history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2022-12-05

Rozdział 2

Sporządzanie i aktualizacja centralnych planów rzeczowych

§ 3. 1. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:

1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (Szef Sztabu Generalnego WP):

a) kieruje procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,

b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych RP,

c) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej, zwanemu dalej „Ministrem”,

d) akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,

e) akceptuje rejestry ryzyka dla celów ujętych w centralnych planach rzeczowych;

2) osoba zajmująca kierownicze stanowisko MON właściwa do spraw infrastruktury:

a) opiniuje projekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,

b) opiniuje korekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,

c) opiniuje informacje o przebiegu realizacji centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem Ministrowi,

d) monitoruje przebieg wykonania zadań inwestycyjnych przez inwestorów wojskowych,

e) nadzoruje proces planowania rzeczowego w zakresie Planu inwestycji NSIP,

f) uzgadnia decentralny plan rzeczowy opracowany przez Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w części dotyczącej inwestycji budowlanych oraz jego korekty;

3) Szef ZPR - P8 organizuje prace związane z:

a) weryfikacją potrzeb rzeczowych, o których mowa w § 4 ust. 14, polegającą w szczególności na:

– określeniu możliwości finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z programami rozwoju Sił Zbrojnych RP, programami operacyjnymi oraz zatwierdzonymi wnioskami w sprawie pozyskania nowego SpW oraz wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej,

– zbilansowaniu wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,

– zapewnieniu zgodności z zawartymi umowami,

– zapewnieniu efektywności ekonomicznej oraz wzajemnej spójności zadań rzeczowych,

b) opracowaniem centralnych planów rzeczowych i projektu budżetu państwa w zakresie centralnych planów rzeczowych,

c) zarządzaniem ryzykiem w odniesieniu do celów ujętych w centralnych planach rzeczowych. Rejestry ryzyka przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego WP do akceptacji,

d) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu resortu obrony narodowej sporządzanej corocznie dla członków parlamentarnych komisji obrony narodowej,

e) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym wydatków na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

f) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych przedstawianych Ministrowi,

g) opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 181 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 i 1236), nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,

h) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań usprawniających proces sporządzania centralnych planów rzeczowych i ich realizacji,

i) opracowaniem zestawienia wydatków zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, których realizacja jest niemożliwa lub zagrożona, i które zgodnie z art. 177 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych mogą podlegać blokowaniu;

4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:

a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu resortu obrony narodowej w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia), a także informuje o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,

b) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z Wieloletnim Planem Finansowym Państwa i projektem budżetu resortu obrony narodowej oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów,

c) [11] ustala i koordynuje tryb prac związanych z funkcjonowaniem Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych w trybie i na zasadach określonych w przepisach dotyczących funkcjonowania Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych;

5) szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe:

a) uzgadniają projekty centralnych planów rzeczowych i korekty centralnych planów rzeczowych pod względem możliwości realizacyjnych oraz zgodności z zapisami wynikającymi z zawartych umów,

b) prowadzą postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące centralnej realizacji zadań rzeczowych,

c) zgłaszają Szefowi ZPR - P8, uzgodnione z szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, wnioski korekt dotyczące:

– zabezpieczenia finansowania zadań rzeczowych w ramach podpisanych lub oczekujących na podpisanie umów,

– zmniejszenia lub zwiększenia ilości asortymentu planowanego do zakupu,

– zmiany nazwy zadania rzeczowego,

d) przedstawiają Szefowi ZPR - P8 propozycje kierunków realokacji środków uwolnionych z innych zadań rzeczowych (osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia, bądź zadań rzeczowych niemożliwych do realizacji) na zadania rzeczowe, których wykonanie jest uzasadnione i możliwe w ramach roku budżetowego,

e) sporządzają informacje o centralnej realizacji zadań rzeczowych;

6) [12] Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych odpowiada za wydanie i aktualizację przepisów normujących szczegółowe zasady planowania potrzeb oraz opracowania i realizacji planów rzeczowych, z wyłączeniem obszaru związanego z opracowaniem i realizacją centralnych planów rzeczowych określonego niniejszą decyzją;

7) organy planujące drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległe organowi planującemu pierwszego stopnia:

a) opracowują decentralne plany rzeczowe w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych dokonując w nich podziału zadań realizowanych decentralnie na podporządkowanych dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

b) opracowują wytyczne dotyczące zasad i trybu decentralnej realizacji zadań rzeczowych (w tym sposób ich rozliczania i sprawozdawania oraz dokonywania korekt) przez podporządkowanych dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

c) zgłaszają Szefowi ZPR - P8, z uwzględnieniem § 39 ust. 1 i 8, uzgodnione z realizatorami oraz szefami właściwych komórek Sztabu Generalnego WP wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych dotyczące:

