Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2006 nr 161 poz. 1142
Wersja archiwalna od 2010-12-31 do 2012-05-27
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2006 nr 161 poz. 1142
Wersja archiwalna od 2010-12-31 do 2012-05-27
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia 21 sierpnia 2006 r.

w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego

(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2010 r., Nr 258, poz. 1761)  

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.Rozporządzenie określa:

1) wymagania, jakim powinny odpowiadać zakłady lecznictwa uzdrowiskowego;

2) wymagania eksploatacyjne, funkcjonalne i techniczne, jakim powinny odpowiadać urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.Szpital uzdrowiskowy powinien odpowiadać następującym wymaganiom:

1) [1] powinien stanowić samodzielny budynek, zespół budynków lub wydzieloną część innego zakładu lecznictwa uzdrowiskowego, położony w strefie „A” ochrony uzdrowiskowej;

2) [2] (uchylony);

3) pokoje łóżkowe powinny być wyposażone w system sygnalizacji przywoławczej;

4) oddział szpitalny w szpitalu uzdrowiskowym powinien składać się z zespołów pomieszczeń pielęgnacyjnych i ogólnych; pomieszczenia ogólne mogą być wspólne dla całego szpitala;

5) w skład zespołu pomieszczeń pielęgnacyjnych w szczególności powinny wchodzić:

a) [3] pokoje pacjentów wyposażone co najmniej w umywalkę z zimną i ciepłą wodą oraz pojemnik na odpadki; wymaganie dotyczące umywalki uważa się za spełnione w przypadku, gdy przy pokoju zlokalizowane jest pomieszczenie higieniczno-sanitarne,

b) pokój lekarzy,

c) punkt pielęgniarski,

d) pokój zabiegowy,

e) [4] pomieszczenia higieniczno-sanitarne pacjentów przy pokojach łóżkowych lub zbiorowe, wyposażone co najmniej w miskę ustępową, umywalkę z baterią, dozownik z mydłem w płynie oraz pojemniki z ręcznikami jednorazowego użycia, pojemnik na zużyte ręczniki lub urządzenia do suszenia rąk oraz natrysk, przy czym przynajmniej jedno pomieszczenie na piętrze powinno być dostępne dla pacjentów niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich;

6) w skład zespołu pomieszczeń ogólnych w szczególności powinny wchodzić:

a) pokoje pracowników medycznych i administracyjnych – co najmniej jedno pomieszczenie,

b) ustęp dla personelu,

c) pomieszczenie służące do przechowywania środków czystości oraz preparatów myjąco-dezynfekcyjnych, a także przygotowywania roztworów roboczych oraz mycia i dezynfekcji sprzętu stosowanego do utrzymywania czystości, również do zbierania brudnej bielizny i odpadów, wyposażone w zlew i armaturę, zwane dalej „pomieszczeniem porządkowym”,

d) jadalnia i pomieszczenia przeznaczone do przygotowania lub dystrybucji posiłków i napojów, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych;

7) [5] (uchylony);

8) podłogi w pomieszczeniach, w których udzielane są świadczenia zdrowotne, powinny być wykonane z materiałów trwałych o powierzchniach gładkich, antypoślizgowych, zmywalnych, nienasiąkliwych i odpornych na działanie środków myjąco-dezynfekcyjnych;

9) ściany wokół umywalek i zlewozmywaków powinny być wykończone w sposób zabezpieczający ścianę przed zawilgoceniem;

10) [6] w szpitalach prowadzących leczenie w zakresie kardiologii powinno znajdować się stanowisko wzmożonego nadzoru kardiologicznego w wyodrębnionym pomieszczeniu z możliwością prowadzenia stałego nadzoru, w szczególności zapewniające pracownikom możliwość obserwacji, wyposażone w:

a) antystatyczne łóżko do intensywnej terapii dostępne z trzech stron, w tym z dwóch dłuższych,

b) zestaw do reanimacji, w skład którego wchodzą w szczególności:

– defibrylator,

– elektryczne urządzenie do ssania,

– zestaw do intubacji i wentylacji (worek samorozprężalny),

c) instalacje gazów medycznych,

d) kardiomonitor przy każdym łóżku.

