Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1978 nr 81 str. 3
Wersja aktualna
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1978 nr 81 str. 3
Wersja aktualna
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DYREKTYWA RADY

z dnia 21 grudnia 1977 r.

w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia wnętrza pojazdów silnikowych (oznaczania urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników) (78/316/EWG)

Dziennik Urzędowy nr L 081 28/03/1978 s.3

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymogi techniczne, które pojazdy silnikowe muszą spełniać na mocy obowiązujących przepisów krajowych dotyczą między innymi urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników;

wymogi te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), zmienionej dyrektywą 78/315/EWG(4);

wskazane jest opracowanie wymogów technicznych tak aby miały taki sam cel jak prace prowadzone w tym zakresie w ramach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, oraz jak niektóre wymogi techniczne przyjęte przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO);

zbliżenie krajowych przepisów dotyczących pojazdów silnikowych pociąga za sobą wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie wyników kontroli przeprowadzanych przez każde z nich w oparciu o wspólne wymagania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

Do celów niniejszej dyrektywy, „pojazd” oznacza każdy pojazd silnikowy, z lub bez nadwozia, przeznaczony do użytkowania na drogach, posiadający przynajmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników i maszyn rolniczych oraz innych maszyn i pojazdów przeznaczonych do robót publicznych.

Artykuł 2

Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić przyznania homologacji typu EWG lub homologacji krajowej pojazdu z przyczyn odnoszących się urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników, jeżeli spełniają one wymogi ustanowione w załącznikach I-IV.

Artykuł 3

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić lub zakazać sprzedaży pojazdu, jego rejestracji, wprowadzenia do ruchu lub użytkowania, z przyczyn odnoszących się do urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników, jeżeli spełniają one wymogi ustanowione w załącznikach I-IV.

Artykuł 4

Zmiany niezbędne w celu dostosowania wymogów zawartych w załącznikach I-V do postępu technicznego przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie 18 miesięcy od dnia jej notyfikacji i niezwłocznie informują o tym Komisję.

2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które przyjmują w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.

Artykuł 6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1977 r.


W imieniu Rady

J. CHABERT

Przewodniczący


WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW

Załącznik I: Zakres, definicje, wniosek o homologację typu EWG, homologacja typu EWG, specyfikacje*.

Załącznik II: Urządzenia do sterowania i kontroli, urządzenia ostrzegawcze oraz wskaźniki, które muszą być oznaczone, jeżeli są na wyposażeniu, oraz symbole, które mają być stosowane do tego celu*.

Załącznik III: Urządzenia do sterowania i kontroli, urządzenia ostrzegawcze oraz wskaźniki, których oznaczanie jest fakultatywne, jeżeli są na wyposażeniu, oraz symbole, które mają być stosowane do celów ewentualnego oznaczania*.

Załącznik IV: Struktura podstawowego wzoru dla symboli wymienionych w załącznikach II i III*.

Załącznik V: Załącznik do świadectwa homologacji typu EWG pojazdu w odniesieniu do oznaczania urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników.


ZAŁĄCZNIK I

ZAKRES, DEFINICJE, WNIOSEK O HOMOLOGACJĘ TYPU EWG, HOMOLOGACJA TYPU EWG, SPECYFIKACJE

1. ZAKRES

Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do pojazdów silnikowych, w odniesieniu do oznaczania ręcznych urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników.

2. DEFINICJE

(2.1.)

2.2. Typ pojazdu

„Typ pojazdu” oznacza pojazdy silnikowe, które nie różnią się od siebie pod względem układu wewnętrznego, co mogłoby wpływać na oznaczanie symboli urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników.

2.3. Urządzenie do sterowania i kontroli

„Urządzenie do sterowania i kontroli” oznacza tę część urządzenia, która umożliwia kierowcy wywołanie zmiany w stanie lub działaniu pojazdu.

2.4. Przełącznik dwupołożeniowy

„Przełącznik dwupołożeniowy” oznacza urządzenie do włączenia lub przerwania zasilania obwodu elektrycznego.

2.5. Przełącznik wybierakowy

„Przełącznik wybierakowy” oznacza urządzenie, za pomocą którego można przekazywać zasilanie prądem elektrycznym z jednego z dwóch obwodów do innego obwodu, bez żadnej możliwości odłączenia między tymi dwiema pozycjami.

