Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2016 poz. 810
Wersja archiwalna od 2022-11-13 do 2023-10-14
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2016 poz. 810
Wersja archiwalna od 2022-11-13 do 2023-10-14
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ1)

z dnia 30 maja 2016 r.

w sprawie książeczki żeglarskiej2)

(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2022 r., poz. 2296)   Pokaż wszystkie zmiany

Na podstawie art. 15 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. poz. 1569) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:

1) dokumenty, które należy dołączyć do wniosku o wystawienie lub wymianę książeczki żeglarskiej;

2) tryb postępowania w sprawie wystawiania, wymiany i unieważniania książeczki żeglarskiej;

3) wzór książeczki żeglarskiej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Wniosek o wystawienie lub wymianę książeczki żeglarskiej] 1. Wniosek o wystawienie lub wymianę książeczki żeglarskiej składa się do dyrektora urzędu morskiego.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera nazwisko, imiona, datę i miejsce urodzenia, PESEL (jeżeli go nadano), adres do korespondencji, obywatelstwo, wzrost, kolor oczu, znaki szczególne i podpis osoby składającej wniosek oraz treść żądania.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:

1) kolorową fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowującą naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, a także twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami;

2) ważny dokument potwierdzający ukończenie szkolenia podstawowego, o którym mowa w rozdziale VI, Prawidle VI/1 Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201, z 1999 r. Nr 30, poz. 286 oraz z 2013 r. poz. 1092) - w przypadku gdy wniosek składa osoba, o której mowa w art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu, zwanej dalej „ustawą";

3) zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na wydanie książeczki żeglarskiej, w przypadku ucznia niepełnoletniego, oraz oświadczenie dyrektora szkoły ponadpodstawowej, że osoba składająca wniosek jest uczniem kierowanym na praktykę ujętą w programie nauczania, lub oświadczenie armatora statku o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy o praktyczną naukę zawodu ucznia szkoły ponadpodstawowej - w przypadku gdy wniosek składa uczeń szkoły ponadpodstawowej;

4) oświadczenie rektora uczelni, że osoba składająca wniosek jest studentem kierowanym na praktykę ujętą w programie kształcenia - w przypadku gdy wniosek składa student;

5) zgodę rodziców lub opiekunów prawnych młodocianego na wydanie książeczki żeglarskiej oraz oświadczenie armatora statku o zawartej z młodocianym umowie o pracę w celu przygotowania zawodowego - w przypadku gdy wniosek składa młodociany;

6) oświadczenie armatora statku o zawartej umowie o pracę - w przypadku gdy wniosek składa osoba, o której mowa w art. 9 pkt 5 ustawy;

7) świadectwo zdrowia stwierdzające zdolność do pracy na statku, wystawione przez uprawnionego lekarza, ważne nie krócej niż przez miesiąc od dnia złożenia wniosku - w przypadku gdy wniosek składa osoba inna niż praktykant;

8) dowód wniesienia opłaty za wystawienie albo wymianę książeczki żeglarskiej.

4. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, ubiegająca się o wydanie lub wymianę książeczki żeglarskiej, może złożyć fotografię, o której mowa w ust. 3 pkt 1, przedstawiającą ją w nakryciu głowy, które nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.

5. Fotografia dołączana do wniosku, o którym mowa w ust. 1, składanego w postaci papierowej powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek.

6. W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, jest składany w postaci elektronicznej:

1) do wniosku należy dołączyć:

a) plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 633 pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, spełniającą wymogi, o których mowa w ust. 3 pkt 1,

b) skany dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2-8, oraz skan podpisu;

2) opatruje się go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub uwierzytelnia w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej.

7. W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek, o którym mowa w ust. 1, osobiście, okazuje do wglądu dowód osobisty, a w razie jego braku - paszport.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Warunki wystawienia książeczki żeglarskiej] Wystawiając książeczkę żeglarską, należy:

1) [1] zweryfikować w Rejestrze Dokumentów Paszportowych, o którym mowa w art. 78 ustawy z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. poz. 350 i 583), istnienie wobec wnioskodawcy przesłanek odmowy wydania paszportu;

2) w przypadku gdy wnioskodawcą jest cudzoziemiec - zasięgnąć opinii właściwego miejscowo organu Straży Granicznej, czy osoba ta legalnie przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

3) nadrukować na naklejkę personalizacyjną za pomocą drukarki atramentowej fotografię, podpis i dane posiadacza książeczki, organ wydający, datę ważności książeczki oraz datę i miejsce jej wydania;

4) wkleić naklejkę personalizacją na stronę książeczki przeznaczoną do jej wklejenia;

5) odcisnąć na pięćdziesiątej piątej stronie książeczki pieczęć urzędu morskiego oraz umieścić obok niej podpis dyrektora urzędu morskiego albo osoby przez niego upoważnionej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Odbiór książeczki żeglarskiej] 1. Książeczkę żeglarską odbiera się osobiście albo za pośrednictwem osoby notarialnie upoważnionej do jej odbioru.

