Obowiązki informacyjne związane z używaniem kas rejestrujących - VAT 2018
Podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie na kasie rejestrującej, mają liczne obowiązki informacyjne, które określa rozporządzenie w sprawie kas.
1. Zgłaszanie kas rejestrujących w celu rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy ich użyciu
Aby rozpocząć ewidencjonowanie na kasie rejestrującej, należy dopełnić obowiązków informacyjnych. Jest to podstawa skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej.
Zasady zgłoszenia kas rejestrujących
| Zakres czynności i jej cel | Termin wykonania czynności | Podstawa prawna wynikająca z rozporządzenia w sprawie kas | |
| Krok 1 | Podatnik zawiadamia naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rozpoczęcia ewidencjonowania. Zawiadomienie, zawierające informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania, jest składane w celu skorzystania z ulgi na zakup kasy. Wzór zawiadomienia - zał. nr 1. | Przed rozpoczęciem ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej | § 13 ust. 1 pkt 1 |
| Krok 2 | Serwisant kas dokonuje fiskalizacji kasy rejestrującej. | Przed rozpoczęciem ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej | § 13 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 |
| Krok 3 | Podatnik zgłasza dane dotyczące kasy rejestrującej do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego. Wzór zgłoszenia - zał. nr 2. Podmiot prowadzący serwis główny lub serwis kas w tym samym czasie również składa zgłoszenie danych dotyczących kasy właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu skarbowego. | W ciągu 7 dni od dnia fiskalizacji | § 13 ust. 5 oraz § 21 ust. 1 |
| Krok 4 | Podatnik nanosi numer ewidencyjny kasy w książce kasy oraz w sposób trwały na obudowę kasy. | Po otrzymaniu zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego w sprawie nadania kasie numeru ewidencyjnego | § 14 ust. 1 pkt 5 |
1.1. Zawiadomienie o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania
Rozpoczęcie prowadzenia ewidencji jest poprzedzone złożeniem pisemnego zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, informującego, że podatnik będzie ewidencjonował sprzedaż z zastosowaniem kasy rejestrującej. Celem jego złożenia jest późniejsze odliczenie lub zwrot kwoty wydatkowanej przez podatnika na zakup kasy. Terminowe złożenie pisemnego zawiadomienia zawierającego informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania jest jednym z warunków, które musi spełnić podatnik w celu otrzymania częściowej rekompensaty wydatku na zakup kasy, zwanej powszechnie ulgą na zakup kasy. Zawiadomienie należy złożyć według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie kas.
