Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Biuletyn Informacyjny Lasów Państwowych rok 2022 nr 5 poz. 18
Wersja archiwalna od 2022-03-24 do 2023-02-10
Biuletyn Informacyjny Lasów Państwowych rok 2022 nr 5 poz. 18
Wersja archiwalna od 2022-03-24 do 2023-02-10
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 28
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH

z dnia 24 marca 2022 r.

w sprawie realizacji w Lasach Państwowych wspólnych przedsięwzięć drogowych, mających związek z gospodarką leśną

ES.771.29.2022

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach1, zwanej dalej „ustawą o lasach”, w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe2, w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wynikającego z jego obowiązku, określonego w art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy o lasach3,

mając na względzie, że:

1) racjonalizacja sieci dróg leśnych oraz innych elementów infrastruktury leśnej stanowi przejaw przedsięwzięć rozwojowych w Lasach Państwowych, związanych z gospodarką leśną;

2) uprawnieniem Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych jest możliwość nadawana realizacji działalności w Lasach Państwowych formy wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych (stosownie do brzmienia art. 33. ust. 3 pkt 8 ustawy o lasach4), a także art. 56 pkt 2, art. 58 ust. 1. pkt 3 i pkt 15, - Dyrektor Generalny Lasów Państwowych w ramach dysponowania środkami, związanymi z funduszem leśnym, środki te może przeznaczać na tworzenie infrastruktury niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej, w tym na tworzenie takiej właśnie infrastruktury w ramach realizacji wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych;

3) art.1 ustawy o lasach6 nakłada na Lasy Państwowe obowiązek prowadzenia działalności leśnej w zespoleniu oraz w zintegrowaniu z pozostałą gospodarką narodową;

4) uprawnionym obszarem działalności Lasy Państwowe mogą wspomagać administrację publiczną w zakresie spraw, mających związek z leśnictwem, przy czym zgodnie z art. 58 ust. 1, pkt 2 ustawy o lasach7 nadleśnictwa powinny otrzymywać środki, związane z funduszem leśnym na wyrównywanie niedoborów powstających przy realizacji takich zadań;

5) art. 3 ust. 5 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego8 stanowi, że budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona dróg publicznych mogą być realizowane przy udziale środków rzeczowych i pieniężnych świadczonych przez jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

zarządzam, co następuje

Rozdział I

Przedmiot zarządzenia

§ 1

1. Przedmiotem zarządzenia są działania Lasów Państwowych, będące przejawem działalności, polegającej na:

1) budowie oraz przebudowie, w formie wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym, leśnej infrastruktury drogowej jako składowej gruntów związanych z gospodarką leśną w rozumieniu art. 3 pkt 2. ustawy o lasach,

2) wspomaganiu administracji publicznej, w szczególności samorządowej, z uwzględnieniem zintegrowania tych przedsięwzięć z działalnością Lasów Państwowych, poprzez finansowanie lub dofinansowywanie, z wykorzystaniem środków, związanych z funduszem leśnym, budowy, przebudowy lub remontu infrastruktury technicznej, funkcjonalnie odpowiadającej infrastrukturze, o której mowa w pkt 1 (z wyłączeniem infrastruktury towarzyszącej, w szczególności: sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej, oświetlenia, chodników i innych niezwiązanych z podniesieniem nośności drogi), jeżeli łącznie:

a) inwestorem jest jednostka samorządu terytorialnego - z prawem ustanowienia zgodnie z przepisami prawa budowlanego inwestora zastępczego;

b) ww. infrastruktura techniczna służy osiągnięciu celu publicznego, związanego z obowiązkami administracji publicznej, w tym przede wszystkim obowiązkami jednostek samorządu terytorialnego;

c) budowa, przebudowa lub remonty ww. infrastruktury technicznej poprawią jakościowo lub efektywnościowo oraz wzmocnią efekty prowadzonej przez Lasy Państwowe gospodarki leśnej (w tym efekty realizowania pozaprodukcyjnych funkcji lasu), promocji i podnoszenia na innej drodze szeroko rozumianego wizerunku Lasów Państwowych.

2. Ustala się następujący podział klasyfikacyjny działalności, o której mowa w ust. 1:

1) tworzenie w nadleśnictwach, z wykorzystaniem środków, związanych z funduszem leśnym, sieci dróg leśnych

a) w powiązaniu z finansowaniem (dofinansowywaniem) przez Lasy Państwowe niektórych przedsięwzięć drogowych administracji publicznej, przede wszystkim administracji samorządowej;

b) bez powiązania, o którym mowa w lit. a).

2) wspomaganie administracji publicznej, w szczególności samorządowej, poprzez finansowanie lub dofinansowywanie, z wykorzystaniem środków, związanych z funduszem leśnym budowy, przebudowy lub remontu drogowej infrastruktury technicznej.

§ 2

Niniejsze zarządzenie dotyczy w szczególności:

1) sposobu podziału puli środków, związanych z realizacją przedsięwzięć w zakresie:

a) budowy oraz przebudowy dróg leśnych,

b) wspomagania administracji publicznej w zakresie budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej.

2) postępowania w sprawie kontynuacji realizacji przedsięwzięć, o których mowa w pkt 1;

3) procedury naboru wniosków nadleśnictw:

a) w sprawie budowy oraz przebudowy dróg leśnych;

b) w sprawie wspomagania administracji publicznej poprzez finansowanie (dofinansowanie) budowy, przebudowy lub remontu drogowej infrastruktury technicznej.

