ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 26 kwietnia 2013 r.
w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu
z dnia 26 kwietnia 2013 r. (Dz.U. z 2013 r., poz. 519)
t.j. z dnia 10 kwietnia 2018 r. (Dz.U. z 2018 r., poz. 709)
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2025 r., poz. 804)
Na podstawie art. 53c ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 959 i 1089 oraz z 2018 r. poz. 138 i 650) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa w zakresie niezastrzeżonym dla Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA): [1]
1) sposób postępowania przy zmianie, zawieszaniu i cofaniu certyfikatu typu, uzupełniającego certyfikatu typu oraz wzory tych dokumentów;
2) sposób postępowania przy wydawaniu, zmianie, zawieszaniu i cofaniu orzeczenia zdatności oraz wzory tego orzeczenia i wniosku o jego wydanie;
3) rodzaje prób w locie i lotów próbnych oraz sposób i warunki ich przeprowadzania, w tym wymagania dotyczące personelu lotniczego uczestniczącego w próbach w locie i lotach próbnych;
4) sposób sprawdzania zdatności statków powietrznych do lotu, w tym sposób:
a) postępowania przy wydawaniu świadectwa zdatności do lotu oraz eksportowego świadectwa zdatności do lotu, okres ważności świadectwa zdatności do lotu oraz wzory tych świadectw i wzory wniosków o ich wydanie,
b) stwierdzania utrzymywania przez statek powietrzny zdatności do lotu,
c) postępowania przy zawieszaniu, odnawianiu i cofaniu świadectwa zdatności do lotu,
d) postępowania przy wydawaniu zezwolenia na lot, o którym mowa w art. 50 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, termin jego ważności oraz wzory zezwolenia i wniosku o jego wydanie.
§ 2.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
2) Prezesie Urzędu – rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
3) [2] rozporządzeniu 748/2012 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji lub deklaracji zgodności statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska, a także dotyczące wymogów odnoszących się do zdolności organizacji projektujących i produkujących (Dz. Urz. UE L 224 z 21.08.2012, z późn. zm.);
4) projekcie typu – rozumie się przez to dokument, o którym mowa w pkt 21A.31 załącznika do rozporządzenia 748/2012;
5) zmianach drobnych i poważnych w projekcie typu – rozumie się przez to zmiany, o których mowa w pkt 21A.91 załącznika do rozporządzenia 748/2012;
6) statku powietrznym – rozumie się także silnik albo śmigło;
7) podstawie certyfikacji – rozumie się przez to wymagania techniczne, według których statek powietrzny jest budowany;
8) [3] specyfikacjach certyfikacyjnych CS-STAN – rozumie się przez to specyfikacje certyfikacyjne dla standardowych zmian i standardowych napraw ustanowione przez EASA.
Rozdział 2
Certyfikat typu i uzupełniający certyfikat typu
§ 3. [Wszczęcie postępowania w sprawie zmiany w certyfikacie typu] [4] 1. Postępowanie w sprawie zmiany w certyfikacie typu wszczyna się na wniosek złożony do Prezesa Urzędu, z zastrzeżeniem § 6a ust. 1, zawierający:
1) imię, nazwisko albo nazwę oraz adres podmiotu składającego wniosek;
2) imiona i nazwiska osób, które będą mogły przeprowadzić wnioskowaną zmianę;
3) informacje o posiadanym przez wnioskującego zapleczu technicznym, w tym wyposażeniu warsztatowym i narzędziach, oraz o miejscu przeprowadzania zmiany – w przypadku zmiany poważnej w projekcie typu;
4) typ, model, numer seryjny i znaki rozpoznawcze statku powietrznego, którego dotyczy wnioskowana zmiana;
5) opis techniczny wnioskowanej zmiany i rysunek w trzech rzutach lub zdjęcia statku powietrznego;
6) klasyfikację wnioskowanej zmiany wraz z uzasadnieniem;
7) propozycję podstawy certyfikacji.
2. Zmiana w certyfikacie typu polega na zatwierdzeniu zmiany poważnej albo zmiany drobnej w projekcie typu albo na zmianie posiadacza praw do projektu typu. Zmiana w certyfikacie typu nie polega na zmianie w projekcie typu wykonanej zgodnie z danymi zawartymi w specyfikacjach certyfikacyjnych CS-STAN, jeżeli zmiana ta nie jest sprzeczna z instrukcjami w zakresie ciągłej zdatności do lotu, a statek powietrzny spełnia kryteria dla statku powietrznego, dla którego specyfikacje certyfikacyjne CS-STAN mają zastosowanie.
3. Wniosek o zmianę w certyfikacie typu, która polega na zatwierdzeniu zmiany:
1) poważnej w projekcie typu, może złożyć:
a) posiadacz certyfikatu typu,
b) podmiot, który posiada certyfikat organizacji projektującej wydany na podstawie przepisów rozporządzenia 748/2012, z uwzględnieniem rodzaju wyrobu objętego certyfikatem typu, którego zmiana ma dotyczyć,
c) podmiot, który wykazał przed EASA swoją zdolność w zakresie projektowania w drodze alternatywnej procedury zgodnie z pkt 21.A.14 lit. b załącznika I do rozporządzenia 748/2012, z uwzględnieniem rodzaju wyrobu objętego certyfikatem typu, którego zmiana ma dotyczyć,
d) podmiot, który spełnia odpowiednio wymagania w zakresie:
– obowiązków posiadacza certyfikatu typu – określone w pkt 21.A.44 załącznika I do rozporządzenia 748/2012,
– systemu zarządzania projektowaniem – określone w pkt 21.A.239 załącznika I do rozporządzenia 748/2012,
– podręcznika – określone w pkt 21.A.243 załącznika I do rozporządzenia 748/2012,
– zasobów – określone w pkt 21.A.245 załącznika I do rozporządzenia 748/2012,
– obowiązków posiadacza – określone w pkt 21.A.265 załącznika I do rozporządzenia 748/2012
– z uwzględnieniem rodzaju wyrobu objętego certyfikatem typu, którego zmiana ma dotyczyć,
2) drobnej w projekcie typu, może złożyć osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której przepisy rangi ustawowej przyznają zdolność prawną
– zwani dalej „wnioskującymi”.
