Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2009 nr 29 str. 45
Wersja aktualna od 2009-09-29
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2009 nr 29 str. 45
Wersja aktualna od 2009-09-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DYREKTYWA KOMISJI 2009/5/WE

z dnia 30 stycznia 2009 r.

zmieniająca załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2009 r., Nr 256, poz. 38)  

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającą dyrektywę Rady 88/599/EWG (1), w szczególności jej art. 9 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE zawiera wstępny wykaz naruszeń rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (2), a także rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (3).

(2) Artykuł 9 ust. 3 dyrektywy 2006/22/WE przewiduje możliwość dostosowania wspomnianego załącznika w celu ustalenia wytycznych dotyczących ogólnego zakresu naruszeń z podziałem na kategorie. Najpoważniejsze naruszenia to te, które stwarzają poważne ryzyko śmierci lub poważnych obrażeń ciała.

(3) Przedstawienie dalszych wytycznych dotyczących kategoryzacji naruszeń jest ważnym krokiem w kierunku zapewnienia pewności prawnej przedsiębiorstwom oraz uczciwszej konkurencji między nimi.

(4) Zharmonizowana kategoryzacja naruszeń jest również pożądana, aby zapewnić wspólną podstawę dla systemów oceny ryzyka, które muszą zostać wprowadzone przez państwa członkowskie zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/22/WE. Dzięki tym zharmonizowanym kategoriom ułatwione będzie kwalifikowanie naruszeń popełnianych przez kierowcę lub przedsiębiorstwo w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie prowadzenia działalności.

(5) Co do zasady, kategoryzacja naruszeń powinna zależeć od ich wagi oraz ewentualnych skutków dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także od możliwości kontrolowania przestrzegania przepisów przez kierowcę i przedsiębiorstwo.

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 18 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

Załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE zastępuje się tekstem zawartym w załączniku [1] do niniejszej dyrektywy.

Artykuł 2

1. Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 2009 r. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2. Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst głównych przepisów prawa krajowego dotyczących dziedziny objętej niniejszą dyrektywą.

Artykuł 3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 stycznia 2009 r.

(1) Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 35.

(2) Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8.

ZAŁĄCZNIK

„ZAŁĄCZNIK III

Naruszenia

Zgodnie z art. 9 ust. 3 poniższa tabela zawiera wytyczne dotyczące ogólnego zakresu naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 oraz rozporządzenia (EWG) nr 3821/85, z podziałem na kategorie w zależności od ich wagi.

1. Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006

Nr

Podstawa prawna

Rodzaj naruszenia

Poziom przewinienia (*)

BPN

PN

NMW

A

Załoga

A1

Art. 5 ust. 1

Nieprzestrzeganie minimalnego wieku konduktorów

X

B

Okresy prowadzenia pojazdu

B1

Art. 6 ust. 1

Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godz., jeżeli jego wydłużenie do 10 godz. nie jest dozwolone

9h<...<10h

X

B2

10h<...<11h

X

B3

11h <...

X

B4

Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godz., jeżeli jego wydłużenie jest dozwolone

10h<...<11h

X

B5

11h <...<12h

X

B6

12h<...

X

B7

Art. 6 ust. 2

Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu

56h<...<60h

X

B8

60h<...<70h

X

B9

70h<...

X

B10

Art. 6 ust. 3

Przekroczenie łącznego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni

90h<...<100h

X

B11

100h<...<112h30

X

B12

112h30<...

X

C

Przerwy

C1

Art. 7

Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu

4h30<...<5h

X

C2

5h<...<6h

X

C3

6h<...

X

D

Okresy odpoczynku

D1

Art. 8 ust. 2

Niespełnienie wymogu 11 godz. dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone

10h<...<11h

X

D2

8h30<...<10h

X

D3

...<8h30

X

D4

Niespełnienie wymogu 9 godz. skróconego dziennego okresu odpoczynku, jeżeli skrócenie jest dozwolone

8h<...<9h

X

D5

7h<...<8h

X

D6

...<7h

X

D7

Niespełnienie wymogu 3 godz. + 9 godz. dzielonego dziennego czasu odpoczynku

3h+(8h<...<9h)

X

D8

3h+(7h<...<8h)

X

D9

3h+(...<7h)

X

Nr

Podstawa prawna

Rodzaj naruszenia

Poziom przewinienia (*)

BPN

PN

NMW

D10

Art. 8 ust. 5

Niespełnienie wymogu 9 godz. dziennego okresu odpoczynku w przypadku załogi kilkuosobowej

8h<...<9h

X

D11

7h<...<8h

X

D12

...<7h

X

D13

Art. 8 ust. 6

Niespełnienie wymogu 24 godz. skróconego tygodniowego okresu odpoczynku

22h<...<24h

X

D14

20h<...<22h

X

D15

...<20h

X

D16

Niespełnienie wymogu 45 godz. tygodniowego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone

42h<...<45h

X

D17

36h<...<42h

X

D18

...<36h

X

E

Rodzaj wynagrodzenia

El

Art. 10 ust. 1

Uzależnienie wynagrodzenia od przebytej odległości lub ilości przewożonych rzeczy

X

BPN = bardzo poważne naruszenie / PN = poważne naruszenie / NMW = naruszenie mniejszej wagi.

2. Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (EWG) nr 3821/85

Nr

Podstawa prawna

Rodzaj naruszenia

Poziom przewinienia (*)

BPN

PN

NMW

F

Instalacja urządzenia rejestrującego

Fl

Art. 3 ust. 1

Niezainstalowanie i nieużywanie urządzenia rejestrującego typu homologowanego

X

G

Użytkowanie urządzenia rejestrującego, karty kierowcy lub wykresówki

G1

Art. 13

Niepoprawne działanie urządzenia rejestrującego (na przykład: niewłaściwie kontrolowane, skalibrowane lub zapieczętowane urządzenie rejestrujące)

X

G2

Niewłaściwe stosowanie urządzenia rejestrującego (niestosowanie ważnej karty kierowcy, świadome nadużycie itp.)

X

G3

Art. 14 ust. 1

Niewystarczająca liczba wykresówek w pojeździe

X

G4

Niezatwierdzony wzór wykresówki

X

G5

Niewystarczająca ilość papieru na wydruki w pojeździe

X

G6

Art. 14 ust. 2

Nieprzechowywanie przez przedsiębiorstwo wykresówek, wydruków oraz wczytanych danych

X

G7

Art. 14 ust. 4

Posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej ważnej karty kierowcy

X

G8

Art. 14 ust. 4

Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną ważną kartą

X

G9

Art. 14 ust. 4

Posługiwanie się kartą uszkodzoną lub kartą, której okres ważności upłynął

X

G10

Art. 14 ust. 5

Dane rejestrowane i przechowywane nie są dostępne przez co najmniej 365 dni

X

Nr

Podstawa prawna

Rodzaj naruszenia

Poziom przewinienia (*)

BPN

PN

NMW

G11

Art. 15 ust. 1

Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z czytelnymi danymi

X

G12

Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z nieczytelnymi danymi

X

G13

Niezwrócenie się w terminie 7 dni kalendarzowych o duplikat karty kierowcy, która została zniszczona, działa wadliwie, została zgubiona lub skradziona

X

G14

Art. 15 ust. 2

Niepoprawne stosowanie wykresówek/kart kierowcy

X

G15

Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy, mające wpływ na rejestrację odpowiednich danych

X

G16

Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy bez wpływu na rejestrowane dane

X

G17

Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, ale bez utraty danych

X

G18

Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, wraz z utratą danych

X

G19

Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych w stosownych przypadkach

X

G20

Stosowanie nieprawidłowej wykresówki lub włożenie karty kierowcy w nieodpowiedni otwór (załoga kilkuosobowa)

X

G21

Art. 15 ust. 3

Czas zapisany na wykresówce nie zgadza się z oficjalnym czasem kraju rejestracji pojazdu

X

G22

Niepoprawne stosowanie przełączników

X

H

Wprowadzanie informacji

H1

Art. 15 ust. 5

Brak nazwiska na wykresówce

X

H2

Brak imienia na wykresówce

X

H3

Brak daty rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówki

X

H4

Brak miejsca rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówki

X

H5

Brak numeru rejestracyjnego na wykresówce

X

H6

Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy rozpoczęciu)

X

H7

Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy zakończeniu)

X

H8

Brak na wykresówce godziny, o której miała miejsce zmiana pojazdu

X

H9

Art. 15 ust. 5a

Niewprowadzenie symbolu państwa w urządzeniu rejestrującym

X

I

Przedstawianie informacji

11

Art. 15 ust. 7

Odmowa poddania się kontroli

X

Nr

Podstawa prawna

Rodzaj naruszenia

Poziom przewinienia (*)

BPN

PN

NMW

I2

Art. 1 5 ust. 7

Niemożność okazania zapisów z bieżącego dnia

X

I3

Niemożność okazania zapisów z poprzednich 28 dni

X

I4

Niemożność okazania zapisów z karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę

X

I5

Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni

X

I6

Niemożność okazania karty kierowcy

X

I7

Niemożność okazania wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni

X

J

Oszustwa

J1

Art. 15 ust. 8

Fałszowanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykresówkach, przechowywanych przez urządzenie rejestrujące lub kartę kierowcy albo zarejestrowanych na wydrukach z urządzenia rejestrującego

X

J2

Manipulowanie urządzeniem rejestrującym, wykresówką lub kartą kierowcy, które mogłoby spowodować sfałszowanie danych lub informacji wydrukowanych

X

J3

Obecność w pojeździe sprzętu manipulującego, który mógłby zostać użyty w celu sfałszowania danych lub informacji wydrukowanych (przełącznik/kabel itp.)

X

K

Awarie

Kl

Art. 16 ust. 1

Niewykonanie naprawy przez uprawnionego instalatora lub warsztat

X

K2

Niewykonanie naprawy na trasie

X

L

Ręczne zapisy na wydrukach

L1

Art. 16 ust. 2

Niezaznaczenie przez kierowcę wszystkich informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, jeżeli urządzenie rejestrujące nie działa lub działa wadliwie

X

L2

Brak numeru karty kierowcy lub nazwiska lub numeru prawa jazdy na tymczasowej wykresówce

X

L3

Brak podpisu na tymczasowej wykresówce

X

L4

Art. 16 ust. 3

Brak formalnego zgłoszenia zaginięcia lub kradzieży karty kierowcy właściwym władzom państwa członkowskiego, w którym dokonano kradzieży

X

(*) BPN = bardzo poważne naruszenie / PN = poważne naruszenie / NMW = naruszenie mniejszej wagi.”

[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez sprostowanie do dyrektywy Komisji 2009/5/WE z dnia 30 stycznia 2009 r. zmieniającej załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz.Urz.UE L 256 z 29.09.2009, str. 38). Zmiana weszła w życie 29 września 2009 r.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00