Wersja obowiązująca od 2025.01.11

§ 9. 1. Do zadań:

1) kierownika ćwiczenia należy w szczególności:

a) określenie szczegółowych celów ćwiczenia,

b) określenie etapów ćwiczenia, miejsc/rejonów, czasu prowadzenia, sił i środków niezbędnych do jego realizacji,

c) określenie zakresu współdziałania z podmiotami spoza Policji zaangażowanymi w realizację ćwiczenia,

d) przedstawienie do zatwierdzenia kierownikowi jednostki Policji przygotowującej ćwiczenie projektu decyzji, o której mowa w § 5 ust. 1 oraz planu ćwiczenia,

e) określenie warunków bezpieczeństwa w trakcie przygotowania i realizacji ćwiczenia,

f) zorganizowanie rekonesansu miejsca ćwiczenia i wyznaczenie przedstawicieli zespołów funkcjonalnych przewidzianych do udziału w rekonesansie,

g) określenie potrzeb w zakresie zapewnienia warunków ochrony informacji niejawnych,

h) określenie niezbędnych potrzeb do realizacji ćwiczenia w zakresie zabezpieczenia logistycznego i medycznego,

i) wdrożenie zasady niejawności ćwiczenia,

j) określenie terminu gotowości do ćwiczenia,

k) wyznaczenie nowego terminu ćwiczenia w przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających jego przeprowadzenie,

l) poinformowanie uczestników ćwiczenia o wyznaczeniu nowego terminu w przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających jego przeprowadzenie,

m) kierowanie przebiegiem ćwiczenia,

n) przerwanie/wznowienie ćwiczenia,

o) zakończenie ćwiczenia,

p) wstępne podsumowanie zrealizowanego ćwiczenia,

q) ocena uczestników biorących udział w ćwiczeniu,

r) przedstawienie raportu końcowego kierownikowi jednostki Policji przeprowadzającej ćwiczenie;

2) zastępcy kierownika ćwiczenia należy w szczególności:

a) zastępowanie kierownika ćwiczenia podczas jego nieobecności oraz na jego polecenie,

b) dokonanie uzgodnień i koordynacja współdziałania z podmiotami spoza Policji uczestniczącymi w ćwiczeniu,

c) sprawowanie nadzoru nad opracowaniem projektu decyzji, o której mowa w § 5 ust. 1 oraz planu ćwiczenia i przedstawienie ich kierownikowi ćwiczenia,

d) sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań przez zespoły funkcjonalne,

e) dokonanie uzgodnień i koordynacja przygotowań zabezpieczenia logistycznego i medycznego,

f) dokonanie uzgodnień i koordynacja w zakresie zapewnienia warunków ochrony informacji niejawnych,

g) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem warunków bezpieczeństwa w trakcie przygotowania i prowadzenia ćwiczenia,

h) sformułowanie wniosków oraz propozycji rozwiązań w zakresie przeprowadzonego ćwiczenia,

i) sporządzenie raportu dobowego oraz fakultatywnie, stosownie do postanowień pisemnej decyzji kierownika jednostki Policji lub komórki organizacyjnej organizującej ćwiczenie, raportu doraźnego,

j) nadzór nad opracowaniem i przedstawienie raportu końcowego kierownikowi ćwiczenia;

3) zespołu autorskiego należy w szczególności:

a) analiza celów, tematu, formy, miejsca i czasu przeprowadzenia ćwiczenia,

b) przygotowanie dokumentacji przedsięwzięcia, w tym opracowanie decyzji oraz planu ćwiczenia,

c) określenie sposobu organizacji ćwiczenia,

d) określenie katalogu zadań do realizacji, a także scenariusza oraz założeń do ćwiczenia, ogólnej charakterystyki i sytuacji operacyjnej,

e) udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,

f) opracowanie raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia,

g) po zakończeniu fazy przygotowania ćwiczenia członkowie zespołu autorskiego mogą zostać włączeni do składu innych zespołów funkcjonalnych lub mogą realizować zadania zespołu kierującego ćwiczeniem;

4) zespołu monitorującego ćwiczenie należy w szczególności:

a) monitorowanie sprawnego przebiegu ćwiczenia,

b) merytoryczne wsparcie dla zespołów funkcjonalnych,

c) monitorowanie obiegu informacji w trakcie ćwiczenia,

d) monitorowanie przestrzegania warunków ochrony informacji niejawnych;

