Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2005 nr 55 str. 57
Wersja archiwalna od 2005-03-02 do 2014-07-31
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2005 nr 55 str. 57
Wersja archiwalna od 2005-03-02 do 2014-07-31
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA KOMISJI

z dnia 10 lutego 2005 r.

ustanawiająca zasady wykonania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady 280/2004/WE dotyczącej mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie i wykonania Protokołu z Kioto

(notyfikowana jako dokument nr K(2005) 247)

(2005/166/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady 280/2004/WE z dnia 11 lutego 2004 r. dotyczącą mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie i wykonania Protokołu z Kioto (1), w szczególności jej art. 3 ust. 3, art. 4 ust. 2, art. 5 ust. 6 oraz art. 8 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Informacje przedstawiane Komisji corocznie są niezbędne do przeprowadzenia oceny rzeczywistych postępów w wypełnianiu zobowiązań Wspólnoty i jej Państw Członkowskich dotyczących ograniczenia lub zmniejszenia wszystkich emisji gazów cieplarnianych zgodnie z Konwencją Ramową Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (UNFCCC) oraz Protokołem z Kioto, oraz do przygotowywania przez Wspólnotę rocznych sprawozdań zgodnie ze zobowiązaniami wynikającymi z UNFCCC i z Protokołu z Kioto.

(2) Komisja powinna dokonać przeglądu elementów wymienionych w art. 4 ust. 1 niniejszej decyzji, jeżeli wymagane są dodatkowe elementy zgodnie z dokonanym na podstawie UNFCCC przeglądem wykazu wspólnotowego, oraz przyjąć niezbędne zmiany zgodnie z procedurą wymienioną w art. 9 ust. 2 decyzji 280/2004/WE wymagając od Państw Członkowskich podawania informacji na temat tych elementów w następnych sprawozdaniach zgodnie z art. 3 ust. 1 decyzji 280/2004/WE.

(3) Informacje przedstawiane Komisji co dwa lata są niezbędne do przeprowadzenia oceny planowanych postępów Wspólnoty i jej Państw Członkowskich w wypełnianiu ich zobowiązań wynikających z UNFCCC i Protokołu z Kioto.

(4) Komisja powinna dokonać przeglądu załącznika II i załącznika III oraz przyjąć do dnia 1 stycznia 2007 r. wszelkie niezbędne zmiany zgodnie z procedurą wymienioną w art. 9 ust. 2 decyzji 280/2004/WE.

(5) Komisja przygotowuje dane szacunkowe dla brakujących danych w wykazie Państwa Członkowskiego po konsultacji z zainteresowanym Państwem Członkowskim oraz zgodnie z zasadami przedstawionymi w niniejszej decyzji w celu zapewnienia kompletności wykazu tegoż Państwa Członkowskiego i Wspólnoty zgodnie z wytycznymi UNFCCC w sprawie składania sprawozdań odnośnie do rocznych wykazów oraz zrewidowanymi wytycznymi IPCC z 1996 r. dla krajowych wykazów gazów cieplarnianych.

(6) Państwa Członkowskie i Komisja powinny przygotować swoje sprawozdania wykazujące postęp dokonany do 2005 r. zgodnie z wytycznymi UNFCCC w sprawie składania sprawozdań odnośnie do komunikatów krajowych oraz wytycznymi wynikającymi z art. 7 Protokołu z Kioto.

(7) Państwa Członkowskie i Komisja powinny przygotować swoje sprawozdania z dodatkowego okresu ustalonego w Porozumieniach z Marakeszu na wypełnienie zobowiązań po upływie tego okresu zgodnie z wytycznymi zawartymi w art. 7 Protokołu z Kioto.

(8) Procedury i okresy ustalone dla współpracy i koordynacji pomiędzy Państwami Członkowskimi i Wspólnotą w odniesieniu do zobowiązań wynikających z decyzji 280/2004/WE wymienionych w niniejszej decyzji zapewnią terminowe i skuteczne wykonanie tych zobowiązań.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu wymienionego w art. 9 decyzji 280/2004/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

ROZDZIAŁ I

Przedmiot

Artykuł 1

Przedmiot

Niniejsza decyzja ustanawia zasady wykonania decyzji 280/2004/WE odnośnie do:

a) przedstawiania informacji wymienionych w art. 3 ust. 1 i 2 decyzji 280/2004/WE zgodnie z art. 3 ust. 3 tej decyzji;

b) ustanowienia wspólnotowego systemu wykazów zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji 280/2004/WE;

c) wymagań dotyczących składania sprawozdań wykazujących postępy zgodnie z wymaganiami art. 3 ust. 2 Protokołu z Kioto oraz dotyczących składania sprawozdań z dodatkowego okresu ustalonego w Porozumieniach z Marakeszu na wypełnienie zobowiązań zgodnie z art. 5 ust. 6 decyzji 280/2004/WE;

d) procedur i okresów dla współpracy i koordynacji zobowiązań wymienionych w art. 8 ust. 1 decyzji 280/2004/WE zgodnie z art. 8 ust. 3 tej decyzji.

ROZDZIAŁ II

Składanie sprawozdań przez Państwa Członkowskie

Sekcja 1

Sprawozdania roczne

Artykuł 2

Określenie i wskazówki dotyczące składania sprawozdań

1. Państwa Członkowskie określają informacje przedstawiane w sprawozdaniach na podstawie art. 3 ust. 1 decyzji 280/2004/WE zgodnie z:

a) zrewidowanymi wytycznymi Międzyrządowej Rady ds. Zmian Klimatu (IPCC) z 1996 r. dotyczącymi krajowych wykazów gazów cieplarnianych, zwanymi dalej „zrewidowanymi wytycznymi IPCC z 1996 r. dla krajowych wykazów gazów cieplarnianych”;

b) określonymi przez IPCC wskazówkami dobrej praktyki i zarządzaniem niepewnością w krajowych wykazach gazów cieplarnianych „wskazówkami dobrej praktyki IPCC”;

c) wskazówkami dobrej praktyki IPCC dla użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa (LULUCF), zwanymi dalej „wskazówkami dobrej praktyki IPCC dla LULUCF”.

2. Państwa Członkowskie przedstawiają informacje składane na podstawie art. 3 ust. 1 decyzji 280/2004/WE Komisji, a ich kopię Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska zgodnie z:

a) wytycznymi dla przygotowywania krajowych komunikatów przez Strony ujęte w załączniku I Konwencji, część I: Wytyczne UNFCCC dla składania sprawozdań odnośnie do wykazów rocznych, zwanymi dalej „wytycznymi UNFCCC dla składania sprawozdań odnośnie do wykazów rocznych”;

b) wytycznymi dla przygotowywania informacji wymaganych zgodnie z art. 7 Protokołu z Kioto, zwanymi dalej „wytycznymi wynikającymi z art. 7 Protokołu z Kioto”.

3. Pełne sprawozdanie o wykazie krajowym wymienione w art. 3 ust. 1 akapit drugi decyzji 280/2004/WE sporządzane jest przy wykorzystaniu struktury sprawozdania o wykazie krajowym przedstawionej w wytycznych UNFCCC dotyczących składania sprawozdań odnośnie do wykazów rocznych.

Artykuł 3

Składanie sprawozdań zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. d) decyzji 280/2004/WE

1. Państwa Członkowskie, zgodnie z art. 3 ust. 3 Protokołu z Kioto oraz stosownymi decyzjami przyjętymi zgodnie z nim, do celów art. 3 ust. 1 lit. d) decyzji 280/2004/WE przedstawiają swoje emisje antropogenicznych gazów cieplarnianych przez źródła oraz usunięcia przez pochłaniacze wynikające z działalności w ramach zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa zgodnie z art. 3 ust. 3 Protokołu z Kioto za lata od 1990 r. do przedostatniego roku.

Państwa Członkowskie, które wybierają gospodarkę leśną, gospodarkę ziemią uprawną, gospodarkę pastwiskami oraz odnowę roślinności zgodnie z art. 3 ust. 4 Protokołu z Kioto, przedstawiają ponadto emisję antropogenicznych gazów cieplarnianych przez źródła i usunięcia przez pochłaniacze dla każdej wybranej działalności za lata od 1990 r. do przedostatniego roku.