4. W postępowaniu, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem § 6a ust. 1, wnioskujący przedkłada w terminie do 7 dni od dnia złożenia wniosku:
1) dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lit. b–d, oraz porozumienie z posiadaczem certyfikatu typu w sprawie udostępnienia danych projektowych, jeżeli wnioskujący nie jest posiadaczem certyfikatu typu – w przypadku zmiany poważnej w projekcie typu;
2) harmonogram określający, na którym etapie postępowania zostaną przedstawione Prezesowi Urzędu co najmniej następujące dokumenty:
a) dokumentacja projektowa, konstrukcyjna i obliczeniowa,
b) program certyfikacji,
c) projekt arkusza spełnienia wymagań technicznych,
d) programy prób naziemnych i prób w locie – jeżeli dotyczy,
f) proponowane zmiany w instrukcjach statku powietrznego,
g) sprawozdania z przeprowadzonych prób – jeżeli były przeprowadzane – oraz wypełniony arkusz spełnienia wymagań technicznych.
§ 3a.[Wstępna ocena wniosku i dokumentów] [5] 1. Wniosek i dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 1 i 4, podlegają wstępnej ocenie Prezesa Urzędu w zakresie:
1) poprawności klasyfikacji wnioskowanej zmiany;
2) posiadanego zaplecza technicznego;
3) dostępu do danych projektowych;
4) przedłożonej dokumentacji projektowej, konstrukcyjnej i obliczeniowej;
5) zdolności wnioskującego do przeprowadzenia wnioskowanej zmiany;
6) możliwości realizacji harmonogramu, o którym mowa w § 3 ust. 4 pkt 2.
2. Podczas dokonywania wstępnej oceny Prezes Urzędu może żądać od wnioskującego:
1) dodatkowych wyjaśnień w zakresie informacji zamieszczonych we wniosku i dokumentach, o których mowa w § 3 ust. 1 i 4;
2) zmiany w propozycji podstawy certyfikacji.
3. W przypadku negatywnego wyniku wstępnej oceny lub niespełnienia żądania, o którym mowa w ust. 2, Prezes Urzędu powiadamia o tym wnioskującego i wskazuje wymagania, informacje lub dokumenty, które na dzień wysłania powiadomienia nie zostały spełnione lub wykazane.
4. W przypadku pozytywnego wyniku wstępnej oceny:
1) w przypadku zmiany poważnej w projekcie typu – Prezes Urzędu powiadamia wnioskującego o terminie inspekcji technicznej, w którym zostanie dokonana ocena miejsca przeprowadzania zmiany, a następnie:
a) w przypadku negatywnego wyniku inspekcji technicznej – powiadamia o tym wnioskującego i wskazuje wymagania dotyczące miejsca przeprowadzenia zmiany w projekcie typu, które na dzień wysłania powiadomienia nie zostały spełnione lub wykazane,
b) w przypadku pozytywnego wyniku inspekcji technicznej powiadamia wnioskującego o przyjęciu wniosku oraz o powołaniu zespołu certyfikującego i podaje imię i nazwisko oraz adres e-mail osoby wyznaczonej do kontaktu;
2) w przypadku zmiany drobnej w projekcie typu – Prezes Urzędu powiadamia wnioskującego o przyjęciu wniosku oraz o powołaniu zespołu certyfikującego i podaje imię i nazwisko oraz adres e-mail osoby wyznaczonej do kontaktu.
§ 4.[Harmonogram czynności certyfikacyjnych] [6] 1. W postępowaniu w sprawie zmiany w certyfikacie typu przeprowadza się czynności certyfikacyjne według harmonogramu, o którym mowa w § 3 ust. 4 pkt 2.
2. Harmonogram podlega każdorazowej aktualizacji przez wnioskującego, w przypadku gdy wnioskujący nie realizuje czynności zgodnie z przyjętymi terminami.
3. W przypadku gdy wnioskujący nie aktualizuje harmonogramu, Prezes Urzędu umarza postępowanie w sprawie zmiany w certyfikacie typu.
§ 5.[Etapy postępowania w sprawie zmiany w certyfikacie typu] 1. Postępowanie w sprawie zmiany w certyfikacie typu dzieli się na etapy:
1) wstępny;
2) bieżący;
3) przed lotami;
4) końcowy.
2. Z każdego etapu postępowania w sprawie zmiany w certyfikacie typu sporządza się protokół, którego kopię doręcza się wnioskującemu.
3. [7] Na każdym etapie postępowania w sprawie zmiany w certyfikacie typu Prezes Urzędu może żądać od wnioskującego dodatkowych dokumentów oraz wyjaśnień.
§ 5a.[Postępowanie w sprawie zmiany w certyfikacie typu] [8] 1. Postępowanie w sprawie zmiany w certyfikacie typu z zachowaniem tej samej podstawy certyfikacji może być prowadzone nie dłużej niż przez okres trzech lat od dnia złożenia wniosku.
2. Prezes Urzędu na wniosek wnioskującego może przedłużyć czas trwania postępowania w sprawie zmiany w certyfikacie typu o rok, jeżeli nie zaszły istotne zmiany w podstawie certyfikacji.
§ 5b.[Zawieszenie postępowania w sprawie zmiany w certyfikacie typu] [9] 1. Prezes Urzędu na wniosek wnioskującego może zawiesić postępowanie w sprawie zmiany w certyfikacie typu na okres nie dłuższy niż rok.
