Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Komentarz do ustawy - Art. 15
Podobnie jak w przypadku czynów polegających na dokonaniu wydatków ze środków publicznych bez upoważnienia lub z przekroczeniem jego zakresu, tak i w przypadku zaciągania zobowiązań przez zakres upoważnienia rozumie się limity określone w obowiązującym budżecie państwa, budżecie jednostki samorządu terytorialnego lub planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych. Limity te są dookreślone przez wskazanie podziałek klasyfikacji budżetowej, gdzie dział i rozdział klasyfikacji budżetowej oznaczają rodzaj działalności, a paragraf wskazuje rodzaj wydatku.
Z orzecznictwa
Niekwestionowane są także ustalenia faktyczne dotyczące zarzutu zaciągania zobowiązań z przekroczeniem zakresu upoważnienia. Oparcie odwołania o fakt, że zaciągane zobowiązania mieściły się w klasyfikacji na poziomie działów i rozdziałów jest bez znaczenia dla oceny faktu popełnienia przypisanych Obwinionemu czynów. Jest oczywiste w świetle obszernego i dostępnego orzecznictwa tak komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, jak i orzecznictwa sądów administracyjnych, że pojęcie planu finansowego, o którym mowa w art. 15 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, dotyczy planu na poziomie szczegółowości określonym w paragrafach. Na tym poziomie określa się bowiem kwoty limitu wydatków dla poszczególnych ich rodzajów i te kwoty stanowią także punkt odniesienia przy ocenie dopuszczalności zaciągania zobowiązań.
Orzeczenie GKO z 7 listopada 2016 r., sygn. akt BDF1.4800.58.2016
Zasady zaciągania zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych określają przede wszystkim:
● - zgodnie z którym jednostki sektora finansów publicznych mogą zaciągać zobowiązania do sfinansowania w danym roku do wysokości wynikającej z planu wydatków lub kosztów jednostki, pomniejszonej o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia, składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy, inne składki i opłaty obligatoryjne oraz płatności wynikające z zobowiązań zaciągniętych w latach poprzednich, przy czym dysponent części budżetowej lub zarząd jednostki samorządu terytorialnego mogą ustalić dla podległych lub nadzorowanych jednostek dodatkowe ograniczenia zaciągania zobowiązań lub dokonywania wydatków,