– ujęcia zadania rzeczowego bądź rezygnacji z niego,

– zabezpieczenia finansowania zadań rzeczowych w ramach podpisanych umów wieloletnich lub oczekujących na ich podpisanie,

– zmniejszenie lub zwiększenie ilości asortymentu planowanego do zakupu,

– zmiany nazwy zadania rzeczowego,

d) przedstawiają Szefowi ZPR - P8 propozycje kierunków realokacji środków uwolnionych z innych zadań (osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia, bądź zadań rzeczowych niemożliwych do realizacji) na zadania rzeczowe, których wykonanie jest uzasadnione i możliwe w ramach roku budżetowego,

e) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;

8) [13] organy planujące trzeciego stopnia podległe właściwym organom planującym drugiego stopnia sporządzają:

a) plany rzeczowe,

b) harmonogramy realizacji planu,

c) zgłoszenia do organu planującego drugiego stopnia wniosków korekt i zmian nie będących korektami do planów rzeczowych,

d) informacje o realizacji planów rzeczowych;

9) szefowie właściwych komórek Sztabu Generalnego WP:

a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny cykl planistyczny, w obszarze zarządzanego systemu funkcjonalnego, w aspekcie zgodności z programem rozwoju Sił Zbrojnych RP,

b) uczestniczą w procesie konstruowania centralnych planów rzeczowych w zakresie przyjętych kierunków rozwoju zarządzanego systemu funkcjonalnego, a także koordynacji zadań inwestycyjnych z pozostałymi systemami,

c) w zależności od potrzeb prowadzą szkolenia, organizują narady oraz wydają wytyczne dla przedstawicieli instytucji zgłaszających potrzeby w zakresie nadzorowanych zdolności,

d) uzgadniają korekty centralnych planów rzeczowych w obszarze zarządzanego systemu funkcjonalnego, z uwzględnieniem § 39 ust. 1 i 8,

e) zgłaszają Szefowi ZPR - P8, uzgodnione z realizatorami wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych;

10) beneficjent – w zakresie swoich kompetencji:

a) opiniuje wniosek inwestycyjny w zakresie zgodności określonych w nim potrzeb rzeczowych, a w szczególności: z programami rozwoju Sił Zbrojnych RP, programami operacyjnymi oraz zatwierdzonymi wnioskami w sprawie pozyskania nowego SpW oraz innych przedmiotów i urządzeń,

b) może składać wniosek inwestycyjny,

c) zatwierdza wniosek inwestycyjny,

d) zatwierdzony wniosek inwestycyjny przesyła do Zarządu Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych - P5 (ZPiPRSZ - P5);

11) użytkownik:

a) przygotowuje oraz przesyła wniosek inwestycyjny do zaopiniowania,

b) na każdym etapie procedowania wniosku inwestycyjnego oraz realizacji inwestycji, współpracuje z właściwymi podmiotami opiniującymi oraz realizującymi inwestycję;

12) inwestor, a w przypadku jego wyznaczenia – inwestor zastępczy:

a) dokonuje wyceny szacunkowej oraz proponuje wstępne ramy czasowe realizacji inwestycji,

b) sporządza i zatwierdza Program Inwestycji (PI),

c) odpowiada za realizację procesu budowlanego dotyczącego zadania rzeczowego (lub jego części) ujętego we właściwym centralnym planie rzeczowym,

d) sporządza informacje o realizacji zadań rzeczowych.

2. Realizując zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 3, Szef ZPR - P8 może:

1) zwracać się do szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) właściwych kompetencyjnie komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o przedstawienie informacji i propozycji dotyczących rozpatrywanych spraw;

2) wydawać wytyczne i dyspozycje w zakresie dotyczącym planowania i realizacji, o której mowa w rozdziale 3, zadań rzeczowych;

3) z własnej inicjatywy dokonywać zmian w centralnych planach rzeczowych (w tym polegających na wprowadzaniu i usuwaniu zadań rzeczowych);

4) dokonywać niezbędnych przesunięć limitów wydatków w zakresie odpowiadającym zmianom, o których mowa w pkt 3, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;

5) [14] zasięgać opinii szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego WP oraz realizatorów w zakresie zmian, o których mowa w pkt 3.