4) obowiązków Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w odniesieniu do:

a) analizy wniosków, o których mowa w pkt 3;

b) projektowania listy wniosków przyjętych w danym roku do realizacji;

c) doprowadzania do zatwierdzenia listy, o której mowa w lit. b, oraz objęcia wniosków porozumieniami pomiędzy DGLP, a wnioskodawcami;

d) prowadzenia kontroli funkcjonalnej DGLP i wnioskodawców, o których mowa w lit. c. w trakcie realizowania przez nich postanowień ww. porozumień;

e) procedury uruchamiania płatności na rzecz ww. wnioskodawców.

f) przygotowywania raportów okresowych jako części składowych sprawozdań finansowo-gospodarczych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.

5) obowiązków wnioskodawców jako podmiotów wypełniających funkcje:

a) inwestorów w odniesieniu do działań polegających: na budowie, przebudowie dróg leśnych;

b) Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych jako organu dokonującego finansowania (dofinansowania) przedsięwzięć podlegających lub mających podlegać realizowaniu oraz realizowanych przez administrację publiczną.

6) postępowania w sprawie zmian, przesunięć i aneksów, o których mowa w § 20 ust. 6-8.

Rozdział II

Pula środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczonych na realizacją przedsięwzięć drogowych

§ 3

1. Pula środków związanych z funduszem leśnym („P”), dotyczących realizacji przedsięwzięć w zakresie:

1) budowy oraz przebudowy dróg leśnych,

2) wspomagania administracji publicznej w zakresie budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej,

- jest ustalana w trakcie prac nad planem finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych, w tym nad planem związanym z funduszem leśnym, z wyłączeniem zapisów § 10 ust. 2.

2. Na etapie prac nad ww. planem pula środków, o których mowa w ust. 1, jest definiowana:

a) bezpośrednio (jako środki przeznaczone na finansowanie przedsięwzięć drogowych);

b) pośrednio - w trybie operacyjnych wskazań Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych adresowanych w trakcie prac planistycznych do komórek organizacyjnych DGLP właściwej ds. infrastruktury oraz właściwej ds. planowania;

c) co do kwoty środków, związanych z funduszem leśnym, stanowiących tzw. rezerwę funduszu leśnego, jaką należy traktować jako tworzącą pulę środków „P”.

3. Realizacja wspólnych przedsięwzięć leśno-samorządowych możliwa jest również przy wykorzystaniu własnych środków finansowych jednostki w ramach puli przyznanej dla regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych. Pula ta jest określana każdorazowo na etapie tworzenia planu finansowego, a jej rozdział na podległe jednostki leży w gestii właściwego dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.

§ 4

1. W odniesieniu do puli środków „P” mają zastosowanie następujące formuły:

1) P = P1 + P2 = Pk + Pn, w której:

P1 oznacza pulę środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczonych w danym roku kalendarzowym na realizację przedsięwzięć .drogowych, ustalonych w planie finansowo -gospodarczym LP w sposób bezpośredni;

P2 oznacza pulę środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczonych w danym roku na realizację przedsięwzięć drogowych, ustalonych w planie finansowo - gospodarczym LP pośrednio;

Pk oznacza pulę środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczonych w danym roku kalendarzowym na realizację przedsięwzięć drogowych kontynuowanych;

Pn oznacza pulę środków, związanych w funduszem leśnym, przeznaczonych w danym roku kalendarzowych na realizację przedsięwzięć drogowych nowych;

2) Pk = Pkb + Pkf, w której:

Pkb oznacza pulę środków na kontynuację przedsięwzięć w zakresie budowy lub przebudowy dróg leśnych;

Pkf oznacza pulę środków na kontynuację finansowania (dofinansowania) tworzenie infrastruktury drogowej w ramach wspomagania przez LP administracji publicznej;

Rozdział III

Kontynuowanie przedsięwzięć drogowych rozpoczętych w latach minionych

§ 5

1. Jeżeli wynika to z porozumienia albo umowy lub/oraz aneksu do porozumienia albo umowy, wiążących w dacie obowiązywania niniejszego zarządzenia DGLP z wnioskodawcą (nadleśnictwem) - wszczęcie w minionym okresie (w tym w poprzednim roku) realizacji przedsięwzięcia drogowego, wymagającego dalszych prac, rodzi po stronie Lasów Państwowych uprawnienie do przeznaczenia w planie finansowo - gospodarczym na dany rok kalendarzowy określonej kwoty środków, związanych z funduszem leśnym, na kontynuację tego przedsięwzięcia.

2. Kwota środków, o której mowa w ust. 1, powinna wynikać z wyżej wymienionego porozumienia lub aneksu (aneksów) do porozumienia oraz analiz własnych komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury.

3. W latach kolejnych, jeżeli wynika to z umowy, o której mowa w § 27, postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio.

§ 6

Komórka organizacyjna DGLP właściwa ds. infrastruktury, we współdziałaniu z innymi właściwymi komórkami organizacyjnymi DGLP, jest obowiązana do:

1) przygotowania projektu decyzji Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie kontynuowania finansowania w danym roku gospodarczym realizacji przedsięwzięć drogowych z uwzględnieniem następujących informacji:

a) przydział klasyfikacji przedsięwzięcia - z uwzględnieniem w tym zakresie postanowienia § 1 ust. 1;

b) podstawa działań w danym roku gospodarczym (porozumienia lub umowy oraz dotychczasowe aneksy do porozumienia lub umowy);

c) beneficjent (nazwa nadleśnictwa lub/oraz nazwa jednostki samorządu terytorialnego albo administracji publicznej);

d) opis przedsięwzięcia do zrealizowania w danym roku kalendarzowym;

e) działania dotychczas wykonane, w tym zakres rzeczowy i finansowy;

f) kwota środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczona na realizację (finansowanie, dofinansowanie) danego przedsięwzięcia;

g) kwota środków, stanowiąca tzw. wkład własny (nadleśnictwa lub/oraz jednostki samorządu terytorialnego);

h) ogólna kwota środków, związana z funduszem leśnym, w rozbiciu na kwoty oznaczone powyżej symbolami Pkb, Pkf.