2. Prezes Urzędu na wniosek wnioskującego wznawia postępowanie w sprawie zmiany w certyfikacie typu, w przypadku gdy podstawa certyfikacji nie ulega zmianie, z zastrzeżeniem § 5a ust. 1.
§ 5c.[Umorzenie postępowania w sprawie zmiany w certyfikacie typu] [10] Prezes Urzędu umarza postępowanie w sprawie zmiany w certyfikacie typu w przypadku upływu terminu, o którym mowa w § 5a albo § 5b ust. 1.
§ 6.[Wprowadzenie zmiany w certyfikacie typu] 1. Wprowadzenie zmiany w certyfikacie typu następuje po:
1) zbadaniu spełnienia wymagań budowy statku powietrznego i po przeprowadzeniu prób w locie;
2) przeprowadzeniu inspekcji typu;
3) zatwierdzeniu instrukcji, do których jest wymagane wprowadzenie zmian w zakresie:
a) użytkowania w locie,
b) użytkowania silnika lub śmigła,
c) zabudowy silnika lub śmigła,
d) [11] obsługi technicznej statku powietrznego w części dotyczącej ograniczeń zdatności do lotu,
e) [12] napraw strukturalnych.
2. Jeżeli wprowadzenie zmian w certyfikacie typu dotyczy:
1) posiadacza certyfikatu typu,
2) typu i modelu certyfikowanego statku powietrznego,
3) podstawy certyfikacji, w tym danych dotyczących zdatności do lotu, emisji i hałasu,
4) charakterystyki technicznej i ograniczeń eksploatacyjnych statku powietrznego,
5) zatwierdzonych instrukcji statku powietrznego
– Prezes Urzędu do decyzji o zmianie w certyfikacie typu załącza zmieniony arkusz danych technicznych, a w przypadku gdy zmiana dotyczy danych, o których mowa w pkt 1 i 2 – również zmieniony certyfikat typu. [13]
3. Wzór certyfikatu typu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 6a.[Zmiana w certyfikacie typu polegająca na zmianie posiadacza praw do projektu typu] [14] 1. W przypadku gdy zmiana w certyfikacie typu polega na zmianie posiadacza praw do projektu typu:
1) podmiot, który posiada certyfikat organizacji projektującej wydany na podstawie przepisów rozporządzenia 748/2012, z uwzględnieniem rodzaju wyrobu objętego certyfikatem typu, którego zmiana ma dotyczyć,
2) podmiot, który wykazał przed EASA swoją zdolność w zakresie projektowania w drodze alternatywnej procedury zgodnie z pkt 21.A.14 lit. b załącznika I rozporządzenia 748/2012, albo
3) podmiot, który spełnia odpowiednio wymagania w zakresie:
a) obowiązków posiadacza certyfikatu typu – określone w pkt 21.A.44 załącznika I do rozporządzenia 748/2012,
b) systemu zarządzania projektowaniem – określone w pkt 21.A.239 załącznika I do rozporządzenia 748/2012,
c) podręcznika – określone w pkt 21.A.243 załącznika I do rozporządzenia 748/2012,
d) zasobów – określone w pkt 21.A.245 załącznika I do rozporządzenia 748/2012,
e) obowiązków posiadacza – określone w pkt 21.A.265 załącznika I do rozporządzenia 748/2012
– działając łącznie z posiadaczem certyfikatu typu, składa do Prezesa Urzędu wniosek zawierający imię, nazwisko lub nazwę oraz adres każdego wnioskującego, typ, model statku powietrznego lub wyrobu oraz numer certyfikatu typu, którego dotyczy zmiana, powód zmiany praw do projektu typu, dokumenty potwierdzające spełnienie odpowiednich wymagań przez podmioty, o których mowa w pkt 1–3, oświadczenie podmiotu zawierające zgodę na przeniesienie praw do projektu typu i przyjęcie obowiązków posiadacza certyfikatu typu.
2. Prezes Urzędu po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, dokonuje oceny spełnienia wymagań, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem rodzaju wyrobu objętego certyfikatem typu, który ma zostać przeniesiony, oraz przeprowadza inspekcję podmiotu, o którym mowa w ust. 1, podczas której sprawdza, czy przekazano dokumentację projektu typu, a w przypadku gdy prawa do projektu typu mają być przeniesione na podmiot, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, weryfikuje również spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
3. Czynności i zobowiązania podejmowane przez posiadacza certyfikatu typu mogą zostać podjęte w jego imieniu przez inny podmiot pod warunkiem, że posiadacz certyfikatu typu wykaże, że zawarł z tym podmiotem porozumienie gwarantujące, że obowiązki posiadacza certyfikatu typu będą realizowane zgodnie z wymaganiami określonymi w ust. 1 pkt 3.
§ 7.[Zawieszenie certyfikatu typu] 1. Prezes Urzędu zawiesza certyfikat typu po przeprowadzeniu kontroli posiadacza certyfikatu typu [15], w wyniku której wykazano, że typ statku powietrznego przestał spełniać wymagania ustanowione przepisami prawa w zakresie ciągłej zdatności statku powietrznego do lotu.
2. (uchylony).
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, w decyzji dotyczącej zawieszenia certyfikatu typu Prezes Urzędu określa czynności, jakie należy podjąć w celu usunięcia stwierdzonych niezgodności.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, posiadacz certyfikatu typu zwraca certyfikat typu Prezesowi Urzędu.
5. [16] (uchylony)
6. [17] (uchylony)
§ 8.[Cofnięcie certyfikatu typu] 1. Prezes Urzędu cofa certyfikat typu po przeprowadzeniu kontroli posiadacza certyfikatu typu [18], która wykazała, że nie została przywrócona zgodność z przepisami prawa w zakresie ciągłej zdatności statku powietrznego do lotu.