[11] § 3 ust. 1 pkt 4 lit. c) dodana przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[12] § 3 ust. 1 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[13] § 3 ust. 1 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[14] § 3 ust. 2 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

Wersja obowiązująca od 2022-12-05

Rozdział 2

Sporządzanie i aktualizacja centralnych planów rzeczowych

§ 3. 1. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:

1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (Szef Sztabu Generalnego WP):

a) kieruje procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,

b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych RP,

c) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej, zwanemu dalej „Ministrem”,

d) akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,

e) akceptuje rejestry ryzyka dla celów ujętych w centralnych planach rzeczowych;

2) osoba zajmująca kierownicze stanowisko MON właściwa do spraw infrastruktury:

a) opiniuje projekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,

b) opiniuje korekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,

c) opiniuje informacje o przebiegu realizacji centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem Ministrowi,

d) monitoruje przebieg wykonania zadań inwestycyjnych przez inwestorów wojskowych,

e) nadzoruje proces planowania rzeczowego w zakresie Planu inwestycji NSIP,

f) uzgadnia decentralny plan rzeczowy opracowany przez Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w części dotyczącej inwestycji budowlanych oraz jego korekty;

3) Szef ZPR - P8 organizuje prace związane z:

a) weryfikacją potrzeb rzeczowych, o których mowa w § 4 ust. 14, polegającą w szczególności na:

– określeniu możliwości finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z programami rozwoju Sił Zbrojnych RP, programami operacyjnymi oraz zatwierdzonymi wnioskami w sprawie pozyskania nowego SpW oraz wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej,

– zbilansowaniu wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,

– zapewnieniu zgodności z zawartymi umowami,

– zapewnieniu efektywności ekonomicznej oraz wzajemnej spójności zadań rzeczowych,

b) opracowaniem centralnych planów rzeczowych i projektu budżetu państwa w zakresie centralnych planów rzeczowych,

c) zarządzaniem ryzykiem w odniesieniu do celów ujętych w centralnych planach rzeczowych. Rejestry ryzyka przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego WP do akceptacji,

d) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu resortu obrony narodowej sporządzanej corocznie dla członków parlamentarnych komisji obrony narodowej,

e) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym wydatków na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

f) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych przedstawianych Ministrowi,

g) opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 181 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 i 1236), nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,

h) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań usprawniających proces sporządzania centralnych planów rzeczowych i ich realizacji,

i) opracowaniem zestawienia wydatków zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, których realizacja jest niemożliwa lub zagrożona, i które zgodnie z art. 177 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych mogą podlegać blokowaniu;

4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:

a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu resortu obrony narodowej w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia), a także informuje o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,

b) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z Wieloletnim Planem Finansowym Państwa i projektem budżetu resortu obrony narodowej oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów,

c) [11] ustala i koordynuje tryb prac związanych z funkcjonowaniem Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych w trybie i na zasadach określonych w przepisach dotyczących funkcjonowania Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych;

5) szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe:

a) uzgadniają projekty centralnych planów rzeczowych i korekty centralnych planów rzeczowych pod względem możliwości realizacyjnych oraz zgodności z zapisami wynikającymi z zawartych umów,

b) prowadzą postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące centralnej realizacji zadań rzeczowych,

c) zgłaszają Szefowi ZPR - P8, uzgodnione z szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, wnioski korekt dotyczące:

– zabezpieczenia finansowania zadań rzeczowych w ramach podpisanych lub oczekujących na podpisanie umów,

– zmniejszenia lub zwiększenia ilości asortymentu planowanego do zakupu,

– zmiany nazwy zadania rzeczowego,

d) przedstawiają Szefowi ZPR - P8 propozycje kierunków realokacji środków uwolnionych z innych zadań rzeczowych (osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia, bądź zadań rzeczowych niemożliwych do realizacji) na zadania rzeczowe, których wykonanie jest uzasadnione i możliwe w ramach roku budżetowego,

e) sporządzają informacje o centralnej realizacji zadań rzeczowych;

6) [12] Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych odpowiada za wydanie i aktualizację przepisów normujących szczegółowe zasady planowania potrzeb oraz opracowania i realizacji planów rzeczowych, z wyłączeniem obszaru związanego z opracowaniem i realizacją centralnych planów rzeczowych określonego niniejszą decyzją;

