Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2000 nr 23 poz. 292
Wersja archiwalna od 2000-04-20 do 2000-12-31
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2000 nr 23 poz. 292
Wersja archiwalna od 2000-04-20 do 2000-12-31
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW

z dnia 6 marca 2000 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2000.

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769 oraz z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.W rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2000 (Dz. U. Nr 112, poz. 1318) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 1 w ust. 1 po pkt 27 dodaje się pkt 27a w brzmieniu:

„27a) F-01/z - sprawozdanie o finansach samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,”;

2) w załączniku nr 1 do rozporządzenia:

a) wzór formularza B-05 - sprawozdanie o wydanych pozwoleniach na realizację obiektów budowlanych otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia,

b) załącznik do meldunku DG-1 dla przedsiębiorstw budowlanych otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia,

c) wzór formularza F-01/I-01 - sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym oraz działalności inwestycyjnej otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia,

d) po wzorze formularza F-01/s - sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym szkół wyższych dodaje się wzór formularza F-01/z - sprawozdanie o finansach samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w brzmieniu określonym w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia,

e) objaśnienia do formularza RAF-2 - sprawozdanie o produkcji i obrotach produktami naftowymi otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 5 do niniejszego rozporządzenia;

3) w załączniku nr 2 do rozporządzenia:

a) ankieta C-2000 - badanie ruchu granicznego otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 6 do niniejszego rozporządzenia,

b) ankieta PL-2000 - badanie ruchu granicznego otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 7 do niniejszego rozporządzenia;

4) w załączniku nr 4 do rozporządzenia zestawienie tabelaryczne z danymi o abonentach telefonicznych za miesiąc ... otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 8 do niniejszego rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: J. Buzek

Załączniki do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 6 marca 2000 r. (poz. 292)

Załącznik nr 1

GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY al. Niepodległości 208, 00-925 Warszawa

Nazwa i adres jednostki sprawozdawczej

B-05

Sprawozdanie o wydanych pozwoleniach na realizację obiektów budowlanych

Urząd Statystyczny

w ........................................

Numer identyfikacyjny - REGON

Przekazać/wysłać w terminie do 10 dnia po kwartale

za okres od początku roku do końca ..... kwartału 20.... r.

Dział 1. Pozwolenia na budowę nowych budynków mieszkalnych

Rodzaje budynków

Symbol PKOB

Liczba

Powierzchnia użytkowa mieszkań w m2

a - ogółem

pozwoleń

budynków

mieszkań

b - w tym budownictwo indywidualne

0

1

2

3

4

Budynki mieszkalne jednorodzinne

a

1

111

b

2

Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe

a

3

112

b

4

Budynki zbiorowego zamieszkania

a

5

113

b

6

Dział 2. Pozwolenia na budowę mieszkań w istniejących budynkach mieszkalnych i w budynkach niemieszkalnych

Wyszczególnienie

Liczba

Powierzchnia użytkowa mieszkań w m2

a - ogółem

pozwoleń

mieszkań

b - w tym budownictwo indywidualne

0

1

2

3

Rozbudowa budynków mieszkalnycha)

a

1

b

2

Adaptacja pomieszczeń niemieszkalnycha)

a

3

b

4

Budowa budynków niemieszkalnycha)

a

5

b

6

a) Prowadząca do powstania nowych mieszkań.

Dział 3. Pozwolenia na budowę nowych budynków niemieszkalnych i obiektów inżynierii lądowej i wodnej

Rodzaje obiektów

Symbol PKOB

Liczba

Kubatura budynków (w m3)

pozwoleń

budynków

0

1

2

3

Hotele i budynki zakwaterowania turystycznego

1

121

Budynki biurowe

2

122

Budynki handlowo-usługowe

3

123

Budynki transportu i łączności

4

124

Budynki przemysłowe i magazynowe

5

125

Ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej

6

126

Pozostałe budynki niemieszkalne

7

127

Obiekty inżynierii lądowej i wodnej

8

powyżej 200

........................................... ......

.......................................

........................................... .................

(imię, nazwisko i telefon osoby, która sporządziła sprawozdanie)

(miejscowość, data)

(pieczątka imienna i podpis osoby) działającej w imieniu sprawozdawcy)

OBJAŚNIENIA do formularza B-05

Pozwolenia wydane na budowę obiektów budowlanych należy pogrupować w dziale 1 i 3 sprawozdania B-05 według rodzajów obiektów określonych w wierszach tych działów. Przyjęte grupy obiektów i ich symbole, podane w rubr. 0 działu 1 i 3, zgodne są z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316).

Dla ułatwienia sporządzania sprawozdania zakres poszczególnych grup obiektów podano również w objaśnieniach do odpowiednich wierszy działu 1 i 3.

Pozwolenia wydane zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z późniejszymi zmianami), wykazywane w sprawozdaniu, dotyczą decyzji ostatecznych.

Zakwalifikowania obiektów budowlanych do poszczególnych rodzajów należy dokonać zgodnie z ich głównym przeznaczeniem.

Dział 1. Pozwolenia na budowę nowych budynków mieszkalnych.

W dziale 1 należy wykazać wszystkie (niezależnie od formy prawno-organizacyjnej inwestora) pozwolenia wydane od początku roku do końca kwartału na budowę nowych budynków mieszkalnych, tj. budynków, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Jeśli w budynku mieszkalnym oprócz lokali mieszkalnych znajdują się także lokale o innym przeznaczeniu (np. handlowym, usługowym, administracyjnym, ochrony zdrowia), lecz jego przeważająca część służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, wówczas budynek taki należy zaklasyfikować do właściwego wiersza (grupy PKOB) - tak jak jego część mieszkalną.

Przez powierzchnię użytkową mieszkania (rubr. 4) rozumie się powierzchnię wszystkich pomieszczeń w mieszkaniu lub budynku mieszkalnym, w którym znajduje się tylko jedno mieszkanie, tj. pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek, ubikacji, obudowanej werandy, ganku, garderoby oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom mieszkańców (pracownie artystyczne, pomieszczenia rekreacyjne lub hobby) bez względu na ich przeznaczenie i sposób użytkowania. Nie zalicza się do powierzchni użytkowej mieszkania powierzchni: balkonów, tarasów, loggi, antresoli, szaf i schowków w ścianach, pralni, suszarni, wózkowni, strychów, piwnic i komórek przeznaczonych na przechowywanie opału, a także garaży, hydroforni i kotłowni.

Wiersz „b” dotyczy budownictwa indywidualnego, tj. realizowanego przez osoby fizyczne (prowadzące i nie prowadzące działalność gospodarczą), kościoły i związki wyznaniowe, z przeznaczeniem na użytek własny inwestora lub jego pracowników bądź na sprzedaż lub wynajem.

W rubr.1 należy podać faktyczną liczbę pozwoleń (bez względu na liczbę budynków, na którą opiewa pozwolenie), w rubr. 2 - liczbę budynków, na których budowę wydano pozwolenia wykazane w rubr. 1, w rubr. 3 - łączną liczbę mieszkań w budynkach wykazanych w rubr. 2, natomiast w rubr. 4 - powierzchnię użytkową mieszkań wykazanych w rubr. 3.

Wiersz 1 - budynki mieszkalne jednorodzinne - obejmuje samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu.

Wiersz 2 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - obejmuje budynki samodzielne, domy bliźniacze lub szeregowe o dwóch mieszkaniach oraz pozostałe budynki mieszkalne - o trzech i więcej mieszkaniach.

Wiersz 3 - budynki zbiorowego zamieszkania - obejmuje: domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.; budynki mieszkalne na terenie koszar; budynki rezydencji prezydenckich i biskupich.

Dział 2. Pozwolenia na budowę mieszkań w istniejących budynkach mieszkalnych i w budynkach niemieszkalnych.

W wierszu 1 i 2 należy podać liczbę pozwoleń na rozbudowę (dobudowę, nadbudowę) istniejącego budynku mieszkalnego, w wyniku której mają powstać nowe mieszkania. W rubr. 2 podaje się liczbę mieszkań znajdujących się tylko w części rozbudowanej, natomiast w rubr. 3 - powierzchnię użytkową tych mieszkań.

W wierszu 3 i 4 należy podać liczbę pozwoleń na adaptację (zmianę przeznaczenia) pomieszczeń niemieszkalnych na mieszkania w istniejących budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych, np. adaptacja na mieszkanie: strychu, części dydaktycznej w budynku szkoły.

W wierszu 5 i 6 należy podać liczbę mieszkań w nowych budynkach niemieszkalnych, na których budowę wydano pozwolenia (wykazane w dziale 3).

Dział 3. Pozwolenia na budowę nowych budynków niemieszkalnych i obiektów inżynierii lądowej i wodnej.

W dziale 3 należy podać liczbę wszystkich (niezależnie od formy prawno-organizacyjnej inwestora) pozwoleń wydanych od początku roku do końca danego kwartału na budowę nowych budynków niemieszkalnych (tj. budynków, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów innych niż mieszkalne) i obiektów inżynierii lądowej i wodnej (tj. obiektów budowlanych nie klasyfikowanych jako budynki).

W rubr. 1 należy wykazać faktyczną liczbę pozwoleń (bez względu na liczbę budynków, na którą opiewa pozwolenie), w rubr. 2 - liczbę budynków, na które wydano pozwolenia wykazane w rubr. 1, natomiast w rubr. 3 - łączną kubaturę budynków wykazanych w rubr. 2. W przypadku, jeśli pozwolenie dotyczy kilku różnego rodzaju budynków, to należy wykazać je w rubr. 1 - w tym wierszu, który określa rodzaj budynku mającego w tym pozwoleniu przeważające znaczenie, natomiast pozostałe budynki, na które wydano to pozwolenie należy wykazać w rubr. 2 w odpowiednim dla każdego z nich wierszu, np.: pozwolenie na budowę szpitala, w skład którego wchodzą trzy budynki: budynek szpitala, budynek biurowy i pawilon handlowy, należy wykazać w następujący sposób:

w rubr.1 w.6=1, w.2=0, w.3=0

w rubr.2 w.6=1,w.2=1,w.3=1

Wiersz 1 - hotele i budynki zakwaterowania turystycznego - obejmuje:

- budynki hoteli, tj.: hotele, motele, gospody, pensjonaty i podobne budynki oferujące zakwaterowanie, z restauracjami lub bez, a także samodzielne restauracje i bary;

- budynki zakwaterowania turystycznego pozostałe, tj. schroniska młodzieżowe, schroniska górskie, domki kempingowe, domy wypoczynkowe oraz pozostałe budynki zakwaterowania turystycznego.

Wiersz 2 - budynki biurowe - obejmuje budynki wykorzystywane jako miejsce pracy dla działalności biura, sekretariatu lub innych działalności o charakterze administracyjnym, np.: budynki banków, urzędów pocztowych, urzędów miejskich, gminnych, ministerstw itp. lokali administracyjnych; budynki centrów konferencyjnych i kongresów, sądów i parlamentów.

Wiersz 3 - budynki handlowo-usługowe - obejmuje centra handlowe, domy towarowe, samodzielne sklepy i butiki, hale używane do targów, aukcji i wystaw, targowiska pod dachem, stacje paliw, stacje obsługi itp.

Wiersz 4 - budynki transportu i łączności - obejmuje:

- budynki transportu i łączności, tj.: budynki lotnisk, budynki dworców kolejowych, dworców autobusowych i terminali portowych, budynki stacji kolejek górskich i wyciągów krzesełkowych; budynki stacji nadawczych radia i telewizji, budynki central telefonicznych, centra telekomunikacyjne itp., hangary lotnicze, budynki nastawni kolejowych, „zajezdnie” dla lokomotyw i wagonów, budki telefoniczne, budynki latarni morskich, budynki kontroli ruchu powietrznego;

- budynki garaży, tj. garaże i zadaszone parkingi oraz budynki do przechowywania rowerów.