5) zespołu podgrywającego należy w szczególności:

a) udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,

b) pozorowanie działań wynikających z sytuacji operacyjnej ćwiczenia,

c) stworzenie sytuacji operacyjnej, zgodnie z postanowieniami dokumentacji ćwiczenia,

d) wprowadzanie podgrywek i zapewnienie obiegu informacji w trakcie ćwiczenia, pozwalającego na zmianę sytuacji operacyjnej,

e) udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia;

6) zespołu obserwatorów należy w szczególności:

a) ocena przygotowania uczestników przedsięwzięcia do realizacji zadań wskazanych w założeniach do ćwiczenia,

b) ocena zasadności przyjmowanych rozwiązań i sposobów postępowania przez uczestników ćwiczenia,

c) bieżące monitorowanie przebiegu wykonywania zadań i zachowań uczestników ćwiczenia,

d) ocena współdziałania uczestników ćwiczenia,

e) udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia;

7) zespołu zabezpieczenia należy w szczególności:

a) udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,

b) zapewnienie warunków bezpieczeństwa w rejonie prowadzonego ćwiczenia,

c) zapewnienie warunków ochrony informacji niejawnych,

d) przygotowanie miejsc/rejonów prowadzenia ćwiczenia, poprzez wyposażenie w odpowiednie środki materiałowo-techniczne, właściwe dla danego rodzaju przedsięwzięcia,

e) zabezpieczenie rejonu ćwiczeń na wypadek wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa osób, zwierząt lub mienia,

f) przygotowanie środków pozoracji działań,

g) zapewnienie uczestnikom odpowiednich warunków socjalnobytowych,

ga) [13] wskazanie kontrolera bezpieczeństwa w rejonie prowadzonego epizodu, do zadań którego należy w szczególności:

- udział w planowaniu ćwiczenia w zakresie opracowania warunków bezpieczeństwa,

- monitorowanie przebiegu epizodu ćwiczenia pod kątem przestrzegania założonych warunków bezpieczeństwa,

- zatrzymanie przebiegu epizodu ćwiczenia w przypadku niezachowania założonych warunków bezpieczeństwa oraz w przypadku wystąpienia nagłych i akcydentalnych wydarzeń stwarzających zagrożenie bezpieczeństwa dla osób, zwierząt i mienia,

h) opracowanie dokumentacji ćwiczenia w zakresie zabezpieczenia logistycznego, finansowego, medycznego, łączności oraz ochrony informacji niejawnych,

i) rozliczenie kosztów ćwiczenia,

j) udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia;

8) zespołu obsługi medialnej należy w szczególności:

a) udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,

b) przygotowanie informacji medialnych i prowadzenie kampanii informacyjnej na temat planowanego ćwiczenia,

c) przygotowanie oprawy audiowizualnej ćwiczenia i moderowanie jego przebiegu,

d) przygotowanie sektorów dla mediów oraz ustalenie zasad wykonywania zadań prasowo-informacyjnych w rejonie prowadzonego ćwiczenia,

e) udzielanie mediom informacji na temat działań prowadzonych w trakcie ćwiczenia,

f) współpraca ze środkami masowego przekazu w zakresie prowadzonego ćwiczenia,

g) opracowywanie informacji medialnych z przebiegu ćwiczenia,

h) współpraca ze służbami prasowo-informacyjnymi podmiotów zaangażowanych w przebieg ćwiczenia,

i) udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia;

9) [14] zespołu badawczego należy w szczególności:

a) udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,

b) prowadzenie badań zgodnie z przyjętym planem badawczym,

c) opracowanie i przekazanie, w terminie ustalonym w decyzji przez zlecającego badania, wniosków i rekomendacji wynikających z przeprowadzonych badań,

d) udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia.

2. W przypadku, gdy zastępca kierownika nie został wyznaczony, zadania o których mowa w ust. 1 pkt 2, realizuje kierownik ćwiczenia.

3. W przypadku organizacji ćwiczenia przez komendę powiatową Policji lub komisariat specjalistyczny Policji, dopuszcza się powierzenie zadań zespołów, o których mowa w § 3 pkt 15, stanowiskom funkcjonalnym ćwiczenia.

