Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2012 nr 160 str. 8
Wersja archiwalna od 2012-07-11 do 2022-07-06
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2012 nr 160 str. 8
Wersja archiwalna od 2012-07-11 do 2022-07-06
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 523/2012

z dnia 20 czerwca 2012 r.

zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w zakresie włączenia niektórych regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (1), w szczególności jego art. 14 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 97/836/WE (2) Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań („zrewidowane porozumienie z 1958 r.”).

(2) Decyzją 97/836/WE Unia przystąpiła także do regulaminu EKG ONZ nr 30 dotyczącego opon pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep, regulaminu nr 54 dotyczącego opon pneumatycznych do pojazdów użytkowych i ich przyczep oraz regulaminu nr 64 dotyczącego zespołów zapasowych do użytku tymczasowego, opon typu „ run flat”, systemu typu „run flat” oraz systemu monitorowania ciśnienia w oponach.

(3) Odrębną decyzją Rady (3) Unia przystąpiła do regulaminu EKG ONZ nr 117 dotyczącego emisji hałasu toczenia opon oraz przyczepności na mokrych nawierzchniach.

(4) Zgodnie z dyrektywą 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) (4) producenci pojazdów starający się o homologację produkowanych przez nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych mają wybór, czy zapewnić zgodność z wymogami odpowiednich dyrektyw, czy odpowiadających im regulaminów EKG ONZ. Większość wymogów określonych w dyrektywach dotyczących części pojazdów pochodzi z odpowiadających im regulaminów EKG ONZ. Regulaminy EKG ONZ są stale zmieniane w miarę postępu technicznego, zatem odpowiadające im dyrektywy wymagają regularnej aktualizacji dla zapewnienia ich zgodności z treścią odpowiednich regulaminów EKG ONZ. W celu uniknięcia dublowania działań grupa wysokiego szczebla CARS 21 zaleciła zastąpienie kilku dyrektyw odpowiadającymi im regulaminami EKG ONZ.

(5) Możliwość zastąpienia aktów prawodawstwa UE regulaminami EKG ONZ oraz ich obowiązkowego stosowania dla celów homologacji typu WE pojazdów jest przewidziana w dyrektywie 2007/46/WE. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 661/2009 homologację typu zgodnie z regulaminami EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe, należy uznawać za homologację typu WE zgodnie z tym rozporządzeniem i z dotyczącymi go środkami wykonawczymi.

(6) Zastąpienie aktów prawodawstwa UE regulaminami EKG ONZ pozwoli uniknąć dublowania nie tylko wymogów technicznych, ale również procedur certyfikacji i procedur administracyjnych. Ponadto homologacja typu oparta bezpośrednio na normach ustalonych na szczeblu międzynarodowym powinna poprawić dostęp do rynku w państwach trzecich, zwłaszcza tych, które są umawiającymi się stronami zrewidowanego porozumienia z 1958 r., co pozwoli na podniesienie konkurencyjności przemysłu Unii.

(7) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 661/2009 uchyla kilka dyrektyw dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych, ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, które to dyrektywy, na potrzeby homologacji typu WE zgodnie z tym rozporządzeniem, powinny być zastąpione odpowiadającymi im regulaminami EKG ONZ, aby zapewnić utrzymanie przepisów w zakresie homologacji pojazdów oraz ułatwić rozwój naukowy i technologiczny.

(8) Z tego względu właściwe jest włączenie regulaminów EKG ONZ nr 30, 54, 64 i 117 do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009, który zawiera wykaz obowiązkowo stosowanych regulaminów EKG ONZ.

(9) Należy także wyjaśnić załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009, zmienionego rozporządzeniem Komisji (UE) nr 407/2011 (5), w odniesieniu do stosowania regulaminu EKG ONZ nr 13 dotyczącego pojazdów i przyczep w zakresie hamowania, regulaminu 13-H dotyczącego samochodów osobowych w zakresie hamowania, regulaminu nr 34 dotyczącego zabezpieczeń przeciwpożarowych (zbiorników paliwa ciekłego) oraz regulaminu nr 55 dotyczącego mechanicznych elementów sprzęgających zespołów pojazdów.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 661/2009.

