Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2004 nr 283 poz. 2824
Wersja archiwalna od 2010-04-06 do 2011-09-12
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2004 nr 283 poz. 2824
Wersja archiwalna od 2010-04-06 do 2011-09-12
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 22 grudnia 2004 r.

w sprawie wzorów formularzy stosowanych w sprawach celnych2)

(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2010 r., Nr 44, poz. 256)   Pokaż wszystkie zmiany

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622 i Nr 273, poz. 2703) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Wzór formularza wniosku o udzielenie wiążącej informacji o pochodzeniu] Określa się wzór formularza wniosku o udzielenie wiążącej informacji o pochodzeniu, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Wzór wniosku o udzielenie upoważnienia do stosowania uproszczonego sposobu dokumentowania] 1. Określa się wzór wniosku o udzielenie upoważnienia do stosowania uproszczonego sposobu dokumentowania pochodzenia towarów, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

2. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy stosowania uproszczonego sposobu dokumentowania pochodzenia towarów w formie deklaracji na fakturze bez konieczności jej podpisywania przez eksportera, do wniosku tego należy dołączyć zobowiązanie, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Wzór upoważnienia do stosowania uproszczonego sposobu dokumentowania pochodzenia towarów] Określa się wzór upoważnienia do stosowania uproszczonego sposobu dokumentowania pochodzenia towarów, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Wzór formularza deklaracji skróconej] Określa się wzór formularza deklaracji skróconej, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.(uchylony).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Wzór formularza oświadczenia, że wnioskodawca nie dopuścił się poważnego naruszenia przepisów prawa celnego] Określa się wzór formularza oświadczenia, że wnioskodawca nie dopuścił się poważnego naruszenia przepisów prawa celnego lub powtórnie nie naruszył tych przepisów oraz że w stosunku do wnioskodawcy nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne lub upadłościowe, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.(uchylony).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Wzór formularza wniosku o objęcie towarów procedurą celną] Określa się wzór formularza wniosku o objęcie towarów procedurą celną złożony wraz z dokumentami handlowymi lub administracyjnymi stosowany w przypadku uzyskania pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej w formie zgłoszenia uproszczonego poprzez złożenie dokumentów handlowych lub administracyjnych wraz z wnioskiem o objęcie towarów procedurą celną, stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8a.[Wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na uproszczenie przy obejmowaniu towarów procedurą tranzytu/zamykaniu procedury tranzytu] Określa się wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na uproszczenie przy obejmowaniu towarów procedurą tranzytu/zamykaniu procedury tranzytu, stanowiący załącznik nr 9a do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8b.[Wzór formularza pozwolenia na uproszczenie przy obejmowaniu towarów procedurą tranzytu/zamykaniu procedury tranzytu] Określa się wzór formularza pozwolenia na uproszczenie przy obejmowaniu towarów procedurą tranzytu/zamykaniu procedury tranzytu, stanowiący załącznik nr 9b do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.[Wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na stosowanie gwarancji generalnej] Określa się wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na stosowanie gwarancji generalnej lub pozwolenia na zwolnienie z obowiązku składania gwarancji w ramach wspólnotowej/wspólnej procedury tranzytu, stanowiący załącznik nr 10 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.[Wzór formularza pozwolenia na stosowanie gwarancji generalnej lub zwolnienia z obowiązku składania gwarancji dla przewozów towarów w ramach wspólnotowej/wspólnej procedury tranzytu] Określa się wzór formularza pozwolenia na stosowanie gwarancji generalnej lub zwolnienia z obowiązku składania gwarancji dla przewozów towarów w ramach wspólnotowej/wspólnej procedury tranzytu, stanowiący załącznik nr 11 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.[Wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego manifestu lotniczego] Określa się wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego manifestu lotniczego (procedura uproszczona – poziom 1) lub manifestu lotniczego przesyłanego z wykorzystaniem elektronicznego systemu wymiany danych (procedura uproszczona – poziom 2), stanowiący załącznik nr 12 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.[Wzór formularza na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego manifestu lotniczego] Określa się wzór formularza pozwolenia na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego manifestu lotniczego (procedura uproszczona – poziom 1), stanowiący załącznik nr 13 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.[Wzór formularz pozwolenia na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego manifestu lotniczego przesyłanego z wykorzystaniem elektronicznego systemu wymiany danych] Określa się wzór formularza pozwolenia na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego manifestu lotniczego przesyłanego z wykorzystaniem elektronicznego systemu wymiany danych (procedura uproszczona – poziom 2), stanowiący załącznik nr 14 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.[Wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego manifestu morskiego] Określa się wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego manifestu morskiego odnoszącego się do towarów (procedura uproszczona – poziom 1) lub pojedynczego manifestu morskiego (procedura uproszczona – poziom 2), stanowiący załącznik nr 15 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15.[Pozwolenie na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego manifestu morskiego odnoszącego się do towarów] Określa się wzór formularza pozwolenia na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego manifestu morskiego odnoszącego się do towarów (procedura uproszczona – poziom 1), stanowiący załącznik nr 16 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16.