ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 876/2013
z dnia 28 maja 2013 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących kolegiów ds. kontrahentów centralnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(DUUEL. z 2020 r., Nr 428, poz. 1;ostatnia zmiana: DUUEL. z 2025 r., poz. 1493)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (1), w szczególności jego art. 18 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Aby zapewnić konsekwentne i spójne funkcjonowanie kolegiów w całej Unii, konieczne jest dokonanie ustaleń dotyczących uczestnictwa w kolegiach ds. CCP do celów ułatwiania wykonywania zadań określonych w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.
(2) Wyłączenie banku centralnego emitującego odpowiednią walutę unijną będącą walutą instrumentów finansowych rozliczanych w CCP nie ma wpływu na prawa tego banku centralnego emitującego walutę do żądania i otrzymywania informacji zgodnie z art. 18 ust. 3 i art. 84 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
(3) Działalność CCP może interesować dany bank centralny ze względu na wolumen transakcji rozliczanych w walucie emitowanej przez ten bank centralny. Przy określaniu znaczenia danej waluty, które uzasadniałoby uczestnictwo banku centralnego emitującego tę walutę w kolegium do spraw CCP, należy się jednak kierować wielkością udziału pozycji wyrażonych w tej walucie w średnich otwartych rozliczonych pozycjach CCP, tak aby utrzymać proporcjonalny skład kolegium.
(4) Aby zapewnić skuteczność posiedzeń kolegium, organ właściwy dla CCP powinien wyraźnie określić, w porozumieniu z członkami kolegium, cele każdego posiedzenia lub działania kolegium. Cele te należy udostępniać uczestnikom posiedzeń z odpowiednim wyprzedzeniem, razem z dokumentacją przygotowaną przez organ właściwy dla CCP lub przez innych członków kolegium, aby stworzyć podstawy do owocnej dyskusji.
(5) Funkcją kolegiów jest ułatwianie wykonywania zadań określonych w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012, a zadania powierzone członkom kolegiów, a także skład kolegiów oraz sposób ich powoływania i zarządzania nimi zostały określone przez prawodawcę w rozporządzeniu jako obowiązki prawne i w związku z tym są wiążące oraz bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Aby kolegium mogło zacząć funkcjonować w praktyce, jego członkowie powinni zawrzeć umowę na piśmie. Aby zapewnić stosowanie w kolegiach CCP standardowych pisemnych umów, wdrożenie najlepszych praktyk dotyczących działalności kolegium i spójnych podejść w działaniach właściwych organów, a także aby ułatwić szybkie ustanawianie kolegiów CCP w terminie określonym w art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA powinien wydawać wytyczne i zalecenia zgodnie z procedurą określoną w art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) (2).
(6) Żaden przepis niniejszego aktu nie powinien wpłynąć na prawo Komisji do wszczęcia postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego zgodnie z art. 258 TFUE, ani do działań przewidzianych w art. 265 i 271 lit. d) TFUE.
(7) Aby zapewnić odpowiednio szybką wymianę aktualnych informacji pomiędzy członkami kolegium, posiedzenia kolegium powinny odbywać się regularnie i powinny dawać członkom możliwość omówienia przeglądu, dokonanego przez właściwy organ, dotyczącego uzgodnień, strategii, procesów i mechanizmów wdrożonych przez CCP w celu przestrzegania przepisów rozporządzenia (UE) nr 648/2012, a także wniesienia wkładu w ten przegląd oraz możliwość przedyskutowania dokonanej przez właściwy organ oceny ryzyka, na jakie dany CCP jest lub może być narażony, i którego może być źródłem.
