history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-02-07

§ 4. 1. Podstawę do planowania zadań rzeczowych stanowią:

1) programy rozwoju Sił Zbrojnych RP wraz z planami pochodnymi oraz zatwierdzone programy operacyjne, wnioski w sprawie pozyskania nowego SpW (dokumentacji technicznej) dla Sił Zbrojnych RP;

2) wytyczne Ministra w sprawie planowania działalności resortu obrony narodowej na kolejny rok planistyczny;

3) harmonogramy realizacji zobowiązań sojuszniczych przyjętych w ramach planowania obronnego NATO;

4) zadania wynikające z Programu NSIP przewidziane do realizacji na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;

5) [1] ustalenia przyjęte na posiedzeniach Kierownictwa MON lub innych, którym przewodniczy Minister, w szczególności rad lub zespołów;

6) założenia finansowe wynikające z rządowych dokumentów prognostycznych;

7) rekomendacje i zalecenia osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON, której podporządkowano komórkę organizacyjną właściwą w zakresie definiowania celów systemu obronnego ustalone na podstawie wniosków z gry decyzyjnej w sprawie oceny możliwości zabezpieczenia finansowego i rzeczowego działań przewidzianych do realizacji w roku planistycznym;

8) prognozy kształtowania wydatków resortu obrony narodowej ujęte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa;

9) prognozowane i planowane środki Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych;

10) „Wytyczne Ministra do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, wydawane na zasadach i w trybie określonym w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;

11) zobowiązania wynikające z zawartych umów;

12) zadania dyrektywne (wynikające z aktów prawnych i normatywnych oraz umów podpisanych na ich podstawie);

13) pozostałe dokumenty planistyczne określone w przepisach dotyczących planowania działalności w resorcie obrony narodowej;

14) Lista priorytetów inwestycyjnych, zatwierdzona przez Ministra.

2. W centralnych planach rzeczowych, w roku planistycznym i poplanowym ujmuje się wyłącznie zadania:

1) w zakresie Planu modernizacji technicznej – przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których istnieją dokumenty opracowane, na podstawie lub zasadach określonych w:

a) ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r poz. 1129),

b) decyzjach Ministra Obrony Narodowej określających pozyskiwanie sprzętu wojskowego;2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, ujmując zadania rzeczowe z obszaru Planu modernizacji technicznej planowane do realizacji w roku budżetowym, które nie spełniają wymogów, o których mowa w pkt 1;

3) w zakresie Planu zakupów środków materiałowych – przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których mają zastosowanie postanowienia zawarte w Polskich Normach, Normach Obronnych, Wojskowych Dokumentacjach Techniczno-Technologicznych oraz innych normach (wymaganiach, warunkach techniczno-technologicznych) krajowych i zagranicznych;

3. W zakresie roku planistycznego w Planie inwestycji budowlanych umieszcza się nowe zadania na podstawie Listy priorytetów inwestycyjnych, o której mowa w § 27 ust. 4.

4. W zakresie prac rozwojowych w centralnych planach rzeczowych w pierwszej kolejności ujmuje się kontynuację zadań rozpoczętych.

5. Nie planuje się dostaw SpW w odniesieniu do zadań, dla których w danym roku planistycznym przewidziany został etap zakończenia pracy rozwojowej, z wyłączeniem zadań realizowanych łącznie jako rozwój wraz z dostawami albo gdy istnieje niskie ryzyko braku dostaw.

6. Dopuszcza się umieszczanie w centralnych planach rzeczowych zadań w ujęciu wartościowym, w tym wykorzystywanych do zbilansowania centralnych planów rzeczowych w trakcie ich realizacji, w ramach których wykazuje się środki finansowe na zabezpieczenie różnic kursowych walut oraz opłat z tytułu zobowiązań podatkowych i celnych.

7. Centralne plany rzeczowe, w zakresie roku planistycznego, w zależności od potrzeb, mogą być sporządzane w większej szczegółowości niż w zakresie pozostałych lat, zgodnie ze wzorami określonymi w załącznikach Nr 1-4, z tym że Szef ZPR - P8 może podjąć decyzję o zmianie szczegółowości centralnych planów rzeczowych.

8. Zadania rzeczowe dotyczące Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej w zakresie sprzętu specjalistycznego Żandarmerii Wojskowej, a także Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej przewidziane do realizacji decentralnej, mogą być ujmowane w centralnych planach rzeczowych w sposób zagregowany, z zachowaniem szczegółowości niezbędnej do opracowania projektu budżetu resortu obrony narodowej – stosownie do wniosków przedstawionych Szefowi ZPR - P8 przez Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej, szefów tych służb oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej.

9. Centralne plany rzeczowe, z zastrzeżeniem ust. 27, sporządza się z wyodrębnieniem zadań przewidywanych do sfinansowania w ramach:

1) budżetu resortu obrony narodowej;

2) środków pochodzących z Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych;

3) pozostałych źródeł finansowania zadań rzeczowych.

10. Centralne plany rzeczowe, w części dotyczącej źródeł finansowania, o których mowa w ust. 9 pkt 3, opracowuje się po przekazaniu Szefowi ZPR - P8, przez Dyrektora Departamentu Budżetowego, informacji o wystąpieniu innych źródeł finansowania zadań ujmowanych w centralnych planach rzeczowych.

11. Szef ZPR - P8 w terminach określonych w przepisach dotyczących programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP uruchamia prace związane z opracowaniem centralnych planów rzeczowych na kolejny cykl planistyczny poprzez wydanie wytycznych określających m.in. harmonogram prac, zasady sporządzania zestawień potrzeb oraz kwalifikowania wydatków na zadania rzeczowe.

12. Podstawą opracowania planów są:

1) Program rozwoju Sił Zbrojnych RP na właściwy cykl planistyczny, a do czasu jego przyjęcia projekty planów uwzględniające zapisy projektu Programu oraz inne zatwierdzone przez Kierownictwo resortu obrony narodowej dokumenty, określające szczegółowe cele rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych RP oraz zadania warunkujące ich osiągnięcie, w tym m.in. model Sił Zbrojnych;

1a) [2] ustalenia przyjęte na posiedzeniach Kierownictwa MON lub innych, którym przewodniczy Minister, w szczególności rad lub zespołów;

2) prognoza kształtowania się wydatków budżetowych MON w okresie planistycznym, przedstawiona przez Dyrektora Departamentu Budżetowego.

13. Szef ZPR - P8, na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 12, dokonuje wstępnej alokacji nakładów finansowych na utrzymanie i rozwój poszczególnych zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP rozwijanych w ramach systemów funkcjonalnych oraz zabezpieczenie funkcjonowania resortu obrony narodowej poza obszarem tych zdolności i przesyła stosowną informację właściwym komórkom Sztabu Generalnego WP oraz pozostałym osobom funkcyjnym, na rzecz których planowane są zadania w obszarze poza zdolnościami operacyjnymi.

14. W terminie i na zasadach określonych przez Szefa ZPR - P8 w wytycznych, o których mowa w ust. 11, szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w ust. 13, sporządzają i przesyłają zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny cykl planistyczny.

