

1) organizowanie i koordynowanie realizacji procesu GQA zgodnie z porozumieniem standaryzacyjnym STANAG 4107 oraz publikacją AQAP 2070 lub wymaganiami MoU;

2) wyznaczenie, w ciągu 5 dni roboczych od otrzymania RGQA, RPW, które będzie odpowiedzialne za realizację GQA na wniosek instytucji narodowej państwa zamawiającego;

3) inicjowanie oraz udział w pracach nad opracowaniem i wdrożeniem porozumień MoU dotyczących wzajemnej realizacji GQA;

4) uczestnictwo w pracach nieetatowych struktur NATO, takich jak grupy robocze będące w strukturze CNAD Allied Committee AC/327 do spraw zarządzania cyklem życia;

5) uczestnictwo w pracach grupy Q4 do spraw jakości funkcjonującej w ramach Grupy Wyszehradzkiej (V4);

6) uczestnictwo w pracach grupy roboczej oddziału Europa DCMA;

7) realizacja przedsięwzięć z obszaru zapewnienia jakości SpW w ramach międzynarodowej współpracy dwustronnej i wielostronnej;

8) prowadzenie bazy danych o realizowanych procesach GQA.