ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW I GOSPODARKI1), 2)
z dnia 28 listopada 2025 r.
w sprawie informacji niezbędnych do opracowania, przeglądu i aktualizacji planów przymusowej restrukturyzacji i grupowych planów przymusowej restrukturyzacji oraz kryteriów oceny wykonalności tych planów
Na podstawie art. 87 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz. U. z 2025 r. poz. 643 i 1069) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy zakres, sposób, tryb i terminy przekazywania Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu, zwanemu dalej „Funduszem”, przez podmioty informacji niezbędnych do opracowania, przeglądu i aktualizacji planów przymusowej restrukturyzacji i grupowych planów przymusowej restrukturyzacji oraz szczegółowe kryteria dokonywanej przez Fundusz oceny wykonalności tych planów.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) kasie - rozumie się przez to spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową;
2) podmiocie - rozumie się przez to podmiot w rozumieniu art. 64 pkt 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji, zwanej dalej „ustawą”;
3) podmiocie krajowym - rozumie się przez to podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 40 ustawy;
4) rozporządzeniu 2018/1624 - rozumie się przez to rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1624 z dnia 23 października 2018 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i standardowych formularzy i szablonów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 (Dz. Urz. UE L 277 z 07.11.2018, str. 1, z późn. zm.3));
5) rozporządzeniu 2022/2554 - rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Dz. Urz. UE L 333 z 27.12.2022, str. 1, z późn. zm.4)).
§ 3. 1. Podmioty krajowe przekazują Funduszowi informacje dotyczące:
1) siedziby i faktycznie wykonywanej działalności;
2) struktury właścicielskiej;
3) struktury organizacyjnej, z uwzględnieniem informacji kadrowo-płacowych;
4) funkcji krytycznych i głównych linii biznesowych, w tym rodzaju, kwoty i waluty istotnych aktywów, oraz zobowiązań przypisanych do tych funkcji i linii biznesowych;
5) sposobu ewidencjonowania udzielonych lub przyjętych zabezpieczeń oraz procedur ustalania:
a) osób, którym podmiot krajowy udzielił zabezpieczenia, oraz przepisów, zgodnie z którymi zabezpieczenie zostało udzielone,
b) osób, od których podmiot krajowy przyjął zabezpieczenie, oraz przepisów, zgodnie z którymi zabezpieczenie zostało udzielone;
6) rozwiązań zapewniających zdolność podmiotu krajowego do przekazywania informacji, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 330 ust. 6 ustawy;
7) awaryjnych planów ciągłości działania - przez przekazanie kopii tych planów;
8) planów strategicznych - przez przekazanie kopii tych planów;
9) umów outsourcingowych - przez przekazanie rejestrów tych umów;
10) istotnych umów dotyczących obrotu instrumentami finansowymi - przez przekazanie wykazu tych umów;
11) spraw sądowych, w których podmiot krajowy jest pozwanym albo powodem, a wartość przedmiotu sporu wynosi co najmniej 100 tys. zł lub 0,5 % sumy bilansowej - przez przekazanie wykazu tych spraw;
12) statutów lub umów spółek zależnych, współzależnych oraz stowarzyszonych - przez przekazanie odpowiednio kopii tych statutów lub kopii tych umów;
13) kluczowych pracowników - przez przekazanie wykazu tych pracowników;
14) umów zawartych z kluczowymi dostawcami - przez przekazanie wykazu tych umów;
15) użytkowanych systemów informatycznych z podziałem na systemy podstawowe, systemy pomocnicze i systemy bezpieczeństwa wraz z informacją o podmiocie pełniącym nadzór administracyjny i operacyjny nad systemem, ze wskazaniem nazwy dostawcy systemu, zasad korzystania z systemu, funkcji systemu i jego architektury oraz dostawców usług i serwisu - przez przekazanie wykazu tych systemów;
16) wykorzystywanego systemu bankowości elektronicznej wraz z opisem systemu, dostawców usług i serwisu oraz podmiotu sprawującego nadzór administracyjny i operacyjny nad tym systemem;
17) wewnętrznych procedur dotyczących zarządzania ryzykiem;