Państwa Członkowskie wyraźnie rozróżniają te informacje od oszacowań antropogenicznych emisji ze źródeł wymienionych w załączniku A do Protokołu z Kioto.

2. Państwa Członkowskie podają te informacje w ust. 1 w swoich sprawozdaniach przedstawianych począwszy od 15 stycznia 2010 r.

Artykuł 4

Składanie sprawozdań zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. f) decyzji 280/2004/WE

1. Państwa Członkowskie do celów art. 3 ust. 1 lit. f) decyzji 280/2004/WE przedstawiają:

a) opis przygotowań instytucjonalnych w Państwie Członkowskim niezbędnych dla przygotowania wykazu oraz procesu przygotowania wykazu;

b) opis stosowanych metodologii i wykorzystywanych źródeł danych, wraz z informacjami o stosowanych metodach, oraz dane dotyczące rodzajów działalności i współczynniki emisji zastosowane do głównych wspólnotowych źródeł określanych corocznie przez Komisję do dnia 31 października zgodnie z rozdziałem 7 wskazówek dobrej praktyki IPPC oraz rozdziałem 5 wskazówek dobrej praktyki IPPC dla LULUCF. Państwa Członkowskie podają te informacje odwołując się do sekcji sprawozdania o krajowym wykazie, bądź w formacie tabelarycznym podanym w załączniku I do niniejszej decyzji;

c) informacje o programie zapewnienia jakości i kontroli jakości Państwa Członkowskiego wraz z jego celami jakości oraz planem zapewnienia jakości i kontroli jakości wykazu;

d) ogólną ocenę niepewności;

e) ogólną ocenę kompletności, zwracając uwagę na zakres geograficzny tegoż Państwa Członkowskiego oraz wszelkie luki w przedstawieniu wykazu;

f) porównanie podejścia sektorowego z podejściem referencyjnym;

g) wszelkie reakcje na ocenę przez UNFCCC poprzednich krajowych wykazów otrzymane od czasu przedłożenia poprzedniego krajowego wykazu oraz informacje dotyczące wszelkich dokonanych przeliczeń;

h) opis i interpretację wcześniejszych tendencji w emisjach.

2. Odnośnie do informacji, które mają być dostarczone zgodnie z lit. a) do e) w ust. 1, Państwa Członkowskie mogą zaznaczyć, że w tych sekcjach sprawozdania o krajowym wykazie nie nastąpiły żadne zmiany.

Artykuł 5

Składanie sprawozdań zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. g) decyzji 280/2004/WE

Dane z krajowego rejestru wymienionego w art. 3 ust. 1 lit. g) decyzji 280/2004/WE zawierają informacje wymagane na podstawie wytycznych wynikających z art. 7 Protokołu z Kioto.

Artykuł 6

Składanie sprawozdań zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. h) decyzji 280/2004/WE

Informacje o osobach prawnych wymienione art. 3 ust. 1 lit. h) decyzji 280/2004/WE zawierają wykaz osób prawnych upoważnionych przez Państwo Członkowskie do utrzymywania jednostek przyznanej emisji (AAU), jednostek pochłoniętej emisji (RMU), jednostek redukcji emisji (ERU) i jednostek poświadczonej redukcji emisji (CER), w tym jednostek przejściowych CER (tCER) oraz jednostek długoterminowych CER (lCER).

Artykuł 7

Składanie sprawozdań zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. j) decyzji 280/2004/WE

Informacje o wskaźnikach wymienione w art. 3 ust. 1 lit. j) decyzji 280/2004/WE:

a) najpóźniej od dnia 15 stycznia 2005 r. i każdego następnego roku będą zawierać wartości priorytetowych wskaźników wymienionych w tabeli II-1 w załączniku II;

b) najpóźniej od dnia 15 stycznia 2005 r. powinny, a od dnia 15 stycznia 2006 r. i każdego następnego roku będą zawierać wartości dodatkowych priorytetowych wskaźników wymienionych w tabeli II-2 w załączniku II;

c) najpóźniej od dnia 15 stycznia 2005 r. i każdego następnego roku powinny zawierać wartości uzupełniających wskaźników wymienionych w tabeli II-3 w załączniku II.

Sekcja 2

Sprawozdania dwuletnie

Artykuł 8

Wskazówki dotyczące składania sprawozdań

Państwa Członkowskie przedstawiają informacje wymienione w art. 3 ust. 2 decyzji 280/2004/WE zgodnie z wytycznymi dla przygotowywania krajowych komunikatów przez Strony ujęte w załączniku I to Konwencji, część II: Wytyczne UNFCCC dla składania sprawozdań odnośnie do krajowych komunikatów, zwanymi dalej „wytycznymi UNFCCC dla składania sprawozdań odnośnie do krajowych komunikatów”, a także wytycznymi wynikającymi z art. 7 Protokołu z Kioto.

Artykuł 9

Składanie sprawozdań zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. a) decyzji 280/2004/WE

Informacje o krajowych politykach i środkach wymienione w art. 3 ust. 2 lit. a) decyzji 280/2004/WE zawierają:

a) wykaz tych polityk i środków, które wygasły lub zostały uchylone w ciągu okresu składania sprawozdań;

b) opis rzeczywistego i spodziewanego wzajemnego oddziaływania z innymi stosownymi politykami i środkami oraz ze stosownymi politykami i ustawodawstwem Wspólnoty;

c) wskaźniki przewidywań na lata 2005, 2010, 2015 i 2020 wymienione w załączniku III do niniejszej decyzji.

Artykuł 10

Składanie sprawozdań zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. b) decyzji 280/2004/WE

1. Do celów art. 3 ust. 2 lit. b) decyzji 280/2004/WE Państwa Członkowskie wyraźnie określają swoje prognozy „ze środkami” i „z dodatkowymi środkami” oraz zawarte w nich polityki i środki.

Prognoza „ze środkami” obejmuje wdrożone i przyjęte polityki i środki. Prognoza „z dodatkowymi środkami” obejmuje planowane polityki i środki.

Państwa Członkowskie mogą ująć informacje o prognozach „bez środków” w ramach swoich prognoz „ze środkami” i „z dodatkowymi środkami”. Prognoza „bez środków” wyłącza wszystkie polityki i środki wdrożone, przyjęte lub planowane po roku wybranym jako początkowy rok dla tej prognozy.

2. Opisy metodologii, modeli, podstawowych założeń oraz głównych parametrów wejściowych i wyjściowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 lit. b) iv) decyzji 280/2004/WE, jeśli są użyte, zawierają obowiązkowe parametry wymienione w punkcie 1 załącznika IV do niniejszej decyzji.

Zachęca się Państwa Członkowskie do podawania parametrów prognoz ujętych w wykazie zalecanych parametrów przedstawionym w punkcie 2 załącznika W do niniejszej decyzji.

Państwa Członkowskie przeprowadzają analizę czułości swoich prognoz skoncentrowaną na głównych zmiennych wejściowych w modelach prognozowania.

Zachęca się Państwa Członkowskie do określenia górnego, środkowego i dolnego scenariusza dla głównych zmiennych wejściowych oraz ilościowego wyrażenia prognozowanych emisji dla tych scenariuszy. Zachęca się ponadto Państwa Członkowskie do ujęcia miary odporności ich modelu prognozującego oraz jego metod używanych do jego oceny. Państwa Członkowskie mogą rozważyć zastosowanie scenariuszy wielowariantowych używając kombinacji zmiennych wejściowych.

Artykuł 11

Składanie sprawozdań zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. a) (vi) oraz art. 3 ust. 2 lit. d) decyzji 280/2004/WE

Państwa Członkowskie dostarczają informacji o zastosowaniu wspólnego wdrażania, mechanizmu czystego rozwoju oraz międzynarodowego handlu emisjami zgodnie z art. 6, 12 i 17 Protokołu z Kioto, aby wypełnić swoje zobowiązania dotyczące określonego ilościowo ograniczenia lub redukcji emisji zgodnie z art. 2 decyzji Rady 2002/358/WE (2) oraz Protokołu z Kioto w oparciu o kwestionariusz przedstawiony w załączniku V do niniejszej decyzji. Zachęca się Państwa Członkowskie do podawania tych informacji corocznie w ramach swojego sprawozdania przedstawianego zgodnie z art. 3 ust. 1 decyzji 280/2004/WE.