7) organy planujące drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległe organowi planującemu pierwszego stopnia:

a) opracowują decentralne plany rzeczowe w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych dokonując w nich podziału zadań realizowanych decentralnie na podporządkowanych dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

b) opracowują wytyczne dotyczące zasad i trybu decentralnej realizacji zadań rzeczowych (w tym sposób ich rozliczania i sprawozdawania oraz dokonywania korekt) przez podporządkowanych dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

c) zgłaszają Szefowi ZPR - P8, z uwzględnieniem § 39 ust. 1 i 8, uzgodnione z realizatorami oraz szefami właściwych komórek Sztabu Generalnego WP wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych dotyczące:

– ujęcia zadania rzeczowego bądź rezygnacji z niego,

– zabezpieczenia finansowania zadań rzeczowych w ramach podpisanych umów wieloletnich lub oczekujących na ich podpisanie,

– zmniejszenie lub zwiększenie ilości asortymentu planowanego do zakupu,

– zmiany nazwy zadania rzeczowego,

d) przedstawiają Szefowi ZPR - P8 propozycje kierunków realokacji środków uwolnionych z innych zadań (osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia, bądź zadań rzeczowych niemożliwych do realizacji) na zadania rzeczowe, których wykonanie jest uzasadnione i możliwe w ramach roku budżetowego,

e) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;

8) [13] organy planujące trzeciego stopnia podległe właściwym organom planującym drugiego stopnia sporządzają:

a) plany rzeczowe,

b) harmonogramy realizacji planu,

c) zgłoszenia do organu planującego drugiego stopnia wniosków korekt i zmian nie będących korektami do planów rzeczowych,

d) informacje o realizacji planów rzeczowych;

9) szefowie właściwych komórek Sztabu Generalnego WP:

a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny cykl planistyczny, w obszarze zarządzanego systemu funkcjonalnego, w aspekcie zgodności z programem rozwoju Sił Zbrojnych RP,

b) uczestniczą w procesie konstruowania centralnych planów rzeczowych w zakresie przyjętych kierunków rozwoju zarządzanego systemu funkcjonalnego, a także koordynacji zadań inwestycyjnych z pozostałymi systemami,

c) w zależności od potrzeb prowadzą szkolenia, organizują narady oraz wydają wytyczne dla przedstawicieli instytucji zgłaszających potrzeby w zakresie nadzorowanych zdolności,

d) uzgadniają korekty centralnych planów rzeczowych w obszarze zarządzanego systemu funkcjonalnego, z uwzględnieniem § 39 ust. 1 i 8,

e) zgłaszają Szefowi ZPR - P8, uzgodnione z realizatorami wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych;

10) beneficjent – w zakresie swoich kompetencji:

a) opiniuje wniosek inwestycyjny w zakresie zgodności określonych w nim potrzeb rzeczowych, a w szczególności: z programami rozwoju Sił Zbrojnych RP, programami operacyjnymi oraz zatwierdzonymi wnioskami w sprawie pozyskania nowego SpW oraz innych przedmiotów i urządzeń,

b) może składać wniosek inwestycyjny,

c) zatwierdza wniosek inwestycyjny,

d) zatwierdzony wniosek inwestycyjny przesyła do Zarządu Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych - P5 (ZPiPRSZ - P5);

11) użytkownik:

a) przygotowuje oraz przesyła wniosek inwestycyjny do zaopiniowania,

b) na każdym etapie procedowania wniosku inwestycyjnego oraz realizacji inwestycji, współpracuje z właściwymi podmiotami opiniującymi oraz realizującymi inwestycję;

12) inwestor, a w przypadku jego wyznaczenia – inwestor zastępczy:

a) dokonuje wyceny szacunkowej oraz proponuje wstępne ramy czasowe realizacji inwestycji,

b) sporządza i zatwierdza Program Inwestycji (PI),

c) odpowiada za realizację procesu budowlanego dotyczącego zadania rzeczowego (lub jego części) ujętego we właściwym centralnym planie rzeczowym,

d) sporządza informacje o realizacji zadań rzeczowych.

2. Realizując zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 3, Szef ZPR - P8 może:

1) zwracać się do szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) właściwych kompetencyjnie komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o przedstawienie informacji i propozycji dotyczących rozpatrywanych spraw;

2) wydawać wytyczne i dyspozycje w zakresie dotyczącym planowania i realizacji, o której mowa w rozdziale 3, zadań rzeczowych;

3) z własnej inicjatywy dokonywać zmian w centralnych planach rzeczowych (w tym polegających na wprowadzaniu i usuwaniu zadań rzeczowych);

4) dokonywać niezbędnych przesunięć limitów wydatków w zakresie odpowiadającym zmianom, o których mowa w pkt 3, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;

5) [14] zasięgać opinii szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego WP oraz realizatorów w zakresie zmian, o których mowa w pkt 3.