[Wzór formularza pozwolenia na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego pojedynczego manifestu morskiego] Określa się wzór formularza pozwolenia na wykorzystywanie jako zgłoszenia tranzytowego pojedynczego manifestu morskiego (procedura uproszczona – poziom 2), stanowiący załącznik nr 17 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17.[Wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na korzystanie z procedury TIR] Określa się wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na korzystanie z procedury TIR, stanowiący załącznik nr 18 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18.[Wzór formularza pozwolenia na korzystanie z procedury TIR] Określa się wzór formularza pozwolenia na korzystanie z procedury TIR, stanowiący załącznik nr 19 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 19.[Wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na utworzenie regularnej linii żeglugowej] Określa się wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na utworzenie regularnej linii żeglugowej, stanowiący załącznik nr 20 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 20.[Wzór formularza pozwolenia na utworzenie regularnej linii żeglugowej] Określa się wzór formularza pozwolenia na utworzenie regularnej linii żeglugowej, stanowiący załącznik nr 21 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 21.[Wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na stosowanie przez upoważnionego nadawcę dokumentów potwierdzających wspólnotowy status towarów] Określa się wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na stosowanie przez upoważnionego nadawcę dokumentów potwierdzających wspólnotowy status towarów bez obowiązku przedstawiania ich w celu poświadczenia w urzędzie celnym, stanowiący załącznik nr 22 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 22.[Pozwolenia na stosowanie dokumentów potwierdzających wspólnotowy status towarów bez obowiązku przedstawiania ich w celu poświadczenia w urzędzie celnym] Określa się wzór formularza pozwolenia na stosowanie przez upoważnionego nadawcę dokumentów potwierdzających wspólnotowy status towarów bez obowiązku przedstawiania ich w celu poświadczenia w urzędzie celnym, stanowiący załącznik nr 23 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 23.[Wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na zwolnienie z obowiązku wystawiania manifestu służącego do potwierdzenia wspólnotowego statusu towarów] Określa się wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na zwolnienie z obowiązku wystawiania manifestu służącego do potwierdzenia wspólnotowego statusu towarów najpóźniej do następnego dnia po wypłynięciu statku i w każdym przypadku przed przybyciem statku do portu przeznaczenia, stanowiący załącznik nr 24 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 24.[Wzór formularza pozwolenia na zwolnienie z obowiązku wystawiania manifestu służącego do potwierdzenia wspólnotowego statusu towarów] Określa się wzór formularza pozwolenia na zwolnienie z obowiązku wystawiania manifestu służącego do potwierdzenia wspólnotowego statusu towarów najpóźniej do następnego dnia po wypłynięciu statku i w każdym przypadku przed przybyciem statku do portu przeznaczenia, stanowiący załącznik nr 25 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 24a.[Wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na poddanie towarów zabiegom zwyczajowym] Określa się wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na poddanie towarów zabiegom zwyczajowym – czasowe wyprowadzenie towarów, stanowiący załącznik nr 25a do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 25.[Wzór formularza na przedstawienie przez posiadacza pozwolenia pisemnego wniosku zawierającego dane dotyczące wcześniejszego pozwolenia] [1] Określa się wzór formularza dokumentu dołączanego do wniosku, o którym mowa w art. 497 ust. 3 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 253 z 11.10.1993, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, str. 3, z późn. zm.), zwanego dalej „Rozporządzeniem Wykonawczym”, stanowiący załącznik nr 26 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 25a.[Wzór formularza przy wysyłce między osobami mającymi siedziby w tym samym Państwie Członkowskim] [2] Określa się wzór formularza stosowanego w trakcie dokonywania przemieszczania towarów w sytuacji, o której mowa w art. 296 ust. 4 Rozporządzenia Wykonawczego, na terytorium kraju w ramach uprzywilejowanego traktowania taryfowego towarów ze względu na ich końcowe przeznaczenie. Wzór formularza stanowi załącznik nr 26a [3] do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 26.[Wzór formularza dokumentu zawierającego spis towarów przywożonych czasowo] Określa się wzór formularza dokumentu zawierającego spis towarów przywożonych czasowo wymaganego w przypadku, gdy zgłoszenie celne o objęcie towaru procedurą odprawy czasowej jest sporządzane w formie zgłoszenia ustnego, stanowiący załącznik nr 27 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 27.[Wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na stosowanie zabezpieczenia generalnego] Określa się wzór formularza wniosku o udzielenie pozwolenia na stosowanie zabezpieczenia generalnego, stanowiący załącznik nr 28 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 28.[Wzór formularza pozwolenia na stosowanie zabezpieczenia generalnego] Określa się wzór formularza pozwolenia na stosowanie zabezpieczenia generalnego, stanowiący załącznik nr 29 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 29.[Wzór formularza potwierdzenia złożenia zabezpieczenia generalnego] Określa się wzór formularza potwierdzenia złożenia zabezpieczenia generalnego, stanowiący załącznik nr 30 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 30.(uchylony).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 30a.[Wzór formularza wniosku o rejestrację/aktualizację w systemie rejestracji i identyfikacji EORI - podmiot krajowy (PG-K)] Określa się wzór formularza wniosku o rejestrację/aktualizację w systemie rejestracji i identyfikacji EORI – podmiot krajowy (PG-K), stanowiący załącznik nr 32 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 30b.[Wzór formularza wniosku o rejestrację/aktualizację w systemie rejestracji i identyfikacji EORI - podmiot zagraniczny (PG-Z)] Określa się wzór formularza wniosku o rejestrację/aktualizację w systemie rejestracji i identyfikacji EORI – podmiot zagraniczny (PG-Z), stanowiący załącznik nr 33 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 31.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