15. Szef ZPR - P8 dokonuje weryfikacji zestawień potrzeb, w szczególności w zakresie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 oraz przedstawia do akceptacji Szefowi Sztabu Generalnego WP propozycję alokacji nakładów budżetowych na poszczególne zdolności operacyjne Sił Zbrojnych RP rozwijane w ramach systemów funkcjonalnych oraz zabezpieczenie funkcjonowania resortu obrony narodowej poza obszarem tych zdolności, uzgodnioną z Szefem ZPiPRSZ - P5.

16. W weryfikacji potrzeb rzeczowych, o której mowa w ust. 15, uczestniczą, stosownie do potrzeb oraz kompetencji, przedstawiciele:

1) właściwych komórek Sztabu Generalnego WP, organów planujących oraz beneficjentów;

2) Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP);

3) przedstawiciele innych komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej zaangażowanych w proces planowania i przygotowania zadań rzeczowych do realizacji.

17. Uzyskanie akceptacji, o której mowa w ust. 15, stanowi podstawę do opracowania projektów centralnych planów rzeczowych na kolejny cykl planistyczny.

18. Szef ZPR - P8 przesyła projekty centralnych planów rzeczowych do Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej i Dyrektora (szefa) komórki organizacyjnej MON właściwej w zakresie definiowania celów systemu obronnego w celu zasięgnięcia opinii.

19. Szef ZPR - P8, w terminach i na zasadach wynikających z przepisów, o których mowa ust. 11, uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych z Dyrektorem Departamentu Budżetowego oraz Szefem ZPiPRSZ - P5, a także stosownie do właściwości z Szefem Agencji Uzbrojenia oraz Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

20. Szef Sztabu Generalnego WP w terminach i na zasadach wynikających z przepisów, o których mowa w ust. 11, przedstawia projekty centralnych planów rzeczowych Ministrowi do zatwierdzenia, z tym że:

1) Plan modernizacji technicznej oraz Plan zakupów środków materiałowych przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej;

2) Plan inwestycji budowlanych oraz Plan inwestycji NSIP przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw infrastruktury.

21. Po zatwierdzeniu centralnych planów rzeczowych przez Ministra, Szef ZPR - P8 przesyła:

1) osobie zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej oraz Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej – Plan modernizacji technicznej oraz Plan zakupów środków materiałowych ;

2) osobie zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw infrastruktury oraz Dyrektorowi Departamentu Infrastruktury – Plan inwestycji budowlanych oraz Plan inwestycji NSIP;

3) dyrektorowi (szefowi) komórki organizacyjnej w MON właściwej w zakresie definiowania celów systemu obronnego, Szefowi ZPiPRSZ - P5 oraz Dyrektorowi Departamentu Budżetowego centralne plany rzeczowe;

4) szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe, organom planującym drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległym organowi planującemu pierwszego stopnia, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych oraz szefom właściwych komórek Sztabu Generalnego WP – wyciągi z planów, stosownie do właściwości kompetencyjnych;

5) instytucjom eksperckim oraz beneficjentom, z wyłączeniem instytucji eksperckich oraz beneficjentów podległych szefom (dowódcom, komendantom, dyrektorom) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w pkt 4 – wyciągi z planów, w częściach ich dotyczących;

6) Dyrektorowi ZIOTP – Plan inwestycji NSIP;

7) Dyrektorowi Biura Ministra Obrony Narodowej, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej oraz Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego – Plan modernizacji technicznej.

22. W terminie do 15 lutego roku przedplanowego szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w § 10 oraz Prezes Agencji Mienia Wojskowego (AMW), w zależności od potrzeb, sporządzą i prześlą do ZPR - P8 zbilansowane wnioski korekt, o których mowa w przepisach dotyczących szczegółowych zasad planowania potrzeb w Siłach Zbrojnych RP, w zakresie roku planistycznego i lat kolejnych, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 3.

23. Szef ZPR - P8 na podstawie zadań rzeczowych ujętych w centralnych planach rzeczowych, rezerwie zadaniowej, o której mowa w rozdziale 4, zobowiązań wynikających z zawartych umów wieloletnich oraz zgłoszonych wniosków korekt, o których mowa w ust. 22 przedstawia Dyrektorowi Departamentu Budżetowego wstępny projekt planu wydatków w obszarze centralnych planów rzeczowych na rok planistyczny, w terminie i szczegółowości określonej w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

24. W celu opracowania danych niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, Szef ZPR - P8, w terminie do dnia 10 maja roku przedplanowego, wprowadza stosowne zmiany i korekty centralnych planów rzeczowych w zakresie roku planistycznego oraz, w zależności od potrzeb, na lata kolejne i przesyła w formie elektronicznej zaktualizowane plany:

1) szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe, organom planującym drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległym organowi planującemu pierwszego stopnia, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych oraz szefom właściwych komórek Sztabu Generalnego WP – wyciągi z planów, stosownie do właściwości kompetencyjnych;

2) instytucjom eksperckim oraz beneficjentom, z wyłączeniem instytucji eksperckich oraz beneficjentów podległych szefom (dowódcom, komendantom, dyrektorom) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w pkt 1 – wyciągi z planów, w częściach ich dotyczących;

3) Dyrektorowi ZIOTP – Plan inwestycji NSIP.

25. W przypadku braku zatwierdzenia przez Ministra Listy priorytetów inwestycyjnych, w ciągu 14 dni od dnia ich przedłożenia, Szef ZPR - P8 sporządzi stosowne korekty i zmiany Planu Inwestycji Budowlanych na podstawie Listy priorytetów inwestycyjnych zaakceptowanej przez Przewodniczącego Komisji Inwestycyjnej, w zakresie zadań do uruchomienia w roku planistycznym.

26. W celu urealnienia parametrów zadań przewidzianych do ujęcia w centralnych planach rzeczowych, szefowie instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe dwukrotnie w roku, w terminie do dnia 31 stycznia i 30 czerwca, przedstawią Szefowi ZPR - P8 zaktualizowane wykazy jednostkowych cen towarów i usług, w zakresie i w wartościach możliwych do oszacowania na etapie przeprowadzenia aktualizacji.

27. W Planie Inwestycji Budowlanych dotyczącym roku planistycznego oraz roku następującego po roku planistycznym, zadania nierozpoczęte ujmowane są według wartości ustalonej na podstawie PI, a w przypadku zadań nowowprowadzanych z Listy priorytetów inwestycyjnych, na które nie opracowano PI – do czasu sporządzenia PI, według wartości określonej we wniosku inwestycyjnym lub wniosku inwestycyjnym uczelni wojskowej.

28. W odniesieniu do drugiego i kolejnych lat następujących po roku planistycznym, w Planach Inwestycji Budowlanych dopuszcza się ujmowanie zadań rzeczowych oraz zagregowanych obszarów inwestycyjnych, według wartości szacunkowej.

[1] § 4 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 lutego 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 5). Zmiana weszła w życie 7 lutego 2023 r.

[2] § 4 ust. 12 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 lutego 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 5). Zmiana weszła w życie 7 lutego 2023 r.