18) umów dotyczących współpracy z placówkami franczyzowymi - przez przekazanie wykazu tych umów oraz ich kopii;
19) pozycji pozabilansowych, ich waluty i przypisania do funkcji krytycznych oraz głównych linii biznesowych;
20) systemów płatności, systemów rozliczeń papierów wartościowych lub systemów rozrachunku papierów wartościowych, których podmiot krajowy jest bezpośrednim lub pośrednim uczestnikiem lub z których korzysta w celu realizacji transakcji, wraz z opisem zasad korzystania z tych systemów;
21) związków zawodowych;
22) aktywów stanowiących zabezpieczenie zobowiązań;
23) aktywów nieobciążonych;
24) osób odpowiedzialnych za współpracę z Funduszem;
25) pełnomocnictw i prokur;
26) administratorów technicznych, w tym procedur nadawania i odbierania dostępów oraz zasad ochrony obiektów - przez przekazanie wykazu tych administratorów;
27) zasad zabezpieczenia ryzyka walutowego i ryzyka stopy procentowej, z uwzględnieniem zabezpieczenia tych ryzyk w zakresie portfela kredytów - przez przekazanie wykazu instrumentów zabezpieczających te ryzyka oraz kopii umów ramowych dotyczących tych instrumentów;
28) informacji istotnych z punktu widzenia zachowania ciągłości operacyjnej i operacyjnej odporności cyfrowej, o której mowa w art. 3 pkt 1 rozporządzenia 2022/2554, w tym dotyczących infrastruktury teleinformatycznej niezbędnej do funkcjonowania podmiotu krajowego, w szczególności sieci i systemów informatycznych, o których mowa w art. 3 pkt 2 tego rozporządzenia;
29) komitetów lub zespołów posiadających kompetencje decyzyjne lub opiniujące - przez przekazanie wykazu tych komitetów lub zespołów;
30) procesu gromadzenia i przetwarzania informacji zarządczej i sprawozdawczej oraz procedury i procesu zamknięcia ksiąg rachunkowych;
31) strategii komunikacyjnej w sytuacji kryzysowej;
32) dziesięciu największych pod względem zdeponowanych środków deponentów - przez przekazanie wykazu tych deponentów oraz kopii umów dotyczących zobowiązań z tytułu depozytów, z wyjątkiem umów zawartych z klientami detalicznymi;
33) wykorzystywanych systemów informacji zarządczej, w tym systemów zarządzania ryzykiem, systemów księgowych oraz systemów sprawozdawczości finansowej i sprawozdawczości nadzorczej, ze wskazaniem ich powiązań z funkcjami krytycznymi i głównymi liniami biznesowymi podmiotu krajowego - przez przekazanie wykazu tych systemów wraz z ich opisem;
34) właścicieli systemów, o których mowa w pkt 33, umów o gwarantowanym poziomie usług związanych z tymi systemami oraz oprogramowania i systemów lub licencji wraz ze schematem powiązań z funkcjami krytycznymi i głównymi liniami biznesowymi podmiotu krajowego oraz kluczowych zewnętrznych dostawców usług informacyjno-komunikacyjnych (ICT), o których mowa w art. 3 pkt 23 rozporządzenia 2022/2554;
35) wyników testowania operacyjnej odporności cyfrowej przeprowadzanego przez podmiot krajowy na podstawie rozporządzenia 2022/2554;
36) zobowiązań kwalifikowalnych.
2. Podmioty krajowe będące bankami i firmami inwestycyjnymi przekazują Funduszowi poza informacjami, o których mowa w ust. 1, także informacje dotyczące:
1) zezwolenia na działalność;
2) rodzaju praw właścicielskich;
3) systemu zarządzania, w tym systemu zarządzania w rozumieniu art. 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 1646, z późn. zm.5)), ze wskazaniem członków zarządu odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem i przekazywanie informacji;
4) istotnych kontrahentów, w tym wielkości, rodzaju, kwocie i walucie ekspozycji, a także istotnych zabezpieczeń udzielonych tym kontrahentom oraz istotnych zabezpieczeń przyjętych od tych kontrahentów wraz z analizą skutków upadłości tych kontrahentów dla sytuacji finansowej odpowiednio banku lub firmy inwestycyjnej;
5) zawartych umów, o których mowa w art. 6a ust. 1 pkt 1 lit. k-m ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, i umów agencyjnych, o których mowa w art. 6a ust. 2 tej ustawy, powierzających przez bank wykonywanie określonych czynności - przez przekazanie kopii tych umów;
6) umów powiernictwa przez przekazanie wykazu tych umów;
7) oceny ratingowej.
