history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2024-04-05

§ 9. 1. Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Marii Mrówczyńskiej należą w szczególności sprawy:

1) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;

2) realizacji, w zakresie właściwości Ministra, reformy A2.4 oraz zadań wynikających z pełnienia roli instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie inwestycji A2.4.1, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

3) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

4)  realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 1259 i 1273), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 oraz ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027, w zakresie wynikającym z zadań Departamentu Innowacji i Rozwoju;

4a)  programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;

5) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarze innowacyjności w szkolnictwie wyższym i nauce;

6)  programu „Doktorat wdrożeniowy” oraz innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;

7) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, w zakresie niezastrzeżonym dla Sekretarza Stanu Marka Gzika;

8) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym funkcjonowania i rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon i Zintegrowanego Systemu Usług dla Nauki – Obsługa Strumieni Finansowania;

9) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 1409);

10) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;

11) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;

12) [6] (uchylony)

13) organizacji i funkcjonowania instytutów badawczych, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutów badawczych;

13a)  zadań z zakresu Europejskiej Przestrzeni Badawczej;

14) uczelni w zakresie warunków organizacyjnoprawnych ich funkcjonowania oraz kształcenia na studiach, w tym warunków prowadzenia studiów, a także nadzoru nad zgodnym z prawem działaniem uczelni;

15) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;

16) udzielania pozwoleń na utworzenie studiów;

17) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa oraz legitymacji studenckich;

18) studentów;

19) świadczeń dla studentów i kredytów studenckich;

20) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;

21) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;

22) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;

23) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;

24) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;

25) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego;

26) współpracy z:

a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,

b) Polską Komisją Akredytacyjną,

c) konferencjami rektorów,

d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

2. Podsekretarz Stanu Maria Mrówczyńska bierze udział w pracach:

1) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju;

2) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;

3) Komitetu do spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra.

3. Podsekretarz Stanu Maria Mrówczyńska wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) [7] Departamentu Innowacji i Rozwoju, z wyłączeniem zadań, o których mowa w § 7 ust. 4;

2) Departamentu Organizacji Uczelni, Kształcenia i Spraw Studenckich.

4. Podsekretarz Stanu Maria Mrówczyńska wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centrum GovTech;

2) Centrum Łukasiewicz;

3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym;

4) uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, z wyłączeniem spraw dotyczących sprawowania nadzoru Ministra nad Szkołą Główną Mikołaja Kopernika.

[6] § 9 ust. 1 pkt 12 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia Ministra Nauki z dnia 3 kwietnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.Urz.MN. poz. 35). Zmiana weszła w życie 5 kwietnia 2024 r.

[7] § 9 ust. 3 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia Ministra Nauki z dnia 3 kwietnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.Urz.MN. poz. 35). Zmiana weszła w życie 5 kwietnia 2024 r.

Wersja obowiązująca od 2024-04-05

§ 9. 1. Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Marii Mrówczyńskiej należą w szczególności sprawy:

1) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;

2) realizacji, w zakresie właściwości Ministra, reformy A2.4 oraz zadań wynikających z pełnienia roli instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie inwestycji A2.4.1, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

3) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

4)  realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 1259 i 1273), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 oraz ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027, w zakresie wynikającym z zadań Departamentu Innowacji i Rozwoju;

4a)  programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;

5) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarze innowacyjności w szkolnictwie wyższym i nauce;

6)  programu „Doktorat wdrożeniowy” oraz innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;

7) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, w zakresie niezastrzeżonym dla Sekretarza Stanu Marka Gzika;

8) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym funkcjonowania i rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon i Zintegrowanego Systemu Usług dla Nauki – Obsługa Strumieni Finansowania;

9) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 1409);

10) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;

11) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;

12) [6] (uchylony)

13) organizacji i funkcjonowania instytutów badawczych, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutów badawczych;

13a)  zadań z zakresu Europejskiej Przestrzeni Badawczej;

14) uczelni w zakresie warunków organizacyjnoprawnych ich funkcjonowania oraz kształcenia na studiach, w tym warunków prowadzenia studiów, a także nadzoru nad zgodnym z prawem działaniem uczelni;

15) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;

16) udzielania pozwoleń na utworzenie studiów;

17) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa oraz legitymacji studenckich;

18) studentów;

19) świadczeń dla studentów i kredytów studenckich;

20) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;

21) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;

22) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;

23) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;

24) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;

25) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego;

26) współpracy z:

a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,

b) Polską Komisją Akredytacyjną,

c) konferencjami rektorów,

d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

2. Podsekretarz Stanu Maria Mrówczyńska bierze udział w pracach:

1) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju;

2) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;

3) Komitetu do spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra.

3. Podsekretarz Stanu Maria Mrówczyńska wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) [7] Departamentu Innowacji i Rozwoju, z wyłączeniem zadań, o których mowa w § 7 ust. 4;

2) Departamentu Organizacji Uczelni, Kształcenia i Spraw Studenckich.

4. Podsekretarz Stanu Maria Mrówczyńska wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centrum GovTech;

2) Centrum Łukasiewicz;

3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym;

4) uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, z wyłączeniem spraw dotyczących sprawowania nadzoru Ministra nad Szkołą Główną Mikołaja Kopernika.

[6] § 9 ust. 1 pkt 12 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia Ministra Nauki z dnia 3 kwietnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.Urz.MN. poz. 35). Zmiana weszła w życie 5 kwietnia 2024 r.