Wiersz 5 - budynki przemysłowe i magazynowe - obejmuje:

- budynki przemysłowe, tj. budynki przeznaczone na produkcję, np. fabryki, wytwórnie filmowe, warsztaty, rzeźnie, browary, montownie itp.;

- zbiorniki, silosy i budynki magazynowe, tj.: zbiorniki na ciecze, zbiorniki na gazy, silosy na zboże, cement i inne towary sypkie, chłodnie i budynki składowe specjalizowane.

Wiersz 6 - ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej - obejmuje:

- ogólnodostępne obiekty kulturalne, tj.: kina, sale koncertowe, opery, teatry, sale kongresowe, domy kultury i wielozadaniowe sale wykorzystywane głównie do celów rozrywkowych, kasyna, cyrki, teatry muzyczne, sale taneczne i dyskoteki, estrady itp.; budynki schronisk dla zwierząt;

- budynki muzeów i bibliotek, tj.: muzea, galerie sztuki, biblioteki i centra informacyjne, budynki archiwów;

- budynki szkół i instytucji badawczych, tj.: budynki szkolnictwa przedszkolnego, szkolnictwa podstawowego i ponadpodstawowego (np. przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły średnie, licea ogólnokształcące, licea techniczne itp.), budynki szkół zawodowych lub kształcenia specjalistycznego, budynki szkół wyższych i placówki badawcze, laboratoria badawcze, specjalne szkoły dla dzieci niepełnosprawnych, ośrodki kształcenia ustawicznego, stacje meteorologiczne i hydrologiczne, budynki obserwatoriów;

- budynki szpitali i zakładów opieki medycznej, tj. budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi, sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka, szpitale kliniczne, szpitale więzienne i wojskowe, budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne itp., budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych itp.

- budynki kultury fizycznej, tj. budynki przeznaczone dla imprez sportowych w halach (boiska do koszykówki, korty tenisowe, kryte baseny, hale gimnastyczne, sztuczne lodowiska itp.) wyposażone w stanowiska, tarasy itp. przeznaczone dla widzów oraz w prysznice, szatnie itp. - dla uczestników; zadaszone trybuny do oglądania sportów na świeżym powietrzu.

Wiersz 7 - pozostałe budynki niemieszkalne - obejmuje:

- budynki gospodarstw rolnych i budynki magazynowe dla działalności rolniczej np. obory, stajnie, budynki inwentarskie dla trzody chlewnej, owczarnie, stadniny koni, przemysłowe fermy drobiu, stodoły, pomieszczenia do przechowywania sprzętu, szopy rolnicze, spiżarnie, piwnice do przechowywania wina, kadzie na wino, szklarnie, silosy rolnicze itp.;

- budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych; tj. kościoły, kaplice, cerkwie, meczety, synagogi itp.; cmentarze i obiekty z nimi związane, domy pogrzebowe, krematoria;

- obiekty budowlane wpisane do rejestru zabytków i objęte indywidualną ochroną konserwatorską oraz nieruchome, archeologiczne dobra kultury, tj. wszelkie obiekty budowlane bez względu na stan zachowania, ale nie wykorzystywane do innych celów, nieruchome, archeologiczne dobra kultury;

- pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione, tj. zakłady karne i poprawcze, areszty śledcze, schroniska dla nieletnich, zabudowania koszarowe, obiekty miejskie użyteczności publicznej (wiaty autobusowe, toalety publiczne, łaźnie itp.).

Wiersz 8 - obiekty inżynierii lądowej i wodnej - obejmuje:

autostrady, drogi ekspresowe, ulice i drogi pozostałe:

- autostrady i drogi ekspresowe, tj.: autostrady i drogi ekspresowe międzymiastowe, w tym skrzyżowania i węzły wraz z instalacjami do oświetlenia dróg i sygnalizacji, skarpami i nasypami, rowami, ścianami oporowymi, urządzeniami bezpieczeństwa ruchu, pasami jezdni przeznaczonymi do parkowania i barierami ochronnymi, przepustami pod drogami i urządzeniami odwadniającymi drogi;

- ulice i drogi pozostałe, tj.: drogi na obszarach miejskich i zamiejskich, w tym: skrzyżowania, węzły komunikacyjne i parkingi, np.: drogi, ulice, aleje, ronda, drogi gruntowe, drogi boczne, drogi dojazdowe, drogi wiejskie i leśne, ścieżki dla pieszych, ścieżki rowerowe, ścieżki do jazdy konnej, drogi i strefy dla pieszych

- wraz z instalacjami do oświetlenia dróg i sygnalizacji, nasypami, rowami, słupkami bezpieczeństwa, przepustami pod drogami i urządzeniami odwadniającymi drogi;

drogi kolejowe - obejmuje:

- drogi kolejowe dalekiego zasięgu, tj. główne szlaki kolejowe, bocznice, tory rozrządowe, zwrotnice, instalacje do oświetlenia dróg, sygnalizacji, bezpieczeństwa i postoju (perony i stacje nastawcze, konstrukcje elektryfikacyjne, nasypy, rowy, ściany oporowe);

- drogi kolejowe na obszarach miejskich, tj. drogi kolejowe miejskie, metro, drogi kolejowe napowietrzne lub podwieszane, sieć miejska na wydzielonej trasie (linie tramwajowe), instalacje do oświetlenia dróg, sygnalizacji, bezpieczeństwa i postoju (perony i stacje nastawcze, konstrukcje elektryfikacyjne, nasypy, rowy, ściany oporowe).

drogi lotniskowe - obejmuje pasy startowe (w tym drogi startowe o nawierzchni sztucznej), pasy dróg kołowania (w tym drogi kołowania o nawierzchni sztucznej), nasypy, rowy odwadniające, instalacje sygnalizacji świetlnej, systemy oświetlenia nawigacyjnego oraz systemy awaryjnego zasilania, miejsca startu śmigłowców, place postoju samolotów.

mosty, wiadukty i estakady, tunele i przejścia nadziemne i podziemne obejmuje:

- mosty wiadukty i estakady, tj. mosty drogowe i kolejowe z wszelkiego rodzaju materiałów (metalowe, betonowe itp.), estakady, mosty ruchome, wiadukty, mosty na drogach wiejskich i leśnych, mosty dla pieszych, kładki, mostki, włączając konstrukcje dróg na tych obiektach wraz z instalacjami oświetlenia, sygnalizacji, bezpieczeństwa i postoju;

- tunele i przejścia podziemne, tj.: budowle podziemne przeznaczone do ruchu drogowego, kolejowego i pieszego wraz z instalacjami oświetlenia, sygnalizacji, bezpieczeństwa i postoju.

budowle wodne - obejmuje:

- porty, przystanie i kanały żeglowne, tj. budowle portowe - morskie, rzeczne i na jeziorach (nabrzeża, doki, baseny portowe, falochrony, mola, tamy (groble) portowe, pomosty itp.), kanały żeglowne, budowle rzeczne i na jeziorach (śluzy, mosty i tunele kanałowe), nabrzeża, uregulowane brzegi rzek i dróg wodnych, porty wojskowe, stocznie;

- zapory wodne i podobne budowle do zatrzymywania wody dla wszelkich celów: produkcji energii w elektrowniach wodnych, irygacji, regulacji spławności, ochrony przeciwpowodziowej, groble, tamy, jazy, stopnie wodne i budowle zabezpieczające brzegi;

- budowie inżynierskie służące do nawadniania i kultywacji ziemi, tj.: kanały irygacyjne i inne budowle związane z dostarczaniem wody dla celów kultywacji ziemi, akwedukty, budowle służące drenażowi i otwarte rowy drenażowe.

rurociągi i linie telekomunikacyjne oraz linie elektroenergetyczne dalekiego zasięgu - obejmuje:

- rurociągi dalekiego zasięgu do transportu ropy naftowej i gazu, tj.: rurociągi dalekiego zasięgu naziemne, podziemne lub podwodne do transportu produktów naftowych i gazu, rurociągi dalekiego zasięgu naziemne, podziemne lub podwodne do transportu produktów chemicznych i innych produktów, stacje pomp;

- rurociągi dalekiego zasięgu do transportu wody i ścieków, tj.: rurociągi dalekiego zasięgu naziemne, podziemne i podwodne do transportu wody i ścieków, stacje pomp, stacje filtrów lub ujęć wody;

- linie telekomunikacyjne dalekiego zasięgu (nadziemne, podziemne lub podwodne), systemy przekaźnikowe, sieci radiowe, telewizyjne lub kablowe, stacje przekaźnikowe, radary, maszty telekomunikacyjne i infrastrukturę radiokomunikacyjną;

- linie elektroenergetyczne dalekiego zasięgu wysokiego lub średniego napięcia, nadziemne lub podziemne, stacje transformatorowe i rozdzielcze.

rurociągi sieci rozdzielczej i linie kablowe rozdzielcze - obejmuje:

- rurociągi sieci rozdzielczej gazu naziemne i podziemne;

- rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej, tj.: rurociągi sieci rozdzielczej wody, rurociągi sieci rozdzielczej gorącej wody, pary i sprężonego powietrza, studnie, fontanny, hydranty, wieże ciśnień;

- rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej i kolektory, oczyszczalnie wód i ścieków;

- linie elektroenergetyczne i telekomunikacyjne rozdzielcze (nadziemne lub podziemne) i instalacje pomocnicze (stacje i podstacje transformatorowe, słupy telegraficzne itp.), lokalne sieci telewizji kablowej i związane z nią anteny zbiorcze.

Kompleksowe budowle na terenach przemysłowych zawierające kompleksowe obiekty budowlane przemysłowe (elektrownie, rafinerie itp.), które nie mają formy budynku - obejmuje:

- budowle dla górnictwa i kopalnictwa, eksploatacji złóż węglowodorów, eksploatacji kamieniołomów, żwirowni itp. (np. stacje załadowcze i wyładowcze. wyciągi szybowe itp.), budowle wytwórni gipsu, cementowni, cegielni, wytwórni materiałów budowlanych ceramicznych itp.;

- elektrownie wodne tub cieplne wytwarzające energię elektryczną (np. elektrownie opalane węglem, elektrownie atomowe), elektrownie napędzane wiatrem, budowle zakładów do przetwarzania paliwa nuklearnego, spalarnie odpadów;

- zakłady chemiczne, tj.: budowle, będące częścią zakładów chemicznych, petrochemii lub rafinerii naftowych, urządzenia końcowe dla węglowodorów, koksownie, gazownie;

- zakłady przemysłu ciężkiego, gdzie indziej nie sklasyfikowane, tj. budowle będące częścią terenów zakładów przemysłu ciężkiego (wielkie piece, walcownie, odlewnie itp.).

budowle sportowe i rekreacyjne - obejmuje:

- boiska i budowle sportowe, tj.: zagospodarowane tereny sportowe przeznaczone do uprawiania sportów na świeżym powietrzu, np. piłka nożna, baseball, rugby, sporty wodne, lekkoatletyka, wyścigi samochodowe, rowerowe lub konne;

- budowle sportowe i rekreacyjne pozostałe, tj.: wesołe miasteczka lub parki wypoczynkowe oraz inne obiekty na wolnym powietrzu np.: trasy i szlaki narciarskie, wyciągi orczykowe, krzesełkowe i kabinowe - zainstalowane na stale, skocznie, tory saneczkowe, bobslejowe, pola golfowe, lotniska sportowe, ośrodki jazdy konnej, przystanie jachtowe oraz wyposażenie plaż i bazy sportów wodnych, ogrody i parki publiczne, skwery, ogrody botaniczne i zoologiczne, schroniska dla zwierząt.

obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane - obejmuje: obiekty inżynierii wojskowej, np. forty, blokhauzy, bunkry, strzelnice (poligony); wojskowe centra doświadczalne itp.; obiekty inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej nie sklasyfikowane, łącznie z terenami wyrzutni satelitarnych; porzucone obiekty byłych terenów przemysłowych lub miejskich, wysypiska śmieci i miejsca składowania odpadów.