3. Podmioty krajowe będące kasami przekazują Funduszowi poza informacjami, o których mowa w ust. 1, także informacje dotyczące:
1) statutu;
2) struktury udziałów;
3) systemu zarządzania ze wskazaniem członków zarządu odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem i przekazywanie informacji;
4) istotnych kontrahentów, w tym wielkości, rodzaju, kwocie i walucie ekspozycji, a także istotnych zabezpieczeń udzielonych tym kontrahentom oraz istotnych zabezpieczeń przyjętych od tych kontrahentów;
5) struktury zobowiązań z podziałem na rodzaje, z uwzględnieniem podziału na zobowiązania wobec osób fizycznych, mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców, zobowiązania krótkoterminowe i długoterminowe, zobowiązania zabezpieczone i niezabezpieczone oraz podporządkowane;
6) spółek zależnych, współzależnych oraz stowarzyszonych przez przekazanie schematów organizacyjnych tych spółek;
7) podmiotów powiązanych z kasą i podmiotów zależnych od kasy;
8) systemów informacyjnych;
9) powierzenia czynności osobom trzecim oraz zakresu uzależnienia działalności kasy od usług świadczonych przez te osoby trzecie;
10) struktury zobowiązań podlegających umorzeniu lub konwersji.
4. Krajowy podmiot dominujący przekazuje Funduszowi informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, dotyczące tego podmiotu oraz podmiotów należących do grupy oraz informacje dotyczące:
1) struktury zobowiązań podmiotów należących do grupy z podziałem na rodzaje zobowiązań, z uwzględnieniem podziału na zobowiązania krótkoterminowe i długoterminowe, zobowiązania zabezpieczone i niezabezpieczone oraz podporządkowane, a także rodzaje wierzycieli;
2) ekspozycji pozabilansowych podmiotów należących do grupy ze wskazaniem ich powiązań z funkcjami krytycznymi i głównymi liniami biznesowymi - przez przekazanie opisu tych ekspozycji;
3) systemów, za których pośrednictwem podmioty należące do grupy przeprowadzają transakcje w istotnej liczbie lub o istotnej wartości ze wskazaniem ich powiązań z funkcjami krytycznymi i głównymi liniami biznesowymi;
4) systemów płatności, systemów rozliczeń papierów wartościowych i systemów rozrachunku papierów wartościowych, których podmioty należące do grupy są bezpośrednimi lub pośrednimi uczestnikami, ze wskazaniem ich powiązań z funkcjami krytycznymi i głównymi liniami biznesowymi podmiotów należących do grupy;
5) systemów informacji zarządczej wykorzystywanych przez podmioty należące do grupy, w tym systemów zarządzania ryzykiem, systemów księgowych oraz systemów sprawozdawczości finansowej i sprawozdawczości nadzorczej, ze wskazaniem ich powiązań z funkcjami krytycznymi i głównymi liniami biznesowymi podmiotów należących do grupy - przez przekazanie wykazu tych systemów wraz z ich opisem;
6) właścicieli systemów, o których mowa w pkt 5, lub podmiotu pełniącego nadzór administracyjny i operacyjny nad tymi systemami - w przypadku gdy podmiotem tym nie jest właściciel oraz umów o gwarantowanym poziomie usług związanych z tymi systemami;
7) oprogramowania i systemów lub licencji, z których korzystają podmioty należące do grupy, ze wskazaniem ich powiązań z funkcjami krytycznymi i głównymi liniami biznesowymi podmiotów należących do grupy oraz ze wskazaniem kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT, o których mowa w art. 3 pkt 23 rozporządzenia 2022/2554;
8) powiązań i zależności między podmiotami należącymi do grupy:
a) wspólnego personelu, infrastruktury lub systemów,
b) porozumień dotyczących wsparcia kapitałowego, finansowania lub zapewnienia płynności,
c) istniejących lub warunkowych ekspozycji kredytowych,
