Finanse publiczne. Komentarz do ustawy - art. 46
1
Przepis ustala zasady zaciągania zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych. Dotyczy to zobowiązań jednorocznych, a wynikających z planu wydatków lub kosztów jednostki. Znajduje się więc tutaj odniesienie do zasady uprzedniości planu finansowego (budżetu). Pojęcie zaciągnąć zobowiązanie oznacza faktycznie przyjęcie na siebie roli dłużnika w stosunku do drugiej strony stosunku zobowiązaniowego - wierzyciela. Jednostki sektora finansów publicznych zaciągają zobowiązania w ściśle sformalizowany, zgodny z przewidzianymi przepisami prawa procedurami. Tym samym na pierwszy plan w zakresie zaciągania zobowiązań jednostki sektora finansów publicznych wychodzi Prawo zamówień publicznych. Ustawa ta przewiduje formy czy inaczej tryb udzielenia zamówienia publicznego. Tryb to forma prowadzenia postępowania o zamówienie publiczne, przy spełnieniu określonych warunków. Postępowanie o zamówienie publiczne ma ściśle określoną formę i wymaga prowadzenia odpowiedniej dokumentacji, stąd zaciąganie zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych jest dość skomplikowane. Podstawowe tryby postępowań o zamówienia publiczne to przetarg nieograniczony i przetarg ograniczony. Pozostałe tryby mogą być stosowane w przypadkach spełniających szczególne uwarunkowania, są to: negocjacje z ogłoszeniem, negocjacje bez ogłoszenia, dialog konkurencyjny, zamówienie z wolnej ręki, zapytanie o cenę, licytacja elektroniczna. Dodatkowo ustawodawca przewidział konkurs (art. 110 p.z.p.). Konkurs jest przyrzeczeniem publicznym, w którym przez publiczne ogłoszenie zamawiający przyrzeka nagrodę za wykonanie i przeniesienie prawa do wybranej przez sąd konkursowy pracy konkursowej, w szczególności z zakresu planowania przestrzennego, projektowania urbanistycznego, architektoniczno-budowlanego oraz przetwarzania danych.