Państwa Członkowskie mogą ograniczyć te informacje do zmian lub uzupełnień informacji przedstawionych w oparciu o kwestionariusz za poprzedni rok.

ROZDZIAŁ III

Wspólnotowy system wykazów

Sekcja 1

Wspólnotowy system wykazów

Artykuł 12

Jakość i wymiana informacji i danych we wspólnotowym systemie wykazów

1. Państwa Członkowskie zapewniają, aby jakość danych dotyczących działalności, współczynników emisji i innych parametrów wykorzystanych w krajowym wykazie gazów cieplarnianych była zgodna z wytycznymi dobrej praktyki IPCC oraz wytycznymi dobrej praktyki IPCC dla LULUCF.

2. Państwa Członkowskie przedstawiają Komisji swój roczny wykaz w formacie elektronicznym, a kopię przesyłają Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska.

Sekcja 2

Oszacowania brakujących danych w krajowym wykazie zgodnie z art. 4 ust. 1 decyzji 280/2004/WE

Artykuł 13

Oszacowania brakujących danych w krajowym wykazie zgodnie z art. 4 ust. 1 decyzji 280/2004/WE

Jeżeli Państwo Członkowskie nie przedstawi wszystkich danych wymaganych zgodnie z art. 3 ust. 1 decyzji 280/2004/WE do dnia 15 marca roku sprawozdawczego, Komisja przygotowuje oszacowania brakujących danych dla tego Państwa Członkowskiego, które zostaną ujęte we wspólnotowym wykazie gazów cieplarnianych dla danego roku sprawozdawczego i kategorii źródła zgodnie z wytycznymi UNFCCC dla składania raportów odnośnie do wykazów oraz zrewidowanymi wytycznymi IPCC z 1996 r. dla krajowych wykazów gazów cieplarnianych.

Artykuł 14

1. Oszacowania Komisji dla brakujących danych oparte są na zasadach przedstawionych w ust. 2, 3 i 4.

2. Jeżeli dostępny jest od Państwa Członkowskiego zgodny szereg czasowy zgłoszonych oszacowań właściwej kategorii źródła za poprzednie lata, które nie podlegały poprawkom według art. 5 ust. 2 Protokołu z Kioto, to w celu uzyskania oszacowania emisji można zastosować ekstrapolację tego szeregu czasowego.

Dla emisji dwutlenku węgla z sektora energetycznego ekstrapolacja emisji powinna być oparta o procentową zmianę oszacowań emisji dwutlenku węgla według Eurostatu.

3. Jeżeli oszacowanie dla właściwej kategorii źródła było w poprzednich latach przedmiotem poprawek zgodnie z art. 5 ust. 2 Protokołu z Kioto i Państwo Członkowskie nie przedstawiło zrewidowanego oszacowania, to stosuje się podstawową metodę korygowania używaną przez zespół ds. przeglądów eksperckich, przedstawioną we wskazówkach technicznych dotyczących metodologii dokonywania korekt zgodnie z art. 5 ust. 2 Protokołu z Kioto, zwanych dalej „wskazówkami technicznymi dotyczącymi korekt”, bez stosowania współczynnika zachowawczości określonego w tychże wskazówkach.

4. Jeżeli zgodny szereg czasowy zgłoszonych oszacowań dla właściwej kategorii źródła nie jest dostępny i jeżeli oszacowanie kategorii źródła nie było przedmiotem korekt zgodnie z art. 5 ust. 2 Protokołu z Kioto, to oszacowanie dokonuje się w oparciu o wskazówki techniczne dotyczące korekt, bez stosowania współczynnika zachowawczości określonego w tychże wskazówkach.

Artykuł 15

Komisja przygotowuje oszacowania wymienione w art. 14 do dnia 31 marca roku sprawozdawczego po konsultacji z zainteresowanym Państwem Członkowskim i przekazuje te oszacowania pozostałym Państwom Członkowskim.

Artykuł 16

Zainteresowane Państwo Członkowskie wykorzystuje oszacowania wymienione w art. 14 do przedłożenia swojego krajowego sprawozdania do UNFCCC, aby zapewnić zgodność pomiędzy wykazem Wspólnoty a wykazami Państw Członkowskich.

ROZDZIAŁ IV

Składanie sprawozdań w sprawie wykazania postępu do 2005 r. oraz dodatkowego okresu na wypełnienie zobowiązań

Sekcja 1

Sprawozdania w sprawie wykazania postępu do 2005 r.

Artykuł 17

Składanie przez Państwa Członkowskie sprawozdań w sprawie wykazania postępu dokonanego do 2005r. zgodnie z art. 5 ust. 4 decyzji 280/2004/WE

1. Państwa Członkowskie przygotowują sprawozdanie wykazujące postęp dokonany do 2005 r. zgodnie z wytycznymi UNFCCC dla składania raportów odnośnie do krajowych komunikatów oraz wytycznymi wynikającymi z art. 7 Protokołu z Kioto. Sprawozdanie zawiera:

a) opis krajowych środków, w tym wszelkich kroków prawnych i instytucjonalnych przyjętych w celu wypełnienia zobowiązań tego Państwa Członkowskiego zgodnie z art. 2 decyzji 2002/358/WE oraz Protokołu z Kioto, a także wszelkich programów dotyczących przestrzegania i egzekwowania krajowych zobowiązań;

b) informacje o tendencjach oraz prognozach emisji gazów cieplarnianych na poziomie krajowym, przy czym tendencje te winny być oparte o dane z wykazów przedstawione przez Państwa Członkowskie do UNFCCC do dnia 15 kwietnia 2005 r.;

c) ocenę sposobu, w jaki krajowe środki wymienione w lit. a), w świetle tendencji i prognoz wymienionych w lit. b), przyczynią się do wypełnienia przez Państwo Członkowskie jego zobowiązań zgodnie z art. 2 decyzji 2002/358/WE oraz Protokołu z Kioto;

d) opis działalności, działań i programów podjętych przez Państwo Członkowskie w celu wypełnienia przez nie jego zobowiązań wynikających z art. 10 i 11 Protokołu z Kioto.

2. Państwa Członkowskie przedstawiają sprawozdanie jako pojedynczy dokument obejmujący cztery rozdziały zawierające informacje wymienione w ust. 1, lit. a) do d).

Informacje o prognozach wymienione w ust. 1 lit. b) winny być zgodne z informacjami przedstawionymi Komisji do dnia 15 czerwca 2005 r. zgodnie z art. 5 ust. 3 decyzji 280/2004/WE.

Sekcja 2

Sprawozdania po upływie dodatkowego okresu przeznaczonego na wypełnienie zobowiązań

Artykuł 18

Składanie przez Państwa Członkowskie sprawozdań po upływie dodatkowego okresu przeznaczonego na wypełnienie zobowiązań zgodnie z art. 5 ust. 5 decyzji 280/2004/WE