Załącznik nr 2

infoRgrafika

OBJAŚNIENIA

do sporządzania kwartalnego załącznika

do meldunku DG-1 dla przedsiębiorstw budowlanych

Zakres robót budowlano-montażowych prezentowany w załączniku jest analogiczny do przedstawionego w objaśnieniach do działu 1 miesięcznego meldunku DG-1.

Dział 1. Produkcja budowlano-montażowa wykonana na terenie kraju (siłami własnymi, tj. bez podwykonawców) według rodzajów obiektów budowlanych

W wierszu 01 w rubr. 1 należy podać wartość sprzedaży robót budowlano-montażowych zgodną z wartością wykazaną w dziale 1 rubr. 2 wiersz 02 meldunku DG-1, a w wierszu 01 rubr. 2 na zasadzie „w tym” - wartość robót inwestycyjno-modernizacyjnych zgodną z wartością wykazaną w dziale 1 rubr. 2 wiersz 03 meldunku DG-1 sporządzonego za dany kwartał.

W wierszach od 02 do 23 należy z wiersza 01 wydzielić odpowiednio wartość sprzedaży robót budowlano-montażowych (w tym robót inwestycyjno-modernizacyjnych) według rodzajów obiektów budowlanych - na podstawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316) - tj.:

1) budynki mieszkalne (wiersz 02) obejmujące:

- budynki mieszkalne jednorodzinne (wiersz 03) tj.: samodzielne budynki, takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu;

- budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (wiersz 04), tj.: budynki samodzielne, domy bliźniacze lub szeregowe o dwóch mieszkaniach oraz pozostałe budynki mieszkalne - o trzech i więcej mieszkaniach;

- budynki zbiorowego zamieszkania (wiersz 05), tj.: domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.; budynki mieszkalne na terenie koszar; budynki rezydencji prezydenckich i biskupich;

2) hotele i budynki zakwaterowania turystycznego (wiersz 06) obejmujące:

- budynki hoteli, tj.: hotele, motele, gospody, pensjonaty i podobne budynki oferujące zakwaterowanie, z restauracjami lub bez, a także samodzielne restauracje i bary;

- budynki zakwaterowania turystycznego pozostałe, tj. schroniska młodzieżowe, schroniska górskie, domki kempingowe, domy wypoczynkowe oraz pozostałe budynki zakwaterowania turystycznego;

3) budynki biurowe (wiersz 07) obejmujące budynki wykorzystywane jako miejsce pracy dla działalności biura, sekretariatu lub innych działalności o charakterze administracyjnym, np.: budynki banków, urzędów pocztowych, urzędów miejskich, gminnych, ministerstw itp. lokali administracyjnych; budynki centrów konferencyjnych i kongresów, sądów i parlamentów;

4) budynki handlowo-usługowe (wiersz 08) obejmujące centra handlowe, domy towarowe, samodzielne sklepy i butiki, hale używane do targów, aukcji i wystaw, targowiska pod dachem, stacje paliw, stacje obsługi itp.;

5) budynki transportu i łączności (wiersz 09) obejmujące:

- budynki transportu i łączności, tj. budynki lotnisk, budynki dworców kolejowych, dworców autobusowych i terminali portowych, budynki stacji kolejek górskich i wyciągów krzesełkowych; budynki stacji nadawczych radia i telewizji, budynki central telefonicznych, centra telekomunikacyjne itp., hangary lotnicze, budynki nastawni kolejowych, „zajezdnie” dla lokomotyw i wagonów, budki telefoniczne, budynki latarni morskich, budynki kontroli ruchu powietrznego;

- budynki garaży, tj. garaże i zadaszone parkingi oraz budynki do przechowywania rowerów;

6) budynki przemysłowe i magazynowe (wiersz 10) obejmujące:

- budynki przemysłowe, tj.: budynki przeznaczone na produkcję, np. fabryki, wytwórnie filmowe, warsztaty, rzeźnie, browary, montownie itp.;

- zbiorniki, silosy i budynki magazynowe, tj. zbiorniki na ciecze, zbiorniki na gazy, silosy na zboże, cement i inne towary sypkie, chłodnie i budynki składowe specjalizowane, powierzchnie magazynowe;

7) ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej (wiersz 11) obejmujące:

- ogólnodostępne obiekty kulturalne, tj.: kina, sale koncertowe, opery, teatry, sale kongresowe, domy kultury i wielozadaniowe sale wykorzystywane głównie do celów rozrywkowych, kasyna, cyrki, teatry muzyczne, sale taneczne i dyskoteki, estrady itp.; budynki schronisk dla zwierząt;

- budynki muzeów i bibliotek, tj.: muzea, galerie sztuki, biblioteki i centra informacyjne, budynki archiwów;

- budynki szkół i instytucji badawczych, tj.: budynki szkolnictwa przedszkolnego, szkolnictwa podstawowego i ponadpodstawowego (np. przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły średnie, licea ogólnokształcące, licea techniczne itp., budynki szkól zawodowych lub kształcenia specjalistycznego, budynki szkół wyższych i placówki badawcze, laboratoria badawcze, specjalne szkoły dla dzieci niepełnosprawnych, ośrodki kształcenia ustawicznego, stacje meteorologiczne i hydrologiczne, budynki obserwatoriów;

- budynki szpitali i zakładów opieki medycznej, tj. budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi, sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka, szpitale kliniczne, szpitale więzienne i wojskowe, budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne itp., budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych itp.;

- budynki kultury fizycznej, tj.: budynki przeznaczone dla imprez sportowych w halach (boiska do koszykówki, korty tenisowe, kryte baseny, hale gimnastyczne, sztuczne lodowiska itp.) wyposażone w stanowiska, tarasy itp. przeznaczone dla widzów oraz w prysznice, szatnie itp. dla uczestników; zadaszone trybuny do oglądania sportów na świeżym powietrzu;

8) pozostałe budynki niemieszkalne (wiersz 12) obejmujące:

- budynki gospodarstw rolnych i budynki magazynowe dla działalności rolniczej np. obory, stajnie, budynki inwentarskie dla trzody chlewnej, owczarnie, stadniny koni, przemysłowe fermy drobiu, stodoły, pomieszczenia do przechowywania sprzętu, szopy rolnicze, spiżarnie, piwnice do przechowywania wina, kadzie na wino, szklarnie, silosy rolnicze itp.;

- budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych, tj. kościoły, kaplice, cerkwie, meczety, synagogi itp.; cmentarze i obiekty z nimi związane, domy pogrzebowe, krematoria;

- obiekty budowlane wpisane do rejestru zabytków i objęte indywidualną ochroną konserwatorską oraz nieruchome, archeologiczne dobra kultury, tj. wszelkie obiekty budowlane bez względu na stan zachowania, ale nie wykorzystywane do innych celów oraz nieruchome, archeologiczne dobra kultury;

- pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione, tj. zakłady karne i poprawcze, areszty śledcze, schroniska dla nieletnich, zabudowania koszarowe, obiekty miejskie użyteczności publicznej (wiaty autobusowe, toalety publiczne, łaźnie itp.);

9) autostrady, drogi ekspresowe, ulice i drogi pozostałe (wiersz 13) obejmujące:

- autostrady i drogi ekspresowe, tj. autostrady i drogi ekspresowe międzymiastowe, w tym skrzyżowania i węzły wraz z instalacjami do oświetlenia dróg i sygnalizacji, skarpami i nasypami, rowami, ścianami oporowymi, urządzeniami bezpieczeństwa ruchu, pasami jezdni przeznaczonymi do parkowania i barierami ochronnymi, przepustami pod drogami i urządzeniami odwadniającymi drogi;

- ulice i drogi pozostałe, tj.: drogi na obszarach miejskich i zamiejskich, w tym: skrzyżowania, węzły komunikacyjne i parkingi, np.: drogi, ulice, aleje, ronda, drogi gruntowe, drogi boczne, drogi dojazdowe, drogi wiejskie i leśne, ścieżki dla pieszych, ścieżki rowerowe, ścieżki do jazdy konnej, drogi i strefy dla pieszych

- wraz z instalacjami do oświetlenia dróg i sygnalizacji, nasypami, rowami, słupkami bezpieczeństwa, przepustami pod drogami i urządzeniami odwadniającymi drogi;

10) drogi kolejowe (wiersz 14) obejmujące:

- drogi kolejowe dalekiego zasięgu, tj.: główne szlaki kolejowe, bocznice, tory rozrządowe, zwrotnice, instalacje do oświetlenia dróg, sygnalizacji, bezpieczeństwa i postoju (perony i stacje nastawcze, konstrukcje elektryfikacyjne, nasypy, rowy, ściany oporowe);

- drogi kolejowe na obszarach miejskich, tj.: drogi kolejowe miejskie, metro, drogi kolejowe napowietrzne lub podwieszane, sieć miejska na wydzielonej trasie (linie tramwajowe), instalacje do oświetlenia dróg, sygnalizacji, bezpieczeństwa i postoju (perony i stacje nastawcze, konstrukcje elektryfikacyjne, nasypy, rowy, ściany oporowe);

11) drogi lotniskowe (wiersz 15) obejmujące pasy startowe (w tym drogi startowe o nawierzchni sztucznej), pasy dróg kołowania (w tym drogi kołowania o nawierzchni sztucznej), nasypy, rowy odwadniające, instalacje sygnalizacji świetlnej, systemy oświetlenia nawigacyjnego oraz systemy awaryjnego zasilania, miejsca startu śmigłowców, place postoju samolotów;

12) mosty, wiadukty i estakady, tunele i przejścia nadziemne i podziemne (wiersz 16) obejmujące:

- mosty, wiadukty i estakady, tj.: mosty drogowe i kolejowe z wszelkiego rodzaju materiałów (metalowe, betonowe itp.), estakady, mosty ruchome, wiadukty, mosty na drogach wiejskich i leśnych, mosty dla pieszych, kładki, mostki, włączając konstrukcje dróg na tych obiektach wraz z instalacjami oświetlenia, sygnalizacji, bezpieczeństwa i postoju;

- tunele i przejścia podziemne, tj. budowle podziemne przeznaczone do ruchu drogowego, kolejowego i pieszego wraz z instalacjami oświetlenia, sygnalizacji, bezpieczeństwa i postoju;

13) budowle wodne (wiersz 17) obejmujące:

- porty, przystanie i kanały żeglowne, tj. budowle portowe

- morskie, rzeczne i na jeziorach (nabrzeża, doki, baseny portowe, falochrony, mola, tamy (groble), portowe, pomosty itp.), kanały żeglowne, budowle rzeczne i na jeziorach (śluzy, mosty i tunele kanałowe), nabrzeża, uregulowane brzegi rzek i dróg wodnych, porty wojskowe, stocznie;

- zapory wodne i podobne budowle do zatrzymywania wody dla wszelkich celów: produkcji energii w elektrowniach wodnych, irygacji, regulacji spławności, ochrony przeciwpowodziowej, groble, tamy, jazy, stopnie wodne i budowle zabezpieczające brzegi;

- budowle inżynierskie służące do nawadniania i kultywacji ziemi, tj.: kanały irygacyjne i inne budowle związane z dostarczaniem wody dla celów kultywacji ziemi, akwedukty, budowle służące drenażowi i otwarte rowy drenażowe;