Wersja obowiązująca od 2023-02-07

§ 4. 1. Podstawę do planowania zadań rzeczowych stanowią:

1) programy rozwoju Sił Zbrojnych RP wraz z planami pochodnymi oraz zatwierdzone programy operacyjne, wnioski w sprawie pozyskania nowego SpW (dokumentacji technicznej) dla Sił Zbrojnych RP;

2) wytyczne Ministra w sprawie planowania działalności resortu obrony narodowej na kolejny rok planistyczny;

3) harmonogramy realizacji zobowiązań sojuszniczych przyjętych w ramach planowania obronnego NATO;

4) zadania wynikające z Programu NSIP przewidziane do realizacji na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;

5) [1] ustalenia przyjęte na posiedzeniach Kierownictwa MON lub innych, którym przewodniczy Minister, w szczególności rad lub zespołów;

6) założenia finansowe wynikające z rządowych dokumentów prognostycznych;

7) rekomendacje i zalecenia osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON, której podporządkowano komórkę organizacyjną właściwą w zakresie definiowania celów systemu obronnego ustalone na podstawie wniosków z gry decyzyjnej w sprawie oceny możliwości zabezpieczenia finansowego i rzeczowego działań przewidzianych do realizacji w roku planistycznym;

8) prognozy kształtowania wydatków resortu obrony narodowej ujęte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa;

9) prognozowane i planowane środki Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych;

10) „Wytyczne Ministra do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, wydawane na zasadach i w trybie określonym w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;

11) zobowiązania wynikające z zawartych umów;

12) zadania dyrektywne (wynikające z aktów prawnych i normatywnych oraz umów podpisanych na ich podstawie);

13) pozostałe dokumenty planistyczne określone w przepisach dotyczących planowania działalności w resorcie obrony narodowej;

14) Lista priorytetów inwestycyjnych, zatwierdzona przez Ministra.

2. W centralnych planach rzeczowych, w roku planistycznym i poplanowym ujmuje się wyłącznie zadania:

1) w zakresie Planu modernizacji technicznej – przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których istnieją dokumenty opracowane, na podstawie lub zasadach określonych w:

a) ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r poz. 1129),

b) decyzjach Ministra Obrony Narodowej określających pozyskiwanie sprzętu wojskowego;2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, ujmując zadania rzeczowe z obszaru Planu modernizacji technicznej planowane do realizacji w roku budżetowym, które nie spełniają wymogów, o których mowa w pkt 1;

3) w zakresie Planu zakupów środków materiałowych – przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których mają zastosowanie postanowienia zawarte w Polskich Normach, Normach Obronnych, Wojskowych Dokumentacjach Techniczno-Technologicznych oraz innych normach (wymaganiach, warunkach techniczno-technologicznych) krajowych i zagranicznych;

3. W zakresie roku planistycznego w Planie inwestycji budowlanych umieszcza się nowe zadania na podstawie Listy priorytetów inwestycyjnych, o której mowa w § 27 ust. 4.

4. W zakresie prac rozwojowych w centralnych planach rzeczowych w pierwszej kolejności ujmuje się kontynuację zadań rozpoczętych.

5. Nie planuje się dostaw SpW w odniesieniu do zadań, dla których w danym roku planistycznym przewidziany został etap zakończenia pracy rozwojowej, z wyłączeniem zadań realizowanych łącznie jako rozwój wraz z dostawami albo gdy istnieje niskie ryzyko braku dostaw.

6. Dopuszcza się umieszczanie w centralnych planach rzeczowych zadań w ujęciu wartościowym, w tym wykorzystywanych do zbilansowania centralnych planów rzeczowych w trakcie ich realizacji, w ramach których wykazuje się środki finansowe na zabezpieczenie różnic kursowych walut oraz opłat z tytułu zobowiązań podatkowych i celnych.

7. Centralne plany rzeczowe, w zakresie roku planistycznego, w zależności od potrzeb, mogą być sporządzane w większej szczegółowości niż w zakresie pozostałych lat, zgodnie ze wzorami określonymi w załącznikach Nr 1-4, z tym że Szef ZPR - P8 może podjąć decyzję o zmianie szczegółowości centralnych planów rzeczowych.

8. Zadania rzeczowe dotyczące Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej w zakresie sprzętu specjalistycznego Żandarmerii Wojskowej, a także Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej przewidziane do realizacji decentralnej, mogą być ujmowane w centralnych planach rzeczowych w sposób zagregowany, z zachowaniem szczegółowości niezbędnej do opracowania projektu budżetu resortu obrony narodowej – stosownie do wniosków przedstawionych Szefowi ZPR - P8 przez Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej, szefów tych służb oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej.

9. Centralne plany rzeczowe, z zastrzeżeniem ust. 27, sporządza się z wyodrębnieniem zadań przewidywanych do sfinansowania w ramach:

1) budżetu resortu obrony narodowej;

2) środków pochodzących z Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych;

3) pozostałych źródeł finansowania zadań rzeczowych.

10. Centralne plany rzeczowe, w części dotyczącej źródeł finansowania, o których mowa w ust. 9 pkt 3, opracowuje się po przekazaniu Szefowi ZPR - P8, przez Dyrektora Departamentu Budżetowego, informacji o wystąpieniu innych źródeł finansowania zadań ujmowanych w centralnych planach rzeczowych.

11. Szef ZPR - P8 w terminach określonych w przepisach dotyczących programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP uruchamia prace związane z opracowaniem centralnych planów rzeczowych na kolejny cykl planistyczny poprzez wydanie wytycznych określających m.in. harmonogram prac, zasady sporządzania zestawień potrzeb oraz kwalifikowania wydatków na zadania rzeczowe.

12. Podstawą opracowania planów są:

1) Program rozwoju Sił Zbrojnych RP na właściwy cykl planistyczny, a do czasu jego przyjęcia projekty planów uwzględniające zapisy projektu Programu oraz inne zatwierdzone przez Kierownictwo resortu obrony narodowej dokumenty, określające szczegółowe cele rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych RP oraz zadania warunkujące ich osiągnięcie, w tym m.in. model Sił Zbrojnych;

1a) [2] ustalenia przyjęte na posiedzeniach Kierownictwa MON lub innych, którym przewodniczy Minister, w szczególności rad lub zespołów;

2) prognoza kształtowania się wydatków budżetowych MON w okresie planistycznym, przedstawiona przez Dyrektora Departamentu Budżetowego.

13. Szef ZPR - P8, na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 12, dokonuje wstępnej alokacji nakładów finansowych na utrzymanie i rozwój poszczególnych zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP rozwijanych w ramach systemów funkcjonalnych oraz zabezpieczenie funkcjonowania resortu obrony narodowej poza obszarem tych zdolności i przesyła stosowną informację właściwym komórkom Sztabu Generalnego WP oraz pozostałym osobom funkcyjnym, na rzecz których planowane są zadania w obszarze poza zdolnościami operacyjnymi.

14. W terminie i na zasadach określonych przez Szefa ZPR - P8 w wytycznych, o których mowa w ust. 11, szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w ust. 13, sporządzają i przesyłają zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny cykl planistyczny.