Sprawozdanie każdego Państwa Członkowskiego, zgodnie z procedurami rozliczania przydzielonych ilości na podstawie art. 7 ust. 4 Protokołu z Kioto, zawiera następujące informacje:

a) na bieżący rok kalendarzowy do końca dodatkowego okresu przeznaczonego na wypełnienie zobowiązań (określonego według czasu uniwersalnego), całkowitą ilość:

i) jednostek ERU, CER (w tym również lCER i tCER), AAU i RMU będących na rachunku posiadania, anulowania, wymiany i wycofania każdego Państwa Członkowskiego oraz na wszystkich rachunkach operatorskich i osobistych w dniu 1 stycznia każdego roku;

ii) jednostek AAU wydanych na podstawie przydzielonej ilości zgodnie z art. 3 ust. 7 i art. 3 ust. 8 Protokołu z Kioto;

iii) jednostek ERU wydanych na podstawie projektów podjętych zgodnie z art. 6 Protokołu z Kioto;

iv) jednostek ERU, CER (w tym również lCER i tCER), AAU i RMU nabytych z innych rejestrów oraz oddzielną listę podającą tożsamość przenoszących rachunków i rejestrów;

v) jednostek RMU wydanych na podstawie każdej działalności według art. 3 ust. 3 i 4 Protokołu z Kioto;

vi) jednostek ERU, CER (w tym również lCER i tCER), AAU i RMU przeniesionych do innych rejestrów oraz oddzielną listę podającą tożsamość nabywających rachunków i rejestrów;

vii) jednostek ERU, CER AAU i RMU anulowanych na podstawie działań według art. 3 ust. 3 i 4 Protokołu z Kioto;

viii) jednostek ERU, CER AAU i RMU anulowanych po stwierdzeniu przez Komitet Zgodności, że Państwo Członkowskie nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań wynikających z art. 3 ust. 1 Protokołu z Kioto;

ix) innych anulowanych jednostek ERU, CER (w tym również lCER i tCER), AAU i RMU;

x) wycofanych jednostek ERU, CER (w tym również lCER i tCER), AAU i RMU;

xi) jednostek AAU, CER, ERU, RMU i tCER przeniesionych do rachunku wymiany tCER na okres zobowiązania;

xii) jednostek AAU, CER, ERU, RMU i lCER przeniesionych do rachunku wymiany lCER na pierwszy okres zobowiązania Protokołu z Kioto.

b) całkowitą ilość i numery seryjne jednostek ERU, AAU, RMU, CER (w tym również lCER i tCER) na rachunku wycofania każdego Państwa Członkowskiego na koniec okresu sprawozdawczego;

c) całkowitą ilość i numery seryjne jednostek ERU, CER i AAU, które Państwo Członkowskie żąda, aby zostały przeniesione na następny okres zobowiązania.

Informacje te winny zawierać tylko jednostki ERU, AAU, RMU, CER (w tym również lCER i tCER) ważne na dany okres zobowiązania. Należy je określić na podstawie danych udostępnionych zgodnie z art. 9 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2216/2004 (3) i przedstawić w formacie elektronicznym.

Artykuł 19

Składanie przez Wspólnotę sprawozdania po upływie dodatkowego okresu przeznaczonego na wypełnienie zobowiązań zgodnie z art. 5 ust. 5 decyzji 280/2004/WE

Sprawozdanie Wspólnoty zawiera następujące informacje:

a) całkowitą ilość jednostek wymienionych w art. 18 lit. a) przedstawioną przez Państwa Członkowskie oraz całkowitą ilość tychże jednostek utrzymywaną w rejestrze Wspólnoty;

b) całkowitą ilość i numery seryjne jednostek ERU, AAU, RMU, CER (w tym również lCER i tCER) na rachunkach wycofania Państw Członkowskich i Wspólnoty na koniec okresu sprawozdawczego;

c) całkowitą ilość i numery seryjne jednostek ERU, CER i AAU, które każde Państwo Członkowskie i Wspólnota żądają, aby zostały przeniesione na następny okres zobowiązania zgodnie z zasadami rozliczania przydzielonych ilości według art. 7 ust. 4 Protokołu z Kioto.

ROZDZIAŁ V

Procedury i okresy czasu dla współpracy i koordynacji

Artykuł 20

Sporządzanie wspólnotowego wykazu gazów cieplarnianych i sprawozdania o wykazie zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. a) decyzji 280/2004/WE

1. Do przedstawiania corocznych informacji zgodnie z art. 3 ust. 1 decyzji 280/2004/WE Państwa Członkowskie używają narzędzi ReportNet Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska dostarczonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1641/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(4).

2. Dostarczanie przez Państwa Członkowskie wszelkich uaktualnionych danych zgodnie z art. 4 ust. 1 decyzji 280/2004/WE jest ograniczone do uzupełniania brakujących danych i usuwania niezgodności.

3. Procedury i termin sporządzenia przez Wspólnotę wykazu i sprawozdania o wykazie są przedstawione w załączniku VI.

Artykuł 21

Procedury przeglądu, korekty i zgodności według UNFCCC i Protokołu z Kioto zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. b) i c) decyzji 280/2004/WE

1. Jeżeli na dzień 1 czerwca Państwo Członkowskie nie przedstawiło swojego rocznego sprawozdania o wykazie do UNFCCC, to organizacja natychmiast powiadamia o tym Komisję.

2. Państwa Członkowskie w ciągu jednego tygodnia powiadamiają Komisję o otrzymaniu z UNFCCC jakiejkolwiek spośród poniższych informacji:

a) wskazania przez zespół ds. przeglądów eksperckich problemów związanych z wykazem Państwa Członkowskiego, które wymagałyby skorygowania;

b) korekty oszacowań z wykazu zastosowane w porozumieniu pomiędzy Państwem Członkowskim a zespołem ds. przeglądów eksperckich do danego przedłożonego wykazu;

c) skorygowane oszacowania zawarte w projekcie sprawozdania indywidualnego z przeglądu wykazu, stosowane gdy Państwo Członkowskie nie skorygowało problemu w sposób zadowalający z punktu widzenia zespołu ds. przeglądów eksperckich;

d) kwestie dotyczące wykonania, które zostały przedstawione Komitetowi Zgodności zgodnie z Protokołem z Kioto, powiadomienie przez Komitet Zgodności o tym, aby przystąpić do rozstrzygania kwestii wykonania, oraz wszelkie wstępne stwierdzenia i decyzje Komitetu Zgodności i jego oddziałów dotyczące Państwa Członkowskiego.

Odnośnie do lit. a) Państwo Członkowskie powiadamia Komisję o tym, w jaki sposób planuje ono rozwiązać problemy stwierdzone przez zespół ds. przeglądów eksperckich.

Odnośnie do lit. c) Państwo Członkowskie powiadamia Komisję, czy przyjmuje lub odrzuca zaproponowane korekty.

Komisja informuje pozostałe Państwa Członkowskie w ciągu jednego tygodnia od otrzymania od zainteresowanego Państwa Członkowskiego informacji wymienionych w lit. a) do d).

3. Komisja informuje wszystkie Państwa Członkowskie w ciągu jednego tygodnia od otrzymania od UNFCCC następujących informacji:

a) wskazania przez zespół ds. przeglądów eksperckich problemów związanych ze wspólnotowym wykazem, które wymagałyby skorygowania;

b) korekty oszacowań wykazu zastosowane w porozumieniu pomiędzy Wspólnotą a zespołem ds. przeglądów eksperckich do danego przedłożonego wykazu;

c) skorygowane oszacowania zawarte w projekcie sprawozdania indywidualnego z przeglądu wykazu, stosowane gdy Wspólnota nie skorygowała problemu w sposób zadowalający z punktu widzenia zespołu ds. przeglądów eksperckich;

d) kwestie wykonania, które zostały przedstawione Komitetowi Zgodności zgodnie z Protokołem z Kioto, powiadomienie przez Komitet Zgodności o tym, aby przystąpić do rozstrzygnięcia kwestii wykonania, oraz wszelkie wstępne stwierdzenia i decyzje Komitetu Zgodności i jego oddziałów dotyczące Wspólnoty.

4. Państwa Członkowskie koordynują z Komisją swoją reakcję na proces przeglądu w stosunku do zobowiązań wynikających z decyzji 280/2004/WE:

a) jeżeli w granicach ram czasowych podanych zgodnie z Protokołem z Kioto skorygowane oszacowania w jednym roku lub skumulowane korekty w kolejnych latach okresu zobowiązania dla jednego lub więcej Państw Członkowskich pociągałyby za sobą korekty wspólnotowego wykazu w stopniu prowadzącym do niespełnienia wymagań metodologicznych i dotyczących składania sprawozdań zgodnie z art. 7 ust. 1 Protokołu z Kioto do celów wymogów kwalifikowalności przedstawionych w wytycznych zgodnych z art. 7 Protokołu z Kioto;

b) w ciągu dwóch tygodni przed przedstawieniem odpowiednim organom zgodnie z Protokołem z Kioto:

i) wniosku o zrewidowanie korekty;

ii) wniosku o przywrócenie kwalifikowalności;

iii) odpowiedzi na decyzję o przystąpieniu do rozstrzygania kwestii wykonania lub na wstępne stwierdzenia Komitetu Zgodności.