2. Posiadacz certyfikatu typu, któremu cofnięto certyfikat, jest obowiązany zwrócić dokument Prezesowi Urzędu.
3. Cofnięcie certyfikatu typu jest skuteczne w stosunku do wszystkich statków powietrznych wyprodukowanych zgodnie z danym certyfikatem typu.
§ 9.[Postępowanie w sprawie wydania, zmiany, zawieszania i cofania uzupełniającego certyfikatu typu] [19] 1. W postępowaniu w sprawie zmiany w certyfikacie typu polegającej na zatwierdzeniu zmiany poważnej w projekcie typu, wszczętym na wniosek złożony przez podmiot, o którym mowa w § 3 ust. 3 pkt 1 lit. b–d, Prezes Urzędu wydaje uzupełniający certyfikat typu, który potwierdza zatwierdzenie zmiany poważnej w projekcie typu.
2. Do postępowania w sprawie wydania, zmiany, zawieszania i cofania uzupełniającego certyfikatu typu stosuje się odpowiednio przepisy § 4–8.
3. Wzór uzupełniającego certyfikatu typu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Rozdział 3
Orzeczenie zdatności
§ 10. [Postępowanie w sprawie wydania, zmiany, zawieszania i cofania orzeczenia zdatności] 1. Do postępowania w sprawie wydania, zmiany, zawieszania i cofania orzeczenia zdatności stosuje się odpowiednio przepisy § 4–8.
2. Wzór wniosku o wydanie orzeczenia zdatności określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Wzór orzeczenia zdatności określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
Rozdział 4
Próby w locie i loty próbne
§ 11. [Rodzaje prób w locie i lotów próbnych] 1. Próby w locie, które obejmują związane z tymi próbami próby na ziemi, ze względu na rodzaje lotów dzielą się na loty:
1) wykonywane na potrzeby opracowywania nowego projektu statku powietrznego, części i akcesoriów;
2) wykonywane w celu wykazania spełnienia podstawy certyfikacji lub zgodności z projektem typu;
3) wykonywane w celu poddania eksperymentom nowych koncepcji projektowych, wymagających niekonwencjonalnych manewrów lub profili lotu, w przypadku których mogłoby dojść do wykroczenia poza zatwierdzoną obwiednię warunków lotu;
4) szkoleniowe w ramach szkolenia w zakresie prób w locie.
2. Próby w locie ze względu na stopień złożoności, poziom zagrożenia i wymagane kwalifikacje personelu lotniczego dzielą się na:
1) kategorię pierwszą:
a) lot początkowy nowego typu statku powietrznego lub statku powietrznego, którego właściwości lotne lub sterowania mogły zostać znacząco zmodyfikowane,
b) lot, w czasie którego należy się spodziewać właściwości lotnych znacząco różniących się od znanych dotychczas,
c) lot wykonywany w celu zbadania nowatorskich lub niekonwencjonalnych cech projektu statku powietrznego lub techniki jego wykonania,
d) lot wykonywany w celu wyznaczenia lub rozszerzenia obwiedni warunków lotu,
e) lot wykonywany w celu wyznaczenia wymaganych osiągów, właściwości lotnych i sterowania, w przypadku osiągnięcia wartości granicznych obwiedni warunków lotu,
f) lot szkoleniowy w ramach szkolenia w zakresie prób w locie kategorii pierwszej w organizacjach projektujących lub produkujących;
2) kategorię drugą:
a) lot niesklasyfikowany jako próby w locie kategorii pierwszej wykonywany statkiem powietrznym, dla którego nie został jeszcze wydany certyfikat typu,
b) lot niesklasyfikowany jako próby w locie kategorii pierwszej wykonywany statkiem powietrznym, dla którego został wydany certyfikat typu, po wprowadzeniu na tym statku powietrznym niezatwierdzonej modyfikacji, a który wymaga:
– ogólnej oceny zachowania statku powietrznego, lub
– oceny podstawowych procedur załogi statku powietrznego, w przypadku korzystania z nowego lub zmodyfikowanego systemu lub potrzeby wprowadzenia takiego systemu, lub
– wykroczenia poza ograniczenia aktualnie zatwierdzonych warunków użytkowania, ale w obszarze badanej obwiedni warunków lotu,
c) lot szkoleniowy w ramach szkolenia w zakresie prób w locie kategorii drugiej w organizacjach projektujących lub produkujących;
3) kategorię trzecią:
a) lot wykonywany każdym egzemplarzem statku powietrznego w celu wydania poświadczenia zgodności po zakończeniu jego budowy, który nie wymaga przekraczania ograniczeń warunków użytkowania wynikających z certyfikatu typu lub instrukcji użytkowania w locie,
b) lot niesklasyfikowany jako próby w locie kategorii pierwszej lub kategorii drugiej wykonywany statkiem powietrznym, dla którego został wydany certyfikat typu, w przypadku wprowadzenia na tym statku powietrznym zmiany wynikającej ze zmiany projektu typu, która podlegać będzie zatwierdzeniu.
§ 12.[Program prób w locie] 1. Próby w locie przeprowadza się zgodnie z programem prób w locie zawierającym:
1) opis przedmiotu próby w locie, obejmujący:
a) podstawowe dane geometryczne oraz rysunek statku powietrznego w trzech rzutach,
b) projektowy ciężar i pole położeń środka ciężkości statku powietrznego,
c) projektowe ograniczenia statku powietrznego opatrzone uwagą: „W trakcie prób w locie obowiązują ograniczenia potwierdzone przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w tymczasowej instrukcji użytkowania w locie.”,
d) informacje o zespole napędowym statku powietrznego,
e) inne informacje określone w zakresie odpowiadającym informacjom podawanym w tymczasowej instrukcji użytkowania w locie;
2) cel prób w locie;
3) wskazanie przepisów, na podstawie których są przeprowadzane próby w locie;
4) zakres prób w locie;
5) wykaz wyposażenia przewidywanego do wykorzystania w trakcie przeprowadzania prób w locie;
6) opis sposobu, w jaki wyposażenie będzie skalowane i sprawdzane przed próbami w locie;
7) opis sposobu, w jaki będzie wykazane spełnianie w niezbędnym zakresie wymagań technicznych zawartych w podstawie certyfikacji przed próbami w locie;
8) procedury przeprowadzania prób w locie;
9) kolejność realizacji prób w locie;
10) sposób organizacji prób w locie;
11) środki bezpieczeństwa właściwe dla kategorii prób w locie;
12) sposób dokumentowania prób w locie;
13) warunki przeprowadzenia prób w locie, w tym wymagania i warunki dla osób uczestniczących w próbach w locie, o ile nie stanowią części instrukcji operacyjnej prób w locie organizacji projektującej lub produkującej;
14) sposób zapoznania osób uczestniczących w próbach w locie z zasadami postępowania w przypadkach sytuacji niebezpiecznych oraz z użyciem środków ratowniczych.
