Wersja obowiązująca od 2025.07.22

§ 9.  1. [3]  Dyrektor DKN, a w przypadku zgłoszeń, o których mowa w § 3 ust. 3, Dyrektor DKK lub dyrektor KO realizującej zadania związane z obsługą Ministra pełniącego funkcję instytucji zarządzającej, informuje Dyrektora Generalnego o wpływie zgłoszenia i wynikach jego wstępnej weryfikacji oraz konieczności powołania Komisji do zbadania zgłoszenia, zwanej dalej „Komisją”.

2. Dyrektor Generalny albo Minister w przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, powołuje Komisję, wyznacza jej przewodniczącego biorąc pod uwagę przedmiot zgłoszenia, i określa termin zakończenia jej prac.

3. Dyrektor Generalny występuje do właściwych ze względu na przedmiot zgłoszenia KO o wskazanie kandydatów na członków Komisji. Wniosek o wskazanie jest wiążący.

4. W przypadku zgłoszenia dotyczącego KPO, skład Komisji rekomenduje DKK, natomiast w przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, skład komisji ustala Minister.

5. Komisja składa się z co najmniej trzech osób.

6. Komisja prowadzi postępowanie wyjaśniające dotyczące przekazanego jej zgłoszenia.

7. Członkiem Komisji nie może być osoba:

1) której dotyczy zgłoszenie;

2) będąca bezpośrednim przełożonym osoby, której dotyczy zgłoszenie;

3) bezpośrednio podlegająca osobie, której dotyczy zgłoszenie;

4) co do której zaistniała sytuacja mogąca stanowić konflikt interesów.

8. W sytuacji, gdy przed rozpoczęciem czynności, o których mowa w ust. 6, albo podczas ich wykonywania członek Komisji stwierdzi, że zaistniała sytuacja mogąca stanowić konflikt interesów, zobowiązany jest pisemnie zawiadomić odpowiednio Dyrektora Generalnego albo Ministra, który powołuje do składu Komisji w jego miejsce inną osobę.

9. Komisja może zwrócić się do Dyrektora Generalnego o włączenie w prace Komisji pracowników Ministerstwa posiadających wiedzę ekspercką. Do pracowników tych stosuje się wymogi określone w ust. 7 i 8.

10. Na wniosek Komisji każdy pracownik ma obowiązek stawić się na posiedzeniu oraz udostępnić dokumenty, z wyłączeniem dokumentów stanowiących tajemnice prawnie chronione, i udzielić niezbędnych informacji w celu ustalenia wszystkich okoliczności dotyczących zgłoszenia.

11. Komisja może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w przypadku, gdy:

1) zgłoszenie jest w oczywisty sposób niewiarygodne;

2) niemożliwe jest uzyskanie informacji niezbędnych do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.

12. Prace Komisji są dokumentowane, a dokumenty dotyczące zgłoszenia przechowuje DKN, z wyłączeniem dokumentów dotyczących zgłoszenia, o którym mowa w:

1) § 3 ust. 3 – które przechowuje KO, w której zatrudniony jest przewodniczący Komisji;

2) § 3 ust. 2 pkt 2 – które przechowuje KO wskazana przez Ministra.

13. Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego Komisja sporządza raport końcowy zawierający ustalenia co do zasadności zgłoszenia, a w przypadku zgłoszeń uznanych za zasadne przedstawia również rekomendacje co do dalszych działań następczych i terminów ich wykonania, oraz rekomendacje w zakresie możliwych działań zapobiegawczych, mających na celu wyeliminowanie w przyszłości podobnych naruszeń i terminów ich wykonania.

14. W przypadku braku jednomyślności wnioski końcowe Komisji zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równiej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Komisji, który głosuje jako ostatni.

15. Komisja przedstawia odpowiednio Dyrektorowi Generalnemu albo Ministrowi:

1) raport końcowy wraz z rekomendacjami, o których mowa w ust. 13, albo

2) wniosek o zakończenie postępowania w przypadku niestwierdzenia naruszenia prawa lub okoliczności, które wymagałyby podjęcia dalszych działań następczych.

16. Raport końcowy lub wniosek o zakończenie postępowania podpisują wszyscy członkowie Komisji. W przypadku braku jednomyślności członek Komisji składający zdanie odrębne obowiązany jest pisemnie je uzasadnić. Zdanie odrębne wraz z uzasadnieniem dołącza się odpowiednio do raportu końcowego lub wniosku o zakończenie postępowania.