(8) Aby zapewnić należyte uwzględnienie wszystkich opinii członków kolegium, właściwy organ powinien dołożyć najlepszych starań w celu zapewnienia rozstrzygnięcia wszelkich ewentualnych sporów pomiędzy organami, które mają zostać członkami kolegium, przed ostatecznym zredagowaniem pisemnej umowy w sprawie powołania i funkcjonowania kolegium. W stosownych przypadkach ESMA powinien przyczynić się do ostatecznego zredagowania umowy w ramach swojej funkcji mediatorskiej.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(10) Przed przedłożeniem projektu standardów technicznych stanowiącego podstawę niniejszego rozporządzenie ESMA odbył, w stosownych przypadkach, konsultacje z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego (EUNB), Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego oraz członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC). Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 ESMA przeprowadził otwarte konsultacje społeczne poświęcone projektowi tych regulacyjnych standardów technicznych, przeanalizował potencjalne koszty i korzyści oraz wystąpił o ich zaopiniowanie do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Ustalenie walut o największym znaczeniu
1. Unijne waluty o największym znaczeniu ustala się na podstawie względnego udziału każdej waluty w średnich otwartych pozycjach CCP na koniec dnia z tytułu wszystkich instrumentów finansowych rozliczanych przez CCP, obliczanych przez okres jednego roku.
2. Unijne waluty o największym znaczeniu są to trzy waluty o najwyższym względnym udziale obliczonym zgodnie z ust. 1, pod warunkiem że każdy z tych udziałów osobno jest wyższy niż 10 %.
3. Względny udział walut oblicza się co roku.
Artykuł 2
Struktura operacyjna kolegiów
1. [1] Po dokonaniu powiadomienia zgodnie z art. 17 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, że wniosek zawiera wymagane dokumenty i informacje, organ właściwy dla CCP przekazuje projekt umowy na piśmie przewidzianej w art. 18 ust. 5 tego rozporządzenia członkom kolegium wyznaczonym zgodnie z art. 18 ust. 2 tego rozporządzenia. Umowa na piśmie przewiduje procedurę przeglądu składu kolegium co najmniej raz w roku. Określa ona także procedurę zmiany umowy, w ramach której z propozycją zmian może wystąpić w każdym czasie organ właściwy dla CCP lub pozostali członkowie kolegium, z zastrzeżeniem zatwierdzenia zmian przez kolegium zgodnie z procedurą określoną w niniejszym artykule.
2. Jeżeli członkowie kolegium, o których mowa w ust. 1, nie zgłoszą żadnych uwag w terminie 10 dni kalendarzowych, organ właściwy dla CCP przeprowadza procedurę przyjęcia umowy na piśmie przez kolegium i powołuje kolegium zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
3. [2] W przypadku gdy członkowie kolegium mają uwagi dotyczące projektu umowy na piśmie przekazanego zgodnie z ust. 1, uwagi te przedkładają współprzewodniczącym wraz ze szczegółowymi wyjaśnieniami w terminie 10 dni kalendarzowych. W stosownych przypadkach współprzewodniczący uzgadniają i przygotowują zmieniony projekt i zwołują posiedzenie w celu uzgodnienia i przyjęcia ostatecznej umowy na piśmie, uwzględniając przy tym termin określony w art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
4. Kolegium uznaje się za powołane po przyjęciu umowy na piśmie.
4a. [3] Właściwe organy, o których mowa w art. 18 ust. 2 lit. ca) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, oraz emisyjne banki centralne, o których mowa w art. 18 ust. 2 lit. i) tego rozporządzenia, które pragną uczestniczyć w kolegium, składają uzasadniony wniosek do organu właściwego dla CCP. W terminie 20 dni kalendarzowych od otrzymania wniosku organ właściwy dla CCP albo przekazuje właściwemu organowi lub bankowi centralnemu, który wystąpił z wnioskiem, kopię pisemnej umowy w celu jej przeglądu i zatwierdzenia, albo uzasadnia na piśmie, dlaczego wniosek został odrzucony. Organ właściwy dla CCP informuje członków kolegium o wszelkich tego rodzaju wnioskach i decyzjach podjętych w odpowiedzi na te wnioski.
