Prawo oświatowe. Rozdział 3. Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi
Innowacje i eksperymenty
Zgodnie z dotychczasowymi przepisami minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określał w drodze rozporządzenia warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki, uwzględniające możliwość wprowadzania nowych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, a także wprowadzania odmiennych od powszechnie obowiązujących warunków działania i organizacji szkół i placówek.
Dotychczasowe przepisy wydane na podstawie tej delegacji ograniczały działalność innowacyjną w szkołach i placówkach.
W ustawie - Prawo oświatowe zrezygnowano z takiego upoważnienia, a kwestie dotyczące prowadzenia działalności innowacyjnej przez szkoły i placówki przeniesiono na poziom ustawy. Działalność innowacyjna ma być integralnym elementem działalności szkoły. Zniesienie wymogów formalnych warunkujących dotąd realizację planowanej innowacji powinno wyzwolić kreatywność uczniów i nauczycieli.
Zaproponowane regulacje prawne dotyczące działalności innowacyjnej określają:
1) konieczność zapewnienia przez system oświaty kształtowania u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym przez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych;
2) obowiązek tworzenia przez szkoły i placówki warunków do rozwoju aktywności, w tym kreatywności uczniów;
3) możliwość wspierania nauczycieli, w ramach nadzoru pedagogicznego, w realizacji zadań służących poprawie istniejących lub wdrożeniu nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu nowatorskich działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów oraz nauczycieli;