2) Dane dotyczące aktów prawa Unii Europejskiej ogłoszonych przed dniem 1 maja 2004 r., zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu, dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej – wydanie specjalne.

Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 22 grudnia 2004 r. (poz. 2824)

Załącznik nr 1

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 2

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 3

infoRgrafika

Załącznik nr 4

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 5

infoRgrafika

Załącznik nr 6

(uchylony)

Załącznik nr 7

infoRgrafika

Załącznik nr 8

(uchylony)

Załącznik nr 9

infoRgrafika


infoRgrafika

Załącznik nr 9a

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 9b

infoRgrafika

infoRgrafika

Instrukcja wypełniania pozwolenia

* Należy zaznaczyć właściwy kwadrat.

1) Nie dotyczy obejmowania towarów procedurą tranzytu: z zastosowaniem karnetu TIR w Nowym Skomputeryzowanym Systemie Tranzytowym NCTS oraz w transporcie kolejowym z zastosowaniem listu przewozowego CIM jako zgłoszenia tranzytowego.

2) Należy podać numer identyfikacyjny miejsca, w którym uproszczenie będzie stosowane.

3) Należy podać czasy dla poszczególnych komunikatów przekazywanych pomiędzy urzędem celnym a posiadaczem pozwolenia w Nowym Skomputeryzowanym Systemie Tranzytowym NCTS.