15. Szef ZPR - P8 dokonuje weryfikacji zestawień potrzeb, w szczególności w zakresie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 oraz przedstawia do akceptacji Szefowi Sztabu Generalnego WP propozycję alokacji nakładów budżetowych na poszczególne zdolności operacyjne Sił Zbrojnych RP rozwijane w ramach systemów funkcjonalnych oraz zabezpieczenie funkcjonowania resortu obrony narodowej poza obszarem tych zdolności, uzgodnioną z Szefem ZPiPRSZ - P5.

16. W weryfikacji potrzeb rzeczowych, o której mowa w ust. 15, uczestniczą, stosownie do potrzeb oraz kompetencji, przedstawiciele:

1) właściwych komórek Sztabu Generalnego WP, organów planujących oraz beneficjentów;

2) Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP);

3) przedstawiciele innych komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej zaangażowanych w proces planowania i przygotowania zadań rzeczowych do realizacji.

17. Uzyskanie akceptacji, o której mowa w ust. 15, stanowi podstawę do opracowania projektów centralnych planów rzeczowych na kolejny cykl planistyczny.

18. Szef ZPR - P8 przesyła projekty centralnych planów rzeczowych do Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej i Dyrektora (szefa) komórki organizacyjnej MON właściwej w zakresie definiowania celów systemu obronnego w celu zasięgnięcia opinii.

19. Szef ZPR - P8, w terminach i na zasadach wynikających z przepisów, o których mowa ust. 11, uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych z Dyrektorem Departamentu Budżetowego oraz Szefem ZPiPRSZ - P5, a także stosownie do właściwości z Szefem Agencji Uzbrojenia oraz Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

20. Szef Sztabu Generalnego WP w terminach i na zasadach wynikających z przepisów, o których mowa w ust. 11, przedstawia projekty centralnych planów rzeczowych Ministrowi do zatwierdzenia, z tym że:

1) Plan modernizacji technicznej oraz Plan zakupów środków materiałowych przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej;

2) Plan inwestycji budowlanych oraz Plan inwestycji NSIP przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw infrastruktury.

21. Po zatwierdzeniu centralnych planów rzeczowych przez Ministra, Szef ZPR - P8 przesyła:

1) osobie zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej oraz Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej – Plan modernizacji technicznej oraz Plan zakupów środków materiałowych ;

2) osobie zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw infrastruktury oraz Dyrektorowi Departamentu Infrastruktury – Plan inwestycji budowlanych oraz Plan inwestycji NSIP;

3) dyrektorowi (szefowi) komórki organizacyjnej w MON właściwej w zakresie definiowania celów systemu obronnego, Szefowi ZPiPRSZ - P5 oraz Dyrektorowi Departamentu Budżetowego centralne plany rzeczowe;

4) szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe, organom planującym drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległym organowi planującemu pierwszego stopnia, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych oraz szefom właściwych komórek Sztabu Generalnego WP – wyciągi z planów, stosownie do właściwości kompetencyjnych;

5) instytucjom eksperckim oraz beneficjentom, z wyłączeniem instytucji eksperckich oraz beneficjentów podległych szefom (dowódcom, komendantom, dyrektorom) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w pkt 4 – wyciągi z planów, w częściach ich dotyczących;

6) Dyrektorowi ZIOTP – Plan inwestycji NSIP;

7) Dyrektorowi Biura Ministra Obrony Narodowej, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej oraz Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego – Plan modernizacji technicznej.

22. W terminie do 15 lutego roku przedplanowego szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w § 10 oraz Prezes Agencji Mienia Wojskowego (AMW), w zależności od potrzeb, sporządzą i prześlą do ZPR - P8 zbilansowane wnioski korekt, o których mowa w przepisach dotyczących szczegółowych zasad planowania potrzeb w Siłach Zbrojnych RP, w zakresie roku planistycznego i lat kolejnych, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 3.

23. Szef ZPR - P8 na podstawie zadań rzeczowych ujętych w centralnych planach rzeczowych, rezerwie zadaniowej, o której mowa w rozdziale 4, zobowiązań wynikających z zawartych umów wieloletnich oraz zgłoszonych wniosków korekt, o których mowa w ust. 22 przedstawia Dyrektorowi Departamentu Budżetowego wstępny projekt planu wydatków w obszarze centralnych planów rzeczowych na rok planistyczny, w terminie i szczegółowości określonej w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

24. W celu opracowania danych niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, Szef ZPR - P8, w terminie do dnia 10 maja roku przedplanowego, wprowadza stosowne zmiany i korekty centralnych planów rzeczowych w zakresie roku planistycznego oraz, w zależności od potrzeb, na lata kolejne i przesyła w formie elektronicznej zaktualizowane plany:

1) szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe, organom planującym drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległym organowi planującemu pierwszego stopnia, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych oraz szefom właściwych komórek Sztabu Generalnego WP – wyciągi z planów, stosownie do właściwości kompetencyjnych;

2) instytucjom eksperckim oraz beneficjentom, z wyłączeniem instytucji eksperckich oraz beneficjentów podległych szefom (dowódcom, komendantom, dyrektorom) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w pkt 1 – wyciągi z planów, w częściach ich dotyczących;

3) Dyrektorowi ZIOTP – Plan inwestycji NSIP.

25. W przypadku braku zatwierdzenia przez Ministra Listy priorytetów inwestycyjnych, w ciągu 14 dni od dnia ich przedłożenia, Szef ZPR - P8 sporządzi stosowne korekty i zmiany Planu Inwestycji Budowlanych na podstawie Listy priorytetów inwestycyjnych zaakceptowanej przez Przewodniczącego Komisji Inwestycyjnej, w zakresie zadań do uruchomienia w roku planistycznym.

26. W celu urealnienia parametrów zadań przewidzianych do ujęcia w centralnych planach rzeczowych, szefowie instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe dwukrotnie w roku, w terminie do dnia 31 stycznia i 30 czerwca, przedstawią Szefowi ZPR - P8 zaktualizowane wykazy jednostkowych cen towarów i usług, w zakresie i w wartościach możliwych do oszacowania na etapie przeprowadzenia aktualizacji.

27. W Planie Inwestycji Budowlanych dotyczącym roku planistycznego oraz roku następującego po roku planistycznym, zadania nierozpoczęte ujmowane są według wartości ustalonej na podstawie PI, a w przypadku zadań nowowprowadzanych z Listy priorytetów inwestycyjnych, na które nie opracowano PI – do czasu sporządzenia PI, według wartości określonej we wniosku inwestycyjnym lub wniosku inwestycyjnym uczelni wojskowej.

28. W odniesieniu do drugiego i kolejnych lat następujących po roku planistycznym, w Planach Inwestycji Budowlanych dopuszcza się ujmowanie zadań rzeczowych oraz zagregowanych obszarów inwestycyjnych, według wartości szacunkowej.

[1] § 4 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 lutego 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 5). Zmiana weszła w życie 7 lutego 2023 r.

