Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1999-03-03 do 2002-10-22
Wersja archiwalna od 1999-03-03 do 2002-10-22
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 15 lutego 1999 r.
w sprawie sposobu i terminów dostosowania działalności dotychczasowych szkół podstawowych do wymogów nowego systemu szkolnego oraz tworzenia gimnazjów
Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. – Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Dokumentacja związana z przekształceniami] 1. Organy właściwe do prowadzenia publicznych szkół podstawowych i gimnazjów do dnia 31 marca 1999 r. przygotują dokumentację związaną z przekształceniami organizacyjnymi dotychczasowych publicznych szkół podstawowych oraz tworzeniem gimnazjów publicznych, w szczególności akty założycielskie oraz akty przekształceń szkół.
2. Przy przekształceniach organizacyjnych dotychczasowych publicznych szkół podstawowych szkoły prowadzące nauczanie w klasach łączonych mogą być zachowane w przypadkach uzasadnionych lokalnymi warunkami demograficznymi lub geograficznymi.
§ 2.[Gimnazjum publiczne] 1. Gimnazjum publiczne tworzone przez gminę powinno mieć w swoim obwodzie co najmniej 150 uczniów.
2. W przypadkach uzasadnionych szczególnymi warunkami demograficznymi lub geograficznymi mogą być tworzone gimnazja obejmujące mniejszą liczbę uczniów niż określona w ust. 1.
3. Warunek określony w ust. 1 nie dotyczy gimnazjów dla mniejszości narodowych (grup etnicznych), gimnazjów z oddziałami integracyjnymi, gimnazjów sportowych, mistrzostwa sportowego oraz gimnazjów specjalnych.
§ 3.[Tworzenie gimnazjum] 1. Gimnazja mogą być tworzone z wykorzystaniem warunków materialnych i kadrowych w szczególności tych szkół podstawowych lub ponadpodstawowych, które:
1) zatrudniają nauczycieli przedmiotów przewidzianych w planie nauczania gimnazjum, posiadających kwalifikacje wymagane do nauczania tych przedmiotów w gimnazjum,
2) posiadają potrzebną liczbę sal lekcyjnych, w tym salę gimnastyczną i odpowiednio wyposażoną bibliotekę szkolną, oraz wyposażenie tych sal (pracowni) w środki dydaktyczne do pełnej realizacji programów nauczania,
3) spełniają inne warunki niezbędne do realizacji przez szkoły i nauczycieli ich zadań, określone w odrębnych przepisach.
2. Jeżeli gimnazjum publiczne jest tworzone z wykorzystaniem wymienionych w ust. 1 warunków materialnych i kadrowych szkoły prowadzonej przez inny organ niż tworzący gimnazjum, konieczne jest zawarcie odpowiedniego porozumienia między tymi organami.
§ 4.[Oddziały gimnazjum] W przypadku braku możliwości zorganizowania gimnazjum w odrębnym budynku lub w budynku jednej szkoły, poszczególne oddziały gimnazjum mogą również mieścić się w budynkach kilku szkół.
§ 5.[Arkusze organizacji szkół] 1. Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych w terminie do dnia 30 kwietnia 1999 r. przygotują i przedstawią organom prowadzącym – do zatwierdzenia – arkusze organizacji szkół w roku szkolnym 1999/2000.
2. Dyrektorzy szkół, o których mowa w ust. 1, przekażą organom prowadzącym w terminie do dnia 5 marca 1999 r.:
1) informacje o przewidywanej liczbie uczniów, którzy zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. – Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96) staną się uczniami klasy pierwszej gimnazjum,
2) wykazy uczniów spełniających obowiązek szkolny poza szkołą,
3) w przypadku szkół prowadzonych przez gminy – wykazy uczniów uczęszczających do niepublicznych szkół podstawowych, którzy staną się uczniami klas pierwszych gimnazjów,
4) wykazy uczniów, o których mowa w pkt 1, zakwalifikowanych do różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także wykazy uczniów, z którymi są prowadzone zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze bądź zakwalifikowanych do indywidualnego nauczania i wychowania,
5) wykazy uczniów, o których mowa w pkt 1, realizujących indywidualny program lub tok nauki.
§ 6.[Wykaz nauczycieli] 1. Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych obowiązani są w terminie do dnia 30 kwietnia 1999 r.:
1) sporządzić wykaz nauczycieli, którzy w związku z przekształceniami organizacyjnymi szkół nie będą mogli być zatrudnieni lub zatrudnieni w pełnym wymiarze zajęć, wraz z określeniem ich kwalifikacji i liczby godzin brakujących do pełnego wymiaru,
2) poinformować o umieszczeniu w wykazie, o którym mowa w pkt 1, zainteresowanych nauczycieli,
3) przekazać wykaz, o którym mowa w pkt 1, osobom, którym organ prowadzący powierzył stanowisko dyrektora gimnazjum.
2. Osoby, którym organ prowadzący powierzył stanowisko dyrektora gimnazjum, w terminie do dnia 15 maja 1999 r., poinformują pisemnie dyrektorów odpowiednich szkół podstawowych, których nauczycieli wskazanych w wykazach, o których mowa w ust: 1 pkt 1, planują zatrudnić z dniem 1 września 1999 r., wraz z określeniem wymiaru zajęć.
3. Informacja, o której mowa w ust. 2, jest udzielana po uprzednim uzgodnieniu z nauczycielem, który jest przewidziany do zatrudnienia w gimnazjum.
4. W roku 2000 dyrektorzy szkół podstawowych i gimnazjów realizują odpowiednio czynności, o których mowa w ust. 1–3, w stosunku do nauczycieli klas ósmych dotychczasowych szkół podstawowych.
§ 7.[Przekazanie wykazu i informacji] Wykaz i informacje, o których mowa w § 6, przekazuje się do wiadomości organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty.
§ 8.[Arkusze organizacji gimnazjów] Osoby, którym organ prowadzący powierzył stanowisko dyrektora gimnazjum, przygotują, w terminie do dnia 10 maja 1999 r., arkusze organizacji gimnazjów.
§ 9.[Udzielanie pomocy] Kuratoria oświaty oraz publiczne placówki doskonalenia nauczycieli powinny udzielać gminom niezbędnej pomocy w pracach związanych z ustalaniem sieci i organizacji gimnazjów.
§ 10.[Przekazanie informacji i wykazów] Dyrektorzy niepublicznych szkól podstawowych oraz dyrektorzy publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez inne niż jednostki samorządu terytorialnego osoby prawne oraz osoby fizyczne przekazują informacje i wykazy, o których mowa w § 5 ust. 2, dyrektorom publicznych szkół podstawowych właściwym do kontroli spełniania przez ucznia obowiązku szkolnego – w terminie do dnia 5 marca 1999 r.
§ 11.[Klasy ósme dotychczasowych szkół podstawowych] Do końca roku szkolnego 1999/2000 klasy ósme dotychczasowych szkół podstawowych są prowadzone:
1) w sześcioletnich szkołach podstawowych
albo
2) przy gimnazjach lub innych typach szkół, jako filie szkół wymienionych w pkt 1.
§ 12.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio:
1) do szkół specjalnych,
2) do szkół dla dorosłych, z wyjątkiem § 1 ust. 2, § 2 i § 5 ust. 2 pkt 2–5,
3) do szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw sprawiedliwości.
§ 13.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Edukacji Narodowej: M. Handke