11) [7] (uchylony);

12) [8] (uchylony).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[9] Sanatorium uzdrowiskowe powinno odpowiadać wymaganiom określonym w § 2 pkt 8 i 9, a ponadto następującym wymaganiom:

1) stanowić samodzielny budynek, zespół budynków lub wydzieloną część innego zakładu lecznictwa uzdrowiskowego, położony w strefie „A” ochrony uzdrowiskowej;

2) w skład sanatorium uzdrowiskowego powinny wchodzić w szczególności następujące pomieszczenia:

a) pokoje łóżkowe wyposażone co najmniej w umywalkę z zimną i ciepłą wodą oraz pojemnik na odpadki: wymaganie dotyczące umywalki uważa się za spełnione w przypadku, gdy przy pokoju zlokalizowane jest pomieszczenie higieniczno-sanitarne,

b) pokój lekarzy,

c) punkt pielęgniarski,

d) pokój zabiegowy,

e) pomieszczenia higieniczno-sanitarne pacjentów przy pokojach łóżkowych lub zbiorowe, przy czym co najmniej jedna kabina ustępowa z umywalką oraz natrysk powinny być dostępne dla pacjentów niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich,

f) pokoje pracowników medycznych – co najmniej jedno pomieszczenie,

g) ustęp dla personelu,

h) pomieszczenie porządkowe,

i) jadalnia i pomieszczenia przeznaczone do przygotowania lub dystrybucji posiłków i napojów spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[10] Prewentorium uzdrowiskowe dla dzieci powinno odpowiadać wymaganiom określonym w § 2 pkt 4, 8 i 9, a ponadto następującym wymaganiom:

1) stanowić samodzielny budynek (zespół budynków) położony w strefie „A” ochrony uzdrowiskowej;

2) w skład prewentorium uzdrowiskowego dla dzieci powinny wchodzić w szczególności następujące pomieszczenia:

a) pokoje łóżkowe,

b) pokój lekarzy,

c) punkt pielęgniarski,

d) pokój zabiegowy,

e) izolatka,

f) pomieszczenia higieniczno-sanitarne pacjentów przy pokojach łóżkowych lub zbiorowe, przy czym co najmniej jedna kabina ustępowa z umywalką oraz natrysk powinny być dostępne dla pacjentów niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich,

g) pokoje pracowników medycznych – co najmniej jedno pomieszczenie,

h) ustęp dla personelu,

i) pomieszczenie porządkowe,

j) jadalnia i pomieszczenia przeznaczone do przygotowania lub dystrybucji posiłków i napojów spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych,

k) co najmniej:

– jedna świetlica dla dzieci,

– jedna sala szkolna,

– jeden pokój do samodzielnej pracy dla dzieci,

– jedna sala gimnastyczna,

– jeden pokój dla nauczycieli;

3) w prewentorium uzdrowiskowym dla dzieci prowadzącym leczenie w zakresie kardiologii powinno znajdować się stanowisko wzmożonego nadzoru kardiologicznego w wyodrębnionym pomieszczeniu z możliwością prowadzenia stałego nadzoru, w szczególności zapewniające pracownikom możliwość obserwacji, wyposażone w:

a) antystatyczne łóżko do intensywnej terapii dostępne z trzech stron, w tym z dwóch dłuższych,

b) zestaw do reanimacji, w skład którego wchodzą w szczególności:

– defibrylator,

– elektryczne urządzenie do ssania,

– zestaw do intubacji i wentylacji (worek samorozprężalny),

c) instalacje gazów medycznych,

d) kardiomonitor przy każdym łóżku;

4) wyposażenie prewentorium uzdrowiskowego dla dzieci, w szczególności gniazda wtykowe elektryczne, okna, krany z gorącą wodą, poręcze, powinno być odpowiednio zabezpieczone;

5) układ funkcjonalny prewentorium uzdrowiskowego dla dzieci powinien zapewniać możliwość izolowania poszczególnych oddziałów;

6) prewentorium uzdrowiskowe dla dzieci powinno posiadać wydzielony i ogrodzony teren do zajęć ruchowych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[11] Przychodnia uzdrowiskowa powinna odpowiadać wymaganiom określonym w § 2 pkt 8 i 9, a ponadto następującym wymaganiom:

1) stanowić samodzielny budynek lub zespół budynków lub być urządzona w budynku o innym przeznaczeniu pod warunkiem całkowitej izolacji przychodni od użytkowników w budynkach użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego i innych, z wyłączeniem węzłów komunikacji pionowej i poziomej w tym budynku, wspólnych dla wszystkich użytkowników, niebędących komunikacją wewnętrzną zakładu lecznictwa uzdrowiskowego;

2) w skład przychodni uzdrowiskowej powinny w szczególności wchodzić następujące pomieszczenia:

a) gabinet badań lekarskich,

b) pokój zabiegowy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.Zakład przyrodoleczniczy wchodzący w skład zakładu lecznictwa uzdrowiskowego powinien odpowiadać następującym wymaganiom:

1) znajdować się co najmniej na poziomie terenu urządzonego przy budynku; dopuszcza się lokalizowanie pomieszczeń zakładu przyrodoleczniczego poniżej poziomu terenu urządzonego przy budynku;

2) posiadać działy zabiegowe odpowiednie do profilu zakładu lecznictwa uzdrowiskowego;

3) w skład zakładu przyrodoleczniczego powinny wchodzić w szczególności następujące pomieszczenia:

a) pomieszczenia zabiegowe wraz z pomieszczeniami towarzyszącymi,

b) sale gimnastyczne do ćwiczeń zespołowych i sale do ćwiczeń indywidualnych,

c) co najmniej jedna sala wypoczynkowa zbiorowa lub pokoje wypoczynkowe indywidualne,

d) gabinety lekarskie i pielęgniarsko-zabiegowe zaopatrzone w leki i sprzęt do udzielania pierwszej pomocy lekarskiej, w przypadku gdy zakład przyrodoleczniczy znajduje się w odrębnym budynku,

e) [12] (uchylona);

4) w zależności od profilu leczniczego uzdrowiska oraz dostępnych naturalnych surowców leczniczych powinny znajdować się w szczególności urządzenia wykorzystywane w.

a) balneoterapii:

– baseny i wanny do kąpieli leczniczych,

– inhalatoria do inhalacji z wód mineralnych,

b) peloidoterapii,

c) hydroterapii:

– wanny,

– natryski,

– baseny rehabilitacyjne.

d) kinezyterapii,

e) termoterapii:

– sauna,

– urządzenia do parafinoterapii,

f) [13] krioterapii,

g) fototerapii:

– urządzenia do naświetlań,

– lasery,

h) fizykoterapii:

– urządzenia do jonoforezy,

– urządzenia do wytwarzania prądów diadynamicznych i prądów interferencyjnych,

– urządzenia do diatermii krótkofalowej i impulsowej,

– urządzenia do elektrostymulacji,

– urządzenia do wytwarzania mikrofali,

– urządzenia do wytwarzania ultradźwięków,

– urządzenia do magnetoterapii,

i) do masażu klasycznego;

5) w widocznym miejscu powinna być umieszczona informacja o rodzaju zabiegów wykonywanych w zakładzie i godzinach ich wykonywania;

6) odpowiednio do rodzajów i liczby stanowisk zabiegowych, wykorzystywanych przez pacjentów, którzy nie zamieszkują w budynku, w którym znajduje się zakład przyrodoleczniczy, powinna znajdować się co najmniej jedna sala wypoczynkowa zbiorowa umożliwiająca wypoczynek po zabiegach, przy uwzględnieniu następujących wskazań:

a) przy kąpielach mineralnych liczba leżanek powinna być co najmniej równa liczbie stanowisk zabiegowych,

b) przy kąpielach i zawijaniach peloidowych liczba leżanek powinna być co najmniej 1,5 raza większa od liczby stanowisk zabiegowych,

c) w zakładach, w których wykonywane są zabiegi dla kobiet i mężczyzn, sale wypoczynkowe powinny być oddzielne dla każdej płci,

d) w salach wypoczynkowych zbiorowych minimalna powierzchnia jednostkowa powinna wynosić 3,5 m2 na leżankę,

e) w zakładzie, w którym wykonywane są zabiegi niewymagające wypoczynku w pozycji leżącej, powinny znajdować się sale umożliwiające wypoczynek w pozycji siedzącej;

7) w przypadku gdy w zakładzie przyrodoleczniczym wykonywane są zabiegi wymagające sterylnych urządzeń bądź ich części, należy zapewnić ich sterylność;

8) ściany i posadzki pomieszczeń, w których odbywają się zabiegi balneoterapii, peloidoterapii i hydroterapii, powinny być wyłożone materiałem wodoszczelnym i pozwalającym na ich łatwe mycie i dezynfekcję, a posadzki również o powierzchni zabezpieczającej przed poślizgiem;

9) [14] (uchylony);

10) do pomieszczeń, w których odbywają się zabiegi balneoterapii, peloidoterapii i hydroterapii, powinna być doprowadzona do stanowisk zabiegowych woda ciepła i zimna;

11) [15] (uchylony);

12) przy wannach kąpielowych powinny być zamocowane uchwyty ułatwiające pacjentowi wejście do wanny i wyjście z wanny oraz bezwzględnie instalacja przywoławcza;