5. Państwa Członkowskie informują Komisję i pozostałe Państwa Członkowskie o obliczeniu korekt dla ich oszacowań wykazu podczas dobrowolnej procedury korygowania zastosowanej według wskazówek technicznych dotyczących korekt.

Artykuł 22

Przygotowanie sprawozdań w sprawie wykazania postępu zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. d) decyzji 280/2004/WE

1. Projekt sprawozdania Komisji w sprawie wykazania postępu osiągniętego do 2005 r. zostanie rozesłany Państwom Członkowskim do dnia 30 lipca 2005 r. Państwa Członkowskie dostarczą ewentualne uwagi najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2005 r.

2. Państwa Członkowskie przedkładają do sekretariatu UNFCCC swoje sprawozdania w sprawie wykazania postępu osiągniętego do 2005 r. w terminie do 1 stycznia 2006 r. i w tym samym terminie dostarczają Komisji elektroniczną kopię tego przedłożonego sprawozdania.

Artykuł 23

Składanie sprawozdań o określeniu przydzielonej ilości zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. e) decyzji 280/2004/WE

1. Każde Państwo Członkowskie w terminie do 15 stycznia 2006 r. przedstawia Komisji następujące informacje:

a) pełny szereg czasowy wykazów antropogenicznych emisji przez źródła i usunięć przez pochłaniacze gazów cieplarnianych niekontrolowanych przez Protokół z Montrealu, zgłoszonych do UNFCCC;

b) określenie wybranego przez siebie roku bazowego dla fluorowanych węglowodorów, nadfluorowych pochodnych węglowodorów i sześciofluorku siarki, zgłoszonego do UNFCCC;

c) wniosek o poziom emisji wyrażony w tonach równoważnika dwutlenku węgla zgodnie z art. 3 decyzji 2002/358/WE i art. 3 ust. 7 i 8 Protokołu z Kioto po ustaleniu definitywnych wielkości emisji dla roku bazowego oraz na podstawie określonych ilościowo zobowiązań w zakresie ograniczenia lub redukcji emisji przedstawionych w załączniku II do decyzji 2002/358/WE i Protokole z Kioto, przy uwzględnieniu metodologii oszacowania antropogenicznych emisji przez źródła i usunięć przez pochłaniacze wymienione w art. 5 ust. 2 Protokołu z Kioto oraz metod obliczania przydzielonej wielkości zgodnie z art. 3 ust. 7 i 8 Protokołu z Kioto;

d) obliczenie rezerwy za okres zobowiązania jako 90 procent wnioskowanej przydzielonej ilości lub 100 procent pięciokrotnej wielkości swojego ostatnio ocenionego wykazu, zależnie od tego, która z tych wielkości jest najmniejsza;

e) określenie wyboru pojedynczych minimalnych wartości pokrycia koron drzew, obszaru gruntów oraz wysokości drzew do zastosowania w rozliczaniu działalności zgodnie z art. 3 ust. 3 i ust. 4 Protokołu z Kioto, wraz z uzasadnieniem zgodności tych wartości z danymi, które zostały historycznie przedstawione Organizacji ds. Żywności i Rolnictwa Organizacji Narodów Zjednoczonych lub innym organom międzynarodowym, a w razie rozbieżności wyjaśnienie, dlaczego i w jaki sposób takie wartości zostały wybrane, zgodnie z definicjami, procedurami, regułami i wytycznymi dotyczącymi działalności związanej z wykorzystywaniem gruntów, zmianą wykorzystywania gruntów i leśnictwem według Protokołu z Kioto;

f) określenie wyboru działań zgodnie z art. 3 ust. 4 do ujęcia w rozliczeniu za pierwszy okres zobowiązania, wraz z informacją o tym, w jaki sposób system krajowy zgodny z art. 5 ust. 1 Protokołu z Kioto zidentyfikuje obszary gruntów związane z tymi działaniami, zgodnie z definicjami, metodami, regułami i wytycznymi dotyczącymi działalności związanej z wykorzystywaniem gruntów, zmianą wykorzystywania gruntów i leśnictwem według Protokołu z Kioto;

g) ustalenie, czy dla każdego działania zgodnie z art. 3 ust. 3 i 4 Protokołu z Kioto dane Państwo Członkowskie zamierza rozliczać się corocznie, czy za cały okres zobowiązania;

h) opis systemu krajowego według art. 5 ust. 1 Protokołu z Kioto zgodnie z wytycznymi wynikającymi z art. 7 Protokołu z Kioto;

i) opis rejestru krajowego zgodnie z wytycznymi wynikającymi z art. 7 Protokołu z Kioto.

Państwa Członkowskie niewymienione w załączniku II do decyzji 2002/358/WE przedstawiają te informacje w terminie do 15 czerwca 2006 r.

2. Harmonogram przygotowywania i składania sprawozdań wymienionych w art. 7 ust. 1 decyzji 280/2004/WE i przedstawionych zgodnie z procedurami rozliczania przydzielonych wielkości według art. 7 ust. 4 Protokołu z Kioto jest określony w załączniku VII.

Artykuł 24

Składanie sprawozdań dotyczących dodatkowego okresu przeznaczonego na wypełnienie zobowiązań zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. f) decyzji 280/2004/WE

1. Sprawozdania Państw Członkowskich po upływie dodatkowego okresu przeznaczonego na wypełnienie zobowiązań są składane do sekretariatu UNFCCC oraz do Komisji w ciągu jednego miesiąca po upływie dodatkowego okresu przeznaczonego na wypełnienie zobowiązań.

2. Sprawozdanie Wspólnoty po upływie dodatkowego okresu przeznaczonego na wypełnienie zobowiązań składane jest do sekretariatu UNFCCC w ciągu jednego miesiąca po otrzymaniu sprawozdań Państw Członkowskich wymienionych w ust. 1.

ROZDZIAŁ VI

Przepisy końcowe

Artykuł 25

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 26

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lutego 2005 r.

W imieniu Komisji

Stavros DIMAS

Członek Komisji

(1) Dz.U. L 49 z 19.2.2004, str. 1.

(2) Dz.U. L 130 z 15.5.2002, str. 1.

(3) Dz.U. L 386 z 29.12.2004, str. 1.

(4) Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 1.

ZAŁĄCZNIK I

Tabela metodologii, źródeł danych i współczynników emisji używanych przez Państwa Członkowskie dla głównych źródeł WE do celów art. 4 ust. 1 lit. b)

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

ZAŁĄCZNIK II

Wykaz rocznych wskaźników

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

ZAŁĄCZNIK III

Wskaźniki dla prognoz monitorowania i oceny postępu przy pomocy polityk i środków (1)

Nr

Sektory Eurostat

Wskaźnik

Licznik/mianownik

1

MAKRO

Intensywność CO2 w odniesieniu do PKB, t/mln euro

Całkowite emisje CO2, kt

PKB, mln euro (WE95)

2

TRANSPORT C0

Emisje CO2 z samochodów osobowych, kt

Ilość kilometrów przebytych przez samochody osobowe, Mkm

3

TRANSPORT D0

Emisje CO2 z transportu przewozowego (wszystkie środki), kt

Transport przewozowy (wszystkie środki), Mtkm

4

PRZEMYSŁ A1

Związana z energią intensywność CO2 w odniesieniu do przemysłu, t/mln euro

Emisje CO2 ze zużycia paliw kopalnych przez przemysł, kt

Wartość dodana brutto wytworzona przez przemysł, mln euro (WE95)

5

GOSPODARSTWA DOMOWE A1

Swoiste emisje CO2 przez gospodarstwa domowe, t/mieszkanie

Emisje CO2 ze zużycia paliw kopalnych przez gospodarstwa domowe, kt

Ilościowy stan mieszkań zajmowanych na stałe, 1 000

6

USŁUGI A0

Intensywność CO2 w odniesieniu do sektora usług, t/mln Euro

Emisje CO2 ze zużycia paliw kopalnych przez usługi, kt

Wartość dodana brutto - usługi, mln Euro (WE95)

