Jak ustalić, czy stosujemy split payment i kod MPP w ewidencji VAT w 2021 r.
Stosowanie split payment w przypadku zakupu niektórych towarów i usług może być obowiązkowe. Dlatego zarówno sprzedawca, jak i nabywca muszą w przypadku każdej faktury ustalić, czy należy stosować obowiązkowy split payment, aby uniknąć kar. Jeśli obowiązkowy split payment ma zastosowanie, to zarówno sprzedawca, jak i nabywca oznaczają taką fakturę w ewidencji VAT kodem MPP. MF planuje (projekt rozporządzenia jest w konsultacjach), aby kod MPP stosować również do transakcji objętych dobrowolnym split payment.
Analizy, czy obowiązkowy split payment ma zastosowanie, w pierwszej kolejności dokonuje sprzedawca. Jeśli odpowiedź będzie twierdząca, to na fakturze musi umieścić oznaczenie "mechanizm podzielonej płatności", a w ewidencji kod MPP.
UWAGA!
Sprzedawca, który na każdej fakturze zamieszcza oznaczenie "mechanizm podzielonej płatności", nie może w ewidencji oznaczać wszystkich tych faktur kodem MPP. Stosuje go tylko, gdy split payment ma obowiązkowo zastosowanie.
Takiej analizy powinien również dokonać kupujący, gdyż brak takiego oznaczenia na fakturze nie zwalnia go z zastosowania split payment, jeśli według ustawy o VAT powinien być stosowany. Ponadto od 1 października 2020 r. kod MPP w ewidencji stosujemy tylko wtedy, gdy obowiązkowy split payment ma w tym przypadku zastosowanie, niezależnie od oznaczenia faktury.
Krok 1. Ustalić, kto jest nabywcą
Pierwszym krokiem jest ustalenie, kto jest naszym kontrahentem. Split payment będzie stosowany, gdy kupujący dokona zakupów jako podatnik VAT. Może być nim każdy podatnik VAT według szerokiej definicji z art. 15 ustawy o VAT bez jakichkolwiek ograniczeń, czyli zarówno czynny, jak i zwolniony.
Krok 2. Ustalić, czy towar lub usługa są w załączniku nr 15 do ustawy o VAT
Kolejnym krokiem jest ustalenie, czy towar lub usługa znajdują się w wykazie z załącznika nr 15 do ustawy o VAT. Jest tam wymienionych 150 towarów i usług. Od 2021 r. większość towarów i usług jest klasyfikowana według PKWiU 2015.