13) pomieszczenia, w których wykonywane są zabiegi, powinny być wyposażone w zegary, pozwalające na określenie czasu trwania zabiegu (zegary z dzwonkami, klepsydry i inne);

14) w zakładzie powinny znajdować się co najmniej 2 ustępy dla kobiet, 1 ustęp i 1 pisuar dla mężczyzn, licząc łącznie na 60 osób równocześnie przebywających w zakładzie, przy ustępach powinna znajdować się umywalka z bieżącą wodą ciepłą i zimną;

15) pomieszczenia zakładu przyrodoleczniczego powinny posiadać wentylację grawitacyjną;

16) posiadać wentylację nawiewno-wywiewną w:

a) kuchniach borowinowych,

b) pomieszczeniach peloidoterapii,

c) pomieszczeniach zabiegów hydroterapeutycznych,

d) pomieszczeniach zabiegów inhalacyjnych,

e) salach gimnastycznych;

17) pomieszczenia, w których w celach leczniczych wykorzystywany jest dwutlenek węgla (CO2), siarkowodór (H2S) lub radon (Rn) w postaci gazowej lub w przypadku, gdy występuje jego wydzielanie się z wód leczniczych, wyposażone są w dolne przelewy gazowe; wentylacja mechaniczna powinna posiadać wyciąg dolny;

18) w zakresie urządzeń do przygotowywania i udzielania zabiegów peloidowych:

a) pomieszczenie zabiegowe do zawijań lub kąpieli peloidowych powinno być wyposażone oprócz urządzenia zabiegowego w wannę do kąpieli oczyszczającej z baterią natryskową lub kabiną natryskową,

b) zużyta borowina powinna być odprowadzona poza obręb zakładu,

c) proces technologiczny użytkowania peloidów powinien wykluczyć możliwość używania do zabiegów peloidów zużytych (odpadowych),

d) [16] przechowywane peloidy powinny być odpowiednio zabezpieczone przed ich zanieczyszczeniem i wysuszeniem;

19) w przypadku użytkowania w zakładzie wód leczniczych, w których rozpuszczone są substancje gazowe, układ instalacji powinien zabezpieczać przed nadmiernymi stratami składników gazowych. Wysokości strat w instalacji nie powinny przekraczać, przyjmując za 100 % zawartość składników gazowych w źródle:

a) [17] dla wód szczaw – do 20 % CO2,

b) dla wód siarczkowych – 30 % H2S,

c) dla wód termalnych – do 10 % spadku temperatury,

d) dla wód radoczynnych – do 30 % Rn;

20) doprowadzenie do wanien wód leczniczych zgazowanych powinno następować „od dołu”, wykluczając rozpryskiwanie wody;

21) instalacje wody ciepłej i zimnej dla hydroterapii powinny zapewniać zasilanie w wodę o ciśnieniu co najmniej 4 atmosfery;

22) w zakresie saturatorów:

a) [18] saturatory powinny zapewniać minimalne nasycenie CO2 wody o naturalnej temperaturze w ilości 2.200 mg/l,

b) butle z CO2 zarówno pełne, jak i puste powinny być umieszczone w uchwytach;

23) [19] sprężarki stosowane do zabiegów inhalacyjnych powinny mieć czerpnię powietrza wyprowadzoną na zewnątrz zakładu i umożliwiającą pobór powietrza z zewnątrz; na przewodzie tłocznym powinien być zainstalowany filtr powietrza wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta;

24) urządzenia mechaniczne napędzane silnikiem elektrycznym powinny posiadać izolację zapobiegającą przenoszeniu się drgań i hałasu;

25) urządzenia i instalacje w szczególności doprowadzające wody mineralne, wodę ciepłą i zimną lub gaz powinny być oznakowane w sposób umożliwiający ich rozróżnienie;

26) preparaty używane do kąpieli i sole kąpielowe powinny być przechowywane w trwałych pojemnikach chroniących przed ich zanieczyszczeniem;

27) przepisy porządkowe dla korzystających z urządzeń zakładu przyrodoleczniczego powinny być wywieszone w widocznym miejscu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.Pijalnia uzdrowiskowa powinna spełniać następujące wymagania:

1) być dostosowana do eksploatacji całorocznej;

