Wersja obowiązująca od 2025.10.15

§ 7. 1. Zgłoszenie przekazuje się ustnie lub pisemnie.

2. Zgłoszenie:

1) ustne może być dokonane:

a) telefonicznie na numer +48 532-742-380 lub za pośrednictwem innego systemu komunikacji głosowej,

b) podczas bezpośredniego spotkania z pracownikiem BBKN [3] upoważnionym do przyjmowania zgłoszeń – na wniosek sygnalisty;

2) pisemne może być dokonane:

a) w postaci papierowej – listownie umieszczając na kopercie dopisek „zgłoszenie sygnalizacyjne”, w przypadku zgłoszeń wewnętrznych, lub na adres do korespondencji wskazany przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub na adres Ministerstwa – ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa, w przypadku zgłoszeń zewnętrznych,

b) w postaci elektronicznej:

– za pomocą zabezpieczonej hasłem wiadomości poczty elektronicznej przesłanej na adres – sygnalista@cyfra.gov.pl, przy czym hasło przekazuje się innym kanałem komunikacji, lub na adres elektronicznej skrzynki podawczej lub adres do doręczeń elektronicznych,

– za pośrednictwem formularza zgłoszenia naruszenia prawa, którego wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia, a w przypadku podejrzenia nieprawidłowości lub działań niepożądanych przy wdrażaniu KPO w Ministerstwie – z pośrednictwem formularza zgłoszenia podejrzenia nieprawidłowości lub działań niepożądanych przy wdrażaniu KPO w Ministerstwie, którego wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia,

– na adres poczty elektronicznej lub adres elektronicznej skrzynki podawczej, lub adres do doręczeń elektronicznych, wskazany przez Rzecznika Praw Obywatelskich, w przypadku zgłoszeń zewnętrznych.

3. Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia przekazanego w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, następuje w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że sygnalista nie podał adresu korespondencyjnego albo adresu poczty elektronicznej, na który należy przekazać potwierdzenie.

4. Jeżeli zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2 w pkt 2, jest niekompletne i możliwe jest ustalenie tożsamości sygnalisty, wzywa się sygnalistę do uzupełnienia zgłoszenia w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia przekazania wezwania za pomocą poczty elektronicznej. W przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia w terminie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, zgłoszenie pozostawia się bez rozpoznania, a w sprawie sporządza się stosowną notatkę.

5. Na wniosek sygnalisty, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. b, zgłoszenie może być dokonane podczas bezpośredniego spotkania z pracownikiem BBKN [4]  upoważnionym do przyjmowania zgłoszeń, zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. W takim przypadku, za zgodą sygnalisty, zgłoszenie jest dokumentowane w formie protokołu spotkania, odtwarzającego jego dokładny przebieg.

6. Sygnalista może dokonać sprawdzenia i poprawienia protokołu, o którym mowa w ust. 5 zdanie drugie.

7. Sygnalista akceptuje protokół, o którym mowa w ust. 5 zdanie drugie, przez jego podpisanie. W przypadku odmowy podpisania protokołu na jego końcu pracownik BBKN [5] dokonuje stosownej adnotacji.

8. [6] Sygnalistom, którzy nie są w stanie zapoznać się z protokołem przygotowanym w wersji papierowej, przekazuje się jego kopię w formie uzgodnionej z sygnalistą. Możliwe jest również odczytanie treści sporządzonego protokołu sygnaliście przez pracownika BBKN, co pracownik BBKN potwierdza zamieszczeniem odpowiedniej adnotacji w protokole.

9. Przepisów ust. 3–8 nie stosuje się do zgłoszeń anonimowych.

[3] § 7 ust. 2 pkt 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 34 Ministra Cyfryzacji z dnia 10 października 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie procedury zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Cyfryzacji (Dz.Urz.MC poz. 41). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.

[4] § 7 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 34 Ministra Cyfryzacji z dnia 10 października 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie procedury zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Cyfryzacji (Dz.Urz.MC poz. 41). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.

