Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2001 nr 90 poz. 1001
Wersja archiwalna od 2001-09-15 do 2002-10-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2001 nr 90 poz. 1001
Wersja archiwalna od 2001-09-15 do 2002-10-01
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW

z dnia 14 sierpnia 2001 r.

w sprawie kontroli dewizowej w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa.

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 160, poz. 1063, z 1999 r. Nr 83, poz. 931 i z 2000 r. Nr 103, poz. 1099) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.Rozporządzenie określa:

1) organy właściwe do przeprowadzania kontroli dewizowej w odniesieniu do obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa,

2) szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli dewizowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.Kontrole dewizowe w odniesieniu do obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi, określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 marca 1998 r. w sprawie określenia celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie (Dz. U. Nr 44, poz. 261), w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa przeprowadzają upoważnieni przez dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego funkcjonariusze z tego Inspektoratu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.1. Kontrola dewizowa, zwana dalej „kontrolą”, jest prowadzona zgodnie z planem kontroli Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

2. Kontrole, z zastrzeżeniem ust. 3, przeprowadza się zgodnie z rocznym planem kontroli, zatwierdzonym przez Szefa Urzędu Ochrony Państwa.

3. Szef Urzędu Ochrony Państwa może zlecić przeprowadzenie kontroli poza planem kontroli, o którym mowa w ust. 2, jeżeli uzasadniają to okoliczności faktyczne sprawy.

4. Szczegółowe plany poszczególnych kontroli określa dyrektor Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.1. Kontrolę wszczyna, upoważniony przez dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego, funkcjonariusz z tego Inspektoratu, zwany dalej „inspektorem”, po okazaniu kierownikowi jednostki kontrolowanej, określonej w § 1 pkt 1, zwanemu dalej „kontrolowanym”, legitymacji służbowej z równoczesnym doręczeniem zawiadomienia o kontroli.

2. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub funkcjonariusza upoważnionego do działania w jego imieniu.

3. W przypadku nieobecności kontrolowanego czynności kontrolne mogą być przeprowadzone po okazaniu dokumentów, o których mowa w ust. 1, funkcjonariuszowi upoważnionemu do działania w imieniu kontrolowanego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.Zawiadomienie o kontroli jest wydawane przez dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a w przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 3, przez Szefa Urzędu Ochrony Państwa, i zawiera:

1) imię i nazwisko inspektora upoważnionego do przeprowadzenia kontroli,

2) numer legitymacji służbowej inspektora,

3) oznaczenie kontrolowanego,

4) miejsce prowadzenia kontroli,

5) zakres kontroli,

6) przewidziany czas trwania kontroli,

7) podpis z podaniem imienia i nazwiska dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.Kontrolowany ma obowiązek wskazać na piśmie, w dniu wszczęcia postępowania kontrolnego, funkcjonariusza upoważnionego do działania w jego imieniu, w szczególności podczas nieobecności kontrolowanego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.1. Inspektor podlega wyłączeniu, na wniosek kontrolowanego lub z urzędu, z postępowania kontrolnego, jeżeli wyniki kontroli mogłyby wpłynąć na:

1) prawa lub obowiązki inspektora,

2) prawa lub obowiązki małżonka inspektora albo osoby pozostającej z nim w faktycznym pożyciu,

3) krewnych i powinowatych inspektora do drugiego stopnia,

4) osoby związane z inspektorem z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.

Powody wyłączenia trwają także po ustaniu jego przyczyny.

2. Inspektor może być wyłączony, na wniosek kontrolowanego lub z urzędu, z postępowania kontrolnego w każdym czasie, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.

3. O przyczynach uzasadniających wyłączenie inspektor niezwłocznie zawiadamia dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego, który podejmie decyzję o wyłączeniu.

4. Do czasu podjęcia decyzji, o której mowa w ust. 3, inspektor podejmuje jedynie czynności niecierpiące zwłoki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.Kontrola może być przeprowadzona w siedzibie kontrolowanego oraz w innych miejscach związanych z prowadzoną przez kontrolowanego działalnością.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.1. Kontrolowany jest obowiązany umożliwić inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności:

1) udostępnić obiekty, urządzenia i składniki majątkowe, których badanie wchodzi w zakres kontroli,

2) zapewnić wgląd w dokumentację i prowadzone ewidencje objęte zakresem kontroli,

3) sporządzać kopie dokumentów określonych przez inspektora,

4) zapewnić warunki do pracy, w tym, w miarę możliwości, samodzielne pomieszczenie i miejsce do przechowywania dokumentów,

5) umożliwić filmowanie i fotografowanie oraz dokonywanie nagrań dźwiękowych, jeżeli film, fotografia lub nagranie mogą stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli,

6) udostępnić środki łączności, a także inne konieczne środki techniczne, jakimi dysponuje kontrolowany, w zakresie niezbędnym do wykonania czynności kontrolnych,

7) przeprowadzić inwentaryzację na żądanie i w niezbędnym zakresie określonym przez inspektora.

2. W przypadku gdy kontrolowany nie jest w stanie zapewnić warunków pracy, o których mowa w ust. 1 pkt 4, na żądanie inspektora, wydaje ewidencje i dokumenty na czas trwania kontroli; czynności w tym zakresie są przeprowadzane w siedzibie Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Z wydania ewidencji i dokumentów sporządza się protokół, który podpisuje również kontrolowany.