2.6. Zespolony dwupołożeniowy przełącznik wybierakowy

„Zespolony dwupołożeniowy przełącznik wybierakowy” oznacza wielofunkcyjne urządzenie, które pierwotnie uruchomione lub ustawione w położeniu wykonuje funkcje przełącznika dwupołożeniowego, a następnie, jeżeli jest uruchomione lub ustawione w położeniu, funkcje przełącznika wybierakowego.

2.7. Wskaźnik

„Wskaźnik” oznacza urządzenie, które przekazuje informację o działaniu lub sytuacji w układzie czy w części układu, na przykład informację dotyczącą poziomu płynu.

2.8. Urządzenie ostrzegawcze

„Urządzenie ostrzegawcze” oznacza sygnał optyczny, który wskazuje włączenie urządzenia, prawidłowe lub wadliwe działanie lub jego stan albo brak działania.

2.9. Symbol

„Symbol” oznacza znak umożliwiający rozpoznanie urządzenia do sterowania i kontroli, urządzenia ostrzegawczego lub wskaźnika.

2.10. Główny przełącznik oświetlenia

„Główny przełącznik oświetlenia” oznacza wyłącznik łączący lub przerywający zasilanie prądem obwodów elektrycznych świateł drogowych/mijania oraz światła urządzeń określonych w załączniku I pkt 3.11 do dyrektywy Rady 76/756/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach(5).

2.11. Wskaźnik ładowania akumulatora

„Wskaźnik ładowania akumulatora” oznacza urządzenie wskazujące, czy akumulator jest ładowany czy nie.

2.12. Urządzenie ostrzegawcze ładowania akumulatora

„Urządzenie ostrzegawcze ładowania akumulatora” oznacza sygnał, który w chwili zaświecenia wskazuje, że akumulator nie jest ładowany.

2.13. Wskaźnik poziomu paliwa

„Wskaźnik poziomu paliwa” oznacza urządzenie informujące o ilości paliwa w zbiorniku.

2.14. Urządzenie ostrzegawcze poziomu paliwa

„Urządzenie ostrzegawcze poziomu paliwa” oznacza sygnał, który w chwili zaświecenia wskazuje, że poziom paliwa jest bliski zeru lub że pojazd porusza się na rezerwie paliwa.

2.15. Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego silnika

„Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego silnika” oznacza urządzenie, które dostarcza informacji o temperaturze płynu chłodzącego.

2.16. Urządzenie ostrzegawcze temperatury płynu chłodzącego silnika

„Urządzenie ostrzegawcze temperatury płynu chłodzącego silnika” oznacza sygnał, który w chwili zaświecenia wskazuje, że temperatura płynu chłodzącego silnika jest wyższa od normalnej roboczej temperatury zalecanej przez producenta.

2.17. Wskaźnik ciśnienia oleju

„Wskaźnik ciśnienia oleju” oznacza urządzenie, które dostarcza informacji o ciśnieniu oleju w układzie smarowania silnika.

2.18. Urządzenie ostrzegawcze ciśnienia oleju

„Urządzenie ostrzegawcze ciśnienia oleju” oznacza sygnał, który w chwili zaświecenia wskazuje, że ciśnienie oleju w układzie smarowania silnika jest niższe od normalnej roboczej granicy zalecanej przez producenta.

2.19. Urządzenie ostrzegawcze pasów bezpieczeństwa

„Urządzenie ostrzegawcze pasów bezpieczeństwa” oznacza sygnał, który w chwili zaświecenia wskazuje, że zamek pasa przynajmniej jednego z zajętych miejsc nie został zamknięty.

2.20. Wskaźnik włączenia hamulca postojowego

„Wskaźnik włączenia hamulca postojowego” oznacza sygnał, który w chwili zaświecenia wskazuje, że urządzenie sterownicze hamulca postojowego nie zostało zwolnione.

3. WNIOSEK O HOMOLOGACJĘ TYPU EWG

3.1. Wniosek o homologację typu pojazdu w odniesieniu do oznaczania urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników składa producent pojazdu lub jego upoważniony przedstawiciel.

3.2. Do wniosku załącza się:

3.2.1. Rysunki (trzy kopie), w odpowiedniej skali oraz wystarczająco szczegółowe, rysunki części pojazdu, do których stosuje się wymogi niniejszej dyrektywy oraz rysunki symboli określonych w sekcji 5.

3.3. Placówce technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań homologacyjnych dostarcza się pojazd reprezentatywny dla typu, którego dotyczy wniosek o homologację lub taką część czy części pojazdu, które uważa się za niezbędne do przeprowadzenia kontroli i badań wymaganych na mocy niniejszej dyrektywy.