5. Umowa na piśmie przyjęta zgodnie z ust. 1–3 niniejszego artykułu wiąże wszystkich członków kolegium.
Artykuł 3
Uczestnictwo w kolegiach
1. [4] W przypadku gdy właściwy organ państwa członkowskiego, który nie jest członkiem kolegium, żąda dostarczenia informacji zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, współprzewodniczący, po zasięgnięciu opinii kolegium, podejmują decyzję w sprawie najbardziej odpowiednich sposobów dostarczania informacji organom niebędącym członkami kolegium i występowania o informacje do tych organów.
2. [5] Każdy członek kolegium wyznacza jednego uczestnika biorącego udział w posiedzeniach kolegium i może wyznaczyć jednego zastępcę – z wyjątkiem współprzewodniczących – którzy mogą wyznaczyć dodatkowych uczestników bez prawa głosu.
3. W przypadku gdy istnieje więcej niż jeden bank centralny będący bankiem centralnym emitującym unijną walutę o największym znaczeniu, odpowiednie banki centralne wyznaczają wspólnego przedstawiciela, który będzie uczestnikiem kolegium.
4. Jeżeli organowi przysługuje prawo uczestnictwa w kolegium na mocy co najmniej dwóch liter art. 18 ust. 2 lit. c)–i) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, organ ten może wyznaczyć dodatkowych uczestników, którym nie przysługuje prawo głosu.
5. Jeżeli zgodnie z przepisami niniejszego artykułu istnieje dwóch lub większa liczba uczestników reprezentujących tego samego członka kolegium lub gdy liczba członków kolegium z tego samego państwa członkowskiego jest większa niż liczba głosów, które mogą być wykonywane przez tych członków kolegium zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, to taki członek kolegium lub tacy członkowie kolegium muszą poinformować kolegium, którzy uczestnicy wykonują prawa głosu.
6. Na zasadzie odstępstwa od ust. 4 i 5 EBC może wyznaczyć dwóch uczestników z prawem głosu, jeżeli jest on członkiem kolegium zgodnie z zarówno art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jak i art. 18 ust. 2 lit. h) tego rozporządzenia.
Artykuł 4
Zarządzanie kolegiami
1. [6] Współprzewodniczący zapewniają, aby praca kolegium ułatwiała wykonywanie zadań, które mają być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012.
2. Kolegium zawiadamia ESMA o wszelkich zadaniach wykonywanych przez kolegium zgodnie z ust. 1. ESMA pełni funkcję koordynacyjną przy monitorowaniu zadań wykonywanych przez kolegium i zapewnia, w miarę możliwości, zgodność celów danego kolegium z celami pozostałych kolegiów.
3. Współprzewodniczący zapewniają przynajmniej: [7]
a) wyraźne określenie celów każdego posiedzenia lub działania kolegium;
b) utrzymanie skuteczności posiedzeń lub działań kolegium, zapewniając jednocześnie, aby wszyscy członkowie kolegium byli wyczerpująco poinformowani o działaniach kolegium, którymi są zainteresowani;
c) określenie harmonogramu posiedzeń lub działań kolegium, tak aby wyniki tych posiedzeń lub działań wspomagały nadzór nad CCP;
d) dogłębne zrozumienie roli i funkcjonowania kolegium przez CCP i pozostałe najważniejsze zainteresowane strony;
e) regularne przeglądy działań kolegium oraz podejmowanie działań naprawczych w przypadku nieskutecznego funkcjonowania kolegium;
f) ustalenie z członkami kolegium, w razie potrzeby we współpracy z CCP, porządku obrad dorocznego posiedzenia poświęconego planowaniu zarządzania w sytuacji kryzysowej.