7

TRANSFORMACJA B0

Swoiste emisje CO2 przez publiczne i autogeniczne elektrownie, t/TJ

Emisje CO2 z publicznych i autogenicznych elektrowni cieplnych, kt

Wszystkie produkty - produkcja publicznych i autogenicznych elektrowni cieplnych, PJ

8

ROLNICTWO

Swoiste emisje N2O wynikające z życia nawozów syntetycznych i nawozu naturalnego, kg/kg

Emisje N2O z użycia nawozów syntetycznych i nawozu naturalnego, kt

Użycie nawozów syntetycznych i nawozu naturalnego, kt azotu

9

ROLNICTWO

Swoiste emisje CH4 z produkcji bydła, kg/głowę

Emisje CH4 od bydła, kt

Populacja bydła, 1 000 głów

10

ODPADY

Swoiste emisje CH4 z wysypisk odpadów, kt/kt

Emisje CH4 z wysypisk odpadów, kt

Komunalne odpady stałe idące na wysypiska odpadów, kt

(1) Bardziej szczegółowe wskazówki/definicje dotyczące wskaźników 1-7 znaleźć można w załączniku II. Jeśli to możliwe, wskaźniki 1-7 powinny być zgodne z odpowiadającymi im wskaźnikami zamieszczonymi w załączniku II; wskaźniki 8-10 powinny być zgodne z danymi podanymi w WFS.

ZAŁĄCZNIK IV

WYKAZ PARAMETRÓW DOTYCZĄCYCH PRZEWIDYWAŃ

1. Obowiązkowe parametry dotyczące przewidywań

Założenia dla ogólnych parametrów ekonomicznych

- Produkt Krajowy Brutto (PKB) (wartość w danych latach lub tempo rocznego wzrostu i rok bazowy)

- Liczba mieszkańców (wartość w danych latach lub tempo przyrostu rocznego i rok bazowy)

- Międzynarodowe ceny węgla w EUR za tonę lub GJ (gigadżul)

- Międzynarodowe ceny ropy w danych latach w EUR za baryłkę lub GJ

- Międzynarodowe ceny gazu w danych latach w EUR za m3 lub GJ

Założenia dla sektora energetycznego

- Całkowite wewnętrzne zużycie w petadżulach (PJ) (w rozbiciu na ropę, gaz, węgiel, źródła odnawialne, energię jądrową, inne)

- Całkowita produkcja energii elektrycznej według rodzaju paliwa (ropa, gaz, węgiel, źródła odnawialne, energia jądrowa, inne)

- Zapotrzebowanie na energię według sektora w rozbiciu na paliwo (dostarczone) (proponowanymi sektorami są: energetyka, przemysł, handel lub usługi, mieszkalnictwo i transport)

- Założenia dotyczące parametrów pogodowych, zwłaszcza dni ze stopniem grzania lub chłodzenia

Założenia dla sektora przemysłowego

Dla Państw Członkowskich stosujących modele makroekonomiczne:

- Udział sektora przemysłowego w PKB i tempo wzrostu

Dla Państw Członkowskich stosujących inne modele:

- Wskaźnik produkcji dla sektora przemysłowego (proponowanym podziałem jest przemysł intensywny pod względem energetycznym oparty na produkcji fizycznej oraz przemysł wytwórczy oparty na wartości pieniężnej)

Założenia dla sektora transportowego

Dla Państw Członkowskich stosujących modele makroekonomiczne:

- Wzrost transportu w stosunku do PKB

Dla Państw Członkowskich stosujących inne modele:

- Wzrost osobokilometrów pasażerskich

- Wzrost tonokilometrów towarowych

Założenia dla budynków (w sektorze mieszkaniowym oraz handlowym lub usługowym)

Dla Państw Członkowskich stosujących modele makroekonomiczne:

- Poziom prywatnej konsumpcji (z wyłączeniem prywatnego transportu)

- Udział sektora usługowego w PKB i tempo wzrostu

Dla Państw Członkowskich stosujących inne modele:

- Tempo zmian powierzchni dla budynków usługowych i mieszkań

- Liczba mieszkań i liczba pracowników w sektorze usługowym

Założenia w sektorze rolnym

Dla Państw Członkowskich stosujących modele makroekonomiczne:

- Udział sektora rolniczego w PKB i względny wzrost

Dla Państw Członkowskich stosujących inne modele:

- Ilość wykazu żywego według rodzajów zwierząt (dla fermentacji jelitowej bydło mięsne i krowy mleczne oraz owce, dla gospodarki obornikiem także trzoda chlewna i drób)

- Powierzchnia upraw według rodzaju uprawy

- Współczynniki emisji według rodzaju wykazu żywego dla fermentacji jelitowej i gospodarki obornikiem oraz według rodzaju uprawy i użycia nawozu (tony)

Założenia w sektorze odpadów

- Wytwarzanie odpadów na głowę mieszkańca lub tony komunalnych odpadów stałych

- Frakcje organiczne komunalnych odpadów stałych

- Komunalne odpady stałe wywożone na wysypiska, spopielane lub kompostowane (w tonach lub %)

Założenia w sektorze leśnym

- Definicje lasów

- Obszary:

- lasów zagospodarowanych

- lasów niezagospodarowanych

2. Zalecane parametry dotyczące przewidywań

Założenia dla ogólnych parametrów ekonomicznych

- Tempa wzrostu PKB w rozbiciu na sektory w stosunku do 2000 r.

- Porównanie przewidywanych danych z oficjalnymi prognozami

Założenia dla sektora energetycznego

- Krajowe ceny energii węgla, ropy i gazu (włącznie z podatkami) - proponowanymi sektorami są: wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła, przemysł, handel, mieszkalnictwo i transport. Należy podać stałe ceny.

- Krajowe ceny energii według sektora, jak powyżej (może być wynik z modelu)

- Całkowita produkcja ogrzewania rejonowego według rodzaju paliwa

Założenia dla sektora przemysłowego

- Założenia dla gazów fluorowanych:

- Produkcja aluminium i współczynniki emisji

- Produkcja magnezu i współczynniki emisji

- Produkcja pianki i współczynniki emisji

- Zapas czynnika chłodniczego i szybkości wyciekania

Dla Państw Członkowskich stosujących modele makroekonomiczne:

- Udział PKB dla różnych sektorów i tempa wzrostu

- Tempo poprawy intensywności energii (1990 = 100)

Dla Państw Członkowskich stosujących inne modele:

- Wskaźnik produkcji dla różnych sektorów

- Tempo poprawy lub wskaźnik sprawności energetycznej

Założenia dla budynków (w sektorze mieszkaniowym oraz handlowym lub usługowym)

Dla Państw Członkowskich stosujących modele makroekonomiczne:

- Udział sektora usługowego i mieszkaniowego w PKB

- Tempo poprawy intensywności energetycznej Dla Państw Członkowskich stosujących inne modele:

- Liczba gospodarstw domowych

- Liczba nowych budynków

- Tempo poprawy intensywności energetycznej (1990 = 100)

Założenia dla sektora transportowego

Dla Państw Członkowskich stosujących modele makroekonomiczne:

- Wzrost transportu w stosunku do PKB - w rozbiciu na przewozy pasażerskie i towarowe

- Poprawa sprawności energetycznej - w rozbiciu na rodzaj pojazdu

- Poprawa sprawności energetycznej - w rozbiciu na rodzaj pojazdu; należy podać, czy stosuje się to do całego parku nowych samochodów

- Tempo zmiany podziału modalnego (pasażerskiego lub towarowego)

- Wzrost liczby pasażerokilometrów pasażerskich przewozów drogowych

- Wzrost liczby pasażerokilometrów pasażerskich przewozów kolejowych

- Wzrost liczby pasażerokilometrów pasażerskich przewozów lotniczych

- Wzrost liczby tonokilometrów towarowych przewozów drogowych

- Wzrost liczby tonokilometrów towarowych przewozów kolejowych

- Wzrost liczby tonokilometrów towarowych przewozów żeglugowych

Założenia dla sektora rolnego

Dla Państw Członkowskich stosujących modele makroekonomiczne:

- Handel rolny (przywóz/wywóz)

- Krajowa konsumpcja (np. spożycie mleka/mięsa wołowego)

Dla Państw Członkowskich stosujących inne modele:

- Zagospodarowanie terenów uprawnych, trawiastych, ornych, ugorów, zalesionych, itp.