[11] § 3 ust. 1 pkt 4 lit. c) dodana przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[12] § 3 ust. 1 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[13] § 3 ust. 1 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[14] § 3 ust. 2 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-08-31 do 2022-12-04

Rozdział 2

Sporządzanie i aktualizacja centralnych planów rzeczowych

§ 3. 1. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:

1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (Szef Sztabu Generalnego WP):

a) kieruje procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,

b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych RP,

c) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej, zwanemu dalej „Ministrem”,

d) akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,

e) akceptuje rejestry ryzyka dla celów ujętych w centralnych planach rzeczowych;

2) osoba zajmująca kierownicze stanowisko MON właściwa do spraw infrastruktury:

a) opiniuje projekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,

b) opiniuje korekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,

c) opiniuje informacje o przebiegu realizacji centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem Ministrowi,

d) monitoruje przebieg wykonania zadań inwestycyjnych przez inwestorów wojskowych,

e) nadzoruje proces planowania rzeczowego w zakresie Planu inwestycji NSIP,

f) [3] uzgadnia decentralny plan rzeczowy opracowany przez Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w części dotyczącej inwestycji budowlanych oraz jego korekty;

3) Szef ZPR - P8 organizuje prace związane z:

a) weryfikacją potrzeb rzeczowych, o których mowa w § 4 ust. 14, polegającą w szczególności na:

– określeniu możliwości finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z programami rozwoju Sił Zbrojnych RP, programami operacyjnymi oraz zatwierdzonymi wnioskami w sprawie pozyskania nowego SpW oraz wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej,

– zbilansowaniu wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,

– zapewnieniu zgodności z zawartymi umowami,

– zapewnieniu efektywności ekonomicznej oraz wzajemnej spójności zadań rzeczowych,

b) opracowaniem centralnych planów rzeczowych i projektu budżetu państwa w zakresie centralnych planów rzeczowych,

c) zarządzaniem ryzykiem w odniesieniu do celów ujętych w centralnych planach rzeczowych. Rejestry ryzyka przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego WP do akceptacji,

d) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu resortu obrony narodowej sporządzanej corocznie dla członków parlamentarnych komisji obrony narodowej,

e) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym wydatków na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

f) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych przedstawianych Ministrowi,

g) opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 181 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 i 1236), nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,

h) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań usprawniających proces sporządzania centralnych planów rzeczowych i ich realizacji,

i) opracowaniem zestawienia wydatków zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, których realizacja jest niemożliwa lub zagrożona, i które zgodnie z art. 177 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych mogą podlegać blokowaniu;

4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:

a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu resortu obrony narodowej w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia), a także informuje o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,

b) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z Wieloletnim Planem Finansowym Państwa i projektem budżetu resortu obrony narodowej oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów;

5) szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe:

a) uzgadniają projekty centralnych planów rzeczowych i korekty centralnych planów rzeczowych pod względem możliwości realizacyjnych oraz zgodności z zapisami wynikającymi z zawartych umów,

b) prowadzą postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące centralnej realizacji zadań rzeczowych,

c) zgłaszają Szefowi ZPR - P8, uzgodnione z szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, wnioski korekt dotyczące:

– zabezpieczenia finansowania zadań rzeczowych w ramach podpisanych lub oczekujących na podpisanie umów,

– zmniejszenia lub zwiększenia ilości asortymentu planowanego do zakupu,

– zmiany nazwy zadania rzeczowego,

d) przedstawiają Szefowi ZPR - P8 propozycje kierunków realokacji środków uwolnionych z innych zadań rzeczowych (osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia, bądź zadań rzeczowych niemożliwych do realizacji) na zadania rzeczowe, których wykonanie jest uzasadnione i możliwe w ramach roku budżetowego,

e) sporządzają informacje o centralnej realizacji zadań rzeczowych;

6) Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych odpowiada za wydanie i aktualizację przepisów normujących szczegółowe zasady planowania potrzeb oraz opracowania i realizacji planów rzeczowych, z wyłączeniem centralnych planów rzeczowych;