14) rurociągi i linie telekomunikacyjne oraz linie elektroenergetyczne dalekiego zasięgu (wiersz 18) obejmujące:

- rurociągi dalekiego zasięgu do transportu ropy naftowej i gazu, tj.: rurociągi dalekiego zasięgu naziemne, podziemne lub podwodne do transportu produktów naftowych i gazu, rurociągi dalekiego zasięgu naziemne, podziemne lub podwodne do transportu produktów chemicznych i innych produktów, stacje pomp;

- rurociągi dalekiego zasięgu do transportu wody i ścieków, tj.: rurociągi dalekiego zasięgu naziemne, podziemne i podwodne do transportu wody i ścieków, stacje pomp, stacje filtrów lub ujęć wody;

- linie telekomunikacyjne dalekiego zasięgu (nadziemne, podziemne lub podwodne) systemy przekaźnikowe, sieci radiowe, telewizyjne lub kablowe, stacje przekaźnikowe, radary, maszty telekomunikacyjne i infrastrukturę radiokomunikacyjną;

- linie elektroenergetyczne dalekiego zasięgu wysokiego lub średniego napięcia, nadziemne lub podziemne, stacje transformatorowe i rozdzielcze;

15) rurociągi sieci rozdzielczej i linie kablowe rozdzielcze (wiersz 19) obejmujące:

- rurociągi sieci rozdzielczej gazu naziemne i podziemne;

- rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej, tj.: rurociągi sieci rozdzielczej wody, rurociągi sieci rozdzielczej gorącej wody, pary i sprężonego powietrza, studnie, fontanny, hydranty, wieże ciśnień;

- rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej i kolektory, oczyszczalnie wód i ścieków (wiersz 20)

- linie elektroenergetyczne i telekomunikacyjne rozdzielcze (nadziemne lub podziemne) i instalacje pomocnicze (stacje i podstacje transformatorowe, słupy telegraficzne itp.), lokalne sieci telewizji kablowej i związane z nią anteny zbiorcze;

16) kompleksowe budowle na terenach przemysłowych (wiersz 21) zawierające kompleksowe obiekty budowlane przemysłowe (elektrownie, rafinerie itp.), które nie mają formy budynku i obejmujące:

- budowle dla górnictwa i kopalnictwa, eksploatacji złóż węglowodorów, eksploatacji kamieniołomów, żwirowni itp. (np. stacje załadowcze i wyładowcze, wyciągi szybowe itp.), budowle wytwórni gipsu, cementowni, cegielni, wytwórni materiałów budowlanych ceramicznych itp.;

- elektrownie wodne lub cieplne wytwarzające energię elektryczną (np. elektrownie opalane węglem, elektrownie atomowe), elektrownie napędzane wiatrem, budowle zakładów do przetwarzania paliwa nuklearnego, spalarnie odpadów;

- zakłady chemiczne, tj. budowle, będące częścią zakładów chemicznych, petrochemii lub rafinerii naftowych, urządzenia końcowe dla węglowodorów, koksownie, gazownie;

- zakłady przemysłu ciężkiego, gdzie indziej nie sklasyfikowane, tj.: budowle będące częścią terenów zakładów przemysłu ciężkiego (wielkie piece, walcownie, odlewnie itp.);

17) budowle sportowe i rekreacyjne (wiersz 22) obejmujące:

- boiska i budowle sportowe, tj. zagospodarowane tereny sportowe przeznaczone do uprawiania sportów na świeżym powietrzu, np. piłka nożna, baseball, rugby, sporty wodne, lekkoatletyka, wyścigi samochodowe, rowerowe lub konne;

- budowle sportowe i rekreacyjne pozostałe, tj.: wesołe miasteczka lub parki wypoczynkowe oraz inne obiekty na wolnym powietrzu, np. trasy i szlaki narciarskie, wyciągi orczykowe, krzesełkowe i kabinowe - zainstalowane na stałe, skocznie, tory saneczkowe, bobslejowe, pola golfowe, lotniska sportowe, ośrodki jazdy konnej, przystanie jachtowe oraz wyposażenie plaż i bazy sportów wodnych, ogrody i parki publiczne, skwery, ogrody botaniczne i zoologiczne, schroniska dla zwierząt;

18) obiekty inżynierii ludowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wiersz 23) obejmujące:

- obiekty inżynierii wojskowej, np. forty, blokhauzy, bunkry, strzelnice (poligony); wojskowe centra doświadczalne itp.;

- obiekty inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej nie sklasyfikowane, łącznie z terenami wyrzutni satelitarnych; porzucone obiekty byłych terenów przemysłowych lub miejskich, wysypiska śmieci i miejsca składowania odpadów.

Dział 2. Produkcja budowlano-montażowa wykonana na terenie kraju w ramach zamówień publicznych (łącznie z podwykonawcami)

W dziale 2 należy wykazać wartość sprzedaży robót budowlano-montażowych (bez VAT) - łącznie z wartością robót budowlanych wykonanych przez podwykonawców - zrealizowanych w ciągu okresu sprawozdawczego na terenie kraju w ramach zamówień publicznych, zgodnie z ustawą z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 1998 r. Nr 119, poz. 773, z 1999 r. Nr 45, poz. 437 oraz z 2000 r. Nr 12, poz.136). Wartość sprzedaży dotyczy realizacji robót zleconych w jednym z typów przetargów dopuszczonych ustawą, tj.:

- przetargu nieograniczonego,

- przetargu ograniczonego,

- przetargu dwustopniowego,

- negocjacji z zachowaniem konkurencji,

- zamówień z wolnej ręki,

- zapytania o cenę.

Załącznik nr 3

infoRgrafika

infoRgrafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA F-01/I-01

Podmioty gospodarcze, których rok obrotowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, sporządzają sprawozdanie za rok kalendarzowy.

Dział 1. Rachunek zysków i strat

Obejmuje zestawienie elementów, których suma algebraiczna pozwala na obliczenie wyniku finansowego netto jednostki. Poszczególne pozycje działów należy wypełniać zgodnie z zamianowaniem wierszy. Należy zwrócić uwagę, że wartości dodatnie pośrednich wyników cząstkowych są zyskami, a ujemne - stratami.

Część A działu 1 zawiera wersję rachunku zysków i strat kalkulacyjną i porównawczą (dot. kosztów działalności operacyjnej jak i przychodów ze sprzedaży i zrównanych z nimi).

Uwaga: należy wybrać jedną z wersji i wypełnić odpowiednie wiersze według oznaczeń na formularzu.

Podmioty dla potrzeb sporządzania sprawozdania finansowego w części obejmującej rachunek zysków i strat (zgodnie z ustawą) wyodrębniają trzy grupy przychodów i kosztów wpływających na wynik finansowy, tj.:

1/ - grupa przychodów

a/ - przychody ze sprzedaży i zrównane z nimi (w. 24 dz. 1 ),

b/ - pozostałe przychody operacyjne (w. 30 dz. 1),

c/ - przychody finansowe (w. 35 dz. 1).

ad a/ przychody te obejmują: przychody ze sprzedaży produktów (tj. kwoty uzyskane lub należne z tytułu sprzedaży wyrobów gotowych w podmiotach wytwarzających, robót i usług w podmiotach prowadzących działalność usługową), towarów i materiałów. Przychody ze sprzedaży wpływające na wynik finansowy ustala się w wartości wyrażonej w rzeczywistych cenach sprzedany - z uwzględnieniem opustów, rabatów i bonifikat - bez podatku od towarów i usług. W wersji kalkulacyjnej obejmują: przychody ze sprzedaży produktów i przychody ze sprzedaży towarów i materiałów. W wersji porównawczej obejmują: przychody ze sprzedaży produktów, przychody ze sprzedaży towarów i materiałów, zmianę stanu produktów oraz koszt wytworzenia świadczeń na własne potrzeby.

W wierszu 25 należy wykazać przychody ze sprzedaży (na zewnątrz przedsiębiorstwa) produktów (wyrobów i usług).

Uwaga: O zaliczeniu danego rodzaju działalności do usług decyduje dana czynność, a nie wielkość uzyskanych z tego tytułu przychodów.

W wierszu 26 należy wykazać przychody ze sprzedaży towarów i materiałów (łącznie ze sprzedażą wyrobów, tzw. towarów własnych, w sieci własnych punktów sprzedaży detalicznej), tj. obrót (bez podatku VAT).

W wierszu 27 należy wykazywać zmianę stanu zapasów produktów gotowych, produkcji nie zakończonej i rozliczeń międzyokresowych kosztów (bez rozliczanych w czasie kosztów finansowych); zmiana stanu produktów (zwiększenie - wartość dodatnia, zmniejszenie - wartość ujemna) należy wypełniać zgodnie z zamianowaniem.

W wierszu 28 wykazuje się koszt wytworzenia wyrobów własnej produkcji wydanych do sieci własnych sklepów detalicznych, świadczeń na rzecz własnych inwestycji i na rzecz własnego zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zakończonych wynikiem pozytywnym prac rozwojowych zaliczonych do wartości niematerialnych i prawnych, zawinionych niedoborów, zaniechanej produkcji, nieuzasadnionych kosztów pośrednich, odpisanych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Nie uważa się natomiast za sprzedaż wszelkiego rodzaju przesunięć składników majątku pomiędzy zakładami (na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym) przedsiębiorstwa oraz świadczenie usług na potrzeby własne, a także na potrzeby własnych inwestycji rozpoczętych czy działalności socjalnej (traktuje się je jako zrównane z przychodami w wersji porównawczej).

Uwaga: przedsiębiorstwa przemysłu energetycznego i ciepłowniczego wytwarzające energię elektryczną i cieplną wykazują przychody ze sprzedaży energii elektrycznej lub cieplnej w wierszu 25 jako przychody ze sprzedaży produktów oraz odpowiednio koszty uzyskania tych przychodów (w wierszu 03), natomiast przesyłające energię elektryczną lub cieplną (jednostki sieci i zbytu) wykazują wartość zakupionej energii elektrycznej lub cieplnej w cenach zakupu (nabycia) w wierszu 26 i 02, a jako wartość swojej usługi w wierszu 25 różnicę między wartością energii elektrycznej lub cieplnej w cenach zakupu (nabycia) i odpowiednie do tej usługi koszty.

ad b/ pozostałe przychody operacyjne są to przychody nie związane bezpośrednio z podstawową działalnością podmiotu, do których zalicza się: przychody ze sprzedaży lub wpływy z likwidacji środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji (z wyłączeniem spowodowanych zdarzeniami losowymi), uzyskanie z zaniechanej produkcji złomu i innych odpadów, rozwiązane rezerwy (z wyjątkiem dotyczących operacji finansowych), nadwyżki inwentaryzacyjne, odpisane przedawnione zobowiązania, otrzymane odszkodowania, wyegzekwowane kary i grzywny, darowizny, dotacje, subwencje i dopłaty, odpisy rat dotacji, subwencji i dopłat dokonywane równolegle do amortyzacji sfinansowanych z tych źródeł środków trwałych oraz prac rozwojowych, odpis ujemnej wartości firmy (występujący w przychodach przyszłych okresów), przychody uzyskiwane z czynszów i dzierżawy własnych obiektów socjalnych, dofinansowanie utrzymania obiektów socjalnych z ZFŚS, otrzymane przez jednostkę nieodpłatnie składniki majątku. Pozostałe przychody operacyjne obejmują zwroty nadpłaconych podatków.

ad c/ przychody finansowe są to wpływy lub kwoty należne z tytułu dokonanych przez podmiot operacji finansowych, tj. dywidendy i inne efekty z tytułu udziałów w zyskach innych osób prawnych, dywidendy z obcych akcji, przychody ze sprzedaży akcji, udziałów i innych papierów wartościowych (długoterminowych i krótkoterminowych), odsetki i prowizje od środków pieniężnych stanowiących lokaty na rachunkach bankowych (z wyjątkiem środków ZFŚS), odsetki od obligacji obcych, odsetki od udzielonych przez jednostkę pożyczek i kredytów (w tym także odsetki za zwłokę w spłacie rat), odsetki od należności, dyskonto potrącone przez jednostkę przy zakupie weksli i czeków obcych, dodatnie różnice kursowe ustalone przy spłacie należności i zobowiązań oraz różnice przy wycenie środków pieniężnych, udziałów i papierów wartościowych, rozwiązanie rezerw utworzonych w ciężar kosztów operacji finansowych.