[13] § 9 ust. 1 pkt 7 lit. ga) dodana przez § 1 pkt 6 lit. a) zarządzenia nr 1 Komendanta Głównego Policji z dnia 3 stycznia 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form przygotowania oraz prowadzenia krajowych i międzynarodowych ćwiczeń w Policji w zakresie reagowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń lub w sytuacjach kryzysowych (Dz.Urz.KGP. poz. 4). Zmiana weszła w życie 11 stycznia 2025 r.

[14] § 9 ust. 1 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) zarządzenia nr 1 Komendanta Głównego Policji z dnia 3 stycznia 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form przygotowania oraz prowadzenia krajowych i międzynarodowych ćwiczeń w Policji w zakresie reagowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń lub w sytuacjach kryzysowych (Dz.Urz.KGP. poz. 4). Zmiana weszła w życie 11 stycznia 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.01.11

§ 9. 1. Do zadań:

1) kierownika ćwiczenia należy w szczególności:

a) określenie szczegółowych celów ćwiczenia,

b) określenie etapów ćwiczenia, miejsc/rejonów, czasu prowadzenia, sił i środków niezbędnych do jego realizacji,

c) określenie zakresu współdziałania z podmiotami spoza Policji zaangażowanymi w realizację ćwiczenia,

d) przedstawienie do zatwierdzenia kierownikowi jednostki Policji przygotowującej ćwiczenie projektu decyzji, o której mowa w § 5 ust. 1 oraz planu ćwiczenia,

e) określenie warunków bezpieczeństwa w trakcie przygotowania i realizacji ćwiczenia,

f) zorganizowanie rekonesansu miejsca ćwiczenia i wyznaczenie przedstawicieli zespołów funkcjonalnych przewidzianych do udziału w rekonesansie,

g) określenie potrzeb w zakresie zapewnienia warunków ochrony informacji niejawnych,

h) określenie niezbędnych potrzeb do realizacji ćwiczenia w zakresie zabezpieczenia logistycznego i medycznego,

i) wdrożenie zasady niejawności ćwiczenia,

j) określenie terminu gotowości do ćwiczenia,

k) wyznaczenie nowego terminu ćwiczenia w przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających jego przeprowadzenie,

l) poinformowanie uczestników ćwiczenia o wyznaczeniu nowego terminu w przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających jego przeprowadzenie,

m) kierowanie przebiegiem ćwiczenia,

n) przerwanie/wznowienie ćwiczenia,

o) zakończenie ćwiczenia,

p) wstępne podsumowanie zrealizowanego ćwiczenia,

q) ocena uczestników biorących udział w ćwiczeniu,

r) przedstawienie raportu końcowego kierownikowi jednostki Policji przeprowadzającej ćwiczenie;

2) zastępcy kierownika ćwiczenia należy w szczególności:

a) zastępowanie kierownika ćwiczenia podczas jego nieobecności oraz na jego polecenie,

b) dokonanie uzgodnień i koordynacja współdziałania z podmiotami spoza Policji uczestniczącymi w ćwiczeniu,

c) sprawowanie nadzoru nad opracowaniem projektu decyzji, o której mowa w § 5 ust. 1 oraz planu ćwiczenia i przedstawienie ich kierownikowi ćwiczenia,

d) sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań przez zespoły funkcjonalne,

e) dokonanie uzgodnień i koordynacja przygotowań zabezpieczenia logistycznego i medycznego,

f) dokonanie uzgodnień i koordynacja w zakresie zapewnienia warunków ochrony informacji niejawnych,

g) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem warunków bezpieczeństwa w trakcie przygotowania i prowadzenia ćwiczenia,

h) sformułowanie wniosków oraz propozycji rozwiązań w zakresie przeprowadzonego ćwiczenia,

i) sporządzenie raportu dobowego oraz fakultatywnie, stosownie do postanowień pisemnej decyzji kierownika jednostki Policji lub komórki organizacyjnej organizującej ćwiczenie, raportu doraźnego,

j) nadzór nad opracowaniem i przedstawienie raportu końcowego kierownikowi ćwiczenia;

3) zespołu autorskiego należy w szczególności:

a) analiza celów, tematu, formy, miejsca i czasu przeprowadzenia ćwiczenia,

b) przygotowanie dokumentacji przedsięwzięcia, w tym opracowanie decyzji oraz planu ćwiczenia,

c) określenie sposobu organizacji ćwiczenia,

d) określenie katalogu zadań do realizacji, a także scenariusza oraz założeń do ćwiczenia, ogólnej charakterystyki i sytuacji operacyjnej,

e) udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,

f) opracowanie raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia,

g) po zakończeniu fazy przygotowania ćwiczenia członkowie zespołu autorskiego mogą zostać włączeni do składu innych zespołów funkcjonalnych lub mogą realizować zadania zespołu kierującego ćwiczeniem;

