Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-08-07
Wersja aktualna od 2009-08-07
obowiązujący
Alerty
DECYZJA KOMISJI
z dnia 7 sierpnia 2009 r.
w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty w 2009 r., przeznaczonego na dwuletni projekt pilotażowy dotyczący jakości powietrza w szkołach
(2009/604/WE)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (1), w szczególności jego art. 49 ust. 6 lit. a) i art. 75 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 90,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009 zawiera pozycję 17 03 09 – projekt pilotażowy kompleksowych badań naukowych dotyczących zdrowia, środowiska naturalnego, transportu i zmian klimatycznych – Poprawa jakości powietrza w budynkach i na zewnątrz.
(2) Na mocy art. 49 ust. 1 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 (zwanego dalej „rozporządzeniem finansowym”) środki przewidziane w budżecie na jakiekolwiek działanie Wspólnot lub Unii Europejskiej mogą zostać wykorzystane dopiero po przyjęciu aktu podstawowego.
(3) Na mocy art. 49 ust. 6 lit. a) i b) rozporządzenia finansowego, w drodze odstępstwa od art. 49 ust. 1, środki przyznane w budżecie na projekty pilotażowe o charakterze eksperymentalnym przeznaczone do zbadania wykonalności i użyteczności działania oraz środki na działania przygotowawcze w obszarze zastosowania traktatu WE mające na celu przygotowanie propozycji w celu przyjęcia przyszłych działań mogą zostać wykonane bez aktu podstawowego, pod warunkiem że działania, na których sfinansowanie są przeznaczone, podlegają kompetencji Wspólnot lub Unii Europejskiej.
(4) Zgodnie z art. 75 ust. 2 rozporządzenia finansowego zaciągnięcie zobowiązań dotyczących wydatków musi być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania przyjętą przez instytucję lub organ, któremu instytucja ta przekaże uprawnienia.
(5) Zgodnie z art. 90 ust. 2 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002 (zwanego dalej „szczegółowymi zasadami wykonania rozporządzenia finansowego”) w przypadku gdy środki wykorzystywane są zgodnie z rocznym programem prac, stanowiącym dostatecznie szczegółową podstawę działań, program taki uznaje się za decyzję w sprawie finansowania w odniesieniu do danych dotacji i zamówień.
(6) Władze budżetowe przeznaczyły w budżecie UE na rok 2009 konkretne fundusze, w pozycji 17 03 09, na projekt pilotażowy dotyczący kompleksowych badań naukowych dotyczących zdrowia, środowiska naturalnego, transportu i zmian klimatycznych – Poprawa jakości powietrza w budynkach i na zewnątrz.
(7) Należy przyjąć roczny program prac dla projektu pilotażowego kompleksowych badań naukowych dotyczących zdrowia, środowiska naturalnego, transportu i zmian klimatycznych – Poprawa jakości powietrza w budynkach i na zewnątrz, który będzie stanowić decyzję w sprawie finansowania dla tego projektu w rozumieniu art. 75 rozporządzenia finansowego i art. 90 szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia finansowego,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Artykuł 1
Program prac przedstawiony w załączniku zostaje zatwierdzony i jest finansowany w ramach pozycji w budżecie 17 03 09 budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009 do maksymalnej kwoty wynoszącej 4 000 000 EUR.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 75 rozporządzenia finansowego i art. 90 szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia finansowego.
Dyrektor Generalny ds. Zdrowia i Konsumentów odpowiada za jej wykonanie.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 sierpnia 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Androulla VASSILIOU | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
ZAŁĄCZNIK
Projekt pilotażowy kompleksowych badań naukowych dotyczących zdrowia, środowiska naturalnego, transportu i zmian klimatycznych — Poprawa jakości powietrza w budynkach i na zewnątrz (pozycjaw budżecie 17 03 09)
1. WPROWADZENIE
1.1. Pozycja w budżecie: 17 03 09
1.2. Akt podstawowy
Projekt pilotażowy w rozumieniu art. 49 ust. 6 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (1), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) Rady nr 1525/2007 (2).
1.3. Ogólne cele projektu pilotażowego
Władze budżetowe dostarczyły Komisji środki na sfinansowanie projektu pilotażowego mającego na celu poszerzenie wiedzy na temat jakości powietrza w budynkach szkół i placówek opieki nad dziećmi.
Jeśli chodzi o badania naukowe, jakości powietrza wewnątrz budynków poświęcano w przeszłości mniej uwagi niż jakości powietrza na zewnątrz, choć badania w tej ostatniej dziedzinie odnoszą się w niektórych przypadkach również do powietrza w budynkach. Istnieją również obszerne ramy ustawodawcze dotyczące powietrza na zewnątrz, podczas gdy przepisy dotyczące powietrza w budynkach ograniczają się do pojedynczych inicjatyw i aktów prawnych. Ponadto jakość powietrza w szkołach badano w znacznie mniejszym stopniu niż jakość powietrza w innych rodzajach pomieszczeń. Ponieważ około 20 % populacji UE codziennie spędza wiele czasu w szkołach, a liczba przypadków astmy i innych chorób układu oddechowego w Europie gwałtownie rośnie, zwłaszcza w przypadku dzieci, projekt ma na celu:
— zidentyfikować i przeanalizować problemy związane z powietrzem w pomieszczeniach szkolnych, ze szczególnym uwzględnieniem wentylacji, konstrukcji budynków, ich konserwacji i czyszczenia,
— ocenić skuteczność odpowiedniej wentylacji w ograniczaniu zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego w środowisku szkolnym,
— ocenić wpływ zmieniającego się klimatu (częstsze fale upałów i zimna oraz zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego) w szkołach na zdrowie dzieci,
— ocenić wpływ środków podjętych w celu redukcji zanieczyszczeń powietrza na zewnątrz, w tym środków krótkoterminowych, na jakość powietrza wewnątrz budynków szkolnych oraz na stopień narażenia dzieci w środowisku szkolnym,
— przedstawić odpowiednie zalecenia mające na celu rozwiązanie problemu jakości powietrza w pomieszczeniach szkolnych.