4) Dotyczy wyłącznie awarii Nowego Skomputeryzowanego Systemu Tranzytowego NCTS lub uproszczenia w transporcie kolejowym z zastosowaniem listu przewozowego CIM jako zgłoszenia tranzytowego.

5) Należy podać terminy i tryb przekazywania powiadomień i potwierdzeń

6) Dotyczy realizacji procedury tranzytowej poza system NCTS (procedury awaryjne).

7) W szczególności odniesienia do obowiązujących instrukcji.

Załącznik nr 10

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 11

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 12

infoRgrafika

Załącznik nr 13

infoRgrafika

Załącznik nr 14

infoRgrafika

Załącznik nr 15

infoRgrafika

Załącznik nr 16

infoRgrafika

Załącznik nr 17

infoRgrafika

Załącznik nr 18

infoRgrafika

Załącznik nr 19

infoRgrafika

Załącznik nr 20

infoRgrafika

Załącznik nr 21

infoRgrafika

Załącznik nr 22

infoRgrafika

Załącznik nr 23

infoRgrafika

Załącznik nr 24

infoRgrafika

Załącznik nr 25

infoRgrafika

Załącznik nr 25a

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 26

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 26a

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 27

infoRgrafika

Załącznik nr 28

infoRgrafika

Załącznik nr 29

infoRgrafika

Załącznik nr 30

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 31

(uchylony)

Załącznik nr 32

infoRgrafika

infoRgrafika

Instrukcja wypełniania wniosku o rejestrację/aktualizację w systemie rejestracji i identyfikacji EORI – podmiot krajowy (PG-K)

1. Ilekroć we wniosku jest mowa o:

1.1. wnioskodawcy – rozumie się przez to osobę posiadającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która składa wniosek o rejestrację, aktualizację, uzupełnienie danych albo o unieważnienie numeru EORI, zwaną dalej „podmiotem”, lub osobę przez nią upoważnioną do złożenia takiego wniosku;

1.2. składającym wniosek – rozumie się przez to osobę składającą za podmiot wniosek o rejestrację w systemie EORI, niebędącą osobą upoważnioną, o której mowa w pkt 1.1.

2.

2.1. Wniosek należy kierować do naczelnika urzędu celnego osobiście lub za pośrednictwem operatora pocztowego według miejsca zamieszkania lub siedziby podmiotu albo według miejsca, w którym dokonywana jest pierwsza czynność wymagająca posłużenia się numerem EORI.

2.2. Osoba upoważniona, o której mowa w pkt 1.1, dołącza do wniosku dokument upoważnienia.

3. Przy wykorzystaniu wniosku PG-K można dokonać:

3.1. Rejestracji

W celu uzyskania numeru EORI niezbędne jest, z zastrzeżeniem przypadku określonego w pkt 4, wypełnienie pól wniosku przeznaczonych dla podmiotu, tj. w sekcji A w polu 2 należy zaznaczyć kwadrat 1, wypełnić pole 6 (o ile podmiot posiada świadectwo AEO) oraz wypełnić sekcję B i pola 45–52 w sekcji C.

3.2. Aktualizacji

W celu dokonania zmiany danych podanych w poprzednio złożonym wniosku należy zaznaczyć w sekcji A w polu 2 kwadrat 2, wypełnić pole 5 oraz pola zawierające dane, które uległy zmianie bądź wymagają korekty, wpisując zaktualizowane bądź skorygowane dane, oraz wypełnić pola 46–52 w sekcji C. Nie dopuszcza się aktualizacji lub korekty w zakresie danych, które w poprzednio złożonym wniosku podano w polach 15 i 16 w sekcji B. W przypadku podania w poprzednio złożonym wniosku w polach 15 i 16 w sekcji B danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym należy złożyć wniosek o unieważnienie numeru EORI oraz wniosek o rejestrację.