[7] § 9 ust. 3 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia Ministra Nauki z dnia 3 kwietnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.Urz.MN. poz. 35). Zmiana weszła w życie 5 kwietnia 2024 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2024-02-01 do 2024-04-04

§ 9. 1. Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Marii Mrówczyńskiej należą w szczególności sprawy:

1) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;

2) realizacji, w zakresie właściwości Ministra, reformy A2.4 oraz zadań wynikających z pełnienia roli instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie inwestycji A2.4.1, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

3) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

4) [6] realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 1259 i 1273), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 oraz ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027, w zakresie wynikającym z zadań Departamentu Innowacji i Rozwoju;

4a) [7] programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;

5) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarze innowacyjności w szkolnictwie wyższym i nauce;

6) [8] programu „Doktorat wdrożeniowy” oraz innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;

7) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, w zakresie niezastrzeżonym dla Sekretarza Stanu Marka Gzika;

8) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym funkcjonowania i rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon i Zintegrowanego Systemu Usług dla Nauki – Obsługa Strumieni Finansowania;

9) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 1409);

10) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;

11) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;

12) przyznawania Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 9 i 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, 1088, 1234, 1672, 1872 i 2005), oraz ich rozliczania;

13) organizacji i funkcjonowania instytutów badawczych, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutów badawczych;

13a) [9] zadań z zakresu Europejskiej Przestrzeni Badawczej;

14) uczelni w zakresie warunków organizacyjnoprawnych ich funkcjonowania oraz kształcenia na studiach, w tym warunków prowadzenia studiów, a także nadzoru nad zgodnym z prawem działaniem uczelni;

15) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;

16) udzielania pozwoleń na utworzenie studiów;

17) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa oraz legitymacji studenckich;

18) studentów;

19) świadczeń dla studentów i kredytów studenckich;

20) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;

21) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;

22) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;

23) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;

24) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;

25) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego;

26) współpracy z:

a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,

b) Polską Komisją Akredytacyjną,

c) konferencjami rektorów,

d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

2. Podsekretarz Stanu Maria Mrówczyńska bierze udział w pracach:

1) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju;

2) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;

3) Komitetu do spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra.

3. Podsekretarz Stanu Maria Mrówczyńska wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Innowacji i Rozwoju;

2) Departamentu Organizacji Uczelni, Kształcenia i Spraw Studenckich.

4. Podsekretarz Stanu Maria Mrówczyńska wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centrum GovTech;

2) Centrum Łukasiewicz;

3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym;

4) uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, z wyłączeniem spraw dotyczących sprawowania nadzoru Ministra nad Szkołą Główną Mikołaja Kopernika.

[6] § 9 ust. 1 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia Ministra Nauki z dnia 1 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.Urz.MN. poz. 5). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r.

[7] § 9 ust. 1 pkt 4a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia Ministra Nauki z dnia 1 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.Urz.MN. poz. 5). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r.

[8] § 9 ust. 1 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. c) zarządzenia Ministra Nauki z dnia 1 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.Urz.MN. poz. 5). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r.

[9] § 9 ust. 1 pkt 13a dodany przez § 1 pkt 3 lit. d) zarządzenia Ministra Nauki z dnia 1 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.Urz.MN. poz. 5). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2024-01-11 do 2024-01-31

§ 9. 1. Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Marii Mrówczyńskiej należą w szczególności sprawy:

1) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;

2) realizacji, w zakresie właściwości Ministra, reformy A2.4 oraz zadań wynikających z pełnienia roli instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie inwestycji A2.4.1, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

3) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

4) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 1259 i 1273), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) oraz ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. poz. 1079);

5) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarze innowacyjności w szkolnictwie wyższym i nauce;

6) programu „Doktorat wdrożeniowy”;

7) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, w zakresie niezastrzeżonym dla Sekretarza Stanu Marka Gzika;

8) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym funkcjonowania i rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon i Zintegrowanego Systemu Usług dla Nauki – Obsługa Strumieni Finansowania;

9) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 1409);

10) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;

11) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;

12) przyznawania Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 9 i 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, 1088, 1234, 1672, 1872 i 2005), oraz ich rozliczania;

13) organizacji i funkcjonowania instytutów badawczych, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutów badawczych;

14) uczelni w zakresie warunków organizacyjnoprawnych ich funkcjonowania oraz kształcenia na studiach, w tym warunków prowadzenia studiów, a także nadzoru nad zgodnym z prawem działaniem uczelni;

15) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;

16) udzielania pozwoleń na utworzenie studiów;

17) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa oraz legitymacji studenckich;

18) studentów;

19) świadczeń dla studentów i kredytów studenckich;

20) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;

21) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;

22) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;

23) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;

24) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;

25) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego;

26) współpracy z:

a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,

b) Polską Komisją Akredytacyjną,

c) konferencjami rektorów,

d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

2. Podsekretarz Stanu Maria Mrówczyńska bierze udział w pracach:

1) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju;

2) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;

3) Komitetu do spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra.

3. Podsekretarz Stanu Maria Mrówczyńska wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Innowacji i Rozwoju;

2) Departamentu Organizacji Uczelni, Kształcenia i Spraw Studenckich.

4. Podsekretarz Stanu Maria Mrówczyńska wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centrum GovTech;

2) Centrum Łukasiewicz;

3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym;

4) uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, z wyłączeniem spraw dotyczących sprawowania nadzoru Ministra nad Szkołą Główną Mikołaja Kopernika.