- Makroekonomiczne założenia dla przewidywań działalności rolniczej

- Opis wykazu żywego (np. według wkładu/bilansu składników pokarmowych, uzysku/produkcji zwierzęcej, kontyngentu produkcji mleka/wydajności produkcyjnej bydła)

- Rozwój typów gospodarki rolnej (np. gospodarka intensywna konwencjonalna, rolnictwo organiczne)

- Rozkład systemów wychowu w oborze/wypasania oraz okres wychowu w oborze/wypasania

- Parametry systemu stosowania nawozów:

- Dane dotyczące stosowania nawozów (typ nawozu, pora stosowania, stosunek składników nieorganicznych do organicznych);

- Stopień ulatniania się amoniaku po rozrzuceniu obornika na glebie;

- Efektywność stosowania obornika.

- Parametry systemu gospodarowania obornikiem:

- Rozdział składowisk (np. z przykryciem lub bez):

- Stopień wydalania azotu przez obornik;

- Metody stosowania obornika.

- Zakres wprowadzenia środków kontroli (systemy składowania, stosowanie obornika), użycie najlepszych dostępnych technik

- Parametry związane z emisjami podtlenku azotu z gleb rolniczych (np. stopień wyługowania azotu, współczynnik emisji dla emisji bezpośrednich, zawartość azotu w pozostałościach ze zbiorów)

- Stopień obróbki obornika

ZAŁĄCZNIK V

Kwestionariusz dotyczący wykorzystywania mechanizmów Protokołu z Kioto w osiąganiu celów wyznaczonych na lata 2008-2012

1. Czy Polska jako Państwo Członkowskie zamierza korzystać z opcji wspólnego wykonywania (JI), mechanizmu czystego rozwoju (CDM) oraz międzynarodowego handlu emisjami zgodnie z Protokołem z Kioto (mechanizmy Kioto) przy wypełnianiu swoich zobowiązań dotyczących określonego ilościowo ograniczenia lub redukcji emisji zgodnie z art. 2 decyzji Rady 2002/358/WE oraz Protokołu z Kioto? Jeżeli tak, to jaki postęp został dokonany w wykonywaniu przepisów (programów operacyjnych, decyzji instytucjonalnych) oraz wszelkiego związanego z tym krajowego ustawodawstwa?

2. Czy Polska jako Państwo Członkowskie ustanowiła i zgłosiła do UNFCCC wyznaczony organ krajowy dla projektów związanych z mechanizmem czystego rozwoju oraz wyznaczony cel dla projektów związanych ze wspólnym wykonywaniem. Jeśli tak, to proszę podać szczegółowe dane.

3. Które spośród trzech mechanizmów Kioto Polska jako Państwo Członkowskie wykorzystuje lub planuje wykorzystać?

4. Jakich udziałów ilościowych oczekuje Polska jako Państwo Członkowskie w wypełnieniu określonego ilościowo zobowiązania do ograniczenia lub redukcji emisji (zgodnie z art. 2 decyzji 2002/358/WE oraz Protokołu z Kioto) od mechanizmów Kioto w ciągu pierwszego okresu określonego ilościowo zobowiązania do ograniczenia lub redukcji emisji przypadającego na lata 2008-2012 (proszę wykorzystać poniższą tabelę)?

Tabela

Ilościowy udział mechanizmów Kioto za pierwszy okres zobowiązania

Mechanizm Kioto

Całkowite przewidywane ilości za pierwszy okres zobowiązania (równoważnik Gg CO2)

Ogółem dla wszystkich mechanizmów Kioto (*)

Międzynarodowy handel emisjami

Wszystkie działania wynikające z projektu

wspólne wykonywanie

mechanizm czystego rozwoju

(*) Jeśli to możliwe, proszę rozdzielić dane, tak jak przedstawiono kursywą

5. Proszę określić budżet w EUR dla całego wykorzystania mechanizmów Kioto oraz, tam gdzie to możliwe, podać jaka jego część przypada na mechanizm i inicjatywę, program lub fundusz, wraz z podaniem okresu, w jakim budżet ten będzie wydatkowany.

6. Z którymi krajami Polska jako Państwo Członkowskie zawarła porozumienia dwustronne lub wielostronne, bądź uzgodniła protokół ustaleń lub umowy o realizacji działań wynikających z projektu?

7. Dla każdego planowanego, bieżącego lub wykonanego działania projektowego związanego z mechanizmem czystego rozwoju lub wspólnym wykonywaniem, w których Polska jako Państwo Członkowskie bierze udział, proszę podać następujące informacje:

a) Tytuł i kategoria projektu (JI/CDM)

b) Kraj-gospodarz

c) Finansowanie: proszę podać krótki opis wszelkiego udziału finansowego sektora państwowego lub prywatnego, używając takich kategorii, jak „prywatny”, „publiczny”, „spółka publiczno-prywatna”

d) Typ projektu: proszę użyć krótkiego opisu, na przykład:

Energia i moc:

Zamiana paliwa, wytwarzanie odnawialnej energii, poprawa sprawności energetycznej, zmniejszenie ulotnych emisji z paliw, inne (proszę określić)

Procesy przemysłowe:

Zastąpienie materiałów, zmiana procesów lub urządzeń, obróbka odpadów, odzysk lub ponowne wykorzystanie, inne (proszę określić)

Użytkowanie gruntu, zmiana użytkowania gruntu i leśnictwo:

Zalesianie, ponowne zalesianie, gospodarka leśna, gospodarka terenami uprawnymi, gospodarka pastwiskami, rekultywacja

Transport:

Zamiana paliwa, poprawa wydajności paliwa, inne (proszę określić)

Rolnictwo:

Gospodarka obornikiem, inne (proszę określić)

Odpady:

Gospodarka odpadami stałymi, odzysk metanu z wysypisk odpadów, gospodarka ściekami, inne (proszę określić)

Inne:

Proszę podać krótki opis innego typu projektu

e) Status: proszę użyć następujących kategorii:

- wnioskowany

- zatwierdzony (zatwierdzenie przez uczestniczące rządy i ukończenie badań wykonalności)

- w budowie (faza rozruchu lub budowy)

- w trakcie wykonywania

- ukończony

- zawieszony

f) Czas trwania: proszę podać następujące informacje:

- data oficjalnego zatwierdzenia (np. przez Radę Wykonawczą dla projektów związanych z mechanizmem czystego rozwoju lub przez kraj-gospodarza dla projektów związanych ze wspólnym wykonywaniem);

- data rozpoczęcia projektu (rozpoczęcie działania);

- spodziewany termin zakończenia projektu (czas trwania);

- okres kredytowania (za jakie lata zostaną wygenerowane jednostki ERU lub CER);

- data(-y) wydania jednostek redukcji emisji (ERU) (przez kraj-gospodarza) lub poświadczonych redukcji emisji (CER) (przez radę wykonawczą CDM).

g) Procedura zatwierdzania pierwszego lub drugiego toru (tylko dla projektów związanych ze wspólnym wykonywaniem).

h) Przewidywane łączne i roczne wielkości redukcji emisji, jakie narosną do końca pierwszego okresu zobowiązania, i) Ilość wygenerowanych przez projekt jednostek ERU lub CER, które zostaną nabyte przez Państwo Członkowskie.

j) Kredyty narosłe do końca roku sprawozdawczego: proszę podać informacje o ilości kredytów (łącznych i rocznych) uzyskanych z projektów związanych ze wspólnym wykonywaniem, projektów związanych z mechanizmem czystego rozwoju oraz wynikających z działalności związanej z użytkowaniem gruntów, zmianą użytkowania gruntów i leśnictwem.