3.3. Uzupełnienia danych1

W celu uzupełnienia danych należy zaznaczyć w sekcji A w polu 2 kwadrat 3, wypełnić pole 5 i 6 (o ile podmiot posiada świadectwo AEO), wypełnić sekcję B oraz pola 45–52 w sekcji C. Pola 15 i 16 w sekcji B muszą zostać wypełnione tak samo jak we wniosku o rejestrację w systemie EORI składanym zgodnie z pkt 4 przy pierwszej czynności wymagającej posłużenia się tym numerem. W przypadku podania we wniosku składanym przy pierwszej czynności wymagającej posłużenia się numerem EORI w polach 15 i 16 w sekcji B danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym należy złożyć wniosek o unieważnienie numeru EORI oraz wniosek o rejestrację.

3. 4. Unieważnienia numeru EORI2

W celu unieważnienia numeru EORI należy zaznaczyć w sekcji A w polu 2 kwadrat 4, wypełnić pole 5 oraz pola 46–52 w sekcji C.

4. Jeżeli wniosek o rejestrację w systemie EORI składany jest przy pierwszej czynności wymagającej posłużenia się tym numerem, w celu uzyskania numeru EORI należy wypełnić co najmniej następujące części wniosku dotyczące odpowiednio:

4.1. wnioskodawcy – w sekcji A pole 2, w sekcji B pola 7, 8, 11, 15, 16, podsekcję B.1, w sekcji C pola 42–52; w przypadku podmiotu będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą konieczne jest także wypełnienie w sekcji B pól 9 i 10;

4.2. składającego wniosek – w sekcji A pole 2, w sekcji B pola 7, 8, 11, 15 i 16, podsekcję B.1, w sekcji D pola 54–60; w przypadku podmiotu będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą konieczne jest także wypełnienie w sekcji B pól 9 i 10.

W obu przypadkach powinny zostać wykonane zobowiązania podpisane w sekcji C albo D, a brakujące dane powinny zostać uzupełnione zgodnie z pkt 3.3.

5. Zasady wypełniania niektórych pól:

5.1. W przypadku gdy zakres żądanych do podania w sekcji B danych nie dotyczy podmiotu, odpowiednie pola wniosku należy pozostawić puste.

5.2. W sekcji B w polu 11 „Nazwa skrócona” należy podać nazwę podmiotu, jaką się on posługuje (zamierza się posługiwać) w dokumentach celnych. W przypadku gdy podmiot posługuje się pełną nazwą i nie stosuje żadnej formy skróconej, w polu tym należy powtórzyć nazwę podaną w polu 8. W przypadku nazwy dłuższej niż 35 znaków zostaje wpisane 35 pierwszych znaków nazwy pełnej.

5.3. W sekcji B w polu 17 należy wpisać dwuznakowy kod zgodny z poniższym wykazem:

Opis

Oznaczenie formy prawnej

Spółka cywilna

00

Spółka jawna

01

Spółka komandytowa

02

Spółka partnerska

03

Spółka komandytowo-akcyjna

04

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

05

Spółka akcyjna

06

Spółka europejska

07

Europejskie zgrupowanie interesów gospodarczych

08

Spółdzielnia

09

Spółdzielnia europejska

10

Przedsiębiorstwo państwowe

11

Jednostka badawczo-rozwojowa

12

Przedsiębiorstwo zagraniczne

13

Towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych

14

Oddział przedsiębiorcy zagranicznego

15

Główny oddział zagranicznego zakładu ubezpieczeń

16

Stowarzyszenie lub jednostka terenowa stowarzyszenia posiadająca osobowość prawną

17

Związek stowarzyszeń

18

Fundacja

19

Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej

20

Kółko rolnicze

21

Rolnicze zrzeszenie branżowe

22

Związek rolników, kółek i organizacji rolniczych

23

Związek rolniczych zrzeszeń branżowych

24

Związek zawodowy rolników indywidualnych

25

Cech rzemieślniczy

26

Izba rzemieślnicza

27

Związek Rzemiosła Polskiego

28

Zrzeszenie handlu i usług

29

Zrzeszenie transportu

30

Ogólnokrajowa reprezentacja zrzeszeń handlu i usług

31

Ogólnokrajowa reprezentacja zrzeszeń transportu

32

Ogólnokrajowy związek międzybranżowy

33

Ogólnokrajowe zrzeszenie międzybranżowe

34

Izba gospodarcza lub Krajowa Izba Gospodarcza

35

Związek zawodowy lub jednostka organizacyjna związku zawodowego posiadająca osobowość prawną

