ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) 2)
z dnia 15 kwietnia 2010 r.
w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców
Na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. Rozporządzenie określa system oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.
2. System oceny ryzyka tworzą:
1) wykaz podmiotów dokonujących naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, zawarty w centralnej ewidencji naruszeń, o której mowa w art. 80 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym;
2) wykaz grup naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, z późn. zm.) określony w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
3) sposób obliczania współczynnika ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców;
4) wykaz podmiotów o wysokim współczynniku ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.
§ 2.1. Ustalenie ryzyka występowania naruszeń z zakresu czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców następuje na podstawie wyników kontroli, które przeprowadzane są przez uprawnione do tego podmioty, o których mowa w art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
2. Określenie współczynnika ryzyka występowania naruszeń, o których mowa w ust. 1, oblicza się według wzoru:
| wr = | (n1 × w1) + (n2 × w2) + (n3 × w3) |
|
m |
gdzie:
| wr | – współczynnik ryzyka |
| n1 | – łączna liczba NMW |
| n2 | – łączna liczba PN |
| n3 | – łączna liczba BPN |
| w1 | – wartość punktowa dla NMW wynosi 1 |
| w2 | – wartość punktowa dla PN wynosi 3 |
| w3 | – wartość punktowa dla BPN wynosi 5 |
| m | – liczba kontroli danego podmiotu w roku |
| NMW | – naruszenie mniejszej wagi |
| PN | – poważne naruszenie |
| BPN | – bardzo poważne naruszenie. |
§ 3. 1. Na podstawie analizy stwierdzonych naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców w danym roku kalendarzowym, Główny Inspektor Transportu Drogowego, do dnia 31 marca roku następnego, określi wartość wysokiego współczynnika ryzyka występowania naruszeń.
2. Wykaz, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 4, ustala się na podstawie wyników kontroli podmiotów wykonujących przewóz drogowy, przeprowadzonych w roku kalendarzowym, dla którego został określony współczynnik, o którym mowa w ust. 1.
3. Podmioty ujęte w wykazie, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 4, podlegają kontroli zgodnie z przepisami rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.4)) w roku następującym po roku, dla którego został określony współczynnik, o którym mowa w ust. 1.
§ 4.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 35) zmienionej przez dyrektywę Komisji 2009/5/WE z dnia 30 stycznia 2009 r. zmieniającą załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2009, str. 45).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1574, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr 86, poz. 720 i Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 43, poz. 246.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 180, poz. 1280, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 116, poz. 732, Nr 141, poz. 888, Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz. 1367, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.
Załącznik do rozporządzenia Ministra
Infrastruktury
z dnia 15 kwietnia 2010 r. (poz. 462)
WYKAZ NARUSZEŃ Z ZAKRESU CZASU PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERW I CZASU ODPOCZYNKU KIEROWCÓW ORAZ STOSOWANIA URZĄDZEŃ REJESTRUJĄCYCH
|
Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 |
||||||
