Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2005 nr 61 str. 25
Wersja aktualna od 2005-03-11
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2005 nr 61 str. 25
Wersja aktualna od 2005-03-11
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DYREKTYWA KOMISJI 2005/21/WE

z dnia 7 marca 2005 r.

dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 72/306/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków, jakie należy podjąć w celu zapobieżenia emisji zanieczyszczeń z silników Diesla stosowanych w pojazdach

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 72/306/EWG z dnia 2 sierpnia 1972 r. w spawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków, jakie należy podjąć w celu zapobieżenia emisji zanieczyszczeń z silników Diesla stosowanych w pojazdach (1), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 72/306/EWG jest jedną z odrębnych dyrektyw w ramach procedury homologacji typu ustanowionej dyrektywą Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (2).

(2) W związku z tym przepisy ustanowione w dyrektywie 70/156/EWG, odnoszące się do systemów samochodowych, części i oddzielnych urządzeń technicznych stosuje się do dyrektywy 72/306/EWG.

(3) Artykuł 9 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG, zmienionej dyrektywą 9 2/5 3/EWG (3), zapewnia równoważność odrębnych dyrektyw i odpowiadających im rozporządzeń Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ). Koniecznym jest zatem dostosowanie wymagań technicznych związanych ze źródłem światła wykorzystywanym w analizatorze nieprzezroczystości spalin do Regulaminu 24 EKG ONZ oraz norm międzynarodowych. Właściwym jest również dostosowanie paliwa używanego w pomiarach nieprzezroczystości do paliwa dopuszczonego do pomiarów emisji zanieczyszczeń, jak podano w dyrektywie Rady 88/77/EWG(4).

(4) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

Załączniki do dyrektywy 72/306/EWG zmienia się zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł 2

Począwszy od dnia 9 marca 2006 r., Państwa Członkowskie:

- zaprzestają wydawania wspólnotowej homologacji typu na podstawie art. 4 ust. 1 dyrektywy 70/156/EWG, oraz

- mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu

dla nowego typu pojazdu, z przyczyn związanych z emisją zanieczyszczeń z silników Diesla, jeżeli wymagania dyrektywy nr 72/306/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą, nie są spełnione.

Niniejsza dyrektywa nie unieważnia żadnej homologacji przyznanej uprzednio zgodnie z dyrektywą 72/306/EWG ani też nie zapobiega przedłużaniu takich homologacji zgodnie z warunkami określonymi w dyrektywie, na podstawie której zostały pierwotnie wydane.

Artykuł 3

1. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie przed dniem 8 marca 2006 r., i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję. Państwa Członkowskie stosują przepisy niniejszej dyrektywy od dnia 9 marca 2006 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł 4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 marca 2005 r.

W imieniu Komisji

Markos KYPRIANOU

Członek Komisji

(1) Dz.U. L 190 z 20.8.1972, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 97/20/WE (Dz.U. L 125 z 16.5.1997, str. 21).

(2) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/104/WE (Dz.U. L 337 z 13.11.2004, str. 13).

(3) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 1.

(4) Dz.U. L 36 z 9.2.1988, str. 33. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2001/27/WE (Dz.U. L 107 z 18.4.2001, str. 10).

ZAŁĄCZNIK

Wykaz załączników między artykułami i załącznikiem I zastępuje się następującym tekstem:

„WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW

Załącznik I Definicje, stosowanie wspólnotowej homologacji typu, przyznawanie wspólnotowej homologacji typu, symbol skorygowanego współczynnika absorpcji, specyfikacje i próby, modyfikacje typu, zgodność produkcji

Dodatek 1 Dokument informacyjny

Dodatek 2 Świadectwo homologacji typu

Załącznik II Przykład symbolu skorygowanego współczynnika absorpcji

Załącznik III Próba przy stałej prędkości w warunkach pełnego obciążenia

Załącznik IV Próba przy swobodnym przyspieszeniu

Załącznik V Wartości graniczne dla próby przy stałej prędkości

Załącznik VI Właściwości analizatorów nieprzezroczystości spalin

Załącznik VII Instalacja i stosowanie analizatora nieprzezroczystości spalin”

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKU I DO DYREKTYWY 72/306/EWG

1. W sekcji 5.2.2.1 wyrażenie „załącznik VI” zastępuje się wyrażeniem „załącznik V”.

W sekcji 5.3.2 wyrażenie „załącznik VI” zastępuje się wyrażeniem „załącznik V”

W sekcji 5.4 wyrażenie „załącznik VII” zastępuje się wyrażeniem „załącznik VI”.

W sekcji 7.2.1.2 wyrażenie „załącznik VI” zastępuje się wyrażeniem „załącznik V”.

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKU III DO DYREKTYWY 72/306/EWG

2. Sekcja 3.2. otrzymuje brzmienie:

„3.2. Paliwo

Należy stosować paliwo referencyjne, określone w załączniku IV do dyrektywy 88/77/EWG z ostatnimi zmianami, któremu odpowiadają wartości graniczne emisji, w odniesieniu do których przyznano homologacje typu dla danego pojazdu lub silnika.”

W sekcji 3.4 wyrażenie „załącznik VII” zastępuje się wyrażeniem „załącznik VI” natomiast wyrażenie „załącznik VIII” wyrażeniem „załącznik VII”.

W sekcji 4.2. wyrażenie „załącznik VI” zastępuje się wyrażeniem „załącznik V”.

3. Skreśla się załącznik V.

4. Załącznik VI staje się załącznikiem V.

5. Załącznik VII staje się załącznikiem VI.

Sekcja 3.3. otrzymuje brzmienie:

„3.3. Źródło światła

Źródło światła stanowi lampa żarowa o barwie temperatury w przedziale od 2 800 do 3 250 K lub dioda emitująca zielone światło (LED) z wartością szczytową widma między 550 a 570nm. Źródło światła chroni się przed osmoleniem w sposób, który nie wpływa na długość ścieżki optycznej bardziej niż podano w specyfikacjach producenta.”

6. Załącznik VIII staje się załącznikiem VII.

W pozycjach 2.16, 2.17 i 2.2.3 wyrażenie „załącznik VII”zastępuje się wyrażeniem „załącznik VI”.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00