2/ - grupa kosztów

a/ - koszty działalności operacyjnej (w. 01 dz. 1),

b/ - pozostałe koszty operacyjne (w. 08 dz. 1),

c/ - koszty finansowe (w.12 dz. 1).

ad a/ koszty działalności operacyjnej w podmiotach gospodarczych obejmują wszystkie koszty proste związane z prowadzeniem działalności produkcyjnej, usługowej i handlowej poniesione w celu uzyskania określonych przychodów.

W wersji kalkulacyjnej obejmują: wartość sprzedanych towarów i materiałów, koszt wytworzenia sprzedanych produktów, koszty sprzedaży, koszty ogólnego zarządu.

W wersji porównawczej obejmują: wartość sprzedanych towarów i materiałów oraz koszty ogółem (wg rodzaju),

Uwaga: w wierszu 02 należy wykazać wartość sprzedanych towarów według cen zakupu (nabycia).

ad b/ pozostałe koszty operacyjne obejmują: koszty związane ze sprzedażą, likwidacją środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych (w wartości netto), odpisane koszty inwestycji rozpoczętych, które nie dały zamierzonego efektu gospodarczego, nie planowane odpisy amortyzacyjne, odpisane należności przedawnione, umorzone i nieściągalne, równowartość rezerw tworzonych na należności oraz pewne i prawdopodobne straty (z wyjątkiem tych, które dotyczą operacji finansowych), skutki aktualizacji wartości zasobów rzeczowych składników majątku obrotowego, zapłacone odszkodowania, kary i grzywny, koszty postępowania spornego, darowizny na rzecz osób prawnych i fizycznych, koszty utrzymania własnych obiektów socjalnych (bez kosztów bezpośrednich usług świadczonych w tych obiektach).

ad c/ koszty finansowe obejmują: wartość (w cenach nabycia) sprzedanych udziałów, akcji i papierów wartościowych oraz koszty związane z tą sprzedażą, odsetki od zaciągniętych kredytów, pożyczek i zobowiązań (w tym także odsetki za zwłokę w zapłacie), odsetki od emitowanych przez jednostkę obligacji i innych papierów wartościowych, prowizje od otrzymanych kredytów i pożyczek, odpisy aktualizujące wartość finansowego majątku trwałego oraz krótkoterminowych papierów wartościowych przeznaczonych do obrotu, odsetki i opłaty dodatkowe od środków trwałych przyjętych w leasing finansowy, dyskonto płacone przy sprzedaży weksli, czeków obcych i papierów wartościowych, ujemne różnice kursowe, rezerwy na pewne lub prawdopodobne straty dotyczące operacji finansowych.

W wierszu 14 „odsetki do zapłacenia" ujmuje się tylko wartość odsetek, jakie jednostka zobowiązana jest zapłacić od zaciągniętych kredytów i pożyczek (z wyjątkiem odsetek dotyczących inwestycji w okresie realizacji) od emitowanych przez jednostkę obligacji, od środków trwałych przejętych w leasing finansowy oraz z tytułu zwłoki.

Uwaga: odsetki zapłacone należy wykazywać w w.16 „pozostałe" koszty finansowe.

Wynik finansowy netto (w. 23 lub w.43) obejmuje następujące elementy:

1) Wynik na działalności gospodarczej (w. 17 lub w. 40):

a/ wynik na działalności operacyjnej (w. 11 lub w. 34):

- wynik na sprzedaży produktów oraz towarów i materiałów (w. 24 minus w. 01) większy od zera należy wykazać w wierszu 07, a mniejszy od zera - w wierszu 29.

- wynik na pozostałej działalności operacyjnej (w. 30 minus w. 08)

Wynik na działalności operacyjnej stanowi różnicę między sumą należnych przychodów ze sprzedaży produktów, towarów i innych składników majątku wyrażonych w rzeczywistych cenach sprzedaży, z uwzględnieniem dotacji, opustów, rabatów i innych zwiększeń lub zmniejszeń, bez podatku od towarów i usług oraz zrealizowanych pozostałych przychodów operacyjnych, a wartością sprzedanych produktów, towarów i innych składników majątku wycenionych w kosztach wytworzenia lub cenach nabycia (zakupu), powiększoną o przypadające od sprzedaży podatki obciążające sprzedawcę oraz o całość poniesionych od początku roku obrotowego kosztów ogólnego zarządu, sprzedaży produktów, towarów i innych składników majątku oraz pozostałych kosztów operacyjnych;

b/ wynik na operacjach finansowych (w. 35 minus w. 12)

Wynik na operacjach finansowych stanowi różnicę między należnymi przychodami z operacji finansowych, a w szczególności z posiadania udziałów w innych jednostkach, papierów wartościowych, odsetek od pożyczek i należności, w tym także odsetek za zwłokę w zapłacie, z rozwiązania rezerwy, otrzymania dyskonta, zysków ze sprzedaży papierów wartościowych, uzyskania dodatnich różnic kursowych, oprocentowania lokat i rachunków bankowych a kosztami operacji finansowych, na które składają się w szczególności odsetki, w tym także za zwłokę w zapłacie, prowizje od pożyczek i zobowiązań, płacone dyskonto, straty na sprzedały papierów wartościowych, ujemne różnice kursowe, z wyjątkiem odsetek, prowizji, dodatnich i ujemnych różnic kursowych, o których mowa w art. 28 ust.3 pkt 2 ustawy o rachunkowości.

2) Wynik na operacjach nadzwyczajnych (w. 41 minus w. 18)

Wynik na operacjach nadzwyczajnych stanowi różnicę między zrealizowanymi zyskami nadzwyczajnymi a poniesionymi stratami nadzwyczajnymi. Przez straty i zyski nadzwyczajne rozumie się skutki finansowe zdarzeń powstających niepowtarzalnie, poza zwykłą działalnością jednostki, a w szczególności spowodowane zdarzeniami losowymi, zaniechaniem lub zawieszeniem pewnego rodzaju działalności (w tym również istotną zmianą metod produkcji lub sprzedażą zorganizowanej części jednostki) oraz postępowaniem ugodowym lub naprawczym.

Do zysków nadzwyczajnych zalicza się: odszkodowania otrzymane za straty będące skutkiem zdarzeń losowych, przychody ze sprzedaży zorganizowanych części jednostki, równowartość odzyskanych składników majątkowych (lub ich części) utraconych w wyniku zdarzeń losowych lub w związku z zaniechaniem (zawieszeniem) określonego rodzaju działalności jednostki, skutki obniżenia zobowiązań wobec kontrahentów wynikające z postępowania układowego, ugodowego lub naprawczego - po uprawomocnieniu się tych postępowań.

Do strat nadzwyczajnych zalicza się: wartość netto składników majątkowych utraconych z powodu zdarzeń losowych oraz koszty ponoszone w związku z usuwaniem skutków tych zdarzeń, wartość netto składników majątkowych wchodzących w skład zorganizowanej części jednostki, która podlega sprzedaży, wartość netto rzeczowych składników majątku unieruchomionych trwale z powodu zaniechania określonego rodzaju działalności jednostki oraz koszty likwidacji lub sprzedaży tych składników, wartość sprzedanych lub złomowanych materiałów i półfabrykatów (wg cen sprzedaży ewidencyjnych) zbędnych z powodu zaniechania określonej działalności i nie nadających się do wykorzystania w ramach innej działalności, koszty postępowania układowego, ugodowego lub naprawczego oraz wartość utraconych w ich wyniku należności.

3) Obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego brutto (w. 20) obejmują:

podatek dochodowy od osób prawnych i fizycznych i inne obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego (np. podatek dochodowy od osób fizycznych obejmuje kwotę podatku od dochodu uzyskanego przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą oraz wpłaty przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa).

Uwaga: w w.44-48 nie należy wykazywać sprzedaży opodatkowanej innymi stawkami VAT niż występujące w nazwie wierszy.

Dział 2. Majątek obrotowy i rozliczenia międzyokresowe czynne - obejmuje zapasy (rzeczowe składniki majątku obrotowego), należności i roszczenia, papiery wartościowe przeznaczone do obrotu i środki pieniężne oraz czynne rozliczenia międzyokresowe.

W ciągu roku zapasy rzeczowych składników majątku obrotowego ujmuje się według cen nabycia lub kosztów wytworzenia, natomiast na dzień bilansowy - wycenia się według cen nabycia lub kosztów wytworzenia nie wyższych od ich cen sprzedaży netto na dzień bilansowy.

Cena nabycia - jest to rzeczywista cena zakupu składników majątku, obejmująca kwotę należną sprzedającemu (bez naliczonego podatku od towarów i usług), a w przypadku importu powiększona o obciążenia o charakteru publicznoprawnym oraz powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem a pomniejszona o zmniejszenie ceny (rabaty, opusty) i odzyski.

W majątku obrotowym należności występują w ujęciu netto.

W grupie rozrachunków (należności) zmianą jest wyłączenie ze składników majątku obrotowego długoterminowych należności, które klasyfikuje się jako odrębne aktywa majątku trwałego.

Dział 3. Wybrane źródła finansowania majątku obejmują zobowiązania krótkoterminowe i zobowiązania długoterminowe. Zobowiązania krótkoterminowe obejmują zobowiązania, których okres spłaty na dzień bilansowy jest nie dłuższy niż rok.

Zobowiązania długoterminowe obejmują zobowiązania, których okres spłaty na dzień bilansowy jest dłuższy niż rok, a w przypadku zobowiązań, których regulacja następuje ratami zgodnie z umową, raty płatne w roku obrotowym następującym po dniu bilansowym zalicza się do zobowiązań krótkoterminowych.

Dział 4. Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy - wypełniają podmioty zobowiązane do składania deklaracji podatkowej podatku od towarów i usług VAT-7 (w wartościach narastających). Wiersz 01 obejmuje podatek należny; wiersz 02 obejmuje kwotę podatku do odliczenia; wiersz 03 obejmuje kwotę podatku zapłaconego w urzędzie skarbowym (+) lub zwróconego (-).

Dział 5. Dane uzupełniające.

W wierszu 01 wykazuje się wszystkie koszty ogółem wg rodzaju (dla wersji porównawczej wartość zgodną z w. 06 dz. 1).

W wierszu 02 wykazuje się zużycie materiałów i energii, w tym także opakowań, odpadów, paliw, zużycie gazów technicznych.

W wierszu 04 wykazuje się usługi obce, jak np. remontowe, transportowe, budowlano-montażowe (również wykonane przez podwykonawców), sprzętowe, handlowe (prowizje), najmu i dzierżawy.

W wierszu 05 wykazuje się podatek od nieruchomości, podatek akcyzowy i podatek od środków transportowych oraz różnego rodzaju opłaty o charakterze podatkowym, a także podatek VAT naliczony nie podlegający zwrotowi lub odliczeniu od podatku VAT należnego, jeżeli zgodnie z zakładowym planem kont nie obciąża on zapasów rzeczowych środków obrotowych.