2) doprowadzenia do objęcia kontynuacji przedsięwzięć drogowych najbardziej aktualnymi aneksami do wyżej wymienionych porozumień lub umów, jeżeli są one potrzebne.

§ 7

Postanowienia niniejszego zarządzenia dotyczące:

1) prowadzenia kontroli funkcjonalnej nadleśnictw w trakcie realizowania przez nie postanowień porozumień z DGLP w sprawie realizacji przedsięwzięć drogowych,

2) uruchamiania płatności na rzecz nadleśnictw,

3) przygotowywania raportów okresowych jako części składowych sprawozdań finansowo - gospodarczych Lasów Państwowych,

4) obowiązków nadleśnictw jako podmiotów wypełniających funkcje:

a) inwestorów w związku z budową lub przebudową dróg leśnych;

b) Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych jako organu dokonującego finansowania (dofinansowania) przedsięwzięć podlegających lub mających podlegać realizowaniu oraz realizowanych przez administrację publiczną.

- stosuje się odpowiednio w odniesieniu do przedsięwzięć kontynuowanych.

Rozdział IV

Procedura naboru wniosków nadleśnictw dotyczących dróg leśnych lub/oraz dotyczących wspomagania administracji publicznej poprzez finansowanie (dofinansowanie) budowy, przebudowy lub remontu drogowej infrastruktury technicznej

§ 8

1. Finansowanie z wykorzystaniem środków, związanych z funduszem leśnym:

a) budowy lub przebudowy dróg, będących drogami leśnymi;

b) budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej.

- następuje na wniosek właściwego nadleśnictwa.

2. Wyróżnia się trzy rodzaje wniosków w sprawie budowy lub przebudowy dróg leśnych lub/oraz budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej:

a) wniosek dotyczący budowy lub przebudowy drogi leśnej;

b) wniosek dotyczący finansowania budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej;

c) wniosek zintegrowany, obejmujący wnioski, o których mowa w lit. a) i b).

3. Finansowanie, o którym mowa w ust. 1 może nastąpić w jednym roku gospodarczym w odniesieniu do maksymalnie trzech wniosków (niezależnie od rodzaju wniosku, o którym mowa w ust. 2) z jednego nadleśnictwa.

§ 9

1. Wniosek zintegrowany powinien zawierać następujące informacje:

1) nazwa nadleśnictwa wnioskującego;

2) nazwa jednostki samorządu terytorialnego albo innej jednostki administracji publicznej jako potencjalnego współbeneficjenta;

3) stan przygotowania przedsięwzięcia w zakresie budowy lub przebudowy danej drogi leśnej do realizacji (dalej przedsięwzięcie drogowe);

4) szczegółowe uzasadnienie konieczności wykonania danej drogi leśnej, w tym wykazanie, że:

a) budowa lub przebudowa drogi leśnej mieści się w ramach przyszłej docelowej sieci dróg leśnych w nadleśnictwie,

b) występuje istotny związek przyczynowo - skutkowy budowy lub przebudowy drogi leśnej:

- z przewidywanym przebiegiem użytkowania głównego lasu w nadleśnictwie w nadchodzącym najbliższym okresie,

- z wymogami ochrony lasu przed pożarami,

- z dążeniem do zapewnienia należytego skomunikowania terytorium danej jednostki samorządu terytorialnego,

- z innymi zjawiskami występującymi lub mającymi wystąpić w danym nadleśnictwie,

5) szczegółowe uzasadnienie przyjętych rozwiązań techniczno - technologicznych dla przedsięwzięcia drogowego;

6) ustalenie syntetycznego wskaźnika ekonomicznej efektywności realizacji danego przedsięwzięcia drogowego z uwzględnieniem:

a) nakładów łącznych na budowę lub przebudowę danej drogi leśnej,

b) kosztów remontów i utrzymania danej drogi wewnętrznej,

c) spadku kosztów łącznych pozyskania drewna w następstwie budowy lub przebudowy danej drogi leśnej,

7) udział środków własnych nadleśnictwa w realizacji danego przedsięwzięcia drogowego;

8) dane globalne o nadleśnictwie:

a) aktualny wskaźnik długości dróg leśnych łącznie z liniami podziału przestrzennego tworzącymi ład komunikacyjny w przeliczeniu na roczny przeciętny rozmiar pozyskania drewna w okresie nadchodzących pięciu lat,

b) prognoza wolnych środków obrotowych w nadleśnictwie w okresie nadchodzących pięciu lat,

c) informacja o ekspertyzie drogowej sporządzonej na podstawie „Instrukcji wyznaczania docelowej sieci drogowej nadleśnictwa” (rok wykonania, rok aktualizacji),

9) dokumentacja sporządzona przez jednostkę samorządu terytorialnego lub inną jednostkę administracji publicznej:

a) oświadczenie jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki administracji publicznej o respektowaniu postanowień niniejszego zarządzenia;

b) aktualny stan przygotowania przedsięwzięcia do realizacji (dalej przedsięwzięcie publiczne);

c) uzasadnienie, że realizacja przedsięwzięcia publicznego będzie stanowiła wykonanie postanowienia § 1 ust. 1 pkt 2 i cechuje się zintegrowaniem z przedsięwzięciem drogowym;

d) deklarowany udział środków własnych beneficjenta w realizacji przedsięwzięcia publicznego;

e) dana globalna o terytorium związanym z daną jednostką samorządu terytorialnego, mówiąca o długości dróg gminnych i powiatowych w przeliczeniu na tys. m3 drewna pozyskiwanego w nadleśnictwach, których zasięg terytorialny pokrywa się z terytorium danej jednostki samorządu terytorialnego (potencjalny wskaźnik obciążenia dróg lokalnych ładunkami w postaci surowca drzewnego);

f) lesistość jednostki samorządu terytorialnego, niezależnie od formy własności gruntu leśnego;

10) planowany okres realizacji zadania w latach, informacja o podziale przedsięwzięcia na etapy, w tym podział rzeczowy i finansowy;

11) informacja o długości odcinka wnioskowanego do budowy, przebudowy lub remontowania.