d) umów gwarancji, porozumień dotyczących zabezpieczeń, porozumień i postanowień umownych, które mają zastosowanie w przypadku niewywiązywania się ze zobowiązań, oraz porozumień dotyczących kompensowania sald,
e) przeniesienia ryzyka oraz porozumień dotyczących transakcji zabezpieczających,
f) umów o gwarantowanym poziomie usług;
9) właściwego organu przymusowej restrukturyzacji dla każdego podmiotu należącego do grupy;
10) osób odpowiedzialnych za przekazanie informacji niezbędnych do przygotowania, przeglądu, aktualizacji i oceny wykonalności planu przymusowej restrukturyzacji oraz przygotowania przymusowej restrukturyzacji, a w przypadku gdy informacje te są przekazywane przez różne osoby - osób odpowiedzialnych za funkcje krytyczne i główne linie biznesowe w podmiotach należących do grupy;
11) umów zawartych przez podmioty należące do grupy z osobami trzecimi, do których rozwiązania może doprowadzić wszczęcie przymusowej restrukturyzacji, oraz informacje o warunkach i trybie ich rozwiązania;
12) zabezpieczeń potencjalnych źródeł płynności w przymusowej restrukturyzacji;
13) obciążenia aktywów, w tym aktywów płynnych, oraz polityce zabezpieczeń i polityce rachunkowości;
14) struktury grupy, w szczególności podmiotów, w których prawa właścicielskie przysługują krajowemu podmiotowi dominującemu, oraz podmiotów kontrolowanych przez ten podmiot w inny sposób;
15) zabezpieczeń udzielonych podmiotom należącym do grupy;
16) transakcji wewnątrzgrupowych, w tym pozycji bilansowych i pozabilansowych - przez przekazanie wykazu tych transakcji;
17) spółek zależnych - przez przekazanie schematów organizacyjnych tych spółek;
18) istotnych umów zawartych przez podmioty zależne z usługodawcami zewnętrznymi oraz spółką macierzystą i podmiotami powiązanymi - przez przekazanie wykazu tych umów.
§ 4. 1. W przypadku gdy informacje, o których mowa w § 3, nie są jeszcze dostępne dla Funduszu, nie znajdują się w posiadaniu Komisji Nadzoru Finansowego lub są w nieodpowiednim formacie, Fundusz zwraca się z wnioskiem odpowiednio do podmiotu krajowego lub krajowego podmiotu dominującego o ich przekazanie. We wniosku Fundusz określa termin przekazania informacji oraz poziom ich konsolidacji, biorąc pod uwagę zakres i złożoność wymaganych informacji, a w przypadku banku spółdzielczego także jego udział w systemie ochrony instytucjonalnej, przy czym termin ten nie może być krótszy niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, są przekazywane według stanu na dzień określony we wniosku.
§ 5. Podmioty krajowe, z wyłączeniem kas, a w przypadku grup - krajowy podmiot dominujący, przekazują Funduszowi informacje, o których mowa w rozporządzeniu 2018/1624, w tym:
1) informacje, o których mowa w szablonach Z 01.00, Z 03.00, Z 04.00, Z 05.01, Z 05.02, Z 06.00, Z 07.01, Z 07.02, Z 07.03, Z 07.04, Z 08.00, Z 09.00, Z 10.01 i Z 10.02 załącznika I do rozporządzenia 2018/1624, do dnia 30 kwietnia następnego roku, według stanu na ostatni dzień poprzedniego roku obrachunkowego - na wniosek Funduszu;
2) informacje, o których mowa w szablonie Z 02.00 załącznika I do rozporządzenia 2018/1624 - co roku, nie później niż do dnia 30 kwietnia następnego roku, według stanu na ostatni dzień poprzedniego roku obrachunkowego;
3) informacje inne niż informacje, o których mowa w pkt 1 i 2, wyłącznie w zakresie określonym w § 3 lub niezbędnym do oceny spełnienia warunków uznania zobowiązania za zobowiązanie kwalifikowalne w rozumieniu art. 2 pkt 90a ustawy - na wniosek Funduszu, w terminie określonym w tym wniosku zgodnie z § 4 ust. 1.
