history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2022-05-18

§ 2. 1. Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:

1) bezzałogowy statek powietrzny – statek powietrzny, który nie wymaga do lotu załogi obecnej na pokładzie oraz nie ma możliwości zabierania pasażerów, pilotowany zdalnie lub wykonujący lot autonomicznie, zwany dalej „BSP”;

2) bezzałogowy statek powietrzny w Policji – BSP będący w użytkowaniu Policji, zwany dalej „BSPP”;

3) [2] pilot BSPP – policjant lub pracownik Policji legitymujący się ważnymi uprawnieniami pilota BSP w kategorii „szczególnej” zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji UE 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.6.2019, str. 45, z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem 2019/947”, oraz wpisany do ewidencji pilotów BSPP prowadzonej przez krajowego koordynatora do spraw bezzałogowych statków powietrznych;

4) [3] (uchylony)

5) [4] (uchylony)

6) [5] instruktor – pilot BSPP posiadający uprawienia instruktorskie w zakresie szkolenia pilotów BSP;

7) [6] obserwator BSPP – policjant lub pracownik Policji posiadający uprawnienia pilota BSP, a w trakcie wykonywania czynności z użyciem BSPP, wspomagający pilota BSPP, w szczególności w określaniu położenia w przestrzeni powietrznej BSPP oraz w zapewnieniu bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych i przeszkód;

8) krajowy koordynator do spraw bezzałogowych statków powietrznych – osoba odpowiedzialna za koordynację wykorzystania BSPP w Policji, zwany dalej „krajowym koordynatorem”;

9) wojewódzki koordynator do spraw bezzałogowych statków powietrznych – osoba odpowiedzialna za koordynację wykorzystania BSPP na obszarze działania właściwej komendy wojewódzkiej Policji, zwany dalej „wojewódzkim koordynatorem”;

10) lot szkoleniowy – lot wykonywany podczas procesu kształcenia pod nadzorem instruktora;

11) lot treningowy – lot wykonywany przez pilota [7] BSPP w ramach samodoskonalenia zawodowego;

12) jednostka organizacyjna Policji – jednostka organizacyjna Policji użytkująca BSPP;

13) komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji – komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji, zwanej dalej „KGP”, użytkująca BSPP;

14) [8] lot techniczny (próbny-kontrolny) – lot wykonywany w celu sprawdzenia ogólnej sprawności technicznej BSP oraz jego poszczególnych elementów.

2. Przepisy zarządzenia dotyczące komendantów wojewódzkich Policji odnoszą się również do Komendanta Stołecznego Policji, Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji i Dowódcy Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji „BOA”.

3. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o wojewódzkim koordynatorze, należy przez to rozumieć także odpowiednio:

1) stołecznego koordynatora do spraw bezzałogowych statków powietrznych;

2) koordynatora Centralnego Biura Śledczego Policji do spraw bezzałogowych statków powietrznych;

3) koordynatora Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji „BOA” do spraw bezzałogowych statków powietrznych.

[2] § 2 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.

[3] § 2 ust. 1 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.

[4] § 2 ust. 1 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.

[5] § 2 ust. 1 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.

[6] § 2 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.

[7] § 2 ust. 1 pkt 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.

[8] § 2 ust. 1 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.

Wersja obowiązująca od 2022-05-18

§ 2. 1. Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:

1) bezzałogowy statek powietrzny – statek powietrzny, który nie wymaga do lotu załogi obecnej na pokładzie oraz nie ma możliwości zabierania pasażerów, pilotowany zdalnie lub wykonujący lot autonomicznie, zwany dalej „BSP”;

2) bezzałogowy statek powietrzny w Policji – BSP będący w użytkowaniu Policji, zwany dalej „BSPP”;

3) [2] pilot BSPP – policjant lub pracownik Policji legitymujący się ważnymi uprawnieniami pilota BSP w kategorii „szczególnej” zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji UE 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.6.2019, str. 45, z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem 2019/947”, oraz wpisany do ewidencji pilotów BSPP prowadzonej przez krajowego koordynatora do spraw bezzałogowych statków powietrznych;

4) [3] (uchylony)

5) [4] (uchylony)

6) [5] instruktor – pilot BSPP posiadający uprawienia instruktorskie w zakresie szkolenia pilotów BSP;

7) [6] obserwator BSPP – policjant lub pracownik Policji posiadający uprawnienia pilota BSP, a w trakcie wykonywania czynności z użyciem BSPP, wspomagający pilota BSPP, w szczególności w określaniu położenia w przestrzeni powietrznej BSPP oraz w zapewnieniu bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych i przeszkód;

8) krajowy koordynator do spraw bezzałogowych statków powietrznych – osoba odpowiedzialna za koordynację wykorzystania BSPP w Policji, zwany dalej „krajowym koordynatorem”;