4) zespołu monitorującego ćwiczenie należy w szczególności:

a) monitorowanie sprawnego przebiegu ćwiczenia,

b) merytoryczne wsparcie dla zespołów funkcjonalnych,

c) monitorowanie obiegu informacji w trakcie ćwiczenia,

d) monitorowanie przestrzegania warunków ochrony informacji niejawnych;

5) zespołu podgrywającego należy w szczególności:

a) udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,

b) pozorowanie działań wynikających z sytuacji operacyjnej ćwiczenia,

c) stworzenie sytuacji operacyjnej, zgodnie z postanowieniami dokumentacji ćwiczenia,

d) wprowadzanie podgrywek i zapewnienie obiegu informacji w trakcie ćwiczenia, pozwalającego na zmianę sytuacji operacyjnej,

e) udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia;

6) zespołu obserwatorów należy w szczególności:

a) ocena przygotowania uczestników przedsięwzięcia do realizacji zadań wskazanych w założeniach do ćwiczenia,

b) ocena zasadności przyjmowanych rozwiązań i sposobów postępowania przez uczestników ćwiczenia,

c) bieżące monitorowanie przebiegu wykonywania zadań i zachowań uczestników ćwiczenia,

d) ocena współdziałania uczestników ćwiczenia,

e) udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia;

7) zespołu zabezpieczenia należy w szczególności:

a) udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,

b) zapewnienie warunków bezpieczeństwa w rejonie prowadzonego ćwiczenia,

c) zapewnienie warunków ochrony informacji niejawnych,

d) przygotowanie miejsc/rejonów prowadzenia ćwiczenia, poprzez wyposażenie w odpowiednie środki materiałowo-techniczne, właściwe dla danego rodzaju przedsięwzięcia,

e) zabezpieczenie rejonu ćwiczeń na wypadek wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa osób, zwierząt lub mienia,

f) przygotowanie środków pozoracji działań,

g) zapewnienie uczestnikom odpowiednich warunków socjalnobytowych,

ga) [13] wskazanie kontrolera bezpieczeństwa w rejonie prowadzonego epizodu, do zadań którego należy w szczególności:

- udział w planowaniu ćwiczenia w zakresie opracowania warunków bezpieczeństwa,

- monitorowanie przebiegu epizodu ćwiczenia pod kątem przestrzegania założonych warunków bezpieczeństwa,

- zatrzymanie przebiegu epizodu ćwiczenia w przypadku niezachowania założonych warunków bezpieczeństwa oraz w przypadku wystąpienia nagłych i akcydentalnych wydarzeń stwarzających zagrożenie bezpieczeństwa dla osób, zwierząt i mienia,

h) opracowanie dokumentacji ćwiczenia w zakresie zabezpieczenia logistycznego, finansowego, medycznego, łączności oraz ochrony informacji niejawnych,

i) rozliczenie kosztów ćwiczenia,

j) udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia;

8) zespołu obsługi medialnej należy w szczególności:

a) udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,

b) przygotowanie informacji medialnych i prowadzenie kampanii informacyjnej na temat planowanego ćwiczenia,

c) przygotowanie oprawy audiowizualnej ćwiczenia i moderowanie jego przebiegu,

d) przygotowanie sektorów dla mediów oraz ustalenie zasad wykonywania zadań prasowo-informacyjnych w rejonie prowadzonego ćwiczenia,

e) udzielanie mediom informacji na temat działań prowadzonych w trakcie ćwiczenia,

f) współpraca ze środkami masowego przekazu w zakresie prowadzonego ćwiczenia,

g) opracowywanie informacji medialnych z przebiegu ćwiczenia,

h) współpraca ze służbami prasowo-informacyjnymi podmiotów zaangażowanych w przebieg ćwiczenia,

i) udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia;

9) [14] zespołu badawczego należy w szczególności:

a) udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,

b) prowadzenie badań zgodnie z przyjętym planem badawczym,

c) opracowanie i przekazanie, w terminie ustalonym w decyzji przez zlecającego badania, wniosków i rekomendacji wynikających z przeprowadzonych badań,

d) udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia.