(11) Stosowanie regulaminów EKG ONZ wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia powinno rozpocząć się po datach wdrożenia określonych w art. 13 rozporządzenia (WE) nr 661/2009.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

W załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

1. Ze skutkiem od dnia 1 listopada 2012 r. do celów homologacji typu nowych typów opon klasy C1 stosuje się regulamin EKG ONZ nr 30, suplement 16 do serii poprawek 02 (6), oraz regulamin EKG ONZ nr 117, seria poprawek 02 (7), w tym wymagania etapu 2 dotyczące hałasu toczenia, określone w pkt 6.1.1, wymagania dotyczące przyczepności na mokro, określone w pkt 6.2, oraz wymagania etapu 1 dotyczące oporu toczenia, określone w pkt 6.3.1 tego regulaminu EKG ONZ.

2. Ze skutkiem od dnia 1 listopada 2014 r. do celów sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych opon klasy C1 stosuje się regulamin EKG ONZ nr 30, suplement 16 do serii poprawek 02, oraz regulamin EKG ONZ nr 117, seria poprawek 02, w tym wymagania dotyczące przyczepności na mokro, określone w pkt 6.2 tego rozporządzenia EKG ONZ.

3. Ze skutkiem od dnia 1 listopada 2012 r. do celów homologacji typu nowych typów opon klas C2 i C3 stosuje się regulamin EKG ONZ nr 54, suplement 17 do oryginalnej wersji regulaminu (8), oraz regulamin EKG ONZ nr 117, seria poprawek 02, w tym wymagania etapu 2 dotyczące hałasu toczenia, określone w pkt 6.1.2–6.1.3, oraz wymagania etapu 1 dotyczące oporu toczenia, określone w pkt 6.3.1 tego regulaminu EKG ONZ.

4. Ze skutkiem od dnia 1 listopada 2014 r. do celów sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych opon klas C2 i C3 obowiązkowo stosuje się regulamin EKG ONZ nr 54, suplement 17 do oryginalnej wersji regulaminu.

5. Ze skutkiem od dnia 1 listopada 2016 r. do celów sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych opon klas C1, C2 i C3 stosuje się regulamin EKG ONZ nr 117, seria poprawek 02, w tym wymagania etapu 2 dotyczące hałasu toczenia, określone w pkt 6.1.1–6.1.3 tego regulaminu EKG ONZ.

6. Ze skutkiem od dnia 1 listopada 2014 r. do celów sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych opon klas C1 i C2 stosuje się regulamin EKG ONZ nr 117, seria poprawek 02, w tym wymagania etapu 1 dotyczące oporu toczenia, określone w pkt 6.3.1 tego regulaminu EKG ONZ.

7. Ze skutkiem od dnia 1 listopada 2016 r. do celów sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych opon klasy C3 stosuje się regulamin EKG ONZ nr 117, seria poprawek 02, w tym wymagania etapu 1 dotyczące oporu toczenia, określone w pkt 6.3.1 tego regulaminu EKG ONZ.

8. Ze skutkiem od dnia 1 listopada 2016 r. do celów homologacji typu nowych typów opon klas C1, C2 i C3 stosuje się regulamin EKG ONZ nr 117, seria poprawek 02, w tym wymagania etapu 2 dotyczące oporu toczenia, określone w pkt 6.3.2 tego regulaminu EKG ONZ.

9. Ze skutkiem od dnia 1 listopada 2018 r. do celów sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych opon klas C1 i C2 obowiązkowo stosuje się regulamin EKG ONZ nr 117, seria poprawek 02, w tym wymagania etapu 2 dotyczące oporu toczenia, określone w pkt 6.3.2 tego regulaminu EKG ONZ.