2. Wniosek, o którym mowa w § 8 ust. 2 lit. a, obejmuje informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3-8 oraz w pkt 10-11.

3. Wniosek, o którym mowa w § 8 ust. 2 lit. b, obejmuje informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w pkt 9-11.

§ 10

1. Wnioski, o których mowa w § 8 ust. 2, składają nadleśniczowie za pośrednictwem i przy opinii właściwych dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz w terminie i na warunkach ustalanych każdorazowo w załączniku do decyzji Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie aktualizacji makrowskaźników do planu finansowo-gospodarczego.

2. Wnioski, o których mowa w ust. 1 mogą być składane również po zatwierdzeniu planu finansowo-gospodarczego. Przydział środków funduszu leśnego będzie odbywał się w takiej sytuacji na zasadach ogólnych, określonych w aktualnym zarządzeniu Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie jednolitych zasad gospodarowania środkami funduszu leśnego w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych.

§ 11

Szczegółowe wzory wniosków, o których mowa w § 8 wraz ze szczegółową instrukcją ich sporządzania stanowią załączniki od nr 1 do nr 8 do niniejszego zarządzenia.

Rozdział V

Wykonywanie obowiązków Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych


§ 12

1. Wnioski, o których mowa w rozdziale poprzedzającym, podlegają analizie, za wykonanie której odpowiedzialny jest kierownik komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury.

2. W trakcie analizy, o której mowa w ust. 1, kierownik komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury, jest uprawniony do pobierania ze wszystkich możliwych źródeł potrzebnych informacji i opinii, oraz ustala liczbę wniosków dopuszczonych do procedowania.

3. Analiza ta powinna zmierzać do wyeliminowania z dalszego procedowania wniosków, które:

1) są ewidentnie sprzeczne w sposób niemożliwy do skorygowania z postanowieniami niniejszego zarządzenia;

2) nie rokują nadziei na urzeczywistnienie w danym roku gospodarczym ze względu na aktualny stopień przygotowania przedsięwzięcia do realizacji;

3) obejmują łączną wartość środków finansowych wnioskowanych na budowę, przebudowę lub remontowanie danej drogi, z wyłączeniem infrastruktury towarzyszącej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, przekraczającą kwotę 2 mln zł na 1 km;

4) obejmują łączną wartość środków finansowych wnioskowanych na budowę, przebudowę lub remontowanie danej drogi w roku wnioskowania, przekraczającą kwotę 3 mln zł;

5) pochodzą od wnioskodawców i beneficjentów, którzy w minionym roku nie przystąpili do realizacji przedsięwzięcia, na które zostały przyznane środki związane z funduszem leśnym, bez podania przyczyny (wyłącznie wynikającej ze zdarzeń losowych).

§ 13

Ustala się następujące wartości wag dla wniosków dopuszczonych do procedowania na potrzeby działań w danym roku gospodarczym:

1) wnioski zintegrowane - w1 = 0,4;

2) wniosek dotyczący budowy lub przebudowy drogi (dróg) leśnych- w2= 0,35;

3) wniosek dotyczący finansowania budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej - w3 = 0,25.

§ 14

Komórka organizacyjna DGLP właściwa ds. infrastruktury jest obowiązana do ustalenia na podstawie wniosków dopuszczonych do procedowania:

1) sumarycznego zapotrzebowania na środki, związane z funduszem leśnym, wynikającego z:

a) wniosków zintegrowanych (S1),

b) wniosków dotyczących budowy lub przebudowy dróg leśnych (S2),

c) wniosków dotyczących finansowania budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej (S3),

2) wskaźnika przeliczeniowego (k), odpowiadającego następującemu ilorazowi:

k = [Pn]/ [(S1 * w1) + (S2 * w2) + (S3 * w3)];

3) pul środków, związanych z funduszem leśnym, do przeznaczenia na finansowanie przedsięwzięć w realizacji:

a) wniosków zintegrowanych:

Pzint.= k * (S1 * w1),

b) wniosków dotyczących budowy lub przebudowy dróg leśnych:

Pbud = k * (S2 * w2),

c) wniosków dotyczących finansowania budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej:

Padm = k * (S3 * w3).

§ 15

Ustala się następującą procedurę przypisywania punktów ocennych do poszczególnych wniosków zintegrowanych:

1) do części wniosku zintegrowanego dotyczącego budowy lub przebudowy drogi leśnej przypisuje się wagę w4 = 0,55;

2) do części wniosku zintegrowanego dotyczącego finansowania budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej przypisuje się wagę w5 = 0,45;