2. W przypadku, gdy zastępca kierownika nie został wyznaczony, zadania o których mowa w ust. 1 pkt 2, realizuje kierownik ćwiczenia.

3. W przypadku organizacji ćwiczenia przez komendę powiatową Policji lub komisariat specjalistyczny Policji, dopuszcza się powierzenie zadań zespołów, o których mowa w § 3 pkt 15, stanowiskom funkcjonalnym ćwiczenia.

[13] § 9 ust. 1 pkt 7 lit. ga) dodana przez § 1 pkt 6 lit. a) zarządzenia nr 1 Komendanta Głównego Policji z dnia 3 stycznia 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form przygotowania oraz prowadzenia krajowych i międzynarodowych ćwiczeń w Policji w zakresie reagowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń lub w sytuacjach kryzysowych (Dz.Urz.KGP. poz. 4). Zmiana weszła w życie 11 stycznia 2025 r.

[14] § 9 ust. 1 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) zarządzenia nr 1 Komendanta Głównego Policji z dnia 3 stycznia 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie metod i form przygotowania oraz prowadzenia krajowych i międzynarodowych ćwiczeń w Policji w zakresie reagowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń lub w sytuacjach kryzysowych (Dz.Urz.KGP. poz. 4). Zmiana weszła w życie 11 stycznia 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2021.11.18 do 2025.01.10

§ 9. 1. Do zadań:

1) kierownika ćwiczenia należy w szczególności:

a) określenie szczegółowych celów ćwiczenia,

b) określenie etapów ćwiczenia, miejsc/rejonów, czasu prowadzenia, sił i środków niezbędnych do jego realizacji,

c) określenie zakresu współdziałania z podmiotami spoza Policji zaangażowanymi w realizację ćwiczenia,

d) przedstawienie do zatwierdzenia kierownikowi jednostki Policji przygotowującej ćwiczenie projektu decyzji, o której mowa w § 5 ust. 1 oraz planu ćwiczenia,

e) określenie warunków bezpieczeństwa w trakcie przygotowania i realizacji ćwiczenia,

f) zorganizowanie rekonesansu miejsca ćwiczenia i wyznaczenie przedstawicieli zespołów funkcjonalnych przewidzianych do udziału w rekonesansie,

g) określenie potrzeb w zakresie zapewnienia warunków ochrony informacji niejawnych,

h) określenie niezbędnych potrzeb do realizacji ćwiczenia w zakresie zabezpieczenia logistycznego i medycznego,

i) wdrożenie zasady niejawności ćwiczenia,

j) określenie terminu gotowości do ćwiczenia,

k) wyznaczenie nowego terminu ćwiczenia w przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających jego przeprowadzenie,

l) poinformowanie uczestników ćwiczenia o wyznaczeniu nowego terminu w przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających jego przeprowadzenie,

m) kierowanie przebiegiem ćwiczenia,

n) przerwanie/wznowienie ćwiczenia,

o) zakończenie ćwiczenia,

p) wstępne podsumowanie zrealizowanego ćwiczenia,

q) ocena uczestników biorących udział w ćwiczeniu,

r) przedstawienie raportu końcowego kierownikowi jednostki Policji przeprowadzającej ćwiczenie;

2) zastępcy kierownika ćwiczenia należy w szczególności:

a) zastępowanie kierownika ćwiczenia podczas jego nieobecności oraz na jego polecenie,

b) dokonanie uzgodnień i koordynacja współdziałania z podmiotami spoza Policji uczestniczącymi w ćwiczeniu,

c) sprawowanie nadzoru nad opracowaniem projektu decyzji, o której mowa w § 5 ust. 1 oraz planu ćwiczenia i przedstawienie ich kierownikowi ćwiczenia,

d) sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań przez zespoły funkcjonalne,

e) dokonanie uzgodnień i koordynacja przygotowań zabezpieczenia logistycznego i medycznego,

f) dokonanie uzgodnień i koordynacja w zakresie zapewnienia warunków ochrony informacji niejawnych,

g) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem warunków bezpieczeństwa w trakcie przygotowania i prowadzenia ćwiczenia,

h) sformułowanie wniosków oraz propozycji rozwiązań w zakresie przeprowadzonego ćwiczenia,

i) sporządzenie raportu dobowego oraz fakultatywnie, stosownie do postanowień pisemnej decyzji kierownika jednostki Policji lub komórki organizacyjnej organizującej ćwiczenie, raportu doraźnego,

j) nadzór nad opracowaniem i przedstawienie raportu końcowego kierownikowi ćwiczenia;