36

Związek pracodawców

37

Federacja lub konfederacja związków pracodawców

38

Stowarzyszenie kultury fizycznej

39

Związek sportowy

40

Polski związek sportowy

41

Stowarzyszenie kultury fizycznej o zasięgu ogólnokrajowym

42

Kolumna transportu sanitarnego

43

Inna organizacja przedsiębiorców

44

Inna organizacja społeczna lub zawodowa

45

Nieposiadająca osobowości prawnej organizacja pożytku publicznego

46

Inna osoba prawna będąca organizacją pożytku publicznego

47

Kościelna osoba prawna będąca organizacją pożytku publicznego

48

Nieposiadająca osobowości prawnej instytucja kościelna będąca organizacją pożytku publicznego

49

Inna forma prawna

99

5.4. W sekcji B w polu 21 należy wpisać 4–cyfrowy kod głównej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD 2007) określoną w przepisach wydanych na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.).

5.5. W przypadku gdy podmiot wykorzystuje skrytkę pocztową jako adres do korespondencji, w podsekcji B.2 w polu 33 należy wpisać „skrytka pocztowa”, a następnie podać jej adres i numer.

1 Wniosek o uzupełnienie danych składają podmioty, w stosunku do których w składanym wniosku nie podano wszystkich danych, lecz podano je co najmniej w zakresie wymaganym zgodnie z pkt 4, oraz podmioty, którym przed dniem 1 lipca 2009 r. organ rejestrujący nadał numer KOR1 automatycznie, tzn. bez składania wniosku o rejestrację.

2 Wniosek o unieważnienie numeru EORI należy złożyć w przypadku stwierdzenia nadania błędnego numeru EORI, posiadania przez podmiot więcej niż jednego numeru EORI lub zmiany przez podmiot numeru NIP lub REGON. Za błędny numer EORI uznaje się numer, który nie jest zgodny ze strukturą prawidłowo nadawanych numerów EORI. Struktura prawidłowo nadawanych numerów EORI składa się z liter „PL” oraz z numeru NIP uzupełnionego o pięć zer lub o ostatnie pięć znaków numeru REGON w przypadku podmiotów posiadających 14-znakowy numer REGON.

W przypadku nadania błędnego numeru EORI lub posiadania więcej niż jednego numeru EORI należy złożyć wniosek/wnioski o unieważnienie błędnego/błędnych numerów EORI lub o unieważnienie tych numerów EORI, które zostały nadane podmiotowi po uzyskaniu przez niego pierwszego z posiadanych prawidłowych numerów.

W przypadku stwierdzenia przez organ rejestrujący nadania błędnego numeru EORI lub posiadania więcej niż jednego numeru EORI przez podmiot, który nie złożył wniosku o unieważnienie, organ rejestrujący unieważni z urzędu błędne numery EORI lub numery, które zostały nadane podmiotowi po uzyskaniu przez niego pierwszego z posiadanych prawidłowych numerów. Podmiot zostanie poinformowany o unieważnionym/unieważnionych numerze/numerach EORI.

Załącznik nr 33

infoRgrafika

infoRgrafika

Instrukcja wypełniania wniosku o rejestrację/aktualizację w systemie rejestracji i identyfikacji EORI – podmiot zagraniczny (PG-Z)

1. Ilekroć we wniosku jest mowa o:

1.1. wnioskodawcy – rozumie się przez to osobę nieposiadającą miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która składa wniosek o rejestrację, aktualizację, uzupełnienie danych albo o unieważnienie numeru EORI, zwaną dalej „podmiotem”, lub osobę przez nią upoważnioną do złożenia takiego wniosku;

1.2. składającym wniosek – rozumie się przez to osobę składającą za podmiot wniosek o rejestrację w systemie EORI, niebędącą osobą upoważnioną, o której mowa w pkt 1.1.