3) dla części wniosku zintegrowanego dotyczącego budowy lub przebudowy drogi leśnej przyjmuje się cztery kryteria ocenne:

a) syntetyczny wskaźnik ekonomicznej efektywności realizacji danego przedsięwzięcia drogowego (waga w6 = 0,30; dziesięć punktów ocennych przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najwyższej wartości wskaźnika ekonomicznej efektywności ekonomicznej przedsięwzięcia drogowego, jeden punkt ocenny przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najniższej wartości wskaźnika ekonomicznej efektywności przedsięwzięcia drogowego, do pozostałych przedsięwzięć punkty ocenne przypisuje się zgodnie z zasadą prostej proporcjonalności);

b) zdolność (Z) do realizowania przedsięwzięcia z wykorzystaniem własnych środków obrotowych ustalana ilorazem: Z = O/(PW - U), w którym symbol „O” oznacza całkowite zapotrzebowanie na środki potrzebne do sfinansowania przedsięwzięcia drogowego, symbol „PW” oznacza prognozę wolnych środków obrotowych w nadleśnictwie (liczoną bez uwzględnienia ich zaangażowania na działania rozwojowe), symbol U oznacza deklarowany udział środków własnych nadleśnictwa w realizacji przedsięwzięcia drogowego (waga w7 = 0,30; dziesięć punktów ocennych przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najniższej wartości wielkości „Z”, jeden punkt ocenny przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najwyższej wartości wielkości „Z”; do pozostałych przedsięwzięć punkty ocenne przypisuje się zgodnie z zasadą prostej proporcjonalności);

c) ekspercka ocena konieczności wykonania danej drogi leśnej dokonywana przez członków Zespołu Ekspertów, o którym mowa w § 17, na podstawie analizy autorskiej informacji, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 4 i 5, z wyłączeniem danych wskazujących nazwę nadleśnictwa (waga w8 = 0,15; członkowie Zespołu Ekspertów do poszczególnych przedsięwzięć drogowych przypisują liczbę punktów ocennych od 1 do 10; dla każdego przedsięwzięcia drogowego ustala się średnią arytmetyczną przypisanych punktów ocennych),

d) zaległości w kształtowaniu ładu komunikacyjnego w nadleśnictwie (waga w9 = 0,25; bierze się pod uwagę kształtowanie się wskaźnika, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 8 lit. a; dziesięć punktów ocennych przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego w nadleśnictwie o najniższej wartości przedmiotowego wskaźnika, jeden punkt ocenny przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego w nadleśnictwie o najwyższej wartości tego wskaźnika; do pozostałych przedsięwzięć punkty ocenne przypisuje się zgodnie z zasadą prostej proporcjonalności);

4) przyznaje się jeden punkt dodatkowo (PKT4) za posiadanie aktualnej ekspertyzy drogowej sporządzonej na podstawie „Instrukcji wyznaczania docelowej sieci drogowej nadleśnictwa”;

5) oblicza się syntetyczną ilość punktów ocennych (PKTsynt1) odnoszących się do danego przedsięwzięcia drogowego, stosując następującą formułę:

PKTs = (PKTa * w6) + (PKTb * w7) + (PKTc * w8) + (PKTd * w9) + PKT4,

gdzie symbole PKTa, PKTb, PKTc, PKTd oznaczają odpowiednio liczbę punktów ocennych przypisanych do poszczególnych przedsięwzięć drogowych odpowiednio z punktu widzenia kryteriów, o których mowa w pkt 3 lit. a - d;

6) dla części wniosku zintegrowanego dotyczącego finansowania budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej przyjmuje się cztery kryteria ocenne:

a) ekspercka ocena uzasadnienia, że realizacja przedsięwzięcia publicznego będzie stanowiła wykonanie postanowienia § 1 ust. 1 pkt 2 niniejszego Zarządzenia i cechuje się zintegrowaniem z przedsięwzięciem drogowym, dokonywana przez członków Zespołu Ekspertów na podstawie analizy autorskiej informacji, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 9 lit. c, z wyłączeniem danych wskazujących nazwę nadleśnictwa i jednostek samorządu terytorialnego (waga w10 = 0,20; członkowie Zespołu Ekspertów do poszczególnych przedsięwzięć publicznych przypisują liczbę punktów ocennych od 1 do 10, w zależności od ich eksperckiej oceny stopnia spełnienia omawianego kryterium; dla każdego przedsięwzięcia drogowego ustala się średnią arytmetyczną przypisanych punktów ocennych);

b) udział środków własnych beneficjenta w realizacji przedsięwzięcia publicznego (waga w11 = 0,45; dziesięć punktów ocennych przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najwyższym zadeklarowanym udziale środków własnych beneficjenta, jeden punkt ocenny przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najniższym zadeklarowanym udziale środków własnych; do pozostałych przedsięwzięć punkty ocenne przypisuje się zgodnie z zasadą prostej proporcjonalności);

c) potencjalny wskaźnik obciążenia dróg lokalnych ładunkami w postaci surowca drzewnego, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 9 lit. e (waga w12 = 0,25; dziesięć punktów ocennych przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego, z którym związany jest najniższa wartość potencjalnego wskaźnika obciążenia dróg lokalnych w postaci surowca drzewnego, jeden punkt ocenny przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najwyższej wartości tego wskaźnika; do pozostałych przedsięwzięć punkty ocenne przypisuje się zgodnie z zasadą prostej proporcjonalności);

d) lesistość jednostki samorządu, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 9 lit. f (waga w13 = 0,1; dziesięć punktów ocennych przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego, zlokalizowanego w jednostce samorządu o najwyższej lesistości, jeden punkt ocenny przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najniższej wartości tego wskaźnika; do pozostałych przedsięwzięć punkty ocenne przypisuje się zgodnie z zasadą prostej proporcjonalności);

7) przyznaje się jeden punkt dodatkowo (PKT7) za posiadanie aktualnej ekspertyzy drogowej sporządzonej na podstawie „Instrukcji wyznaczania docelowej sieci drogowej nadleśnictwa”;

8) oblicza się syntetyczną ilość punktów ocennych (PKTsynt2) odnoszących się do danego przedsięwzięcia drogowego, stosując następującą formułę:

PKTsynt2= (PKTa * w10) + (PKTb * w11) + (PKTc * w12) + (PKTd * w13) + PKT7,\

gdzie symbole PKTa, PKTb, PKTc, PKTd oznaczają odpowiednio liczbę punktów ocennych przypisanych do poszczególnych przedsięwzięć drogowych odpowiednio z punktu widzenia kryteriów, o których mowa w pkt 6 lit. a-d;

9) przypisywanie punktów ocennych do poszczególnych wniosków zintegrowanych kończy się poprzez obliczenie łącznej oceny przedsięwzięcia publicznej (PKTsynt) z zastosowaniem następującej formuły: PKTsynt = (w4 * PKTsynt1) + (w5 * PKTsynt2).