[5] § 7 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 34 Ministra Cyfryzacji z dnia 10 października 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie procedury zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Cyfryzacji (Dz.Urz.MC poz. 41). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.

[6] § 7 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 34 Ministra Cyfryzacji z dnia 10 października 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie procedury zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Cyfryzacji (Dz.Urz.MC poz. 41). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.10.15

§ 7. 1. Zgłoszenie przekazuje się ustnie lub pisemnie.

2. Zgłoszenie:

1) ustne może być dokonane:

a) telefonicznie na numer +48 532-742-380 lub za pośrednictwem innego systemu komunikacji głosowej,

b) podczas bezpośredniego spotkania z pracownikiem BBKN [3] upoważnionym do przyjmowania zgłoszeń – na wniosek sygnalisty;

2) pisemne może być dokonane:

a) w postaci papierowej – listownie umieszczając na kopercie dopisek „zgłoszenie sygnalizacyjne”, w przypadku zgłoszeń wewnętrznych, lub na adres do korespondencji wskazany przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub na adres Ministerstwa – ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa, w przypadku zgłoszeń zewnętrznych,

b) w postaci elektronicznej:

– za pomocą zabezpieczonej hasłem wiadomości poczty elektronicznej przesłanej na adres – sygnalista@cyfra.gov.pl, przy czym hasło przekazuje się innym kanałem komunikacji, lub na adres elektronicznej skrzynki podawczej lub adres do doręczeń elektronicznych,

– za pośrednictwem formularza zgłoszenia naruszenia prawa, którego wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia, a w przypadku podejrzenia nieprawidłowości lub działań niepożądanych przy wdrażaniu KPO w Ministerstwie – z pośrednictwem formularza zgłoszenia podejrzenia nieprawidłowości lub działań niepożądanych przy wdrażaniu KPO w Ministerstwie, którego wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia,

– na adres poczty elektronicznej lub adres elektronicznej skrzynki podawczej, lub adres do doręczeń elektronicznych, wskazany przez Rzecznika Praw Obywatelskich, w przypadku zgłoszeń zewnętrznych.

3. Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia przekazanego w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, następuje w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że sygnalista nie podał adresu korespondencyjnego albo adresu poczty elektronicznej, na który należy przekazać potwierdzenie.

4. Jeżeli zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2 w pkt 2, jest niekompletne i możliwe jest ustalenie tożsamości sygnalisty, wzywa się sygnalistę do uzupełnienia zgłoszenia w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia przekazania wezwania za pomocą poczty elektronicznej. W przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia w terminie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, zgłoszenie pozostawia się bez rozpoznania, a w sprawie sporządza się stosowną notatkę.

5. Na wniosek sygnalisty, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. b, zgłoszenie może być dokonane podczas bezpośredniego spotkania z pracownikiem BBKN [4]  upoważnionym do przyjmowania zgłoszeń, zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. W takim przypadku, za zgodą sygnalisty, zgłoszenie jest dokumentowane w formie protokołu spotkania, odtwarzającego jego dokładny przebieg.

6. Sygnalista może dokonać sprawdzenia i poprawienia protokołu, o którym mowa w ust. 5 zdanie drugie.

7. Sygnalista akceptuje protokół, o którym mowa w ust. 5 zdanie drugie, przez jego podpisanie. W przypadku odmowy podpisania protokołu na jego końcu pracownik BBKN [5] dokonuje stosownej adnotacji.

8. [6] Sygnalistom, którzy nie są w stanie zapoznać się z protokołem przygotowanym w wersji papierowej, przekazuje się jego kopię w formie uzgodnionej z sygnalistą. Możliwe jest również odczytanie treści sporządzonego protokołu sygnaliście przez pracownika BBKN, co pracownik BBKN potwierdza zamieszczeniem odpowiedniej adnotacji w protokole.

9. Przepisów ust. 3–8 nie stosuje się do zgłoszeń anonimowych.

[3] § 7 ust. 2 pkt 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 34 Ministra Cyfryzacji z dnia 10 października 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie procedury zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Cyfryzacji (Dz.Urz.MC poz. 41). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.

