Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2008 nr 112 str. 1
Wersja aktualna od 2008-05-14
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2008 nr 112 str. 1
Wersja aktualna od 2008-05-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 362/2008

z dnia 14 kwietnia 2008 r.

w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC) w odniesieniu do wykazu dodatkowych zmiennych obowiązkowych na 2009 r. odnoszących się do niedostatku materialnego

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 2003 r. dotyczące statystyk Wspólnoty w zakresie dochodów i warunków życia (EU-SILC) (1), w szczególności jego art. 15 ust. 2 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 ustanowiło wspólne ramy dla systematycznego tworzenia statystyk Wspólnoty w zakresie dochodów i warunków życia, zawierających porównywalne i aktualne dane przekrojowe oraz dane dotyczące zmian w czasie w zakresie dochodów oraz poziomu i zróżnicowania ubóstwa i wykluczenia społecznego na szczeblu krajowym i na poziomie Unii Europejskiej.

(2) Zgodnie z art. 15 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1177/2003 niezbędne jest wprowadzenie środków wykonawczych umożliwiających coroczne uwzględnienie w części przekrojowej EU-SILC wykazu dodatkowych obszarów tematycznych i zmiennych obowiązkowych. Należy stworzyć wykaz dodatkowych zmiennych obowiązkowych na rok 2009, który będzie włączony do modułu dotyczącego niedostatku materialnego. Wykaz powinien zawierać kody i definicje zmiennych.

(3) Komitet ds. Programu Statystycznego nie wydał korzystnej opinii. W takim przypadku, zgodnie z procedurą określoną w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1177/2003, Komisja niezwłocznie przedstawia Radzie propozycję działań, jakie należy podjąć, i informuje o tym Parlament Europejski,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Wykaz dodatkowych zmiennych obowiązkowych wraz z kodami i definicjami zmiennych dla modułu 2009 dotyczącego niedostatku materialnego, który zostanie uwzględniony w części przekrojowej statystyk Wspólnoty w zakresie dochodów i warunków życia (EU-SILC), jest zgodny z treścią załącznika.

Artykuł 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 14 kwietnia 2008 r.

W imieniu Rady

I. JARC

Przewodniczący

(1) Dz.U. L 165 z 3.7.2003, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniami Rady (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, s. 1).

ZAŁĄCZNIK

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące jednostki badania, sposoby zbierania danych, okresy odniesienia i definicje:

1. JEDNOSTKI

Zmienne obowiązkowe odnoszą się do trzech różnych rodzajów jednostek.

Pytania dotyczące warunków mieszkaniowych, środowiska, doświadczanych trudności finansowych oraz dóbr trwałych (z wyjątkiem posiadania telefonów komórkowych) zadawane są na poziomie gospodarstwa domowego, a związane z nimi zmienne dotyczą gospodarstwa domowego jako całości.

Informacje dotyczące posiadania telefonów komórkowych, podstawowych potrzeb, niespełnionych potrzeb oraz aktywności rekreacyjnej i towarzyskiej w kategorii „dorośli” uzyskuje się osobno dla każdej osoby będącej w danym momencie członkiem gospodarstwa domowego, lub, we właściwych przypadkach, dla wszystkich wybranych respondentów, w wieku co najmniej 16 lat.

Pozycje dotyczące dzieci odnoszą się do wszystkich członków gospodarstwa domowego w wieku poniżej 16 lat, aby pozostać w zgodzie z gromadzeniem danych zdefiniowanych w rozporządzeniu (WE) nr 1177/2003.

Odpowiedzi na pytania udziela członek danego gospodarstwa domowego w odniesieniu do grupy wszystkich dzieci w wieku poniżej 16 lat. Jeśli odpowiedź na pytanie w danej pozycji brzmi „nie” w odniesieniu do przynajmniej jednego dziecka, przyjmuje się odpowiedź „nie” dla całej grupy dzieci.

2. SPOSOBY ZBIERANIA DANYCH

W przypadku zmiennych dotyczących całego gospodarstwa domowego (sekcja 1 poniższej listy) sposobem zbierania danych jest wywiad przeprowadzany z respondentem z danego gospodarstwa domowego.

W przypadku zmiennych dotyczących poszczególnych osób (sekcja 2 poniższej listy) sposobem zbierania danych jest wywiad przeprowadzany ze wszystkimi osobami będącymi w danym momencie członkami gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat, bądź w odpowiednich przypadkach z każdym wybranym respondentem.

W przypadku zmiennych dotyczących dzieci (sekcja 3 poniższej listy) sposobem zbierania danych jest wywiad przeprowadzany z respondentem z danego gospodarstwa domowego.

W związku z naturą zbieranych informacji dozwolone są jedynie wywiady osobiste (wyjątkowo zezwala się na udzielanie wywiadów w zastępstwie w przypadku tymczasowej nieobecności lub niemożliwości udzielenia wywiadu).