7) organy planujące drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległe organowi planującemu pierwszego stopnia:

a) opracowują decentralne plany rzeczowe w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych dokonując w nich podziału zadań realizowanych decentralnie na podporządkowanych dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

b) opracowują wytyczne dotyczące zasad i trybu decentralnej realizacji zadań rzeczowych (w tym sposób ich rozliczania i sprawozdawania oraz dokonywania korekt) przez podporządkowanych dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

c) zgłaszają Szefowi ZPR - P8, z uwzględnieniem § 39 ust. 1 i 8, uzgodnione z realizatorami oraz szefami właściwych komórek Sztabu Generalnego WP wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych dotyczące:

– ujęcia zadania rzeczowego bądź rezygnacji z niego,

– zabezpieczenia finansowania zadań rzeczowych w ramach podpisanych umów wieloletnich lub oczekujących na ich podpisanie,

– zmniejszenie lub zwiększenie ilości asortymentu planowanego do zakupu,

– zmiany nazwy zadania rzeczowego,

d) przedstawiają Szefowi ZPR - P8 propozycje kierunków realokacji środków uwolnionych z innych zadań (osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia, bądź zadań rzeczowych niemożliwych do realizacji) na zadania rzeczowe, których wykonanie jest uzasadnione i możliwe w ramach roku budżetowego,

e) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;

8) organy planujące trzeciego stopnia podległe właściwym organom planującym drugiego stopnia sporządzają informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;

9) szefowie właściwych komórek Sztabu Generalnego WP:

a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny cykl planistyczny, w obszarze zarządzanego systemu funkcjonalnego, w aspekcie zgodności z programem rozwoju Sił Zbrojnych RP,

b) uczestniczą w procesie konstruowania centralnych planów rzeczowych w zakresie przyjętych kierunków rozwoju zarządzanego systemu funkcjonalnego, a także koordynacji zadań inwestycyjnych z pozostałymi systemami,

c) w zależności od potrzeb prowadzą szkolenia, organizują narady oraz wydają wytyczne dla przedstawicieli instytucji zgłaszających potrzeby w zakresie nadzorowanych zdolności,

d) uzgadniają korekty centralnych planów rzeczowych w obszarze zarządzanego systemu funkcjonalnego, z uwzględnieniem § 39 ust. 1 i 8,

e) zgłaszają Szefowi ZPR - P8, uzgodnione z realizatorami wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych;

10) beneficjent – w zakresie swoich kompetencji:

a) opiniuje wniosek inwestycyjny w zakresie zgodności określonych w nim potrzeb rzeczowych, a w szczególności: z programami rozwoju Sił Zbrojnych RP, programami operacyjnymi oraz zatwierdzonymi wnioskami w sprawie pozyskania nowego SpW oraz innych przedmiotów i urządzeń,

b) może składać wniosek inwestycyjny,

c) zatwierdza wniosek inwestycyjny,

d) zatwierdzony wniosek inwestycyjny przesyła do Zarządu Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych - P5 (ZPiPRSZ - P5);

11) użytkownik:

a) przygotowuje oraz przesyła wniosek inwestycyjny do zaopiniowania,

b) na każdym etapie procedowania wniosku inwestycyjnego oraz realizacji inwestycji, współpracuje z właściwymi podmiotami opiniującymi oraz realizującymi inwestycję;

12) inwestor, a w przypadku jego wyznaczenia – inwestor zastępczy:

a) dokonuje wyceny szacunkowej oraz proponuje wstępne ramy czasowe realizacji inwestycji,

b) sporządza i zatwierdza Program Inwestycji (PI),

c) odpowiada za realizację procesu budowlanego dotyczącego zadania rzeczowego (lub jego części) ujętego we właściwym centralnym planie rzeczowym,

d) sporządza informacje o realizacji zadań rzeczowych.

2. Realizując zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 3, Szef ZPR - P8 może:

1) zwracać się do szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) właściwych kompetencyjnie komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o przedstawienie informacji i propozycji dotyczących rozpatrywanych spraw;

2) wydawać wytyczne i dyspozycje w zakresie dotyczącym planowania i realizacji, o której mowa w rozdziale 3, zadań rzeczowych;

3) z własnej inicjatywy dokonywać zmian w centralnych planach rzeczowych (w tym polegających na wprowadzaniu i usuwaniu zadań rzeczowych);

4) dokonywać niezbędnych przesunięć limitów wydatków w zakresie odpowiadającym zmianom, o których mowa w pkt 3, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;

5) zasięgać opinii szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego WP oraz instytucji realizujących zadania rzeczowe w zakresie zmian, o których mowa w pkt 3.

