Komentarz do ustawy o CIT 2021 - Art. 38i
I. Uwagi wstępne
1
[Istota regulacji] Przepis ten zawiesza czasowo obowiązek rozliczania tzw. ulgi na złe długi, po stronie dłużnika (zob. komentarz do art. 18f), zarówno na etapie rozliczania zaliczek w ciągu roku, jak i rozliczenia rocznego (zob. komentarz do art. 18f oraz do art. 25 ust. 19 i nast. Do 1 grudnia 2020 r. przepis zawierał jeden wyjątek od zasady wynikającej z art. 25 ust. 19 i nast. - zobacz art. 38i ust. 4, który w związku z przedłużeniem okresu obowiązywania i rozszerzeniem zakresu przedmiotowego został uchylony jako bezprzedmiotowy.
2
Warunki stosowania ulgi [art. 38i ust. 1-3]
[Negatywne skutki epidemii] Aby skorzystać z tej ulgi, należy udowodnić, że podatnik poniósł negatywne ekonomiczne skutki z powodu COVID-19. Komentowany przepis jest przy tym nieprecyzyjny lub też nieco wprowadza w błąd.
Powstaje bowiem konieczność zdefiniowania pojęcia "negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19". Pojęcie to jest bowiem przesłanką ulgi podatkowej, a także wielu form pomocy przewidzianych ustawą o COVID-19. Jest to jednocześnie pojęcie niedookreślone, co narusza zasadę poprawnej legislacji, szczególnie ważną w prawie daninowym. Mimo to użycie tego pojęcia nie do końca można uznać za błąd ustawodawcy, gdyż użycie pojęcia niedookreślonego pozwala w tym wypadku podatnikom na wskazanie wielu różnych okoliczności wskazujących wystąpienie konsekwencji ekonomicznych. W każdym bowiem wypadku będą one musiały być oceniane indywidualnie. Daje to również niestety dużą swobodę decyzyjną fiskusowi bez wskazania kryteriów oceny - których w tych przepisach brak. Organy skarbowe mają jednak tendencję do ograniczania ulg i uprawnień podatników, co powoduje konieczność choćby próby zdefiniowania tych kryteriów.