2. Tymczasowa instrukcja użytkowania w locie, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. e, zawiera:
1) ograniczenia warunków lotu statku powietrznego, przy czym w formie tabeli zamieszcza się ograniczenia prędkości lotu, współczynnika obciążenia, ciężaru i położenia środka ciężkości;
2) wskazówki i informacje niezbędne dla członków załogi statku powietrznego do bezpiecznego przeprowadzenia próby w locie.
§ 13.[Instrukcja operacyjna prób w locie] Zakres instrukcji operacyjnej prób w locie określa:
1) pkt 21.A.243 lit. a w załączniku I do rozporządzenia 748/2012 – w przypadku organizacji projektującej;
2) pkt 21.A.143 lit. a w załączniku I do rozporządzenia 748/2012 – w przypadku organizacji produkującej.
§ 14.[Pilot przeprowadzający próby w locie] 1. Próby w locie przeprowadza pilot posiadający uprawnienie pilota doświadczalnego klasy odpowiedniej do kategorii prób w locie, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.
2. Jeżeli w programie prób w locie w zakresie warunków przeprowadzania prób w locie przewiduje się rozszerzoną ocenę statku powietrznego z załogą jednoosobową, próby w locie kategorii pierwszej, o których mowa w § 11 ust. 2 pkt 1 lit. b–e, może przeprowadzać, na warunkach określonych w programie prób w locie, również pilot posiadający uprawnienie pilota doświadczalnego klasy drugiej oraz praktykę lotniczą wymaganą do wydania uprawnienia pilota doświadczalnego klasy pierwszej odpowiednio do rodzaju posiadanej licencji, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.
3. Próby w locie kategorii trzeciej, o których mowa w § 11 ust. 2 pkt 3 lit. b, może przeprowadzać również pilot posiadający ważną licencję odpowiednią dla kategorii statku powietrznego, który jest przedmiotem próby w locie, oraz praktykę lotniczą wymaganą do wydania uprawnienia pilota doświadczalnego klasy trzeciej odpowiednio do rodzaju posiadanej licencji, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.
4. [20] Jeżeli w programie prób w locie, w zakresie warunków przeprowadzania takich prób, przewiduje się rozszerzoną ocenę statku powietrznego z załogą wieloosobową w zastosowaniu do zarobkowych operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka albo operacji polegających na wykonywaniu lotów przeciwpożarowych i gaśniczych, o których mowa w art. 163c ust. 1 ustawy, oraz w zastosowaniu do operacji specjalistycznych, o których mowa w art. 163d ust. 1 ustawy, próby w locie może przeprowadzać, na warunkach określonych w programie prób w locie, w charakterze drugiego pilota, również pilot nieposiadający uprawnień pilota doświadczalnego, który posiada praktykę lotniczą wymaganą do wydania uprawnienia pilota doświadczalnego klasy odpowiedniej do prób w locie, odpowiednio do rodzaju posiadanej licencji, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.
§ 15.[Sprawozdanie z prób] Sprawozdanie z prób w locie zawiera:
1) opis przedmiotu prób w locie;
2) cel prób w locie;
3) podstawę przeprowadzenia prób w locie;
4) zakres prób w locie;
5) chronologiczny wykaz wszystkich zmian na prototypie statku powietrznego lub egzemplarzu statku powietrznego, na którym przeprowadzano próby w locie, dokonywanych w rezultacie prób w locie, które wykazały niespełnienie wymagań technicznych zawartych w podstawie certyfikacji, ze wskazaniem przyczyny wprowadzenia zmiany na prototypie statku powietrznego;
6) przebieg prób w locie, w tym informacje o zjawiskach nietypowych lub niebezpiecznych zaistniałych w trakcie przeprowadzania prób w locie;
7) szczegółowe dane dotyczące każdej z przeprowadzanych prób w locie oraz obliczenia niezbędne do przeanalizowania tych danych;
8) szczegółowe omówienie wyników prób w locie wraz z wnioskami końcowymi.
§ 16.[Sprawozdanie z prób w locie] 1. Sprawozdanie z prób w locie, o którym mowa w § 15, sporządza przeprowadzający próby w locie.
2. Sprawozdanie z prób w locie podpisują wszystkie osoby uczestniczące w próbach w locie oraz osoby analizujące wyniki prób w locie i opracowujące wnioski końcowe.
§ 17.[Rodzaje lotów próbnych] Wyróżnia się następujące rodzaje lotów próbnych:
1) loty wykonywane po dokonaniu czynności obsługowych statku powietrznego, w wyniku których jest wymagane sprawdzenie tego statku powietrznego w locie;
2) loty wykonywane w trakcie eksploatacji statku powietrznego, w celu sprawdzenia zdatności statku powietrznego w locie.