2.

2.1. Wniosek EORI należy kierować do naczelnika urzędu celnego osobiście lub za pośrednictwem operatora pocztowego według miejsca, w którym dokonywana jest pierwsza czynność wymagająca posłużenia się numerem EORI, albo według miejsca, w którym planowane jest dokonanie pierwszej czynności wymagającej posłużenia się numerem EORI.

2.2. Osoba upoważniona, o której mowa w pkt 1.1, dołącza do wniosku dokument upoważnienia.

3. Przy wykorzystaniu wniosku PG-Z można dokonać:

3.1. Rejestracji

W celu uzyskania numeru EORI niezbędne jest, z zastrzeżeniem przypadku określonego w pkt 4, wypełnienie pól wniosku przeznaczonych dla podmiotu, tj. w sekcji A w polu 2 należy zaznaczyć kwadrat 1, wypełnić pole 6 (o ile podmiot posiada świadectwo AEO) oraz wypełnić sekcję B i pola 40–47 w sekcji C.

3.2. Aktualizacji

W celu dokonania zmiany danych podanych w poprzednio złożonym wniosku należy zaznaczyć w sekcji A w polu 2 kwadrat 2, wypełnić pole 5 oraz pola zawierające dane, które uległy zmianie bądź wymagają korekty, wpisując zaktualizowane bądź skorygowane dane, oraz wypełnić pola A1–47 w sekcji C.

3.3. Uzupełnienia danych1

W celu uzupełnienia danych należy zaznaczyć w sekcji A w polu 2 kwadrat 3, wypełnić pola 5 i 6 (o ile podmiot posiada świadectwo AEO), wypełnić sekcję B oraz pola 40-47 w sekcji C.

3. 4. Unieważnienia numeru EORI2

W celu unieważnienia numeru EORI należy zaznaczyć w sekcji A w polu 2 kwadrat 4, wypełnić pole 5 oraz wypełnić pola 40 – 47 w sekcji C.

4. Jeżeli wniosek o rejestrację w systemie EORI składany jest przy pierwszej czynności wymagającej posłużenia się tym numerem, w celu uzyskania numeru EORI należy wypełnić co najmniej następujące części wniosku dotyczące odpowiednio:

4.1. wnioskodawcy – w sekcji A pola 1 i 2, w sekcji B pola 7, 8, 11 oraz co najmniej jedno z pól 13, 14, podsekcję B.1, w sekcji C pola 37–47. W przypadku podmiotu będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą konieczne jest także wypełnienie w sekcji B pól 9 i 10;

4.2. składającego wniosek – w sekcji A pola 1 i 2, w sekcji B pola 7, 8, 12 oraz co najmniej jedno z pól 13, 14, podsekcję B.1, w sekcji D pola 49–55. W przypadku podmiotu będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą konieczne jest także wypełnienie w sekcji B pól 9 i 10.

W obu przypadkach powinny zostać wykonane zobowiązania podpisane w sekcji C, D, a brakujące dane powinny zostać uzupełnione zgodnie z pkt 3.3.

5. Zasady wypełniania niektórych pól:

5.1. W przypadku gdy zakres żądanych do podania w sekcji B danych nie dotyczy podmiotu, odpowiednie pola wniosku należy pozostawić puste.

5.2. W sekcji A w polu 1 należy podać kod języka, w jakim został wypełniony wniosek. Dopuszczalne są następujące kody języka:

– PL dla języka polskiego,

– DE dla języka niemieckiego,

– FR dla języka francuskiego,

– EN dla języka angielskiego.

5.3. W sekcji B w polu 12 „Nazwa skrócona” należy podać nazwę podmiotu, jaką się on posługuje (zamierza się posługiwać) w dokumentach celnych. W przypadku gdy podmiot posługuje się pełną nazwą i nie stosuje żadnej formy skróconej, w polu tym należy powtórzyć nazwę podaną w polu 8. W przypadku nazwy dłuższej niż 35 znaków zostaje wpisane 35 pierwszych znaków nazwy pełnej.