[2] § 4 ust. 12 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 lutego 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 5). Zmiana weszła w życie 7 lutego 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-12-05 do 2023-02-06

§ 4. 1. Podstawę do planowania zadań rzeczowych stanowią:

1) programy rozwoju Sił Zbrojnych RP wraz z planami pochodnymi oraz zatwierdzone programy operacyjne, wnioski w sprawie pozyskania nowego SpW (dokumentacji technicznej) dla Sił Zbrojnych RP;

2) wytyczne Ministra w sprawie planowania działalności resortu obrony narodowej na kolejny rok planistyczny;

3) harmonogramy realizacji zobowiązań sojuszniczych przyjętych w ramach planowania obronnego NATO;

4) [15] zadania wynikające z Programu NSIP przewidziane do realizacji na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;

5) ustalenia przyjęte na posiedzeniach Kierownictwa MON oraz przez Radę;

6) założenia finansowe wynikające z rządowych dokumentów prognostycznych;

7) rekomendacje i zalecenia osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON, której podporządkowano komórkę organizacyjną właściwą w zakresie definiowania celów systemu obronnego ustalone na podstawie wniosków z gry decyzyjnej w sprawie oceny możliwości zabezpieczenia finansowego i rzeczowego działań przewidzianych do realizacji w roku planistycznym;

8) prognozy kształtowania wydatków resortu obrony narodowej ujęte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa;

9) [16] prognozowane i planowane środki Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych;

10) „Wytyczne Ministra do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, wydawane na zasadach i w trybie określonym w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;

11) zobowiązania wynikające z zawartych umów;

12) zadania dyrektywne (wynikające z aktów prawnych i normatywnych oraz umów podpisanych na ich podstawie);

13) pozostałe dokumenty planistyczne określone w przepisach dotyczących planowania działalności w resorcie obrony narodowej;

14) Lista priorytetów inwestycyjnych, zatwierdzona przez Ministra.

2. W centralnych planach rzeczowych, w roku planistycznym i poplanowym ujmuje się wyłącznie zadania:

1) w zakresie Planu modernizacji technicznej – przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których istnieją dokumenty opracowane, na podstawie lub zasadach określonych w:

a) ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r poz. 1129),

b) [17] decyzjach Ministra Obrony Narodowej określających pozyskiwanie sprzętu wojskowego;2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, ujmując zadania rzeczowe z obszaru Planu modernizacji technicznej planowane do realizacji w roku budżetowym, które nie spełniają wymogów, o których mowa w pkt 1;

3) w zakresie Planu zakupów środków materiałowych [18] – przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których mają zastosowanie postanowienia zawarte w Polskich Normach, Normach Obronnych, Wojskowych Dokumentacjach Techniczno-Technologicznych oraz innych normach (wymaganiach, warunkach techniczno-technologicznych) krajowych i zagranicznych;

3. W zakresie roku planistycznego w Planie inwestycji budowlanych umieszcza się nowe zadania na podstawie Listy priorytetów inwestycyjnych, o której mowa w § 27 ust. 4.

4. W zakresie prac rozwojowych w centralnych planach rzeczowych w pierwszej kolejności ujmuje się kontynuację zadań rozpoczętych.

5. Nie planuje się dostaw SpW w odniesieniu do zadań, dla których w danym roku planistycznym przewidziany został etap zakończenia pracy rozwojowej, z wyłączeniem zadań realizowanych łącznie jako rozwój wraz z dostawami albo gdy istnieje niskie ryzyko braku dostaw.

6. [19] Dopuszcza się umieszczanie w centralnych planach rzeczowych zadań w ujęciu wartościowym, w tym wykorzystywanych do zbilansowania centralnych planów rzeczowych w trakcie ich realizacji, w ramach których wykazuje się środki finansowe na zabezpieczenie różnic kursowych walut oraz opłat z tytułu zobowiązań podatkowych i celnych.

7. Centralne plany rzeczowe, w zakresie roku planistycznego, w zależności od potrzeb, mogą być sporządzane w większej szczegółowości niż w zakresie pozostałych lat, zgodnie ze wzorami określonymi w załącznikach Nr 1-4, z tym że Szef ZPR - P8 może podjąć decyzję o zmianie szczegółowości centralnych planów rzeczowych.

8. [20] Zadania rzeczowe dotyczące Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej w zakresie sprzętu specjalistycznego Żandarmerii Wojskowej, a także Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej przewidziane do realizacji decentralnej, mogą być ujmowane w centralnych planach rzeczowych w sposób zagregowany, z zachowaniem szczegółowości niezbędnej do opracowania projektu budżetu resortu obrony narodowej – stosownie do wniosków przedstawionych Szefowi ZPR - P8 przez Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej, szefów tych służb oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej.

9. Centralne plany rzeczowe, z zastrzeżeniem ust. 27, sporządza się z wyodrębnieniem zadań przewidywanych do sfinansowania w ramach:

1) budżetu resortu obrony narodowej;

2) [21] środków pochodzących z Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych;

3) pozostałych źródeł finansowania zadań rzeczowych.

10. Centralne plany rzeczowe, w części dotyczącej źródeł finansowania, o których mowa w ust. 9 pkt 3, opracowuje się po przekazaniu Szefowi ZPR - P8, przez Dyrektora Departamentu Budżetowego, informacji o wystąpieniu innych źródeł finansowania zadań ujmowanych w centralnych planach rzeczowych.

11. Szef ZPR - P8 w terminach określonych w przepisach dotyczących programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP uruchamia prace związane z opracowaniem centralnych planów rzeczowych na kolejny cykl planistyczny poprzez wydanie wytycznych określających m.in. harmonogram prac, zasady sporządzania zestawień potrzeb oraz kwalifikowania wydatków na zadania rzeczowe.

12. Podstawą opracowania planów są:

1) Program rozwoju Sił Zbrojnych RP na właściwy cykl planistyczny, a do czasu jego przyjęcia projekty planów uwzględniające zapisy projektu Programu oraz inne zatwierdzone przez Kierownictwo resortu obrony narodowej dokumenty, określające szczegółowe cele rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych RP oraz zadania warunkujące ich osiągnięcie, w tym m.in. model Sił Zbrojnych;

2) prognoza kształtowania się wydatków budżetowych MON w okresie planistycznym, przedstawiona przez Dyrektora Departamentu Budżetowego.

13. Szef ZPR - P8, na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 12, dokonuje wstępnej alokacji nakładów finansowych na utrzymanie i rozwój poszczególnych zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP rozwijanych w ramach systemów funkcjonalnych oraz zabezpieczenie funkcjonowania resortu obrony narodowej poza obszarem tych zdolności i przesyła stosowną informację właściwym komórkom Sztabu Generalnego WP oraz pozostałym osobom funkcyjnym, na rzecz których planowane są zadania w obszarze poza zdolnościami operacyjnymi.

14. W terminie i na zasadach określonych przez Szefa ZPR - P8 w wytycznych, o których mowa w ust. 11, szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w ust. 13, sporządzają i przesyłają zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny cykl planistyczny.