§ 18.[Przeprowadzanie lotów próbnych zgodnie z programem] 1. Loty próbne przeprowadza się zgodnie z programem lotu próbnego odpowiednim do rodzaju lotu próbnego, o którym mowa w § 17, który opracowuje przeprowadzający loty próbne, chyba że program lotu próbnego:
1) stanowi część dokumentacji obsługowej statku powietrznego albo
2) został sporządzony przez producenta statku powietrznego.
2. Przepisy § 12 ust. 1 pkt 2, 4 i 11–13 stosuje się odpowiednio.
3. Loty próbne przeprowadza się z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z instrukcji użytkowania statku powietrznego w locie.
§ 19.[Zapoznanie ze sposobem postępowania w przypadkach niebezpiecznych] Osoby uczestniczące w przeprowadzaniu lotu próbnego powinny być zapoznane ze sposobem postępowania w sytuacjach niebezpiecznych oraz ze sposobem użycia środków ratowniczych.
§ 20.[Obowiązek posiadania ważnej licencji pilota i sprawozdanie z lotu próbnego] 1. Dowódca statku powietrznego przeprowadzający lot próbny powinien posiadać ważną licencję pilota zawodowego lub liniowego na daną kategorię statku powietrznego z ważnym uprawnieniem na klasę lub typ statku powietrznego, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.
2. Loty próbne szybowcem albo balonem przeprowadza pilot posiadający odpowiednio ważną licencję pilota szybowcowego albo balonowego, z wpisanym uprawnieniem instruktorskim.
3. Z przeprowadzonego lotu próbnego dowódca statku powietrznego sporządza sprawozdanie z lotu próbnego. Przepisy § 15 pkt 1–4 i 6–8 stosuje się odpowiednio.
4. Sprawozdanie z lotu próbnego podpisują wszystkie osoby uczestniczące w locie próbnym.
Rozdział 5
Sposób sprawdzania zdatności statków powietrznych do lotu
§ 21. [Wniosek o wydanie świadectwa zdatności do lotu] 1. Wniosek o wydanie świadectwa zdatności do lotu składa właściciel albo użytkownik statku powietrznego, zwany dalej „wnioskodawcą”.
2. Po złożeniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca udostępnia statek powietrzny do sprawdzenia jego zdatności do lotu, zapewniając w przeprowadzeniu tego sprawdzenia udział:
1) [21] podmiotu posiadającego certyfikat potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania obsługi technicznej, który zgodnie z zakresem zatwierdzenia posiadanego certyfikatu może poświadczać obsługę poddanego sprawdzeniu statku powietrznego, albo
2) [22] mechanika lotniczego posiadającego licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, który zgodnie z posiadanymi uprawnieniami może poświadczać obsługę poddanego sprawdzeniu statku powietrznego.
3. Wzór wniosku o wydanie świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§ 22.[Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu] 1. Prezes Urzędu, przed wydaniem świadectwa zdatności do lotu, przeprowadza, w miejscu i w terminie uzgodnionym z wnioskodawcą, sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu.
2. Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu obejmuje:
1) ocenę dokumentacji dotyczącej statku powietrznego;
2) ocenę stanu technicznego statku powietrznego.
2a. [23] Ocena dokumentacji dotyczącej statku powietrznego obejmuje sprawdzenie, czy:
1) właściwie zarejestrowano liczbę wylatanych godzin dla płatowca, silnika i śmigła, a także związaną z tym liczbę cykli lotów;
2) instrukcja użytkowania w locie jest dostosowana do wyposażenia statku powietrznego i odzwierciedla status ostatnich zmian;
3) wymagana obsługa techniczna statku powietrznego została przeprowadzona;
4) wszystkie stwierdzone usterki zostały naprawione lub ich naprawa została odroczona;
5) mające zastosowanie dyrektywy zdatności zostały zastosowane i prawidłowo zarejestrowane;
6) dokonane modyfikacje i naprawy statku powietrznego zostały zarejestrowane i są zgodne z przepisami prawa w zakresie ciągłej zdatności do lotu;
7) podzespoły o ograniczonym czasie użytkowania zainstalowane na statku powietrznym są prawidłowo oznakowane i zarejestrowane, a także nie upłynął ich zatwierdzony okres zdatności do użytku;
8) całość obsługi technicznej została poświadczona zgodnie z przepisami w zakresie ciągłej zdatności do lotu;
9) protokół ważenia i wyważenia nie stracił ważności i odpowiada obecnemu wyposażeniu statku powietrznego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy;
10) stan statku powietrznego odpowiada najnowszej wersji jego projektu typu zatwierdzonej albo uznanej przez Prezesa Urzędu.
2b. [24] Ocena stanu technicznego statku powietrznego obejmuje sprawdzenie, czy:
1) wymagane oznaczenia i tabliczki zostały prawidłowo zamocowane;
2) stan statku powietrznego jest zgodny z zatwierdzoną instrukcją użytkowania w locie;
3) konfiguracja statku powietrznego odpowiada zatwierdzonej dokumentacji statku powietrznego;
4) nie występują oczywiste usterki, które nie zostały usunięte zgodnie z przepisami w zakresie ciągłej zdatności do lotu;
5) nie występują rozbieżności między stanem statku powietrznego a udokumentowaną oceną dokumentacji statku powietrznego.
3. Ocena stanu technicznego statku powietrznego może wymagać wykonania czynności zakwalifikowanych jako czynności obsługowe, w szczególności:
1) sprawdzenia działania układów i wyposażenia statku powietrznego,
2) sprawdzenia działania wyposażenia awaryjnego,
3) inspekcji wzrokowej wymagającej otwarcia pokryw luków,
4) [25] (uchylony)
– po wykonaniu których zostanie wydane poświadczenie obsługi przez podmiot albo mechanika, o których mowa w § 21 ust. 2. [26]
4. [27] W przypadku gdy do wykonania czynności, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 2, jest wymagane wykonanie sprawdzenia w locie, loty próbne przeprowadza wnioskodawca zgodnie z wymaganiami określonymi w rozdziale 4.