4. [8] Aby zapewnić skuteczność i efektywność kolegium, współprzewodniczący działają jako centralny punkt kontaktowy w związku ze wszystkimi kwestiami praktycznymi dotyczącymi funkcjonowania kolegium i przekazują sobie informacje. Współprzewodniczący wykonują co najmniej następujące zadania:
a) przygotowanie, aktualizacja i udostępnianie listy kontaktowej członków kolegium;
b) ustalanie i udostępnianie porządku obrad i dokumentów związanych z posiedzeniami lub działaniami kolegium;
ba) omawianie wdrażania rocznych priorytetów w zakresie nadzoru, o których mowa w art. 24a ust. 7 lit.
ba) rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
c) sporządzanie protokołów posiedzeń i nadawanie formalnego charakteru zadaniom wyznaczonym podczas posiedzeń;
d) zarządzanie stroną internetową kolegium, jeżeli taka istnieje;
e) w miarę konieczności wspieranie kolegium w wykonywaniu zadań poprzez dostarczanie informacji i udostępnianie wyspecjalizowanych zespołów, w stosownych przypadkach;
f) rozpowszechnianie, w odpowiednim czasie i w odpowiedni sposób, wszystkich informacji wśród członków kolegium.
Do celów lit. b) współprzewodniczący udostępniają projekt porządku obrad każdego posiedzenia kolegium, z wyjątkiem posiedzeń zwołanych w sytuacjach nadzwyczajnych, z dużym wyprzedzeniem przed każdym posiedzeniem, aby umożliwić członkom kolegium współudział w ustalaniu porządku obrad, w szczególności poprzez dodawanie do niego punktów.
Porządek obrad jest zatwierdzany przez współprzewodniczących i udostępniany członkom kolegium z odpowiednim wyprzedzeniem przed posiedzeniem kolegium. Współprzewodniczący i inni członkowie kolegium udostępniają z dużym wyprzedzeniem wszelkie informacje, które mają zostać omówione na posiedzeniu kolegium.
Do celów lit. c) organ właściwy dla CCP udostępnia protokoły posiedzeń członkom kolegium po ich uzgodnieniu przez współprzewodniczących i możliwie jak najszybciej po zakończeniu posiedzeń oraz zapewnia członkom kolegium wystarczająco dużo czasu na przedstawienie uwag.
5. [9] Współprzewodniczący ustalają częstotliwość posiedzeń kolegium z uwzględnieniem wielkości, charakteru, skali i złożoności CCP, jego wpływu systemowego na państwa i waluty, potencjalnych skutków działań CCP i okoliczności zewnętrznych, a także biorąc pod uwagę ewentualne wnioski członków kolegium. Kolegium zbiera się co najmniej raz w roku, a jeżeli współprzewodniczący uznają to za konieczne – za każdym razem, gdy wymagane jest podjęcie decyzji na mocy rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Współprzewodniczący organizują okresowo i co najmniej raz w roku spotkania członków kolegium z kierownictwem CCP wyższego szczebla.
Członkowie kolegium mogą zwrócić się do współprzewodniczących o zwołanie posiedzenia kolegium. Współprzewodniczący przedstawiają należyte uzasadnienie ewentualnego odrzucenia takiego wniosku.
6. Umowa na piśmie, o której mowa w art. 2, określa kworum wynoszące dwie trzecie liczby członków, które jest wymagane podczas posiedzeń kolegium.
7. [10] Współprzewodniczący dążą do zapewnienia na każdym posiedzeniu kolegium obowiązującego kworum wymaganego do podejmowania decyzji. W przypadku braku kworum współprzewodniczący zapewniają wstrzymanie podejmowania wszelkich koniecznych decyzji do czasu zebrania kworum, uwzględniając przy tym odpowiednie terminy określone w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.
8. [11] Kolegium może głosować w drodze procedury pisemnej na wniosek współprzewodniczących lub członka kolegium.
Artykuł 5
Wymiana informacji pomiędzy organami
1. [12] Każdy członek kolegium dostarcza współprzewodniczącym, w odpowiednich terminach, wszystkie informacje konieczne do działalności operacyjnej kolegium i do realizacji najważniejszych działań, w których uczestniczy dany członek. Współprzewodniczący dostarczają członkom kolegium podobne informacje w odpowiednich terminach.
