ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 3 lipca 2025 r.
w sprawie zwrotu utraconych przez gminy dochodów z tytułu przekazania 1,5 % należnego podatku rolnego
Na podstawie art. 6f ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1176, 1635 i 1757) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa warunki i tryb zwrotu z budżetu państwa utraconych dochodów z tytułu przekazania kwot, o których mowa w art. 6d ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, zwanej dalej „ustawą”.
§ 2. [Wniosek o zwrot utraconych dochodów z tytułu przekazania kwot] 1. Warunkiem zwrotu, o którym mowa w § 1, jest złożenie przez gminę wniosku o zwrot utraconych dochodów z tytułu przekazania kwot, o których mowa w art. 6d ust. 1 i 2 ustawy, zwanego dalej „wnioskiem”.
2. Wzór wniosku określa załącznik do rozporządzenia.
§ 3. [Korekta wniosku] 1. Gmina składa wniosek do właściwego wojewody w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku podatkowym, którego dotyczy wniosek.
2. W przypadku przekazania kwot, o których mowa w art. 6d ust. 1 i 2 ustawy, po terminie określonym w ust. 1, gmina składa wniosek do właściwego wojewody w roku następującym po roku, w którym nastąpiło przekazanie tych kwot, w terminie do dnia 31 marca tego roku.
3. Gmina może złożyć korektę wniosku w związku:
1) ze skorygowaniem deklaracji na podatek rolny przez podatnika, który złożył wniosek, o którym mowa w art. 6d ust. 1 ustawy, albo
2) z wydaniem przez organ podatkowy decyzji na podatek rolny podatnikowi, który złożył wniosek, o którym mowa w art. 6d ust. 1 ustawy
- skutkujących podwyższeniem wysokości należnego podatku rolnego.
4. Gmina składa korektę wniosku w związku:
1) ze skorygowaniem deklaracji na podatek rolny przez podatnika, który złożył wniosek, o którym mowa w art. 6d ust. 1 ustawy, albo
2) z wydaniem przez organ podatkowy decyzji na podatek rolny podatnikowi, który złożył wniosek, o którym mowa w art. 6d ust. 1 ustawy
- skutkujących obniżeniem wysokości należnego podatku rolnego.
5. Korektę wniosku, w związku z zaistnieniem okoliczności, o których mowa w ust. 3 lub 4, składa się jednorazowo w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, w którym wystąpiły te okoliczności, przy czym jeżeli przekazanie kwot, o których mowa w art. 6d ust. 1 i 2 ustawy, w związku z wystąpieniem okoliczności określonych w ust. 3, nastąpiło po tym terminie, korektę wniosku składa się w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, w którym nastąpiło przekazanie tych kwot.
§ 4.[Przekazanie kwoty na rachunek właściwego wojewody] Jeżeli kwota utraconych dochodów wykazana w korekcie wniosku, złożonej w związku z zaistnieniem okoliczności, o których mowa w § 3 ust. 3 lub 4, jest niższa niż kwota utraconych dochodów wykazana we wniosku, gmina przekazuje kwotę stanowiącą różnicę tych kwot na rachunek właściwego wojewody - w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia tej korekty wniosku.
§ 5. [Wezwanie do usunięcia braków lub błędów we wniosku] 1. W przypadku stwierdzenia we wniosku lub w korekcie wniosku, złożonej w związku z zaistnieniem okoliczności, o których mowa w § 3 ust. 3 lub 4, braków lub błędów, właściwy wojewoda wzywa gminę do ich usunięcia w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. W przypadku nieusunięcia w wyznaczonym terminie braków lub błędów stwierdzonych we wniosku lub w korekcie wniosku, złożonej w związku z zaistnieniem okoliczności, o których mowa w § 3 ust. 3 lub 4, właściwy wojewoda określa wysokość kwoty, która ma być przekazana zgodnie z § 4 lub § 6.
§ 6. [Przekazanie środków na rachunek budżetu gminy] Właściwy wojewoda przekazuje na rachunek budżetu gminy kwotę środków stanowiącą równowartość wysokości utraconych dochodów z tytułu przekazania kwot, o których mowa w art. 6d ust. 1 i 2 ustawy, w terminie do dnia 31 sierpnia roku:
1) w którym złożono wniosek zgodnie z § 3 ust. 1 i 2;
2) następującego po roku, w którym złożono korektę wniosku, w związku z zaistnieniem okoliczności, o których mowa w § 3 ust. 3 lub 4, jeżeli kwota utraconych dochodów wykazana w korekcie wniosku jest wyższa niż kwota utraconych dochodów wykazana we wniosku.
§ 7. [Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Finansów: A. Domański
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 3 lipca 2025 r. (Dz. U. poz. 910)
WZÓR - WNIOSEK O ZWROT UTRACONYCH DOCHODÓW Z TYTUŁU PRZEKAZANIA KWOT, O KTÓRYCH MOWA W ART. 6D UST. 1 I 2 USTAWY Z DNIA 15 LISTOPADA 1984 R. O PODATKU ROLNYM (DZ. U. Z 2024 R. POZ. 1176, 1635 I 1757)


Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
