Komentarz do ustawy o samorządzie gminnym - Art. 64
1
[Przedmiot działalności związku międzygminnego] Celem powołania związku międzygminnego jest wspólne wykonywanie zadań publicznych. Termin ten nie został przez ustawodawcę zdefiniowany. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że pojęcie to jest szersze niż pojęcie "zadania władzy publicznej" i abstrahuje od podmiotu wykonującego zadanie, tj. zadania publiczne mogą być realizowane również przez podmioty niebędące organami władzy1.
Zadanie publiczne cechuje powszechność i użyteczność dla ogółu. Można ocenić, że w zadaniach gminy będzie mieścić się zadanie polegające na bieżącym i nieprzerwanym zaspokajaniu potrzeb ludności.
Przedmiotem działalności związku międzygminnego może być zarówno realizacja zadań własnych gminy, jak i zadań zleconych. Ze względu na odesłanie do art. 8 ust. 2-5 u.s.g., należy uznać, że istnieje możliwość przekazania zadania w wyniku porozumienia między organem administracji rządowej a związkiem międzygminnym.
Gminy nie mają zupełnej dobrowolności w doborze form współpracy między sobą. Istnieje ograniczony katalog publicznoprawnych form ich współdziałania. To potwierdza Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku z 18 października 2016 r. (II SA/Lu 544/16)2:
WSA
Rada gminy wprowadziła niedopuszczalną prawnie, gdyż nieznaną ustawie, formę współdziałania gmin (wspólne sesje rad gmin dla rozpatrywania wspólnych spraw). Ustawa o samorządzie gminnym przewiduje bowiem, że współdziałanie gmin w realizacji zadań publicznych może odbywać się w ramach prawa publicznego (administracyjnego) lub prawa prywatnego (cywilnego). Współdziałanie gmin w formach publicznoprawnych następuje na podstawie porozumień (art. 8 ust. 2a, art. 74), w ramach stowarzyszeń (rozdział 9) i związków międzygminnych (art. 64-73a).