15. Szef ZPR - P8 dokonuje weryfikacji zestawień potrzeb, w szczególności w zakresie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 oraz przedstawia do akceptacji Szefowi Sztabu Generalnego WP propozycję alokacji nakładów budżetowych na poszczególne zdolności operacyjne Sił Zbrojnych RP rozwijane w ramach systemów funkcjonalnych oraz zabezpieczenie funkcjonowania resortu obrony narodowej poza obszarem tych zdolności, uzgodnioną z Szefem ZPiPRSZ - P5.

16. W weryfikacji potrzeb rzeczowych, o której mowa w ust. 15, uczestniczą, stosownie do potrzeb oraz kompetencji, przedstawiciele:

1) właściwych komórek Sztabu Generalnego WP, organów planujących oraz beneficjentów;

2) Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP);

3) przedstawiciele innych komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej zaangażowanych w proces planowania i przygotowania zadań rzeczowych do realizacji.

17. Uzyskanie akceptacji, o której mowa w ust. 15, stanowi podstawę do opracowania projektów centralnych planów rzeczowych na kolejny cykl planistyczny.

18. Szef ZPR - P8 przesyła projekty centralnych planów rzeczowych do Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej i Dyrektora (szefa) komórki organizacyjnej MON właściwej w zakresie definiowania celów systemu obronnego w celu zasięgnięcia opinii.

19. Szef ZPR - P8, w terminach i na zasadach wynikających z przepisów, o których mowa ust. 11, uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych z Dyrektorem Departamentu Budżetowego oraz Szefem ZPiPRSZ - P5, a także stosownie do właściwości z Szefem Agencji Uzbrojenia oraz Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

20. Szef Sztabu Generalnego WP w terminach i na zasadach wynikających z przepisów, o których mowa w ust. 11, przedstawia projekty centralnych planów rzeczowych Ministrowi do zatwierdzenia, z tym że:

1) Plan modernizacji technicznej oraz Plan zakupów środków materiałowych [22] przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej;

2) Plan inwestycji budowlanych oraz Plan inwestycji NSIP przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw infrastruktury.

21. Po zatwierdzeniu centralnych planów rzeczowych przez Ministra, Szef ZPR - P8 przesyła:

1) osobie zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej oraz Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej – Plan modernizacji technicznej oraz Plan zakupów środków materiałowych [23] ;

2) osobie zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw infrastruktury oraz Dyrektorowi Departamentu Infrastruktury – Plan inwestycji budowlanych oraz Plan inwestycji NSIP;

3) dyrektorowi (szefowi) komórki organizacyjnej w MON właściwej w zakresie definiowania celów systemu obronnego, Szefowi ZPiPRSZ - P5 oraz Dyrektorowi Departamentu Budżetowego centralne plany rzeczowe;

4) [24] szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe, organom planującym drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległym organowi planującemu pierwszego stopnia, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych oraz szefom właściwych komórek Sztabu Generalnego WP – wyciągi z planów, stosownie do właściwości kompetencyjnych;

5) [25] instytucjom eksperckim oraz beneficjentom, z wyłączeniem instytucji eksperckich oraz beneficjentów podległych szefom (dowódcom, komendantom, dyrektorom) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w pkt 4 – wyciągi z planów, w częściach ich dotyczących;

6) Dyrektorowi ZIOTP – Plan inwestycji NSIP;

7) Dyrektorowi Biura Ministra Obrony Narodowej, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej oraz Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego – Plan modernizacji technicznej.

22. W terminie do 15 lutego roku przedplanowego szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w § 10 oraz Prezes Agencji Mienia Wojskowego (AMW), w zależności od potrzeb, sporządzą i prześlą do ZPR - P8 zbilansowane wnioski korekt, o których mowa w przepisach dotyczących szczegółowych zasad planowania potrzeb w Siłach Zbrojnych RP, w zakresie roku planistycznego i lat kolejnych, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 3.

23. Szef ZPR - P8 na podstawie zadań rzeczowych ujętych w centralnych planach rzeczowych, rezerwie zadaniowej, o której mowa w rozdziale 4, zobowiązań wynikających z zawartych umów wieloletnich oraz zgłoszonych wniosków korekt, o których mowa w ust. 22 przedstawia Dyrektorowi Departamentu Budżetowego wstępny projekt planu wydatków w obszarze centralnych planów rzeczowych na rok planistyczny, w terminie i szczegółowości określonej w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

24. [26] W celu opracowania danych niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, Szef ZPR - P8, w terminie do dnia 10 maja roku przedplanowego, wprowadza stosowne zmiany i korekty centralnych planów rzeczowych w zakresie roku planistycznego oraz, w zależności od potrzeb, na lata kolejne i przesyła w formie elektronicznej zaktualizowane plany:

1) szefom instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe, organom planującym drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległym organowi planującemu pierwszego stopnia, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych oraz szefom właściwych komórek Sztabu Generalnego WP – wyciągi z planów, stosownie do właściwości kompetencyjnych;

2) instytucjom eksperckim oraz beneficjentom, z wyłączeniem instytucji eksperckich oraz beneficjentów podległych szefom (dowódcom, komendantom, dyrektorom) komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w pkt 1 – wyciągi z planów, w częściach ich dotyczących;

3) Dyrektorowi ZIOTP – Plan inwestycji NSIP.

25. W przypadku braku zatwierdzenia przez Ministra Listy priorytetów inwestycyjnych, w ciągu 14 dni od dnia ich przedłożenia, Szef ZPR - P8 sporządzi stosowne korekty i zmiany Planu Inwestycji Budowlanych na podstawie Listy priorytetów inwestycyjnych zaakceptowanej przez Przewodniczącego Komisji Inwestycyjnej, w zakresie zadań do uruchomienia w roku planistycznym.

26. W celu urealnienia parametrów zadań przewidzianych do ujęcia w centralnych planach rzeczowych, szefowie instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe dwukrotnie w roku, w terminie do dnia 31 stycznia i 30 czerwca, przedstawią Szefowi ZPR - P8 zaktualizowane wykazy jednostkowych cen towarów i usług, w zakresie i w wartościach możliwych do oszacowania na etapie przeprowadzenia aktualizacji.

27. W Planie Inwestycji Budowlanych dotyczącym roku planistycznego oraz roku następującego po roku planistycznym, zadania nierozpoczęte ujmowane są według wartości ustalonej na podstawie PI, a w przypadku zadań nowowprowadzanych z Listy priorytetów inwestycyjnych, na które nie opracowano PI – do czasu sporządzenia PI, według wartości określonej we wniosku inwestycyjnym lub wniosku inwestycyjnym uczelni wojskowej.

28. W odniesieniu do drugiego i kolejnych lat następujących po roku planistycznym, w Planach Inwestycji Budowlanych dopuszcza się ujmowanie zadań rzeczowych oraz zagregowanych obszarów inwestycyjnych, według wartości szacunkowej.

