Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2002 nr 14 poz. 135
Wersja archiwalna od 2002-03-08 do 2011-11-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2002 nr 14 poz. 135
Wersja archiwalna od 2002-03-08 do 2011-11-03
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY

z dnia 6 lutego 2002 r.

w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych i placówek kształcenia artystycznego

Na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 22, poz. 291 i Nr 122, poz. 1323, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 128, poz. 1404 i Nr 144, poz.1615 oraz z 2002 r. Nr 4, poz. 32) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Zakres regulacji] 1. Rozporządzenie określa szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli szkół artystycznych i placówek kształcenia artystycznego, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, prowadzących zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia artystycznego, oraz szkoły artystyczne i placówki kształcenia artystycznego, a także wypadki, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

2. Kwalifikacje nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz nauczania religii określają odrębne przepisy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Kwalifikacje do nauczania w szkołach muzycznych] 1. Kwalifikacje do nauczania w szkołach muzycznych posiadają osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów magisterskich w wyższej szkole muzycznej na kierunku (specjalności):

1) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,

2) dającym niezbędną wiedzę merytoryczną z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, zwanym dalej „kierunkiem (specjalnością) zbliżonym do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć”, oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają znaczący dorobek artystyczny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.

2. Kwalifikacje do nauczania w szkołach muzycznych następujących przedmiotów:

1) historia muzyki z literaturą muzyczną,

2) literatura muzyczna,

3) formy muzyczne,

4) audycje muzyczne,

5) zasady muzyki

posiadają także osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku muzykologia w innej niż wyższa szkoła muzyczna szkole wyższej oraz przygotowaniem pedagogicznym.

3. Kwalifikacje do nauczania w szkołach muzycznych l stopnia i w ogólnokształcących szkołach muzycznych l stopnia, oprócz osób, o których mowa w ust. 1 i 2, posiadają również osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych w wyższej szkole muzycznej na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym.

4. Kwalifikacje do nauczania w policealnych szkołach muzycznych, oprócz osób, o których mowa w ust. 1, posiadają również osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów magisterskich w innej niż wyższa szkoła muzyczna wyższej szkole artystycznej na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Kwalifikacje do nauczania w szkołach plastycznych] 1. Kwalifikacje do nauczania w szkołach plastycznych i policealnych szkołach plastycznych posiadają osoby legitymujące się dyplomem ukończenia:

1) studiów magisterskich w wyższej szkole plastycznej na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,

2) studiów magisterskich w wyższej szkole plastycznej na innym niż wymieniony w pkt 1 kierunku (specjalności) oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają znaczący dorobek artystyczny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć,

3) studiów magisterskich w innej niż wyższa szkoła artystyczna szkole wyższej na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym.

2. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć praktycznej nauki zawodu w szkołach, o których mowa w ust. 1, posiada również osoba legitymująca się:

1) świadectwem dojrzałości i dyplomem ukończenia szkoły policealnej w zakresie odpowiedniego kierunku (specjalności), co najmniej dwuletnim stażem pracy lub tytułem robotnika (pracownika) wykwalifikowanego w zawodzie, którego będzie nauczać, oraz przygotowaniem pedagogicznym,

2) świadectwem dojrzałości technikum lub szkoły równorzędnej w zakresie odpowiedniego kierunku (specjalności), co najmniej dwuletnim stażem pracy lub tytułem robotnika (pracownika) wykwalifikowanego w zawodzie, którego będzie nauczać, oraz przygotowaniem pedagogicznym,

3) tytułem mistrza w zawodzie, którego będzie nauczać, oraz przygotowaniem pedagogicznym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Kwalifikacje do nauczania w szkołach baletowych] 1. Kwalifikacje do nauczania w szkołach baletowych, z zastrzeżeniem ust. 2, posiadają osoby, które uzyskały zawód tancerza oraz legitymują się dyplomem ukończenia:

1) studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,

2) studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zbliżonym do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają znaczący dorobek z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć,

3) studiów wyższych zawodowych na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają znaczący dorobek z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.

2. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć muzycznych, przewidzianych jako obowiązkowe w ramowym planie nauczania, oraz do realizacji akompaniamentu w szkołach wymienionych w ust. 1 posiadają osoby, o których mowa w § 2.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Kwalifikacje do nauczania w placówkach kształcenia artystycznego] Kwalifikacje do nauczania i prowadzenia zajęć w placówkach kształcenia artystycznego posiadają osoby legitymujące się dyplomem ukończenia:

1) studiów magisterskich w wyższej szkole artystycznej na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,

2) studiów magisterskich w wyższej szkole artystycznej na innym niż wymieniony w pkt 1 kierunku (specjalności) oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają znaczący dorobek artystyczny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć,