[4] § 7 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 34 Ministra Cyfryzacji z dnia 10 października 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie procedury zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Cyfryzacji (Dz.Urz.MC poz. 41). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.

[5] § 7 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 34 Ministra Cyfryzacji z dnia 10 października 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie procedury zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Cyfryzacji (Dz.Urz.MC poz. 41). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.

[6] § 7 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 34 Ministra Cyfryzacji z dnia 10 października 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie procedury zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Cyfryzacji (Dz.Urz.MC poz. 41). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2024.10.31 do 2025.10.14

§ 7. 1. Zgłoszenie przekazuje się ustnie lub pisemnie.

2. Zgłoszenie:

1) ustne może być dokonane:

a) telefonicznie na numer +48 532-742-380 lub za pośrednictwem innego systemu komunikacji głosowej,

b) podczas bezpośredniego spotkania z pracownikiem BM upoważnionym do przyjmowania zgłoszeń – na wniosek sygnalisty;

2) pisemne może być dokonane:

a) w postaci papierowej – listownie umieszczając na kopercie dopisek „zgłoszenie sygnalizacyjne”, w przypadku zgłoszeń wewnętrznych, lub na adres do korespondencji wskazany przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub na adres Ministerstwa – ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa, w przypadku zgłoszeń zewnętrznych,

b) w postaci elektronicznej:

– za pomocą zabezpieczonej hasłem wiadomości poczty elektronicznej przesłanej na adres – sygnalista@cyfra.gov.pl, przy czym hasło przekazuje się innym kanałem komunikacji, lub na adres elektronicznej skrzynki podawczej lub adres do doręczeń elektronicznych,

– za pośrednictwem formularza zgłoszenia naruszenia prawa, którego wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia, a w przypadku podejrzenia nieprawidłowości lub działań niepożądanych przy wdrażaniu KPO w Ministerstwie – z pośrednictwem formularza zgłoszenia podejrzenia nieprawidłowości lub działań niepożądanych przy wdrażaniu KPO w Ministerstwie, którego wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia,

– na adres poczty elektronicznej lub adres elektronicznej skrzynki podawczej, lub adres do doręczeń elektronicznych, wskazany przez Rzecznika Praw Obywatelskich, w przypadku zgłoszeń zewnętrznych.

3. Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia przekazanego w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, następuje w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że sygnalista nie podał adresu korespondencyjnego albo adresu poczty elektronicznej, na który należy przekazać potwierdzenie.

4. Jeżeli zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2 w pkt 2, jest niekompletne i możliwe jest ustalenie tożsamości sygnalisty, wzywa się sygnalistę do uzupełnienia zgłoszenia w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia przekazania wezwania za pomocą poczty elektronicznej. W przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia w terminie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, zgłoszenie pozostawia się bez rozpoznania, a w sprawie sporządza się stosowną notatkę.

5. Na wniosek sygnalisty, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. b, zgłoszenie może być dokonane podczas bezpośredniego spotkania z pracownikiem BM upoważnionym do przyjmowania zgłoszeń, zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. W takim przypadku, za zgodą sygnalisty, zgłoszenie jest dokumentowane w formie protokołu spotkania, odtwarzającego jego dokładny przebieg.

6. Sygnalista może dokonać sprawdzenia i poprawienia protokołu, o którym mowa w ust. 5 zdanie drugie.

7. Sygnalista akceptuje protokół, o którym mowa w ust. 5 zdanie drugie, przez jego podpisanie. W przypadku odmowy podpisania protokołu na jego końcu pracownik BM dokonuje stosownej adnotacji.

8. Sygnalistom, którzy nie są w stanie zapoznać się z protokołem przygotowanym w wersji papierowej, przekazuje się jego kopię w formie uzgodnionej z sygnalistą. Możliwe jest również odczytanie treści sporządzonego protokołu sygnaliście przez pracownika BM, co pracownik BM potwierdza zamieszczeniem odpowiedniej adnotacji w protokole.

9. Przepisów ust. 3–8 nie stosuje się do zgłoszeń anonimowych.