§ 16

1. Ocenę wniosków dotyczących wyłącznie budowy lub przebudowy dróg leśnych, kończy się na obliczeniu w wykonaniu § 15 wartości wyrażenia PKTsynt1.

2. Ocenę wniosków dotyczących wyłącznie budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej, kończy się na obliczeniu w wykonaniu § 15 wartości wyrażenia PKTsynt2.

§ 17

1. Powołuje się Zespół Ekspertów, w skład którego wchodzą członkowie krajowych organizacji związkowych działających w Lasach Państwowych, o których mowa w § 1 pkt 3 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Każda organizacja związkowa rekomenduje po jednym ekspercie.

2. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych zwraca się do krajowych organizacji związkowych o wskazanie eksperta.

3. Zadaniem Zespołu Ekspertów jest ocena, o której mowa w § 15.

4. Termin i miejsce spotkania Zespołu Ekspertów jest ustalony po ogłoszeniu decyzji Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, o której mowa w § 10 ust. 1.

5. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych może zarządzić dodatkowe spotkanie Zespołu Ekspertów w trakcie roku gospodarczego, w przypadku konieczności oceny dodatkowych wniosków, o których mowa w § 10 ust. 2.

6. Dopuszcza się przeprowadzenie spotkań o których mowa w ust. 4 i 5 w ramach wideokonferencji. Informacje, o których mowa w § 15 pkt 3 lit. c oraz § 15 pkt 6 lit. a, mogą być udostępnione tylko w wersji elektronicznej.

7. Skład Zespołu Ekspertów może być zmieniony przed rozpoczęciem prac nad planem finansowo-gospodarczym na dany rok, na wniosek organizacji związkowych wskazanych w ust. 1.

§ 18

1. Ustala się następującą procedurę tworzenia wstępnej listy wniosków zintegrowanych przewidywanych w danym roku gospodarczym do realizacji:

1) wszystkie wnioski zintegrowane, będące wnioskami dopuszczonymi do dalszego procedowania w wykonaniu § 12, szereguje się według wartości wyrażenia PKTsynt od wniosku najwyżej ocenionego do wniosku o najniższej ocenie łącznej;

2) po przeprowadzeniu szeregowania, o którym mowa w pkt 1, przypisuje się zapotrzebowanie na środki, związane z funduszem leśnym;

3) oblicza się w rachunku narastającym sumaryczne zapotrzebowanie na środki, związane z funduszem leśnym, rozpoczynając to działanie od wniosku najwyżej ocenionego, a następnie uwzględniając wnioski o coraz niższej ocenie - aż do wyczerpania puli środków, oznaczonych w niniejszym zarządzeniu symbolem Pzint., z zastrzeżeniem co do pozycji rezerwowych, o których mowa w ust. 2.

2. W wykonaniu ust. 1 pkt 3 powstaje wstępna lista wniosków zintegrowanych przewidzianych w danym roku gospodarczym do realizacji. Lista, o której mowa w zdaniu poprzedzającym powinna zawierać pozycje rezerwowe.

3. Wstępne listy wniosków dotyczących wyłącznie budowy lub przebudowy dróg leśnych oraz wniosków dotyczących wyłącznie budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej, tworzy się poprzez odpowiednie wykonywanie postanowień ust. 1, odnosząc działania w tym zakresie odpowiednio do pul środków, oznaczonych w niniejszym zarządzeniu symbolami Pbud lub Padm.

§ 19

Kierownika komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury zobowiązuje się do poddawania wstępnych list, o których mowa w § 18, szczegółowym konsultacjom w celu zaprojektowania metodą ekspercką ewentualnych korekt ww. list.

§ 20

1. Kierownik komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury na bazie list po korektach, o których mowa w § 19, przygotowuje projekt decyzji Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, zawierającej:

a. wnioski przyjęte do realizacji w danym roku gospodarczym, wnioski rezerwowe oraz wnioski odrzucone;

b. wnioski dodatkowe, o których mowa w § 10 ust. 2.

2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, po jej zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, staje się podstawą do zawarcia porozumień pomiędzy Dyrektorem Generalnym Lasów Państwowych a nadleśnictwami (będącymi wnioskodawcami).

3. Wzory porozumień, o których mowa w ust. 2, odnoszących się odpowiednio do: wniosków zintegrowanych, wniosków dotyczących budowy lub przebudowy dróg leśnych oraz wniosków, dotyczących budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej, stanowią załączniki od nr 9 do nr 11 do niniejszego zarządzenia.

4. Wnioski rezerwowe obejmuje się porozumieniami w razie niedojścia do skutku porozumień dotyczących wniosków przyjętych do realizacji, o których mowa w ust. 1, a także w razie wydzielenia z rezerwy ogólnej funduszu leśnego dodatkowych środków na finansowanie odpowiednio wniosków zintegrowanych, wniosków dotyczących budowy lub przebudowy dróg leśnych oraz wniosków, dotyczących budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej.

