Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2016 poz. 1890
Wersja aktualna od 2024-02-09
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2016 poz. 1890
Wersja aktualna od 2024-02-09
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW1)

z dnia 22 listopada 2016 r.

w sprawie tras przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej i wyprowadzenia towarów poza ten obszar oraz sposobu poruszania się i przemieszczania towarów po tych trasach

(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2024 r., poz. 93)   Pokaż wszystkie zmiany

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1880) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:

1) trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej do właściwych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnych obszarów celnych;

2) trasy wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej;

3) sposób poruszania się i przemieszczania towarów po wyznaczonych trasach;

4) przypadki i warunki, które powinny zostać spełnione, aby przewóz towarów oraz ich wprowadzenie i wyprowadzenie mogły odbywać się poza wyznaczonymi trasami.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Wyznaczanie kolejowych tras przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej] 1. Wyznacza się kolejowe trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej prowadzące odcinkami linii kolejowych od otwartych kolejowych przejść granicznych do najbliżej położonych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnych obszarów celnych - odpowiednio w miejscowościach:

1) Braniewo;

2) Czeremcha;

3) Dorohusk;

3a) [1] Gruszki;

4) Hrubieszów;

5) Korsze;

6) Kuźnica;

7) Małaszewicze;

8) Medyka lub stacja kolejowa Chałupki Medyckie;

9) Przemyśl;

10) Siemianówka;

11) Skandawa;

12) Terespol;

13) Werchrata;

14) Żurawica.

2. Trasy biegnące w kierunku odwrotnym do określonego w ust. 1 stanowią kolejowe trasy wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Wyznaczanie drogowych tras przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej] 1. Wyznacza się drogowe trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej prowadzące odcinkami dróg publicznych od drogowych przejść granicznych do najbliżej położonych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnych obszarów celnych - odpowiednio w miejscowościach:

1) Bezledy;

2) Bobrowniki;

3) Budomierz;

4) Dołhobyczów;

5) Dorohusk;

6) Gołdap;

7) Gronowo;

8) Grzechotki;

9) Hrebenne;

10) Korczowa;

11) Krościenko;

12) Kukuryki;

13) Kuźnica;

14) Medyka;

15) Połowce.

2. Trasy biegnące w kierunku odwrotnym do określonego w ust. 1 stanowią drogowe trasy wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Wyznaczanie morskich tras przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej] 1. Wyznacza się morskie trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej prowadzące trasą przepływu od morskich przejść granicznych do najbliżej położonych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnego obszaru celnego - odpowiednio w miejscowościach:

1) Darłowo;

2) Dziwnów;

3) Elbląg;

4) Frombork;

5) Gdańsk-Górki Zachodnie;

6) Gdańsk-Port;

7) Gdynia;

8) Hel;

9) Jastarnia;

10) Kołobrzeg;

11) Łeba;

12) Mrzeżyno;

13) Szczecin;

14) Świnoujście;

15) Ustka;

16) Władysławowo.

2. Trasy biegnące w kierunku odwrotnym do określonego w ust. 1 stanowią morskie trasy wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Wyznaczanie powietrznych tras przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej] 1. Wyznacza się powietrzne trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej prowadzące od stałych lub dodatkowych lotniczych przejść granicznych do najbliżej położonych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnego obszaru celnego - odpowiednio w miejscowościach:

1) Bydgoszcz;

2) Gdańsk-Rębiechowo;

3) Katowice-Pyrzowice;

4) Kielce-Masłów;

5) Kraków-Balice;

6) Łódź-Lublinek;

7) Poznań-Ławica;

8) Radom-Sadków;

9) Rzeszów-Jasionka;

10) Szymany;

11) Szczecin-Goleniów;

12) Świdnik koło Lublina;

13) Warszawa-Okęcie;

14) Warszawa-Modlin;

15) Wrocław-Strachowice;

16) Zielona Góra-Babimost.

2. Trasy biegnące w kierunku odwrotnym do określonego w ust. 1 stanowią powietrzne trasy wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Uprawnienia organu celnego] Organ celny może nałożyć na towary przemieszczane trasą przewozu zamknięcia celne, zarządzić ich konwojowanie lub strzeżenie, a także podjąć inne działania uniemożliwiające usunięcie towaru spod dozoru celnego i zapewniające przedstawienie towaru w nienaruszonym stanie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Zakaz zatrzymywania się bez zgody organu celnego] Środki transportu poruszające się po wyznaczonej trasie nie mogą zatrzymywać się bez zgody organu celnego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Wprowadzenie i wyprowadzenie towarów poza wyznaczonymi trasami] Przewóz towarów oraz ich wprowadzenie i wyprowadzenie poza wyznaczonymi trasami może odbywać się:

1) za zgodą organu celnego lub

2) z przyczyn niezależnych od kierującego środkiem transportu, w przypadku:

a) blokady dróg,

b) wyznaczenia objazdu,

c) szkodliwych skutków czynników atmosferycznych, w szczególności takich jak zalanie drogi, osuwisko, zaspy śnieżne,

d) ataku terrorystycznego,

e) napadu rabunkowego,

f) awarii środka transportu,

g) katastrofy komunikacyjnej, wypadku drogowego lub kolizji drogowej,

h) potrzeby udzielenia pomocy lub zabezpieczenia terenu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.[Zmiana wyznaczonej trasy lub zatrzymanie środka transportu] W przypadkach, o których mowa w § 7 i § 8, osoba obowiązana informuje bez zbędnej zwłoki organ celny o zmianie wyznaczonej trasy lub zatrzymaniu środka transportu poruszającego się po wyznaczonej trasie, wskazując przyczyny uzasadniające zmianę wyznaczonej trasy lub zatrzymania się środka transportu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.2)


1) Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie wyznaczenia dróg celnych oraz sposobu poruszania się i przemieszczania towarów po tych drogach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1182), które utraciło moc z dniem 21 listopada 2016 r. zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo celne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1228).

[1] § 2 ust. 1 pkt 3a dodany przez § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 stycznia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie tras przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej i wyprowadzenia towarów poza ten obszar oraz sposobu poruszania się i przemieszczania towarów po tych trasach (Dz.U. poz. 93). Zmiana weszła w życie 9 lutego 2024 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00