4. HOMOLOGACJA TYPU EWG

(4.1.)

(4.2.)

4.3. Do świadectwa homologacji typu EWG załącza się świadectwo zgodne ze wzorem umieszczonym w załączniku V.

(4.4.)

(4.5.)

(4.6.)

(4.7.)

(4.8.)

5. SPECYFIKACJE

5.1. Specyfikacje ogólne

5.1.1. Urządzenia do sterowania i kontroli, urządzenia ostrzegawcze oraz wskaźniki wymienione w załączniku II oznacza się za pomocą symboli. Symbole muszą być zgodne ze wzorami przedstawionymi w wymienionym załączniku.

5.1.2. Jeżeli symbole są wykorzystywane do oznaczania urządzeń do sterowania i kontroli oraz urządzeń ostrzegawczych wymienionych w załączniku III, symbole takie muszą być zgodne ze wzorami przedstawionymi w wymienionym załączniku.

5.1.3. Symbole inne niż te przedstawione w załącznikach II i III mogą być wykorzystywane do innych celów, z zastrzeżeniem, że nie istnieje niebezpieczeństwo pomylenia ich z symbolami przedstawionymi w wymienionych załącznikach.

5.1.4. „Zgodność” oznacza posiadanie proporcjonalnych cech wymiarowych.

5.2. Cechy charakterystyczne symboli

5.2.1. Symbole opisane w pkt 5.1.1 kierowca może rozpoznać wzrokowo z zajmowanego siedzenia.

5.2.2. Symbole opisane w pkt 5.1.1 i 5.1.2 muszą znajdować się na urządzeniach do sterowania i kontroli, urządzeniach ostrzegawczych oraz wskaźnikach lub w ich bliskim sąsiedztwie.

5.2.3. Symbole muszą wyraźnie kontrastować z tłem, zarówno jasne na ciemnym tle, jak i ciemne na jasnym.

5.2.4. Kolory stosowane do urządzeń ostrzegawczych muszą być zgodne z przepisanymi w załączniku II.

(6.)

(7.)

(8.)

(9.)


ZAŁĄCZNIK II

URZĄDZENIA DO STEROWANIA I KONTROLI, URZĄDZENIA OSTRZEGAWCZE I WSKAŹNIKI, KTÓRYCH MUSZĄ BYĆ OZNACZONE, JEŻELI SĄ NA WYPOSAŻENIU, ORAZ SYMBOLE, KTÓRE MAJĄ BYĆ STOSOWANE DO TEGO CELU

Uwagi

a) Wnętrze symbolu może być całkowicie w ciemnym kolorze.

b) Jeżeli urządzenia ostrzegawcze dla lewego i prawego wskaźnika kierunkowskazów są oddzielne, dwie strzałki symbolu mogą również być stosowane oddzielnie.

c) Ciemną część tego symbolu można zastąpić jego konturem i w tym przypadku część ukazana tutaj jako biała musi być całkowicie ciemna.

d) Jeżeli urządzenie do sterowania lub kontroli nie jest oddzielne, może być oznaczane za pomocą jednego lub kilku symboli wskazujących jego różne funkcje.

e) Jeżeli wskaźnik i urządzenie ostrzegawcze są połączone, można zastosować jeden symbol dla obydwu tych elementów.


Rysunek 1

Główny przełącznik oświetlenia i urządzenie ostrzegawcze włączenia świateł[6] lub zespolony dwupołożeniowy przełącznik wybierakowy oświetlenia

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: zielony


Rysunek 2

Urządzenie do sterowania i kontroli świateł drogowych, jeżeli jest oddzielnie, oraz urządzenie ostrzegawcze włączenia świateł

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: niebieski


Rysunek 3

Urządzenie do sterowania i kontrola świateł mijania, jeżeli jest oddzielnie, oraz urządzenie ostrzegawcze włączenia świateł

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: zielony


Rysunek 4

Urządzenie do sterowania i kontroli przednich świateł przeciwmgielnych i urządzenie ostrzegawcze włączenia świateł

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: zielony


Rysunek 5

Urządzenie do sterowania i kontroli oddzielnego światła cofania (gdy takie jest na wyposażeniu) i urządzenie ostrzegawcze włączenia światła

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: zielony


Rysunek 6

Urządzenie do sterowania i kontroli kierunkowskazu i urządzenie ostrzegawcze włączenia kierunkowskazu

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: zielony


Rysunek 7

Urządzenie do sterowania i kontroli świateł awaryjnych i urządzenie ostrzegawcze włączenia świateł

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: czerwony


Rysunek 8

Urządzenie ostrzegawcze świateł stopu

Jeżeli jest na wyposażeniu, funkcję jego wykonuje urządzenie ostrzegające układu hamulcowego, przedstawione na rysunku 28.

