ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 11 kwietnia 2024 r.
w sprawie sposobu przesyłania, utrwalonego w postaci elektronicznej, pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2025 r., poz. 1786)
Na podstawie art. 138j § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 i 2760) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Przesyłanie pełnomocnictwa ogólnego, utrwalonego w postaci elektronicznej] 1. Pełnomocnictwo ogólne, utrwalone w postaci elektronicznej, jest przesyłane za pośrednictwem:
1) konta w e-Urzędzie Skarbowym [1] – przez mocodawcę, pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym oraz osobę sprawującą opiekę nad osobą, która nie może się podpisać;
2) dedykowanego systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej – przez organy podatkowe.
2. Pełnomocnictwo szczególne oraz pełnomocnictwo do doręczeń, utrwalone w postaci elektronicznej, są przesyłane do organu podatkowego właściwego w sprawie, której to pełnomocnictwo dotyczy:
1) na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285, 1860 i 2699);
2) za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
§ 2. [Przekazywanie pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń do dnia poprzedzającego dzień powstania obowiązku, o którym mowa w art. 155 ust. 1 ustawy o doręczeniach elektronicznych] Do dnia poprzedzającego dzień powstania obowiązku, o którym mowa w art. 155 ust. 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, przekazywanie pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń może następować również za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej organu podatkowego na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP).
§ 3. [Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu przesyłania, w formie dokumentu elektronicznego, pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń (Dz. U. z 2017 r. poz. 1269).
§ 4. [Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
[1] § 1 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 15 grudnia 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania, utrwalonego w postaci elektronicznej, pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń (Dz.U. poz. 1786). Zmiana weszła w życie 17 grudnia 2025 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