ZAŁĄCZNIK VI

Procedury i terminy opracowania wspólnotowego wykazu gazów cieplarnianych oraz sporządzenia sprawozdania o wykazie

Element

Kto

Kiedy

Co

1. Przedstawienie wykazów rocznych (kompletny Wspólny Format Sprawozdawczy (WFS) oraz elementy sprawozdania o wykazie krajowym) przez Państwa Członkowskie zgodnie z decyzją 280/ 2004/WE

Państwa Członkowskie

Corocznie, do 15 stycznia

Elementy wymienione w art. 3 ust. 1 decyzji 280/2004/WE, opracowane w art. 2-7.

Kroki podjęte w celu poprawy oszacowań w dziedzinach, które były poprzednio korygowane zgodnie z art. 5.2 Protokołu z Kioto (dla składania sprawozdań zgodnie z Protokołem z Kioto)

2. „Wstępna kontrola” danych przedstawionych przez Państwa Członkowskie

Komisja (w tym DG ESTAT (Eurostat), DG JRC (Wspólny Ośrodek Badań)), z pomocą Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska (EAOŚ)

Możliwie jak najszybciej po otrzymaniu danych od Państw Członkowskich, najpóźniej do 1 kwietnia

Kontrole wstępne oraz kontrole zgodności (przez EAOŚ). Porównanie przedstawionych przez Państwa Członkowskie danych dotyczących energii w oparciu o Metodę Referencyjną IPCC z użyciem danych Eurostat dotyczących energii (podanych przez Eurostat i Państwa Członkowskie) oraz kontrola przez DG JRC (w konsultacji z Państwami Członkowskimi) wykazów Państw Członkowskich dotyczących użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów oraz leśnictwa (LULUCF).

3. Opracowanie projektu wykazu wspólnotowego

Komisja (w tym Eurostat, JRC), z pomocą EAOŚ

Do 28 lutego

Projekt wykazu wspólnotowego (przez EAOŚ) w oparciu o wykazy Państw Członkowskich oraz dodatkowe informacje, gdy będą potrzebne.

4. Rozesłanie projektu wykazu wspólnotowego

Komisja z pomocą EAOŚ

28 lutego

Rozesłanie projektu wykazu wspólnotowego do Państw Członkowskich w dniu 28 lutego. Państwa Członkowskie sprawdzają dane.

5. Przedstawienie przez Państwa Członkowskie uaktualnionych lub dodatkowych danych z wykazów oraz uzupełnienie sprawozdań o wykazach krajowych

Państwa Członkowskie

15 marca

Uaktualnione lub dodatkowe dane z wykazów przedstawione przez Państwa Członkowskie (w celu usunięcia niezgodności lub wypełnienia luk) oraz kompletne końcowe sprawozdania o wykazach krajowych.

6. Oszacowania brakujących danych w krajowych w wykazie krajowym

Komisja z pomocą EAOŚ

31 marca

Komisja przygotowuje do 31 marca roku sprawozdawczego oszacowania brakujących danych po konsultacji z zainteresowanym Państwem Członkowskim i przekazuje je Państwu Członkowskiemu.

7. Uwagi Państw Członkowskich dotyczące oszacowań brakujących danych przez Komisję

Państwa Członkowskie

8 kwietnia

Państwa Członkowskie dostarczają uwagi na temat oszacowań brakujących danych do rozważenia przez Komisję.

8. Ostateczny roczny wykaz wspólnotowy (wraz ze sprawozdaniem o wykazie wspólnotowym)

Komisja z pomocą EAOŚ

15 kwietnia

Przedłożenie do UNFCCC ostatecznego rocznego wykazu wspólnotowego. Wykaz ten posłuży również do oceny postępu w ramach Mechanizmu Monitorowania.

9. Rozesłanie Państwom Członkowskim wstępnych wyników przedłożonego przez Wspólnotę wykazu i sprawozdania.

Komisja z pomocą EAOŚ

Możliwie jak najszybciej po otrzymaniu wyników wstępnej kontroli

Możliwie jak najszybciej po otrzymaniu wyników wstępnej kontroli Komisja rozsyła te wyniki tym Państwom Członkowskim, których one dotyczą.

10. Odpowiedź właściwego Państwa Członkowskiego na wyniki wstępnej kontroli przedłożonego przez Wspólnotę wykazu i sprawozdania.

Państwa Członkowskie

W ciągu jednego tygodnia od otrzymania stwierdzeń

Państwa Członkowskie, w stosunku do których wstępna kontrola wykazała problemy lub niezgodności przekazują Komisji swoje reakcje na wstępną kontrolę.

11. Wszelkie informacje przedstawione przez Państwa Członkowskie w odpowiedzi na wstępne kontrole UNFCCC

Państwa Członkowskie

Dla każdego Państwa Członkowskiego to samo, co w fazie wstępnych kontroli przez UNFCCC.

Zgodnie z Protokołem z Kioto: ponowne przedłożenie danych Komisji powinno nastąpić w ciągu pięciu tygodni od należnego terminu przedłożenia.

Państwa Członkowskie w odpowiedzi na wstępne kontrole UNFCCC dokonują ponownego przedstawienia danych do sekretariatu UNFCCC. Państwa Członkowskie powinny wyraźnie wskazać, które części wykazu zostały zrewidowane, aby ułatwić ich wykorzystanie przy ponownym przedstawianiu wykazu przez Wspólnotę.

Ponieważ ponowne przedstawienie danych przez Wspólnotę również musi odbyć się zgodnie z terminami określonymi w wytycznych wynikających z art. 8 Protokołu z Kioto, ponownie przedstawiane dane należy wysłać do Komisji przed terminem przewidzianym w wytycznych wynikających z art. 8 Protokołu z Kioto, o ile przedstawiane dane stanowią korektę danych lub informacji użytych do sporządzenia wspólnotowego wykazu.

12. Dokonanie dalszego ponownego przedstawienia danych po fazie wstępnych kontroli

Państwa Członkowskie

Gdy wystąpi potrzeba dalszego ponownego przedstawienia danych

Państwa Członkowskie dostarczają Komisji ponownie przedstawione dane (WFS lub raport o wykazie krajowym), które dostarczają do sekretariatu UNFCCC po fazie wstępnych kontroli.

ZAŁĄCZNIK VII

Procedury i terminy określenia przydzielonych ilości Państw Członkowskich i Wspólnoty

Kiedy

Co

Wykonujący

15 stycznia 2006 r.

Przedstawienie Komisji przez Państwa Członkowskie wymienione w załączniku II do decyzji 2002/358/WE projektów sprawozdań Państw Członkowskich ustalających ich przydzielone ilości zgodnie z art. 23

Państwa Członkowskie wymienione
w załączniku II do decyzji
2002/358/WE

Marzec 2006 r.

Wysłanie do Komitetu ds. Zmian Klimatu projektu decyzji Komisji w sprawie określenia odnośnych poziomów emisji przydzielonych Wspólnocie i każdemu Państwu Członkowskiemu wymienionemu w załączniku II do decyzji 2002/358/WE zgodnie z art. 3 decyzji 2002/358/WE

Komisja

Kwiecień 2006 r.

Opinia odnośnie projektu decyzji Komisji w sprawie określenia odnośnych poziomów emisji przydzielonych Wspólnocie i każdemu Państwu Członkowskiemu wymienionemu w załączniku II do decyzji 2002/358/WE zgodnie z art. 3 decyzji 2002/358/WE

Komitet ds. Zmian Klimatu

15 czerwca 2006 r.

Przedstawienie Komisji przez Państwa Członkowskie niewy-mienione w załączniku II do decyzji 2002/358/WE sprawozdań Państw Członkowskich ustalających ich przydzielone ilości zgodnie z art. 23.

Państwa Członkowskie niewymienione
w załączniku II do decyzji
2002/358/WE

Sierpień 2006 r.

Rozesłanie do Państw Członkowskich projektu sprawozdania określającego wspólnotową przydzieloną ilość

Komisja

Wrzesień 2006 r.

Uwagi do Komisji odnośnie do projektu sprawozdania określającego wspólnotową przydzieloną ilość

Państwa Członkowskie

Do 31 grudnia 2006 r.

Przedłożenie do UNFCCC sprawozdań Państw Członkowskich i Wspólnoty o ich przydzielonych ilościach.

PCz i Komisja

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00