[3] § 3 ust. 1 pkt 2 lit. f) dodana przez § 1 pkt 2 decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-01-01 do 2022-08-30

Rozdział 2

Sporządzanie i aktualizacja centralnych planów rzeczowych

§ 3. 1. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków do ich efektywnej realizacji:

1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (Szef Sztabu Generalnego WP):

a) kieruje procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,

b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP oraz planowania operacyjnego użycia Sił Zbrojnych RP,

c) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej, zwanemu dalej „Ministrem”,

d) akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,

e) akceptuje rejestry ryzyka dla celów ujętych w centralnych planach rzeczowych;

2) osoba zajmująca kierownicze stanowisko MON właściwa do spraw infrastruktury:

a) opiniuje projekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,

b) opiniuje korekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,

c) opiniuje informacje o przebiegu realizacji centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem Ministrowi,

d) monitoruje przebieg wykonania zadań inwestycyjnych przez inwestorów wojskowych,

e) nadzoruje proces planowania rzeczowego w zakresie Planu inwestycji NSIP;

3) Szef ZPR - P8 organizuje prace związane z:

a) weryfikacją potrzeb rzeczowych, o których mowa w § 4 ust. 14, polegającą w szczególności na:

– określeniu możliwości finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z programami rozwoju Sił Zbrojnych RP, programami operacyjnymi oraz zatwierdzonymi wnioskami w sprawie pozyskania nowego SpW oraz wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej,

– zbilansowaniu wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony narodowej,

– zapewnieniu zgodności z zawartymi umowami,

– zapewnieniu efektywności ekonomicznej oraz wzajemnej spójności zadań rzeczowych,

b) opracowaniem centralnych planów rzeczowych i projektu budżetu państwa w zakresie centralnych planów rzeczowych,

c) zarządzaniem ryzykiem w odniesieniu do celów ujętych w centralnych planach rzeczowych. Rejestry ryzyka przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego WP do akceptacji,

d) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji o projekcie budżetu resortu obrony narodowej sporządzanej corocznie dla członków parlamentarnych komisji obrony narodowej,

e) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie dotyczącym wydatków na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,

f) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych przedstawianych Ministrowi,

g) opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 181 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 i 1236), nie powinny wygasnąć z upływem roku budżetowego,

h) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań usprawniających proces sporządzania centralnych planów rzeczowych i ich realizacji,

i) opracowaniem zestawienia wydatków zaplanowanych na wykonanie zadań objętych centralnymi planami rzeczowymi, których realizacja jest niemożliwa lub zagrożona, i które zgodnie z art. 177 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych mogą podlegać blokowaniu;

4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:

a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu resortu obrony narodowej w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia), a także informuje o wartości limitu wydzielonego z poszczególnych źródeł finansowania na realizację zadań rzeczowych,

b) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod względem zgodności z Wieloletnim Planem Finansowym Państwa i projektem budżetu resortu obrony narodowej oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań wynikających z zawartych umów;

5) szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe:

a) uzgadniają projekty centralnych planów rzeczowych i korekty centralnych planów rzeczowych pod względem możliwości realizacyjnych oraz zgodności z zapisami wynikającymi z zawartych umów,

b) prowadzą postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące centralnej realizacji zadań rzeczowych,

c) zgłaszają Szefowi ZPR - P8, uzgodnione z szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, wnioski korekt dotyczące:

– zabezpieczenia finansowania zadań rzeczowych w ramach podpisanych lub oczekujących na podpisanie umów,

– zmniejszenia lub zwiększenia ilości asortymentu planowanego do zakupu,

– zmiany nazwy zadania rzeczowego,

d) przedstawiają Szefowi ZPR - P8 propozycje kierunków realokacji środków uwolnionych z innych zadań rzeczowych (osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia, bądź zadań rzeczowych niemożliwych do realizacji) na zadania rzeczowe, których wykonanie jest uzasadnione i możliwe w ramach roku budżetowego,

e) sporządzają informacje o centralnej realizacji zadań rzeczowych;

6) Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych odpowiada za wydanie i aktualizację przepisów normujących szczegółowe zasady planowania potrzeb oraz opracowania i realizacji planów rzeczowych, z wyłączeniem centralnych planów rzeczowych;