[15] § 4 ust. 1 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[16] § 4 ust. 1 pkt 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[17] § 4 ust. 2 pkt 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[18] § 4 ust. 2 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[19] § 4 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. c) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[20] § 4 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. d) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[21] § 4 ust. 9 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. e) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[22] § 4 ust. 20 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[23] § 4 ust. 21 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[24] § 4 ust. 21 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. f) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[25] § 4 ust. 21 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. f) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[26] § 4 ust. 24 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. g) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-01-01 do 2022-12-04

§ 4. 1. Podstawę do planowania zadań rzeczowych stanowią:

1) programy rozwoju Sił Zbrojnych RP wraz z planami pochodnymi oraz zatwierdzone programy operacyjne, wnioski w sprawie pozyskania nowego SpW (dokumentacji technicznej) dla Sił Zbrojnych RP;

2) wytyczne Ministra w sprawie planowania działalności resortu obrony narodowej na kolejny rok planistyczny;

3) harmonogramy realizacji zobowiązań sojuszniczych przyjętych w ramach planowania obronnego NATO;

4) pakiety inwestycyjne Programu NSIP przewidziane do realizacji na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;

5) ustalenia przyjęte na posiedzeniach Kierownictwa MON oraz przez Radę;

6) założenia finansowe wynikające z rządowych dokumentów prognostycznych;

7) rekomendacje i zalecenia osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON, której podporządkowano komórkę organizacyjną właściwą w zakresie definiowania celów systemu obronnego ustalone na podstawie wniosków z gry decyzyjnej w sprawie oceny możliwości zabezpieczenia finansowego i rzeczowego działań przewidzianych do realizacji w roku planistycznym;

8) prognozy kształtowania wydatków resortu obrony narodowej ujęte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa;

9) planowane wpływy na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych;

10) „Wytyczne Ministra do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej”, wydawane na zasadach i w trybie określonym w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;

11) zobowiązania wynikające z zawartych umów;

12) zadania dyrektywne (wynikające z aktów prawnych i normatywnych oraz umów podpisanych na ich podstawie);

13) pozostałe dokumenty planistyczne określone w przepisach dotyczących planowania działalności w resorcie obrony narodowej;

14) Lista priorytetów inwestycyjnych, zatwierdzona przez Ministra.

2. W centralnych planach rzeczowych, w roku planistycznym i poplanowym ujmuje się wyłącznie zadania:

1) w zakresie Planu modernizacji technicznej – przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których istnieją dokumenty opracowane, na podstawie lub zasadach określonych w:

a) ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r poz. 1129),

b) decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego;

2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, ujmując zadania rzeczowe z obszaru Planu modernizacji technicznej planowane do realizacji w roku budżetowym, które nie spełniają wymogów, o których mowa w pkt 1;

3) w zakresie Planu zakupu środków materiałowych – przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowań o udzielenie zamówień – zadania, w odniesieniu do których mają zastosowanie postanowienia zawarte w Polskich Normach, Normach Obronnych, Wojskowych Dokumentacjach Techniczno-Technologicznych oraz innych normach (wymaganiach, warunkach techniczno-technologicznych) krajowych i zagranicznych;

3. W zakresie roku planistycznego w Planie inwestycji budowlanych umieszcza się nowe zadania na podstawie Listy priorytetów inwestycyjnych, o której mowa w § 27 ust. 4.

4. W zakresie prac rozwojowych w centralnych planach rzeczowych w pierwszej kolejności ujmuje się kontynuację zadań rozpoczętych.

5. Nie planuje się dostaw SpW w odniesieniu do zadań, dla których w danym roku planistycznym przewidziany został etap zakończenia pracy rozwojowej, z wyłączeniem zadań realizowanych łącznie jako rozwój wraz z dostawami albo gdy istnieje niskie ryzyko braku dostaw.

6. Dopuszcza się umieszczanie w centralnych planach rzeczowych zadań w ujęciu wartościowym, w ramach których wykazuje się środki finansowe na zabezpieczenie różnic kursowych walut oraz opłat z tytułu zobowiązań podatkowych i celnych.

7. Centralne plany rzeczowe, w zakresie roku planistycznego, w zależności od potrzeb, mogą być sporządzane w większej szczegółowości niż w zakresie pozostałych lat, zgodnie ze wzorami określonymi w załącznikach Nr 1-4, z tym że Szef ZPR - P8 może podjąć decyzję o zmianie szczegółowości centralnych planów rzeczowych.

8. Zadania rzeczowe dotyczące Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej przewidziane do realizacji decentralnej mogą być ujmowane w centralnych planach rzeczowych w sposób zagregowany, z zachowaniem szczegółowości niezbędnej do opracowania projektu budżetu resortu obrony narodowej – stosownie do wniosków przedstawionych Szefowi ZPR - P8 przez szefów tych służb oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej.

9. Centralne plany rzeczowe, z zastrzeżeniem ust. 27, sporządza się z wyodrębnieniem zadań przewidywanych do sfinansowania w ramach:

1) budżetu resortu obrony narodowej;

2) środków finansowych pochodzących z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych;

3) pozostałych źródeł finansowania zadań rzeczowych.

10. Centralne plany rzeczowe, w części dotyczącej źródeł finansowania, o których mowa w ust. 9 pkt 3, opracowuje się po przekazaniu Szefowi ZPR - P8, przez Dyrektora Departamentu Budżetowego, informacji o wystąpieniu innych źródeł finansowania zadań ujmowanych w centralnych planach rzeczowych.

11. Szef ZPR - P8 w terminach określonych w przepisach dotyczących programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP uruchamia prace związane z opracowaniem centralnych planów rzeczowych na kolejny cykl planistyczny poprzez wydanie wytycznych określających m.in. harmonogram prac, zasady sporządzania zestawień potrzeb oraz kwalifikowania wydatków na zadania rzeczowe.

12. Podstawą opracowania planów są:

1) Program rozwoju Sił Zbrojnych RP na właściwy cykl planistyczny, a do czasu jego przyjęcia projekty planów uwzględniające zapisy projektu Programu oraz inne zatwierdzone przez Kierownictwo resortu obrony narodowej dokumenty, określające szczegółowe cele rozwoju systemów funkcjonalnych Sił Zbrojnych RP oraz zadania warunkujące ich osiągnięcie, w tym m.in. model Sił Zbrojnych;

2) prognoza kształtowania się wydatków budżetowych MON w okresie planistycznym, przedstawiona przez Dyrektora Departamentu Budżetowego.

13. Szef ZPR - P8, na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 12, dokonuje wstępnej alokacji nakładów finansowych na utrzymanie i rozwój poszczególnych zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP rozwijanych w ramach systemów funkcjonalnych oraz zabezpieczenie funkcjonowania resortu obrony narodowej poza obszarem tych zdolności i przesyła stosowną informację właściwym komórkom Sztabu Generalnego WP oraz pozostałym osobom funkcyjnym, na rzecz których planowane są zadania w obszarze poza zdolnościami operacyjnymi.

14. W terminie i na zasadach określonych przez Szefa ZPR - P8 w wytycznych, o których mowa w ust. 11, szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w ust. 13, sporządzają i przesyłają zestawienia potrzeb rzeczowych na kolejny cykl planistyczny.