W wierszu 08 wynagrodzenia (pieniężne i w naturze) za pracę, bez względu na charakter stosunku pracy.

W wierszu 09 wykazuje się ubezpieczenia i świadczenia na rzecz pracowników, jak np. odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, składki z tytułu ubezpieczeń społecznych, dopłaty do biletów, szkolenie pracowników.

W wierszu 11 wykazuje się odpisy amortyzacyjne środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - według zasad ustalonych w planie amortyzacji.

W wierszu 12 wykazuje się inne koszty proste nie wymienione powyżej, np. koszty podróży służbowych, reprezentacji i reklamy, składki z tytułu ubezpieczeń rzeczowych.

W wierszu 13 wykazuje się poniesione koszty podróży służbowych.

Wiersz 14 winien być zgodny z wierszem 28 dz. 1 dla podmiotów wypełniających wariant porównawczy w rachunku zysków i strat.

Wiersz 16 należy wypełniać zgodnie z zamianowaniem (dla wersji porównywawczej winien być zgodny z w. 27 dz. 1). Zapis w tym wierszu dotyczy informacji o wartości produkcji.

W wierszu 18 wykazuje się wpłaty z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa (w formie zaliczek kwartalnych - narastająco).

W wierszu 19 wykazuje się kwotę należnych składek z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych.

W wierszu 20 wykazuje się liczbę pracujących (bez uczniów), będących w stanie ewidencyjnym, łącznie z pracującymi poza granicami kraju. Dane podaje się bez przeliczenia zatrudnionych na pełne etaty.

Do pracujących zalicza się:

· osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy (tj. umowy o pracę, powołania, wyboru lub mianowania),

· pracodawców i pracujących na własny rachunek, a mianowicie:

- właścicieli i współwłaścicieli (łącznie z bezpłatnie pomagającymi członkami rodzin) jednostek prowadzących działalność gospodarczą (z wyłączeniem wspólników spółek kapitałowych, którzy nie pracują w spółce), tj. zakładów, spółek, fundacji, przedsiębiorstw zagranicznych itp.

- osoby pracujące na własny rachunek,

· agentów pracujących na podstawie umów agencyjnych i umów na warunkach zlecenia (łącznie z pomagającymi członkami ich rodzin oraz osobami zatrudnionymi przez agentów),

· osoby wykonujące pracę nakładczą,

· członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz powstałych na ich bazie spółdzielni o innym profilu produkcyjnym, w odniesieniu do których funkcjonuje prawo spółdzielcze.

OBJAŚNIENIA DO CZĘŚCI II

Do wartości nakładów inwestycyjnych zalicza się poniesione w okresie sprawozdawczym nakłady na nabycie (w tym również zakup środków trwałych nie wymagających montażu) bądź wytworzenie dla własnych potrzeb środków trwałych, nakłady na inwestycje rozpoczęte (nie zakończone, tj. na przyszłe środki trwałe), na inwestycje w obcych obiektach, inne nakłady związane z realizacją inwestycji, które po jej zakończeniu nie będą stanowiły środka trwałego.

W przypadku realizacji wspólnych inwestycji przez kilku inwestorów, gdy jeden inwestor realizuje inwestycje, a inni inwestorzy partycypują w kosztach budowy, nakłady inwestycyjne powinny być wykazane w zakresie całej inwestycji tylko w sprawozdaniach realizującego inwestycje tzn. „inwestora zastępczego". Inwestorzy, którzy biorą udział w kosztach budowy, nie wykazują wnoszonych udziałów jako zrealizowanych nakładów inwestycyjnych.

Podmioty, które nie mogą odliczyć podatku VAT i podatek ten jest wliczany do wartości środka trwałego - wykazują nakłady inwestycyjne łącznie z podatkiem VAT. Również pozostałe podmioty, w przypadku gdy podatek VAT zwiększy wartość ujętego w ewidencji księgowej środka trwałego, podaje wartość łącznie z podatkiem VAT (dotyczy to samochodów osobowych zakupionych na własne potrzeby oraz zakupionych dóbr inwestycyjnych służących działalności nie opodatkowanej).

Dział 1. Nakłady inwestycyjne

W dziale 1 należy wykazać wartość poniesionych nakładów inwestycyjnych wraz z kosztami ponoszonymi przy ich nabyciu, tj. kosztami transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, ceł itp.

Do klasyfikowania nakładów inwestycyjnych (w tym również nakładów na inwestycje rozpoczęte a nie zakończone) według rodzajów nalepy posługiwać się Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz.1317).

W wierszach od 02 do 07 należy podać informacje:

- w rubr.1 - o nakładach poniesionych na obiekty produkcji krajowej jak i z importu, które spełniają kryteria zaliczania ich do środków trwałych, wykazując nakłady na nowe środki trwałe, nakłady na ulepszenie istniejących środków trwałych (przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację, modernizację), nakłady ponoszone przy nabyciu gruntów oraz nakłady poniesione w okresie sprawozdawczym na odtworzenie zniszczonych w wyniku powodzi środków trwałych i inwestycji rozpoczętych,

- w rubr.2 - o nakładach na zakupy z importu. Przez nakłady inwestycyjne z importu należy rozumieć wydatki inwestycyjne poniesione na środki trwałe (maszyny, urządzenia, środki transportu itp.) wyprodukowane poza granicami kraju, również w przypadku ich zakupu u dealera lub pośrednika.

Zakupy środków trwałych montowanych w kraju z elementów sprowadzanych z zagranicy należy traktować jako nakłady inwestycyjne krajowe. Nabycie używanych środków trwałych pochodzących z importu należy traktować jako zakup nowych środków trwałych i wykazywać je w rubr. 1, 2 i 3, natomiast nabycie używanych środków trwałych pochodzących z importu, a użytkowanych dotychczas przez krajowych właścicieli - należy uważać za zakup krajowego używanego środka trwałego i wykazywać tylko w rubr. 4,

- w rubr. 3 - o nakładach poniesionych w okresie sprawozdawczym na odtworzenie zniszczonych w wyniku powodzi, które miały miejsce w 1997 i 1998 r. - środków trwałych i inwestycji rozpoczętych,

- w rubr. 4 - o nakładach na nabycie używanych środków trwałych wraz z nakładami ponoszonymi przy ich nabyciu oraz zakup inwestycji nie zakończonych.

W wierszu 02 należy wykazać nakłady na zakup gruntu (grupa 0 według Klasyfikacji Środków Trwałych) bez gruntu nabytego w ubytkowanie wieczyste. Zakup gruntu należy traktować jako zakup używanego środka trwałego i wykazywać w rubr. 4, a nakłady na poprawę walorów tego gruntu (ulepszenie gruntu) w rubr. 1 i 3.

W wierszu 08 należy podać odsetki , prowizje i różnice kursowe od kredytów, pożyczek, przedpłat i zobowiązań za okres realizacji inwestycji w okresie sprawozdawczym, wartości tych nie należy zaliczać do wierszy od 02 do 07.

W wierszu 09 należy wykazać nakłady inwestycyjne związane z realizacji inwestycji polegającej na budownictwie inwestycyjnym, które po jej zakończeniu nie będą stanowiły środka trwałego ze względu np. na przewidywany krótki okres użytkowania.

W wierszu 10 należy wykazać wydatki poniesione w roku sprawozdawczym na nabycie wartości niematerialnych i prawnych określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591, z późniejszymi zmianami).

W wierszu 11 należy podać wartość nakładów na roboty budowlano-montażowe (bez należnego podatku VAT) zrealizowanych w ciągu roku.

Zakres robót budowlano-montażowych obejmuje:

- roboty polegające na budowie (wznoszeniu), odbudowie budynków, budowli, części budowlanej kotłów, maszyn i urządzeń technicznych, linii i sieci elektroenergetycznych, elektrotrakcyjnych i telekomunikacyjnych wraz z robotami wykończeniowymi i montażem wewnętrznych instalacji oraz konstrukcji metalowych tych obiektów,

- przygotowanie i zagospodarowanie terenu,

- budowę i rozbiórkę tymczasowych obiektów dla potrzeb budowy,

- montaż maszyn i urządzeń trwale umiejscowionych,

- roboty o charakterze modernizacyjnym (rozbudowa, przebudowa) prowadzone w istniejących obiektach budowlanych, w wyniku których uzyskuje się przynajmniej jeden z niżej wymienionych efektów:

-zmiana charakteru (przeznaczenia) modernizowanego obiektu,

- istotne zwiększenie jego pierwotnej wartości użytkowej,

- przystosowanie do zmienionych warunków użytkowania,

- wydłużenie okresu użytkowania,

- obniżenia kosztów eksploatacji bądź poprawa jakości usług czy procesów produkcyjnych prowadzonych w tym obiekcie; o zaliczaniu tych robót do inwestycji decydują kryteria rzeczowe (techniczne) a nie finansowe.

Do robót budowlano-montażowych zalicza się również roboty wodno-melioracyjne i leśne dotyczące budowli i urządzeń terenowych nawadniających i odwadniających grunty, zagospodarowania pomelioracyjnego i urządzeń stawowych, zasadzenia wieloletnie uznawane za inwestycyjne (zalesienia, pierwotne plantacje chmielu), urządzenia terenów zielonych.

Załącznik nr 4

infoRgrafika

infoRgrafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA F-01/z

Począwszy od roku 1999 samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej zobowiązane są do wypełniania formularza F-01/z.

Statystyczne sprawozdanie finansowe F-01/z należy wypełnić zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz.591, z późniejszymi zmianami), jeśli nie ma uregulowań w ustawie z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.)

● Dział 1. Bilans sporządzony na dzień 31 grudnia

W wierszu 01 wykazuje się (w wartości netto) majątek trwały, tzn. wartości niematerialne i prawne, rzeczowy majątek trwały, finansowy majątek trwały oraz należności długoterminowe.

W wierszu 02 wykazuje się sumę wartości niematerialnych i prawnych wg wartości netto (wartość początkowa minus odpisy amortyzacyjne - umorzenie). Do wartości niematerialnych i prawnych zalicza się tytuły, których przewidywany okres używania przekracza jeden rok.

W wierszu 03 wykazuje się równowartość środków pieniężnych wyrażonych w walucie polskiej i w walutach obcych przekazywanych kontrahentom na poczet transakcji nabycia składników wartości niematerialnych i prawnych.

W wierszu 04 wykazuje się wartość netto środków trwałych, inwestycji rozpoczętych oraz zaliczek na inwestycje.

Wartość netto środków trwałych stanowiących własność lub współwłasność jednostki obejmuje nieruchomości (grunty, budynki, w tym także będące odrębną własnością lokale, budowle i inwestycje w obcych obiektach), maszyny, urządzenia, środki transportu oraz inne kompletne i zdatne do użytku w momencie przyjęcia do używania przedmioty, a także inwentarz żywy - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, przeznaczone na własne potrzeby jednostki lub do oddania w używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

Do środków trwałych zalicza się również obce środki trwałe używane na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy, jeżeli z innych przepisów wynika prawo dokonywania od nich odpisów amortyzacyjnych (umorzeniowych) przez korzystającą z tych środków jednostkę.

Do środków trwałych nie zalicza się wartości gruntów otrzymanych od Skarbu Państwa lub gmin w użytkowanie wieczyste. Nie są, również środkami trwałymi obiekty, które w danej jednostce są przedmiotem obrotu i sprzedaży, a więc nie są używane na własne potrzeby.

Środki trwałe wykazuje się wg wartości netto, tzn. po pomniejszeniu ich wartości o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne (umorzeniowe).

