Wersja obowiązująca od 2024.07.01 do 2024.08.09

§ 7. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;

2) udziału w pracach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;

3) [2] (uchylony)

4) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:

a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,

b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;

5) wychowania przedszkolnego;

6) upowszechniania i ochrony praw człowieka;

7) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

8) przyjmowania uczniów do szkół;

9) organizacji roku szkolnego;

10) statutów przedszkoli i szkół;

11) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;

12) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;

13) religii i etyki;

14) mniejszości narodowych i etnicznych;

15) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;

16) nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;

17) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005), szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;

18) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i szkół polskich, o których mowa w pkt 17;

19) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;

20) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;

21) uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;

22) doskonalenia nauczycieli;

23) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;

24) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;

25) doradztwa metodycznego;

26) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;

27) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;

28) tytułu honorowego profesora oświaty;

29) podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;

30) edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;

31) dopuszczania do użytku szkolnego podręczników do kształcenia ogólnego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;

32) rzeczoznawców do spraw podręczników;

33) ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;

34) dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;

35) szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;

36) szkół z oddziałami sportowymi, szkół z oddziałami mistrzostwa sportowego, szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego;

37) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;

38) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;

39) badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;

40) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;

41) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w zakresie Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”;

42) realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;

43) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;

44) realizacji zadań związanych z budową i rozwojem społeczeństwa informacyjnego;

45) promowania innowacyjnych działań i rozwiązań edukacyjnych wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne;

46) upowszechniania wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpiecznym poruszaniu się w przestrzeni cyfrowej oraz kształtowania właściwych postaw wobec zagrożeń związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych;

47) koordynowania wspierania stosowania nowych technologii, innowacji i narzędzi cyfrowych w podmiotach systemu oświaty;

48) realizowania reformy C2.1 oraz inwestycji C2.1.2 i C2.2.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie właściwości Ministra, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji;

49) realizowania reformy C2.2 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji.

2. Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Departamentu Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej.

3. Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;

2) Centrum Nauki Kopernik, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;

3) Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania, cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;

4) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;

5) Centrum Informatycznym Edukacji, w zakresie cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.

[2] § 7 ust. 1 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dz.Urz.MEDU. poz. 41). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.

Wersja obowiązująca od 2024.07.01 do 2024.08.09

§ 7. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;

2) udziału w pracach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;

3) [2] (uchylony)

4) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:

a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,

b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;

5) wychowania przedszkolnego;

6) upowszechniania i ochrony praw człowieka;

7) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

8) przyjmowania uczniów do szkół;

9) organizacji roku szkolnego;

10) statutów przedszkoli i szkół;

11) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;

12) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;

13) religii i etyki;

14) mniejszości narodowych i etnicznych;

15) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;

16) nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;

17) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005), szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;

18) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i szkół polskich, o których mowa w pkt 17;

19) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;

20) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;

21) uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;

22) doskonalenia nauczycieli;

23) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;

24) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;

25) doradztwa metodycznego;

26) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;

27) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;

28) tytułu honorowego profesora oświaty;

29) podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;

30) edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;

31) dopuszczania do użytku szkolnego podręczników do kształcenia ogólnego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;

32) rzeczoznawców do spraw podręczników;

33) ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;

34) dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;

35) szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;

36) szkół z oddziałami sportowymi, szkół z oddziałami mistrzostwa sportowego, szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego;

37) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;

38) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;

39) badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;

40) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;

41) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w zakresie Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”;

42) realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;

43) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;

44) realizacji zadań związanych z budową i rozwojem społeczeństwa informacyjnego;

45) promowania innowacyjnych działań i rozwiązań edukacyjnych wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne;

46) upowszechniania wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpiecznym poruszaniu się w przestrzeni cyfrowej oraz kształtowania właściwych postaw wobec zagrożeń związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych;

47) koordynowania wspierania stosowania nowych technologii, innowacji i narzędzi cyfrowych w podmiotach systemu oświaty;

48) realizowania reformy C2.1 oraz inwestycji C2.1.2 i C2.2.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie właściwości Ministra, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji;

49) realizowania reformy C2.2 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji.

2. Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Departamentu Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej.

3. Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;

2) Centrum Nauki Kopernik, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;

3) Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania, cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;

4) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;

5) Centrum Informatycznym Edukacji, w zakresie cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.

[2] § 7 ust. 1 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dz.Urz.MEDU. poz. 41). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2024.01.05 do 2024.06.30

§ 7. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;

2) udziału w pracach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;

3) udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;

4) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:

a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,

b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;

5) wychowania przedszkolnego;

6) upowszechniania i ochrony praw człowieka;

7) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

8) przyjmowania uczniów do szkół;

9) organizacji roku szkolnego;

10) statutów przedszkoli i szkół;

11) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;

12) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;

13) religii i etyki;

14) mniejszości narodowych i etnicznych;

15) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;

16) nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;

17) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005), szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;

18) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i szkół polskich, o których mowa w pkt 17;

19) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;

20) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;

21) uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;

22) doskonalenia nauczycieli;

23) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;

24) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;

25) doradztwa metodycznego;

26) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;

27) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;

28) tytułu honorowego profesora oświaty;

29) podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;

30) edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;

31) dopuszczania do użytku szkolnego podręczników do kształcenia ogólnego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;

32) rzeczoznawców do spraw podręczników;

33) ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;

34) dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;

35) szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;

36) szkół z oddziałami sportowymi, szkół z oddziałami mistrzostwa sportowego, szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego;

37) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;

38) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;

39) badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;

40) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;

41) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w zakresie Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”;

42) realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;

43) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;

44) realizacji zadań związanych z budową i rozwojem społeczeństwa informacyjnego;

45) promowania innowacyjnych działań i rozwiązań edukacyjnych wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne;

46) upowszechniania wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpiecznym poruszaniu się w przestrzeni cyfrowej oraz kształtowania właściwych postaw wobec zagrożeń związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych;

47) koordynowania wspierania stosowania nowych technologii, innowacji i narzędzi cyfrowych w podmiotach systemu oświaty;

48) realizowania reformy C2.1 oraz inwestycji C2.1.2 i C2.2.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie właściwości Ministra, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji;

49) realizowania reformy C2.2 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji.

2. Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Departamentu Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej.

3. Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;

2) Centrum Nauki Kopernik, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;

3) Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania, cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;

4) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;

5) Centrum Informatycznym Edukacji, w zakresie cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.