15. Szef ZPR - P8 dokonuje weryfikacji zestawień potrzeb, w szczególności w zakresie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 oraz przedstawia do akceptacji Szefowi Sztabu Generalnego WP propozycję alokacji nakładów budżetowych na poszczególne zdolności operacyjne Sił Zbrojnych RP rozwijane w ramach systemów funkcjonalnych oraz zabezpieczenie funkcjonowania resortu obrony narodowej poza obszarem tych zdolności, uzgodnioną z Szefem ZPiPRSZ - P5.

16. W weryfikacji potrzeb rzeczowych, o której mowa w ust. 15, uczestniczą, stosownie do potrzeb oraz kompetencji, przedstawiciele:

1) właściwych komórek Sztabu Generalnego WP, organów planujących oraz beneficjentów;

2) Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP);

3) przedstawiciele innych komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej zaangażowanych w proces planowania i przygotowania zadań rzeczowych do realizacji.

17. Uzyskanie akceptacji, o której mowa w ust. 15, stanowi podstawę do opracowania projektów centralnych planów rzeczowych na kolejny cykl planistyczny.

18. Szef ZPR - P8 przesyła projekty centralnych planów rzeczowych do Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej i Dyrektora (szefa) komórki organizacyjnej MON właściwej w zakresie definiowania celów systemu obronnego w celu zasięgnięcia opinii.

19. Szef ZPR - P8, w terminach i na zasadach wynikających z przepisów, o których mowa ust. 11, uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych z Dyrektorem Departamentu Budżetowego oraz Szefem ZPiPRSZ - P5, a także stosownie do właściwości z Szefem Agencji Uzbrojenia oraz Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

20. Szef Sztabu Generalnego WP w terminach i na zasadach wynikających z przepisów, o których mowa w ust. 11, przedstawia projekty centralnych planów rzeczowych Ministrowi do zatwierdzenia, z tym że:

1) Plan modernizacji technicznej oraz Plan zakupu środków materiałowych przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej;

2) Plan inwestycji budowlanych oraz Plan inwestycji NSIP przedstawia się za pośrednictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw infrastruktury.

21. Po zatwierdzeniu centralnych planów rzeczowych przez Ministra, Szef ZPR - P8 przesyła:

1) osobie zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej oraz Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej – Plan modernizacji technicznej oraz Plan zakupu środków materiałowych;

2) osobie zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw infrastruktury oraz Dyrektorowi Departamentu Infrastruktury – Plan inwestycji budowlanych oraz Plan inwestycji NSIP;

3) dyrektorowi (szefowi) komórki organizacyjnej w MON właściwej w zakresie definiowania celów systemu obronnego, Szefowi ZPiPRSZ - P5 oraz Dyrektorowi Departamentu Budżetowego centralne plany rzeczowe;

4) Szefowi Agencji Uzbrojenia, Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, właściwym komórkom Sztabu Generalnego WP – wyciągi z planów, stosownie do właściwości kompetencyjnych;

5) organom planującym oraz beneficjentom, z wyłączeniem beneficjentów podległych szefom komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt 4 – wyciągi z planów, w częściach ich dotyczących;

6) Dyrektorowi ZIOTP – Plan inwestycji NSIP;

7) Dyrektorowi Biura Ministra Obrony Narodowej, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej oraz Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego – Plan modernizacji technicznej.

22. W terminie do 15 lutego roku przedplanowego szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w § 10 oraz Prezes Agencji Mienia Wojskowego (AMW), w zależności od potrzeb, sporządzą i prześlą do ZPR - P8 zbilansowane wnioski korekt, o których mowa w przepisach dotyczących szczegółowych zasad planowania potrzeb w Siłach Zbrojnych RP, w zakresie roku planistycznego i lat kolejnych, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 3.

23. Szef ZPR - P8 na podstawie zadań rzeczowych ujętych w centralnych planach rzeczowych, rezerwie zadaniowej, o której mowa w rozdziale 4, zobowiązań wynikających z zawartych umów wieloletnich oraz zgłoszonych wniosków korekt, o których mowa w ust. 22 przedstawia Dyrektorowi Departamentu Budżetowego wstępny projekt planu wydatków w obszarze centralnych planów rzeczowych na rok planistyczny, w terminie i szczegółowości określonej w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

24. W celu opracowania danych niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, Szef ZPR - P8, w terminie do 5 maja roku przedplanowego, wprowadza stosowne zmiany i korekty centralnych planów rzeczowych w zakresie roku planistycznego oraz, w zależności od potrzeb, na lata kolejne i przesyła w formie elektronicznej zaktualizowane plany:

1) osobie zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw modernizacji technicznej oraz Dyrektorowi Departamentu Polityki Zbrojeniowej – Plan modernizacji technicznej oraz Plan zakupu środków materiałowych;

2) osobie zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw infrastruktury oraz Dyrektorowi Departamentu Infrastruktury – Plan inwestycji budowlanych oraz Plan inwestycji NSIP;

3) dyrektorowi (szefowi) komórki organizacyjnej MON właściwej w zakresie definiowania celów systemu obronnego, Szefowi ZPiPRSZ - P5 oraz Dyrektorowi Departamentu Budżetowego centralne plany rzeczowe;

4) Szefowi Agencji Uzbrojenia, Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych oraz właściwym komórkom Sztabu Generalnego WP – wyciągi z planów, stosownie do właściwości kompetencyjnych;

5) organom planującym oraz beneficjentom, z wyłączeniem beneficjentów podległych szefom komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt 4 – wyciągi z planów, w częściach ich dotyczących;

6) Dyrektorowi ZIOTP – Plan inwestycji NSIP;

7) Dyrektorowi Biura Ministra Obrony Narodowej, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej oraz Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego – Plan modernizacji technicznej.

25. W przypadku braku zatwierdzenia przez Ministra Listy priorytetów inwestycyjnych, w ciągu 14 dni od dnia ich przedłożenia, Szef ZPR - P8 sporządzi stosowne korekty i zmiany Planu Inwestycji Budowlanych na podstawie Listy priorytetów inwestycyjnych zaakceptowanej przez Przewodniczącego Komisji Inwestycyjnej, w zakresie zadań do uruchomienia w roku planistycznym.

26. W celu urealnienia parametrów zadań przewidzianych do ujęcia w centralnych planach rzeczowych, szefowie instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe dwukrotnie w roku, w terminie do dnia 31 stycznia i 30 czerwca, przedstawią Szefowi ZPR - P8 zaktualizowane wykazy jednostkowych cen towarów i usług, w zakresie i w wartościach możliwych do oszacowania na etapie przeprowadzenia aktualizacji.

27. W Planie Inwestycji Budowlanych dotyczącym roku planistycznego oraz roku następującego po roku planistycznym, zadania nierozpoczęte ujmowane są według wartości ustalonej na podstawie PI, a w przypadku zadań nowowprowadzanych z Listy priorytetów inwestycyjnych, na które nie opracowano PI – do czasu sporządzenia PI, według wartości określonej we wniosku inwestycyjnym lub wniosku inwestycyjnym uczelni wojskowej.

28. W odniesieniu do drugiego i kolejnych lat następujących po roku planistycznym, w Planach Inwestycji Budowlanych dopuszcza się ujmowanie zadań rzeczowych oraz zagregowanych obszarów inwestycyjnych, według wartości szacunkowej.