|
Nr |
Podstawa |
Rodzaj naruszenia |
Poziom |
|||
|
BPN |
PN |
NMW |
||||
|
A |
Załoga |
|||||
|
A1 |
Art. 5 ust. 1 |
Nieprzestrzeganie minimalnego wieku konduktorów |
|
x |
|
|
|
B |
Okresy prowadzenia pojazdu |
|||||
|
B1 |
Art. 6 ust. 1 |
Przekroczenie |
9h<...<10h |
|
|
x |
|
B2 |
10h<...<11h |
|
x |
|
||
|
B3 |
11h<... |
x |
|
|
||
|
B4 |
Przekroczenie |
10h<...<11h |
|
|
x |
|
|
B5 |
11h<...<12h |
|
x |
|
||
|
B6 |
12h<... |
x |
|
|
||
|
B7 |
Art. 6 ust. 2 |
Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu |
56h<...<60h |
|
|
x |
|
B8 |
60h<...<70h |
|
x |
|
||
|
B9 |
70h<... |
x |
|
|
||
|
B10 |
Art. 6 ust. 3 |
Przekroczenie łącznego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni |
90h<...<100h |
|
|
x |
|
B11 |
100h<...<112h30 |
|
x |
|
||
|
B12 |
112h30<... |
x |
|
|
||
|
C |
Przerwy |
|||||
|
C1 |
Art. 7 |
Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu |
4h30<...<5h |
|
|
x |
|
C2 |
5h<...<6h |
|
x |
|
||
|
C3 |
6h<... |
x |
|
|
||
|
D |
Okresy odpoczynku |
|||||
|
D1 |
Art. 8 ust. 2 |
Niespełnienie wymogu |
10h<...<11h |
|
|
x |
|
D2 |
8h30<...<10h |
|
x |
|
||
|
D3 |
||||||
|
...<8h30 |
x |
|
|
|||
|
D4 |
Niespełnienie wymogu |
8h<...<9h |
|
|
x |
|
|
D5 |
7h<...<8h |
|
x |
|
||
|
D6 |
...<7h |
x |
|
|
||
|
D7 |
Niespełnienie wymogu |
3h+(8h<...<9h) |
|
|
x |
|
|
D8 |
3h+(7h<...<8h) |
|
x |
|
||
|
D9 |
3h+(...<7h) |
x |
|
|
||
|
D10 |
Art. 8 ust. 5 |
Niespełnienie wymogu |
8h<...<9h |
|
|
x |
|
D11 |
7h<...<8h |
|
x |
|
||
|
D12 |
...<7h |
x |
|
|
||
|
D13 |
Art. 8 ust. 6 |
Niespełnienie wymogu |
22h<...<24h |
|
|
x |
|
D14 |
||||||
|
20h<...<22h |
|
x |
|
|||
|
D15 |
...<20h |
x |
|
|
||
|
D16 |
Niespełnienie wymogu |
42h<...<45h |
|
|
x |
|
|
D17 |
36h<...<42h |
|
x |
|
||
|
D18 |
||||||
|
...<36h |
x |
|
|
|||
|
E |
Rodzaj wynagrodzenia |
|||||
|
E1 |
Art. 10 ust. 1 |
Uzależnienie wynagrodzenia od przebytej |
x |
|
|
|
|
Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 |
|||||
|
F |
Instalacja urządzenia rejestrującego |
||||
|
F1 |
Art. 3 ust. 1 |
Niezainstalowanie i nieużywanie urządzenia rejestrującego typu homologowanego |
x |
|
|
|
G |
Użytkowanie urządzenia rejestrującego, karty kierowcy lub wykresówki |
||||
|
G1 |
Art. 13 |
Niepoprawne działanie urządzenia rejestrującego |
x |
|
|
|
G2 |
Niewłaściwe stosowanie urządzenia rejestrującego (niestosowanie ważnej karty kierowcy, świadome nadużycie itp.) |
x |
|
|
|
|
G3 |
Art. 14 ust. 1 |
Niewystarczająca liczba wykresówek w pojeździe |
|
x |
|
|
G4 |
Niezatwierdzony wzór wykresówki |
|
x |
|
|
|
G5 |
Niewystarczająca ilość papieru na wydruki |
|
|
x |
|
|
G6 |
Art. 14 ust. 2 |
Nieprzechowywanie przez przedsiębiorstwo wykresówek, wydruków oraz wczytanych danych |
x |
|
|
|
G7 |
Art. 14 ust. 4 |
Posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej ważnej karty kierowcy |
x |
|
|
|
G8 |
Art. 14 ust. 4 |
Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną ważną kartą |
x |
|
|
|
G9 |
Art. 14 ust. 4 |
Posługiwanie się kartą uszkodzoną lub kartą, której okres ważności upłynął |
x |
|
|
|
G10 |
Art. 14 ust. 5 |
Dane rejestrowane i przechowywane nie są dostępne przez co najmniej 365 dni |
x |
|
|
|
G11 |
Art. 15 ust. 1 |
Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z czytelnymi danymi |
|
|
x |
|
G12 |
Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z nieczytelnymi danymi |
x |
|
|
|
|
G13 |
|
Niezwrócenie się w terminie 7 dni kalendarzowych |
|
x |
|
|
G14 |
Art. 15 ust. 2 |
Niepoprawne stosowanie wykresówek/kart kierowcy |
x |
|
|
|
G15 |
Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy, mające wpływ na rejestrację odpowiednich danych |
x |
|
|
|
|
G16 |
Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy bez wpływu na rejestrowane dane |
|
|
x |
|
|
G17 |
Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, ale bez utraty danych |
|
|
x |
|
|
G18 |
Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, wraz z utratą danych |
x |
|
|
|
|
G19 |
Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych w stosownych przypadkach |
x |
|
|
|
|
G20 |
Stosowanie nieprawidłowej wykresówki lub włożenie karty kierowcy w nieodpowiedni otwór (załoga kilkuosobowa) |
x |
|
|
|
|
G21 |
Art. 15 ust. 3 |
Czas zapisany na wykresówce nie zgadza się |
|
x |
|
|
G22 |
Niepoprawne stosowanie przełączników |
x |
|
|
|
|
H |
Wprowadzanie informacji |
||||
|
H1 |
Art. 15 ust. 5 |
Brak nazwiska na wykresówce |
x |
|
|
|
H2 |
Brak imienia na wykresówce |
x |
|
|
|
|
H3 |
Brak daty rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówki |
|
x |
|
|
|
H4 |
|
Brak miejsca rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówki |
|
|
x |
|
H5 |
Brak numeru rejestracyjnego na wykresówce |
|
|
x |
|
|
H6 |
Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy rozpoczęciu) |
|
x |
|
|
|
H7 |
Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy zakończeniu) |
|
|
x |
|
|
H8 |
Brak na wykresówce godziny, o której miała miejsce zmiana pojazdu |
|
|
x |
|
|
H9 |
Art. 15 |
Niewprowadzenie symbolu państwa w urządzeniu rejestrującym |
|
|
x |
|
I |
Przedstawianie informacji |
||||
|
I1 |
Art. 15 ust. 7 |
Odmowa poddania się kontroli |
x |
|
|
|
I2 |
Niemożność okazania zapisów z bieżącego dnia |
x |
|
|
|
|
I3 |
Niemożność okazania zapisów z poprzednich 28 dni |
x |
|
|
|
|
I4 |
Niemożność okazania zapisów z karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę |
x |
|
|
|
|
I5 |
Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni |
x |
|
|
|
|
I6 |
Niemożność okazania karty kierowcy |
x |
|
|
|
|
I7 |
Niemożność okazania wydruków sporządzonych |
x |
|
|
|
|
J |
Oszustwa |
||||
|
J1 |
Art. 15 ust. 8 |
Fałszowanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykresówkach, przechowywanych przez urządzenie rejestrujące lub kartę kierowcy albo zarejestrowanych na wydrukach z urządzenia rejestrującego |
x |
|
|
|
J2 |
Manipulowanie urządzeniem rejestrującym, wykresówką lub kartą kierowcy, które mogłoby |
x |
|
|
|
|
|
|
spowodować sfałszowanie danych lub informacji wydrukowanych |
|
|
|
|
J3 |
Obecność w pojeździe sprzętu manipulującego, który mógłby zostać użyty w celu sfałszowania danych lub informacji wydrukowanych (przełącznik/kabel itp.) |
x |
|
|
|
|
K |
Awarie |
||||
|
K1 |
Art. 16 ust. 1 |
Niewykonanie naprawy przez uprawnionego instalatora lub warsztat |
x |
|
|
|
K2 |
Niewykonanie naprawy na trasie |
|
x |
|
|
|
L |
Ręczne zapisy na wydrukach |
||||
|
L1 |
Art. 16 ust. 2 |
Niezaznaczenie przez kierowcę wszystkich informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, jeżeli urządzenie rejestrujące nie działa lub działa wadliwie |
x |
|
|
|
L2 |
Brak numeru karty kierowcy lub nazwiska, lub numeru prawa jazdy na tymczasowej wykresówce |
x |
|
|
|
|
L3 |
Brak podpisu na tymczasowej wykresówce |
|
x |
|
|
|
L4 |
Art. 16 ust. 3 |
Brak formalnego zgłoszenia zaginięcia lub kradzieży karty kierowcy właściwym władzom państwa członkowskiego w którym dokonano kradzieży |
x |
|
|
(*)
BPN – bardzo poważne naruszenie.
PN – poważne naruszenie
NMW – naruszenie mniejszej wagi.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