1.4. Szczegółowe priorytety na rok 2009
1) Dokonać pomiarów w budynkach szkolnych w celu zebrania nowych danych dotyczących stężeń głównych rodzajów zanieczyszczeń w szkołach.
2) Ocenić łączny wpływ transportu (ruchu ulicznego) i zmian klimatu na środowisko szkolne.
3) Ocenić skutki zdrowotne narażenia na zanieczyszczenie powietrza w pomieszczeniach u dzieci i przedstawić zalecenia mające na celu zapobieganie chorobom układu oddechowego i zmniejszanie liczby zachorowań poprzez polepszanie jakości środowiska szkolnego oraz inne podobne środki.
4) Dokonywać systematycznego podziału źródeł zanieczyszczeń powietrza w pomieszczeniach w środowisku szkolnym pod względem ilościowym. Identyfikacja głównych źródeł pomoże w ich ograniczaniu. W tym kontekście do priorytetów należy poszerzanie wiedzy na temat emisji substancji chemicznych z produktów konsumenckich i materiałów budowlanych.
5) Zbadać mechanizmy interakcji chemicznej i biochemicznej w mieszaninach powietrza zazwyczaj spotykanych w budynkach szkolnych pod różnymi szerokościami geograficznymi oraz stworzyć metodologię, dzięki której proces oceny zagrożenia zdrowia pozwoli w pełni ukazać wpływ takich interakcji na ostateczną ocenę zagrożenia zdrowia.
6) W oparciu o powyższe elementy opracować przewodnik zdrowotny dla szkół europejskich.
W przeszłości dwa projekty związane z tym samym tematem otrzymały już wsparcie Komisji i Parlamentu:
— w 2001 r. Komisja wsparła projekt dotyczący zdrowia dróg oddechowych w szkołach w pięciu europejskich miastach w Danii, we Francji, Włoszech, w Norwegii i Szwecji. We wnioskach projektu wskazano na wspólne problemy, takie jak słaba wentylacja, znaczna ilość pyłu, pleśni i alergenów. W projekcie stwierdzono, że bardzo przydatne byłoby przeprowadzenie podobnych badań obejmujących wszystkie państwa członkowskie (3),
— w 2008 r. oficjalnie przedstawiono projekt pilotażowy dotyczący narażenia na chemikalia w powietrzu w pomieszczeniach i ewentualne zagrożenia dla zdrowia, finansowany przez Parlament Europejski. Analiza przeprowadzona w ramach projektu obejmowała również szkoły i przedszkola w miastach wybranych państw członkowskich. W głównych wnioskach podkreśla się potrzebę dalszych badań nad wpływem zanieczyszczenia powietrza w pomieszczeniach na zdrowie publiczne (szczególnie w otoczeniu, gdzie często przebywają dzieci, np. pomieszczenia szkolne czy przedszkolne) w Unii Europejskiej (4),
— w 2009 r., w kontekście dostępnego budżetu, stwierdzono, że należy zwiększyć zakres geograficzny omawianego projektu pilotażowego wśród państw członkowskich ze szczególnym uwzględnieniem nowych państw członkowskich. W projekt włączone mają być również kraje kandydujące oraz kraje Europy Środkowej i Wschodniej. Celem projektu jest przygotowanie wytycznych w sprawie środków zaradczych obejmujących szerszą gamę sytuacji w Europie,
— Omawiany projekt pilotażowy powinien stanowić kontynuację poprzednich projektów i tworzyć synergię z istniejącymi projektami w tej dziedzinie (np. HITEA) (5).
2. FORMA WSPARCIA FINANSOWEGO ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA OFERT
2.1. Podział środków między dziedziny/działania do wprowadzenia w życie (zob. tekst poniżej)
Łączna dostępna kwota: 4 000 000 EUR. W drodze publicznego zaproszenia do składania ofert przyznana zostanie jedna ogólna umowa o świadczenie usług.
2.2. Oczekiwane rezultaty działań mających otrzymać wsparcie
Celem zaproszenia jest poszerzenie wiedzy na temat jakości powietrza w pomieszczeniach szkolnych, ponieważ dzieci, które są szczególnie podatne na działanie zanieczyszczeń, spędzają większość czasu w środowisku szkolnym. Ponadto celem badań jest zebranie informacji na temat licznych sytuacji, które mogą wystąpić w placówkach szkolnych w Europie. Badanie przyczyni się następnie do opracowania przewodnika mającego objąć rozmaite sytuacje i pomóc stworzyć zdrowe środowisko szkolne.
2.3. Orientacyjny harmonogram
Zaproszenie do składania ofert | Do końca pierwszego semestru 2009 r. |
Wybór wykonawcy i podpisanie umowy | Do końca 2009 r. |
(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 343 z 27.12.2007, s. 9.
(3) http://ec.europa.eu/health/ph_projects/2002/pollution/pollution_2002_04_en.htm
(4) http://www.bookshop.europa.eu/eubookshop/download.action?fileName=LBNA23087ENC_002.pdf&eubphfUid=582569&catalogNbr= LB-NA-23087-EN-C
(5) HITEA: Health Effects of Indoor Pollutants: Integrating microbial, toxicological and epidemiological approaches. http://www.hitea.eu/