W wierszu 05 wykazuje się równowartość środków pieniężnych wyrażonych w walucie polskiej i w walutach obcych przekazanych kontrahentom na poczet dostaw lub usług o charakterze inwestycyjnym, a także przekazanych kwot odpowiadających udziałowi jednostki gospodarczej w inwestycjach wspólnych.

W wierszu 06 wykazuje się wartość finansowego majątku trwałego, którego składniki objęte są, wierszami 07 do 10.

W wierszu 07 wykazuje się udziały i akcje w obcych jednostkach (również zagranicznych) w cenach nabycia pomniejszonych o odpisy z tytułu trwałej utraty ich wartości. Ponadto w wierszu tym wykazuje się również akcje i udziały opiewające na waluty obce.

W wierszu 08 wykazuje się papiery wartościowe długoterminowe mające charakter lokat o określonym przy emisji lub w umowie terminie wykupu i oprocentowaniu. Są to w szczególności obligacje, bony skarbowe, jednostki funduszów powierniczych itp. o wartości według cen nabycia pomniejszonych o odpisy z tytułu trwałej utraty ich wartości. W wierszu tym wykazuje się również papiery wartościowe wyrażone w walutach obcych.

W wierszu 09 wykazuje się tylko udzielone pożyczki długoterminowe w kwocie wymagającej zapłaty.

W wierszu 10 wykazuje się inne składniki finansowego majątku trwałego mające charakter lokat długoterminowych, jak skrypty dłużne, bony itp. w kwocie uwzględniającej odpisy spowodowane trwałą utratą ich wartości. W wierszu tym wykazuje się również finansowe składniki majątku trwałego wyrażone w walutach obcych.

W wierszu 11 wykazuje się należności (w walucie polskiej i obcej), których termin zapłaty (lub ostatniej raty) przypada po okresie dłuższym niż rok od dnia bilansowego.

W wierszu 12 wykazuje się wartość majątku obrotowego, na który składa się suma wartości zapasów, należności i roszczeń, papierów wartościowych przeznaczonych do obrotu i środków pieniężnych.

W wierszu 13 wykazuje się składniki zapasów, tj.: materiały, półprodukty i produkty w toku, produkty gotowe, towary oraz zaliczki na poczet dostaw.

W ciągu roku zapasy rzeczowych składników majątku obrotowego ujmuje się według cen nabycia lub kosztów wytworzenia natomiast na dzień bilansowy - wycenia się według cen nabycia lub kosztów wytworzenia nie wyższych od ich cen sprzedaży netto na dzień bilansowy.

Cena nabycia - jest to rzeczywista cena zakupu składników majątku, obejmująca kwotę należną sprzedającemu (bez naliczonego podatku od towarów i usług), a w przypadku importu powiększona o obciążenia o charakterze publicznoprawnym oraz powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem a pomniejszona o zmniejszenie ceny (rabaty, opusty) i odzyski.

W wierszu 14 wykazuje się równowartość środków pieniężnych wyrażonych w walucie polskiej i w walutach obcych przekazanych dostawcom, których rozliczenie nastąpi po zrealizowaniu zamówionych dostaw zapasów lub wykonaniu usługi.

W wierszu 15 wykazuje się stan krótkoterminowych należności i roszczeń jednostki, na który składają się należności z tytułu dostaw i usług, z tytułu podatków, dotacji i ubezpieczeń społecznych, pozostałe należności, należności i roszczenia dochodzone na drodze sądowej wraz z odsetkami ustalonymi na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.

W wierszu 16 wykazuje się stan należności z tytułu dostaw i usług w walucie polskiej i w walutach obcych od odbiorców za dostarczone wyroby, towary oraz wyświadczone usługi (łącznie z należnym podatkiem VAT) oraz ewentualne nadpłaty na rzecz dostawców.

W wierszu 17 wykazuje się stan należności z tytułu dotacji budżetowych i ewentualnych nadpłat z tytułu podatków oraz innych tytułów rozliczanych z budżetem centralnym, z budżetami terenowymi i zakładem ubezpieczeń społecznych w kwocie wymagającej zwrotu.

W wierszu 18 wykazuje się stan innych należności w walucie polskiej i w walutach obcych wyżej nie wymienionych, np. należności od pracowników, z tytułu wynagrodzeń, różnych rozliczeń (z tytułu funduszów specjalnych, pożyczek krótkoterminowych) w kwocie wymagającej zapłaty na dzień bilansowy.

W włerszu 19 wykazuje się krajowe i zagraniczne papiery wartościowe nabyte w celu odsprzedaży, w terminie nie dłuższym niż rok, takie jak: obligacje obce, akcje, skrypty dłużne, bony skarbowe, czeki i weksle obce o terminie płatności powyżej trzech miesięcy od daty ich wystawienia, a także udziały lub akcje własne do zbycia.

W wierszu 20 wykazuje się udziały lub akcje własne do zbycia.

W wierszu 21 wykazuje się inne papiery wartościowe, również czeki i weksle o terminie płatności powyżej 3 miesięcy od dnia ich wystawienia.

W wierszu 22 wykazuje się w szczególności: krajowe i zagraniczne środki pieniężne w kasach, ulokowane na bieżących rachunkach bankowych lub w formie lokat oraz czeki i weksle obce płatne w ciągu 3 miesięcy od daty ich wystawienia.

W wierszu 23 wykazuje się stan środków pieniężnych krajowych i zagranicznych oraz bonów pieniężnych w kasach.

W wierszu 24 wykazuje się stan środków pieniężnych krajowych i zagranicznych, ulokowanych na rachunkach bankowych.

W wierszu 25 wykazuje się wartość krajowych i zagranicznych weksli i czeków obcych, które mogą mieć termin płatności do 3 miesięcy od dnia ich wystawienia, oraz środków pieniężnych w drodze, które dotyczą, kwot przemieszczanych, np. z kasy na rachunek bankowy lub między różnymi rachunkami bankowymi, a także metali szlachetnych.

W wierszu 26 wykazuje się równowartość kosztów poniesionych w okresie sprawozdawczym (lub w okresach poprzednich), a dotyczących przyszłych okresów.

W wierszu 27 wykazuje się koszty dotyczące przyszłych okresów sprawozdawczych. Są to głównie koszty zakupu, koszty remontu środków trwałych, czynsze i dzierżawy płatne z góry, ubezpieczenia majątkowe, podatki obciążające koszty, koszty przygotowania nowej produkcji, a także różnicę pomiędzy wartością otrzymanych kredytów lub wyemitowanych obligacji a wyższym zobowiązaniem do zapłaty za nie.

W wierszu 28 wykazuje się w szczególności ujemną różnicę między wyższym zobowiązaniem z tytułu podatku dochodowego a niższym podatkiem zarachowanym w ciężar obowiązkowych obciążeń wyniku finansowego spowodowaną odmiennością momentu uznania przychodu za osiągnięty lub kosztu za poniesiony w myśl przepisów ustawy i przepisów podatkowych.

W wierszu 32 wykazuje się nie podzielony wynik finansowy z lat ubiegłych, stanowiący nie rozliczoną, równowartość części (lub całości) wyniku finansowego netto pochodzącego z lat poprzedzających rok obrotowy, za który sporządzony jest bilans (tj. nie podzielony zysk lub nie pokrytą stratę).

W wierszu 33 wykazuje się wynik finansowy netto roku obrotowego (zysk - wielkość dodatnia, strata - wielkość ujemna).

W włerszu 34 wykazuje się rezerwy tworzone na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości (art. 37 ust. 3, art. 37 ust. 1 pkt 4). Nie wykazuje się rezerw na należności i roszczenia utworzonych zgodnie z art. 37 ust.1 pkt 1-3.

W wierszu 35 wykazuje się wyrażone w walucie polskiej i w walutach obcych zobowiązania długoterminowe z terminem spłaty (lub spłaty ostatniej raty) dłuższym niż jeden rok od dnia bilansowego.

W wierszu 36 wykazuje się zobowiązania długoterminowe w kwocie wymagającej zapłaty dotyczące pożyczek (uzyskanych), zaciągniętych drogą wystawienia obligacji i innych papierów wartościowych (emitowanych przez jednostkę), łącznie z ewentualnymi odsetkami.

W wierszu 37 wykazuje się uzyskane długoterminowe kredyty bankowe w kwocie wymagającej zapłaty (wraz z ewentualnymi odsetkami).

W wierszu 38 wykazuje się pozostałe zobowiązania długoterminowe (wynikające z umownie odroczonych terminów płatności) nie wymienione w wierszach 36 i 37.

W wierszu 39 wykazuje się łączną sumę zobowiązań krótkoterminowych, tj. wymagających - na moment bilansowy - zapłaty w terminie nie dłuższym niż rok oraz funduszy specjalnych.

W wierszu 40 wykazuje się zobowiązania krótkoterminowe wyrażające rzeczywisty stan krajowych i zagranicznych krótkoterminowych zobowiązań jednostki, w tym takie z tytułu kredytów i pożyczek.

W wierszu 41 wykazuje się zobowiązania z tytułu zaciągniętych pożyczek krótkoterminowych oraz z tytułu wyemitowanych obligacji lub innych papierów wartościowych o terminie płatności nie dłuższym niż 1 rok od dnia bilansowego w kwocie wymagającej zapłaty (wraz z ewentualnymi odsetkami).

W wierszu 42 wykazuje się zobowiązania z tytułu uzyskanych krótkoterminowych kredytów bankowych w kwocie wymagającej zapłaty (wraz z ewentualnymi odsetkami).

W wierszu 43 wykazuje się otrzymane od kontrahentów zaliczki na poczet przyszłych dostaw lub usług, które zostaną rozliczone po ich zrealizowaniu.

W wierszu 44 wykazuje się krajowe i zagraniczne zobowiązania w kwocie wymagającej zapłaty wobec dostawców za dostarczone i zafakturowane materiały i towary oraz wyświadczone usługi, łącznie z naliczonym VAT, jak również ewentualne nadpłaty odbiorców. W pozycji tej wykazuje się także zobowiązania z tytułu dostaw otrzymanych, ale nie zafakturowanych do dnia, na który sporządzony jest bilans (dostawy niefakturowane).

W wierszu 45 wykazuje się zobowiązania wynikające z wydanych weksli w walucie polskiej i w walutach obcych w wartości nominalnej, na którą, weksle opiewają.

W wierszu 46 wykazuje się zobowiązania z tytułu podatków (w tym VAT), opłat oraz innych rozrachunków o charakterze publicznoprawnym - wobec budżetów i zakładu ubezpieczeń społecznych w kwocie wymagającej zapłaty.

W wierszu 47 wykazuje się zobowiązania z tytułu wynagrodzeń za pracę.

W wierszu 48 wykazuje się wyrażone w walucie polskiej i w walutach obcych inne zobowiązania krótkoterminowe, nie ujęte w wierszach 41-47, w kwocie wymagającej zapłaty.

W wierszu 49 wykazuje się stan funduszy specjalnych (na ogół Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych).

W wierszu 50 wykazuje się rozliczenia międzyokresowe i przychody przyszłych okresów - jest to pozycja zbiorcza biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów i przychodów przyszłych okresów.

W wierszu 51 wykazuje się bierne rozliczenia międzyokresowe stanowiące równowartość kosztów przypadających na bieżący okres sprawozdawczy lub rok obrotowy (ściśle określonych świadczeń wykonanych na rzecz jednostki, lecz jeszcze nie stanowiących zobowiązania oraz prawdopodobnych kosztów, których kwota bądź data powstania zobowiązania z ich tytułu nie są jeszcze znane, a w szczególności z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi). Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów ustala się w ich przewidywanej wysokości przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy.

W wierszu 52 wykazuje się przychody przyszłych okresów stanowiące równowartość przychodów uzyskanych w okresie poprzednim lub bieżącym, a dotyczące przyszłych okresów.

