Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2023 poz. 1157
Wersja aktualna od 2023-06-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2023 poz. 1157
Wersja aktualna od 2023-06-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 10 października 2019 r.

w sprawie wymagań dla ogrodzeń lotnisk użytku publicznego

z dnia 10 października 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2155)

t.j. z dnia 21 czerwca 2023 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 1157)

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Zakres przedmiotowy] Rozporządzenie określa wymagania, jakim powinno odpowiadać ogrodzenie lotnisk użytku publicznego, o których mowa w art. 59a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. [Wymogi dotyczące ogrodzenia lotnisk użytku publicznego] 1. Ogrodzenie lotnisk użytku publicznego, o których mowa w art. 59a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, spełnia następujące wymagania:

1) ogrodzenie jest wykonane z metalowych paneli drucianych, paneli siatkowych lub rozciągniętej metalowej siatki drucianej, o grubości drutu nie mniejszej niż 2,5 mm, których minimalna wysokość powinna być nie mniejsza niż 1,80 m, nie wliczając w to umieszczonej nad nim zwyżki wykonanej z minimum trzech rzędów drutu kolczastego lub drutu ostrzowego, zamocowanego na stelażach w kształcie litery „V", lub uformowanego w walec wykonany z minimum jednego drutu kolczastego lub drutu ostrzowego; elementy ogrodzenia mogą być również wykonane z tworzywa, którego odporność na przecinanie, zginanie, rozrywanie i łamanie jest co najmniej taka sama jak ich metalowych odpowiedników;

2) całkowita wysokość ogrodzenia, liczona od powierzchni gruntu, wynosi w każdym jego punkcie minimum 2,44 m, włącznie ze zwyżkami z drutu kolczastego lub drutu ostrzowego;

3) odległość między górną krawędzią metalowego panelu drucianego, panelu siatkowego lub rozciągniętej metalowej siatki drucianej oraz dolną krawędzią zwyżki z drutu kolczastego lub drutu ostrzowego wynosi maksymalnie 200 mm;

4) dolna krawędź metalowego panelu drucianego, panelu siatkowego lub rozciągniętej metalowej siatki drucianej jest trwale zamocowana w podłożu, przez jej zabetonowanie lub inne trwałe osadzenie w gruncie, lub osadzona w podmurówce;

5) całkowita wysokość i konstrukcja bram wjazdowych i furt osobowych będących integralną częścią ogrodzenia spełnia wymagania określone w pkt 1-3;

6) przebieg ogrodzenia, w celu zapewnienia jego optymalnego monitorowania i maksymalnego ograniczenia obszarów niemożliwych do obserwowania podczas patrolowania ogrodzenia, jest wytyczony w miarę możliwości po liniach prostych;

7) wokół ogrodzenia, w celu zapewnienia możliwości jego skutecznego obserwowania i patrolowania, jest zapewniona całkowicie wolna przestrzeń o szerokości minimum 3 m po jego obu stronach;

8) wokół ogrodzenia są umieszczone w odstępach nie większych niż 100 m prostokątne tablice informacyjne, o wymiarach 300 mm na 600 mm, koloru białego z czerwoną obwolutą, wykonane z tworzywa sztucznego lub aluminium, zawierające napis o treści: „TEREN LOTNISKA - WSTĘP SUROWO WZBRONIONY!"; grubość liter, wysokość i odstępy między wierszami wynoszą odpowiednio: 8 mm, 60 mm i 40 mm; dopuszcza się zamieszczenie na tych tablicach angielskiego tłumaczenia o treści: „AERODROME AREA - ACCESS STRICTLY FORBIDDEN!", z możliwością odpowiedniego powiększenia wielkości tablicy informacyjnej;

9) wokół ogrodzenia, po jego wewnętrznej stronie, jest poprowadzona droga patrolowa, pozwalająca na systematyczne dokonywanie oglądu ogrodzenia z pojazdu samochodowego;

10) przebiegające pod ogrodzeniem urządzenia wodne, w tym przepusty i rowy, są zabezpieczone siatką lub prętami metalowymi, trwale przymocowanymi lub wbetonowanymi do podłoża;

11) ogrodzenie, w tym bramy wjazdowe i furty osobowe będące integralną częścią ogrodzenia, jest oświetlone na odcinkach, które wymagają oświetlenia ze względu na ochronę lotniska zgodnie z przeprowadzoną przez zarządzającego lotniskiem oceną ryzyka oraz z uwzględnieniem normy PN-EN 12464-2.

2. Ze względu na ukształtowanie terenu, istniejące obiekty budowlane lub konieczność spełnienia innych wymagań wynikających z przepisów prawa, dopuszcza się ogrodzenie wykonane z paneli blaszanych, z tworzywa sztucznego, ze szkła zbrojonego lub klejonego, których dolna krawędź jest trwale zamocowana w podłożu, przez jej zabetonowanie lub inne trwałe osadzenie w gruncie, lub osadzona w podmurówce, pod warunkiem że wysokość takiego ogrodzenia spełnia wymagania określone w ust. 1 pkt 2 oraz wytrzymałość i konstrukcja takiego ogrodzenia nie powoduje obniżenia poziomu ochrony lotniska przed nieuprawnionym dostępem.

3. Całkowita wysokość i konstrukcja bram wjazdowych i furt osobowych będących integralną częścią ogrodzenia, o którym mowa w ust. 2, spełnia wymagania określone w ust. 1 pkt 1-3.

4. Ogrodzenie, o którym mowa w ust. 2, spełnia wymagania określone w ust. 1 pkt 6-10.

5. Ze względu na ukształtowanie terenu, istniejące obiekty budowlane lub konieczność spełnienia innych wymagań wynikających z przepisów prawa, dopuszcza się niezachowanie wokół ogrodzenia wolnej przestrzeni, o której mowa w ust. 1 pkt 7, pod warunkiem utrzymania funkcji ogrodzenia w postaci zabezpieczenia lotniska przed nieuprawnionym dostępem oraz możliwości skutecznego obserwowania i patrolowania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Termin na dostosowanie sposobów zabezpieczenia lotniska do nowych wymagań] Zarządzający lotniskami, którzy do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosowali na podstawie § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 13 sierpnia 2018 r. w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego podlegających obowiązkowi certyfikacji (Dz. U. poz. 1661) sposób zabezpieczenia lotniska określony w programie ochrony lotniska, dostosują sposób zabezpieczenia lotniska do wymagań określonych w niniejszym rozporządzeniu w terminie roku od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. [Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 13 sierpnia 2018 r. w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego podlegających obowiązkowi certyfikacji (Dz. U. poz. 1661), które zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 235) utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00