3) zespołu autorskiego należy w szczególności:

a) analiza celów, tematu, formy, miejsca i czasu przeprowadzenia ćwiczenia,

b) przygotowanie dokumentacji przedsięwzięcia, w tym opracowanie decyzji oraz planu ćwiczenia,

c) określenie sposobu organizacji ćwiczenia,

d) określenie katalogu zadań do realizacji, a także scenariusza oraz założeń do ćwiczenia, ogólnej charakterystyki i sytuacji operacyjnej,

e) udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,

f) opracowanie raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia,

g) po zakończeniu fazy przygotowania ćwiczenia członkowie zespołu autorskiego mogą zostać włączeni do składu innych zespołów funkcjonalnych lub mogą realizować zadania zespołu kierującego ćwiczeniem;

4) zespołu monitorującego ćwiczenie należy w szczególności:

a) monitorowanie sprawnego przebiegu ćwiczenia,

b) merytoryczne wsparcie dla zespołów funkcjonalnych,

c) monitorowanie obiegu informacji w trakcie ćwiczenia,

d) monitorowanie przestrzegania warunków ochrony informacji niejawnych;

5) zespołu podgrywającego należy w szczególności:

a) udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,

b) pozorowanie działań wynikających z sytuacji operacyjnej ćwiczenia,

c) stworzenie sytuacji operacyjnej, zgodnie z postanowieniami dokumentacji ćwiczenia,

d) wprowadzanie podgrywek i zapewnienie obiegu informacji w trakcie ćwiczenia, pozwalającego na zmianę sytuacji operacyjnej,

e) udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia;

6) zespołu obserwatorów należy w szczególności:

a) ocena przygotowania uczestników przedsięwzięcia do realizacji zadań wskazanych w założeniach do ćwiczenia,

b) ocena zasadności przyjmowanych rozwiązań i sposobów postępowania przez uczestników ćwiczenia,

c) bieżące monitorowanie przebiegu wykonywania zadań i zachowań uczestników ćwiczenia,

d) ocena współdziałania uczestników ćwiczenia,

e) udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia;

7) zespołu zabezpieczenia należy w szczególności:

a) udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,

b) zapewnienie warunków bezpieczeństwa w rejonie prowadzonego ćwiczenia,

c) zapewnienie warunków ochrony informacji niejawnych,

d) przygotowanie miejsc/rejonów prowadzenia ćwiczenia, poprzez wyposażenie w odpowiednie środki materiałowo-techniczne, właściwe dla danego rodzaju przedsięwzięcia,

e) zabezpieczenie rejonu ćwiczeń na wypadek wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa osób, zwierząt lub mienia,

f) przygotowanie środków pozoracji działań,

g) zapewnienie uczestnikom odpowiednich warunków socjalnobytowych,

h) opracowanie dokumentacji ćwiczenia w zakresie zabezpieczenia logistycznego, finansowego, medycznego, łączności oraz ochrony informacji niejawnych,

i) rozliczenie kosztów ćwiczenia,

j) udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia;

8) zespołu obsługi medialnej należy w szczególności:

a) udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,

b) przygotowanie informacji medialnych i prowadzenie kampanii informacyjnej na temat planowanego ćwiczenia,

c) przygotowanie oprawy audiowizualnej ćwiczenia i moderowanie jego przebiegu,

d) przygotowanie sektorów dla mediów oraz ustalenie zasad wykonywania zadań prasowo-informacyjnych w rejonie prowadzonego ćwiczenia,

e) udzielanie mediom informacji na temat działań prowadzonych w trakcie ćwiczenia,

f) współpraca ze środkami masowego przekazu w zakresie prowadzonego ćwiczenia,

g) opracowywanie informacji medialnych z przebiegu ćwiczenia,

h) współpraca ze służbami prasowo-informacyjnymi podmiotów zaangażowanych w przebieg ćwiczenia,

i) udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia.

2. W przypadku, gdy zastępca kierownika nie został wyznaczony, zadania o których mowa w ust. 1 pkt 2, realizuje kierownik ćwiczenia.

3. W przypadku organizacji ćwiczenia przez komendę powiatową Policji lub komisariat specjalistyczny Policji, dopuszcza się powierzenie zadań zespołów, o których mowa w § 3 pkt 15, stanowiskom funkcjonalnym ćwiczenia.