3) studiów magisterskich w innej niż wyższa szkoła artystyczna szkole wyższej na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,

4) studiów wyższych zawodowych w wyższej szkole artystycznej na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,

5) szkoły artystycznej w zakresie zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć, świadectwem dojrzałości oraz przygotowaniem pedagogicznym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Kwalifikacje do nauczania w szkole sztuki cyrkowej] Kwalifikacje do nauczania w szkole sztuki cyrkowej posiadają osoby legitymujące się dyplomem ukończenia:

1) studiów magisterskich w wyższej szkole wychowania fizycznego na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,

2) studiów magisterskich w wyższej szkole wychowania fizycznego na innym niż wymieniony w pkt 1 kierunku (specjalności) oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają stopień naukowy doktora lub ukończyły studia podyplomowe albo inne prowadzone przez wyższą szkołę wychowania fizycznego z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć lub posiadają znaczący dorobek z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć,

3) studiów wyższych zawodowych w wyższej szkole wychowania fizycznego na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,

4) policealnego studium cyrkowego, świadectwem dojrzałości oraz przygotowaniem pedagogicznym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Kwalifikacje do nauczania w pomaturalnych szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury] 1. Kwalifikacje do nauczania w pomaturalnych szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury, z zastrzeżeniem ust. 2, posiadają osoby legitymujące się dyplomem ukończenia:

1) studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,

2) studiów wyższych zawodowych na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym.

2. Kwalifikacje do nauczania w zakresie specjalizacji tanecznej w pomaturalnych szkołach animatorów kultury posiadają osoby, o których mowa w § 4 ust. 1.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Kwalifikacje do nauczania w szkołach artystycznych] Kwalifikacje do nauczania w szkołach artystycznych i placówkach kształcenia artystycznego posiadają również osoby mające przygotowanie pedagogiczne i które - z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć - uzyskały tytuł naukowy profesora, stopień naukowy doktora habilitowanego lub kwalifikacje II stopnia, stopień naukowy doktora lub kwalifikacje l stopnia, lub ukończyły studia podyplomowe.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.[Przygotowanie pedagogiczne] Przygotowanie pedagogiczne posiada osoba, która nabyła wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej w powiązaniu ze specjalnością kształcenia i praktyką pedagogiczną, potwierdzone dokumentem:

1) ukończenia studiów magisterskich na kierunku (specjalności) przygotowującym do nauczania w szkołach artystycznych, jeżeli program studiów obejmował przygotowanie pedagogiczne, lub

2) ukończenia studium pedagogicznego w wyższej szkole artystycznej lub w Centralnym Ośrodku Pedagogicznym Szkolnictwa Artystycznego, lub

3) ukończenia kursu kwalifikacyjnego prowadzonego przez wyższą szkołę artystyczną, lub

4) złożenia egzaminu kwalifikacyjnego równoważnego z wyższymi studiami zawodowymi, lub

5) ukończenia kursu kwalifikacyjnego, przeprowadzonego zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, lub

6) uzyskania kwalifikacji l lub II stopnia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.[Ocena dorobku z zakresu nauczanego przedmiotu] Oceny dorobku z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć oraz ustalenia, czy dany kierunek (specjalność) studiów jest zbliżony do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, dokonuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego na wniosek dyrektora szkoły artystycznej lub placówki kształcenia artystycznego, a w odniesieniu do dyrektora szkoły artystycznej lub placówki kształcenia artystycznego - na wniosek dyrektora specjalistycznej jednostki nadzoru, utworzonej na podstawie art. 32a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550. Nr 104, poz.1104. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.[Kwalifikacje do nauczania praktycznych przedmiotów artystycznych w szkołach baletowych] Do dnia 31 sierpnia 2006 r. kwalifikacje do nauczania praktycznych przedmiotów artystycznych w szkołach baletowych posiadają także osoby legitymujące się świadectwem dojrzałości szkoły baletowej oraz przygotowaniem pedagogicznym, mające wybitne osiągnięcia artystyczne oraz co najmniej pięcioletni staż pracy scenicznej w charakterze solisty baletu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.[Zachowanie nabytych kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela] 1. [1] Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.

2. Nauczyciele zwolnieni z wymagań kwalifikacyjnych na podstawie dotychczasowych przepisów mogą nadal nauczać w szkołach artystycznych i placówkach kształcenia artystycznego, w zakresie określonym w zwolnieniu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 10 stycznia 1983 r. w sprawie określenia szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych (Dz. U. Nr 2, poz. 17).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.[Wejście w życie] [2] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

[1] Na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 grudnia 2005 r. (Dz.U. Nr 260, poz. 2182) § 12 ust. 1 jest zgodny z art. 32 ust. 1 w związku z art. 2 Konstytucji RP.

[2] Rozporządzenie wchodzi w życie 8 marca 2002 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00