Rysunek 9

Urządzenie kontroli świateł pozycyjnych (bocznych), jeżeli jest oddzielne, oraz urządzenie ostrzegawcze włączenia świateł

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: zielony


Rysunek 10

Urządzenie do sterowania i kontroli tylnych świateł przeciwmgielnych oraz urządzenie ostrzegawcze włączenia świateł

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: bursztynowy


Rysunek 11

Urządzenie do sterowania i kontroli świateł postojowych, jeżeli jest oddzielne, oraz urządzenie ostrzegawcze włączenia świateł

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: zielony


Rysunek 12

Urządzenie do sterowania i kontroli wycieraczek szyby przedniej

Symbol standardowy

infoRgrafika


Rysunek 13

Urządzenie do sterowania i kontroli spryskiwacza szyby przedniej

Symbol standardowy

infoRgrafika


Rysunek 14

Zespolone urządzenie do sterowania i kontroli wycieraczek i spryskiwacza szyby

przedniej

Symbol standardowy

infoRgrafika


Rysunek 15

Urządzenie do sterowania i kontroli otwierania klapy silnika[7]

Symbol standardowy

infoRgrafika


Rysunek 16

Urządzenie do sterowania i kontroli wentylatora (powietrze ciepłe/zimne)

Symbol standardowy

infoRgrafika


Rysunek 17

Urządzenie do sterowania i kontroli odszraniacza i odmgławiacza szyby przedniej, jeżeli jest oddzielnie, oraz urządzenie ostrzegawcze

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: bursztynowy


Rysunek 18

Urządzenie do sterowania i kontroli odszraniacza i odmgławiacza szyby tylnej, jeżeli jest oddzielnie, oraz urządzenie ostrzegawcze

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: bursztynowy


Rysunek 19

Urządzenie do sterowania i kontroli rozruchu zimnego silnika

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: bursztynowy


Rysunek 20

Urządzenie do sterowania i kontroli ręcznej dźwigni pedału przyspieszenia

Symbol standardowy

infoRgrafika


Rysunek 21

Wskaźnik poziomu paliwa i urządzenie ostrzegawcze

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: bursztynowy


Rysunek 22

Wskaźnik ładowania akumulatora i urządzenie ostrzegawcze

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: czerwony


Rysunek 23

Urządzenie do sterowania i kontroli odcięcia dopływu paliwa (silnik z zapłonem samoczynnym), jeżeli zainstalowane na desce rozdzielczej

Symbol standardowy

infoRgrafika


Rysunek 24

Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego silnika i urządzenie ostrzegawcze

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: czerwony


Rysunek 25

Wskaźnik ciśnienia oleju i urządzenie ostrzegawcze

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: czerwony


Rysunek 26

Urządzenie ostrzegawcze pasów bezpieczeństwa

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: czerwony


Rysunek 27

Urządzenie do sterowania i kontroli ręcznie uruchamianych wycieraczek reflektora

Symbol standardowy

infoRgrafika


Rysunek 28

Urządzenie ostrzegawcze o wadliwym działaniu układu hamulcowego

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: czerwony


Rysunek 29

Urządzenie ostrzegawcze włączenia hamulca postojowego

Symbol standardowy

infoRgrafika

Kolor światła ostrzegawczego: czerwony


ZAŁĄCZNIK III

URZĄDZENIA DO STEROWANIA I KONTROLI, URZĄDZENIA OSTRZEGAWCZE I WSKAŹNIKI, KTÓRYCH OZNACZANIE JEST FAKULTATYWNE, JEŻELI SĄ NA WYPOSAŻENIU, ORAZ SYMBOLE, KTÓRE MAJĄ BYĆ STOSOWANE DO CELÓW EWENTUALNEGO OZNACZANIA

Uwaga

Patrz uwaga c) w załączniku II.

