Komentarz do ustawy o CIT 2022 - Art. 28a
I. Delegacja ustawowa [art. 28a ust. 1]
1
Przepis zawiera tzw. delegację ustawową, przy czym z legislacyjnego punktu widzenia należy ją uznać za niedopuszczalną. Wcześniej było to upoważnienie dla Ministra Finansów do określenia w formie rozporządzenia wzorów deklaracji, oświadczeń, zeznań i informacji składanych do organów skarbowych w związku z realizacją przez podatników i płatników CIT obowiązków informacyjnych i sprawozdawczych wobec organów podatkowych Niektóre z tych rozporządzeń jeszcze obowiązują, ale wygasną w trakcie 2022 r. Jest to związane z biegnącymi, w trakcie sporządzania niniejszego komentarza, terminami na złożenie określonych formularzy dotyczących 2021 r. W obecnym brzmieniu wykonanie delegacji ustawowej ma polegać na udostępnieniu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu ustalonych wzorów dokumentu elektronicznego określonych deklaracji i informacji. O ile z technicznego punktu widzenia takie rozwiązanie jest zupełnie zrozumiałe, o tyle jest ono nieprawidłowe w świetle przepisów Konstytucji RP. Z technicznego punktu widzenia formularze mają postać elektroniczną, a więc udostępnienie ich w tej formie na stronach internetowych ZUS w naturalny sposób ułatwia skorzystanie z tych formularzy. I tak forma już od dawna funkcjonuje np. w postaci używanych dla VAT formularzy JPK i następnie JPK_V7 (ale już nie w stosunku do tzw. plików kontrolnych JPK, które również wynikają wyłącznie z wzorów i objaśnień zamieszczonych w BIP). Tyle że w przypadku właśnie wskazanych deklaracji podatkowych dotyczących podatku VAT ich treść wynika dokładnie z przepisów rozporządzeń wykonawczych. Sama struktura, która ma postać elektroniczną, wynika zaś wyłącznie z BIP, ale nie może wykraczać w zakresie treści poza to, co wynika z przepisów aktów wykonawczych. Takiego zabezpieczenia jednak nie będzie w przypadku wzorów formularzy opublikowanych na podstawie komentowanego przepisu. Zabezpieczenie takie jest istotne, gdyż już wielokrotnie zdarzało się, że fiskus publikował formularze niezgodne czy to z delegacją ustawową, czy to z treścią aktów wykonawczych, co podlegało kontroli sądowej. W komentowanym artykule zakres delegacji ustawowej jest jedocześnie dość szeroki i mało dokładny, wręcz zdawkowy. Co więcej, takie wzory nie będą miały żadnego waloru normatywnego, bo nie będą wynikać z przepisów prawa. Spory dotyczące ich prawidłowego wypełnienia będą więc bezprzedmiotowe, a organy skarbowe nie będą miały prawa wyciągnąć z tego żadnych konsekwencji zarówno na gruncie prawa podatkowego, jak i karnoskarbowego. Bo wzory te nie będą elementem obowiązującego prawa.