2. Organ właściwy dla CCP dostarcza członkom kolegium przynajmniej następujące informacje:
a) istotne zmiany struktury organizacyjnej i własnościowej grupy CCP;
b) istotne zmiany poziomu kapitału CCP;
c) zmiany dotyczące organizacji, kierownictwa wyższego szczebla, procesów lub ustaleń, jeżeli mają one istotny wpływ na zarządzanie CCP lub zarządzanie ryzykiem;
d) wykaz członków rozliczających CCP;
e) informacje o organach uczestniczących w nadzorze nad CCP, w tym o wszelkich zmianach ich obowiązków;
f) informacje o wszelkich istotnych zagrożeniach mogących mieć wpływ na zdolność CCP do przestrzegania rozporządzenia (UE) nr 648/2012 i odpowiednich rozporządzeń delegowanych i wykonawczych;
g) problemy wiążące się z potencjalnie znaczącymi efektami zewnętrznymi;
h) czynniki sugerujące potencjalnie wysokie ryzyko wystąpienia efektu domina;
i) istotne zmiany kondycji finansowej CCP;
j) wczesne ostrzeżenia dotyczące możliwości wystąpienia kłopotów płynnościowych lub poważnych oszustw;
k) przypadki niewykonania zobowiązania przez członka i ewentualne działania następcze;
l) sankcje i nadzwyczajne środki nadzorcze;
m) [13] sprawozdania dotyczące zaistniałych problemów lub incydentów w zakresie efektywności, w tym incydentów związanych z ICT i cyberincydentów, oraz podjętych działań naprawczych;
n) regularne dane dotyczące działalności CCP, których zakres i częstotliwość jest uzgadniana w ramach umowy na piśmie, o której mowa w art. 2;
o) [14] opis najważniejszych ofert handlowych, planowanych ofert nowych produktów lub usług, w tym wszelkiego rodzaju rozszerzenia działalności lub usług, które ma zostać przeprowadzone przez CCP zgodnie z art. 15a rozporządzenia (UE) nr 648/2012, oraz wszelkie informacje na temat zmian w działalności CCP;
p) [15] zmiany modeli i parametrów ryzyka CCP, w tym zmiany parametrów, o których mowa w art. 49 ust. 1h rozporządzenia (UE) nr 648/2012, zmiany testów warunków skrajnych i weryfikacji historycznej;
q) zmiany uzgodnień interoperacyjnych CCP, w stosownych przypadkach;
r) [16] zmiany wszelkich ustaleń CCP dotyczących outsourcingu głównych działań związanych z zarządzaniem ryzykiem, w tym wszelkie zmiany wykazu kluczowych zewnętrznych dostawców usług na rzecz CCP;
s) zmiany w zakresie wymogów dotyczących uczestnictwa, modeli członkostwa i modeli wyodrębniania rachunków stosowanych w CCP;
t) zmiany w procedurach CCP na wypadek niewykonania zobowiązania oraz sprawozdania z testu procedur CCP na wypadek niewykonania zobowiązania zgodnie z art. 49 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
u) [17] zmiany ustaleń CCP dotyczących płatności i rozrachunku;
v) [18] wszelkie informacje istotne dla spotkań ad hoc między ESMA, organem właściwym dla CCP a CCP oraz wszelkie istotne informacje otrzymane w związku z planowanymi, trwającymi lub już przeprowadzonymi kontrolami na miejscu;
w) [19] wszelkie informacje istotne dla stanu wdrożenia zaleceń lub warunków zawartych w opiniach ESMA lub kolegium lub w zatwierdzeniach wydanych przez ESMA;
x) [20] wszelkie informacje dotyczące decyzji właściwego organu o uwzględnieniu, bądź nieuwzględnieniu informacji przekazanych przez ESMA i kolegium zgodnie z art. 17a ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
y) [21] przedstawienie rocznego programu nadzoru nad CCP prowadzonego przez organ właściwy dla CCP oraz realizacji tego programu.