W działach 2, 3 i 4 należy podać dane za rok kalendarzowy 1999.

Dział 2. Koszty

W wierszu 01 wykazuje się koszty ogółem według rodzaju.

W wierszu 02 wykazuje się zużycie materiałów, tj. leków, sprzętu jednorazowego użytku, odczynników chemicznych, materiałów diagnostycznych, żywności, a także opakowań, odpadów, zużycie gazów technicznych,

W wierszu 11 wykazuje się usługi obce, np. remontowe, budowlano-montażowe, transportowe, medyczne obce, najmu, dzierżawy.

W wierszu 16 wykazuje się podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych, podatek VAT naliczony nie podlegający zwrotowi lub odliczeniu, opłaty o charakterze podatkowym.

W wierszu 17 wykazuje się wynagrodzenia (pieniężne i w naturze) za pracę, bez względu na charakter stosunku pracy.

W wierszu 20 wykazuje się ubezpieczenia i świadczenia na rzecz pracowników, jak np. składki z tytułu ubezpieczeń społecznych, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, dopłaty do biletów, szkolenia pracowników.

W wierszu 23 wykazuje się odpisy amortyzacyjne środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z planem amortyzacji.

W wierszu 25 wykazuje się poniesione koszty podróży służbowych.

W wierszu 26 wykazuje się kwotę należnych składek z tytułu ubezpieczeń osobowych i majątkowych.

W wierszu 27 wykazuje się koszty finansowe, które obejmują: wartość (w cenach nabycia) sprzedanych udziałów, akcji i papierów wartościowych oraz koszty związane z tą sprzedażą, odsetki od zaciągniętych kredytów, pożyczek i zobowiązań (w tym także odsetki za zwłokę w zapłacie), odsetki od emitowanych przez jednostkę obligacji i innych papierów wartościowych, prowizje od otrzymanych kredytów i pożyczek, odpisy aktualizujące wartość finansowego majątku trwałego oraz krótkoterminowych papierów wartościowych przeznaczonych do obrotu, odsetki i opłaty dodatkowe od środków trwałych przyjętych w leasing finansowy, dyskonto płacone przy sprzedaży weksli, czeków obcych i papierów wartościowych, ujemne różnice kursowe, rezerwy na pewne lub prawdopodobne straty dotyczące operacji finansowych.

W wierszu 28 wykazuje się tytko wartość odsetek, jakie jednostka zobowiązana jest zapłacić od zaciągniętych kredytów i pożyczek (z wyjątkiem odsetek dotyczących inwestycji w okresie realizacji) od emitowanych przez jednostkę obligacji, od środków trwałych przejętych w leasing finansowy oraz z tytułu zwłoki.

Dział 3. Przychody

W wierszu 01 wykazuje się przychody ogółem obejmujące przychody z odpłatnych świadczeń zdrowotnych, z wydzielonej działalności (jeśli statut zakładu przewiduje prowadzenie takiej działalności), z darowizn, zapisów, spadków oraz ofiarności publicznej, z dotacji budżetowych, przychody finansowe oraz inne przychody.

Przychody finansowe wykazywane w wierszu 15 są to wpływy lub kwoty należne z tytułu dokonanych przez podmiot operacji finansowych.

Dział 4. Dane uzupełniające

W wierszu 1 wykazuje się podatek VAT należny, wyliczony od dokonanej sprzedaży towarów lub usług.

W wierszu 2 wykazuje się podatek VAT naliczony, występujący w zakupie towarów lub usług, podlegający odliczeniu od podatku należnego.

W wierszu 3 wykazuje się różnicę między kwotą podatku VAT zapłaconego przez jednostkę sprawozdawczą za rok kalendarzowy a kwotą podatku VAT zwróconą przez urząd skarbowy. Jeżeli kwota podatku zapłaconego przekracza kwotę podatku zwróconego przez urząd skarbowy, to różnicę wykazuje się ze znakiem plus, a jeżeli kwota zwróconego przez urząd skarbowy podatku przekracza kwotę podatku zapłaconego, to różnicę wykazuje się ze znakiem minus.

Dane wykazywane w wierszach od 1 do 3 powinny wynikać z deklaracji podatku VAT składanych w urzędzie skarbowym.

Wiersz 4 wypełniają podmioty będące płatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Załącznik nr 5

Objaśnienia do formularza RAF - 2

Formularz wypełniają producenci i hurtowi dystrybutorzy paliw ciekłych (rafinerie, mieszalnie oraz koncesjonowani dystrybutorzy).

Dział I Surowce i produkty.

Należy wypełniać co miesiąc podając wielkości każdorazowo narastająco od początku roku do końca danego miesiąca1. Wielkości produkcji, zakupów, sprzedaży, eksportu oraz zapasów należy podawać w tonach (w liczbach całkowitych).

Dział II Nośniki energii.

Dział ten raz w roku (w lutym z danymi za rok poprzedni) wypełniają wszystkie podmioty składające sprawozdanie.

Należy rozliczyć wszystkie użytkowane paliwa i nośniki energii w jednostkach naturalnych (tony, dam3, MWh, GJ). W przypadku gdy nie są one wymienione na formularzu, należy je dopisać w wolnych wierszach (wiersze 55, 56).

Objaśnienia do poszczególnych rubryk.

W rubryce 2 - należy podać wielkość produkcji rozumianej jako produkcję sprzedaną oraz zwiększenie zapasów.

W rubryce 3 - należy podać ilość ogółem zakupionych surowców i produktów.

W rubryce 4 - należy podać wielkość importu (dotyczy jedynie importu bezpośredniego).

W rubryce 5 - należy podać wielkość sprzedaży odbiorcom końcowym, tj. odbiorcom przemysłowym nie przetwarzającym produktów ropy naftowej oraz indywidualnym stacjom paliw.

W rubryce 6 - należy podać wielkość sprzedaży innym producentom oraz pośrednikom hurtowym. Dotyczy to w szczególności jednostek prowadzących działalność na podstawie udzielonych koncesji.

W rubryce 7 - należy podać wielkość eksportu.

W rubryce 8 - należy podać stan zapasów na koniec okresu sprawozdawczego. Wielkość ta nie powinna obejmować zapasów obowiązkowych tworzonych na mocy ustawy z dn. 30.05.96 r. (Dz. U. Nr 90, poz 404 i Nr 156, poz. 775 i z 1997 r. Nr 121, poz. 770).

W rubryce 9 - należy podać ogólną wartość ( w tys. zł) zakupionych surowców i produktów (koszt pozyskania wraz z kosztami krajowymi przeładunku i transportu).

W rubryce 10 - należy podać ogólną wartość (w tys. zł) sprzedaży na rynek krajowy i eksportu.

W rubrykach 9 i 10 należy podać wartość netto (bez podatku VAT).

Ze względu na standardowy charakter formularza w przypadku braku danych szczególnych dopuszcza są podanie informacji sumarycznej w wierszu 7 (będącym sumą wierszy 8-13) i wierszu 32 (będącym sumą wierszy 33-35).

Objaśnienia do wybranych pozycji Działu I

Gazolina naturalna i kondensat (wiersz 2) - ciekłe węglowodory uzyskane podczas wydobywania gazu ziemnego. Gazolina naturalna może zawierać: etan, propan, butan, izobutan, pentan, izopentan itp.

Półprodukty rafineryjne pochodzenia naftowego (wiersz 3) - produkty rafinacji ropy naftowej, stanowiące wsad do dalszego przetwarzania w przemianie rafineryjnej łącznie z produktami odzyskanymi z procesów petrochemicznych i stanowiącymi wsad do przemiany rafineryjnej (np. benzyna pirolityczna).

Komponenty benzynowe (wiersz 4) - benzyny surowe do produkcji paliw silnikowych.

Komponenty do olejów napędowych (wiersz 5) - oleje przeznaczone do komponowania olejów napędowych i lekkich olejów opałowych.

Oleje bazowe (wiersz 6) - oleje przeznaczone do komponowania środków smarowych (olejów silnikowych i smarowych, preparatów smarowych oraz smarów plastycznych).

Dodatki, utleniacze (wiersz 7) - niewęglowodorowe związki chemiczne dodawane do produktów naftowych w celu polepszenia ich właściwości, takich jak liczba oktanowa, cetanowa, temperatura zamarzania oraz inne właściwości ekologiczne. Przykładem są tu alkohole (etanol, metanol), etery (MTBE, ETBE, TANE), estry, etylek ołowiu, detergenty i deprasatory oraz paliwa uzyskane z biomasy,

Inne węglowodory ciekłe (wiersz 14) - oleje pozyskane z piasków i łupków bitumicznych, oleje uzyskane w wyniku upłynniania węgla, wodór i oleje emulsyjne (np. Orimulsion).

Etan (wiersz 16) - produkt pozyskiwany z gazu rafineryjnego lub wydobywany z ziemi.

Benzyny do ekstrakcji i lakierów (wiersz 18) - produkty rafineryjne o cechach zbliżonych do benzyn i nafty, używane do celów nieenergetycznych np. jako substancje rozcieńczające do farb itp.

Benzyny silnikowe bezołowiowe (wiersz 20) - także benzyna U-95.

Pozostałe nafty (wiersz 24) - produkty destylujące w temperaturze od 150 do 300 stopni C, używane w innych celach niż transport lotniczy.

Oleje napędowe (wiersze 25 i 26) - oleje napędowe stosowane do:

- napędu silników wysokoprężnych wysokoobrotowych - samochody,

- napędu silników wysokoprężnych wolno- i średnioobrotowych - lokomotywy, statki, agregaty dużej mocy,

- celów opałowych,

- jako wsad do procesów petrochemicznych.

Benzyny do pirolizy (wiersz 30) - produkty używane podstawowo w procesach petrochemicznych do produkcji etylenu lub związków aromatycznych.

Pozostałe produkty naftowe (wiersz 40) - inne niewymienione produkty pochodzenia naftowego o podanych symbolach PKWiU.

Oleje przepracowane (wiersz 45) - zużyte technologicznie oleje silnikowe i smarowe.

Przeliczniki jednostek (t/litry) dla przykładowych paliw

etylina 94

kod 86

1 tona

=1336

litrów

etylina 98

kod 86

1 tona

1325

litrów

benzyna uniwersalna U 95

kod 88

1 tona

1320

litrów

benzyna bezołowiowa 95

kod 88

1 tona

1316

litrów

benzyna bezołowiowa 98

kod 88

1 tona

1312

litrów

benzyny lotnicze

kod 69

1 tona

1370

litrów

olej napędowy do silników szybkoobrotowych

kod 64

1 tona

1195

litrów

olej napędowy do silników średnioobrotowych

kod 10

1 tona

1160

litrów

paliwa do silników odrzutowych

kod 37 i 38

1 tona

1235

litrów

pozostałe nafty

kod 74

1 tona

1190

litrów

olej opałowy lekki

kod 96

1 tona

1125

litrów

olej opałowy ciężki

kod 98 i 99

1 tona

1050

litrów

benzyny do ekstrakcji i lakierów

kod 75

1 tona

1330

litrów

oleje silnikowe

kod 71

1 tona

1110

litrów

oleje smarowe

kod 82

1 tona

1100

litrów

oleje hydrauliczne i elektroizolacyjne

kod 82

1 tona

1200

litrów

benzyna do pirolizy

kod 76

1 tona

1340

litrów

gaz ciekły

kod 12

1 tona

1850

litrów

etanol

kod 81

1 tona

1266

litrów

metanol

kod 81

1 tona

1250

litrów

1 Miesięczne dane mogą mieć charakter danych wstępnych, które później w okresach narastających powinny być weryfikowane, zgodnie z zapisami księgowymi.

Załącznik nr 6

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 7

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 8

infoRgrafika

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00