[3] § 9 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 lipca 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz.Urz.MFiPR. poz. 24). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2025 r.

Wersja obowiązująca od 2025.07.22

§ 9.  1. [3]  Dyrektor DKN, a w przypadku zgłoszeń, o których mowa w § 3 ust. 3, Dyrektor DKK lub dyrektor KO realizującej zadania związane z obsługą Ministra pełniącego funkcję instytucji zarządzającej, informuje Dyrektora Generalnego o wpływie zgłoszenia i wynikach jego wstępnej weryfikacji oraz konieczności powołania Komisji do zbadania zgłoszenia, zwanej dalej „Komisją”.

2. Dyrektor Generalny albo Minister w przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, powołuje Komisję, wyznacza jej przewodniczącego biorąc pod uwagę przedmiot zgłoszenia, i określa termin zakończenia jej prac.

3. Dyrektor Generalny występuje do właściwych ze względu na przedmiot zgłoszenia KO o wskazanie kandydatów na członków Komisji. Wniosek o wskazanie jest wiążący.

4. W przypadku zgłoszenia dotyczącego KPO, skład Komisji rekomenduje DKK, natomiast w przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, skład komisji ustala Minister.

5. Komisja składa się z co najmniej trzech osób.

6. Komisja prowadzi postępowanie wyjaśniające dotyczące przekazanego jej zgłoszenia.

7. Członkiem Komisji nie może być osoba:

1) której dotyczy zgłoszenie;

2) będąca bezpośrednim przełożonym osoby, której dotyczy zgłoszenie;

3) bezpośrednio podlegająca osobie, której dotyczy zgłoszenie;

4) co do której zaistniała sytuacja mogąca stanowić konflikt interesów.

8. W sytuacji, gdy przed rozpoczęciem czynności, o których mowa w ust. 6, albo podczas ich wykonywania członek Komisji stwierdzi, że zaistniała sytuacja mogąca stanowić konflikt interesów, zobowiązany jest pisemnie zawiadomić odpowiednio Dyrektora Generalnego albo Ministra, który powołuje do składu Komisji w jego miejsce inną osobę.

9. Komisja może zwrócić się do Dyrektora Generalnego o włączenie w prace Komisji pracowników Ministerstwa posiadających wiedzę ekspercką. Do pracowników tych stosuje się wymogi określone w ust. 7 i 8.

10. Na wniosek Komisji każdy pracownik ma obowiązek stawić się na posiedzeniu oraz udostępnić dokumenty, z wyłączeniem dokumentów stanowiących tajemnice prawnie chronione, i udzielić niezbędnych informacji w celu ustalenia wszystkich okoliczności dotyczących zgłoszenia.

11. Komisja może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w przypadku, gdy:

1) zgłoszenie jest w oczywisty sposób niewiarygodne;

2) niemożliwe jest uzyskanie informacji niezbędnych do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.

12. Prace Komisji są dokumentowane, a dokumenty dotyczące zgłoszenia przechowuje DKN, z wyłączeniem dokumentów dotyczących zgłoszenia, o którym mowa w:

1) § 3 ust. 3 – które przechowuje KO, w której zatrudniony jest przewodniczący Komisji;

2) § 3 ust. 2 pkt 2 – które przechowuje KO wskazana przez Ministra.

13. Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego Komisja sporządza raport końcowy zawierający ustalenia co do zasadności zgłoszenia, a w przypadku zgłoszeń uznanych za zasadne przedstawia również rekomendacje co do dalszych działań następczych i terminów ich wykonania, oraz rekomendacje w zakresie możliwych działań zapobiegawczych, mających na celu wyeliminowanie w przyszłości podobnych naruszeń i terminów ich wykonania.

14. W przypadku braku jednomyślności wnioski końcowe Komisji zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równiej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Komisji, który głosuje jako ostatni.

15. Komisja przedstawia odpowiednio Dyrektorowi Generalnemu albo Ministrowi:

1) raport końcowy wraz z rekomendacjami, o których mowa w ust. 13, albo

2) wniosek o zakończenie postępowania w przypadku niestwierdzenia naruszenia prawa lub okoliczności, które wymagałyby podjęcia dalszych działań następczych.

16. Raport końcowy lub wniosek o zakończenie postępowania podpisują wszyscy członkowie Komisji. W przypadku braku jednomyślności członek Komisji składający zdanie odrębne obowiązany jest pisemnie je uzasadnić. Zdanie odrębne wraz z uzasadnieniem dołącza się odpowiednio do raportu końcowego lub wniosku o zakończenie postępowania.