2. Osoba odbierająca książeczkę żeglarską przedkłada do wglądu dowód osobisty, a w razie jego braku - paszport, oraz składa podpis potwierdzający odbiór książeczki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Unieważnienie i wymiana książeczki żeglarskiej] 1. W przypadku unieważnienia książeczki żeglarskiej dyrektor urzędu morskiego albo osoba przez niego upoważniona odciska w dotychczasowej książeczce prostokątny stempel o wymiarach 90 x 30 mm w kolorze czerwonym o treści „ANULOWANO" na trzeciej stronie okładki i na niewypełnionych stronach książeczki oraz dziurkuje znajdujący się znak holograficzny i strefę odczytu maszynowego umieszczoną w dolnej części naklejki personalizacyjnej, tak aby została ona trwale uszkodzona.

2. W przypadku wymiany książeczki żeglarskiej dyrektor urzędu morskiego albo osoba przez niego upoważniona dokonuje czynności, o których mowa w ust. 1, i zwraca książeczkę żeglarską posiadaczowi.

3. W przypadku wymiany książeczki żeglarskiej przy jej odbiorze przedstawia się do wglądu dotychczasową książeczkę żeglarską.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Wzór książeczki żeglarskiej] Wzór książeczki żeglarskiej jest określony w załączniku do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Książeczka żeglarska wystawiana przez konsula] 1. W przypadku gdy książeczkę żeglarską wystawia konsul Rzeczypospolitej Polskiej, przepisy § 2 ust. 1 i § 3 stosuje się odpowiednio.

2. Konsul Rzeczypospolitej Polskiej informuje właściwego dyrektora urzędu morskiego o wystawieniu książeczki żeglarskiej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Przepis przejściowy] W sprawach dotyczących wystawienia, wymiany i unieważnienia książeczki żeglarskiej wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe, z uwzględnieniem art. 125 ust. 2 i 3 ustawy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia.3)


1) Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy Rady 2009/13/WE z dnia 16 lutego 2009 r. w sprawie wdrożenia Umowy zawartej między Stowarzyszeniem Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA) a Europejską Federacją Pracowników Transportu (ETF) w sprawie Konwencji o pracy na morzu z 2006 r. oraz w sprawie zmiany dyrektywy 1999/63/WE (Dz. Urz. UE L 124 z 20.05.2009, str. 30).

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2 kwietnia 2003 r. w sprawie książeczki żeglarskiej i opłat za jej wystawienie (Dz. U. poz. 604), które utraciło moc z dniem 10 maja 2016 r. zgodnie z art. 129 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. poz. 1569).

Załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
z dnia 30 maja 2016 r. (poz. 810)

WZÓR KSIĄŻECZKI ŻEGLARSKIEJ

Okładka zewnętrzna w kolorze szarym, tłoczona srebrną folią, zawierająca wytłoczoną serię i numer książeczki, napisy w języku polskim i angielskim oraz wizerunek orła ustalony dla godła.

Naklejka personalizacyjna do książeczki żeglarskiej

Opis:

Książeczka żeglarska:

Format książeczki żeglarskiej: 125 x 88 mm

Książeczka żeglarska zawiera 56 numerowanych stron

Okładka miękka typu paszportowego, wodoodporna

Nadruk w kolorze czarnym

Numeracja typograficzna, siedmiocyfrowa z dwuliterową serią (strony nieparzyste)

Naklejka personalizacyjna:

Format: 119 x 83 mm

Nadruk w kolorze czarnym

Numeracja typograficzna, siedmiocyfrowa, z dwuliterową serią

Pole do zapisu danych odczytywanych maszynowo (MRZ)

[1] § 3 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie książeczki żeglarskiej (Dz.U. poz. 2296). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2022 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00