3. OKRESY ODNIESIENIA

Wszystkie zmienne odnoszą się do obecnej sytuacji jako okresu odniesienia, z wyjątkiem dwóch zmiennych dotyczących planów w zakresie zmiany mieszkania, odnoszących się do najbliższych 6 miesięcy, oraz zmiennych dotyczących niespełnionych potrzeb, a także wizyt u lekarza ogólnego lub specjalisty, które odnoszą się do ubiegłych 12 miesięcy.

4. DEFINICJE

1) Pozycje dotyczące mieszkania

a) Zmiana mieszkania:

- okres odniesienia to „najbliższych sześć miesięcy”. Jeżeli jest kilka powodów planowanej zmiany mieszkania, należy podać główny powód,

- eksmisja/zajęcie: osoba zmuszona do przeprowadzki z powodów prawnych,

- trudności finansowe: problemy z płaceniem czynszu/spłatą kredytu,

- powody rodzinne: zmiana stanu cywilnego, założenie własnego gospodarstwa domowego, przeprowadzka za partnerem/rodzicami, przeprowadzka, aby dzieci lub inne osoby na utrzymaniu miały dostęp do lepszej szkoły lub instytucji opiekuńczych,

- powody zawodowe: podjęcie nowej pracy lub oddelegowanie w obecnym miejscu pracy, poszukiwanie pracy lub jej utrata, aby być bliżej pracy/aby było do niej łatwiej dojeżdżać, przejście na emeryturę.

- inne powody: warunki mieszkaniowe (chęć zmiany miejsca zamieszkania lub statusu własności, pragnienie nowego lub lepszego domu/mieszkania, poszukiwanie lepszego/bezpieczniejszego sąsiedztwa), powody związane z edukacją (rozpoczęcie lub zakończenie studiów), powody zdrowotne i inne powody,

b) Niedobór powierzchni: ta zmienna odnosi się do opinii lub odczucia respondenta dotyczącego zbyt małej powierzchni mieszkania.

2) Pozycje dotyczące otoczenia

a) Dostępność: kategoria ta odnosi się do usług, z których korzystają gospodarstwa domowe w odniesieniu do warunków finansowych, fizycznych, technicznych i zdrowotnych. Dostępność usług powinna być oceniana z punktu widzenia fizycznych i technicznych warunków dostępu oraz godzin otwarcia, lecz nie w kategoriach jakości, ceny i podobnych aspektów. W związku z tym dostępność powinna odnosić się do obiektywnej i fizycznej rzeczywistości. Nie powinna się opierać na subiektywnych odczuciach.

Dostępność powinna zostać określona w odniesieniu do usług, z których rzeczywiście korzysta dane gospodarstwo domowe. Dostępność fizyczną należy oceniać pod kątem odległości, ale również infrastruktury i wyposażenia, na przykład w przypadku respondentów niepełnosprawnych fizycznie.

Pod uwagę należy wziąć również usługi świadczone w domu, jeśli dane gospodarstwo domowe faktycznie z nich korzysta. Dostępność należy więc oceniać niezależnie od tego, w jaki sposób dane gospodarstwo domowe ma dostęp do usługi.

Respondent powinien udzielić odpowiedzi w imieniu całego gospodarstwa domowego. Jeśli respondent nie korzysta z usługi, ale korzysta(-ją) z niej inny(-i) członek (członkowie) danego gospodarstwa, respondent powinien wskazać, jak dostępność oceniają ci pozostali członkowie gospodarstwa domowego.

b) Transport publiczny: autobus, metro, tramwaj i podobne.

c) Usługi pocztowe lub bankowe: wysyłanie i otrzymywanie przesyłek listowych i paczek, wypłacanie gotówki, przelewanie środków pieniężnych oraz opłacanie rachunków. Można oceniać również dostęp techniczny. Dostępność takich rozwiązań jak bankowość telefoniczna i elektroniczna również powinna być częścią oceny, jeżeli dane gospodarstwo domowe faktycznie korzysta z takich rozwiązań. Dostępność należy oceniać pod kątem łatwości/trudności dokonania przelewu i wypłacenia środków pieniężnych, niezależnie od tego, czy odbywa się to za pomocą bankowości telefonicznej i elektronicznej, czy w banku lub oddziale pocztowym.

3) Dobra trwałe

Posiadanie dóbr trwałych odnosi się do dostępu do konkretnych towarów lub usług na prywatny użytek gospodarstwa domowego. Może to obejmować wynajem lub wspólne użytkowanie. W przypadku wspólnego użytkowania dostęp do dóbr powinien być łatwy i odpowiedni do potrzeb gospodarstwa domowego.

4) Potrzeby podstawowe

a) Buty: to pojęcie należy rozumieć szeroko. Może obejmować buty zimowe, sandały itp. w zależności od warunków klimatycznych panujących w danym kraju.

5. PRZEKAZYWANIE DANYCH DO EUROSTAT

Dodatkowe zmienne obowiązkowe dotyczące niedostatku finansowego będą przekazywane do Eurostatu w plikach „Dane dotyczące gospodarstw domowych” (H) oraz „Dane osobowe” (P) po podstawowych zmiennych obowiązkowych.

OBSZARY TEMATYCZNE I WYKAZ ZMIENNYCH OBOWIĄZKOWYCH

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00