Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2013 nr 308 str. 278
Wersja aktualna od 2013-04-17
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2013 nr 308 str. 278
Wersja aktualna od 2013-04-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 17 kwietnia 2013 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2011

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2011,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Agencji (1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2013 r. (05753/2013 – C7-0041/2013),

– uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3), w szczególności jego art. 208,

– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Kolejową (Rozporządzenie w sprawie Agencji) (4), w szczególności jego art. 39,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0103/2013),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Kolejowej („ Agencji”) za rok budżetowy 2011 jest rzetelne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,

B. mając na uwadze to, że w dniu 10 maja 2012 r. Parlament udzielił dyrektorowi wykonawczemu Agencji absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2010 (6), a w swojej rezolucji dołączonej do decyzji w sprawie absolutorium między innymi:

– wyraził ubolewanie nad tym, że błędy w prognozach budżetowych doprowadziły do anulowania lub opóźnienia niektórych inwestycji; wezwał Agencję do natychmiastowego poinformowania organu udzielającego absolutorium o środkach wdrożonych w celu umożliwienia przygotowywania lepszych prognoz wydatków,

– przypomniał, że Agencja dokonała przeniesienia na rok budżetowy 2010 środków w znacznej wysokości z roku budżetowego 2008 i 2009; stwierdził, że w przyszłości nie można akceptować takich poważnych naruszeń zasady jednoroczności budżetu i w razie ponownego naruszenia tej zasady budżetowej następnym razem należy odmówić udzielenia absolutorium; zwrócił się do Agencji o niezwłoczne podjęcie koniecznych środków naprawczych,

– uznał, że Agencja nie zajęła się wystarczająco problemem środków finansowych przenoszonych z roku na rok; przypomniał o znaczeniu zasady jednoroczności budżetu; wezwał Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w celu lepszego wykonania budżetu rocznego oraz zmniejszenia przenoszonych środków budżetowych,

– wezwał Agencję do stworzenia wieloletniego planu, w którym długoterminowym celom zostaną przypisane wieloletnie zadania i powiązane kluczowe wskaźniki skuteczności działania; podkreślił, że przyczyniłoby się to do lepszego dostarczania zainteresowanym stronom informacji dotyczących celów lub działań, priorytetów strategicznych i alokacji zasobów,

– wezwał Agencję do wdrożenia zaleceń Służby Audytu Wewnętrznego (IAS) związanych z audytem zarządzania zasobami ludzkimi, przeprowadzonym przez IAS w 2009 r.,

C. mając na uwadze, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem finansowym Agencji za 2011 r. (7) jej budżet na 2011 r. wynosił 25 988 665 EUR w porównaniu z 24 147 240 EUR w 2010 r., co stanowi wzrost o 7,62 % w stosunku do poprzedniego roku,

Zarządzanie budżetem i finansami

1. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności przedstawionego przez Agencję zauważa, że 95 % środków zostało rozdysponowanych, a 81 % zostało wykorzystanych na płatności; zauważa w szczególności, że:

– w tytule I „Wydatki na personel” całkowita kwota rozdysponowanych środków wyniosła 15 930 664 EUR (100 %), z czego 99 % wykorzystano na płatności (15 710 948 EUR), podczas gdy 1 % środków przeniesiono na 2012 r. (219 716 EUR),

– w tytule II „Wydatki administracyjne” całkowita kwota rozdysponowanych środków wyniosła 2 212 548 EUR (blisko 100 %), z czego 75 % wykorzystano na płatności (1 649 635 EUR), podczas gdy 25 % środków przeniesiono na 2012 r. (562 913 EUR),

– w tytule III „Wydatki operacyjne” całkowita kwota rozdysponowanych środków wyniosła 6 495 020 EUR (83 %), z czego 47 % wykorzystano na płatności (3 659 761 EUR), podczas gdy 36 % środków przeniesiono na 2012 r. (2 835 259 EUR);

2. przyznaje, że poziom płatności w stosunku do środków budżetowych polepszył się w przypadku wszystkich tytułów, jednak dla tytułu III pozostawał niski i wynosił 47 % (39 % w 2010 r.); domaga się podjęcia przez Agencję dalszych działań w celu zaradzenia problemowi, gdyż sytuacja ta stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności, i niezwłocznego przedłożenia władzy budżetowej sprawozdania;

Personel

3. zauważa na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że Agencja będzie musiała wymienić połowę pracowników operacyjnych w okresie 2013– 2015; zwraca się do Agencji o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w celu uporania się z tą trudną sytuacją, która może spowodować istotne zakłócenia w działaniach operacyjnych Agencji;