§ 6. 1. Podmioty informują Fundusz o:
1) istotnej zmianie w strukturze właścicielskiej podmiotów należących do grupy,
2) istotnej zmianie profilu działalności oraz zmianie głównych linii biznesowych podmiotów należących do grupy,
3) zmianie struktury grupy,
4) istotnej zmianie w zakresie powierzania czynności przez podmioty należące do grupy podmiotom trzecim,
5) zawarciu albo rozwiązaniu istotnych umów, w tym umów mających istotny wpływ na strukturę finansowania podmiotów należących do grupy,
6) istotnej zmianie w zakresie wykorzystywanej infrastruktury teleinformatycznej,
7) istotnych umowach zawieranych przez podmioty należące do grupy,
8) braku albo niedostatecznej realizacji przez podmiot planu działań, o którym mowa w art. 91 ust. 5 ustawy,
9) niezastosowaniu przez podmiot zaleceń, o których mowa w art. 95 ustawy
- nie później niż w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, podmioty należące do grupy przekazują za pośrednictwem krajowego podmiotu dominującego.
§ 7. 1. Zrzeszone banki spółdzielcze przekazują do Funduszu informacje, o których mowa w:
1) § 3, bezpośrednio albo za pośrednictwem właściwych banków zrzeszających;
2) § 6 ust. 1, za pośrednictwem właściwych banków zrzeszających.
2. Bank spółdzielczy niebędący zrzeszonym bankiem spółdzielczym może przekazywać Funduszowi informacje, o których mowa w § 3 i § 6 ust. 1, za pośrednictwem banku zrzeszającego, pod warunkiem przedstawienia Funduszowi umowy lub innego dokumentu, z których wynika zobowiązanie banku zrzeszającego do przekazywania tych informacji, wraz z pisemnym oświadczeniem banku zrzeszającego określającym dzień, od którego będzie on przekazywał informacje Funduszowi. Bank zrzeszający niezwłocznie zawiadamia Fundusz o każdym przypadku wygaśnięcia tego zobowiązania.
§ 8. Banki spółdzielcze, których fundusze własne są niższe od równowartości w złotych kwoty 5 000 000 euro, mogą przekazywać Funduszowi informacje, o których mowa w § 3, w sposób i w trybie uzgodnionych z Funduszem.
§ 9. Kasy przekazują do Funduszu informacje, o których mowa w:
1) § 3, bezpośrednio albo za pośrednictwem Kasy Krajowej;
2) § 6 ust. 1, za pośrednictwem Kasy Krajowej.
§ 10. 1. Informacje są przekazywane przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego wskazanego przez Fundusz na jego stronie internetowej w postaci plików:
1) opatrzonych kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym przez osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych podmiotu przekazującego informacje;
2) szyfrowanych kluczem publicznym Funduszu za pomocą certyfikatu udostępnionego przez Fundusz na jego stronie internetowej.
2. Informacje, o których mowa w § 5 pkt 1 i 2, są przekazywane w postaci plików utworzonych zgodnie ze schematami i wymogami technicznymi udostępnionymi przez Fundusz na jego stronie internetowej.
3. W przypadku braku możliwości przekazania informacji w sposób określony w ust. 1 mogą być one przekazywane na informatycznym nośniku danych jednokrotnego zapisu lub za zgodą Funduszu w innej formie.