2) być wyposażona w:

a) [20] instalacje do wydawania wody leczniczej pacjentom, spełniające wymagania sanitarne i techniczne,

b) instalacje do podgrzewania wody do temperatury zalecanej przez lekarza,

c) urządzenia do kontrolowania temperatury wody,

d) salę spacerową o wielkości dostosowanej do liczby kuracjuszy,

e) ustępy ogólnodostępne znajdujące się bezpośrednio przy pijalni lub w odpowiedniej odległości,

f) tablice określające w formie graficznej i opisowej właściwości fizykochemiczne udostępnianych wód leczniczych oraz wskazania do ich stosowania w formie kuracji pitnej;

3) jakość wód leczniczych w trakcie pobierania z ujęcia, przesyłania za pomocą instalacji do pijalni oraz dystrybucji nie powinna ulec zmianom pod względem sanitarnohigienicznym oraz wartości terapeutycznej;

4) woda powinna być wydawana pacjentom w naczyniach jednorazowych lub wielorazowych mytych w sposób określony w przepisach odrębnych;

5) w pijalni mogą być udostępniane butelkowane wody lecznicze;

6) w widocznych miejscach przy wejściu do pijalni uzdrowiskowej powinien być umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z pijalni uzdrowiskowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.Tężnia powinna spełniać następujące wymagania:

1) do wywarzania aerozolu leczniczego w tężni powinna być wykorzystywana woda uznana za leczniczą;

2) konstrukcja i rozwiązania techniczne powinny zapewniać uzyskanie aerozolu o właściwościach leczniczych, potwierdzonych wynikami badań i oceną przeprowadzonymi w trybie art. 36 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych;

3) instalacje doprowadzające solankę na pomost górny, pompa i cała armatura powinny być wykonane z materiałów odpornych na działanie chemiczne i żrące solanki oraz nie powinny reagować chemicznie z używaną wodą leczniczą;

4) powinna działać na podstawie instrukcji funkcjonalnej, określającej sposób wytwarzania aerozolu, zakres i częstotliwość monitorowania warunków sanitarnohigienicznych i funkcjonalnych, w tym jakości używanej wody i stan techniczny urządzeń;

5) wzdłuż tężni powinny być wybudowane trakty spacerowe z ławkami, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych;

6) [21] w pobliżu tężni powinny znajdować się ogólnodostępne pomieszczenia higieniczno-sanitarne;

7) w widocznych miejscach przy tężni powinien być umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z tężni.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.Park będący urządzeniem lecznictwa uzdrowiskowego i urządzone ścieżki ruchowe powinny spełniać następujące wymagania:

1) być zlokalizowane w strefie ochronnej „A”;

2) powierzchnia parku, jego usytuowanie i rodzaj roślinności, powinny zapewniać kształtowanie korzystnych warunków środowiska uzdrowiskowego;

3) na terenie parku powinny znajdować się: ławki, pojemniki na odpady, a także odpowiednie oświetlenie;

4) na terenie parku wyznacza się ścieżki rowerowe w sposób nieutrudniający poruszania się przez osoby o obniżonej sprawności ruchowej;

5) ścieżki ruchowe powinny być wyposażone w specjalne informacje określające sposób, w jaki się z nich korzysta;

6) ścieżki ruchowe przeznaczone dla osób ze schorzeniami kardiologicznymi powinny być wytyczane po uzgodnieniu z lekarzami specjalistami w dziedzinach kardiologii oraz balneologii i medycyny fizykalnej;

7) na terenie parku powinny znajdować się ustępy ogólnodostępne;

8) w widocznych miejscach przy wejściu do parków powinien być umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z parku.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.Urządzony odcinek wybrzeża morskiego powinien spełniać następujące wymagania:

1) być wydzielony i przygotowany do terapii ruchowej i bezpiecznego korzystania z walorów morza;

2) woda i piasek powinny spełniać wymagania dotyczące czystości mikrobiologicznej zgodnie z odrębnymi przepisami;

3) w centralnym punkcie powinien być zlokalizowany punkt dozoru zaopatrzony w sprzęt ratowniczy oraz telefon;

4) na terenie urządzonego odcinka wybrzeża morskiego powinny znajdować się:

a) przebieralnie,

b) [22] pomieszczenia higieniczno-sanitarne,

c) punkt pierwszej pomocy medycznej,

d) [23] pojemniki na odpady;

5) [24] obszar wodny przeznaczony do kąpieli powinien spełniać następujące wymagania:

a) obszar o głębokości ponad 1 m powinien być wyraźnie oznaczony,

b) dno powinno być wolne od zanieczyszczeń;

6) dojścia do urządzonego odcinka wybrzeża morskiego, jak i jego obszar powinny być zorganizowane w sposób niezagrażający środowisku naturalnemu i umocnieniom w pasie technicznym brzegu morskiego oraz umożliwiający korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym;