5. W przypadku wydawania świadectwa zdatności do lotu dla statku powietrznego znajdującego się poza granicami kraju wnioskodawca uzyskuje dodatkowo zezwolenie na przeprowadzenie lotu próbnego, zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach państwa, na którego terytorium ma się odbyć ten lot.
§ 24.[Wydanie świadectwa zdatności do lotu] 1. W przypadku gdy sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu, o którym mowa w § 22, zakończyło się pozytywnie, Prezes Urzędu wydaje świadectwo zdatności do lotu.
2. Wzór świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§ 24a.[Świadectwo zdatności do lotu] 1. Świadectwo zdatności do lotu jest ważne przez okres 12 miesięcy od dnia jego wydania.
2. [28] (uchylony)
§ 26.[Dwa egzemplarze świadectwa] Prezes Urzędu wydaje świadectwo zdatności do lotu w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje wnioskodawca, a drugi jest przechowywany przez Prezesa Urzędu.
§ 27.[Kontrola okresu ważności świadectwa] 1. Prezes Urzędu sprawdza, w drodze kontroli, w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu utrzymanie przez statek powietrzny jego zdatności do lotu.
2. (uchylony).
3. Zakres kontroli, o której mowa w ust. 1, może dotyczyć wszystkich lub niektórych elementów sprawdzenia zdatności statku powietrznego do lotu, o których mowa w § 22.
4. Wynik oraz zakres kontroli określa protokół kontroli.
§ 28.[Zawieszenie i cofnięcie świadectwa zdatności do lotu] 1. [29] W przypadku zawieszenia albo cofnięcia przez Prezesa Urzędu świadectwa zdatności do lotu, świadectwo zdatności do lotu podlega przekazaniu do Prezesa Urzędu.
2. Prezes Urzędu zwraca dokument świadectwa zdatności do lotu po ustaniu przyczyn zawieszenia.
§ 29.[Odnowienie świadectwa zdatności do lotu] [30] 1. Odnowienie świadectwa zdatności do lotu następuje na wniosek złożony przez wnioskodawcę nie wcześniej niż 60 dni przed upływem terminu ważności tego świadectwa.
2. Wniosek o odnowienie świadectwa zdatności do lotu może zostać złożony po upływie terminu ważności tego świadectwa.
3. Odnowione świadectwo zdatności do lotu jest ważne przez okres 12 miesięcy od dnia, w którym sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu zostało zakończone wynikiem pozytywnym, z zastrzeżeniem § 29a.
4. W przypadku gdy sprawdzenie zdatności do lotu zostało zakończone wynikiem pozytywnym przed upływem terminu ważności odnawianego świadectwa zdatności do lotu, odnowione świadectwo zdatności do lotu jest ważne przez okres 12 miesięcy od dnia następującego po dniu upływu terminu ważności świadectwa zdatności do lotu podlegającego odnowieniu, z zastrzeżeniem § 29a.
5. Do odnowienia świadectwa zdatności do lotu stosuje się odpowiednio przepisy § 21, § 22 i § 24 ust. 1.
§ 29a.[Odnawianie świadectwa zdatności do lotu] [31] 1. Świadectwo zdatności do lotu odnawia się na okres 24 miesięcy, jeżeli są spełnione następujące warunki:
1) podmiot, który zarządza ciągłą zdatnością do lotu statku powietrznego i który posiada certyfikat potwierdzający jego zdolność do wykonywania zadań ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, zarządzał ciągłą zdatnością do lotu statku powietrznego przez poprzednie 12 miesięcy w sposób ciągły;
2) obsługa techniczna statku powietrznego, w tym zadania obsługi technicznej pilota-właściciela wykonywane i poświadczane przez pilota-właściciela lub przez niezależny personel poświadczający, przez poprzednich 12 miesięcy była wykonywana przez podmiot, który posiada certyfikat potwierdzający jego zdolność do wykonywania obsługi technicznej.
2. Statek powietrzny, którego świadectwo zdatności do lotu zostało odnowione na okres 24 miesięcy, nie może wykonywać lotów, jeżeli z upływem 12 miesięcy od dnia odnowienia świadectwa nie są spełniane warunki, o których mowa w ust. 1.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, statek powietrzny może wykonywać loty po odnowieniu świadectwa zdatności do lotu zgodnie z § 29.
Rozdział 6
Eksportowe świadectwo zdatności do lotu
§ 30. [Eksportowe świadectwo zdatności do lotu] 1. Prezes Urzędu wydaje eksportowe świadectwo zdatności do lotu dla statku powietrznego posiadającego certyfikat typu, na wniosek właściciela albo upoważnionego przez niego użytkownika statku powietrznego, po sprawdzeniu, czy statek powietrzny jest zgodny z danymi zawartymi w certyfikacie typu, oraz po przeprowadzeniu sprawdzenia jego zdatności do lotu.
1a. [32] Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu jest przeprowadzane z uwzględnieniem specjalnych wymagań państwa importującego, jeżeli państwo eksportujące i państwo importujące uzgodniły w drodze umowy dwustronnej lub w inny sposób, że eksportowe świadectwo zdatności do lotu poświadcza zgodność z wymaganiami państwa importującego, a nie z wymaganiami państwa eksportującego.
2. Wzór wniosku o wydanie eksportowego świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§ 31.[Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu] 1. Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu, o którym mowa w § 30 ust. 1, przeprowadza Prezes Urzędu. Przepisy § 22 stosuje się odpowiednio.
2. W przypadku gdy sprawdzenie zdatności do lotu statku powietrznego, o którym mowa w § 30 ust. 1, zakończyło się pozytywnie, Prezes Urzędu, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia przeprowadzenia sprawdzenia zdatności do lotu statku powietrznego, wydaje eksportowe świadectwo zdatności do lotu.