5. Procedura zawierania porozumień, o których mowa w ustępach poprzedzających, powinna zostać zakończona w terminie do 30 dni od wejścia w życie decyzji, o której mowa w ust. 1.

6. W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwe jest zawarcie aneksów do porozumień, o których mowa w ustępach poprzedzających. W tej sytuacji niezbędne jest przesłanie stosownego pisemnego wniosku do DGLP.

7. W sytuacji braku możliwości realizacji zadania zakwalifikowanego do finansowania, lub w sytuacji powstania oszczędności w stosunku do zakładanej wartości zadania, możliwe są przesunięcia niewykorzystanych środków finansowych pochodzących z funduszu leśnego na inne zadania ujęte na liście, o której mowa w ust. 1. W takim przypadku niezbędne jest przesłanie stosownego pisemnego wniosku do DGLP.

8. Dopuszcza się zmianę zakresu rzeczowego lub realizację kolejnego etapu zadania ujętego na liście, o której mowa w ust. 1, w sytuacji powstania oszczędności w stosunku do zakładanej wartości zadania. W tej sytuacji niezbędne jest przesłanie stosownego pisemnego wniosku do DGLP.

§ 21

Na kierownika komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury nakłada się obowiązek doprowadzenia do wydzielenia z rezerwy ogólnej funduszu leśnego (zgodnie z obowiązującymi w LP procedurami i w razie takiej potrzeby) kwot środków z ich przeznaczeniem na finansowanie (współfinansowanie) poszczególnych przedsięwzięć dotyczących budowy lub przebudowy dróg leśnych, budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej oraz przedsięwzięć objętych wnioskami zintegrowanymi.

§ 22

W porozumieniach, o których mowa w § 20, należy uwzględniać zasadę, iż przekazywanie do jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek administracji publicznej środków, związanych z funduszem leśnym, dla sfinansowania (dofinansowania) przedsięwzięć dotyczących budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej (samoistnych lub stanowiących przedmiot wniosków zintegrowanych) następuje za pośrednictwem właściwych nadleśnictw, będących wnioskodawcami.

§ 23

1. Porozumienie pomiędzy Dyrektorem Generalnym Lasów Państwowych a nadleśnictwem będącym wnioskodawcą może przewidywać zaliczkowe przekazanie (przekazywanie) do tego nadleśnictwa środków na finansowaniem przedsięwzięć budowlanych lub/oraz zasilanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego albo innej jednostki administracji publicznej w związku z realizowaniem przez te jednostki przedsięwzięć publicznych objętych lub nieobjętych wnioskami zintegrowanymi.

2. Środki, o których mowa w ust. 1, przekazuje się na wniosek wnioskodawcy kierowany do DGLP za pośrednictwem właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych (wniosek o płatność). Właściwa regionalna dyrekcja Lasów Państwowych, przed przesłaniem do DGLP ww. wniosku o płatność jest obowiązana do jego zanalizowania pod względem merytorycznym i finansowym, kwitując tę analizę w piśmie przewodnim.

3. Jeżeli wniosek o płatność dotyczy zaliczkowego przekazania środków (por. ust. 1), wniosek powinien zawierać przywołanie stosownego zapisu na temat takiego zaliczkowego przekazywania, zawarty w ww. porozumieniu.

4. Przekazywanie do nadleśnictwa wnioskodawcy środków, związanych z funduszem leśnym, z tytułu faktycznie wykonanych robót w realizacji przedsięwzięcia drogowego lub przedsięwzięcia publicznego objętego lub nieobjętego wnioskiem zintegrowanym może następować po uprzednim udokumentowanym rozliczenia środków, przekazanych tytułem zaliczki.

5. Wnioski o płatność z tytułu faktycznie wykonanych robót, o których mowa w ust. 4, powinny być należycie udokumentowane - stosownie do szczegółowych zapisów na ten temat w porozumieniu pomiędzy wnioskodawcą a DGLP.

6. Obieg wniosków o płatność, o których mowa w ust. 2 oraz w ust. 5, w DGLP, ich kontrola merytoryczna, formalna i finansowa, a także ich realizacja następuje zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie w DGLP postanowieniami instrukcyjnymi.

§ 24

1. Na komórkę organizacyjną DGLP właściwą ds. infrastruktury nakłada się obowiązek przygotowania kwartalnych raportów z realizacji przedsięwzięć przyjętych do realizacji w danym roku gospodarczym.

2. Raporty, o których mowa w ust. 1, powinny być odpowiednio uwzględniane w corocznych sprawozdaniach finansowo - gospodarczych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.

3. Wzór ww. raportu stanowi załącznik nr 12 do niniejszego zarządzenia.

Rozdział VI

Wykonywanie obowiązków wnioskodawców

§ 25

Nadleśnictwa będące wnioskodawcami:

1) wypełniają wszystkie, prawem przewidziane, obowiązki inwestorskie w związku z realizowaniem w nadleśnictwie przedsięwzięć dotyczących budowy lub przebudowy dróg leśnych;

2) na mocy niniejszego zarządzenia działają z upoważnienia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w odniesieniu do przedsięwzięć dotyczących budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej, objętych i nieobjętych wnioskiem zintegrowanym.

