Komentarz do Karty Nauczyciela - Art. 9b
1
[Etapy awansu] Komentowany przepis określa sposób uzyskiwania kolejnych szczebli awansu zawodowego przez nauczyciela. Przesłanką, od spełnienia której zależy uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego przez nauczyciela, jest w każdym przypadku spełnienie przez niego wymagań kwalifikacyjnych (odnośnie do wymagań kwalifikacyjnych patrz: komentarz do art. 9 Karty Nauczyciela).
2
[Staż] Drugim niezbędnym wymogiem jest odbycie stażu. O spełnieniu tego kryterium można mówić wówczas, gdy nauczyciel jest zatrudniony w przedszkolu, szkole lub placówce oraz innej jednostce organizacyjnej, o której mowa w art. 1 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela, w wymiarze co najmniej połowy obowiązkowego wymiaru zajęć. Prawo do odbywania stażu mają również ci nauczyciele, którzy zatrudnieni są w kilku szkołach, ale w żadnej z nich w wymiarze co najmniej połowy obowiązującego wymiaru zajęć. Warunkiem niezbędnym jest jednak, aby łączny wymiar ich zatrudnienia we wszystkich szkołach wynosił co najmniej połowę obowiązującego wymiaru zajęć dla danego stanowiska. W takim przypadku, zgodnie z art. 22 ust. 4 Karty Nauczyciela, organ sprawujący nadzór pedagogiczny wyznacza dyrektora szkoły, który wykonuje czynności związane z odbywaniem stażu przez nauczyciela, w tym:
1) powołuje opiekuna stażu;
2) dokonuje oceny pracy nauczyciela po zakończeniu stażu.
Organ wskazuje nauczycielowi właściwego dyrektora szkoły lub właściwy organ do złożenia wniosku o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego.
Nowelizacja Karty Nauczyciela wprowadziła zasadnicze zmiany w zakresie oceny stanowiącej podsumowanie stażu nauczyciela na dany stopień awansu zawodowego. Obowiązującą do 31 sierpnia 2017 r. funkcję oceny dorobku zawodowego za okres stażu przejęła ocena pracy, o której mowa w art. 6a Karty Nauczyciela. Staż na poszczególne stopnie awansu zawodowego kończyć się będzie nie oceną dorobku zawodowego, lecz oceną pracy, która musi być każdorazowo co najmniej dobra. Zmiana nie ma wyłącznie technicznego wydźwięku, lecz wiąże się z poddaniem nauczyciela procedurze oceniania, dokonywanej również w przypadkach niezwiązanych z awansem zawodowym. Niemniej jednak, ustawodawca przewidział odrębności charakterystyczne wyłącznie przy dokonywaniu oceny pracy nauczyciela po zakończeniu stażu na dany stopień awansu zawodowego, jak np. obowiązek zasięgnięcia opinii opiekuna stażu o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu.