7) kąpielisko powinno być zlokalizowane tak, aby miało dogodnie ukształtowany brzeg i dno oraz dobre nasłonecznienie;

8) sposób zagospodarowania terenu na obszarze pasa technicznego wymaga uzgodnienia z dyrektorem właściwego Urzędu Morskiego;

9) w widocznych miejscach przy wejściu na obszar powinien być umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z urządzonych odcinków wybrzeża morskiego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.Leczniczy basen uzdrowiskowy powinien spełniać następujące wymagania:

1) być wypełniony wodą leczniczą, która zachowuje swoje właściwości w czasie eksploatacji basenu;

2) woda lecznicza w basenie powinna spełniać wymagania sanitarne i jakościowe pod względem mikrobiologicznym i fizykochemicznym;

3) basen leczniczy, w którym stosuje się wody lecznicze zawierające dwutlenek węgla (CO2), radon (Rn) lub siarkowodór (H2S), powinien posiadać specjalne wyciągi dla ewakuacji tych gazów znad lustra wody;

4) eksploatacja basenu powinna odbywać się w jednym z następujących systemów:

a) otwartym – przy stałym dopływie wody leczniczej z ujęcia i odpływie wody z basenu,

b) częściowo zamkniętym przy określonym dopływie wody leczniczej z ujęcia, do wody uzdatnianej metodami fizycznymi i chemicznymi poza basenem i ponownie wprowadzanej do basenu;

5) sposób eksploatacji basenu oraz sposób monitorowania jakości wody i powietrza hali basenowej powinna określać instrukcja funkcjonalna opracowana dla każdego basenu;

6) basen powinien być wyposażony w sprzęt do ćwiczeń, w szczególności na brzegach niecki powinny zostać zamieszczone uchwyty do ćwiczeń;

7) pomieszczenia przybasenowe powinny być podzielone na strefy pacjentów „obutych” i „bosych”; poszczególne pomieszczenia, oddzielne dla kobiet i mężczyzn i zapewniające możliwość korzystania z nich przez osoby niepełnosprawne, powinny być usytuowane w następującej kolejności:

a) przebieralnie wyposażone w indywidualne przebieralnie oraz szafki na ubrania w liczbie odpowiedniej dla osób korzystających z basenu,

b) [25] pomieszczenia higieniczno-sanitarne,

c) natryski,

d) brodzik;

8) wszystkie instalacje i urządzenia basenowe powinny być wykonane z materiałów niereagujących chemicznie z używaną wodą leczniczą;

9) przy basenie, w którym stosuje się dezynfekcję wody środkami chemicznymi, powinny być pomieszczenia dla stacji uzdatniania oraz magazyny środków chemicznych; pomieszczenia te powinny być wyposażone w wentylacje i urządzenia pomiarowo-kontrolne do oznaczania chloru (Cl) pozostającego w wodzie wypełniającej basen;

10) wloty i wyloty wody oraz jej spust powinny być usytuowane w sposób zapewniający równy przepływ wody we wszystkich przekrojach niecki basenowej, ponadto powinien być co najmniej jeden spust denny umożliwiający całkowite opróżnienie basenu;

11) prędkość przepływu wody na wlotach powinna wynosić od 1,0 m/s do 0,5 m/s, na wylotach od 0,3 do 0,5 m/s; wyloty powinny być wyposażone w zawory odcinające;

12) na jedną osobę korzystającą z basenu powinno przypadać co najmniej 4 m2 lustra wody w basenie;

13) dla osób dorosłych niecka basenowa powinna być napełniona wodą na głębokość 0,7 do 1,35 m; dla dzieci 0,6 do 0,75 m;

14) wejście do basenu powinno zapewniać możliwość wejścia osobom o ograniczonej sprawności oraz niepełnosprawnym;

15) w skład instalacji basenu powinny wchodzić następujące urządzenia:

a) instalacje zasilające wodą leczniczą,

b) instalacja przelewowa wraz ze zbieraczem zanieczyszczeń – kanalikiem przelewowym wokół basenu;

16) być wyposażony w instalację spustową odprowadzającą wodę do kanalizacji;

17) powinien być wyposażony w instalację zwykłej wody ciepłej i zimnej;

18) posadzka oraz dno i ściany niecki basenu powinny być wyłożone materiałem wodoszczelnym o powierzchni zabezpieczającej przed poślizgiem i pozwalającym na ich łatwe mycie i dezynfekcję, posadzka powinna być wyposażona we wpusty ściekowe ze spadkiem posadzki w kierunku wpustów w celu zabezpieczenia przed spływem wody przelewającej się z basenu;