3. W sprawach objętych zakresem kontroli kontrolowany jest obowiązany, w wyznaczonym terminie, udzielić wyjaśnień lub dostarczyć żądany dokument inspektorowi dokonującemu czynności kontrolnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.1. W toku postępowania kontrolnego inspektor może w szczególności:

1) badać dokumenty i ewidencje, objęte zakresem kontroli,

2) zabezpieczać zebrane dowody,

3) zarządzać inwentaryzację wraz z rozliczeniem jej wyników,

4) dokonywać oględzin,

5) przyjmować wyjaśnienia od kontrolowanego oraz podległych mu funkcjonariuszy lub pracowników,

6) zasięgać opinii biegłych,

7) zbierać inne niezbędne materiały w zakresie objętym kontrolą.

2. W czynnościach, o których mowa w ust. 1, może uczestniczyć kontrolowany lub funkcjonariusz przez niego upoważniony.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.Kontrolowany powinien być powiadamiany o miejscu i terminie przeprowadzania czynności, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4-6, wyznaczonym w sposób umożliwiający udział kontrolowanego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.1. Czynności kontrolne, mające znaczenie dla wyniku kontroli, podlegają dokumentowaniu. Zakres tych czynności ustala inspektor.

2. Dokumentowanie czynności kontrolnych polega w szczególności na sporządzaniu protokołów z:

1) badania dokumentów i ewidencji,

2) zabezpieczenia dokumentów i dowodów rzeczowych,

3) inwentaryzacji,

4) oględzin,

5) przyjmowania wyjaśnień od kontrolowanego oraz podległych mu funkcjonariuszy lub pracowników.

3. Stan faktyczny może być utrwalony ponadto za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk oraz magnetycznych nośników informacji.

4. Z czynności kontrolnych dokonanych pod nieobecność kontrolowanego lub upoważnionego funkcjonariusza sporządza się protokół.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.1. Protokoły, o których mowa w § 12 ust. 2 i 4, podpisują osoby uczestniczące w czynności kontrolnej. Skreślenia, poprawki i uzupełnienia wymagają omówienia na końcu protokołu i podpisania przez osoby podpisujące protokół.

2. Kontrolowany i osoby uczestniczące po jego stronie w czynności kontrolnej mogą, w terminie 3 dni od dnia podpisania protokołu, złożyć wniosek o sprostowanie lub uzupełnienie protokołu, wskazując na nieścisłości i opuszczenia.

3. Inspektor jest obowiązany rozpatrzyć wniosek, o którym mowa w ust. 2, oraz zawiadomić kontrolowanego o sposobie jego załatwienia.

4. Wniosek o sprostowanie, niezależnie od sposobu jego załatwienia, dołącza się do protokołu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.1. Po zgromadzeniu dokumentacji czynności kontrolnych inspektor zapoznaje kontrolowanego z projektem wyniku kontroli.

2. Z czynności, o której mowa w ust. 1, inspektor sporządza notatkę, podpisaną także przez kontrolowanego.

3. Kontrolowany ma prawo, w terminie 3 dni od dnia zapoznania się z projektem wyniku kontroli, zażądać na piśmie:

1) uzupełnienia dokumentacji przez wskazanie czynności kontrolnych, które należałoby podjąć, i dokumentów, które należałoby włączyć do akt sprawy,

2) przeprowadzenia ponownej oceny zebranej dokumentacji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15.1. Inspektor jest obowiązany rozpatrzyć zastrzeżenia, o których mowa w § 14 ust. 3, oraz zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia w terminie 3 dni od dnia ich otrzymania.

2. Po rozpatrzeniu zastrzeżeń:

1) jeżeli zachodzi potrzeba uzupełnienia kontroli - inspektor kontynuuje czynności kontrolne; w takim wypadku § 14 stosuje się odpowiednio,

2) jeżeli nie zachodzi potrzeba uzupełnienia kontroli - inspektor sporządza, w terminie 3 dni, wynik kontroli.

3. Wynik kontroli powinien zawierać:

1) oznaczenie organu kontroli dewizowej,

2) oznaczenie kontrolowanego,

3) datę wydania,

4) zakres kontroli,

5) powołanie podstawy prawnej,

6) końcowe ustalenia,

7) podpis inspektora.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16.Wynik kontroli doręcza się kontrolowanemu za potwierdzeniem odbioru.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17.1. W przypadku gdy wynik kontroli zawiera ustalenia stwierdzające nieprawidłowości, dyrektor Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego doręcza kontrolowanemu, zatwierdzone przez Szefa Urzędu Ochrony Państwa lub jego zastępcę, wystąpienie pokontrolne.

2. Wystąpienie pokontrolne powinno zawierać zwięzły opis wyników kontroli oraz wnioski i zalecenia zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18.Kontrolowany jest obowiązany, w terminie wskazanym w wystąpieniu pokontrolnym, poinformować dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego o sposobie usunięcia wskazanych nieprawidłowości.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 19.[1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: J. Buzek

[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 15 września 2001 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00