Rysunek 1

Urządzenie do sterowania i kontroli zwolnienia zamknięcia przedziału tylnego

Symbol standardowy

infoRgrafika


Rysunek 2

Urządzenie do sterowania i kontroli klaksonu

Symbol standardowy

infoRgrafika


ZAŁĄCZNIK IV

STRUKTURA PODSTAWOWEGO WZORU DLA SYMBOLI WYMIENIONYCH W ZAŁĄCZNIKACH II I III

Rysunek 1

infoRgrafika

Wzór podstawowy

Wzór podstawowy składa się z:

1. podstawowego kwadratu o boku 50 mm; ten wymiar jest równy nominalnemu wymiarowi „a” wzoru podstawowego;

2. podstawowego okręgu o średnicy 56 mm, posiadającego w przybliżeniu takie samo pole jak podstawowy kwadrat (1);

3. drugiego okręgu o średnicy 50 mm, który jest wrysowany w podstawowy kwadrat (1);

4. drugiego kwadratu, którego kąty stykają się z podstawowym okręgiem (2) i którego boki są równoległe do boków podstawowego kwadratu (1);

5. i 6. dwóch prostokątów mających takie samo pole jak podstawowy kwadrat (1); są one wzajemnie prostopadłe i narysowane w taki sposób, że przecinają symetrycznie przeciwległe boki podstawowego kwadratu;

7. trzeciego kwadratu, którego boki przechodzą przez punkt przecięcia podstawowego kwadratu (1) i podstawowego okręgu (2), oraz są nachylone pod kątem 45°, co daje największe poziome oraz pionowe wymiary wzoru podstawowego;

8. nieregularnego ośmiokąta utworzonego liniami nachylonymi pod kątem 30° w stosunku do boków kwadratu (7).

Wzór podstawowy jest nałożony na wiodącej kratce o rozmiarach siatki 12,5 mm, która styka się z podstawowym kwadratem (1).


ZAŁĄCZNIK V

WZÓR

(Maksymalny format: A4 (infoRgrafikamm))

Nazwa organu administracji


ZAŁĄCZNIK DO ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU EWG POJAZDU W ODNIESIENIU DO OZNACZANIA URZĄDZEŃ DO STEROWANIA I KONTROLI, URZĄDZEŃ OSTRZEGAWCZYCH ORAZ WSKAŹNIKÓW

(art. 4 ust. 2 i 10 dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep)

Nazwa organu administracji


Nr homologacji typu EWG: ........................................................................................................

1. Nazwa handlowa lub znak towarowy pojazdu: ......................................................................

2. Typ pojazdu: ..........................................................................................................................

3. Nazwa i adres producenta: ......................................................................................................

...............................................................................................................................................

4. Jeśli dotyczy, nazwa i adres upoważnionego przedstawiciela producenta:.....................

...............................................................................................................................................

5. Skrótowy opis typu pojazdu w zakresie urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych i wskaźników........................................................................................

...............................................................................................................................................

6. Pojazd przedstawiono do homologacji typu EWG dnia: .....................................................

7. Placówka techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań homologacyjnych: ...................

8. Data sporządzenia protokołu przez tę placówkę: .............................................................

9. Numer protokołu sporządzonego przez tę placówkę: ........................................................

10. Wniosek o homologację w odniesieniu do urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych i wskaźników rozpatrzono pozytywnie/negatywnie**

11. Miejsce: .................................................................................................................................

12. Data: ......................................................................................................................................

13. Podpis: ..................................................................................................................................

14. Do niniejszego świadectwa załączono następujące dokumenty, opatrzone wskazanym powyżej numerem homologacji:

.................... rysunki urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych i wskaźników, oraz rysunki części pojazdu uznanych za istotne do celów dyrektywy Rady 78/316/EWG z dnia 21 grudnia 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia wnętrza pojazdów silnikowych (oznaczania urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych i wskaźników).

15. Uwagi ...................................................................................................................................



(1) Dz.U. nr C 118 z 16. 5.1977, str. 33.

(2) Dz.U. nr C 114 z 11.5.1977, str. 10.

(3) Dz.U. nr L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(4) Dz.U. nr L 81 z 28.3.1978, str. 1.

* Wymogi techniczne określone w niniejszym załączniku są podobne do wymogów projektu rozporządzenia Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ; zwłaszcza taki sam jest podział na punkty. Jeżeli sekcja projektu rozporządzenia nie ma odpowiednika w załącznikach do niniejszej dyrektywy, w nawiasie podano do wiadomości numer odniesienia.

(5) Dz.U. nr L 262 z 27.9.1976, str. 1.

(6) To urządzenie ostrzegawcze nie może działać jako urządzenie ostrzegawcze dla świateł pozycyjnych.

(7) Na życzenie producenta pojazdu, sekcja 5.1.1 załącznika I nie ma zastosowania, jeżeli to urządzenie do sterowania i kontroli nie pozostaje w polu widzenia z normalnej pozycji kierowcy.

* Niepotrzebne skreślić.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00