3. Prezes Urzędu wydaje eksportowe świadectwo zdatności do lotu w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje właściciel, a drugi jest przechowywany przez Prezesa Urzędu.
4. Wzór eksportowego świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
§ 32.[Zwrot świadectw rejestracji i zdatności do lotu] Zwrot świadectw rejestracji i zdatności do lotu następuje po uzyskaniu eksportowego świadectwa zdatności do lotu przez wnioskującego o jego wydanie, o którym mowa w § 30 ust. 1.
Rozdział 7
Zezwolenie na loty w szczególnych okolicznościach
§ 33. [Zezwolenie na loty w szczególnych okolicznościach] 1. Prezes Urzędu wydaje zezwolenie na loty, o którym mowa w art. 50 ustawy, zwane dalej „zezwoleniem na lot w szczególnych okolicznościach”, na wniosek podmiotu, który będzie wykonywał lot albo na rzecz którego lot będzie wykonywany.
2. Wzór wniosku o wydanie zezwolenia na lot w szczególnych okolicznościach określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§ 34.[Sprawdzenie stanu technicznego statku powietrznego przed wydaniem zezwolenia] 1. [33] Przed wydaniem zezwolenia na loty w szczególnych okolicznościach Prezes Urzędu przeprowadza sprawdzenie stanu technicznego statku powietrznego w celu ustalenia, czy statek powietrzny jest w stanie wykonać bezpieczny lot w określonych warunkach lub w związku z ustalonymi ograniczeniami, o których mowa we wniosku, albo zleca wnioskodawcy, o którym mowa w § 33 ust. 1, przeprowadzenie takiego sprawdzenia przez podmiot posiadający certyfikat potwierdzający:
1) zdolność podmiotu do wykonywania obsługi technicznej, który zgodnie z zakresem zatwierdzenia posiadanego certyfikatu może poświadczać obsługę poddanego sprawdzeniu statku powietrznego, albo
2) zgodność produkowanych statków powietrznych z mającymi zastosowanie danymi projektowymi – w przypadku złożenia wniosku w celu przeprowadzenia prób w locie przez podmiot, który statek powietrzny wyprodukował.
2. [34] W przypadku zlecenia przez Prezesa Urzędu sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1, podmiot wykonujący to sprawdzenie składa oświadczenie, że statek powietrzny jest w stanie wykonać bezpieczny lot w warunkach i z ograniczeniami, o których mowa we wniosku.
3. Zakres sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1, może dotyczyć wszystkich lub niektórych elementów sprawdzenia zdatności statku powietrznego do lotu, o których mowa w § 22.
§ 35.[Okres, na jaki wydawane jest zezwolenie na loty w szczególnych okolicznościach] 1. Zezwolenie na loty w szczególnych okolicznościach jest wydawane na czas określony, nie dłuższy niż trzy miesiące, albo na określoną trasę.
1a. [35] Wydane zezwolenie na loty w szczególnych okolicznościach uprawnia do wykonywania lotów wyłącznie w określonych w wydanym zezwoleniu warunkach i w celach lub w związku z ustalonymi w tym zezwoleniu ograniczeniami.
2. Wzór zezwolenia na lot w szczególnych okolicznościach określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.
Rozdział 8
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 36. [Przepisy dotychczasowe] 1. Certyfikaty typu, uzupełniające certyfikaty typu, orzeczenia zdatności, świadectwa zdatności do lotu oraz eksportowe świadectwa zdatności do lotu, wydane na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
2. Postępowania wszczęte a niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia prowadzi się na podstawie przepisów dotychczasowych.
§ 37.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.2)
1) Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz. U. poz. 1108), rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 sierpnia 2003 r. w sprawie wykonywania lotów próbnych oraz wydawania świadectwa oględzin statku powietrznego (Dz. U. poz. 1678) oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 sierpnia 2003 r. w sprawie wymagań dotyczących konstrukcji statków powietrznych oraz certyfikatu typu (Dz. U. poz. 1639), które zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1015) utraciły moc z dniem 19 marca 2013 r.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 26 kwietnia 2013 r.
Załącznik nr 1
WZÓR CERTYFIKATU TYPU [36]

Załącznik nr 3
WZÓR WNIOSKU O WYDANIE ORZECZENIA ZDATNOŚCI

Załącznik nr 4
WZÓR ORZECZENIA ZDATNOŚCI


Załącznik nr 6
WZÓR ŚWIADECTWA ZDATNOŚCI DO LOTU

Załącznik nr 7
WZÓR WNIOSKU O WYDANIE EKSPORTOWEGO ŚWIADECTWA ZDATNOŚCI DO LOTU STATKU POWIETRZNEGO


[1] § 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[2] § 2 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[3] § 2 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[4] § 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[5] § 3a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[6] § 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[7] § 5 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[8] § 5a dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[9] § 5b dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[10] § 5c dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[11] § 6 ust. 1 pkt 3 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[12] § 6 ust. 1 pkt 3 lit. e) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[13] § 6 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[14] § 6a dodany przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[15] § 7 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[16] § 7 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 10 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[17] § 7 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 10 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[18] § 8 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[19] § 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[20] § 14 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[21] § 21 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[22] § 21 ust. 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[23] § 22 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[24] § 22 ust. 2b dodany przez § 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[25] § 22 ust. 3 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 15 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[26] § 22 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[27] § 22 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[28] § 24a ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[29] § 28 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 17 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[30] § 29 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[31] § 29a dodany przez § 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[32] § 30 ust. 1a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[33] § 34 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 21 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[34] § 34 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 21 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[35] § 35 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 22 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[36] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 23 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[37] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 23 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[38] Załącznik nr 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 24 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[39] Załącznik nr 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[40] Załącznik nr 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
[41] Załącznik nr 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. poz. 804). Zmiana weszła w życie 8 lipca 2025 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00








