Finanse publiczne. Komentarz do ustawy - art. 236
1
[Plan wydatków] Omawiany przepis dotyczy wydatków i jest on bardziej szczegółowy niż zapisy art. 235 u.f.p. dotyczące dochodów budżetowych. Ustawodawca wyraźnie wprowadza większą szczegółowość planu wydatków, wskazując, że w planie wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wyszczególnia się, w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, planowane kwoty wydatków bieżących i wydatków majątkowych. Tak jak w przypadku dochodów mamy tutaj do czynienia ze swoistego rodzaju definicją wydatków. Tak więc przez wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi.
Wyraźnie wskazano, że w planie wydatków bieżących wyodrębnia się w układzie działów i rozdziałów planowane kwoty wydatków bieżących, w szczególności na wydatki jednostek budżetowych, w tym na wynagrodzenia i składki od nich naliczane i wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań. Oznacza to, że wyodrębnienie to może być bardziej "precyzyjne" w zależności od woli organów jednostki samorządu terytorialnego, na co wskazuje po raz kolejny użyty przez ustawodawcę zwrot w szczególności.
Ponadto wyodrębnia się dotacje na zadania bieżące, świadczenia na rzecz osób fizycznych, wydatki na programy finansowane z udziałem środków unijnych i innych zagranicznych, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego, wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, przypadające do spłaty w danym roku budżetowym i obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego.