§ 26

1. W związku z realizacją danego przedsięwzięcia dotyczącego budowy lub przebudowy dróg, nadleśnictwa będące wnioskodawcami są w szczególności obowiązane do:

1) współdziałania z regionalną dyrekcją Lasów Państwowych w celu doprowadzenia do podpisania porozumienia, o którym mowa w § 20 ust. 2;

2) doprowadzenia do wyłonienia wykonawcy (wykonawców) robót budowlanych, z uwzględnieniem ust. 2;

3) zapewnienia nadzoru budowlanego;

4) protokolarnego, etapowego i końcowego, odbioru robót budowlanych;

5) współdziałania z regionalną dyrekcją Lasów Państwowych przy wykonywaniu przez nią działań nadzorczych, dotyczących robót budowlanych;

6) kompletowania wymaganej dokumentacji jako załączników do wniosków o płatność;

7) projektowania wniosków o płatność i ich dystrybucji do DGLP za pośrednictwem regionalnej dyrekcji LP;

8) wykonywania innych działań, związanych z robotami budowlanymi, w tym działań, o które zwróci się regionalna dyrekcja Lasów Państwowych lub, za jej pośrednictwem, Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych.

2. W odniesieniu do każdego przedsięwzięcia dotyczącego budowy lub przebudowy dróg leśnych - nadleśnictwo będące wnioskodawcą powinno zwrócić się do zakładów Lasów Państwowych wyspecjalizowanych w robotach drogowych z zapytaniem co do możliwości wykonania całości lub części prac w ramach tego przedsięwzięcia z uwzględnieniem obowiązujących przepisów o korzystaniu z usług wewnątrz-instytucjonalnych w Lasach Państwowych, wynikających z rozporządzenia regulującego gospodarkę finansową tego podmiotu. Zakład Lasów Państwowych, w odpowiedzi na ww. zapytanie, zobowiązuje się do przedstawienia oferty wykonawczej, jeżeli w danym roku gospodarczych dysponuje lub będzie w stanie uzyskać wolne moce przerobowe. Nadleśnictwo będące wnioskodawcą nie może odmówić skorzystania z usług danego zakładu Lasów Państwowych, jeżeli warunki zaoferowane przez zakład są najkorzystniejsze spośród pozostałych warunków zaoferowanych przez inne zakłady Lasów Państwowych, a ponadto, jeżeli warunki te wypełniają stosowne dyspozycje rozporządzenia regulującego gospodarkę finansową w Lasach Państwowych.

§ 27

1. W związku z realizacją danego przedsięwzięcia dotyczącego budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej, objętego lub nieobjętego wnioskiem zintegrowanym, nadleśnictwa będące wnioskodawcami są m.in. obowiązane do:

1) zawarcia z jednostką samorządu terytorialnego lub inną jednostką administracji publicznej umowy stanowiącej o uprawnieniach i obowiązkach nadleśnictwa, w szczególności stanowiącej o uprawnieniu nadleśnictwa do nadzorowania ww. jednostki w przedmiocie postępu realizacji przedsięwzięcia publicznego;

2) w wykonaniu umowy, o której mowa w pkt 1:

a) prowadzenia systematycznego nadzorowania jednostki samorządu terytorialnego dotyczącego postępu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej;

b) protokolarnego, etapowego i końcowego, odbioru prac;

c) kompletowania dokumentacji, w tym sporządzanej przez jednostkę samorządu terytorialną lub inną jednostkę administracji publicznej, jako załączników do wniosków o płatność;

d) projektowania wniosków o płatność w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego budowy, przebudowy lub remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej (objętego lub nieobjętego wnioskiem zintegrowanym) i ich dystrybucji do DGLP za pośrednictwem regionalnej dyrekcji LP;

e) prowadzeniu wszystkich działań związanych z regulowaniem zobowiązań finansowych względem jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki administracji publicznej (w tym przyjmowanie wpłat z DGLP, przelewanie środków pieniężnych do jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki administracji publicznej);

f) wykonywanie innych działań.

2. Wzór umowy, o której mowa w ust. 1 pkt 1 stanowi załącznik nr 13 do niniejszego zarządzenia.

3. W przypadku zawarcia aneksu do porozumienia, o którym mowa w § 20 ust. 6, niezbędne jest zawarcie aneksów do umów, o których mowa w ustępach poprzedzających.

§ 28

1. Zrealizowane przedsięwzięcie, o którym mowa w § 27 ust. 1 musi zostać oznakowane przez Inwestora Wiodącego za pomocą tablicy informacyjnej wskazującej na udział finansowy Lasów Państwowych.

2. Wzór tablicy wraz z przykładową treścią stanowi załącznik nr 14 do niniejszego Zarządzenia.

3. Ustawienie Tablicy, o której mowa w ust. 1 powinno nastąpić najpóźniej z chwilą dokonania przez Inwestora Wiodącego skutecznego odbioru końcowego zrealizowanego przedsięwzięcia, pod rygorem cofnięcia dofinansowania.

Rozdział VII

Postanowienia końcowe

§ 29

Traci moc zarządzenie nr 58 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 7 sierpnia 2018 r. w sprawie realizacji w Lasach Państwowych wspólnych przedsięwzięć drogowych, mających związek z gospodarką leśną (zn. OB.771.21.2018).

§ 30

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania

p.o. DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH

Józef Kubica

1 Art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (j.t. Dz. U. z 2021 poz. 1275) stanowi, że Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych, dokonując tego przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.

2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18. maja 1994 r. § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.

3 Art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa; art. 33 ust. 3 pkt 8 ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych; art. 56 ust. 2 ustawy o lasach stanowi, że środkami funduszu leśnego dysponuje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych.

4 Przepis art. 33 ust. 3 pkt 8 ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.

5 art. 56 ust. 2 ustawy o lasach stanowi, że środkami funduszu leśnego dysponuje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych; art. 58 ust. 1 pkt 3 ustawy o lasach stanowi, że środki, związane z funduszem leśnym, mogą być przeznaczane na tworzenie infrastruktury niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej; art. 58 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach stanowi, że środki, związane z funduszem leśnym, mogą być przeznaczane na realizację wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, w zakresie gospodarki leśnej oraz poza zakresem gospodarki leśnej.


Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00