3. Wymiana informacji pomiędzy członkami kolegium jest odpowiednia w świetle ich obowiązków i potrzeb informacyjnych. Aby zapobiec zbędnym przepływom informacji, wymiana informacji powinna mieć charakter proporcjonalny i skupiać się na ryzykach.
4. [22] Projekty decyzji, sprawozdań lub innych środków organu właściwego dla CCP, o których mowa w art. 17 ust. 3, art. 17b ust. 2 i art. 49 ust. 1d rozporządzenia (UE) nr 648/2012, przedkłada się kolegium w odpowiednim terminie, aby zapewnić członkom kolegium możliwość zapoznania się z nimi i wniesienia wkładu w opinię kolegium.
5. [23] Członkowie kolegium prowadzą wymianę wszelkich informacji za pośrednictwem centralnej bazy danych przewidzianej w art. 17c rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
6. [24] (uchylony).
Artykuł 5a
[25] (uchylony).
Artykuł 6
Dobrowolne dzielenie się zadaniami i ich delegowanie
1. Członkowie kolegium uzgadniają szczegółowe warunki ewentualnych szczególnych porozumień w sprawie delegowania zadań i porozumień w sprawie dobrowolnego powierzenia zadań innym członkom, w szczególności w przypadku, gdy takie delegowanie prowadzi do przekazania podstawowych zadań nadzorczych członka.
2. Strony szczególnych porozumień w sprawie delegowania zadań i porozumień w sprawie dobrowolnego powierzenia zadań uzgadniają szczegółowe warunki, które obejmują przynajmniej następujące kwestie:
a) konkretne zadania w wyraźnie określonych obszarach, które zostaną powierzone lub delegowane;
b) procedury i procesy, które mają być stosowane;
c) rolę i obowiązki każdej strony;
d) rodzaj informacji, które mają być wymieniane pomiędzy stronami.
3. Celem dzielenia się zadaniami i ich delegowania nie może być doprowadzenie do zmiany zakresu przyznanych uprawnień decyzyjnych przysługujących organowi właściwemu dla CCP.
Artykuł 7
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2013 r.
[1] Art. 2 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[2] Art. 2 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[3] Art. 2 ust. 4a w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[4] Art. 3 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[5] Art. 3 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[6] Art. 4 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[7] Art. 4 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[8] Art. 4 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[9] Art. 4 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[10] Art. 4 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[11] Art. 4 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[12] Art. 5 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[13] Art. 5 ust. 2 lit. m) w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 lit. b) ppkt (i) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[14] Art. 5 ust. 2 lit. o) w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 lit. b) ppkt (ii) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[15] Art. 5 ust. 2 lit. p) w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 lit. b) ppkt (ii) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[16] Art. 5 ust. 2 lit. r) w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 lit. b) ppkt (iii) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[17] Art. 5 ust. 2 lit. u) w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 lit. b) ppkt (iv) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[18] Art. 5 ust. 2 lit. v) dodana przez art. 1 pkt 4 lit. b) ppkt (v) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[19] Art. 5 ust. 2 lit. w) dodana przez art. 1 pkt 4 lit. b) ppkt (v) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[20] Art. 5 ust. 2 lit. x) dodana przez art. 1 pkt 4 lit. b) ppkt (v) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[21] Art. 5 ust. 2 lit. y) dodana przez art. 1 pkt 4 lit. b) ppkt (v) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[22] Art. 5 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[23] Art. 5 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[24] Art. 5 ust. 6 uchylony przez art. 1 pkt 4 lit. d) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
[25] Art. 5a uchylony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami (Dz.Urz.UE.L.2025.1493 z 25.09.2025 r.). Zmiana weszła w życie 15 października 2025 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