10. Ze skutkiem od dnia 1 listopada 2020 r. do celów sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych opon klasy C3 stosuje się regulamin EKG ONZ nr 117, seria poprawek 02, w tym wymagania etapu 2 dotyczące oporu toczenia, określone w pkt 6.3.2 tego regulaminu EKG ONZ.

11. Nowe opony klas C1, C2 i C3, które zostały wyprodukowane przed datami określonymi w ust. 2 dotyczącym wymagań ogólnych oraz przyczepności na mokro, ust. 4 dotyczącym wymagań ogólnych, ust. 5 dotyczącym wymagań etapu 2 w zakresie hałasu toczenia, ust. 6 i 7 dotyczących wymagań etapu 1 w zakresie oporu toczenia oraz ust. 9 i 10 dotyczących wymagań etapu 2 w zakresie oporu toczenia, a nie spełniają tych wymagań, mogą być sprzedawane i dopuszczane do ruchu przez dodatkowy okres nieprzekraczający 30 miesięcy, licząc od wspomnianych dat.

Artykuł 3

1. Ze skutkiem od dnia 1 listopada 2012 r. organy krajowe odmawiają przyznania homologacji typu WE dla nowych typów pojazdów kategorii M1, które nie są wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) spełniający właściwe wymagania określone w regulaminie EKG ONZ nr 64, sprostowanie 1 do serii poprawek 02 (9).

2. Ze skutkiem od dnia 1 listopada 2014 r. organy krajowe zakazują rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu pojazdów kategorii M1, które nie są wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) spełniający właściwe wymagania określone w regulaminie EKG ONZ nr 64, sprostowanie 1 do serii poprawek 02.

Artykuł 4

1. Ze skutkiem od dnia 1 listopada 2012 r. do celów homologacji typu WE nowych typów pojazdów kategorii M1 i N1 stosuje się regulamin EKG ONZ nr 64, sprostowanie 1 do serii poprawek 02, jeśli wyposażenie tych pojazdów wchodzi w zakres tego regulaminu.

2. Ze skutkiem od dnia 1 listopada 2014 r. do celów rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów kategorii M1 i N1 obowiązkowo stosuje się regulamin EKG ONZ nr 64, sprostowanie 1 do serii poprawek 02, jeśli wyposażenie tych pojazdów wchodzi w zakres tego regulaminu.

Artykuł 5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 czerwca 2012 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący


(1) Dz.U. L 200 z 31.7.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78.

(3) COM(2003) 635 wersja ostateczna – przyjęcie dokumentu nieopublikowanego.

(4) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.

(5) Dz.U. L 108 z 28.4.2011, s. 13.

(6) Dz.U. L 201 z 30.7.2008, s. 70.

(7) Dz.U. L 231 z 29.8.2008, s. 19.

(8) Dz.U. L 183 z 11.7.2008, s. 41.

(9) Dz.U. L 310 z 26.11.2010, s. 18.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 wprowadza się następujące zmiany:

1) w wykazie regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe, wprowadza się następujące zmiany:

a) zapis dotyczący regulaminu nr 13 otrzymuje brzmienie:

„13

Pojazdy i przyczepy w zakresie hamowania

Suplement 5 do serii poprawek 10

Sprostowania 1 i 2 do rewizji 6 Suplement 3 do serii poprawek 11

Dz.U. L 257 z 30.9.2010, s. 1

Dz.U. L 297 z 13.11.2010, s. 183

M, N, O (b)” ;

b) między regulaminem nr 28 a regulaminem nr 31 dodaje się regulamin nr 30 w brzmieniu:

„30

Opony pneumatyczne do pojazdów silnikowych i ich przyczep (klasa C1)

Suplement 16 do serii poprawek 02

Dz.U. L 201 z 30.7.2008, s. 70

Dz.U. L 307 z 23.11.2011, s. 1

M, N, O”;

c) zapis dotyczący regulaminu nr 34 otrzymuje brzmienie:

„ 34

Zabezpieczenia przeciwpożarowe (zbiorniki paliwa ciekłego)

Suplement 2 do serii poprawek 02

Dz.U. L 194 z 23.7.2008, s. 14

M, N, O (d)”;

d) między regulaminem nr 48 a regulaminem nr 55 dodaje się regulamin nr 54 w brzmieniu:

„54

Opony pneumatyczne do pojazdów użytkowych i ich przyczep (klasy C2 i C3)

Suplement 17 do oryginalnej wersji regulaminu

Dz.U. L 183 z 11.7.2008, s. 41

Dz.U. L 307 z 23.11.2011, s. 2

M, N, O”

e) zapis dotyczący regulaminu nr 55 otrzymuje brzmienie:

„ 55

Mechaniczne części sprzęgające zespołów pojazdów

Suplement 1 do serii poprawek 01

Dz.U. L 227 z 28.8.2010, s. 1

M, N, O (e)”;

f) między regulaminem nr 61 a regulaminem nr 66 dodaje się regulamin nr 64 w brzmieniu:

„64

Zespoły zapasowe do użytku tymczasowego, opony/system typu »run flat« oraz system monitorowania ciśnienia w oponach

Sprostowanie 1 do serii poprawek 02

Dz.U. L 310 z 26.11.2010, s. 18.

M1, N1”;

g) między regulaminem nr 116 a regulaminem nr 118 dodaje się regulamin nr 117 w brzmieniu:

„117

Opony w odniesieniu do emisji hałasu toczenia, przyczepności na mokrych nawierzchniach oraz oporu toczenia (klasy C1, C2 i C3)

Seria poprawek 02

Dz.U. L 307 z 23.11.2011, s. 3.

M, N, O” ;

2) w przypisach do tabeli wprowadza się następujące zmiany:

a) przypisy (b) i (c) otrzymują brzmienie:

„(b) Zgodnie z art. 12 niniejszego rozporządzenia wymagane jest zainstalowanie systemu elektronicznej kontroli stateczności. Z tego względu do celów homologacji typu WE nowych typów pojazdów oraz do celów rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów obowiązkowe jest stosowanie załącznika 21 do regulaminu EKG ONZ nr 13. Obowiązującymi datami wejścia w życie przepisów dotyczących systemów elektronicznej kontroli stateczności są jednak daty określone w niniejszym rozporządzeniu, a nie daty wymienione w regulaminie EKG ONZ.

(c) Zgodnie z art. 12 niniejszego rozporządzenia wymagane jest zainstalowanie systemu elektronicznej kontroli stateczności. Z tego względu do celów homologacji typu WE nowych typów pojazdów oraz do celów rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów obowiązkowe jest stosowanie części A załącznika 9 do regulaminu EKG ONZ nr 13-H. Obowiązującymi datami wejścia w życie przepisów dotyczących systemów elektronicznej kontroli stateczności są jednak daty określone w niniejszym rozporządzeniu, a nie daty wymienione w regulaminie EKG ONZ.”;

b) dodaje się przypisy (d) oraz (e) w brzmieniu:

„ (d) Zgodność z częścią II regulaminu EKG ONZ nr 34 nie jest obowiązkowa.

(e) W przypadkach gdy producent pojazdu deklaruje, że pojazd nadaje się do holowania ładunków (pkt 2.11.5 załącznika I do dyrektywy 2007/46/WE), żadne mechaniczne urządzenie sprzęgające przymocowane do pojazdu nie zasłania żadnego elementu oświetlającego (np. tylnego światła przeciwmgielnego) ani miejsca do montowania i mocowania tylnej tablicy rejestracyjnej, chyba że mechaniczne urządzenie sprzęgające może być usunięte lub przesunięte bez użycia narzędzi, w tym kluczy zwalniających.”.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00