§ 11. Fundusz, dokonując oceny wykonalności planów przymusowej restrukturyzacji oraz grupowych planów przymusowej restrukturyzacji, bierze pod uwagę:
1) stopień przyporządkowania przez podmiot głównych linii biznesowych i funkcji krytycznych do poszczególnych osób prawnych;
2) stopień dostosowania struktur prawnych i organizacyjnych do głównych linii biznesowych i funkcji krytycznych;
3) stopień, w jakim obowiązują uzgodnienia zapewniające podstawowy personel, infrastrukturę, finansowanie, płynność i kapitał w celu wsparcia i utrzymania głównych linii biznesowych i funkcji krytycznych;
4) stopień, w jakim zawarte przez podmiot umowy dotyczące świadczenia usług, w tym ustalenia umowne dotyczące korzystania z usług ICT w rozumieniu rozporządzenia 2022/2554, są trwałe i egzekwowalne w przypadku przymusowej restrukturyzacji podmiotu;
5) operacyjną odporność cyfrową sieci i systemów informatycznych wspierających funkcje krytyczne i główne linie biznesowe podmiotu, z uwzględnieniem zgłoszeń dotyczących poważnych incydentów związanych z ICT, o których mowa w art. 3 pkt 10 rozporządzenia 2022/2554, oraz wyników testowania operacyjnej odporności cyfrowej na podstawie tego rozporządzenia;
6) stopień, w jakim struktura zarządzania podmiotem jest adekwatna do celów zarządzania i zapewniania zgodności z politykami wewnętrznymi podmiotu w odniesieniu do zawartych przez podmiot umów o gwarantowanym poziomie usług;
7) stopień, w jakim podmiot posiada procedury umożliwiające przeniesienie na osoby trzecie usług świadczonych w ramach umów o gwarantowanym poziomie usług w przypadku oddzielenia funkcji krytycznych lub głównych linii biznesowych;
8) stopień, w jakim obowiązują plany awaryjne i środki pozwalające utrzymać ciągłość dostępu podmiotu do systemów płatniczych i rozliczeniowych;
9) adekwatność systemów informacji zarządczej w zakresie zapewnienia właściwym organom przymusowej restrukturyzacji możliwości zgromadzenia dokładnych i kompletnych informacji dotyczących głównych linii biznesowych i funkcji krytycznych;
10) zdolność systemów informacji zarządczej do dostarczania informacji istotnych dla przeprowadzenia w każdym czasie skutecznej przymusowej restrukturyzacji podmiotu;
11) stopień, w jakim podmiot przetestował swoje systemy informacji zarządczej w scenariuszach warunków skrajnych określonych przez Fundusz;
12) stopień, w jakim podmiot może zapewnić ciągłość systemów informacji zarządczej w odniesieniu do tego podmiotu oraz nowego podmiotu powstałego w wyniku zastosowania instrumentu przymusowej restrukturyzacji w przypadku oddzielenia funkcji krytycznych i głównych linii biznesowych podmiotu od jego pozostałych funkcji i linii biznesowych;
13) stopień, w jakim podmiot ustanowił odpowiednie procedury zapewniające przekazywanie Funduszowi informacji niezbędnych do identyfikacji deponentów i kwot objętych obowiązkowym systemem gwarantowania depozytów;
14) stopień, w jakim gwarancje wewnątrzgrupowe są udzielane na warunkach rynkowych oraz stopień solidności systemów zarządzania ryzykiem związanym z tymi gwarancjami - w przypadku gdy grupa stosuje takie gwarancje;
15) stopień, w jakim wewnątrzgrupowe transakcje zabezpieczające są zawierane na warunkach rynkowych, oraz stopień solidności systemów zarządzania ryzykiem dotyczącym tych transakcji - w przypadku gdy grupa zawiera takie transakcje;
16) stopień, w jakim stosowanie gwarancji wewnątrzgrupowych lub księgowych wewnątrzgrupowych transakcji zabezpieczających prowadzi do nasilenia ryzyka zarażania w ramach grupy;
17) stopień, w jakim struktura prawna grupy utrudnia stosowanie instrumentów przymusowej restrukturyzacji w związku z liczbą osób prawnych, złożonością struktury grupy lub trudnością w przyporządkowaniu linii biznesowych do poszczególnych podmiotów należących do grupy;
18) kwotę oraz rodzaj zobowiązań podmiotu, które mogą podlegać umorzeniu lub konwersji;
19) stopień, w jakim przymusowa restrukturyzacja podmiotów należących do grupy, które są instytucjami, podmiotami krajowymi lub instytucjami finansowymi, może mieć negatywne skutki dla niefinansowej części grupy - w przypadku holdingu mieszanego;
20) istnienie i trwałość umów o gwarantowanym poziomie usług;
21) dysponowanie przez organy państw trzecich instrumentami przymusowej restrukturyzacji niezbędnymi dla wsparcia działań w ramach przymusowej restrukturyzacji podejmowanych przez właściwe organy przymusowej restrukturyzacji oraz możliwości podejmowania skoordynowanych działań przez organy państw trzecich oraz właściwe organy przymusowej restrukturyzacji;
