Komentarz do CIT 2020 - Art. 28b
1
[Zakres przepisu]Przepis został wprowadzony od 1 stycznia 2019 r. i określa zasady zwrotu podatku zapłaconego w związku z przekazaniem podatnikowi wypłat (świadczeń) lub postawieniem podatnikowi do dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnych. Płatnicy płacący podatek u źródła w niektórych wypadkach, pomimo przysługującego podatnikom zwolnienia lub zastosowania stawki preferencyjnej, są zobowiązani do poboru podatku według stawki określonej w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1. W takim wypadku powinni ubiegać się zwrot zapłaconego podatku (tax refund). W oparciu o omawiany przepis podatnicy powinni przygotować procedurę dochodzenia takiego zwrotu. Należy jednak zaznaczyć, że art. 26 ust. 2e ustawy o CIT, na podstawie którego płatnicy podatku u źródła mieliby obowiązek poboru podatku według stawek określonych w ustawie o CIT, został czasowo wyłączony ze stosowania do 30 czerwca 2020 r. z projektowanym przedłużeniem tego terminu do końca 2020 r. (zob. komentarz do art. 26 ust. 2e ustawy o CIT). W praktyce oznacza to, że co do zasady w 2020 r. komentowane przepisy art. 28b nie będą miały zastosowania, mimo że formalnie obowiązują.
2
Zwrotu podatku, pobranego według zasad określonych w art. 26 ust. 2e, dokonuje się, stosując zwolnienia lub obniżone stawki podatku wynikające z przepisów szczególnych, w tym z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. Z przepisu tego wynika, że procedura zwrotu podatku ma co do zasady zastosowanie do przypadków, gdy wypłaty na rzecz danego kontrahenta przekroczą w roku podatkowym limit 2 000 000 zł. W pozostałych przypadkach komentowana procedura zwrotu nie ma zastosowania. Tryb pozostaje bez zmian w przypadkach, gdy płatnik pobrał podatek od dywidendy nieprzekraczającej 2 000 000 zł (np.ponieważ nie posiadał certyfikatu rezydencji). W takim wypadku, tak jak dotychczas, podatnik może więc złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty w trybie przewidzianym w Ordynacji podatkowej. Warto zaznaczyć, że zwrotu dokonuje się na wniosek. Poniżej opisana procedura zasadniczo stanowi procedurę "równoległą" do procedury stwierdzenia nadpłaty podatku lub stwierdzenia nienależnie zapłaconego podatku określonej w ustawie Ordynacja podatkowa w Rozdziale 9 (art. 72 i nast. ord.pod.).