19) korzystanie z basenu powinno odbywać się pod nadzorem terapeuty i ratownika;

20) w widocznych miejscach przy wejściu na basen powinien być umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z leczniczego basenu uzdrowiskowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.Rehabilitacyjny basen uzdrowiskowy powinien spełniać następujące wymagania:

1) być napełniany wodą spełniającą jakościowe wymagania dla wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;

2) eksploatacja basenu może odbywać się wyłącznie w jednym z następujących systemów:

a) otwartym – przy stałym dopływie wody z ujęcia i odpływie wody z basenu,

b) częściowo zamkniętym przy określonym dopływie wody z ujęcia, do wody uzdatnianej metodami fizycznymi i chemicznymi poza basenem i ponownie wprowadzanej do basenu;

3) pomieszczenia przybasenowe powinny być podzielone na strefy pacjentów „obutych” i „bosych”; poszczególne pomieszczenia, oddzielne dla kobiet i mężczyzn i zapewniające możliwość korzystania z nich przez osoby niepełnosprawne, powinny być usytuowane w następującej kolejności:

a) przebieralnie wyposażone w indywidualne przebieralnie oraz szafki na ubrania w liczbie odpowiedniej dla osób korzystających z basenu,

b) węzły sanitarne,

c) natryski,

d) brodzik;

4) sposób eksploatacji basenu oraz sposób monitorowania jakości wody i powietrza hali basenowej powinna określać instrukcja funkcjonalna opracowana dla każdego basenu;

5) przy basenie, w którym stosuje się dezynfekcję wody środkami chemicznymi, powinny być pomieszczenia dla stacji uzdatniania oraz magazyny środków chemicznych; pomieszczenia te powinny być wyposażone w wentylacje i urządzenia pomiarowo-kontrolne do oznaczania chloru (Cl) pozostającego w wodzie wypełniającej basen;

6) wloty i wyloty wody oraz jej spust powinny być usytuowane w sposób zapewniający równy przepływ wody we wszystkich przekrojach niecki basenowej, ponadto powinien być co najmniej jeden spust denny umożliwiający całkowite opróżnienie basenu;

7) prędkość przepływu wody na wlotach powinna wynosić od 1,0 m/s do 0,5 m/s, na wylotach od 0,3 do 0,5 m/s; wyloty powinny być wyposażone w zawory odcinające;

8) dla osób dorosłych niecka basenowa powinna być napełniona wodą na głębokość 0,7 do 1,35 m; dla dzieci 0,6 do 0,75 m;

9) na jedną osobę korzystającą z basenu powinno przypadać co najmniej 6 m2 lustra wody w basenie;

10) basen powinien być wyposażony w sprzęt do ćwiczeń, w szczególności na brzegach niecki powinny zostać zamieszczone uchwyty do ćwiczeń; poręcze do ćwiczeń rehabilitacyjnych powinny zajmować minimum 50 % obwodu basenu; mogą one stanowić oddzielny element konstrukcyjny, jak też stanowić stałe części niecki basenowej;

11) wejście do basenu powinno zapewniać możliwość wejścia osobom o ograniczonej sprawności oraz niepełnosprawnym;

12) niecka basenowa powinna być wyposażona w schody i pochylnie, które powinny być usytuowane tam, gdzie głębokość jest najmniejsza; minimalna szerokość schodów powinna wynosić 1 m, pochylnia lub schody powinny być wyposażone co najmniej w jedną poręcz;

13) w skład instalacji basenu powinny wchodzić:

a) instalacja zasilająca wodą,

b) instalacja przelewowa wraz ze zbieraczem zanieczyszczeń – kanalikiem przelewowym wokół basenu,

c) instalacja spustowa odprowadzająca wodę do kanalizacji,

d) instalacja wody ciepłej i zimnej;

14) posadzka oraz dno i ściany niecki basenu powinny być wyłożone materiałem wodoszczelnym o powierzchni zabezpieczającej przed poślizgiem i pozwalającym na ich łatwe mycie i dezynfekcję, posadzka powinna być wyposażona we wpusty ściekowe ze spadkiem posadzki w kierunku wpustów w celu zabezpieczenia przed spływem wody przelewającej się z basenu;

15) korzystanie z basenu powinno odbywać się pod nadzorem terapeuty i ratownika;