7) organy planujące drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległe organowi planującemu pierwszego stopnia:

a) opracowują decentralne plany rzeczowe w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych dokonując w nich podziału zadań realizowanych decentralnie na podporządkowanych dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

b) opracowują wytyczne dotyczące zasad i trybu decentralnej realizacji zadań rzeczowych (w tym sposób ich rozliczania i sprawozdawania oraz dokonywania korekt) przez podporządkowanych dysponentów środków budżetowych trzeciego stopnia,

c) zgłaszają Szefowi ZPR - P8, z uwzględnieniem § 39 ust. 1 i 8, uzgodnione z realizatorami oraz szefami właściwych komórek Sztabu Generalnego WP wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych dotyczące:

– ujęcia zadania rzeczowego bądź rezygnacji z niego,

– zabezpieczenia finansowania zadań rzeczowych w ramach podpisanych umów wieloletnich lub oczekujących na ich podpisanie,

– zmniejszenie lub zwiększenie ilości asortymentu planowanego do zakupu,

– zmiany nazwy zadania rzeczowego,

d) przedstawiają Szefowi ZPR - P8 propozycje kierunków realokacji środków uwolnionych z innych zadań (osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia, bądź zadań rzeczowych niemożliwych do realizacji) na zadania rzeczowe, których wykonanie jest uzasadnione i możliwe w ramach roku budżetowego,

e) sporządzają okresowe informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;

8) organy planujące trzeciego stopnia podległe właściwym organom planującym drugiego stopnia sporządzają informacje o decentralnej realizacji zadań rzeczowych;

9) szefowie właściwych komórek Sztabu Generalnego WP:

a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny cykl planistyczny, w obszarze zarządzanego systemu funkcjonalnego, w aspekcie zgodności z programem rozwoju Sił Zbrojnych RP,

b) uczestniczą w procesie konstruowania centralnych planów rzeczowych w zakresie przyjętych kierunków rozwoju zarządzanego systemu funkcjonalnego, a także koordynacji zadań inwestycyjnych z pozostałymi systemami,

c) w zależności od potrzeb prowadzą szkolenia, organizują narady oraz wydają wytyczne dla przedstawicieli instytucji zgłaszających potrzeby w zakresie nadzorowanych zdolności,

d) uzgadniają korekty centralnych planów rzeczowych w obszarze zarządzanego systemu funkcjonalnego, z uwzględnieniem § 39 ust. 1 i 8,

e) zgłaszają Szefowi ZPR - P8, uzgodnione z realizatorami wnioski w sprawie dokonania korekt w centralnych planach rzeczowych;

10) beneficjent – w zakresie swoich kompetencji:

a) opiniuje wniosek inwestycyjny w zakresie zgodności określonych w nim potrzeb rzeczowych, a w szczególności: z programami rozwoju Sił Zbrojnych RP, programami operacyjnymi oraz zatwierdzonymi wnioskami w sprawie pozyskania nowego SpW oraz innych przedmiotów i urządzeń,

b) może składać wniosek inwestycyjny,

c) zatwierdza wniosek inwestycyjny,

d) zatwierdzony wniosek inwestycyjny przesyła do Zarządu Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych - P5 (ZPiPRSZ - P5);

11) użytkownik:

a) przygotowuje oraz przesyła wniosek inwestycyjny do zaopiniowania,

b) na każdym etapie procedowania wniosku inwestycyjnego oraz realizacji inwestycji, współpracuje z właściwymi podmiotami opiniującymi oraz realizującymi inwestycję;

12) inwestor, a w przypadku jego wyznaczenia – inwestor zastępczy:

a) dokonuje wyceny szacunkowej oraz proponuje wstępne ramy czasowe realizacji inwestycji,

b) sporządza i zatwierdza Program Inwestycji (PI),

c) odpowiada za realizację procesu budowlanego dotyczącego zadania rzeczowego (lub jego części) ujętego we właściwym centralnym planie rzeczowym,

d) sporządza informacje o realizacji zadań rzeczowych.

2. Realizując zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 3, Szef ZPR - P8 może:

1) zwracać się do szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) właściwych kompetencyjnie komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o przedstawienie informacji i propozycji dotyczących rozpatrywanych spraw;

2) wydawać wytyczne i dyspozycje w zakresie dotyczącym planowania i realizacji, o której mowa w rozdziale 3, zadań rzeczowych;

3) z własnej inicjatywy dokonywać zmian w centralnych planach rzeczowych (w tym polegających na wprowadzaniu i usuwaniu zadań rzeczowych);

4) dokonywać niezbędnych przesunięć limitów wydatków w zakresie odpowiadającym zmianom, o których mowa w pkt 3, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego;

5) zasięgać opinii szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego WP oraz instytucji realizujących zadania rzeczowe w zakresie zmian, o których mowa w pkt 3.