5.4. W sekcji B w polu 14 należy wpisać numer do celów podatkowych lub celnych nadany przez właściwy organ kraju zamieszkania/siedziby podmiotu, poprzedzony dwucyfrowym kodem tego kraju (należy wykorzystać dwuznakowe kody ISO alfa, zgodne z rozporządzeniem Rady 1172/95 z dnia 22 maja 1995 r. w sprawie statystyk odnoszących się do handlu towarami między Wspólnotą i jej Państwami Członkowskimi, a państwami trzecimi (Dz. Urz. UE L 118 z 25.05.1995, str. 10)).

5.5. W sekcji B w polu 16 należy wpisać 4-cyfrowy kod głównej działalności gospodarczej, zgodnie z:

– Polską Klasyfikacją Działalności (PKD 2007) określoną w przepisach wydanych na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.) lub

– równoważną klasyfikacją NACE Rev. 2 wprowadzoną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz. Urz. UE L 393 z 30.12.2006, str. 1).

5.6. W sekcji B w polu 17 należy określić formę prawną prowadzonej przez podmiot działalności.

5.7. W podsekcji B.l w polu 18 i podsekcji B.2 w polu 27 należy podać kod kraju (wykorzystać dwuznakowe kody ISO alfa, zgodne z rozporządzeniem Rady 1172/95 z dnia 22 maja 1995 r. w sprawie statystyk odnoszących się do handlu towarami między Wspólnotą i jej Państwami Członkowskimi, a państwami trzecimi (Dz. Urz. UE L 118 z 25.05.1995, str. 10)).

5.8. W przypadku gdy podmiot wykorzystuje skrytkę pocztową jako adres do korespondencji, w podsekcji B.2 w polu 28 należy wpisać „skrytka pocztowa”, a następnie podać jej adres i numer.

1 Wniosek o uzupełnienie danych składają podmioty, w stosunku do których w składanym wniosku nie podano wszystkich danych, lecz podano je co najmniej w zakresie wymaganym zgodnie z pkt 4.

2 Wniosek o unieważnienie numeru EORI należy złożyć w przypadku stwierdzenia nadania błędnego numeru EORI lub posiadania przez podmiot więcej niż jednego numeru EORI. Za błędny numer EORI uznaje się numer, który nie jest zgodny ze strukturą prawidłowo nadawanych numerów EORI. Struktura prawidłowo nadawanych numerów EORI składa się z liter „PL”, 6-cyfrowego kodu jednostki dokonującej rejestracji, 8-cyfrowego numeru sekwencyjnego oraz litery „Z”. W przypadku nadania błędnego numeru EORI lub posiadania więcej niż jednego numeru EORI należy złożyć wniosek/wnioski o unieważnienie błędnego/błędnych numerów EORI lub numeru/numerów niebędących właściwymi numerami EORI. Za właściwy numer EORI uznaje się numer uzyskany jako pierwszy wg daty złożenia wniosku wpisanej w polu 46 w sekcji C lub w polu 54 w sekcji D.
W przypadku stwierdzenia przez organ rejestrujący nadania błędnego numeru EORI lub posiadania więcej niż jednego numeru EORI przez podmiot, który nie złożył wniosku o unieważnienie, organ rejestrujący unieważni z urzędu błędne numery EORI lub numery, które zostały nadane podmiotowi po uzyskaniu przez niego pierwszego z posiadanych prawidłowych numerów. Podmiot zostanie poinformowany o unieważnionym/unieważnionych numerze/numerach EORI.

[1] § 25 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów formularzy stosowanych w sprawach celnych (Dz.U. Nr 44, poz. 256). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2010 r.

[2] § 25a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów formularzy stosowanych w sprawach celnych (Dz.U. Nr 44, poz. 256). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2010 r.

[3] Załącznik 26a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów formularzy stosowanych w sprawach celnych (Dz.U. Nr 44, poz. 256). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2010 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00