16) w widocznych miejscach przy wejściu na basen powinien być umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z rehabilitacyjnego basenu uzdrowiskowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.Urządzone podziemne wyrobisko górnicze powinno spełniać następujące wymagania:

1) stropy i ociosy wyrobiska powinny być zabezpieczone odpowiednią obudową drewnianą lub inną obudową zapewniającą bezpieczeństwo;

2) stropy i ociosy wyrobiska oraz stan techniczny i stateczności obudowy powinny podlegać stałej kontroli w celu zachowania bezpieczeństwa;

3) przy urządzaniu wyrobiska powinien być opracowany i zapewniony stały i niezmienny dopływ powietrza przewietrzającego rejon komór;

4) dla uzyskania optymalnych warunków skuteczności leczenia należy określić parametry dla urządzonego podziemnego wyrobiska górniczego, jakie powinien mieć mikroklimat w komorach leczniczych; dotyczy to przede wszystkim prędkości przepływu, temperatury, wilgotności oraz składu chemicznego i stopnia jonizacji powietrza;

5) posiadać rezerwowe chodniki awaryjne pozwalające na ewakuację z pomieszczeń zagospodarowanych do celów leczniczych na powierzchnię;

6) na drogach komunikacyjnych powinny być założone rezerwowe stanowiska pomiarowe;

7) prace zabezpieczające prowadzone w urządzonym podziemnym wyrobisku górniczym powinny być wykonane na podstawie:

a) pomiarów zamontowanych rozwarstwieniomierzy,

b) pomiarów konwergencji pionowej i poziomej,

c) okresowych pomiarów niwelacyjnych,

d) badań próbek pobranych z miejsc wykonywanych iniekcji skał;

8) w komorach w widocznym miejscu powinny być umieszczone tablice informacyjne o drogach ewakuacyjnych oraz instrukcje dotyczące sposobu zachowania się w sytuacjach zagrożeń;

9) komory powinny być urządzone i wyposażone w sposób zapewniający bezpieczeństwo pacjentów i personelu, w tym wyposażone w system łączności;

10) w komorach powinno być zapewnione stałe zasilanie w energię elektryczną, oświetlenie pomieszczeń musi odbywać się w sposób ciągły;

11) mikroklimat komór powinien odznaczać się właściwościami korzystnymi dla zdrowia, w tym obecnością aerozoli mineralnych, korzystną jonizacją powietrza oraz stabilnymi i optymalnymi dla zdrowia warunkami termicznymi i poziomem wilgotności;

12) [26] w odpowiedniej odległości od urządzonego podziemnego wyrobiska górniczego powinny znajdować się pomieszczenia higieniczno-sanitarne;

13) w urządzonym podziemnym wyrobisku górniczym objętym przepisami Prawa geologicznego i górniczego stosuje się również wymagania eksploatacyjne, funkcjonalne i techniczne określone w tych przepisach;

14) w widocznych miejscach przy wejściu powinien być umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z urządzonego podziemnego wyrobiska górniczego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.[27] Instalacje i urządzenia wentylacji mechanicznej i klimatyzacji powinny podlegać okresowemu przeglądowi lub czyszczeniu lub wymianie elementów instalacji zgodnie z zaleceniami producenta. Dokonanie tych czynności powinno być udokumentowane.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15.[28] Zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego należy dostosować do wymagań, o których mowa w § 2–13 z wyłączeniem § 2 pkt 5 lit. b, c, pkt 6 lit. a, b, § 3 pkt 2 lit. b, c, f, g, § 4 pkt 2 lit. b, c, g, w terminie nie dłuższym niż do dnia 31 grudnia 2016 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16.Rozporządzenie wchodzi w życiu po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 131, poz. 924).

[1] § 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[2] § 2 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[3] § 2 pkt 5 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[4] § 2 pkt 5 lit. e) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[5] § 2 pkt 7 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[6] § 2 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. e) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[7] § 2 pkt 11 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. f) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[8] § 2 pkt 12 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. f) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[9] § 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[10] § 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[11] § 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[12] § 6 pkt 3 lit. e) uchylona przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[13] § 6 pkt 4 lit. f) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[14] § 6 pkt 9 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[15] § 6 pkt 11 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[16] § 6 pkt 18 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[17] § 6 pkt 19 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. e) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[18] § 6 pkt 22 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. f) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[19] § 6 pkt 23 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. g) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[20] § 7 pkt 2 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[21] § 8 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[22] § 10 pkt 4 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[23] § 10 pkt 4 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[24] § 10 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[25] § 11 pkt 7 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[26] § 13 pkt 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[27] § 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

[28] § 15 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00