[3] § 9 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 lipca 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz.Urz.MFiPR. poz. 24). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2025 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2024.09.25 do 2025.07.21

§ 9.  1. Dyrektor DKN, a w przypadku zgłoszeń, o których mowa w § 3 ust. 3 – Dyrektor DKK, informuje Dyrektora Generalnego o wpływie zgłoszenia i wynikach jego wstępnej weryfikacji oraz konieczności powołania Komisji do zbadania zgłoszenia, zwanej dalej „Komisją”.

2. Dyrektor Generalny albo Minister w przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, powołuje Komisję, wyznacza jej przewodniczącego biorąc pod uwagę przedmiot zgłoszenia, i określa termin zakończenia jej prac.

3. Dyrektor Generalny występuje do właściwych ze względu na przedmiot zgłoszenia KO o wskazanie kandydatów na członków Komisji. Wniosek o wskazanie jest wiążący.

4. W przypadku zgłoszenia dotyczącego KPO, skład Komisji rekomenduje DKK, natomiast w przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, skład komisji ustala Minister.

5. Komisja składa się z co najmniej trzech osób.

6. Komisja prowadzi postępowanie wyjaśniające dotyczące przekazanego jej zgłoszenia.

7. Członkiem Komisji nie może być osoba:

1) której dotyczy zgłoszenie;

2) będąca bezpośrednim przełożonym osoby, której dotyczy zgłoszenie;

3) bezpośrednio podlegająca osobie, której dotyczy zgłoszenie;

4) co do której zaistniała sytuacja mogąca stanowić konflikt interesów.

8. W sytuacji, gdy przed rozpoczęciem czynności, o których mowa w ust. 6, albo podczas ich wykonywania członek Komisji stwierdzi, że zaistniała sytuacja mogąca stanowić konflikt interesów, zobowiązany jest pisemnie zawiadomić odpowiednio Dyrektora Generalnego albo Ministra, który powołuje do składu Komisji w jego miejsce inną osobę.

9. Komisja może zwrócić się do Dyrektora Generalnego o włączenie w prace Komisji pracowników Ministerstwa posiadających wiedzę ekspercką. Do pracowników tych stosuje się wymogi określone w ust. 7 i 8.

10. Na wniosek Komisji każdy pracownik ma obowiązek stawić się na posiedzeniu oraz udostępnić dokumenty, z wyłączeniem dokumentów stanowiących tajemnice prawnie chronione, i udzielić niezbędnych informacji w celu ustalenia wszystkich okoliczności dotyczących zgłoszenia.

11. Komisja może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w przypadku, gdy:

1) zgłoszenie jest w oczywisty sposób niewiarygodne;

2) niemożliwe jest uzyskanie informacji niezbędnych do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.

12. Prace Komisji są dokumentowane, a dokumenty dotyczące zgłoszenia przechowuje DKN, z wyłączeniem dokumentów dotyczących zgłoszenia, o którym mowa w:

1) § 3 ust. 3 – które przechowuje KO, w której zatrudniony jest przewodniczący Komisji;

2) § 3 ust. 2 pkt 2 – które przechowuje KO wskazana przez Ministra.

13. Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego Komisja sporządza raport końcowy zawierający ustalenia co do zasadności zgłoszenia, a w przypadku zgłoszeń uznanych za zasadne przedstawia również rekomendacje co do dalszych działań następczych i terminów ich wykonania, oraz rekomendacje w zakresie możliwych działań zapobiegawczych, mających na celu wyeliminowanie w przyszłości podobnych naruszeń i terminów ich wykonania.

14. W przypadku braku jednomyślności wnioski końcowe Komisji zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równiej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Komisji, który głosuje jako ostatni.

15. Komisja przedstawia odpowiednio Dyrektorowi Generalnemu albo Ministrowi:

1) raport końcowy wraz z rekomendacjami, o których mowa w ust. 13, albo

2) wniosek o zakończenie postępowania w przypadku niestwierdzenia naruszenia prawa lub okoliczności, które wymagałyby podjęcia dalszych działań następczych.

16. Raport końcowy lub wniosek o zakończenie postępowania podpisują wszyscy członkowie Komisji. W przypadku braku jednomyślności członek Komisji składający zdanie odrębne obowiązany jest pisemnie je uzasadnić. Zdanie odrębne wraz z uzasadnieniem dołącza się odpowiednio do raportu końcowego lub wniosku o zakończenie postępowania.