9) wojewódzki koordynator do spraw bezzałogowych statków powietrznych – osoba odpowiedzialna za koordynację wykorzystania BSPP na obszarze działania właściwej komendy wojewódzkiej Policji, zwany dalej „wojewódzkim koordynatorem”;

10) lot szkoleniowy – lot wykonywany podczas procesu kształcenia pod nadzorem instruktora;

11) lot treningowy – lot wykonywany przez pilota [7] BSPP w ramach samodoskonalenia zawodowego;

12) jednostka organizacyjna Policji – jednostka organizacyjna Policji użytkująca BSPP;

13) komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji – komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji, zwanej dalej „KGP”, użytkująca BSPP;

14) [8] lot techniczny (próbny-kontrolny) – lot wykonywany w celu sprawdzenia ogólnej sprawności technicznej BSP oraz jego poszczególnych elementów.

2. Przepisy zarządzenia dotyczące komendantów wojewódzkich Policji odnoszą się również do Komendanta Stołecznego Policji, Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji i Dowódcy Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji „BOA”.

3. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o wojewódzkim koordynatorze, należy przez to rozumieć także odpowiednio:

1) stołecznego koordynatora do spraw bezzałogowych statków powietrznych;

2) koordynatora Centralnego Biura Śledczego Policji do spraw bezzałogowych statków powietrznych;

3) koordynatora Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji „BOA” do spraw bezzałogowych statków powietrznych.

[2] § 2 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.

[3] § 2 ust. 1 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.

[4] § 2 ust. 1 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.

[5] § 2 ust. 1 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.

[6] § 2 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.

[7] § 2 ust. 1 pkt 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.

[8] § 2 ust. 1 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-11-06 do 2022-05-17

§ 2. 1. Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:

1) bezzałogowy statek powietrzny – statek powietrzny, który nie wymaga do lotu załogi obecnej na pokładzie oraz nie ma możliwości zabierania pasażerów, pilotowany zdalnie lub wykonujący lot autonomicznie, zwany dalej „BSP”;

2) bezzałogowy statek powietrzny w Policji – BSP będący w użytkowaniu Policji, zwany dalej „BSPP”;

3) operator BSPP – policjant lub pracownik Policji legitymujący się aktualnym świadectwem kwalifikacji operatora BSP oraz wpisany do ewidencji operatorów BSPP prowadzonej przez krajowego koordynatora do spraw bezzałogowych statków powietrznych;

4) świadectwo kwalifikacji operatora BSP – dokument stwierdzający posiadanie określonych kwalifikacji oraz upoważnienia do wykonywania czynności lotniczych związanych z użyciem i eksploatacją BSP, wydany przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

5) orzeczenie lotniczo-lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji operatora BSP wydane przez uprawnionego lekarza orzecznika;

6) instruktor – operator BSPP posiadający uprawienia instruktorskie (INS) wpisane do świadectwa kwalifikacji operatora BSP;

7) obserwator BSPP – policjant lub pracownik Policji posiadający uprawnienia operatora BSPP, a w trakcie wykonywania czynności z użyciem BSPP, wspomagający operatora, w szczególności w określaniu położenia w przestrzeni powietrznej BSPP oraz w zapewnieniu bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych i przeszkód;

8) krajowy koordynator do spraw bezzałogowych statków powietrznych – osoba odpowiedzialna za koordynację wykorzystania BSPP w Policji, zwany dalej „krajowym koordynatorem”;

9) wojewódzki koordynator do spraw bezzałogowych statków powietrznych – osoba odpowiedzialna za koordynację wykorzystania BSPP na obszarze działania właściwej komendy wojewódzkiej Policji, zwany dalej „wojewódzkim koordynatorem”;

10) lot szkoleniowy – lot wykonywany podczas procesu kształcenia pod nadzorem instruktora;

11) lot treningowy – lot wykonywany przez operatora BSPP w ramach samodoskonalenia zawodowego;

12) jednostka organizacyjna Policji – jednostka organizacyjna Policji użytkująca BSPP;

13) komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji – komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji, zwanej dalej „KGP”, użytkująca BSPP.

2. Przepisy zarządzenia dotyczące komendantów wojewódzkich Policji odnoszą się również do Komendanta Stołecznego Policji, Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji i Dowódcy Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji „BOA”.

3. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o wojewódzkim koordynatorze, należy przez to rozumieć także odpowiednio:

1) stołecznego koordynatora do spraw bezzałogowych statków powietrznych;

2) koordynatora Centralnego Biura Śledczego Policji do spraw bezzałogowych statków powietrznych;

3) koordynatora Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji „BOA” do spraw bezzałogowych statków powietrznych.