Dwie siedziby

4. odnotowuje, że Agencja przyznaje, iż korzystanie z dwóch siedzib obniża jej skuteczność i powoduje dodatkowe koszty; zauważa ponadto, że Agencja dokłada wszelkich starań celem zminimalizowania negatywnych skutków decyzji w sprawie siedziby Agencji;

5. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Agencji zauważa, że ukończono etap przygotowawczy projektu mającego na celu zwiększenie zdolności siedziby w Valenciennes; odnotowuje ponadto, że wprowadzenie ulepszeń w pomieszczeniach w Lille odroczono z powodu braku środków;

System rachunkowości

6. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Agencji zauważa, że Agencja zaktualizowała swój podręcznik procedur finansowych zgodnie z wykorzystaniem modułów „ ABAC Przepływ dokumentów” i „ABAC Aktywa”; zauważa ponadto, że w 2011 r. wdrożono moduł „ABAC Aktywa”;

7. z zadowoleniem przyjmuje wdrożenie przez Agencję, począwszy od dnia 1 września 2010 r., scentralizowanego systemu rejestracji przychodzących faktur; podkreśla, że środek ten jest niezbędny do zapewnienia terminowego katalogowania wszystkich faktur i przyczynia się do unikania opóźnień w realizacji płatności;

Środki przeniesione

8. zauważa na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że środki przeniesione na 2012 r. wynosiły 3 617 887 EUR; wzywa Agencję do podjęcia dalszych działań w celu zaradzenia problemowi, gdyż sytuacja ta stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności;

Procedury rekrutacyjne

9. na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego uznaje, że Agencja mogłaby poprawić swoje procedury rekrutacji w celu zapewnienia pełnej przejrzystości i równego traktowania kandydatów; zwraca się do Agencji o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych z myślą o ulepszeniu procedur rekrutacyjnych; uważa, że niektóre postanowienia regulaminu pracowniczego mogą stanowić duże obciążenie administracyjne; zatem zachęca Komisję, aby zezwoliła na pewny stopień uproszczenia w ramach art. 110 regulaminu pracowniczego w odniesieniu do agencji;

10. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Agencji zauważa, że rekrutacja pracowników przebiegła zgodnie z planami, a wskaźnik wakatów pod koniec roku wyniósł 2,78 %; ponadto odnotowuje, że całkowita liczba pracowników pod koniec roku 2011 wyniosła 140 pracowników tymczasowych i 14 innych pracowników (pracownicy kontraktowi i oddelegowani eksperci krajowi);

Konflikty interesów

11. domaga się, by Agencja monitorowała zatrudnianie ekspertów i pracowników z sektora podlegającego jej nadzorowi pod kątem niedopuszczania do ewentualnych konfliktów interesów;

Audyt wewnętrzny

12. na podstawie informacji od Agencji zauważa, że w 2011 r. IAS przeprowadziła audyt specjalistycznego zarządzania w zakresie interoperacyjności, aby zapewnić wystarczającą pewność co do adekwatności i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej w odniesieniu do specjalistycznego zarządzania w zakresie interoperacyjności w Agencji; zauważa, że na podstawie uzyskanych wyników IAS wydała sześć zaleceń, z których dwa określiła jako bardzo ważne, trzy jako ważne i jedno jako pożądane; wzywa Agencję do wdrożenia zaleceń IAS i do poinformowania organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach;

13. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie przez Agencję pod koniec 2007 r. jednostki audytu wewnętrznego, która zapewnia dyrektorowi wykonawczemu i zarządowi wsparcie i porady w zakresie kontroli wewnętrznej, oceny ryzyka i audytu wewnętrznego; zauważa ponadto, że w 2011 r. działalność jednostki audytu wewnętrznego miała na celu zapewnianie wsparcia w zakresie zarządzania w odniesieniu do rocznej oceny 16 norm kontroli wewnętrznej, przeglądu ram zarządzania ryzykiem, koordynacji ocen ryzyka w 2011 r. i opracowania specjalnej polityki zarządzania konfliktami interesów w Agencji;

14. jeżeli chodzi o inne uwagi dołączone do decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 17 kwietnia 2013 r. (8) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.


(1) Dz.U. C 388 z 15.12.2012, s. 145.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(4) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 286 z 17.10.2012, s. 229.

(7) Roczne sprawozdanie finansowe za 2011 r., s. 6.

(8) Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0134. (Zob. s. 374 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00