22) możliwość zastosowania instrumentów przymusowej restrukturyzacji w sposób odpowiadający celom przymusowej restrukturyzacji, z uwzględnieniem dostępnych instrumentów i struktury podmiotu;
23) stopień, w jakim struktura grupy umożliwia przeprowadzenie skutecznej przymusowej restrukturyzacji grupy lub przynajmniej jednego z podmiotów należących do grupy, bez bezpośredniego lub pośredniego istotnego negatywnego skutku dla systemu finansowego, zaufania na rynku finansowym lub gospodarki, mając na uwadze cel zmaksymalizowania wartości grupy jako całości;
24) uzgodnienia i środki, które mogą ułatwić przymusową restrukturyzację - w przypadku grup, które posiadają podmioty zależne z siedzibą w państwach członkowskich innych niż Rzeczpospolita Polska lub państwach trzecich;
25) możliwość wiarygodnego zastosowania instrumentów przymusowej restrukturyzacji w sposób zgodny z celami przymusowej restrukturyzacji, z uwzględnieniem możliwych skutków dla wierzycieli, kontrahentów, klientów i pracowników oraz działań, które mogą podjąć organy państw trzecich;
26) stopień, w jakim można właściwie oszacować wpływ przymusowej restrukturyzacji podmiotu na system finansowy i zaufanie na rynku finansowym;
27) stopień, w jakim przymusowa restrukturyzacja podmiotu może mieć istotny bezpośredni lub pośredni negatywny skutek dla systemu finansowego, zaufania na rynku finansowym lub gospodarki;
28) stopień, w jakim można ograniczyć ryzyko zarażania innych podmiotów lub rynków finansowych dzięki zastosowaniu instrumentów przymusowej restrukturyzacji oraz wykonaniu uprawnień w przymusowej restrukturyzacji;
29) stopień, w jakim przymusowa restrukturyzacja podmiotu mogłaby mieć istotne skutki dla funkcjonowania systemów płatniczych i rozliczeniowych.
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.6)
Minister Finansów i Gospodarki: wz. J. Drop
1) Minister Finansów i Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów i Gospodarki (Dz. U. poz. 997).
2) Niniejsze rozporządzenie:
1) w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 173 z 12.06.2014, str. 190, Dz. Urz. UE L 349 z 05.12.2014, str. 68, Dz. Urz. UE L 345 z 27.12.2017, str. 96, Dz. Urz. UE L 150 z 07.06.2019, str. 296, Dz. Urz. UE L 203 z 01.08.2019, str. 10, Dz. Urz. UE L 314 z 05.12.2019, str. 64, Dz. Urz. UE L 328 z 18.12.2019, str. 29, Dz. Urz. UE L 283 z 31.08.2020, str. 2, Dz. Urz. UE L 22 z 22.01.2021, str. 1, Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022, str. 1, Dz. Urz. UE L 333 z 27.12.2022, str. 153, Dz. Urz. UE L 2023/2864 z 20.12.2023, Dz. Urz. UE L 2024/1174 z 22.04.2024 oraz Dz. Urz. UE L 2025/1 z 08.01.2025);
2) w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2556 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany dyrektyw 2009/65/WE, 2009/138/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE, 2014/65/UE, (UE) 2015/2366 oraz (UE) 2016/2341 w odniesieniu do operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego (Dz. Urz. UE L 333 z 27.12.2022, str. 153);
3) służy stosowaniu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1624 z dnia 23 października 2018 r. ustanawiającego wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i standardowych formularzy i szablonów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE oraz uchylającego rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 (Dz. Urz. UE L 277 z 07.11.2018, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 69 z 04.03.2022, str. 60).
3) Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 69 z 04.03.2022, str. 60.
4) Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 2024/90177 z 12.03.2024.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 1685 i 1863 oraz z 2025 r. poz. 146, 222, 525, 769, 820, 1069, 1170, 1191 i 1216.
6) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 maja 2017 r. w sprawie informacji niezbędnych do opracowania, aktualizacji i oceny wykonalności planów przymusowej restrukturyzacji i grupowych planów przymusowej restrukturyzacji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1124), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 25 czerwca 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego oraz emitowaniem europejskich zielonych obligacji (Dz. U. poz. 1069).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
